Jedni je lubią, drudzy wręcz przeciwnie - jedno jest pewne. Budzą skrajne emocje, ale w chwili obecnej niesposób pominąć ich obecności. Mowa oczywiście o rowerach elektrycznych. Rynek e-bike'ów rozwinął się w ostatnim czasie w tempie imponującym - obecnie mamy już kilka wyspecjalizowanych segmentów rowerów ze wspomaganiem pedałowania. Najpopularniejsze z nich to oczywiście te miejskie i użytkowo / rekreacyjne (trekkingi, crossówki), natomiast rosnącą popularnością cieszą się też górskie rowery elektryczne.
Zobacz również:
Tak naprawdę temat rowerów elektrycznych u nas dopiero raczkuje, co doskonale widać na każdym alpejskim szlaku - zagranicą spotykamy mnóstwo osób dosiadających elektryczne rowery górskie, które dzięki wspomaganiu pedałowania mogą zabrać na prawdziwą górską wyprawę w zasadzie każdego. I nie chodzi tu tylko o osoby starsze czy te ze złą kondycją, które bez wspomagania na taką wycieczkę by sobie pozwolić nie mogły. E-bike doceniany jest też przez dużą część rowerzystów, którym frajdę sprawia przede wszystkim jazda na ścieżkach w dół. W terenie ekstremalnie górskim i tak korzysta się z wyciągów, a jeśli ich brak, to... no każdy endurowiec wie, że pokonywanie podjazdów po 500 m przewyższenia na rowerze ze skokiem 160 mm nie należy do lekkich. Oczywiście, że się da i sami póki możemy, to będziemy podjeżdżać o własnych siłach, ale... zdajemy sobie sprawę, że nie dla każdego jest to szczyt marzeń. Mówiąc prosto - rower elektryczny daje nam po prostu wybór i wolność. Poza tym, każdemu lubiącemu górską jazdę riderowi, rower z elektrycznym wspomaganiem pozwala na znaczne wydłużenie trasy. To trochę jak wędrówka piesza wędrówka po górach vs. jazda klasycznym rowerem. Po prostu, jeśli mamy spędzić kilka dni w górach, to na elektryku możemy śmiało każdego dnia nabić po 2-3 tys. pionowych metrów bez katowania swojego organizmu.
Jak zatem działają rowery elektryczne oraz na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie - o tym piszemy poniżej.
Wspomaganie
To słowo klucz, aby zrozumieć zjawisko e-bike'ów w ogóle. Rowery elektryczne jedynie wspomagają nas w procesie pedałowania, co znaczy w praktyce tyle, że silnik załącza się dopiero wtedy, kiedy naciskamy na korby. Dużo ignorancji jest w hasłach rzucanych przez przeciwników elektryków, jakoby te rowery były zbliżone do motocykli - po pierwsze bowiem właśnie jedynie wspomagają one nasze pedałowanie, a dodatkowo są o wiele lżejsze niż motocykl (ale i cięższe niż tradycyjny rower - waga to około 20-22 kg), a charakterystyka ich prowadzenia jest praktycznie identyczna, jak roweru tradycyjnego (no i roweru, w przeciwieństwie do motocykla nie musimy ubezpieczać i tankować - to tak na marginesie). Osobom początkującym w jeździe MTB zapewne spodoba się nawet ich większa stabilność i takie poczucie sklejenia z ziemą, bardziej zaawansowani natomiast narzekają na zbyt dużą ociężałość w prowadzeniu itp. kwestie.
Jeśli chodzi o górskie elektryki, polecamy szukać modeli z silnikiem zlokalizowanym centralnie, a więc w miejscu korby - takie ulokowanie jednostki pozwala na równe rozłożenie masy, które ma decydujący wpływ na to, że rower elektryczny MTB prowadzi się jak zwykły rower górski. Na rynku spotkamy elektryki z silnikami w miejscu tylnej, rzadziej przedniej piasty, natomiast są to rowery do innych zastosowań - do jazdy rekreacyjnej lub miejskiej, a nie do jazdy po wymagających szlakach w górach.
Na rynku producentów systemów wspomagania do elektryków mamy obecnie 2 wiodące systemy - to Bosch Performance CX oraz Shimano STEPS E8000 i zupełnie nowe EP8. Obie powyższe jednostki są godne polecenia i spotkać możemy je w najbardziej zaawansowanych e-MTB. Swojego czasu mieliśmy nawet okazję gruntownie przetestować japoński system wspomagania, który jest obecnie najbardziej kompaktowym i najlżejszym systemem na rynku - Test: Shimano STEPS E8000. Swoją drogą konkurencja w tym segmencie robi się coraz większa, a rozwinięte systemy wspomagania mają też takie firmy jak Brose, Yamaha czy Panasonic.
Kluczowe wartości stojące za silnikami - po pierwsze trzeba pamiętać, że silniki te posiadają z góry narzucone ograniczenie: ich moc nie może przekraczać 250W, a sam proces wspomagania działa tylko do granicy 25 km/h. Przy zakupie warto zwracać uwagę też na parametr maksymalnego momentu obrotowego - najlepsze jednostki na rynku wymienione powyżej oferują około 85 Nm, a słabsze jednostki tę wartość będą miały mniejszą. Poza tym bardzo istotne jest aby po przekroczeniu prędkości wspomagania, czyli w jeździe powyżej 25 km/h silnik nie stawiał oporu.
Baterie
Żródło zasilania silnika to rzecz jasna akumulator. Podobnie jak silnik najlepiej, aby był on zlokalizowany centralnie - w tym przypadku mowa o dolnej rurze ramy. Ponownie idzie o równe rozłożenie masy, bo sam akumulator to dodatkowe (około) 2,5 kg, więc sporo (jesteśmy pewni, że w momencie kiedy to czytacie, jakieś mądre głowy myślą właśnie, jak zmniejszyć wagę i rozmiar tego elementu). Swoją drogą poszczególni producenci ram łączą siły z producentami systemów wspomagania i dążą do jak najpełniejszego zintegrowania baterii z ramą - dzęki temu rowery elektryczne wyglądają znacznie lepiej i "normalniej". Dzięki ich wysiłkom obecnie wysokie modele e-bike'ów mają już akumulatory całkowice ukryte w ramie, a jedynie podstawowe elektryki dają się łatwo poznać po baterii wystającej z ramy.
Na rynku spotkamy różne pojemności akumulatorów, wyrażane w Watogodzinach (Wh) - im więcej, tym lepiej. Obecnie najbardziej zaawansowane baterie (koniecznie litowo-jonowe) posiadają pojemność na poziomie około 625 - 750 Wh. W przypadku systemu wspomagania Shimano daje to zasięg jazdy ponad 100 km w trybie ECO oraz ponad 50 km w najmocniejszym trybie BOOST. Trzeba pamiętać, że zasięg zależy nie tylko od trybu, w jakim jedziemy, ale także od tereny jaki pokonujemy, a nawet od kierunku wiatru, czy masy użytkownika.
Jak jeżdżą rowery elektryczne?
Sam segment górskich elektryków jest bardzo zróżnicowany - zdecydowanie na pierwszy plan wybijają się konstrukcje szlakowe i bardziej turystyczne - i to zarówno jeśli chodzi o hardtaile, jak i full suspension (w tej grupie dochodzi też sporo maszyn e-enduro). Konstrukcje te posiadają zazwyczaj wzmocnione szkielety i bazują na ramach z aluminium. Konstruktorzy robią wszystko, by charakter prowadzenia tych rowerów był praktycznie identyczny względem klasycznych trailówek i endurówek. I całkiem dobrze im to wychodzi - najwięcej uwagi poświęca się możliwości skrócenia ogona, który z racji na zastosowanie silnika musiał być wydłużony. Powszechnie w rowerach elektrycznych do mocniejszej jazdy spotykane są koła 27,5+ i 29+, które mają za zadanie poprawiać trakcję nie tylko na zjazdach, ale także na podjazdach. W bardziej rekreacyjnych rowerach, któych znajdziemy na rynku całe mnóstwo, dominują koła 27,5 oraz 29" z oponami o szerokości około 2,3". Nasze doświadczenia podpowiadają, że bardziej zaawansowani użytkownicy najwięcej frajdy z jazdy po górach czerpią z elektrycznych rowerów góskich full suspension, natomiast sztywne rowery, czyli MTB hardtail stanowią dobre połączenie roweru na łatwiejsze górskie wycieczki oraz codzienne użytkowanie - nawet dojazdy do pracy.
Co na rynku?
Na kolejnych stronach artykułu przygotowaliśmy dla Was przegląd rynku - uwzględniliśmy jedynie rowery typu hardtail z kolekcji 2022, natomiast wspomagane elektrycznie full suspension znajdziecie w osobnym artykule. Przyjęliśmy konwencję prezentowania Wam modeli podstawowych oraz ze średniej półki spośród ofert poszczególnych firm. Więcej znajdziecie w Katalogu Bikeworldu. Przegląd oparliśmy o najnowszą odsłonę Katalogu Rowerowego.
Rockrider E-ST 100

- Cena: 4999.00 PLN
- Opis ramy: 100% Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR XCT 30
- Przerzutka tylna: MICROSHIFT M25
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Silnik: VISION 42 Nm
- Bateria: ogniwa LG, LGC-MG1
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Kross HEXAGON BOOST 1.0 396

- Cena: 5199.00 PLN
- Opis ramy: aluminium 6061 jest doskonałym kompromisem pomiędzy wysoką sztywnością a niska masą.
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCT 30 HLO
- Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M360
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: BAFANG G120.250.DC
- Bateria: PHYLION SF-06S
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
EcoBike SX 3

- Cena: 6999.00 PLN
- Waga: 25.50 kg
- Opis ramy: hydroformowane aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SunTour XCM
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio ARDM3100SGS / 9
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Silnik: Moc nominalna 250 W Moc maksymalna 560 W
- Bateria: Pojemnność Wh 468 - 576 Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Romet E-RAMBLER

- Cena: 8499.00 PLN
- Opis ramy: alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCT30-DS-HLO
- Przerzutka tylna: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Muvike Fatbike

- Cena: 8499.00 PLN
- Waga: 28.00 kg
- Opis ramy: aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Mozo hydrauliczny
- Przerzutka tylna: Shimano Altus
- Ilość blatów i koronek: '1x7
- Rozmiar kół: 26"
- Silnik: BAFANG RMG06 / 48V 250W
- Bateria: litowo jonowy 48v 499Wh
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
CTM RUBY

- Cena: 9999.00 PLN
- Waga: 22.70 kg
- Opis ramy: Alu
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM RL DS
- Przerzutka tylna: Shimano Altus RD-M2000
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Overfly BOLT MTB

- Cena: 10598.00 PLN
- Opis ramy: Alumunium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Mozo Peak
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M6000
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: 48 V / 250 W / 900 W / 130 Nm / centralny / Ananda M100
- Bateria: 14 Ah / 504 Wh / 36 V / Li-ion / Panasonic
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
BH ATOM 29

- Cena: 10778.11 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM HLO
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: BH 1E-36V
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Maxim EMS

- Cena: 11449.00 PLN
- Waga: 19.70 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Recon Silver
- Przerzutka tylna: Shimano SLX RDM670SGS
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Silnik: Shimano Steps 8000
- Bateria: Shimano Steps 14Ah, 504Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Bulls LT PERFORMANCE

- Cena: 11496.97 PLN
- Opis ramy: aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCE-28
- Przerzutka tylna: Shimano Altus RD-M2000-GS
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Line (65 Nm)
- Bateria: 2A, 400/500Wh - 2.399 € 2.599 €
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
KTM MACINA RIDE 491

- Cena: 11499.00 PLN
- Waga: 21.90 kg
- Opis ramy: Macina MTB 29" Alloy6061
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM coil 29" HLO
- Przerzutka tylna: Shimano Altus M2000-9 SGS shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch ACTIVE Gen.3 - 25km/h / 40Nm
- Bateria: Bosch PowerPACK 400Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
LIV Tempt E+ 2

- Cena: 11499.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium ALUXX, główka ramy OverDrive 1½ - 1⅛", zintegrowane mocowanie nóżki KS18
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM 29/27,5
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio, 9
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: SyncDrive Core, 50Nm, Powered by Yamaha
- Bateria: EnergyPak 500Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Corratec E-Power X Vert Rock

- Cena: 11499.00 PLN
- Opis ramy: Alu
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR Air
- Przerzutka tylna: Shimano ALTUS 9S
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 26"
- Silnik: BOSCH Active Line Plus
- Bateria: BOSCH PowerPack 400 Performance
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Giant Talon E+ 2

- Cena: 11499.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium ALUXX
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM ATB Coil 29
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio, 9
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: SyncDrive Core, 50Nm, Powered by Yamaha
- Bateria: EnergyPak 500Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Scott Aspect eRide 940

- Cena: 11569.00 PLN
- Waga: 24.30 kg
- Opis ramy: Rama aluminiowa, Stożkowa główka ramy E2, Specjalnie cieniowane rury / wewnętrzne prowadzenie przewodów / Bosch Gen4 / Zintegrowany, wyjmowany akumulator / Boost 148x12mm, mocowanie podpórki / Opcja zwiększenia zasięgu
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM34 sprężyna stalowa,
- Przerzutka tylna: Shimano RD-M3100 / 9 biegów
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Active Line Plus, EU: 25kmh / INT: 20mph
- Bateria: PowerTube 500Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Accent E-Peak M500

- Cena: 11999.00 PLN
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR 34 Air
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M5100
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bafang M500, 250W
- Bateria: Bafang BT F03, 450Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Unibike TRACKER

- Cena: 11999.00 PLN
- Opis ramy: ALU 6061-T6, ZINTEGROWANA BATERIA
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCR34
- Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE M4120 SHADOW
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: SHIMANO STEPS E7000 250W/60NM
- Bateria: SHIMANO E8036 630WH
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Kellys TAYEN R10

- Cena: 11999.00 PLN
- Opis ramy: Kellys TAYEN R series
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM32
- Przerzutka tylna: Shimano Altus M2000
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Panasonic GX Ultimate, 90Nm, 36V
- Bateria: Kellys Re-Charge V10 - 720Wh / 20Ah
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Rock Machine Torrent INT e30-29

- Cena: 11999.00 PLN
- Opis ramy: Alloy Al-6061 T6
- Widelec/amortyzator przedni: RST Blaze 29 TNL-F, 1-1/8"
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS RD-M2000 Shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: SHIMANO STEPS E5000, 36V, 250W, 40Nm
- Bateria: DARFON, 504 Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Bergamont E-Revox 4

- Cena: 12459.00 PLN
- Waga: 22.50 kg
- Opis ramy: Aluminium-6061
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour X1 LO
- Przerzutka tylna: Shimano RD-M2000, Shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Line Cruise
- Bateria: Bosch PowerPack
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Orbea KERAM 30

- Cena: 12999.00 PLN
- Opis ramy: Orbea Keram
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour X1
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M5120 SGS
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: BOSCH Active 25 kmh
- Bateria: BOSCH Performance 400Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Superior eXC 7019 WB

- Cena: 12999.00 PLN
- Opis ramy: Alu 6061 T6
- Widelec/amortyzator przedni: RST Blaze, 1-1/8",
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALIVIO RD-M3100 Shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: BOSCH ActiveLine Plus, 36V, 250W, 50Nm
- Bateria: BOSCH PowerTube 36V, 500Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Bianchi T-Tronik Sport 9.2 Altus 1X9SP

- Cena: 13300.00 PLN
- Waga: 13300.00 kg
- Opis ramy: T-Tronik Sport HT, alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM32 Boost NLO DS 29"
- Przerzutka tylna: SRAM RD X7 9SP
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: SHIMANO E7000
- Bateria: Phylion BN21S 522Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Focus JARIFA² 6.6 NINE

- Cena: 13499.00 PLN
- Waga: 22.80 kg
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM 34
- Przerzutka tylna: Shimano Altus M2000
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance CX
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Fuji Ambient 29 EQP

- Cena: 13645.00 PLN
- Waga: 23.36 kg
- Opis ramy: Fuji A2-SL alloy
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour SF17-XCM32-HLO-DS-29
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Cruise, 3th gen
- Bateria: Bosch Power Pack 500Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cube REACTION HYBRID PRO 625

- Cena: 14249.00 PLN
- Waga: 23.70 kg
- Opis ramy: Aluminium Superlite
- Widelec/amortyzator przedni: X-Fusion MIG32 Air
- Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M5100-SGS
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance CX Generation 4 (85Nm) (250Watt)
- Bateria: Bosch PowerTube 625
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
GT ePantera Dash

- Cena: 14299.00 PLN
- Opis ramy: ePantera Alloy
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM
- Przerzutka tylna: Shimano Altus
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Shimano STEPS DU-E5000 250W
- Bateria: Shimano STEPS BT-E8035, 504Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cannondale Trail Neo 4

- Cena: 14499.00 PLN
- Opis ramy: SmartForm C2 Alloy
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Line Cruise
- Bateria: Bosch Powertube 500Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Marin Pine Mountain E1

- Cena: 14999.00 PLN
- Opis ramy: Stal CrMo serii 3
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour Raidon
- Przerzutka tylna: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 27,5"+ (650B Plus)
- Silnik: Shimano STEPS E7000
- Bateria: Shimano E8010, 500Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Specialized Turbo Tero 3.0

- Cena: 15000.00 PLN
- Opis ramy: E5 Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM32
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Specialized 2.0E, 50Nm, 250W
- Bateria: Specialized U2-530, 530Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Breezer Powerwolf EVO 2.1 SM+/ST/LS

- Cena: 16145.00 PLN
- Waga: 25.14 kg
- Opis ramy: Breezer hydroformed aluminum
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour MOBIEA32 LO 700C
- Przerzutka tylna: Shimano SLX 7000
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Silnik: Bosch Performance Cruise
- Bateria: Bosch Power Tube 500Wh
Trek Powerfly 4

- Cena: 16779.00 PLN
- Waga: 23.37 kg
- Opis ramy: Alpha Platinum Aluminium, zintegrowany wymienny akumulator RIB (z ang. Removable Integrated Battery), zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie linek Control Freak, osłona Motor Armor, Boost148
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM 34, sprężyna, wstępne naprężenie, zwężana rura sterowa, blokada, przesunięcie 44 mm, Boost110
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M5120, długi wózek
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance CX, magnezowa obudowa silnika, 250 W, 85 Nm, 25 km/h maks. wspomagania
- Bateria: Bosch PowerTube, pionowy, 500 Wh
Hercules Nos 1.1

- Cena: 17247.85 PLN
- Waga: 23.00 kg
- Opis ramy: AL 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour Zeron 35
- Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M5120
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 27,5"+ (650B Plus)
- Silnik: Brose S-MAG Pro FIT, Magnesium, 250 Watt, 90 Nm
- Bateria: FIT Supercore 750
Merida eBIG.NINE 400

- Cena: 17299.00 PLN
- Opis ramy: eBIG.NINE LITE III aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM34-Boost LOR DS
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M5120 SGS
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Shimano EP8 85 Nm
- Bateria: Shimano E8036 630 Wh
Canyon Grand Canyon:ON 8 WMN
- Cena: 15199.00 PLN
- Waga: 21.89 kg
- Opis ramy: Canyon Grand Canyon:ON
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver
- Przerzutka tylna: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Shimano Steps EP8 Motor
- Bateria: Shimano BT-E8036
Mondraker Prime 29

- Cena: 18899.00 PLN
- Opis ramy: Prime Xtralite 6061
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Silver RL 29
- Przerzutka tylna: Sram SX Eagle, Type 3
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29" +
- Silnik: Bosch Performance Line CX Cruise (25Km/h) GEN4
- Bateria: Bosch Powertube 625Wh,
Whyte e-504

- Cena: 22599.00 PLN
- Opis ramy: 6061 Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox 35 Gold RL, 37mm Offset, DebonAir
- Przerzutka tylna: SRAM GX
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Silnik: Bosch Performance CX 85Nm
- Bateria: 500Wh
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.