Oczywiście nie oznacza to, że za mniej niż 3000 zł nie da się kupić roweru szosowego, ponieważ rynek ,,otwiera się" w przedziale między 2,5 a 3 tys. zł. Krótka analiza pozwala jednak szybko zaobserowować, że właśnie w badanym przedziale cenowym (3-4 tys. zł) można kupić najtańsze rowery, które technologicznie i w aspekcie wyposażenia stoją na poziomie, który pozwala traktować je jako nowoczesne i ergonomiczne. Sprzęt w tej cenie to po prostu podstawowe, ale dobre rowery. Oczywiście będą odczuwalnie gorsze, niż szosówki za 6 czy 7 tysięcy złotych, ale na pewno nie stawiające ograniczeń podczas jazdy. W omawianym segemncie możemy liczy na ramy i widelce z aluminium, podstawowe komponenty i napędy Shimano Claris lub Shimano Sora. Jednym słowem, wszystko będzie nowoczesne i dobre, ale budżetowe. Niestety minęły już czasy, gdy za 4000 zł można było kupić szosę ze średniej półki, teraz będą to rowery totalnie podstawowe - to efekt podwyżek cen w ostatnim czasie, dlatego naprawdę warto mocno selekcjonować rynkowe oferty.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 10000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku
- Rower szosowy dla kobiety
- Jaki rower szosowy wybrać?
Rama i widelec
W omawianym segmencie standardem są aluminiowe ramy wyposażone w aluminiowe lub karbonowe widelce. Producenci często wytwarzają jedną, identyczną ramę aluminiową, która wędruje zarówno do rowerów za około 4000 zł, jak i tych za 6000 zł. To dobrze dla nas, możemy otrzymać lepszy frameset, niż rynkowa średnia! Inni zaś, produkują dwa szkielety i tutaj mozemy spodziewać się już tego nieco tańszego. Zwracajmy więc uwagę, aby ramy były cieniowane i hydroformowane. Te będą lżejsze i sztywniejsze. Większość ram na rynku - mimo niskej ceny - będzie miała wszelkie nowoczesne standardy. Znajdziemy tu więc wewnętrznie poprowadzone linki, czy taperowane główki. Poza klasą aluminiowej ramy, zwróćmy też baczną uwagę na widelec - warto szukać modeli, które mają karbonowe modele, choć to raczej nisza w tym przedziale cenowym, ale jest to osiągalne. Oczywiście mając do dyspozycji 4 tys. zł możemy szukać też rowerów karbonowych, ale takowe znajdziemy tylko i wyłącznie wśród sprzętu używanego - tu warto być uważnym, by nie kupić roweru, w który włożyć będziemy musieli sporo pieniędzy. Jest to jednak kuszące - można bowiem nabyć maszyną znacznie wyższej klasy. Wszystko jest kwestią stanu technicznego i naszych zdolności jego oceny.
Napęd i wyposażenie
Zróżnicowanie pod względem wyposażenia jest spore. Najczęściej spotkamy w tym segmencie rowery na napędzie Shimano Sora 2x9 lub bardziej podstawowej grupie Claris 2x8, choć im bliżej górnych widełek cenowych (czyli 4000 zł), tym częściej trafić na coś więcej, choćby grupę Shimano Tiagra 2x10! Im lepsza grupa, tym lepiej. Dominująca w tej cenie Sora ma względem Claris'a twardszą sprężynę i nieco lepiej stabilizuje łańcuch na wertepach, ale poza samą jakością pracy, in plus odczujemy stopniowanie biegów. Ciaśniejsze, czyli lepsze w 9-, aniżeli 8-biegowej kasecie. To robi odczuwalną różnicę. Poza tym czasem można też trafić tańsze komponenty Shimano Tourney / A070, czyli napęd wyraźnie gorszy technologicznie i mający 2x7 biegów.
W kontekście pozostałego wyposażenie - kół oraz wszystkich rurek (kierownica, mostek, sztyca) i siodełka - spodziewajmy się raczej modeli absolutnie podstawowych. Producenci dbają jednak o stosowanie ergonomicznych i wygodnych kompoenentów, o jakość jazdy i nasz komfort nie musimy się więc martwić.
Czy to nadal waga ciężka?
Niestety pomimo tego, że producenci w wielu przypadkach oferują nam za 4 tys. zł rowery z bardzo przyzwoitymi ramami, to modele z dolnej półki nadal cechuje dość duża jak na szosówki waga, wahająca się w okolicach 9,5 - 10,5 kg. Dlaczego tak jest? Otóż masy dodają tu elementy wyposażenia, takie jak cięższe grupy Claris, Sora, ale i podzespoły takie jak koła, opony i inne - choćby podstawowe siodełka i sztyce. W przyszłości, jeśli będziemy chcieli udoskonalić nasz rower mamy więc spore pole do popisu pod względem zbicia jego nadwagi. Całkiem możliwe jednak, że dzięki szosówce za 4 tys. pokochamy kolarstwo szosowe do tego stopnia, że następnym krokiem będzie już tylko wyczynowa szosówka z karbonu. Znamy to z autopsji i obserwacji najbliższego, rowerowego otoczenia - szosa zaraża w tempie ekspresowym! Tymczasem, szukajcie rowerów poniżej 10 kg - takie da się upolować i są wystarczająco dynamiczne, by poczuć osławioną lekkość jazdy na rowerze szosowym.
Co na rynku?
Przegląd szosówek do 4000 zł oparty został o Katalog Rowerowy 2025. Więcej rowerów znajdziesz pod adresem: katalog.bikeworld.pl.
Sensa EMILIA DISC TIAGRA

- Cena: 3999.00 PLN
- Waga: 10.30 kg
- Opis ramy: Lite aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Supra Full carbon
- Przerzutka tylna: Shimano Tiagra 4700 10s
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Vittoria Zaffiro 28mm
- Manetki: Shimano Tiagra 4700 2×10
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Kellys ARC 30

- Cena: 3999.00 PLN
- Opis ramy: KELLYS Endurance Concept, aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, QR
- Widelec/amortyzator przedni: Kellys Carbon
- Przerzutka tylna: Shimano Sora R3000
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: Schwalbe Lugano 25-622 (700x25C)
- Manetki: Shimano Sora ST-R3000 Dual Control
- Typ hamulców: Szczękowe
Wilier Montegrappa Shimano Tiagra

- Cena: 3990.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, podwójnie cieniowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś QR
- Widelec/amortyzator przedni: Karbon
- Przerzutka tylna: SHIMANO TIAGRA 4700
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: VITTORIA ZAFFIRO PRO 4 700x25
- Manetki: SHIMANO TIAGRA 4700
- Typ hamulców: Szczękowe
Fuji Sportif 2.3

- Cena: 3945.37 PLN
- Waga: 10.79 kg
- Opis ramy: A2-SL aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, QR
- Widelec/amortyzator przedni: A1 aluminium, QR
- Przerzutka tylna: Shimano Claris
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: Vittoria Zaffiro V, 30-622, 26tpi
- Manetki: Shimano Claris Dual Control, 2 x 8
- Typ hamulców: Szczękowe
Eddy Merckx Criterium

- Cena: 3783.00 PLN
- Opis ramy: Stal: Merckx Premium
- Widelec/amortyzator przedni: Stal
- Przerzutka tylna: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Vittoria Corsa
- Manetki: Shimano Ultegra
- Typ hamulców: Szczękowe
Cannondale CAAD Optimo 3

- Cena: 3749.00 PLN
- Opis ramy: SmartForm C2 Alu
- Widelec/amortyzator przedni: BallisTec Full Carbon
- Przerzutka tylna: Shimano Sora GS
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: Vittoria Zaffiro, 700 x 25c
- Manetki: Shimano Sora
- Typ hamulców: Szczękowe
Romet HURAGAN 2 2024

- Cena: 3699.00 PLN
- Waga: 9.80 kg
- Opis ramy: 6061 X-lite Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Full Carbon
- Przerzutka tylna: Shimano Claris RD-R2000
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: Michelin Dynamic Sport 700×25C
- Manetki: Shimano Claris ST-R2000
- Typ hamulców: Szczękowe
Broster SPEEDAY 2.0

- Cena: 3599.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: alu
- Przerzutka tylna: Shimano RD-R3000 Sora
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: 700x28
- Manetki: Shimano ST-R3000 Sora
- Typ hamulców: Szczękowe
Kross Vento 2.0

- Cena: 3499.00 PLN
- Opis ramy: VENTO 2.0, aluminium, cieniowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś QR 9x135mm
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium/Carbon
- Przerzutka tylna: SHIMANO CLARIS R2000
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: WANDA W3111 700 x 25C
- Manetki: SHIMANO CLARIS R2000
- Typ hamulców: Szczękowe
Corelli The Race CR 3000

- Cena: 3499.00 PLN
- Waga: 11.10 kg
- Opis ramy: aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: aluminiowy
- Przerzutka tylna: SHIMANO RD-R3000 SS SORA
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: 700x25C
- Manetki: SHIMANO ST-R3000 SORA
- Typ hamulców: Szczękowe
Triban RC500

- Cena: 3399.00 PLN
- Waga: 10.60 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061, QR
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium 6061 T6,
- Przerzutka tylna: Microshift R43M
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: Triban Resist+ 28c-622 / 700 x 28c 55 TPI.
- Manetki: Microshift
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.