Spis treści:
Budżet, o którym mowa pozwala przebierać w rynkowych ofertach. Niewątpliwe będziemy mieć duży wybór i szybko zorientujemy się również, że często rowery za 12 500 zł nie są wcale gorzej wyposażone, niż te za 15 000 zł, albo, że warto dołożyć jeszcze kolejny tysiąc i wyjechać już naprawdę kompletnym i dopieszczonym rowerem marzeń. Choć fakty są takie, że po podwyżkach cen z ostatnich lat budżet między 10 a 15 tys. zł to tak naprawdę minimum, aby kupić dobrą szosówkę ze średniej półki. Nie mniej jednak zdarzają się w tym przedziale całkiem sensowne propozycje.
Co to jest rower kompletny?
Oczywiście wszystko zależy od naszych potrzeb… i tu właśnie dochodzimy do sedna sprawy. Co to jest rower kompletny, rower marzeń, czy też sprzęt, który nie wymaga już inwestowania? Z pewnością to taki jednoślad, który w 100% spełnia potrzeby i wymagania danego użytkownika. Te będą inne dla szosowego turysty, osoby, która potraktuje ten sprzęt treningowo, a jeszcze inne oczekiwania będzie miał wobec tej szosy zawodnik ścigający się w wyścigach ze startu wspólnego. Do tego dochodzi teren po którym jeździmy najczęściej - płaski, pagórkowaty lub górski. W takim ujęciu dla każdego z nas inny rower jest tym idealnym.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 10000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Jaki rower szosowy endurance wybrać?
- Najtańsze aerodynamiczne rowery szosowe
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Rower szosowy dla kobiety
- Jaki rower szosowy wybrać?
Przyglądamy się więc rowerom szosowym do 15 000 zł w ogólnym podziale na modele klasyczne, aerodynamiczne oraz endurance (długodystansowe, o bardziej zrelaksowanej pozycji). Najpierw sprawdzimy, co w założonym budżecie stanowi standard wyposażenia, a następnie odpowiemy sobie, jak to realizuje potrzeby typowego użytkownika omawianych trzech gatunków szosówek.
Rama i widelec
W badanym segmencie szosówek znajdziemy rowery przeważnie zbudowane na karbonowych ramach i widelcach. Są to zwykle konstrukcje lekkie i sztywne, świetnie jeżdżące i odbiegające od najdroższych modeli w kolekcji najczęściej jedynie innym rodzajem zastosowanych materiałów lub mniejszą precyzją układania samych warstw węglowego tworzywa. Natomiast - jakkolwiek negatywnie to nie zabrzmiało - to są absolutnie świetne konstrukcje, które zdolne są dowozić swoich właścicieli nawet na podium wyścigów. W pełni komfortowe, sztywne i lekkie. Z realnych spraw, które będziemy w stanie odczuć - od szczytowych ram w kolekcjach różnią się najczęściej około 100-200 gramową nadwagą i czasem delikatnie wyczuwalną mniejszą sprężystością. Dla nas - kolarzy nie dysponującymi warunkami fizycznymi WorldTourowych prosów i ludzi, którzy nie zjeżdżąją zjazdów po 100 km/h - są to naprawdę różnice pomijalne. Trzeba mieć jednak świadomość, że karbon to nie 100% rynku. Przez podwyżki cen, które miały miejsce w ostatnich latach, obecnie marki premium w omawianym budżecie czasami oferują ,,jedynie" ramy aluminiowe z karbonowym widelcem. Oczywiście to nadal świetne rowery, ale na pewno ,,mniej zaawasnowane", aniżeli ich karbonowi bracia.
Koła
W kołach różnice są - jak zawsze - największe, a ich klasa i cechy będą szczególnie mocno definiowały możliwości wspinaczkowe i szybkość na płaskim naszego roweru. W badanym przedziale dominują koła aluminiowe, często modele wysokiej klasy - lekkie, trwałe i niezawodne, choć oczywiście mało aerodynamiczne. To bez znaczenia, jeśli traktujemy maszynę turystycznie lub tylko treningowo, ale do ścigania się - bez dwóch zdań - o ile możemy, bierzmy karbonowe stożki. Są szybsze, często nawet lżejsze (lub jedynie niewiele cięższe) i bardziej komfortowe, niż aluminiowe niskie koła. W omawianym przedziale cenowym można trafić sensowne propozycje, gdzie rower ma wyścigową ramę, osprzęt elektroniczny SRAM AXS lub Shimano Di2 i właśnie karbonowe wysokie koła. Miło, że większość modeli kół w tych rowerach - zarówno karbonowych i aluminiowych - ma obręcze tubeless ready. Opony to często modele z górnej półki, a nawet jeśli nie, nie patrzmy na to w kontekście argumentu za lub przeciw decyzji zakupowej. Ogumienie jest niezmiernie ważne, ale jego wymiana i koszt tej operacji to pestka przy zakupie tak drogiej maszyny.
Osprzęt
W omawianych szosówkach królują napędy Shimano 105 w wersji mechanicznej. Trafiają się też napędy elektroniczne - przeważnie Shimano 105 Di2, a rzadziej Sram Rival eTap AXS. Zdarzają się też rowery na - uwaga - dość podstawowej grupie napędowej Shimano Tiagra, ale z drugiej strony trafić można nawet osprzęt klasy Shimano Ultegra. Rozpiętość przełożeń jest ściśle powiązana z typem roweru - w maszynach endurance znajdziemy przeważnie korby 50/34 i kasety 11-30 lub 11-34, natomiast w rowerach do ścigania często spotkamy twardsze biegi - pół-kompakty 52/36 zestawione z kasetą 11-28 lub 11-30.
Hamulce - głównie tarczowe
Większość producentów idzie z duchem czasu i oferuje już rowery wyłącznie z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. To dobrze, są bezpieczniejsze, lepiej hamują, ciężej doprowadzić do przegrzania. To szczególnie ważne przy ograniczonych umiejętnościach użytkowników oraz jeżdżeniu w górskim terenie. Poza tym, wkrótce hamulce obręczowe znikną z rynku w rowerach tej klasy, warto więc pójść w nowoczesność. Dodatkowy plus tarczówek to fakt, że raz zakupione do nich karbonowe koła się nie zużywają (brak wpływu hamowania na ścieranie felg) i są totalnie odporne na przegrzewanie.
Pozostałe komponenty
Pozostałe części, czyli siodło, wsporniki i kierownica oraz owijka, to najczęściej modele ze średniej półki. Przeważnie aluminiowe, choć sztyca w wielu maszynach będzie już karbonowa. Węglowa może zdarzyć się też kierownica.
Co kupimy w tej cenie?
Wiele słów już padło, ale najogólniej można to ująć w dwóch wnioskach. Bez problemu nabędziemy rower do długodystansowych szosowych tras, który jest lekki, szybki i wygodny, czyli po prostu kompletny sprzęt typu endurance. Nawet jeśli nie będzie w nim karbonowych kół, to rama zadba o nasz komfort, a starty na osiągach… przecież nie są kluczowe podczas zwykłej jazdy. W grupie maszyn na wyścigi będziemy mogli wybierać między klasyczną szosą lub modelem aero. Będą to rowery nadającę się do rywalizowania bez poczucia ograniczeń ze strony sprzętu. Możecie mieć jednak wrażenie, że zawsze będzie w nich czegoś brakowało do ideału. Jeśli będzie miał świetne koła i tarczówki, to grupa osprzętowa nie będzie tak wysoka. Z kolei, jeśli napęd będzie bardzo dobry, to otrzymamy gorsze koła. Warto więc pomyśleć na czym szczególnie nam zależy w kontekście rywalizacji i pod tym kątem należy szukać roweru. Jeśli ścigacie się po płaskich trasach warto iść w stożkowe koła, pozostałe kwestie będą drugorzędne. Jeśli to jednak górskie gonki, to można bez obaw pomyśleć o rowerze na dobrej klasy, lekkich aluminiowych kołach, ale z tarczówkami, które pozwolą opóźniać hamowanie i zyskiwać dużo na zjazdach. Warto też dobrze poszukać, bo bywa, że w okolicy 13 000 zł kupimy naprawdę kompletny i fajny rower (Ultegra, tarcze, karbonowe koła), a przecież to lepsze, niż sprzęt na podobnej ramie z Tiagrą na pokładzie...
Co na rynku?
W ofercie polskich dystrybutorów znajdziemy wiele ciekawych rowerów w tej cenie. Na kolejnych stronach przedstawiamy część z nich. Więcej znajdziecie na katalog.bikeworld.pl.
Canyon Ultimate CF SL 8
- Cena: 14999.00 PLN
- Waga: 8.00 kg
- Opis ramy: Canyon Ultimate CF SL
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0105 CF
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Continental Grand Prix 5000, 28 mm, skinwall
Van Rysel EDR CF 105 12s

- Cena: 14999.00 PLN
- Opis ramy: EDR Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: EDR Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: FULCRUM RACING3 DB Tubeless
- Opony: Hutchinson FUSION 5 PERFORMANCE
- Hamulce: Shimano 105 R7170
Merida SCULTURA ENDURANCE 6000

- Cena: 14999.00 PLN
- Opis ramy: Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: SCULTURA ENDURANCE CF3 DISC
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Maxxis Detonator
- Hamulce: Shimano 105
Fuji Gran Fondo 1.3

- Cena: 14855.00 PLN
- Waga: 9.30 kg
- Opis ramy: C10 high-modulus
- Widelec/amortyzator przedni: C10 high-modulus
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Oval Concepts 324 Disc, 24/28H
- Opony: Vittoria Zaffiro Pro V, G2.0, 30-622, 26tpi
Cube Agree C:62 Pro

- Cena: 14619.00 PLN
- Waga: 8.90 kg
- Opis ramy: C:62® Advanced Twin Mold Technology
- Widelec/amortyzator przedni: CUBE CSL Evo Aero C:62® Technology, 1 1/8" - 1 1/4"
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Newmen Evolution SL R.32
- Opony: Conti Grand Sport Race SL, 28-622
- Hamulce: Sram Rival HRD 160mm
Scott Addict 20

- Cena: 14359.00 PLN
- Waga: 8.70 kg
- Opis ramy: Addict Disc HMF Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Addict HMF Disc, 1 1/4”-1 1/2”
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Syncros RP2.0 Disc, 28mm
- Opony: Schwalbe ONE Fold, 700x32C
- Hamulce: Shimano BR-R7170
Cannondale Synapse Carbon 3 L

- Cena: 14099.00 PLN
- Opis ramy: Synapse Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Synapse Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Vittoria Zaffiro Pro Reflective, 700 x 30c
- Hamulce: Shimano 105, 160mm RT70 rotor
Specialized Roubaix SL8

- Cena: 14000.00 PLN
- Waga: 9.46 kg
- Opis ramy: FACT 10R
- Widelec/amortyzator przedni: Future Shock 3.1
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Kompletne koła: Axis Elite Disc
- Opony: Road Sport, 700x32c
- Hamulce: Shimano Tiagra
LIV EnviLiv Advanced 2

- Cena: 13999.00 PLN
- Opis ramy: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense, flat-mount disc, oś przelotowa 12x142mm, max. rozmiar opony 700x30mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive Aero (D-shaped), flat-mount disc, oś przelotowa 12x100mm, max. rozmiar opony 700x30mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Giant Gavia Course 1, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x25c (28mm), zwijane
Focus IZALCO MAX 8.7

- Cena: 13999.00 PLN
- Waga: 8.70 kg
- Opis ramy: Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon MAX Technology
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Alexrims Boondocks 5, 20-622, 12x100 mm / 12x142 mm
- Opony: Vittoria Zaffiro Pro , 700 x 28C, Zwijane
- Hamulce: Shimano 105 R7025
Giant PROPEL ADVANCED 2

- Cena: 13999.00 PLN
- Waga: 8.90 kg
- Opis ramy: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense, max. rozmiar opony 700x30mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive Aero (D-shaped), max. rozmiar opony 700x30mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Giant Gavia Course 1, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x25c (28mm), zwijane
Corratec CCT Team Race

- Cena: 13499.00 PLN
- Opis ramy: karbonowa Corratec CCT Team Disc
- Widelec/amortyzator przedni: karbonowy Corratec CCT Team Road
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: ALEX Rim 700C
- Opony: Pirelli P7
- Hamulce: Shimano 105 160mm
Kellys URC 50

- Cena: 13499.00 PLN
- Opis ramy: iCAD RC Carbon Pro Disc
- Widelec/amortyzator przedni: Kellys Carbon Disc
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: MAVIC Aksium Disc Center Lock (12x100 mm / 12x142 mm)
- Opony: Schwalbe Durano 25-622 (700x25C) RaceGuard
- Hamulce: Shimano 105 R7070 160mm
Superior X-ROAD Team Issue SE

- Cena: 13499.00 PLN
- Opis ramy: Carbon X-Road Race Mid Modulus
- Widelec/amortyzator przedni: X-ROAD Carbon Fork
- Grupa napędowa: Shimano GRX
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: SHIMANO WH-RS370, CL, Tubeless Ready
- Opony: Schwalbe One Performance, RaceGuard, 30-622, ADDIX
- Hamulce: SHIMANO ULTEGRA R8020
Orbea ORCA M30

- Cena: 12999.00 PLN
- Opis ramy: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: Orbea Orca OMR ICR 2024
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Aluminium
- Opony: Vittoria Zafiro V Rigid bead 700x28c
- Hamulce: Shimano R7170
Romet JAGUAR DISC

- Cena: 12999.00 PLN
- Waga: 7.90 kg
- Opis ramy: carbon Aero
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon Tapered Aero
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Michelin Power Road 700×25C
- Hamulce: Shimano Ultegra BR-R8070 140mm
KTM REVELATOR ALTO PRO

- Cena: 12499.00 PLN
- Waga: 9.60 kg
- Opis ramy: Revelator Alto Performance Carbon / R-9830
- Widelec/amortyzator przedni: Revelator Alto Perf. Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Shimano WH-RS171 CL 622x20TC
- Opony: Continental Ultra Sport III 28-622
- Hamulce: Shimano 105 R7070 160mm
Broster AERO CR 5000

- Cena: 11999.00 PLN
- Opis ramy: Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: 700x25
- Hamulce: Zoom Hydr+P20 Disc
Wilier Garda

- Cena: 11622.15 PLN
- Opis ramy: GARDA DISC, Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: GARDA DISC, Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: SHIMANO RS171
- Opony: VITTORIA ZAFFIRO PRO 4 700X28
- Hamulce: SHIMANO 105 BR-R7120
Bulls ALPINE HAWK 1

- Cena: 11187.40 PLN
- Opis ramy: carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Alpine Hawk carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Shimano WH-RS171-CL
- Opony: Schwalbe Pro One Evo, Super Race, V-Guard 28-622, 28 x 1,10
- Hamulce: Shimano 105 BR-R7070, 160mm