Spis treści:
Czas na wybór roweru
Kiedy już udało się zakupić wygodne buty do biegania, a i pianka do pływania dumnie powiewa w naszej sportowej szafie, u każdej osoby chcącej zacząć triathlonowy rozdział w swoim życiu pojawia się konieczność wyboru roweru. Nie jest to sprawa łatwa, bo w końcu nie każda osoba zainteresowana tri miała kiedyś kontakt z kolarstwem.
Jeśli brakuje nam wcześniejszego kolarskiego doświadczenia, musimy postawić sobie szereg pytań, które ułatwią wybór właściwego roweru - dostosowanego zarówno do poziomu naszych umiejętności, aspiracji, jak i planów startowych na pierwsze sezony. Wybór musi być naprawdę przemyślany, gdyż decyzja o pójściu w którąś konkretną stronę będzie miała określone konsekwencje treningów. Oczywiście najważniejsze jest to, w jakiej konkurencji zamierzamy brać udział. Musimy sprawdzić, czy będzie nam potrzebny zwykły rower szosowy, czy typowa, triathlonowa maszyna do samotnej walki z wiatrem. Tu w zasadzie mamy od razu trzy szybkie wnioski i porady:
- Niezależnie do uprawianej konkurencji, musisz mieć też zwykły rower szosowy do odbywania większości kolarskich jednostek treningowych.
- Jeżeli to Twój absolutnie pierwszy kontakt z rowerem, warto zacząć od zwykłej szosówki, którą ewentualnie wyposażysz w lemondkę. Musisz nauczyć się dobrze panować nad rowerem. Decydowanie się od razu na sprzęt z pozycją czasową, to zbyt wczesne wejście o level za wysoko.
- Im krótszy dystans, tym z reguły bardziej techniczna trasa. Być może na 1/8 i ogólnie sprinterskie ściganie w tri lepszym pomysłem jest zwykły rower szosowy. Łatwiej go opanujesz na zakrętach i nawrotach, a tych bywa dużo na krótkich pętlach.
Zobacz również:
- Jak przerobić rower szosowy na czasowy?
- Jaki rower szosowy wybrać?
- Jak rozpocząć przygodę z triathlonem?
- Jak zacząć triathlon: Rower
- Jak zacząć triathlon: Pływanie
- Jak zacząć triathlon: Bieganie
- Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 10000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Jaki rower szosowy endurance wybrać?
- Rower szosowy dla kobiety
Szosówka czy rower triathlonowy?
Pierwszym i najważniejszym pytaniem jakie musimy sobie zadać wybierając swój pierwszy rower triathlonowy jest to, czy ma być to już sprzęt stricte dostosowany do jazdy w tej konkretnej dyscyplinie, czy jednak chcemy raczej postawić na klasyczny rower szosowy i nieco go dostosować do specyficznych wymogów jazdy czasowej. Wspominaliśmy o tym na początku. Wybór drugiej opcji ma sporo plusów. Możemy mieć jeden rower do treningów i startów, oszczędzimy dzięki temu miejsce w domu oraz pieniądze. Poza tym, taki rower będzie oczywiście bardziej uniwersalny. Pozwoli nam na jazdę w górach, ściganie się w klasycznych wyścigach kolarskich, a przy zakupie sztycy z odpowednim offsetem, czasowego siodła i lemondki możemy stworzyć bardzo sprawny rower do indywidualnej jazdy.
Wybór roweru projektowanego od początku do końca z myślą o triathlonie to oczywiście konkretne korzyści w trakcie rywalizacji w tej dyscyplinie - wygodniejsza pozycja i lepsza aerodynamika, czy obecność schowków na napój i pożywienie. To po prostu szybsze rozwiązanie dostosowane do wymogów rywalizacji typu Ironman. Minusem jest natomiast fakt, iż rowery stricte triathlonowe nie sprawdzają sie podczas jazdy w górach, nie pojedziemy na nich na żaden wyścig w grupie, a poza tym, nie zawsze będziemy mogli nim potrenować. Będziemy potrzebowali drugiego roweru. Wybór zależy od tego, jak faktycznie układają się nasze ambicje startowe - jeśli nigdy nie ciągnęło nas do kolarstwa, a jesteśmy swojego triathlonowego wyboru na tyle pewni, iż wiemy, że zaraz pasja nie przejdzie, można spokojnie postawić na specjalistyczny sprzęt i doposażyć się w jakiś bardzo podstawowy drugi rower treningowy. Oczywiśie na maszynie tri też będziecie trenować, ale nie zawsze. Tylko wybrane jednostki. Stąd płynie prosty wniosek - początkującym polecamy jednak zwykłą szosę z możliwością przeróbki, bardziej zaawansowanym prawdziwy rower triathlonowy.
Karbon czy aluminium?
Oczywiście podobnie jak w kolarstwie, w przypadku roweru triahtlonowego waga jest niezwykle ważna, co naturalnie foruje rowery zbudowane na bazie ramy i widelca z włókna węglowego. W przypadku typowych rowerów do triathlonu niemal na 100% będzie on karbonowy. Tytułowe pytanie należy sobie zadawać jedynie w przypadku kupowania tańszego klasycznego roweru szosowego z myślą o dołożeniu do niego lemondki. Pamiętajmy jednak, że to nie etap górski Tour de France - tutaj znacznie bardziej istotne są właściwości aerodynamiczne roweru. Czasem lepiej postawić na cięższy rower, ale wyposażony w koła o wyższych stożkach obręczy, z aerodynamiczną sztycą jak i profilem ramy, czy nawet lepsze dodatki - jak choćby kask, czy specjalne buty - tu zaoszczędzimy sporo więcej sekund, niż na 0,5 kg urwanym z masy roweru.
Jeśli już decydujemy się na tańszy rower aluminiowy, zwróćmy uwagę na to, aby przynajmniej wspornik siodła i widelec były wykonane z karbonu. Obniża to masę, a przede wszystkim znacznie poprawia komfort jazdy, na który wpływ mają lepsze niż w przypadku aluminium zdolności karbonu do pochłaniania drgań.
Fitting
W przypadku roweru, na którym bardzo dużo czasu spędzamy w jednej pozycji, niezwykle istotne jest właściwe dobranie rozmiaru, ale nie tylko! Warto już na samym początku poświęcić nieco czasu i środków na fachowe ustawienie pozycji za kierownicą, która będzie gwarantować brak dyskomfortu, maksymalną efektywność pedałowania oraz jak najlepszą aerodynamikę. Ta inwestycja z pewnością się opłaci - dobrze dobrany i właściwie ustawiony rower będzie nam służył przez wiele sezonów i sprawi, że zwyczajnie będziemy efektywniej, wygodniej i szybciej jeździć.
Co oferuje rynek?
Przejrzeliśmy rynek rowerów triathlonowych. Na 2025 rok w Polsce dostępne są maszyny kilkunastu producentów. My wybraliśmy po najtańszym modelu od każdego z nich, więcej rowerów znajdziecie w Katalogu Rowerowym. Jeżeli zdecydujecie się na zwykły rower szosowy, odsyłamy Was do poradników i przeglądów rynku, do których linki znajdziecie w pierwszej części artykułu.
Felt B Performance Ultegra

- Cena: 6999.00 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, pod hamulce szczękowe, QR
- Widelec/amortyzator przedni: Felt B 2.0, UHC, Alu/Karbon
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Devox WheelRDS.A1
- Opony: Vittoria Zaffira Pro Slick
- Hamulce: V-brake
- Typ hamulców: Szczękowe
Argon 18 E-117 Tri Disc Shimano 105

- Cena: 10900.00 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, zintegrowany schowek, zintegrowane hamulce, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Argon 18, karbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: DT Swiss E1800 Spline
- Opony: Vittoria Zaffiro 700x28c
- Hamulce: TRP HD-T910
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Broster AEROBLADE

- Cena: 17999.00 PLN
- Opis ramy: Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: E-Thru Axle 42 Decaf
- Opony: 700x25C
- Hamulce: Tektro
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Canyon Speedmax CF 7 Di2 AR1600

- Cena: 19999.00 PLN
- Waga: 9.54 kg
- Opis ramy: Speedmax CF, karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, zintegrowany schowek, wewnętrzny system nawadniania, toolbox 3D, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0120, 12x100mm, maksymalna szerokość opony: 30mm, flat mount
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: DT Swiss AR1600
- Hamulce: Shimano Dura-Ace
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Ceepo VIPER

- Cena: 20990.00 PLN
- Opis ramy: Karbon, zintegrowany zacisk sztycy, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: TEAM 30 Aluminium
- Opony: Continental Ultra Sport III
- Hamulce: TRP SPYRE
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Fuji NORCOM STRAIGHT 2.1

- Cena: 25771.72 PLN
- Waga: 9.79 kg
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: C15 high-modulus carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: FSA Vision TC55
- Opony: Vittoria Rubino Pro IV, G2.0, 28-622, 120tpi
- Hamulce: TRP HD-T910 160mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Van Rysel XCR TRI Rival AXS

- Cena: 27999.00 PLN
- Waga: 9.60 kg
- Opis ramy: XCR Carbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, zintegrowany kokpit, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: XCR Carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Fulcrum Wind
- Opony: Michelin Power Cup tubeless ready 700x25
- Hamulce: Sram S900
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cube Aerium C:68X Race

- Cena: 30239.00 PLN
- Waga: 10.10 kg
- Opis ramy: Technologia Twin Mold, podwójna główka sterowa, w pełni zintegrowane prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount
- Widelec/amortyzator przedni: Aerium C:68X, zintegrowane prowadzenie przewodów, Flat mount
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Newmen Streem S.60/TT.80, 21/24 szprych, 12x100mm/12x142mm, Tubeless Ready
- Opony: Conti Grand Prix 5000 TT, 28-622
- Hamulce: Shimano Dura Ace BR-R9270, Hydr. Disc Brake, Flat Mount (140/140)
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Lapierre Aerostorm DRS 2024

- Cena: 31259.49 PLN
- Waga: 8.40 kg
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, mufa suportu: PF, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Aerostorm DRS Disc, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: DT Swiss ARC1400 Dicut 700x20c 62/80mm
- Opony: Continental GP5000S TR Tubeless ready 25-622
- Hamulce: Shimano Dura ACE
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Orbea ORDU M30iLTD

- Cena: 31999.00 PLN
- Opis ramy: Orbea Ordu carbon OMX Disc
- Widelec/amortyzator przedni: Orbea Ordu OMX ICR
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Oquo Road Performance RP45TEAM
- Opony: Vittoria Corsa N.Ext G2.0 Foldable 700x28c
- Hamulce: Shimano R9270 140mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Trek Speed Concept SLR 7

- Cena: 40199.00 PLN
- Waga: 8.97 kg
- Opis ramy: OCLV Carbon Serii 800, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana skrytka typu bento, zintegrowany zacisk sztycy, 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Speed Concept, zintegrowany hamulec i wspornik kierownicy, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Bontrager Aeolus Pro 51
- Opony: Bontrager R3 Hard-Case Lite, 120 tpi, 700x25c
- Hamulce: Shimano Dura-Ace R9270
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Wilier Turbine SLR

- Cena: 43000.00 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca flat mount, oś 12x142mm, zgodna z UCI
- Widelec/amortyzator przedni: TURBINE SLR
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: MICHE KLEOS
- Opony: VITTORIA CORSA G2.0 700X25
- Hamulce: SHIMANO ULTEGRA BR-R8170
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Scott Plasma RC Pro

- Cena: 43499.00 PLN
- Waga: 9.90 kg
- Opis ramy: Plasma 6 Disc HMX, karbon, geometria Tri, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Plasma 6 Disc, 1 1/4”- 1 1/2”
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Syncros Capital 1.0 Aero 60mm
- Opony: Schwalbe PRO ONE Aero, TL-Easy, Fold, 700x28C
- Hamulce: Shimano BR-R9170
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
BMC Speedmachine 01 TWO

- Cena: 43690.00 PLN
- Opis ramy: Speedmachine 01 Premium Carbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Speedmachine 01 Premium Carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: SRAM Force AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Pirelli P-Zero Race, 26mm
- Hamulce: SRAM S-900 Aero HRD, Centerline XR Rotors (160/160)
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
_0146_1782c.jpg)

