Rower gravel do 6000 zł

Sprawdź, jakie rowery gravelowe (szutrowe) w budżecie do 6000 zł w sezonie 2022 znajdziesz na rynku?

Drukuj
Kross Esker 6.0 (2020) Michał Kuczyński

Jakiego gravela do 6000 zł wybrać? Sprawdzamy co w tej kwocie oferuje rynek, jak wyposażone są rowery oraz do czego - przynajmniej na papierze - się nadają?

Dysponując kwotą 6000 zł możemy wybrać się do sklepu oczekując, że wyjedziemy z niego pełnoprawnym i gotowym do terenowych eksploracji gravelem. Da się taki rower trafić, jednak są to pojedynczne przypadki. Przeglądając rynek możemy być nieco rozczarowani, ponieważ w tej cenie często brakuje istotnych elementów, choćby hydraulicznych hamulców. Oczywiście nie ulega wątpliwości, że za tą kwotę kupimy dobry, nowoczesny, solidny i ładny rower. Możemy być jednak nieco rozczarowani, jeśli mamy w głowie ceny rowerów szosowych sprzed kilku lat, które w przedziale 5-6 tys. zł potrafiły mieć bardzo zaawansowane aluminiowe ramy wyposażone w osprzęt Shimano 105, a nawet Ultegra. 

 

Gravele są po prostu droższe, niż np. rowery górskie. Być może wynika to z mody, a może z droższych podzespołów składających się na napęd (klamkomanetki). Za 6000 zł można kupić naprawdę solidnego MTB, podczas gdy gravel w tej cenie będzie raczej na dość podstawowym poziomie. Dodatkowo gravele mniej renomowanych marek prawie zawsze są lepiej wyposażone, niż od producentów premium i często dochodzi do sytuacji w której podobnie wyposażony rower kupimy z różnicą nawet około 1,5 tysiąca złotych. 

Zobacz też:

 

Pamiętajmy jednak, że gravel to bardzo wrażliwy sprzęt - mówimy oczywiście o jego konstrukcji. Prawdziwą sztuką jest zrobienie takiej maszyny, która będzie szybka i komfortowa zarazem, a do tego połączy światy MTB i szosy, tak by finalnie rower radził sobie w bardzo zróżnicowanym terenie. Dlatego - nie mówimy, że to kluczowe - ale warto wybierać naszą szutrówkę także przez pryzmat konstrukcji ramy, a nie samej klasy osprzętu. 

 
 

 

Dobry rower dla początkującego, podstawowy dla zaawansowanego

Za 6000 zł uda nam się kupić maszynę, która z powodzeniem może być tzw. rowerem zimowym szosowca lub MTB’owca, który oczywiście latem dalej mu posłuży, choćby jako odskocznia od monotonii treningowej danej dyscypliny. To co oferuje rynek często wystarczy też na zakup pełnoprawnego gravela na wyprawy, czy po prostu, w pełni gotowej maszyny do codziennej szutrowej jazdy. Są na rynku modele, które mają praktycznie komplet potrzebnego wyposażenia, aby nawet zaawansowany użytkownik nie musiał narzekać w terenie na ,,jakieś większe braki”. Może poza niską masą i sportową dynamiką tych maszyn. Drugi biegun to szutrowi lub generalnie rowerowi newcomerzy. Bez dwóch zdań, to co znajdą w tych rowerach początkujący, będzie dla tej grupy w zupełności wystarczające. Jeśli ktoś szuka dobrego roweru do jazdy ,,wszędzie”, to warto spoglądać w kierunku modeli z tej grupy. Przyjrzyjmy się po kolei, co spotkamy w tych maszynach. Warto jednak mieć na uwadze, że zróżnicowanie jest ogromne - zdarzają się rowery na bardzo ubogim napędzie Shimano Claris 2x8 z mechanicznymi tarczówkami, a jednocześnie da się kupić gravela na GRX'ie 2x10 z hydrauliką!

 

 

Rama i widelec

Rynkowy standard to aluminiowe ramy sparowane z widelcami z włókna węglowego. Co ważne, najczęściej wykonane w całości z karbonu, wraz z rurą sterową. Ponieważ gravel jest stosunkowo młodym segmentem rowerów, to ramy szutrówek są przeważnie wyposażone we wszelkie nowoczesne rozwiązania. Praktycznie zawsze znajdziemy tu sztywne ośki, mocowania hamulców flat mount, prześwit na opony o szerokości około 45 mm, taperowane główki, a także wszelkie obowiązkowe w gravelach rozwiązania: mocowania na bagażniki, błotniki, bidony. 

Technologiczne możemy spodziewać się zaawansowanych ram, wykonanych z lekkich stopów, z cieniowanymi rurami i precyzyjnym wykończeniem spawów. Oczywiście nie zawsze, dlatego łatwo zauważyć w tym segmencie spore różnice w masie poszczególnych, bardzo podobnie wyposażonych rowerów. Bierze się ona głównie z różnic w wadze ramy, a także innych dużych rur - sztycy i kierownicy. 

Koła i opony

Rynkowym standardem są aluminiowe koła średniej lub niskiej klasy, można spodziewać się po nich trwałości i odporności na rozcentrowanie, ale bez wyścigowej - niskiej - masy. Producenci często sięgają po dobre, nowoczesne szerokie felgi - choćby DT Swiss, czy WTB - to dobrze. Szeroka obręcz doskonale współpracuje z szerokimi oponami, dobrze je podpiera w łukach oraz pozwala na jazdę z niskimi ciśnieniami. Opony w rowerach z przedziału 5000 - 6000 zł to często warianty zwijane - to dobrze, są lżejsze, szybsze i dobrze trzymają się w terenie. Ich bieżniki to przeważnie lekko terenowe all-roundery. Nie wyjątkowo szybkie na szosie oraz nie super terenowe. Raczej pośrednie, takie, które sprawdzą się w większości warunków. Dominują szerokości z przedziału 38-42 mm, czyli gravelowy sweet spot. Godna podkreślenia jest też kompatybilność większości fabrycznie montowanych zestawów do jazdy bez dętek. To jedna z pierwszych rzeczy, które warto zrobić jeśli zamierzamy zjechać z ubitych dróg, taki ,,must have” na szutry. Ponieważ koła i ogumienie stanowią jedyny element mający kontakt z podłożem, to bardzo ważne jest zwrócenie na nie uwagi. Dobre opony (choć je akurat najłatwiej zmienić), oparte na nowoczesnych obręczach, toczące się na sztywnych kołach przełożą się znacząco na jakość, szybkość i terenową pewność naszej jazdy. 

 
 

 

Napęd i hamulce

Największe różnice wśród rowerów dostępnych na rynku znajdziemy w napędach. Możemy bowiem spotkać maszyny wyposażone w napędy bardzo podstawowe, jak i całkiem niezłe. Jeżeli chodzi o Shimano, da się trafić nawet gravelowy napęd GRX 2x10 z hydraulicznymi tarczówkami. Znacznie częściej spotkamy jednak inne grupy - Tiagrę 2x10, Sorę 2x9, a nawet Clarisa 2x8. Do tego trafić można na SRAMa Apexa1 (1x11) i MicroShift Advent X (1x10). Niemal zawsze grupy te będą uzupełnione o mechaniczne hamulce tarczowe, które działają - owszem - ale znacznie odbiegają jakością hamowania od wariantów hydraulicznych. 

Pozostałe komponenty

Nieco zapominamy zazwyczaj o pozostałych częściach, ale i tutaj widać spore różnice, które mają istotny wpływ na masę roweru oraz komfort użytkownika. Standardem są komponenty sygnowane logotypami marki, która jest producentem roweru i przeważnie są to dość podstawowe komponenty, które nie grzeszą niską masą. Warto zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Pierwsza to sztyca - im cieńsza, tym większe zdolności do tłumienia, szczególnie jeśli w przyszłości wymienimy wspornik na karbonowy. Druga sprawa to kierownica, która niemal zawsze będzie wariatem dedykowanym pod gravel - z niewielkim reach’em i dropem oraz mocno rozchodzącym się na boki chwytem. Jeśli planujemy podróżować z sakwą na kierownicy, szukajmy takiej, która mocno rozchodzi się na boki. Jeśli nasz styl jazdy, to bardziej gravel racing spoglądajmy w stronę modeli z mniejszym rozgięciem. 

 

Polecane przez redakcję

 

Mbike GRV 400

M_Bike po przejęciu przez polski oddział Meridy wkracza na rodzimy rynek bez żadnych kompleksów. Powiemy więcej - w niektórych segmentach z urzędu oferuje wyjątkowo konkurencyjne konstrukcje, w kórych czarno na białym widać, że projektanci zbadali potrzeby danej grupy odbiorców wyjątkowo skutecznie. Tak jest w przypadku ich flagowego gravela GRV 400 - bazą roweru jest nowoczesna, aluminiowa rama dopełniona o carbonowy widelec. Całość ma oczywiście wszelkie obowiązkowe standardy konstrukcyjne - sztywne osie kół, stożkową głowę ramy czy suport z wkręcanymi miskami, które będą maksymalnie proste we własnoręcznym serwisie. GRV 400 posiada też komplet mocowań na bagażnik oraz błotniki, także bez problemu zaadaptujecie go na w pełni praktyczny rower do codziennej komunikacji oraz do roli całorocznego roweru treningowego - nawet w warunkach naszej polskiej zimy. 

Seryjnie GRV 400 stoi na oponach o szerokości 38C, co stanowi gravelową klasykę gatunku - to dzięki temu parametrowi gravele są najbardziej wszechstronnymi rowerami na rynku, które sprawnie toczą się po szosie, dają szansę na jazdę w terenie, a przy okazji świetnie radzą sobie z niedoskonałościami miejskiej infrastruktury rowerowej czy... zapewniają dobrą przyczepność podczas jazd zimowych.

Co jednak w GRV 400 zasługuje na wyjątkową uwagę to geometria oraz poziom wyposażenia - geometrycznie GRV 400 wpisuje się w grono najbardziej komfortowych rowerów szutrowych na rynku, oferując po prostu wyprostowaną pozycję, praktycznie taką samą, jaką osiągamy w cenionej Meridzie Silex. To sprawia, że propozycja M_Bike będzie doskonałym wyborem dla osób chcących kupić rower wyprawowy na długie dystanse lub osób, które nie mają typowo sportowej budowy ciała. 

Po drugie wyposażenie - GRV_400 bazuje w większości na grupie napędowej GRX 400 czyli układzie biegów 2x10. Jedynie korba nie pochodzi z grupy Shimano - tutaj mamy gravelowo zestrojoną FSA Omega CK Adventure. Hamulce z kolei to również Shimano GRX - oczywiście są hydrauliczne i uchodzą za jedne z najlepszych na rynku. Trudno szukać tu słabych punktów. Polecamy w ciemno - w segmencie szutrówek ze średniej półki cenowej M_Bike szybko zyska sobie maksymalny szacunek. 

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Rama: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Sztywny carbon taperowany; oś 12mm
  • Przerzutka przednia: Shimano FD-GRX400
  • Przerzutka tylna: Shimano RX400 GRX
  • Mechanizm korbowy: FSA Omega CK Adventure 48-32
  • Kaseta: Shimano HG-5010 11-36 10S
  • Opony: CST 700X38C PIKA
  • Hamulce: Shimano GRX-400 160mm
ROWERY Mbike

 

 

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje w założonym budżecie. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl

 

 

 

Specialized Diverge E5

  • Cena: 6000.00 PLN
  • Opis ramy: Specialized Diverge E5 Premium Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: FACT carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Specialized Pathfinder Sport, 700x38c
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Specialized

KTM X-STRADA 30 FIT

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Waga: 11.10 kg
  • Opis ramy: 28" Alloy 6061 GRAVEL R-2070
  • Widelec/amortyzator przedni: Alloy
  • Grupa napędowa: SRAM Rival
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: SCHWALBE G-ONE BITE Perf, RaceGuard, 45-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY KTM

Cannondale Topstone 3

  • Cena: 5899.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C2 Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: BallisTec Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler Comp, 700 x 37c
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Cannondale

Marin Gestalt X10

  • Cena: 5799.00 PLN
  • Opis ramy: 6061 Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: Marin Full Carbon
  • Grupa napędowa: microSHIFT
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Performance, 700Cx40mm,
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Marin

NS bikes RAG+ 3

  • Cena: 5799.00 PLN
  • Waga: 10.90 kg
  • Opis ramy: AL6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: NS Bikes Gravel+ aluminium
  • Grupa napędowa: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler 700x45C
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY NS bikes

Bulls GRINDER 1

  • Cena: 5746.09 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe CX Comp K-G 40-622, 28 x 1.5
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Bulls

 

 

 

Merida SILEX 200

  • Cena: 5699.00 PLN
  • Opis ramy: SILEX LITE aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: MERIDA SILEX CF2 carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Maxxis Rambler 700x38C zwijana TR EXO
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Merida

Romet ASPRE 2

  • Cena: 5599.00 PLN
  • Waga: 10.60 kg
  • Opis ramy: 6061 X-lite Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler 700×37C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

GT Grade Elite

  • Cena: 5599.00 PLN
  • Opis ramy: Grade Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: Grade Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler, 700 x 37c
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY GT

Cinelli Gazzetta della Strada

  • Cena: 5500.00 PLN
  • Waga: 12.50 kg
  • Opis ramy: COLUMBUS Cromor
  • Widelec/amortyzator przedni: stalowy COLUMBUS Cr-Mo
  • Grupa napędowa: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: KENDA Flintridge / 700x35c
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Cinelli

Accent Furious

  • Cena: 5499.00 PLN
  • Widelec/amortyzator przedni: Accent Furious, alu/carbon
  • Grupa napędowa: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Panaracer GravelKing 700x43C, zwijane
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Accent

Breezer Radar Expert

  • Cena: 5455.00 PLN
  • Waga: 13.09 kg
  • Opis ramy: Breezer CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: WTB Riddler Comp, 47-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Breezer

 

 

 

Author Aura XR3

  • Cena: 5399.00 PLN
  • Waga: 11.10 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana aluminium 6061 700c
  • Widelec/amortyzator przedni: AUTHOR aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: PANARACER Gravel King SK Sport
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Author

Octane One FLAPJACK

  • Cena: 5299.00 PLN
  • Waga: 15.00 kg
  • Opis ramy: Cro-mo
  • Widelec/amortyzator przedni: Cro-mo
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe Rapid Rob, 29x2.1, K-Guard,
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Octane One

Cube NUROAD PRO

  • Cena: 5249.00 PLN
  • Waga: 10.50 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE Nuroad, Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Allround, 40-622
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Cube

Kross ESKER 4.0

  • Cena: 5199.00 PLN
  • Opis ramy: STAL
  • Widelec/amortyzator przedni: CROMO Stal
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kross