Jedni je lubią, drudzy wręcz przeciwnie - jedno jest pewne. Budzą skrajne emocje, ale w chwili obecnej niesposób pominąć ich obecności. Mowa oczywiście o rowerach elektrycznych. Rynek e-bike'ów rozwinął się w ostatnim czasie w tempie imponującym - obecnie mamy już kilka wyspecjalizowanych segmentów rowerów ze wspomaganiem pedałowania. Najpopularniejsze z nich to oczywiście te miejskie i użytkowo / rekreacyjne (trekkingi, crossówki), natomiast rosnącą popularnością cieszą się też górskie rowery elektryczne.
Zobacz również:
Tak naprawdę temat rowerów elektrycznych u nas dopiero raczkuje, co doskonale widać na każdym alpejskim szlaku - zagranicą spotykamy mnóstwo osób dosiadających elektryczne rowery górskie, które dzięki wspomaganiu pedałowania mogą zabrać na prawdziwą górską wyprawę w zasadzie każdego. I nie chodzi tu tylko o osoby starsze czy te ze złą kondycją, które bez wspomagania na taką wycieczkę by sobie pozwolić nie mogły. E-bike doceniany jest też przez dużą część rowerzystów, którym frajdę sprawia przede wszystkim jazda na ścieżkach w dół. W terenie ekstremalnie górskim i tak korzysta się z wyciągów, a jeśli ich brak, to... no każdy endurowiec wie, że pokonywanie podjazdów po 500 m przewyższenia na rowerze ze skokiem 160 mm nie należy do lekkich. Oczywiście, że się da i sami póki możemy, to będziemy podjeżdżać o własnych siłach, ale... zdajemy sobie sprawę, że nie dla każdego jest to szczyt marzeń.
Mówiąc prościej - rower elektryczny daje nam po prostu wybór i wolność. Poza tym, każdemu lubiącemu górską jazdę riderowi, rower z elektrycznym wspomaganiem pozwala na znaczne wydłużenie trasy. To trochę jak wędrówka piesza wędrówka po górach vs. jazda klasycznym rowerem. Po prostu, jeśli mamy spędzić kilka dni w górach, to na elektryku możemy śmiało każdego dnia nabić po 2-3 tys. pionowych metrów bez katowania swojego organizmu. Jak zatem działają rowery elektryczne oraz na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie - o tym piszemy poniżej.
Wspomaganie
To słowo klucz, aby zrozumieć zjawisko e-bike'ów w ogóle. Rowery elektryczne jedynie wspomagają nas w procesie pedałowania, co znaczy w praktyce tyle, że silnik załącza się dopiero wtedy, kiedy naciskamy na korby. Dużo ignorancji jest w hasłach rzucanych przez przeciwników elektryków, jakoby te rowery były zbliżone do motocykli - po pierwsze bowiem właśnie jedynie wspomagają one nasze pedałowanie, a dodatkowo są o wiele lżejsze niż motocykl (ale i cięższe niż tradycyjny rower - waga to około 22-26 kg), a charakterystyka ich prowadzenia jest praktycznie identyczna, jak roweru tradycyjnego (no i roweru, w przeciwieństwie do motocykla nie musimy ubezpieczać i tankować - to tak na marginesie). Osobom początkującym w jeździe MTB zapewne spodoba się nawet ich większa stabilność i takie poczucie sklejenia z ziemą, bardziej zaawansowani natomiast narzekają na zbyt dużą ociężałość w prowadzeniu itp. kwestie.
Jeśli chodzi o górskie elektryki, polecamy szukać modeli z silnikiem zlokalizowanym centralnie, a więc w miejscu korby - takie ulokowanie jednostki pozwala na równe rozłożenie masy, które ma decydujący wpływ na to, że rower elektryczny MTB prowadzi się jak zwykły rower górski. Na rynku spotkamy elektryki z silnikami w miejscu tylnej, rzadziej przedniej piasty, natomiast są to rowery do innych zastosowań - do jazdy rekreacyjnej lub miejskiej, a nie do jazdy po wymagających szlakach w górach.
Na rynku producentów systemów wspomagania do elektryków mamy obecnie 2 wiodące systemy - to Bosch Performance Line CX oraz Shimano EP8. Obie powyższe jednostki są godne polecenia i spotkać możemy je w najbardziej zaawansowanych e-MTB. Swojego czasu mieliśmy nawet okazję gruntownie przetestować japoński system wspomagania, który jest obecnie najbardziej kompaktowym i najlżejszym systemem na rynku - Test: Shimano STEPS E8000. Swoją drogą konkurencja w tym segmencie robi się coraz większa, a rozwinięte systemy wspomagania mają też takie firmy jak Brose, Yamaha czy Panasonic.
Kluczowe wartości stojące za silnikami - po pierwsze trzeba pamiętać, że silniki te posiadają z góry narzucone ograniczenie: ich moc nie może przekraczać 250W, a sam proces wspomagania działa tylko do granicy 25 km/h. Przy zakupie warto zwracać uwagę też na parametr maksymalnego momentu obrotowego - najlepsze jednostki na rynku wymienione powyżej oferują około 85 Nm, a słabsze jednostki tę wartość będą miały mniejszą. Poza tym bardzo istotne jest aby po przekroczeniu prędkości wspomagania, czyli w jeździe powyżej 25 km/h silnik nie stawiał oporu.
Baterie
Żródło zasilania silnika to rzecz jasna akumulator. Podobnie jak silnik najlepiej, aby był on zlokalizowany centralnie - w tym przypadku mowa o dolnej rurze ramy. Ponownie idzie o równe rozłożenie masy, bo sam akumulator to dodatkowe (około) 2,5 kg, więc sporo (jesteśmy pewni, że w momencie kiedy to czytacie, jakieś mądre głowy myślą właśnie, jak zmniejszyć wagę i rozmiar tego elementu). Swoją drogą poszczególni producenci ram łączą siły z producentami systemów wspomagania i dążą do jak najpełniejszego zintegrowania baterii z ramą - dzęki temu rowery elektryczne wyglądają znacznie lepiej i "normalniej". Dzięki ich wysiłkom obecnie wysokie modele e-bike'ów mają już akumulatory całkowice ukryte w ramie, a jedynie podstawowe elektryki dają się łatwo poznać po baterii wystającej z ramy.
Na rynku spotkamy różne pojemności akumulatorów, wyrażane w Watogodzinach (Wh) - im więcej, tym lepiej. Obecnie najbardziej zaawansowane baterie (koniecznie litowo-jonowe) posiadają pojemność na poziomie około 700 - 800 Wh. W przypadku systemu wspomagania Shimano daje to zasięg jazdy ponad 100 km w trybie ECO oraz ponad 50 km w najmocniejszym trybie BOOST. Trzeba pamiętać, że zasięg zależy nie tylko od trybu, w jakim jedziemy, ale także od tereny jaki pokonujemy, a nawet od kierunku wiatru, czy masy użytkownika.
Jak jeżdżą rowery elektryczne?
Sam segment górskich elektryków jest bardzo zróżnicowany - zdecydowanie na pierwszy plan wybijają się konstrukcje szlakowe i bardziej turystyczne - i to zarówno jeśli chodzi o hardtaile, jak i full suspension (w tej grupie dochodzi też sporo maszyn e-enduro). Konstrukcje te posiadają zazwyczaj wzmocnione szkielety i bazują na ramach z aluminium. Konstruktorzy robią wszystko, by charakter prowadzenia tych rowerów był praktycznie identyczny względem klasycznych trailówek i endurówek. I całkiem dobrze im to wychodzi - najwięcej uwagi poświęca się możliwości skrócenia ogona, który z racji na zastosowanie silnika musiał być wydłużony.
Powszechnie w rowerach elektrycznych do mocniejszej jazdy spotykane są koła 27,5+ i 29+, które mają za zadanie poprawiać trakcję nie tylko na zjazdach, ale także na podjazdach. W bardziej rekreacyjnych rowerach, któych znajdziemy na rynku całe mnóstwo, dominują koła 27,5 oraz 29" z oponami o szerokości około 2,3". Nasze doświadczenia podpowiadają, że bardziej zaawansowani użytkownicy najwięcej frajdy z jazdy po górach czerpią z elektrycznych rowerów góskich full suspension, natomiast sztywne rowery, czyli MTB hardtail stanowią dobre połączenie roweru na łatwiejsze górskie wycieczki oraz codzienne użytkowanie - nawet dojazdy do pracy.
Polecany przez redakcję
Canyon Grand Canyon:ON 9
W sezonie 2025 zdecydowaliśmy się na wyróżnienie rodziny modeli Grand Canyon:ON - mieliśmy okazję być na premierze tego modelu i testować go na szlakach w Toskanii, gdzie z urzędu stał się jednym z naszych ulubieńców w kategorii elektrycznych hardtaili. Powodów jest co najmniej kilka.
Najważniejszym z nich jest bardzo udana, aluminiowa rama - posiada ona geometrię, która pozwala myśleć o Grand Canyon:ON w kategoriach prawdziwego roweru górskiego, który poradzi sobie spokojnie z jazdą po łatwych technicznie singlach typu flow. 68-stopniowy kąt głowy ramy, odpowiednio duży reach - dzięki nim czujemy dużą stabilność prowadzenia (a no i mamy droppera w zestawie!). Z drugiej strony pozycja zajmowana na tym rowerze jest komfortowa, dlatego śmiało można myśleć o nim jako o środku codziennej komunikacji. Zresztą można do niego zamontować szereg dodatkowych akcesoriów, jak stopka, błotniki, bagażnik. Dostajemy tu zasadniczo pełnoprawny rower do weekendowych wycieczek w góry, podczas których docenimy świetne prowadzenie i wysoką sztywność boczną całej konstrukcji oraz sprzęt użytkowy do codziennych zastosowań. Wszystkie rozmiary Grand Canyon:ON stoją na kołach 29".
Wersja oznaczona jako 9 jest środkową w hierarchii modelowej - w tym przypadku Canyon postawił na system wspomagania Bosch Performance Line CX, czyli mocny silnik o momencie obrotowym aż 85 Nm. Bateria w tym modelu też jest potężna, bo mowa o akumulatorze PowerTube z pojemnością 750 Wh. Ciekawostką jest system ABS stworzony przez Boscha z Magurą - specjalny sensor zapobiega tu zablokowaniu przedniego koła podczas zbyt mocnego dohamowania. Do tego możemy tu korzystać ze wszelkich dobrodziejstw aplikacji Bosch (zabezpieczenia antykradzieżowe, opcja śledzenia GPS).
Jeśli chodzi o pozostałe, ważne elementy wyposażenia, warto wspomnieć m.in. o napędzie 1x12, który obsługuje tylna przerzutka Shimano Deore XT M8100. Za amortyzację odpowiada widelec FOX 34 AWL o 120 mm skoku. Masa tego modelu wynosi 24,2 kg. Obecnie model ten dostępny jest w obniżonej cenie - biorąc pod uwagę to, że Canyon za sprawą swojego modelu sprzedaży bezpośredniej i tak zawsze oferuje konkurencyjne ceny, w typ przypadku można mówić o okazji do kwadratu!

- Rama Canyon Grand Canyon:ON AL (aluminium)
- Widelec amortyzowany FOX 34 AWL / 120mm skoku
- Silnik Bosch Performance Line CX 85 Nm
- Bateria Bosch PowerTube 750Wh
- Tylna przerzutka Shimano Deore XT M8100
- Hamulec tarczowy Magura CTE ABS 4-tłoczkowy
- Sztyca Iridium Dropper Post
- Waga 24,2 kg
- Cena 15 299 zł
Co na rynku?
W dalszej części artykułu przygotowaliśmy dla Was przegląd rynku - uwzględniliśmy jedynie rowery typu hardtail z kolekcji 2025, natomiast wspomagane elektrycznie full suspension znajdziecie w osobnym artykule.
Przyjęliśmy konwencję prezentowania Wam modeli podstawowych oraz ze średniej półki spośród ofert poszczególnych firm. Więcej znajdziecie w Katalogu Bikeworldu. Przegląd oparliśmy o najnowszą odsłonę Katalogu Rowerowego.
Lovelec Alkor

- Cena: 4399.00 PLN
- Waga: 22.00 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zewnętrzna bateria
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCT, amortyzowany, z regulacją, z blokadą
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Altus
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: AKM, 36 V, 250 W/500 W, bezszczotkowy tylny, 60 Nm
- Bateria: Li-Ion 15Ah, 540Wh
- Hamulce: Tektro HD-T275, 160mm
Rockrider E-ST100 27,5"

- Cena: 4999.00 PLN
- Waga: 21.70 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061, geometria CONFORT, zewnętrzna bateria
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR XCT 30
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: MICROSHIFT MS25, 8s
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Silnik: 42 Nm, tylne koło
- Bateria: 380 Wh
- Hamulce: Tektro TKD68 180mm
Corelli Ralf

- Cena: 5499.00 PLN
- Waga: 21.00 kg
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: AIKEMA HUB DC36V250W 45NM
- Bateria: LI-ION DC36V12.8Ah 460.8Wh
- Hamulce: SHIMANO
Kands 29″ HOLK CUES

- Cena: 6199.00 PLN
- Waga: 23.40 kg
- Opis ramy: Aluminium, hydroformowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCM HLO
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO CUES RD U3020
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: ETROTEK 250W
- Bateria: LITOWO-JONOWA 36,5V 15AH, 547,5WH
- Hamulce: SHIMANO MT-200
Romet E-RAMBLER 2.0

- Cena: 6799.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM32-DS-LO
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Cues RD-U4000
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bafang G020 tylny, 250 Watt, 45nm speed sensor
- Bateria: 504Wh
Neon Beam

- Cena: 6999.00 PLN
- Waga: 24.50 kg
- Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria
- Widelec/amortyzator przedni: GTMRK 368-AMS RL
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA RDM3020 : 8s
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: MOTINOVA MN030C : 36V/250W/45Nm
- Bateria: LG : 36V/16Ah/576Wh
- Hamulce: Shimano BR-MT200
Giant TALON E+ 3

- Cena: 7499.00 PLN
- Opis ramy: aluminium ALUXX, główka ramy Overdrive 1½ - 1⅛", zintegrowanie mocowaniu nóżki KSA18
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM 32 ATB Coil LO 29"
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: SyncDrive Core, 50Nm, Powered by Yamaha
- Bateria: EnergyPak 400, 36V 11.6Ah Rechargeable Lithium-Ion
LIV Tempt E+ 3

- Cena: 7499.00 PLN
- Opis ramy: aluminium ALUXX, główka ramy Overdrive 1½ - 1⅛", zintegrowne mocowanie nóżki KSA18, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM 32 ATB Coil
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio, M3100
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: SyncDrive Core, 50Nm, Powered by Yamaha
- Bateria: EnergyPak 400Wh
- Hamulce: Tektro HD-M286, hydrauliczne, tarcze [P] 180mm / [T] 160mm
EcoBike SX 4

- Cena: 7899.00 PLN
- Waga: 25.30 kg
- Opis ramy: Aluminium hydroformowane, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria, QR
- Widelec/amortyzator przedni: SunTour XCM
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio RD-M3100-SGS / 9
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Silnik: BAFANG
- Bateria: LG 17,5 AH, 630WH
- Hamulce: Alhonga HJ-HT472
Kross LEA BOOST 2.0

- Cena: 7999.00 PLN
- Opis ramy: LEA BOOST 2.0, aluminium, cieniowana, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria, mocowanie hamulca: flat mount, oś QR 9x135mm
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCM ATB HLO
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: MICROSHIFT ACOLYTE M5180M, 8s
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: HYENA MRC-250
- Bateria: HYENA BP-A350 9,7AH/349,2WH
- Hamulce: POWER M960
Dartmoor E-Sparrow Mullet

- Cena: 8499.00 PLN
- Waga: 23.20 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061-T6, zewnętrzna bateria, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: X-Fusion Mig Air RC 29"
- Skok widelca: 130 mm
- Przerzutka tylna: Microshift AdventX RD-M6205GM
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
- Silnik: Bafang M420, 80Nm
- Bateria: Bafang BT, 450Wh
- Hamulce: Shimano MT-201, 2-tłoczki, tarcze 180mm
Mbike eBIG 29″

- Cena: 8999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria, oś 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR32-Boost-AIR LOR DS
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano M4120 Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: BAFANG M510, 95 Nm, 250 W
- Bateria: 612Wh /17Ah 36V
- Hamulce: Shimano MT-200 / Tektro HD-M275
Tabou WIZZ UP

- Cena: 8999.00 PLN
- Waga: 25.70 kg
- Opis ramy: 29" / ALU / HYDROFORMING
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR XCM
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO CUES U4000
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: ANANDA M100 / 36V / 110NM
- Bateria: NX-3 / 20AH / 720WH / 36V / SMART BMS
- Hamulce: SHIMANO ALTUS MT200
Rock Machine Storm e70-29

- Cena: 9999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061 T6, wygładzane spawy, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zewnętrzna bateria, mocowanie hamulca: post mount, QR
- Widelec/amortyzator przedni: RST Blaze
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: microSHIFT ACOLYTE RD-M5185M
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: SPORT DRIVE MD250S
- Bateria: SportDrive 500Wh, 36V
- Hamulce: Alhonga HJ-OD07
Overfly BOLT PLUS

- Cena: 10498.00 PLN
- Opis ramy: Alumunium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Mozo Peak
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Altus M310
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Silnik: 48V / centralny / bezszczotkowy / Ananda M100 130 Nm
- Bateria: max 14 Ah / 672 Wh / 48 V / Li-ion / Panasonic
- Hamulce: Tektro M275
Accent E-Peak M500

- Cena: 10499.00 PLN
- Waga: 23.50 kg
- Opis ramy: Accent E-Peak M500 boost, aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR 34 Air Boost
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M5100 Shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bafang M500, 250W
- Bateria: Bafang BT F03, 450Wh
- Hamulce: Shimano Deore M6100
CTM RUBY GX

- Cena: 10990.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM32 LO,DS
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano CUES RD-U4000
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: PANASONIC GX Power plus / 250W / 75Nm
- Bateria: LG 720 Wh / 36V / 20Ah
- Hamulce: Shimano MT200 / SMRT10M
Kona El Kahuna

- Cena: 11220.82 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, cieniowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zewnętrzna bateria, QR
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCR34 Air
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Shimano E6100 25KPH
- Bateria: Shimano 504Wh
- Hamulce: Shimano MT401
Trek Marlin+ 6

- Cena: 11599.00 PLN
- Waga: 22.45 kg
- Opis ramy: Alpha Platinum Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria, punkty mocowania bagażnika, błotników i nóżki, hak uniwersalny UDH, Boost148
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM 34
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano CUES U4000, 9s
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Active Line Plus, 50 Nm
- Bateria: Bosch CompactTube 400Wh
- Hamulce: Tektro HD-M275
Cannondale Trail Neo 4 2024

- Cena: 11699.00 PLN
- Opis ramy: SmartForm C2 Alu
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Line Cruise
- Bateria: Bosch Powertube 500Wh
- Hamulce: Shimano MT200, 180mm, RT10 rotor
BH ATOM PRO EA643

- Cena: 11999.00 PLN
- Opis ramy: MTB Alu 29"
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour X1 LO 100mm
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore 10sp
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: BH 1E-36V
- Bateria: 720 Wh
- Hamulce: Shimano MT201 180mm
Haibike HARDSEVEN 4

- Cena: 12099.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour, XCM32
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano, Alivio M3100
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Silnik: Bosch Performance Line, 65Nm, 25km/h
- Bateria: Bosch PowerTube 400 Wh
- Hamulce: Tektro, M275,180mm
Kellys TYGON R10

- Cena: 12399.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria, taperowana, oś 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCR32-AIR LOR DS
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO Cues U4000
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Panasonic GX Ultimate, 95Nm, 36V
- Bateria: Kellys Re-Charge V10 Li-ion 725Wh / 20Ah
- Hamulce: Shimano MT200, 180mm
Cube Reaction Hybrid Performance 625Wh/500Wh

- Cena: 12479.00 PLN
- Waga: 24.60 kg
- Opis ramy: Aluminium superlite, zintegrowana bateria, wewnętrzne prowadzenie przewodów, miejsce montażowe na nóżkę, błotniki, bagażnik
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NVX30 NLO Coil, 100mm
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Cues RD-U4000-GS, 9s
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Drive Unit Performance Generation 3, 75Nm, Smart system
- Bateria: Bosch PowerTube 625Wh/500Wh
- Hamulce: Shimano BR-MT200/UR300, Hydr. Disc Brake, PM/FM (180/180)
Superior eXC 7019 B

- Cena: 12499.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061 T6, wygładzane spawy, wewnętrzne prowadzenie przewodów
- Widelec/amortyzator przedni: RST Blaze, 1-1/8"
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALIVIO RD-M3100 Shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: BOSCH Active Line Plus, 50Nm
- Bateria: BOSCH PowerTube, 500Wh
- Hamulce: SHIMANO BL-MT200/BR-MT200
Bianchi e-Vertic X-Type, Shimano Deore

- Cena: 13049.00 PLN
- Opis ramy: e-VERTIC X-Type ALU, mocowanie hamulca: post mount, oś QR 9x135mm, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCR34-AIR-Boost LOR DS, 120mm skoku, taperowany, oś 15x110mm
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano, RD-M4120, DEORE, SGS 10/11s
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Line CX, 250W, 85Nm
- Bateria: Bosch Powertube 625Wh
- Hamulce: Promax DSK-925
Bulls LT EVO PERFORMANCE

- Cena: 13715.26 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zewnętrzna bateria, oś QR
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCE-28
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO Acera RD-M3020
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Line (Smart System) 25/75Nm
- Bateria: Bosch Powertube 750
- Hamulce: TEKTRO HD-M275
KTM Macina Race SX 20

- Cena: 14199.00 PLN
- Waga: 20.20 kg
- Opis ramy: Macina MTB 29" Alloy 6061 UDH CPT400
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour X1 32 Air 29" LOR
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano CUES U4000-9 shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch PERFORMANCE SX SMART SYSTEM - 25km/h / 55Nm
- Bateria: Bosch CompactTube 400Wh SMART SYSTEM
Unibike ATOM

- Cena: 14999.00 PLN
- Waga: 24.40 kg
- Opis ramy: ALU 6061-T6, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria, oś 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCR34 BOOST / REGULACJA TŁUMENIA ODBICIA / BLOKADA HYDRAULICZNA Z DŹWIGNIĄ NA KIEROWNICY
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO CUES U6070 / DI2
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: SHIMANO STEPS EP801 250W/85NM
- Bateria: E8036 630WH (ZINTEGROWANA)
- Hamulce: SHIMANO DEORE M6120
Merida eBIG.NINE 400 EQ 25

- Cena: 14999.00 PLN
- Opis ramy: eBIG.NINE LITE III, Aluminium, potrójnie cieniowana, hydroformowana, taperowana, kompatybilna z grupami osprzętu mechanicznymi i elektronicznymi, oś 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM34-Boost LOR DS, 15x110mm
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano CUES U6000, 10s
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Shimano EP8, 85Nm
- Bateria: Shimano EN806 630 Wh
- Hamulce: Shimano MT-200
Author Elevation 29

- Cena: 14999.00 PLN
- Waga: 23.80 kg
- Opis ramy: podwójnie cieniowana hydroformowana aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria
- Widelec/amortyzator przedni: RST F1RST 110-15 Air
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO Cues 6000
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: SHIMANO Steps EP-600, 250 W
- Bateria: SHIMANO E-806 Li-Ion, 36 V, 17.5 Ah, 630 Wh
- Hamulce: TRP Slate EVO, 4-tłoczkowe
Corratec E-POWER X VERT RACE GENT

- Cena: 16299.00 PLN
- Waga: 24.60 kg
- Opis ramy: Corratec EP X-Vert 29", Aluminium, taperowana, wygładzane spawy, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria, hak przerzutki UDH, 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCM34 LOR DS 29“, 15x110mm
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO RD-M5130 DEORE GS 10s
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Line CX Smart System, 85Nm
- Bateria: Power Tube 600Wh
- Hamulce: SHIMANO MT200
Stevens E-Tremalzo

- Cena: 16500.00 PLN
- Waga: 23.50 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061 DB
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR34 LO
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano CUES U6000 Shadow+
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch G4 Performance Line CX 85Nm
- Bateria: Bosch PowerTube 500 Wh
- Hamulce: Tektro HD-T280 180mm
Fuji AMBIENT EVO 29 1.3

- Cena: 16625.44 PLN
- Opis ramy: Fuji A6-SL aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodó, zintegrowana bateria, oś boost 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR34-Air 29
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance CX, 250W, 85Nm, 25km/h
- Bateria: Bosch Power Tube 500Wh
- Hamulce: TRP Slate-T4 203mm
Orbea URRUN 20

- Cena: 17999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: Marzocchi Bomber Z2 120 QR15x110 E-Bike Optimized
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Cues U6000 GS Shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Shimano EP600 RS Gen2 MC
- Bateria: Orbea Internal 630Wh
- Hamulce: Shimano MT201
Scott Aspect eRide 900

- Cena: 19139.00 PLN
- Waga: 26.70 kg
- Opis ramy: Cieniowane Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodó, zintegrowana bateria, hak przerzutki UDH, oś 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR34X LOR Air
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M6100 SGS Shadow Plus / 12 biegów
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance CX
- Bateria: Bosch PowerTube 800Wh
- Hamulce: Shimano BR-MT420
Mondraker Prime R

- Cena: 19570.00 PLN
- Waga: 22.70 kg
- Opis ramy: Prime Xtralite 6061 alu
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Gold RL Remote 29
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Sram SX Eagle,12s
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29" +
- Silnik: Bosch Performance Line CX Cruise (25Km/h) GEN4 SMART SYSTEM (BDU384Y)
- Bateria: Bosch Powertube 750Wh
- Hamulce: Sram DB8 200mm