Spis treści:
Wybór roweru w analizowanym segmencie cenowym sprowadza się zazwyczaj do kupna szosy opartej o aluminiową ramę, mechaniczny osprzęt Shimano 105 lub Tiagra oraz koła ze średniej półki na aluminiowych obręczach. Znakiem czasu jest fakt, że prawie zawsze będą to modele z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Ciekawe jest też, że w założonym budżecie rzadko kiedy możemy liczyć na rowery o wyścigowej geometrii. Zdarzają się, ale są w mniejszości. Dominują modele endurance, czyli komfortowe rowery szosowe o wygodnej pozycji i stabilnym, bezpiecznym prowadzeniu. Warto natomiast odnotować, że w badanym budżecie sporadycznie pojawiają się już szosy oparte o karbonowe ramy.
Czy rower endurance jest dla mnie?
Rowery szosowe z grupy endurance to sprzęt, w którym na pierwszym miejscu stoi komfort przebywania w zrelaksowanej pozycji i czerpanie przyjemności z kręcenia w ładnych miejscach. Sylwetka jest mniej pochylona, niż w modelach wyścigowych, a samo prowadzenie łagodne i stabilne. Nie oznacza to, że te rowery nie są szybkie, ale nie aż tak, jak modele wyścigowe. To taka szosówka dla szerokiego grona odbiorców, a nie jedynie wąskiej grupy wytrenowanych sportowców. Rower endurance jest synonimem długodystansowej wygody, stabilności ponad wszystko i w każdych warunkach. Sprawdzi się idealnie, jeśli ponad sportowe ambicje, chcemy się po prostu dobrze bawić, a celem naszych eskapad będą wycieczki w zróżnicowanym terenie i niezobowiązującym tempie.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 10000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku
- Rower szosowy dla kobiety
- Jaki rower szosowy wybrać?
Rama i widelec
Dostępne na rynku rowery z przedziału 7 – 8 tysięcy złotych w znakomitej większości oferują nam maszyny oparte o ramy wykonane z aluminium, które mają karbonowe widelce. Ramy są nowoczesne i mimo, że aluminiowe to często bardzo lekkie. Do tego odpowiednio sztywne, często z tylnymi widełkami o profilu, który umożliwia im delikatne uginanie się i tłumienie drgań, niczym wersje karbonowe. Te lekkie i hydroformowane ramy będą na pewno lepsze, niż najtańsze toporne i ciężkie karbony sprzed lat, które wciąż można znaleźć na wyprzedażach. W tej cenie hydrauliczne hamulce typu disc znajdziemy już standardowo praktycznie w każdym rowerze na rynku, oczywiście z bieżącej kolekcji. To znak czasu i dobry kierunek zmian szosówek w ostatnich latach. Hamulce obręczowe mogą się jeszcze trafić, ale to będą pojedyncze przypadki. Tarczówki oferują lepsze hamowanie i są bardziej odporne na przegrzanie. Do tego są dość mocno niezależne od warunków pogodowych i oferują wyraźnie większe bezpieczeństwo w trakcie jazdy.
Koła i opony
Typowe w tej cenie są koła składane z komponentów średniej klasy (np. koła na piastach Shimano 105) lub gotowe modele czołowych producentów, oczywiście w wariantach podstawowych, np. Mavic Aksium. Zaletą kół systemowych jest atrakcyjny wygląd, a nie od dziś wiadomo, że styl na szosie jest niemniej ważny jak mocna noga. Koła składane to z kolei możliwość łatwej naprawy zawsze i wszędzie oraz duża dostępność części zamiennych. Wspólną cechą dla 90% zestawów kołowych jest jednak ich duża trwałość oraz wytrzymałość/odporność na rozcentrowanie. Przy tym zestawy typowe dla analizowanego przedziału cenowego cechują się masą pomiędzy 1700 g a 2200 g. Sety poniżej 2 kg cechuje niezła dynamika, oczywiście nie mówimy o sprinterskim przyspieszeniu, ale takie modele dają już odczuwalny efekt, że wkładana moc szybko przeistacza się w rosnąca prędkość jazdy. Opony bywają bardzo różne - zdarza się, że producent montuje wysokiej klasy, lekkie, dynamiczne i dobrze toczące się modele zwijane, ale bywa również, że trafi się wariant z drutem. Producenci szukają oszczędności w różnych miejscach. Warto pamiętać, że dobre opony poprawiają właściwości jezdne wielokrotnie bardziej, niż o jedno oczko wyższa grupa osprzętu… w zasadzie w takich przypadkach rekomendowalibyśmy ich niezwłoczną wymianę. Cieszy natomiast, że najczęściej są to gumy szerokie na minimium 28 mm. Takie szerokości oferują właściwe połączenie dynamiki i komfortu.
Osprzęt
Standardem w tej cenie są rowery na Shimano 105, czyli wyposażone w napęd 2x12 lub starszą wersję 2x11. Regularnie zdarzają się też rowery na Tiagrze (2x10), ale ma to miejsce nieco rzadziej. Najczęściej liczyć można na homogeniczny osprzęt (grupa włącznie z hamulcami jednej klasy - np. kompletna Shimano 105). Obie grupy dają sobie świetnie radę, 105 to półka wyżej, ale na obu napędach można jeździć sportowo i dynamicznie bez poczucia, że sprzęt stawia nam ograniczenia. Pamiętajmy jednak, że nie należy brać kryterium ,,105 vs. Tiagra” jako istotnego przy wyborze roweru. Pierwszą w kolejności będzie rama i widelec oraz dopasowanie do naszych potrzeb. Następne w hierarchii są koła, a dopiero potem osprzęt. Przełożenia w przeważającej większości maszyn zostały dobrane tak, aby udało się sforsować strome podjazdy w siodle. Znajdziemy tu więc kombinacje korb 50/34 z kasetą 11-30, 11-32 lub 11-34.
Komponenty
Standardem są komponenty dobrej klasy, ale w wersjach podstawowych. Znajdziemy tu więc kształty siodeł czy profile kierownic uznane i lubiane przez kolarzy, ale zazwyczaj w wersjach najtańszych, aluminiowych. Owijki najczęściej bywają już dobrej klasy, co cieszy, bo to niepozorny, ale bardzo ważny element naszej szosy. Konsumenci zaawansowani, kupujący rower za 8000 zł powinni też zwrócić uwagę czy szerokość siodła fabrycznie występującego w rowerze pokrywa się z ich potrzebami. W razie rozbieżności w tym zakresie, również warto porozmawiać ze sprzedawcą o możliwościach personalizacji.
Co na rynku?
W sprzedaży znajdziemy wiele interesujących modeli szosówek do 8000 zł. Wybraliśmy po jednym ciekawym modelu 2025 spośród ofert każdego z producentów, w przedziale cenowym 7000-8000 złotych - znajdziecie je poniżej. Więcej modeli szosówek znajdziecie na: katalog.bikeworld.pl.
Sensa GIULIA GF COMP 105 2×12 disc

- Cena: 7999.00 PLN
- Waga: 8.70 kg
- Opis ramy: Generation 5 Full Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Supra full carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Supra RA Comp Disc + opony Schwalbe Lugano 28mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Canyon Endurace 7 RAW

- Cena: 7999.00 PLN
- Waga: 9.40 kg
- Opis ramy: Canyon Endurace AL Disc, aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, punkty montażowe na górnej rurze, maksymalna szerokość opony: 36mm, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0089 CF Disc, karbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: DT Swiss Endurance LN
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Merida SCULTURA ENDURANCE 400

- Cena: 7999.00 PLN
- Opis ramy: SCULTURA ENDURANCE LITE, potrójnie cieniowana, hydroformowana, 12x142mm, maksymalna szerokość opony: 35c, mufa supportu: BB86
- Widelec/amortyzator przedni: SCULTURA ENDURANCE CF3 DISC, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Maxxis Detonator
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Van Rysel NCR Neo Racer CF TIAGRA

- Cena: 7999.00 PLN
- Opis ramy: NCR CF, Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: NCR CF, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Kompletne koła: Mavic Aksium
- Opony: HUTCHINSON PERF BLACK 700x28c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Kross Vento 5.0

- Cena: 7999.00 PLN
- Opis ramy: VENTO 5.0, aluminium, cieniowana, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: VENTO 5.0, karbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: SCHWALBE LUGANO K-GUARD 28-622
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Trek Domane AL 4 Gen 4

- Cena: 7999.00 PLN
- Waga: 10.35 kg
- Opis ramy: Alpha Aluminium Serii 100, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, hak przerzutki UDH, mocowania błotników, zgodna z DuoTrap S, mocowanie hamulca: flat mount, oś 142 x 12 mm
- Widelec/amortyzator przedni: Domane AL, carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Bontrager R1 Hard-Case Lite, stopka z drutu, 60 tpi, 700 x 32c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Lapierre Pulsium 3.0 2024

- Cena: 7978.05 PLN
- Waga: 9.80 kg
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, mufa suportu: PF, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Pulsium Disc, karbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Continental Ultra Sport 3 SL 700X28
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Corratec Corones Expert Disc

- Cena: 7799.00 PLN
- Opis ramy: Corones Expert Disc, Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, kompatybilna z mechanicznymi i elektronicznymi grupami osprzętu, 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Corones Expert Disc, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: ZZYZX 700C Disc, 622-24 12x100 / 12x142 Centerlock
- Opony: Pirelli P7 700x26C
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
CTM BLADE RACE

- Cena: 7790.00 PLN
- Waga: 9.10 kg
- Opis ramy: Alu
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: MAXXIS Detonator 700x32C
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cannondale CAAD13 Disc Tiagra

- Cena: 7699.00 PLN
- Opis ramy: SmartForm C1 Premium Alloy
- Widelec/amortyzator przedni: CAAD13 Full Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Vittoria Zaffiro Pro Slick, 700 x 25c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Orbea AVANT H40

- Cena: 7499.00 PLN
- Opis ramy: Aluminiu, potrójnie cieniowana, hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: Orbea Avant Hydro Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Kompletne koła: Aluminium, 700c, 19c, 28H
- Opony: Vittoria Zafiro V 700x28c
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Giant CONTEND AR 2

- Cena: 7299.00 PLN
- Opis ramy: aluminium ALUXX, flat-mount disc, oś przelotowa 12x142mm, max. rozmiar opony 700x38mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive (1 1/8" x 1 1/4"), flat-mount disc, oś przelotowa 12x100mm, max. rozmiar opony 700x38mm
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Giant Gavia Fondo 2, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x32c (34mm)
- Typ hamulców: Szczękowe hydr.
LIV AVAIL AR 2

- Cena: 7299.00 PLN
- Opis ramy: aluminium ALUXX, flat-mount disc, oś przelotowa 12x142mm, max. rozmiar opony 700x38mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa, max rozmiar opony 700x38mm
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Giant Gavia Fondo 2, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x32c (34mm)
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Fuji Sportif 1.1

- Cena: 7271.29 PLN
- Waga: 10.18 kg
- Opis ramy: A2-SL Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Oval Concepts 324 Disc, 24/28H
- Opony: Vittoria Zaffiro V, 700 x 30c, 26tpi
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Bianchi Via Nirone 7, Shimano 105, rim brake

- Cena: 7099.00 PLN
- Opis ramy: Via Nirone 7, hydroformowane, wewnętrzne prowadzenie przewodów
- Widelec/amortyzator przedni: Bianchi Full Carbon, 1-1/8"
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Shimano WH-RS100
- Opony: Vittoria Zaffiro 700x25
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.