Rower szosowy do 8000 zł

Sprawdź rowery szosowe do 8000 zł z kolekcji na rok 2021.

Tomasz Makula

Szosówki do 8000 zł cechują się niewielkim zróżnicowaniem w kolekcjach producentów. Za tę kwotę można kupić dobrze wyposażony aluminiowy rower na tarczach, który będzie sprawną i uniwersalną szosówką. Rowery karbonowe też się zdarzają, ale to rzadkość.

Wybór roweru w analizowanym segmencie cenowym sprowadza się zazwyczaj do kupna szosy opartej o aluminiową ramę, osprzęt Shimano 105 oraz koła ze średniej półki na aluminiowych obręczach. U większości producentów będą to modele z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Jednocześnie w podobnej cenie da się nabyć rower z karbonową ramą, który będzie wyposażony w grupę Shimano 105, tyle że pod klasyczne hamulce obręczowe - to jednak naprawdę rzadkie wyjątki (zakładając katalogowe ceny detaliczne). Decyzje zakupowe należy jednak zacząć od zadania sobie pytania: gdzie i jak będę jeździł/a? Wybierać możemy bowiem między rowerami komfortowymi typu endurance oraz modelami o bardziej sportowej geometrii - typu race. 

 

Race albo Endurance

Szosówki do 8000 zł można podzielić na dwie grupy. Znajdziemy tu typowe wyścigowe rowery, które mają geometrie identyczne do tych, które spotkamy w rowerach prosów. Można więc, wprawdzie na nieco cięższym rowerze, zasmakować prawdziwej sportowej jazdy i wyścigowego prowadzenia. Dynamicznego, ale zarazem przyjaznego na dużych prędkościach. Taki rower wymaga wyciągniętej pozycji, ale odpłaca przyczepnością w zakrętach, stabilnością podczas szybkiej jazdy oraz precyzyjnym ,,jak po sznurku” prowadzeniem. Jeśli więc celujemy w ściganie się lub jesteśmy sportowo zorientowani i lubimy jeździć szybko, a wysoka średnia prędkość pozostaje dla nas ważniejsza, niż rowerowe zwiedzanie okolicy i zrobienie sobie zdjęć podczas jazdy, to taki race’ingowy rower przypadnie nam do gustu. Całkowicie odwrotnie należy podejść do wyboru jednośladu, jeśli na pierwszym miejscu stoi komfort przebywania w zrelaksowanej pozycji i czerpanie przyjemności z kręcenia w ładnych miejscach. Rower endurance będący synonimem długodystansowej wygody, stabilności ponad wszystko i w każdych warunkach, sprawdzi się idealnie, jeśli ponad sportowe ambicje, chcemy się po prostu dobrze bawić na rowerze, a celem naszych eskapad będą długie wycieczki w zróżnicowanym terenie i niezobowiązującym tempie. 

 

 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Rama i widelec

Dostępne na rynku rowery z przedziału 7 – 8 tysięcy złotych oferują nam maszyny oparte o ramy wykonane z aluminium, które mają karbonowe widelce. Bardzo rzadko trafimy na karbonowy frameset. Patrząc na temat naszej szosowej jazdy perspektywicznie lub wybierając maszynę z myślą o ściganiu, warto decydować się na warianty oparte na węglowych ramach. Z drugiej strony, jeśli mamy sztywny budżet i chcemy wydać określoną kwotę na rower i ani grosza więcej, to kupno roweru lepiej wyposażonego, ale na nieco mniej zaawansowanej ramie nie jest złym pomysłem. Zresztą wybór rowerów z ramami karbonowymi jest naprawdę ograniczony. Poza lepszą dostępnością, na korzyść aluminium przemawia też fakt, że ramy w tym przedziale cenowym to bardzo nowoczesne konstrukcje. Lekkie i sztywne, często z tylnymi widełkami o profilu, który umożliwia im delikatne uginanie się i tłumienie drgań, niczym wersje karbonowe. Te lekkie i hydroformowane ramy będą na pewno lepsze, niż najtańsze toporne i ciężkie karbony sprzed lat, które wciąż można znaleźć na wyprzedażach. Trzeci punkt widzenia to dostępność tarczówek, w tej cenie hydrauliczne hamulce typu disc znajdziemy tylko w ramach z aluminium. Jeśli więc mieszkamy w mocno pofałdowanym terenie, bądź zamierzamy jeździć głównie po górach, to można do decyzji podejść od strony hamulców – wybór tarczówek i ich zdolności do spowalniania będą godnie rekompensowały nieco cięższą i mniej komfortową ramę.  

 

Koła i opony

Typowe w tej cenie są koła składane z komponentów średniej klasy (np. koła na piastach Shimano 105) lub gotowe modele czołowych producentów, oczywiście w wariantach podstawowych, np. Mavic Aksium. Zaletą kół systemowych jest atrakcyjny wygląd, a nie od dziś wiadomo, że styl na szosie jest niemniej ważny jak mocna noga. Koła składane to z kolei możliwość łatwej naprawy zawsze i wszędzie oraz duża dostępność części zamiennych. Wspólną cechą dla 90% zestawów kołowych jest jednak ich duża trwałość oraz wytrzymałość/odporność na rozcentrowanie. Przy tym zestawy typowe dla analizowanego przedziału cenowego cechują się masą pomiędzy 1700 g a 2200 g. Sety poniżej 2 kg cechuje niezła dynamika, oczywiście nie mówimy o sprinterskim przyspieszeniu, ale takie modele dają już odczuwalny efekt, że wkładana moc szybko przeistacza się w rosnąca prędkość jazdy. Opony bywają bardzo różne - zdarza się, że producent montuje wysokiej klasy lekkie, dynamiczne i dobrze toczące się modele zwijane, ale bywa również, że trafi się wariant z drutem. Producenci szukają oszczędności w różnych miejscach, ale rower na Ultegrze i najtańsza opona to połączenie nie do zaakceptowania. Dobre opony poprawiają właściwości jezdne wielokrotnie bardziej, niż o jedno oczko wyższa grupa osprzętu… w zasadzie w takich przypadkach rekomendowalibyśmy ich niezwłoczną wymianę. Cieszy natomiast, że najczęściej są to gumy szerokie na 25 mm w rowerach typu Race oraz 25 lub 28 mm w rowerach Endurance. Takie szerokości oferują właściwe dla obu grup połączenie dynamiki i komfortu. 

 

Osprzęt

Standardem w tej cenie są rowery na Shimano 105, czyli wyposażone w napęd 2x11. Zdarzyć się też może rower na Tiagrze (2x10), ale ma to miejsce wyjątkowo sporadycznie. Najczęściej liczyć można na homogeniczne grupy (włącznie z hamulcami). Obie grupy dają sobie świetnie radę, 105 to półka wyżej, ale na obu napędach można jeździć sportowo i dynamicznie bez poczucia, że sprzęt stawia nam ograniczenia. Pamiętajmy jednak, że nie należy brać kryterium ,,105 vs. Tiagra” jako istotnego przy wyborze roweru. Pierwszą w kolejności będzie rama i widelec oraz dopasowanie geometrii (charakteru) do naszych potrzeb. Następne w hierarchii są koła, a dopiero potem osprzęt. Przełożenia w przeważającej większości maszyn Race zostały dobrane tak, aby obrotu starczyło na wyścigu i jednocześnie udało się sforsować strome podjazdy w siodle. Znajdziemy tu więc kombinacje korb 52/36 z kasetą 11-28 lub 11-30, ale bywa również, że montowane są typowe kompakty z zębatkami 50/34. Te drugie dużo częściej spotkamy jednak w kategorii Endurance.

 
 

Komponenty

Standardem są komponenty dobrej klasy, ale w wersjach podstawowych. Znajdziemy tu więc kształty siodeł czy profile kierownic uznane i lubiane przez kolarzy, ale zazwyczaj w wersjach najtańszych, aluminiowych. Owijki najczęściej bywają już dobrej klasy, co cieszy, bo to niepozorny, ale bardzo ważny element naszej szosy. Szerokość kierownic montowanych seryjnie w rowerach Race nie podąża za trendem zwężania chwytu. Być może dlatego, że producenci celują w bardziej początkujących ścigantów. Kto wie? Jeśli jednak szukanie oszczędności i podnoszenie prędkości jazdy są dla przyszłego nabywcy istotne, warto sprawdzić jak szeroki baranek fabrycznie jest w rowerze i ewentualnie próbować na etapie zakupu prosić o zmianę na właściwą szerokość. Konsumenci zaawansowani, kupujący rower za 8000 zł powinni też zwrócić uwagę czy szerokość siodła fabrycznie występującego w rowerze pokrywa się z ich potrzebami. W razie rozbieżności w tym zakresie, również warto porozmawiać ze sprzedawcą o możliwościach personalizacji. 

 

Co na rynku?

W sprzedaży znajdziemy wiele interesujących modeli szosówek do 8000 zł. Wybraliśmy po jednym ciekawym modelu 2021 spośród ofert każdego z producentów, w przedziale cenowym 7000-8000 złotych - znajdziecie je na kolejnych stronach. Więcej modeli szosówek znajdziecie na: katalog.bikeworld.pl.

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły