Spis treści:
Czas na wybór roweru
Kiedy już udało się zakupić wygodne buty do biegania, a i pianka do pływania dumnie powiewa w naszej sportowej szafie, u każdej osoby chcącej zacząć triathlonowy rozdział w swoim życiu pojawia się konieczność wyboru roweru. Nie jest to sprawa łatwa, bo w końcu nie każda osoba zainteresowana tri miała kiedyś kontakt z kolarstwem.
Jeśli brakuje nam wcześniejszego kolarskiego doświadczenia, musimy postawić sobie szereg pytań, które ułatwią wybór właściwego roweru - dostosowanego zarówno do poziomu naszych umiejętności, aspiracji, jak i planów startowych na pierwsze sezony. Wybór musi być naprawdę przemyślany, gdyż decyzja o pójściu w którąś konkretną stronę będzie miała określone konsekwencje treningów. Oczywiście najważniejsze jest to, w jakiej konkurencji zamierzamy brać udział. Musimy sprawdzić, czy będzie nam potrzebny zwykły rower szosowy, czy typowa, triathlonowa maszyna do samotnej walki z wiatrem. Tu w zasadzie mamy od razu trzy szybkie wnioski i porady:
- Niezależnie do uprawianej konkurencji, musisz mieć też zwykły rower szosowy do odbywania większości kolarskich jednostek treningowych.
- Jeżeli to Twój absolutnie pierwszy kontakt z rowerem, warto zacząć od zwykłej szosówki, którą ewentualnie wyposażysz w lemondkę. Musisz nauczyć się dobrze panować nad rowerem. Decydowanie się od razu na sprzęt z pozycją czasową, to zbyt wczesne wejście o level za wysoko.
- Im krótszy dystans, tym z reguły bardziej techniczna trasa. Być może na 1/8 i ogólnie sprinterskie ściganie w tri lepszym pomysłem jest zwykły rower szosowy. Łatwiej go opanujesz na zakrętach i nawrotach, a tych bywa dużo na krótkich pętlach.
Zobacz również:
- Jak przerobić rower szosowy na czasowy?
- Jaki rower szosowy wybrać?
- Jak rozpocząć przygodę z triathlonem?
- Jak zacząć triathlon: Rower
- Jak zacząć triathlon: Pływanie
- Jak zacząć triathlon: Bieganie
- Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 10000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Jaki rower szosowy endurance wybrać?
- Rower szosowy dla kobiety
Szosówka czy rower triathlonowy?
Pierwszym i najważniejszym pytaniem jakie musimy sobie zadać wybierając swój pierwszy rower triathlonowy jest to, czy ma być to już sprzęt stricte dostosowany do jazdy w tej konkretnej dyscyplinie, czy jednak chcemy raczej postawić na klasyczny rower szosowy i nieco go dostosować do specyficznych wymogów jazdy czasowej. Wspominaliśmy o tym na początku. Wybór drugiej opcji ma sporo plusów. Możemy mieć jeden rower do treningów i startów, oszczędzimy dzięki temu miejsce w domu oraz pieniądze. Poza tym, taki rower będzie oczywiście bardziej uniwersalny. Pozwoli nam na jazdę w górach, ściganie się w klasycznych wyścigach kolarskich, a przy zakupie sztycy z odpowednim offsetem, czasowego siodła i lemondki możemy stworzyć bardzo sprawny rower do indywidualnej jazdy. Wybór roweru projektowanego od początku do końca z myślą o triathlonie to oczywiście konkretne korzyści w trakcie rywalizacji w tej dyscyplinie - wygodniejsza pozycja i lepsza aerodynamika, czy obecność schowków na napój i pożywienie. To po prostu szybsze rozwiązanie dostosowane do wymogów rywalizacji typu Ironman. Minusem jest natomiast fakt, iż rowery stricte triathlonowe nie sprawdzają sie podczas jazdy w górach, nie pojedziemy na nich na żaden wyścig w grupie, a poza tym, nie zawsze będziemy mogli nim potrenować. Będziemy potrzebowali drugiego roweru. Wybór zależy od tego, jak faktycznie układają się nasze ambicje startowe - jeśli nigdy nie ciągnęło nas do kolarstwa, a jesteśmy swojego triathlonowego wyboru na tyle pewni, iż wiemy, że zaraz pasja nie przejdzie, można spokojnie postawić na specjalistyczny sprzęt i doposażyć się w jakiś bardzo podstawowy drugi rower treningowy. Oczywiśie na maszynie tri też będziecie trenować, ale nie zawsze. Tylko wybrane jednostki. Stąd płynie prosty wniosek - początkującym polecamy jednak zwykłą szosę z możliwością przeróbki, bardziej zaawansowanym prawdziwy rower triathlonowy.
Karbon czy aluminium?
Oczywiście podobnie jak w kolarstwie, w przypadku roweru triahtlonowego waga jest niezwykle ważna, co naturalnie foruje rowery zbudowane na bazie ramy i widelca z włókna węglowego. W przypadku typowych rowerów do triathlonu niemal na 100% będzie on karbonowy. Tytułowe pytanie należy sobie zadawać jedynie w przypadku kupowania tańszego klasycznego roweru szosowego z myślą o dołożeniu do niego lemondki. Pamiętajmy jednak, że to nie etap górski Tour de France - tutaj znacznie bardziej istotne są właściwości aerodynamiczne roweru. Czasem lepiej postawić na cięższy rower, ale wyposażony w koła o wyższych stożkach obręczy, z aerodynamiczną sztycą jak i profilem ramy, czy nawet lepsze dodatki - jak choćby kask, czy specjalne buty - tu zaoszczędzimy sporo więcej sekund, niż na 0,5 kg urwanym z masy roweru.
Jeśli już decydujemy się na tańszy rower aluminiowy, zwróćmy uwagę na to, aby przynajmniej wspornik siodła i widelec były wykonane z karbonu. Obniża to masę, a przede wszystkim znacznie poprawia komfort jazdy, na który wpływ mają lepsze niż w przypadku aluminium zdolności karbonu do pochłaniania drgań.
Fitting
W przypadku roweru, na którym bardzo dużo czasu spędzamy w jednej pozycji, niezwykle istotne jest właściwe dobranie rozmiaru, ale nie tylko! Warto już na samym początku poświęcić nieco czasu i środków na fachowe ustawienie pozycji za kierownicą, która będzie gwarantować brak dyskomfortu, maksymalną efektywność pedałowania oraz jak najlepszą aerodynamikę. Ta inwestycja z pewnością się opłaci - dobrze dobrany i właściwie ustawiony rower będzie nam służył przez wiele sezonów i sprawi, że zwyczajnie będziemy efektywniej, wygodniej i szybciej jeździć.
Co oferuje rynek?
Przejrzeliśmy rynek rowerów triathlonowych. Na 2022 rok w Polsce dostępne są maszyny kilkunastu producentów. My wybraliśmy po najtańszym modelu od każdego z nich, więcej rowerów znajdziecie w Katalogu Rowerowym. Jeżeli zdecydujecie się na zwykły rower szosowy, odsyłamy Was do poradników i przeglądów rynku, do których linki znajdziecie w pierwszej części artykułu.
Ridley Dean Shimano 105

- Cena: 9500.00 PLN
- Opis ramy: 24-30t Unidirectional Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Dean Aero 24-30t Aero
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Forza RC31
- Opony: Vittoria Zaffiro
- Typ hamulców: Szczękowe
Canyon Speedmax CF 7 Disc

- Cena: 16199.00 PLN
- Waga: 9.40 kg
- Opis ramy: Canyon Speedmax CF Disc
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0077 CF Disc
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: DT Swiss P 1800 Spline
- Opony: Continental Grand Prix 5000, 25 mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
BMC Timemachine 01 DISC ONE

- Cena: 12690.00 PLN
- Opis ramy: Timemachine Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Timemachine Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Vittoria Zaffiro Pro, 25mm
- Typ hamulców: Szczękowe
LIV Avow Advanced Pro 2

- Cena: 18399.00 PLN
- Opis ramy: Kompozyt Advanced, max. szerokość opony 25mm
- Widelec/amortyzator przedni: Kompozyt Advanced, aluminiowa rura sterowa OverDrive (1 1/8 x 1 1/2")
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Giant P-A2
- Opony: Giant Gavia AC Lite, bezdętkowe, 700x25c (26.5mm), zwijane
- Typ hamulców: Szczękowe
Giant Trinity Advanced Pro 2

- Cena: 18399.00 PLN
- Opis ramy: Kompozyt Advanced, max. szerokość opony 25mm
- Widelec/amortyzator przedni: Kompozyt Advanced, aluminiowa rura sterowa OverDrive (1 1/8" x 1 1/4")
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Giant AC 1, bezdętkowe, 700x25c (25mm), zwijane
- Typ hamulców: Szczękowe
Orbea ORDU M20LTD

- Cena: 24999.00 PLN
- Opis ramy: Orbea Ordu carbon OMX
- Widelec/amortyzator przedni: Orbea Ordu OMX ICR
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Vision 55 SC Disc Carbon TLR CL
- Opony: Vittoria Rubino Pro IV G2.0 TLR 700x25c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Fuji Norcom Straight 2.1

- Cena: 28200.00 PLN
- Waga: 9.79 kg
- Opis ramy: C15 high-modulus carbon
- Widelec/amortyzator przedni: C15 high-modulus carbon
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: FSA Vision TC55, carbon 24h
- Opony: Vittoria Rubino Pro IV, G2.0, 28-622, 120tpi
Cube AERIUM C:68 SL

- Cena: 30499.00 PLN
- Waga: 10.10 kg
- Opis ramy: Aerium C:68 Monocoque Advanced Twin Mold
- Widelec/amortyzator przedni: Aerium C:68 Aero
- Grupa napędowa: SRAM Force eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Fulcrum Racing 44 Aero C17
- Opony: Schwalbe Pro One, 25-622
- Typ hamulców: Szczękowe hydr.
Bianchi Aquila Ultegra 11sp

- Cena: 32500.00 PLN
- Opis ramy: Aquila carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Bianchi Full Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Fulcrum Racing 418
- Opony: Pirelli P ZERO Road, 700 x 26c, 120TPI,
- Typ hamulców: Szczękowe
Argon 18 E-119 Tri+ Disc Force

- Cena: 39955.60 PLN
- Opis ramy: E-119 Tri+ Disc
- Widelec/amortyzator przedni: E-119 Tri+ Disc
- Grupa napędowa: SRAM Force eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: HUNT 34 Aero Wide Disc with XDR
- Opony: Rubino Pro TLR G+ 700x25
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Scott Plasma RC Pro

- Cena: 42269.00 PLN
- Waga: 9.68 kg
- Opis ramy: Plasma 6 Disc / HMX, geometria TRI / sztyca Plasma HMX / Wymienny hak przerzutki
- Widelec/amortyzator przedni: Plasma 6 Disc, 1 1/4”- 1 1/2” Carbon / zintegrowany
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Zipp 303SE Carbon tubless disc-brake, 24 Front / 24 Rear, oś Syncros z wyjmowanym narzędziem
- Opony: Schwalbe PRO ONE TT Microskin, TL-Easy, Fold, 700x25C
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Trek Speed Concept SLR 7

- Cena: 45979.00 PLN
- Waga: 8.97 kg
- Opis ramy: OCLV Carbon Serii 800, kształt rur KVF (Kammtail Virtual Foil), T47 BB, zintegrowana skrytka typu bento, zintegrowany schowek rury dolnej
- Widelec/amortyzator przedni: SC wykonany w całości z włókna węglowego, zintegrowane hamulce i wspornik kierownicy
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Bontrager Aeolus Pro 51, przystosowane do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready
- Opony: Bontrager R3 Hard-Case Lite, stopka z aramidu, 120 tpi, 700x25c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Pinarello BOLIDE TR ULTEGRA DI2

- Cena: 47999.00 PLN
- Opis ramy: torayca t1100 1k dream carbon
- Widelec/amortyzator przedni: bolide tr onda forkflap
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Fulcrum WIND
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cipollini NKTTSHIMANO ULTEGRA DI2

- Cena: 55055.10 PLN
- Opis ramy: Cipollini NKTT DB
- Widelec/amortyzator przedni: Cipollini NKTT DB
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Fulcrum Racing 400 DB
- Opony: Pirelli Cinturato Velo TLR 28-622
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.