Jedni je lubią, drudzy wręcz przeciwnie - jedno jest pewne. Budzą skrajne emocje, ale w chwili obecnej niesposób pominąć ich obecności. Mowa oczywiście o rowerach elektrycznych. Rynek e-bike'ów rozwinął się w ostatnim czasie w tempie imponującym - obecnie mamy już kilka wyspecjalizowanych segmentów rowerów ze wspomaganiem pedałowania. Najpopularniejsze z nich to oczywiście te miejskie i użytkowo / rekreacyjne (trekkingi, crossówki), natomiast rosnącą popularnością cieszą się też górskie rowery elektryczne.
Zobacz również:
Tak naprawdę temat rowerów elektrycznych u nas dopiero raczkuje, co doskonale widać na każdym alpejskim szlaku - zagranicą spotykamy mnóstwo osób dosiadających elektryczne rowery górskie, które dzięki wspomaganiu pedałowania mogą zabrać na prawdziwą górską wyprawę w zasadzie każdego. I nie chodzi tu tylko o osoby starsze czy te ze złą kondycją, które bez wspomagania na taką wycieczkę by sobie pozwolić nie mogły. E-bike doceniany jest też przez dużą część rowerzystów, którym frajdę sprawia przede wszystkim jazda na ścieżkach w dół. W terenie ekstremalnie górskim i tak korzysta się z wyciągów, a jeśli ich brak, to... no każdy endurowiec wie, że pokonywanie podjazdów po 500 m przewyższenia na rowerze ze skokiem 160 mm nie należy do lekkich. Oczywiście, że się da i sami póki możemy, to będziemy podjeżdżać o własnych siłach, ale... zdajemy sobie sprawę, że nie dla każdego jest to szczyt marzeń.
Mówiąc prościej - rower elektryczny daje nam po prostu wybór i wolność. Poza tym, każdemu lubiącemu górską jazdę riderowi, rower z elektrycznym wspomaganiem pozwala na znaczne wydłużenie trasy. To trochę jak wędrówka piesza wędrówka po górach vs. jazda klasycznym rowerem. Po prostu, jeśli mamy spędzić kilka dni w górach, to na elektryku możemy śmiało każdego dnia nabić po 2-3 tys. pionowych metrów bez katowania swojego organizmu.
Jak zatem działają rowery elektryczne oraz na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie - o tym piszemy poniżej.
Wspomaganie
To słowo klucz, aby zrozumieć zjawisko e-bike'ów w ogóle. Rowery elektryczne jedynie wspomagają nas w procesie pedałowania, co znaczy w praktyce tyle, że silnik załącza się dopiero wtedy, kiedy naciskamy na korby. Dużo ignorancji jest w hasłach rzucanych przez przeciwników elektryków, jakoby te rowery były zbliżone do motocykli - po pierwsze bowiem właśnie jedynie wspomagają one nasze pedałowanie, a dodatkowo są o wiele lżejsze niż motocykl (ale i cięższe niż tradycyjny rower - waga to około 20-25 kg), a charakterystyka ich prowadzenia jest praktycznie identyczna, jak roweru tradycyjnego (no i roweru, w przeciwieństwie do motocykla nie musimy ubezpieczać i tankować - to tak na marginesie). Osobom początkującym w jeździe MTB zapewne spodoba się nawet ich większa stabilność i takie poczucie sklejenia z ziemą, bardziej zaawansowani natomiast narzekają na zbyt dużą ociężałość w prowadzeniu itp. kwestie.
Jeśli chodzi o górskie elektryki, polecamy szukać modeli z silnikiem zlokalizowanym centralnie, a więc w miejscu korby - takie ulokowanie jednostki pozwala na równe rozłożenie masy, które ma decydujący wpływ na to, że rower elektryczny MTB prowadzi się jak zwykły rower górski. Na rynku spotkamy elektryki z silnikami w miejscu tylnej, rzadziej przedniej piasty, natomiast są to rowery do innych zastosowań - do jazdy rekreacyjnej lub miejskiej, a nie do jazdy po wymagających szlakach w górach.
Na rynku producentów systemów wspomagania do elektryków mamy obecnie 2 wiodące systemy - to Bosch Performance Line CX oraz Shimano EP8. Obie powyższe jednostki są godne polecenia i spotkać możemy je w najbardziej zaawansowanych e-MTB. Swojego czasu mieliśmy nawet okazję gruntownie przetestować japoński system wspomagania, który jest obecnie najbardziej kompaktowym i najlżejszym systemem na rynku - Test: Shimano STEPS E8000. Swoją drogą konkurencja w tym segmencie robi się coraz większa, a rozwinięte systemy wspomagania mają też takie firmy jak Brose, Yamaha czy Panasonic.
Kluczowe wartości stojące za silnikami - po pierwsze trzeba pamiętać, że silniki te posiadają z góry narzucone ograniczenie: ich moc nie może przekraczać 250W, a sam proces wspomagania działa tylko do granicy 25 km/h. Przy zakupie warto zwracać uwagę też na parametr maksymalnego momentu obrotowego - najlepsze jednostki na rynku wymienione powyżej oferują około 85 Nm, a słabsze jednostki tę wartość będą miały mniejszą. Poza tym bardzo istotne jest aby po przekroczeniu prędkości wspomagania, czyli w jeździe powyżej 25 km/h silnik nie stawiał oporu.
Baterie
Żródło zasilania silnika to rzecz jasna akumulator. Podobnie jak silnik najlepiej, aby był on zlokalizowany centralnie - w tym przypadku mowa o dolnej rurze ramy. Ponownie idzie o równe rozłożenie masy, bo sam akumulator to dodatkowe (około) 2,5 kg, więc sporo (jesteśmy pewni, że w momencie kiedy to czytacie, jakieś mądre głowy myślą właśnie, jak zmniejszyć wagę i rozmiar tego elementu). Swoją drogą poszczególni producenci ram łączą siły z producentami systemów wspomagania i dążą do jak najpełniejszego zintegrowania baterii z ramą - dzęki temu rowery elektryczne wyglądają znacznie lepiej i "normalniej". Dzięki ich wysiłkom obecnie wysokie modele e-bike'ów mają już akumulatory całkowice ukryte w ramie, a jedynie podstawowe elektryki dają się łatwo poznać po baterii wystającej z ramy.
Na rynku spotkamy różne pojemności akumulatorów, wyrażane w Watogodzinach (Wh) - im więcej, tym lepiej. Obecnie najbardziej zaawansowane baterie (koniecznie litowo-jonowe) posiadają pojemność na poziomie około 625 - 750 Wh. W przypadku systemu wspomagania Shimano daje to zasięg jazdy ponad 100 km w trybie ECO oraz ponad 50 km w najmocniejszym trybie BOOST. Trzeba pamiętać, że zasięg zależy nie tylko od trybu, w jakim jedziemy, ale także od tereny jaki pokonujemy, a nawet od kierunku wiatru, czy masy użytkownika.
Jak jeżdżą rowery elektryczne?
Sam segment górskich elektryków jest bardzo zróżnicowany - zdecydowanie na pierwszy plan wybijają się konstrukcje szlakowe i bardziej turystyczne - i to zarówno jeśli chodzi o hardtaile, jak i full suspension (w tej grupie dochodzi też sporo maszyn e-enduro). Konstrukcje te posiadają zazwyczaj wzmocnione szkielety i bazują na ramach z aluminium. Konstruktorzy robią wszystko, by charakter prowadzenia tych rowerów był praktycznie identyczny względem klasycznych trailówek i endurówek. I całkiem dobrze im to wychodzi - najwięcej uwagi poświęca się możliwości skrócenia ogona, który z racji na zastosowanie silnika musiał być wydłużony.
Powszechnie w rowerach elektrycznych do mocniejszej jazdy spotykane są koła 27,5+ i 29+, które mają za zadanie poprawiać trakcję nie tylko na zjazdach, ale także na podjazdach. W bardziej rekreacyjnych rowerach, któych znajdziemy na rynku całe mnóstwo, dominują koła 27,5 oraz 29" z oponami o szerokości około 2,3". Nasze doświadczenia podpowiadają, że bardziej zaawansowani użytkownicy najwięcej frajdy z jazdy po górach czerpią z elektrycznych rowerów góskich full suspension, natomiast sztywne rowery, czyli MTB hardtail stanowią dobre połączenie roweru na łatwiejsze górskie wycieczki oraz codzienne użytkowanie - nawet dojazdy do pracy.
Co na rynku?
W dalszej części artykułu przygotowaliśmy dla Was przegląd rynku - uwzględniliśmy jedynie rowery typu hardtail z kolekcji 2024, natomiast wspomagane elektrycznie full suspension znajdziecie w osobnym artykule.
Przyjęliśmy konwencję prezentowania Wam modeli podstawowych oraz ze średniej półki spośród ofert poszczególnych firm. Więcej znajdziecie w Katalogu Bikeworldu. Przegląd oparliśmy o najnowszą odsłonę Katalogu Rowerowego.
Corelli Ralf
- Cena: 5599.00 PLN
- Waga: 21.00 kg
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Maxxis Ardent
- Silnik: AIKEMA HUB DC36V250W 45NM
- Bateria: LI-ION DC36V12.8Ah 460.8Wh
- Manetki: SHIMANO ALTUS
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Lovelec Alkor
- Cena: 6799.00 PLN
- Waga: 22.00 kg
- Opis ramy: aluminiowa (6061)
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCT, amortyzowany, z regulacją, z blokadą
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Altus
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: CST C1820, 29×2,35
- Silnik: AKM, 36 V, 250 W/500 W, bezszczotkowy tylny, 60 Nm
- Bateria: Li–ion, 10 Ah (360 Wh)/15 Ah (540 Wh)/17,5 Ah (630 Wh), zintegrowany
- Manetki: Shimano Altus
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
EcoBike SX 5
- Cena: 6999.00 PLN
- Waga: 25.50 kg
- Opis ramy: hydroformowane aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SunTour XCM
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio ARDM3100SGS / 9
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: 29 x 2.20 Continental Race King
- Silnik: Moc nominalna 250 W Moc maksymalna 560 W
- Bateria: Pojemnność Wh 468 - 576 Wh
- Manetki: Shimano Altus SL-M2000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Romet E-RAMBLER 1.0
- Cena: 7799.00 PLN
- Waga: 23.40 kg
- Opis ramy: alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM32-DS-LO
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Cues RD-U4000
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: VeeTire Crown Gem 29x2,30
- Silnik: Bafang G020 tylny, 250 Watt, 45nm speed sensor
- Bateria: 504Wh
- Manetki: Shimano Cues SL-U4010 9 biegów
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Pells Thorr 3 W
- Cena: 8290.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCT30
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Cues RD-U6000 GS 9s
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Continental Ruban 29/2,3
- Silnik: Bafang M400
- Bateria: 500 WH
- Manetki: Shimano Cues SL-U4000 9s
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Accent E-Peak M500
- Cena: 10499.00 PLN
- Waga: 23.50 kg
- Opis ramy: Accent E-Peak M500 boost, aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR 34 Air Boost, 15mm,
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M5100 Shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Vittoria e-Barzo G2.0 29x2.35, zwijana, TNT
- Silnik: Bafang M500, 250W
- Bateria: Bafang BT F03, 450Wh
- Manetki: Shimano Deore M5100 1x11
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Giant TALON E+ 3
- Cena: 11499.00 PLN
- Waga: 23.00 kg
- Opis ramy: aluminium ALUXX
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM 32 ATB Coil LO 29"
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Maxxis Rekon 29x2.4" 60TPI
- Silnik: SyncDrive Core, 50Nm, Powered by Yamaha
- Bateria: EnergyPak 400, 36V 11.6Ah Rechargeable Lithium-Ion
- Manetki: Shimano Altus, 1x9
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Canyon Grand Canyon:ON 8
- Cena: 11699.00 PLN
- Waga: 22.50 kg
- Opis ramy: Canyon Grand Canyon [ON]
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano DEORE XT M8100
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Nobby Nic Performance 2.6
- Silnik: Shimano Steps EP8 Motor
- Bateria: Shimano BT-E8036
- Manetki: Shimano Deore M6100
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Dartmoor E-Sparrow Mullet
- Cena: 11999.00 PLN
- Waga: 23.20 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061-T6
- Widelec/amortyzator przedni: X-Fusion Mig Air RC 29"
- Skok widelca: 130 mm
- Przerzutka tylna: Microshift AdventX RD-M6205GM
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
- Silnik: Bafang M420, 80Nm
- Bateria: Bafang BT, 450Wh
- Manetki: Microshift AdventX SL-M9605-R, 10s
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Superior eXC 7019 B
- Cena: 11999.00 PLN
- Opis ramy: Alu 6061 T6
- Widelec/amortyzator przedni: RST Blaze, 1-1/8"
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALIVIO RD-M3100 Shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Hurricane Performance, 29x2.25", ADDIX
- Manetki: SHIMANO ALIVIO SL-M3100-R RapidFire Plus, 9
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cube Reaction Hybrid ONE 500
- Cena: 12069.00 PLN
- Waga: 22.70 kg
- Opis ramy: Aluminium Superlite,
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NVX30 Coil
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M4120-SGS, 10
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Smart Sam, Active, 2.35
- Silnik: Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4 (85Nm) Cruise (250Watt), Smart System
- Bateria: Bosch PowerTube 500
- Manetki: Shimano Deore SL-M4100, Rapidfire-Plus
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Mbike eBIG 29″
- Cena: 12499.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR32-Boost-AIR LOR DS
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano M4120 Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: CST Pit Kirson 29 x 2,35
- Silnik: BAFANG M510, 95 Nm, 250 W
- Bateria: 612Wh /17Ah 36V
- Manetki: Shimano SL-M4100 Deore 10s
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Scott Aspect eRide 950
- Cena: 12599.00 PLN
- Waga: 24.30 kg
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM34 sprężynowy
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano RD-M3100
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Kenda Booster 29x2.6”
- Silnik: Bosch Active Line Plus
- Bateria: PowerTube 500Wh
- Manetki: Shimano SL-M2000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Haibike HARDSEVEN 4
- Cena: 12899.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour, XCM32
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano, Alivio M3100
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Opony: Impac, Smart Pac, 57-584, 27,5" x 2.25"
- Silnik: Bosch Performance Line, 65Nm, 25km/h
- Bateria: 400Wh
- Manetki: Shimano, Alivio M3100
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
CTM RUBY
- Cena: 12990.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM32 ATB
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Altus RD-M2000
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: WTB Ranger 29x 2.25"" Comp
- Silnik: BAFANG M500 / 250W / 95Nm
- Bateria: CTM IGB 720Wh / 48V / 15Ah
- Manetki: Shimano Altus SL-M2000RA 9 sp.
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Bergamont E-Revox Sport
- Cena: 13069.00 PLN
- Waga: 26.80 kg
- Opis ramy: AL6061
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM 34
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore, RD-M5120, Shadow Plus
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29" +
- Opony: Schwalbe Nobby Nic Performance, 29x2.60″
- Silnik: Bosch Performance Line CX, Gen. 4, BES3, 250 W, 36 V, max. 25 km/h
- Bateria: Bosch PowerTube, 36 V Li Ion, 625 Wh
- Manetki: Shimano Deore, SL-M4100
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cannondale Trail Neo 4
- Cena: 13099.00 PLN
- Opis ramy: SmartForm C2 Alu
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Maxxis Ardent, 29 x 2.4"
- Silnik: Bosch Performance Line Cruise
- Bateria: Bosch Powertube 500Wh
- Manetki: Shimano Alivio
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
GT ePantera Current
- Cena: 13099.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM32-DS, 120mm, 110x15
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Nobby Nic Peformance, 29 x 2.35", Addix Compound, tubeless ready
- Silnik: Shimano STEPS DU-E7000 250W
- Bateria: Shimano STEPS BT-E8035, 504Wh
- Manetki: Shimano Altus, 9s
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Trek Marlin+ 6
- Cena: 13499.00 PLN
- Waga: 22.45 kg
- Opis ramy: Alpha Platinum Aluminium
- Przerzutka tylna: Shimano CUES U4000
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Bontrager XT3 Comp, stopka z drutu, 30 tpi, 29 x 2,40”
- Silnik: Bosch Active Line Plus, 50 Nm
- Bateria: Bosch CompactTube 400 Wh
- Manetki: Shimano U4000, 9-rzędowa
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Kellys TYGON R10
- Cena: 13999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM 32 DS (29) Boost
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO Altus M2000 (direct mount)
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Rapid Rob 57-622 (29"x2.25) K-Guard
- Silnik: Panasonic GX Ultimate, 95Nm, 36V
- Bateria: Kellys Re-Charge V10 Li-ion 725Wh / 20Ah
- Manetki: SHIMANO Altus SL-M2000 Rapidfire Plus
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Merida eBIG.NINE 400 22/23
- Cena: 13999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, potrójnie cieniowana, hydroformowana.
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM34-Boost LOR DS
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M5120
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Maxxis Ikon
- Silnik: Shimano EP8
- Bateria: Shimano E8036
- Manetki: Shimano Deore M4100
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Unibike TRACKER
- Cena: 13999.00 PLN
- Opis ramy: ALU 6061-T6
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCR34 BOOST / REGULACJA TŁUMENIA ODBICIA / BLOKADA HYDRAULICZNA Z DŹWIGNIĄ NA KIEROWNICY
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO CUES U8020
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: SCHWALBE SMAR SAM PLUS / 29x2.25 / REFLEX
- Silnik: SHIMANO STEPS EP600 250W/60NM
- Bateria: E8036 630WH (ZINTEGROWANA)
- Manetki: SHIMANO STEPS E7000-CUES U6000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Bianchi e-Vertic X-Type X5 9sp
- Cena: 14248.00 PLN
- Opis ramy: e-VERTIC X-Type ALU
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NVX30 DS 29
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Sram RD X7 9sp
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Chaoyang Phantom dry 29x2.3
- Silnik: Bosch Performance Line CX
- Bateria: Bosch Powertube 625Wh
- Manetki: Sram X5 TRIGGER 9
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Fuji Ambient 29 EQP
- Cena: 14500.00 PLN
- Waga: 23.36 kg
- Opis ramy: Fuji A2-SL alloy
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour SF17-XCM32-HLO-DS-29
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Continental Double Fighter III, 50-622
- Silnik: Bosch Performance Cruise, 3th gen
- Bateria: Bosch Power Pack 500Wh
- Manetki: Shimano Alivio M3100, Rapid Fire
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Bulls LT PERFORMANCE
- Cena: 14680.62 PLN
- Opis ramy: aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCE-28
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-M3020
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Ace of Pace, 57-584, 27,5 x 2,25/57-622/29 x 2,25
- Silnik: Bosch Performance Line (65 Nm)
- Bateria: Bosch PowerPack 725
- Manetki: Shimano Altus SL-M315 rapidfire plus
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
KTM MACINA RACE SX 10
- Cena: 15499.00 PLN
- Waga: 19.10 kg
- Opis ramy: Macina Race 29" Alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Gold RL 29"
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M8100-12 SGS shadow+
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Maxxis Rekon Race EXO/TR 57-622
- Silnik: Bosch PERFORMANCE SX SMART SYSTEM - 25km/h / 55Nm
- Bateria: Bosch CompactTube 400Wh SMART SYSTEM
- Manetki: Shimano Deore M6100-12
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Orbea URRUN 40
- Cena: 15999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR32
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Cues U4000 GS Shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Smart Sam Performance, 29x2.35, Addix, Black
- Silnik: Shimano EP600-RS
- Bateria: Orbea Internal 540Wh (Optional 250 Wh Range Extender)
- Manetki: Shimano Cues SL-U4000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Stevens E-Tremalzo
- Cena: 16500.00 PLN
- Waga: 23.50 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061 DB
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR34 LO
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano CUES U6000 Shadow+
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Smart Sam Performance
- Silnik: Bosch G4 Performance Line CX
- Bateria: Bosch PowerTube 500 Wh
- Manetki: Shimano CUES U6000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Corratec E-Power X Vert Race Trapez
- Cena: 16999.00 PLN
- Opis ramy: aluminiowa Corratec E-Power X Vert Race Trapez
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR32-BOOST-AIR LOR
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
- Silnik: BOSCH Performance Line CX
- Bateria: BOSCH PowerTube 625Wh
- Manetki: SRAM SX Eagle Single Click E Trigger
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Focus JARIFA² 6.7
- Cena: 17499.00 PLN
- Waga: 23.50 kg
- Opis ramy: Aluminium 7005, hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR 34 LO Coil
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M4120, 10s
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Smart Sam, 57-584,Schwalbe Smart Sam 2.25, 57-622
- Silnik: Bosch Performance CX Gen4, 85 Nm, 250 W
- Bateria: Bosch, 625 Wh
- Manetki: Shimano Deore M4100, 10s
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.