Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower triathlonowy dla początkujących?

Sprawdź podstawowe rowery do triathlonu z kolekcji na 2023 rok.

Drukuj
KROSS

Triathlon to obecnie jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się dyscyplin sportowych. Połączenie różnych odmian wysiłku i fakt, że już samo ukończenie zawodów to wyczyn zapewnia mu popularność. Podpowiadamy, jak poradzić sobie z jego rowerową stroną.

Czas na wybór roweru

Kiedy już udało się zakupić wygodne buty do biegania, a i pianka do pływania dumnie powiewa w naszej sportowej szafie, u każdej osoby chcącej zacząć triathlonowy rozdział w swoim życiu pojawia się konieczność wyboru roweru. Nie jest to sprawa łatwa, bo w końcu nie każda osoba zainteresowana tri miała kiedyś kontakt z kolarstwem.

Jeśli brakuje nam wcześniejszego kolarskiego doświadczenia, musimy postawić sobie szereg pytań, które ułatwią wybór właściwego roweru - dostosowanego zarówno do poziomu naszych umiejętności, aspiracji, jak i planów startowych na pierwsze sezony. Wybór musi być naprawdę przemyślany, gdyż decyzja o pójściu w którąś konkretną stronę będzie miała określone konsekwencje treningów. Oczywiście najważniejsze jest to, w jakiej konkurencji zamierzamy brać udział. Musimy sprawdzić, czy będzie nam potrzebny zwykły rower szosowy, czy typowa, triathlonowa maszyna do samotnej walki z wiatrem. Tu w zasadzie mamy od razu trzy szybkie wnioski i porady:

  • Niezależnie do uprawianej konkurencji, musisz mieć też zwykły rower szosowy do odbywania większości kolarskich jednostek treningowych.
  • Jeżeli to Twój absolutnie pierwszy kontakt z rowerem, warto zacząć od zwykłej szosówki, którą ewentualnie wyposażysz w lemondkę. Musisz nauczyć się dobrze panować nad rowerem. Decydowanie się od razu na sprzęt z pozycją czasową, to zbyt wczesne wejście o level za wysoko.
  • Im krótszy dystans, tym z reguły bardziej techniczna trasa. Być może na 1/8 i ogólnie sprinterskie ściganie w tri lepszym pomysłem jest zwykły rower szosowy. Łatwiej go opanujesz na zakrętach i nawrotach, a tych bywa dużo na krótkich pętlach. 
Triathlon,Herbalife Triathlon Gdynia
 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Szosówka czy rower triathlonowy?

Pierwszym i najważniejszym pytaniem jakie musimy sobie zadać wybierając swój pierwszy rower triathlonowy jest to, czy ma być to już sprzęt stricte dostosowany do jazdy w tej konkretnej dyscyplinie, czy jednak chcemy raczej postawić na klasyczny rower szosowy i nieco go dostosować do specyficznych wymogów jazdy czasowej. Wspominaliśmy o tym na początku. Wybór drugiej opcji ma sporo plusów. Możemy mieć jeden rower do treningów i startów, oszczędzimy dzięki temu miejsce w domu oraz pieniądze. Poza tym, taki rower będzie oczywiście bardziej uniwersalny. Pozwoli nam na jazdę w górach, ściganie się w klasycznych wyścigach kolarskich, a przy zakupie sztycy z odpowednim offsetem, czasowego siodła i lemondki możemy stworzyć bardzo sprawny rower do indywidualnej jazdy.

Wybór roweru projektowanego od początku do końca z myślą o triathlonie to oczywiście konkretne korzyści w trakcie rywalizacji w tej dyscyplinie - wygodniejsza pozycja i lepsza aerodynamika, czy obecność schowków na napój i pożywienie. To po prostu szybsze rozwiązanie dostosowane do wymogów rywalizacji typu Ironman. Minusem jest natomiast fakt, iż rowery stricte triathlonowe nie sprawdzają sie podczas jazdy w górach, nie pojedziemy na nich na żaden wyścig w grupie, a poza tym, nie zawsze będziemy mogli nim potrenować. Będziemy potrzebowali drugiego roweru. Wybór zależy od tego, jak faktycznie układają się nasze ambicje startowe - jeśli nigdy nie ciągnęło nas do kolarstwa, a jesteśmy swojego triathlonowego wyboru na tyle pewni, iż wiemy, że zaraz pasja nie przejdzie, można spokojnie postawić na specjalistyczny sprzęt i doposażyć się w jakiś bardzo podstawowy drugi rower treningowy. Oczywiśie na maszynie tri też będziecie trenować, ale nie zawsze. Tylko wybrane jednostki. Stąd płynie prosty wniosek - początkującym polecamy jednak zwykłą szosę z możliwością przeróbki, bardziej zaawansowanym prawdziwy rower triathlonowy.

 

 

Karbon czy aluminium?

Oczywiście podobnie jak w kolarstwie, w przypadku roweru triahtlonowego waga jest niezwykle ważna, co naturalnie foruje rowery zbudowane na bazie ramy i widelca z włókna węglowego. W przypadku typowych rowerów do triathlonu niemal na 100% będzie on karbonowy. Tytułowe pytanie należy sobie zadawać jedynie w przypadku kupowania tańszego klasycznego roweru szosowego z myślą o dołożeniu do niego lemondki. Pamiętajmy jednak, że to nie etap górski Tour de France - tutaj znacznie bardziej istotne są właściwości aerodynamiczne roweru. Czasem lepiej postawić na cięższy rower, ale wyposażony w koła o wyższych stożkach obręczy, z aerodynamiczną sztycą jak i profilem ramy, czy nawet lepsze dodatki - jak choćby kask, czy specjalne buty - tu zaoszczędzimy sporo więcej sekund, niż na 0,5 kg urwanym z masy roweru.

Jeśli już decydujemy się na tańszy rower aluminiowy, zwróćmy uwagę na to, aby przynajmniej wspornik siodła i widelec były wykonane z karbonu. Obniża to masę, a przede wszystkim znacznie poprawia komfort jazdy, na który wpływ mają lepsze niż w przypadku aluminium zdolności karbonu do pochłaniania drgań.

 

 

Fitting

W przypadku roweru, na którym bardzo dużo czasu spędzamy w jednej pozycji, niezwykle istotne jest właściwe dobranie rozmiaru, ale nie tylko! Warto już na samym początku poświęcić nieco czasu i środków na fachowe ustawienie pozycji za kierownicą, która będzie gwarantować brak dyskomfortu, maksymalną efektywność pedałowania oraz jak najlepszą aerodynamikę. Ta inwestycja z pewnością się opłaci - dobrze dobrany i właściwie ustawiony rower będzie nam służył przez wiele sezonów i sprawi, że zwyczajnie będziemy efektywniej, wygodniej i szybciej jeździć. 

Co oferuje rynek?

Przejrzeliśmy rynek rowerów triathlonowych. Na 2023 rok w Polsce dostępne są maszyny kilkunastu producentów. My wybraliśmy po najtańszym modelu od każdego z nich, więcej rowerów znajdziecie w Katalogu Rowerowym. Jeżeli zdecydujecie się na zwykły rower szosowy, odsyłamy Was do poradników i przeglądów rynku, do których linki znajdziecie w pierwszej części artykułu. 

 

Canyon Speedmax CF 7 Disc

  • Cena: 14599.00 PLN
  • Waga: 9.40 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0077 CF Disc
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Przerzutka tylna: Shimano 105 R7000 SS
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: DT Swiss P 1800 Spline db
  • Opony: Continental Grand Prix 5000, 25 mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Canyon

Cervelo P-Series 105

  • Cena: 15574.00 PLN
  • Widelec/amortyzator przedni: Cervélo All-Carbon, Tapered P Fork
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Przerzutka tylna: Shimano 105 R7000, 11 spd
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Alexrims Boondocks-5D
  • Opony: Vittoria Zaffiro Pro V Folding G2.0 25c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cervelo

Argon 18 E-117 TRI DISC

  • Cena: 17583.77 PLN
  • Widelec/amortyzator przedni: Argon 18
  • Grupa napędowa: SRAM Force eTap AXS
  • Przerzutka tylna: SRAM FORCE ETAP AXS MAX 33T
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Vision Team 35 Centerlock with XDR
  • Opony: Rubino Pro TLR G+ 700x25
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Argon 18

Giant TRINITY ADVANCED PRO 2 (2022)

  • Cena: 19499.00 PLN
  • Opis ramy: Kompozyt Advanced, max. szerokość opony 25mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Kompozyt Advanced, aluminiowa rura sterowa
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Przerzutka tylna: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Giant P-R2
  • Opony: Giant AC 1, bezdętkowe, 700x25c (25mm), zwijane
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Giant

LIV AVOW ADVANCED PRO 2

  • Cena: 20199.00 PLN
  • Waga: 9.80 kg
  • Opis ramy: Kompozyt Advanced, max. szerokość opony 25mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Kompozyt Advanced, aluminiowa rura sterowa
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Przerzutka tylna: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Giant Gavia AC Lite, bezdętkowe, 700x25c (26.5mm), zwijane
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY LIV

Orbea ORDU M20LTD

  • Cena: 26999.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Ordu carbon OMX
  • Widelec/amortyzator przedni: Orbea Ordu OMX ICR
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Przerzutka tylna: Shimano Ultegra R8000 SS
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Vision 55 SC Disc Carbon TLR CL
  • Opony: Vittoria Rubino Pro IV G2.0 TLR 700x25c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Orbea

Bianchi Aquila 105 11sp

  • Cena: 31549.00 PLN
  • Opis ramy: Aquila carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Bianchi Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Przerzutka tylna: Shimano 105 11sp, RD-R7000, 105, SS
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Fulcrum Racing 418
  • Opony: Pirelli P ZERO Road, 700 x 26c, 120TPI,
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Bianchi

Cube Aerium C:68 TT SLX

  • Cena: 33699.00 PLN
  • Opis ramy: Aerium C:68® Monocoque Advanced Twin Mold
  • Widelec/amortyzator przedni: Aerium C:68® TT
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Przerzutka tylna: Shimano Ultegra Di2 RD-R8150, 12
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Newmen Advanced SL R.80 Streem, Carbon
  • Opony: Schwalbe Pro One, Tubeless Easy, 26-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube

Specialized Shiv Expert Disc

  • Cena: 41600.00 PLN
  • Opis ramy: FACT 11r carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: FACT carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Przerzutka tylna: Shimano Ultegra Di2 R8050
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Roval C 38 Disc
  • Opony: Specialized Turbo Pro
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Specialized

Corratec C:Time KONFI

  • Cena: 45449.87 PLN
  • Opis ramy: karbonowa Corratec C:Time
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy Corratec TT Aero Fork
  • Grupa napędowa: SRAM Red eTap AXS
  • Przerzutka tylna: SRAM Red eTAP AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Kompletne koła: ZZYZX 700C Carbon
  • Opony: Continental Grand Prix Attack 700 x 23C
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Corratec

Trek Speed Concept SLR 6 eTap

  • Cena: 49399.00 PLN
  • Waga: 9.55 kg
  • Opis ramy: OCLV Carbon Serii 800, kształt rur KVF (Kammtail Virtual Foil), T47 BB, zintegrowana skrytka typu bento, zintegrowany schowek rury dolnej
  • Widelec/amortyzator przedni: SC wykonany w całości z włókna węglowego, zintegrowane hamulce i wspornik kierownicy
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Przerzutka tylna: SRAM Rival eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Bontrager Aeolus Pro 51, włókno węglowe OCLV, Tubeless Ready, oś przelotowa 100 x 12 mm/142 x 12 mm, bębenek SRAM XD-R
  • Opony: Bontrager R3 Hard-Case Lite, stopka z aramidu, 120 tpi, 700x25c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Trek

Scott Plasma RC Pro

  • Cena: 49499.00 PLN
  • Waga: 9.80 kg
  • Opis ramy: Plasma 6 Disc / HMX, geometria TRI / sztyca Plasma HMX / Wymienny hak przerzutki
  • Widelec/amortyzator przedni: Plasma 6 Disc
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Przerzutka tylna: Shimano Ultegra Di2 RD-R8150
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Zipp 404 Firecrest Carbon tubless
  • Opony: Schwalbe PRO ONE TT Microskin
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Scott