Spis treści:
KOMUNIKAT
- W sezonie 2022 wśród nowych rowerów szosowych zasadniczo nie znajdziemy już modeli w budżecie do 2000 zł - odsyłamy Was do poradnika dot. Rowerów szosowych do 3000 zł lub polecamy szukać wśród rowerów używanych - tu pomocnym może być poradnik: Rower używany - jak kupić dobrze?
- Poniższa treść poradnika dotyczy modeli z sezonu 2021
O ile kupno nowego roweru nigdy nie należy do spraw łatwych, o tyle wybór pierwszego roweru szosowego przy niskim budżecie wydaje się być jeszcze trudniejszą sprawą. Postanowiliśmy przyjrzeć się temu, co obecnie producenci oferują w rowerach szosowych do 2000 zł. W praktyce okazuje się, że modeli w tak budżetowej cenie jest niewiele, a już niewielka dopłata znacząco poszerzy nasze możliwości wyboru i niejednokrotnie pozwoli nabyć sprzęt o klasę wyższy – z tego powodu rekomendujemy zajrzeć również do poradnika: Rower szosowy do 3000 zł, jak również do Rower szosowy do 4000 zł, ponieważ dopiero powyżej 3000 zł liczba rynkowych ofert zaczyna być naprawdę duża. Natomiast po elementarną wiedzę z zakresu budowy i specyfiki rowerów szosowych odsyłamy do tekstu: Jaki rower szosowy wybrać.
Na wstępie chcieliśmy Was jednak przestrzec, że - mimo iż rowery szosowe do 2000 zł wyglądają niczym pełnoprawna szosa - faktycznie mają zastosowane bardzo podstawowe, archaiczne wręcz rozwiązania, które może nie będą stanowiły bariery dla początkujących, aby mogli poczuć, czym jest kolarstwo szosowe. Jednak dla nieco obytego z rowerami użytkownika, takowy sprzęt będzie stawiał odczuwalne ograniczenia.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 10000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku
- Rower szosowy dla kobiety
Nowy czy używany?
To chyba najczęściej zadawane pytanie w momencie zakupu pierwszej szosówki i jak zwykle w przypadku tak ogólnych pytań nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Kupując nowy rower otrzymujemy jednocześnie gwarancję, więc nasz zakup jest bezpieczny. Możemy także liczyć na rzetelną poradę sprzedawcy w sklepie rowerowym (warto spytać bardziej doświadczonych kolegów o polecenie dobrego sklepu w naszej okolicy lub zerknąć do naszego katalogu sklepów rowerowych, gdzie sklepy są ocenione przez klientów). Nowy rower nie będzie nosił śladów eksploatacji, więc odpadają nam na wstępie ewentualne koszty serwisowe.
Z drugiej strony na rynku wtórnym znajdziemy sporo używek, wśród których w cenie do 2000 zł na pewno znajdziemy rowery wyposażone znacznie lepiej. Rowery te naturalnie pochodzić będą ze starszych kolekcji. Nie ma w tym nic złego, ale jeśli nie jesteście doświadczeni i nie znacie się dobrze na sprzęcie, przed zakupem koniecznie skonsultujcie się z bardziej doświadczonym kolegą lub po prostu weźcie go na oględziny roweru (tak, tak, dokładnie tak jak z samochodem!). Może bowiem okazać się, że pod pozorną okazją kryje się zużyty napęd i wyeksploatowane podzespoły, a co może stać się najgorszego, to zakup ramy z pęknięciem (pęknięcie nie musi być duże, może przypominać rysę na lakierze). Tak więc na wstępie możemy narazić się na spore koszty, ale możemy i sporo zaoszczędzić – warto być czujnym.
Rama w budżetowej szosówce
Wracając jednak do rowerów nowych, na których tu się skupiamy – na jaką ramę możemy liczyć w przypadku zakupu szosówki za 2000 zł? Na pewno nie możemy liczyć na cuda. W zdecydowanej większości otrzymujemy ramy aluminiowe, które dopełnione są przez aluminiowe (lub także stalowe) widelce. Spodziewajmy się rozwiązań absolutnie podstawowych. Największą zaletą będzie fakt, że otrzymujmey nowy produkt, nie zużyty i objęty gwarancją.
Rowery oparte o ramy z niższej półki cenowej niestety swoje ważą, bo ich ramy nieczęsto są cieniowane, ale też dzięki temu możemy liczyć na to, że będą wytrzymałe. Względem rowerów z wyższej półki cenowej nie możemy też raczej liczyć na rewelacyjne parametry sztywności i niską masę.
Wyposażenie
Nowe rowery szosowe za około 2 tys. zł dedykowane są początkującym kolarzom, dlatego też napędy ich zestrojone są „miękko”, aby umożliwić jazdę nawet w ciężkich podjazdach – znaczy to tyle, że spotkamy korby z 2 lub 3 tarczami, które w wyczynowych szosówkach nigdy się nie pojawiają, bo to po prostu bardzo rekreacyjne rozwiązanie. 3 tarcze rekompensują po części fakt, że w tanich szosach mamy mniej biegów z tyłu. Jako że na liście wyposażenia spotkamy takie grupy jak najtańsze 7-biegowe Shimano A070 (szosowy odpowiednik napędu Shimano Tourney) i 8-biegowy napęd Microshift lub nawet komponenty poza grupowe. Naszym zdaniem mimo wszystko w szosówkach powinno montować się dwie tarcze z przodu, które w kompaktowej wersji 50/34 w połączeniu z miękką kasetą (największa koronka 28 zębów lub więcej) będą odpowiednie nawet dla początkujących. W tym miejscu warto jeszcze powiedzieć kilka słów o ergonomii i ograniczeniach, które przywoływaliśmy na początku. Biorąc za przykład popularne w tym segmencie Shimano ST-A070 – ich konstrukcja, gdzie na twardsze biegi zrzuca się małą dźwigienką w górnej części łap, nie pozwala na utwardzenie przełożenia podczas jazdy w dolnym chwycie. Na początkowym etapie wtajemniczenia to bez znaczenia, ale już po pierwszym roku jazdy lub dla trenującego będzie to pewnym, odczuwalnym ograniczeniem w trakcie codziennego szosowania.
Kupując tanią szosówkę musimy liczyć się też z tym, że zazwyczaj natrafimy na nieco starsze standardy w kwestii wkładu suportu – mamy tu na myśli chociażby suport na kwadrat lub octalink, które są o wiele mniej sztywne niż chociażby Hollowtech II od Shimano (ten standard znajdziemy w grupach od Clarisa w górę).
Waga ciężka
Szosówki z dołu drabinki cenowej raczej nie schodzą poniżej wagi 10 kg – jak na rowery szosowe to wartość spora, ale niestety poczynione oszczędności sprawnie dodają gramów całości. Nie mamy tu na myśli jedynie dość ciężkich ram, ale także elementy wyposażenia, takie jak chociażby koła, które mają olbrzymi wpływ na to, jak rower przyspiesza. Z doświadczenia wiemy jednak, że omawiane tu konstrukcje to często rowery do treningów lub rekreacji, więc do większej wagi nie przywiązywalibyśmy szczególnej uwagi. Warto pamiętać, że waga ma jednak spore znaczenie w kontekście dynamicznej i sportowej jazdy.
Co na rynku?
Na kolejnych stronach prezentujemy rowery szosowe do 2000 zł z kolekcji na rok 2021. Przegląd oparty jest o Katalog Rowerowy 2021: katalog.bikeworld.pl.
Romet HURAGAN
- Cena: 1999.00 PLN
- Waga: 10.60 kg
- Opis ramy: alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano A070
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: 700×23C
- Typ hamulców: Szczękowe
Triban ROADCYCLING RC 120
- Cena: 1999.00 PLN
- Waga: 11.25 kg
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: karbon
- Grupa napędowa: microSHIFT
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: RESIST: 700 X 28
- Typ hamulców: Tarczowe mech.