Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki elektryczny rower górski typu full? (enduro 160-170 mm skoku)

Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniach e-bike'a MTB z dużym skokiem zawieszenia. Jakie fulle e-MTB znajdziemy na rynku w sezonie 2023?

Drukuj
Kellys Theos F90 (2022) Michał Kuczyński

Górskie rowery elektryczne to jeden z najbardziej rozwijających się segmentów rynku. Elektryki stają się coraz bardziej dopracowane, a ich styl prowadzenia daje coraz więcej frajdy w terenie. Podpowiadamy, jaki górski rower elektryczny z dużym skokiem wybrać?

Dla wielu osób rower elektryczny kojarzy się przede wszystkim z wysoką ceną i... nic w tym dziwnego. Maszyny z elektrycznym wspomaganiem są po prostu droższe. W końcu otrzymujemy normalny rower, wzbogacony o dodatkowy układ napędowy i baterię. Mimo to, popyt na elektryki nie spada, a sam segment e-bike jest obecnie najszybciej rozwijającym się w branży rowerowej. Szczególnie interesujące są topowe modele fulli MTB wyposażonych w napęd elektryczny. To właśnie ta grupa maszyn daje najwięcej frajdy z jazdy i jest też najczęstszym wyborem wśród zaawansowanych riderów. Wszystko za sprawą dopracowanych właściwości jezdnych, które prezentują wysokiej klasy elektryczne fulle. Tymi zabawkami naprawdę da się poszaleć w terenie, a flow poczuć nie tylko z góry, ale również na podjazdach. Nie dziwi więc, że na rynku znajdziemy sporo bardzo drogich maszyn - skoro część rowerzystów szuka "tradycyjnych" rowerów na najwyższym poziomie i jest przyzwyczajona do pewnego poziomu działania podzespołów, to łatwo zrozumieć, że nie będzie z tego poziomu rezygnować w przypadku rowerów ze wspomaganiem.

 

 

 

W przypadku rowerów elektrycznych trendy zachowują się analogicznie jak w przypadku ich tradycyjnych odpowiedników. Mamy więc z jednej strony część sprzętu, który próbuje przybliżać możliwości roweru elektrycznego osobom o nie tak grubym porftelu, a z drugiej sprzęt, który bez żadnych kompromisów ma za zadanie po prostu realizować konkretne cele jeśli chodzi o osiągi i możliwości. Tym razem spoglądamy właśnie na te drugie - sprawdzamy co oferuje rynek, a na końcu zaprezentujemy zaawansowane modele poszczególnych producentów.

 

 

 

 

Najpopularniejsze rowery elektryczne 

Jeśli spojrzymy na rynek najbardziej zaawansowanych rowerów elektrycznych to łatwo zauważymy, że wśród topowych dostępnych na naszym rynku maszyn aktualnie dominują rowery do cięższych, górskich zastosowań. Enduro i trail - to właśnie tutaj elektryczne napędy zadomowiły się najlepiej, a wysoka cena rowerów wynika nie tylko z faktu samego zastosowania wspomagającej jednostki elektrycznej, co samej bazowej ceny tego typu rowerów, wyposażonych w pełne zawieszenie i amortyzatory o dużym skoku. Dominują rowery trailowe o skoku 120-150 mm oraz enduro 160-170 mm. Poza tym znajdziemy też trochę maszyn z mniejszym lub większym skokiem, ale dwie powyższe grupy absolutnie dominują ilościowo na rynku. 

 

 
 

 

Konstrukcja roweru elektrycznego typu full

Zaawansowane e-rowery typu full suspension oparte są o ramy wykonane z karbonu lub wysokiej klasy aluminium. Przy czym, zdecydowaną przewagę na rynku stanowią konstrukcje aluminiowe. Wiodące są 4 systemy wielkości kół i ogumienia: 29", 27,5", 29+ oraz 27,5+. Niezależnie czy są to ,,plusy" czy zwykłe koła, to zawsze opony będą wyraźnie szersze, niż te stosowane w podobnym klasycznym rowerze. Wszystko po to, aby lepiej przenosić duży moment obrotowy napędu, poprawić hamowanie cięższej maszyny oraz podnieść stabilność i pewność prowadzenia roweru w terenie. Częstym zabiegiem jest też kombinacja - koło 29 z przodu i 27,5 z tyłu, czyli tzw. mullet.

Bardzo widocznym trendem w topowych modelach jest też jak najdalej idąca integracja baterii oraz silnika z ramą. W najbardziej zaawansowanych maszynach akumulatory litowo-jonowe są zgrabnie wkomponowane w dolną rurę głównego trójkąta. Dodatkowo, lokuje się jak najniżej, aby obniżyć środek ciężkości, co korzystnie wpłynie na jakość prowadzenia. W zasadzie już nie spotkamy więc akumulatorów mocowanych na zewnątrz ramy, a takie - można powiedzieć przestarzałe już - konstrukcje są obecnie domeną tańszych modeli e-bike. Rośnie też pojemność i zasięg baterii - obecnie często spotkamy 625 Wh lub 750 Wh (a nawet więcej), które oferują więcej kilometrów na jednym ładowaniu. Małe akumulatory - typu 400-500 Wh - praktycznie nie są spotykane w e-fullach.

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

Z drugiej strony pojawia się też nowy trend, który jest odpowiedzią na potrzeby najbardziej zaawansowanych jeźdźców. Elektryki wagi lekkiej, czyli e-bike'i o masie około 15-16 kg (normalny rower elektryczny typu full waży około 21-24 kg), czyli podobnej jaką prezentuje klasyczna endurówka. W takich rowerach spotkamy m.in. mniejsze baterie, wszystko po to, aby wiernie odtwarzać prowadzenie prawdziwego roweru z tą ,,subtelną" różnicą, że z dodatkową mocą pod nogą...

 

Typy napędów

Łatwo zauważyć, że w bardziej zaawansowanych modelach rowerów e-bike dominują dość podobne rozwiązania jeśli chodzi o samo wspomaganie. Spotkamy się przede wszystkim z napędami: Shimano, Bosch, Yamaha, Panasonic, Fazua czy Brose. Każdy z nich to silnik elektryczny umieszczony centralnie, czyli w miejscu korby. Wszystkie mają moc 250 W i wspomagają pedałowanie do 25 km/h. Ich moment obrotwy to z reguły 80 - 90 Nm. Pozwalają one na najprostszą adaptację do współczesnych rowerów ze względu na ustandaryzowane mocowania i łatwą integrację z mechanicznymi elementami napędowymi. To w ogóle jeden z bardziej znaczących trendów - producenci rowerów dopasowują swoje projekty do dostępnych na rynku jednostek napędowych topowych firm i baterii. Dzięki temu pojawia się z jednej strony oszczedność kosztów, a z drugiej w razie potrzeby rozbudowy roweru, lub jego naprawy, właściciel roweru nie ma problemu z dopasowywaniem części zamiennych. Prostych i tanich konstrukcji - typu silnik w piaście - nie stosuje się w zaawansowanych rowerach elektrycznych jakimi są e-fulle.

 

 

 

 

W przypadku zarówno rowerów górskich, jak i coraz częściej turystycznych, dominuje system z montażem jednostki napędowej w okolicach środka supportu. Zapewnia on lepszą stabilność roweru i ułatwia serwis - w razie potrzeby dostęp do jednostki elektrycznej jest bardzo łatwy i ewentualnie nie ma problemu z zastępieniem jej inną, od danego producenta. 

 

 

 

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach prezentujemy zaawansowane fulle MTB wyposażone w silnik elektryczny z kolekcji 2023 dostępnych na polskim rynku producentów. Znajdziecie w nim duże fulle ze skokiem 160-170 mm z tyłu, czyli rowery z kategorii e-enduro. Przegląd zrealizowaliśmy w oparciu o Katalog Rowerowy.

 

 

 

 

 

Canyon Torque:ON 8

  • Cena: 23399.00 PLN
  • Waga: 23.74 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: Rockshox ZEB R
  • Skok widelca: 180 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 170 mm
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Silnik: Shimano Steps EP8 Motor
  • Bateria: Shimano BT-E8035
ROWERY Canyon

Haibike ALLMTN 3

  • Cena: 23799.00 PLN
  • Opis ramy: Haibike, FullSeven Bosch i625
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox, 35 Silver
  • Skok widelca: 160 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
  • Silnik: Bosch, Performance CX GEN4, 250 W, 85 Nm, 25 km/h
  • Bateria: Bosch, PowerTube, 625 Wh
ROWERY Haibike

CTM SWITCH COMP

  • Cena: 24590.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox 35 SILVER TK, SA
  • Skok widelca: 160 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
  • Silnik: SHIMANO STEPS E7000 / 250W / 60Nm
  • Bateria: SHIMANO BT-E8036 / 630Wh
ROWERY CTM

Cube Stereo Hybrid 160 HPC Race 625 27.5

  • Cena: 24699.00 PLN
  • Waga: 23.90 kg
  • Opis ramy: C:62® Monocoque
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Domain R, Tapered, 15x110mm, eMTB Approved
  • Skok widelca: 170 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 170 mm
  • Rozmiar kół: 29"
  • Silnik: Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4 (85Nm) Cruise (250Watt), Smart System
  • Bateria: Bosch PowerTube 625
ROWERY Cube

Focus SAM² 6.7

  • Cena: 25499.00 PLN
  • Opis ramy: 7005 hydroformed aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour Durolux 38
  • Skok widelca: 180 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 170 mm
  • Rozmiar kół: 29"
  • Silnik: Bosch Performance CX Smart, 85 Nm, 250 W
  • Bateria: Bosch Powertube, 750 Wh
ROWERY Focus

NS bikes E-Fine 2

  • Cena: 25999.00 PLN
  • Waga: 24.50 kg
  • Opis ramy: AL6061-T6 + AL6066-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox 35 GOLD RL
  • Skok widelca: 150 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
  • Silnik: Shimano E7000
  • Bateria: SHIMANO STEPS: BT - E8035-L, 4 (Ah) / 504 (Wh)
ROWERY NS bikes

Bianchi e-Vertic FX-Type Pro SX 12sp

  • Cena: 26699.00 PLN
  • Opis ramy: e-VERTIC FX-Type Pro FULL carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Deluxe 35S TK 29F SB SA
  • Skok widelca: 160 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Rozmiar kół: 29"
  • Silnik: Bosch Performance Line CX Smart System Battery
  • Bateria: Bosch Powertube 750wh
ROWERY Bianchi

Bulls SONIC EVO EN 1

  • Cena: 27268.01 PLN
  • Opis ramy: aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour Durolux
  • Skok widelca: 180 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 170 mm
  • Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
  • Silnik: Bosch Performance Line CX (85 Nm)
  • Bateria: Bosch PowerTube Vertikal 625
ROWERY Bulls

Giant REIGN E+ 3

  • Cena: 27499.00 PLN
  • Waga: 25.70 kg
  • Opis ramy: aluminium ALUXX SL, górny łącznik Advanced Forged Composite
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Domain R
  • Skok widelca: 170 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
  • Silnik: SyncDrive Pro, 85Nm, powered by Yamaha
  • Bateria: EnergyPak Smart 800 kompatybilny z dodatkowym akumulatorem EnergyPak Plus 250 (z wyjątkiem rozmiaru S)
ROWERY Giant

Dartmoor E-Thunderbird CF

  • Cena: 27499.00 PLN
  • Waga: 24.50 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 38 Performance eMTB+ 29"
  • Skok widelca: 170 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Rozmiar kół: 29"
  • Silnik: Shimano EP8
  • Bateria: Shimano E8036, 630Wh
ROWERY Dartmoor

 

Scott Patron eRide 920

  • Cena: 29699.00 PLN
  • Waga: 26.50 kg
  • Opis ramy: Aluminiowa rama & Link, Kinematyka VLK Virtual 4 Link
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Domain Air
  • Skok widelca: 160 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Rozmiar kół: 29"
  • Silnik: Bosch Performance CX
  • Bateria: PowerTube 750Wh
ROWERY Scott

Corratec E-Power iLink 180 Race

  • Cena: 34499.00 PLN
  • Opis ramy: karbonowa Corratec E-Power iLink 180 Boost
  • Widelec/amortyzator przedni: Rockshox Yari RC 29"
  • Skok widelca: 180 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 170 mm
  • Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
  • Silnik: BOSCH Performance CX Race
  • Bateria: BOSCH PowerTube 625Wh
ROWERY Corratec

Mondraker LEVEL

  • Cena: 34999.00 PLN
  • Opis ramy: Level 6061 Alloy Stealth Evo
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 38 29 Float GRIP EVOL Rhythm
  • Skok widelca: 180 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 170 mm
  • Rozmiar kół: 29"
  • Silnik: Bosch Performance Line CX Cruise
  • Bateria: Bosch Powertube 750W
ROWERY Mondraker

Specialized Turbo Kenevo SL Comp

  • Cena: 38000.00 PLN
  • Opis ramy: FACT 11m full carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX FLOAT 36 RHYTHM 29
  • Skok widelca: 170 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 170 mm
  • Rozmiar kół: 29"
  • Silnik: Specialized SL 1.1
  • Bateria: Specialized SL1-320
ROWERY Specialized

Whyte E-160 S MX(mullet) / 29er

  • Cena: 38699.00 PLN
  • Opis ramy: 6061 Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox ZEB
  • Skok widelca: 160 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
  • Silnik: Bosch CX Smart System, 85 Nm max Torque, 250 W
  • Bateria: 750WH
ROWERY Whyte

Trek Rail 9.5 Gen 4

  • Cena: 38999.00 PLN
  • Waga: 25.35 kg
  • Opis ramy: Rama główna z włókna węglowego OCLV Mountain, niższa główka ramy 1,8”, zgodność z kontrolerem systemu Bosch, zintegrowany wymienny akumulator RIB (ang. Removable Integrated Battery), Knock Block 2.0, wewnętrzne prowadzenie linek, rura podsiodłowa 34,9 mm,
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox 35 Gold RL, sprężyna DebonAir, tłumik Motion Control, blokada skoku, zwężana rura sterowa, przesunięcie 44 mm, powiększona korona do e-MTB, Boost110, oś 15 mm Maxle Stealth
  • Skok widelca: 160 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Rozmiar kół: 29" +
  • Silnik: Bosch Performance Line CX Race Edition, system inteligentny, magnezowa obudowa silnika, 85 Nm, maks. wspomaganie 32 km/h (w UE oraz w rejonie Azji i Pacyfiku – 25 km/h)
  • Bateria: Bosch PowerTube 750 Wh, system inteligentny
ROWERY Trek

Cannondale Moterra Neo Carbon LT 2

  • Cena: 39999.00 PLN
  • Opis ramy: Moterra Neo Carbon Front Triangle, SmartForm C1 Alloy Swingarm,
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Zeb Select, Charger RC
  • Skok widelca: 170 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
  • Silnik: Bosch Performance Line CX 250W
  • Bateria: Bosch PowerTube 750Wh
ROWERY Cannondale