Rower gravel do 8000 zł

Sprawdź rowery gravelowe do 8000 zł z kolekcji 2022.

Drukuj
Tomasz Makula

Przeszukujemy rynek szutrówek i sprawdzamy, czego można się spodziewać po gravelach za 8000 zł. Analizujemy stopień zaawansowania ramy oraz wyposażenia, a także rozważamy, na potrzeby jakiego typu rowerzysty odpowiadają rowery z tego konkretnego segmentu?

Tytułowa kwota to spory wydatek, który - niezależnie od segmentu rowerów - pozwala już zostać właścicielem roweru dobrej klasy. Mamy na myśli te maszyny, które działają dobrze, mają dopracowane konstrukcje i działają analogicznie jak rowery za kilkakrotnie wyższą cenę, tyle, że z jednym ,,małym ale”. Konstrukcje te różnią się przeważnie materiałami z których je wykonano i sposobem jego obróbki. Ramy i koła oraz wsporniki to produkty klasy średniej, najczęściej w przypadku jednośladów do 8000 zł jeszcze aluminiowe. Do tego bardziej budżetowe grupy napędowe o nieco wolniejszej zmianie biegów i lekko gorszej kulturze pracy. Można by tak wyliczać. Chcemy tym podkreślić, że w tym budżecie należy się spodziewać roweru, który jako kompletna maszyna będzie jeździł niewiele gorzej, ale jeśli zsumujemy wszystkie te ,,nieco tańsze materiały i bardziej budżetowe części”, to bez dwóch zdań odczujemy różnicę między takim sprzętem, a maszyną za cenę np. dwukrotnie wyższą. Różnice te będą jednak głównie na polu dynamiki, dlatego dotkną najbardziej sportowo-wyścigowo nastawionych kolarzy. Poza nimi, większość riderów będzie z takiej maszyny w pełni zadowolona, rowery te bowiem mają absolutnie wszystko, by spełniać powierzone im zadania. 

 

Gravele do 8000 zł w pełni wpisują się w powyższy kanon ,,rowerów gotowych”, ale na częściach, które jeszcze nie są szczególnie wysoko w hierarchii. Za to są absolutnie pełnoprawnymi maszynami w lekki teren. Mają dopracowane geometrycznie ramy i widelce z odpowiednio dużym prześwitem na szerokie opony. Do tego odpowiednio dobrane przełożenia i - co absolutnie najważniejsze, a wcale nieoczywiste choćby w rowerach szutrowych poniżej 6000 zł - hydrauliczne hamulce tarczowe, które obok dobrej geometrii i opon najbardziej definiują nasze terenowe możliwości. 

 
 

 

Przejrzeliśmy rynkowe propozycje szukając jakiegoś standardu i bez dwóch zdań takowy rysuje się w dość klarowny sposób. Widać, że od kwoty około 7000 zł do 8000 zł najwięcej maszyn posiada aluminiowe ramy, wyposażone w karbonowe widelce, do tego napędy Shimano GRX. Czasem trafią się też grupy Shimano Tiagra i SRAM Apex1. Co ważne, wszystkie gravele - niezależnie od zastosowanej grupy napędowej - mają hydrauliczne hamulce tarczowe. Powyższe zestawy dla zaawansowanego kolarza będą wystarczające do dobrej zabawy, a jedynie nieco rozczarowujące w kontekście ,,sportowych osiągów”. Te maszyny nie będą przyspieszały jak przełajówki i rowery XC za 15-20 tys. zł głównie z powodu ciężkich kół. Gdyby w nie zainwestować, rowery te gruntownie zmieniły by swoje oblicze. Bez dwóch zdań należy jednak oddać, że z maszyn tej klasy zaawansowany kolarz (nawet zawodnik) będzie się cieszył, pod warunkiem używania go zgodnie z przeznaczeniem - czyli do jazdy po szutrach i lasach. To idealne rowery choćby do zimowych treningów dla szosowców i maratończyków MTB, jak również do alternatywnego używania ich w sezonie startowym - choćby do rozjazdów, czy mniej specjalistycznych treningów. Podróżnicy natomiast otrzymają absolutnie wszystko, co potrzebne do niezobowiązującego włóczenia się z sakwami po świecie. Wszyscy inni rowerzyści, którzy po prostu szukają uniwersalnego jednośladu na różne trasy, także będą zadowoleni. Przyjrzyjmy się dokładniej poszczególnym elementom graveli z tej półki cenowej. 

Zobacz też:

 

Rama i widelec

Zestawy ramowe w tym segmencie - jak już wspominaliśmy - to najczęściej aluminiowa rama współpracująca z w pełni karbonowym widelcem. Sporadycznie można też natrafić na rowery oparte ramę stalową. Ten materiał często pojawia się w rowerach typowo podrożniczych, gdzie traktowany jest jako ten najlepszy i szlachetny. Generalnie jednak, standard na rynku w cenie do 8000 zł to rama z aluminium z karbonowym widelcem i takiego roweru się spodziewajmy. 

 
 

 

Cieszy natomiast, że niezależnie od materiału ramy, oferowane rowery to nowoczesne konstrukcje, mające absolutnie wszystko czego oczekujemy od gravela - dobre geometrie, uchwyty na bagaż, błotniki i bidony, sztywne ośki, wewnętrzne prowadzenia pancerzy i przewodów, mocowania zacisków hamulcowych flat-mount - tak w skrócie można opisać rozwiązania, które w nich znajdziemy. Absolutnie zgodne z najnowszymi trendami. To po prostu świetne ramy, tyle, że przeważnie aluminiowe, a nie węglowe. 

Koła i opony

Na tym polu, jak zwykle w przypadku gotowych rowerów, jest bardzo różnie - często znajdziemy dobre i dość lekkie zestawy, bywa, że trafimy nawet na systemowe koła DT Swiss. Czasem widać z kolei spore oszczędności - najczęściej na piastach. Niezależnie jednak od ich klasy, możemy być pewni, że w 90% przypadków dostaniemy sprzęt z nowoczesnymi felgami o sporej szerokości wewnętrznej oraz gotowych na tubeless. Upewnijmy się, że takowe są w rowerze - w gravelu za 8000 zł warto jeździć bez dętek - to pozwoli wycisnąć z niego 100% potencjału w terenie. 

Opony w większości maszyn są zwijane, czasem nawet w najwyższych wersjach - lekkich i z dobrymi mieszankami gumy. Im wyższy model, tym lepiej, bo od razu zyskamy sporo w kontekście szybkości i przyczepności, natomiast podczas zakupu nie warto koncentrować się na ogumieniu. To najprostszy, z technicznego punktu widzenia, element do wymiany

Napęd i hamulce

Branżowy standard to grupy stworzone pod potrzeby rowerów szutrowych, czyli Shimano GRX serii 400 (2x10), GRX serii 600 (1x11 lub 2x11) lub Sram Apex1 (1x11). Czasem zdarzają się też mieszanki GRXa - np. zaciski 400, łapy 600, a przerzutki 810. Poza nimi, rzadko, ale trafić się też może grupa Shimano Tiagra (2x10). Warto w tym miejscu pamiętać, że jeśli otrzymamy dwa blaty (system Shimano 2x10 lub 2x11), to przydadzą się one szczególnie jeśli zamierzamy jeździć po górach lub na wyprawy z większym obciążeniem. Z kolei do sportowego traktowania 1x spokojnie starczy, a dla mocnych nóg 1x z blatem 40T i największą koronką kasety 42 starczy również na stromych podjazdach. Słowo jeszcze przy Tiagrze - od 2020 ma ona dedykowane nowe klamkomanetki, bardzo podobne ergonomią do grup wyższych - to skłania nas w kierunku stwierdzenia, że nie warto bać się Tiagry, nawet jeśli w szosie używacie grup pokroju 105, Ultegra, czy Dura-Ace. Ten napęd daje sobie radę w gravelu.

 
 

 

Hamulce hydrauliczne to praktycznie standard, najczęściej są to modele homogeniczne z napędem. Zdarzyć się mogą też warianty mechaniczne, choć w tym przedziale cenowym to już naprawdę rzadkość. 

Pozostałe komponenty

Rurki to zazwyczaj modele aluminiowe, ewentualnie uzupełnione o karbonową sztycę. Jeśli taka jest, to doskonale - znacznie podniesie nasz komfort jazdy. Kierownice mają przeważnie bardzo wygodne stworzone pod kątem szutrów profile kierownic i nawinięte owijki dobrej klasy. Siodła z kolei, to najcześciej modele sportowe, które wymagają wkładki w spodniach, pozbawione grubych warstw wyściółki. 

Polecane przez redakcję

 

Giant Revolt 1

W sezonie 2022 w budżcie do 8000 zł nasz wybór rekomendacji padł na nową generację gravelowego Revolta - w tej rodzinie znajdziemy modele zarówno z włókna węglowego, jak i bardziej przystępne cenowo modele z aluminium. Bez względu jednak na rodzaj budulca ramy, w każdym przypadku możemy mówić o genialnie wręcz prowadzących się rowerach, co mieliśmy okazję sprawdzić w przeszłości na własnej skórze. Revolt 1 zbudowany został na aluminiowej ramie, która poza wszystkimi obowiązkowymi na tym poziomie standardami, takimi jak sztywne osie, taperowane stery czy efektywny środek suportu z miskami gwintowanymi, posiada kilka autorskich patentów Gianta. Pierwszy z nich to flip-chip w tylnych widełkach, dzięki któremu możemy wydłużać lub skracać wartość chainstay'u, ustawiając w ten sposób rower bardziej w kierunku zwrotności i dynamiki lub... ogromnej stabilności prowadzenia. Wydłużenie tylnych widełek przy okazji daje przestrzeń do zamontowania ogromnych opon - nawet do 52 mm szerokości (szaleństwo!). Całość dopełnia w pełni carbonowy widelec z przodu. Warto jeszcze pamiętać o poprawiającej tłumienie drgań sztycy D-Fuse, która niestety w naszej wersji jest aluminiowa. Revolt 1 jest też gotowy na droppera. 

W kwestii wyposażenia widać, że Giant starał się na ile mógł przy rosnących cenach komponentów zaoferować napęd po prostu dobrze działający. Mamy więc mix komponentów, przy czym najważniejsze z nich - tylna przerzutka, manetki i hamulce hydrauliczne to produkty Shimano GRX400. Przednia przerzutka to już bardziej budżetowa Tiagra, ale tam nie potrzebujemy np. stabilizacji łańcucha, jaką daje GRX. Korba to z kolei budżetowe FSA Omega Adventure.

Sprawdzony, świetnie jeżdżący rower szutrowy, jeden z najbardziej wszechstronnych na rynku - to Revolt 1. Zasadniczo każdy z członków rodziny Revolt jest godny polecenia, zależy tylko jakim budżetem dysponujecie. 

  • Cena: 7499.00 PLN
  • Rama: Aluminium ALUXX, oś przelotowa 12x142mm, disc, mocowanie osi tylnego koła w systemie flip chip
  • Widelec/amortyzator przedni: Kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive (1 1/8" x 1 1/4"), oś przelotowa 12mm, disc
  • Przerzutka przednia: Shimano Tiagra
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX-400
  • Mechanizm korbowy: FSA Omega Adventure, 32/48
  • Kaseta: Shimano HG500, 11-34
  • Kompletne koła: Giant S-X2 Disc
  • Opony: Giant CrossCut AT 2, 700x38c, bezdętkowe
  • Manetki: Shimano GRX RX-400
  • Hamulce: Shimano GRX RX-400 hydrauliczne
ROWERY Giant

 

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje, które plasują się w założonym budżecie. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl.

 

 

 

Orbea VECTOR DROP

  • Cena: 7999.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Urban Speed, Aluminium 6000
  • Widelec/amortyzator przedni: Speed 400mm Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra 4700 GS
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-ONE Bite, 40-622, 700x38C
  • Manetki: Shimano Tiagra ST-4770
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Orbea

Rondo RUUT AL1

  • Cena: 7999.00 PLN
  • Opis ramy: RUUT 2.0 AL6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: TWINTIP 2.0 CARBON
  • Przerzutka tylna: SRAM APEX 1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: VITTORIA TERRENO DRY 700C X 40/SCHWALBE G-ONE BITE 650B X 40 (X
  • Manetki: SRAM APEX 1
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Rondo

Kellys SOOT 70

  • Cena: 7999.00 PLN
  • Opis ramy: Kellys Gravel Concept
  • Widelec/amortyzator przedni: Kellys Carbon Disc
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX812
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Allround 40-622 (700x38C) RaceGuard, folding
  • Manetki: Shimano GRX ST-RX600 Dual Control
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kellys

Superior X-ROAD Elite GR

  • Cena: 7999.00 PLN
  • Opis ramy: Alu X6 Ultralite X-Road Race,
  • Widelec/amortyzator przedni: X-Road Elite 28",
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RD-RX812 Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Allround RaceGuard, 28x1.50"
  • Manetki: SHIMANO GRX
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Superior

Breezer Inversion X Comp

  • Cena: 7955.00 PLN
  • Opis ramy: Breezer stal CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Raddler TCS tubeless ready 42-622
  • Manetki: Shimano GRX400, 2x10
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Breezer

Whyte Dean

  • Cena: 7899.00 PLN
  • Opis ramy: 6061 Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: 6061 Aluminium
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-ONE BITE, 700 x 40c, TL-Easy with RaceGuard Puncture Protection
  • Manetki: Shimano GRX ST-RX600
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Whyte

 

 

 

KTM X-STRADA 20 FIT

  • Cena: 7799.00 PLN
  • Waga: 10.90 kg
  • Opis ramy: X-Strada Gravel AL6061tb
  • Widelec/amortyzator przedni: X-Strada Gravel Perf. Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Bite Perf. RaceGuard TLE 40-622
  • Manetki: Shimano GRX RX600-10 46-30
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY KTM

Cube NUROAD RACE

  • Cena: 7749.00 PLN
  • Waga: 10.20 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE Nuroad, Full Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX810
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Allround, Kevlar, 40-622
  • Manetki: Shimano GRX ST-RX600
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube

Fuji Jari 1.5

  • Cena: 7730.00 PLN
  • Opis ramy: A6-SL Super-Butted Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon monocoque
  • Przerzutka tylna: SRAM Apex 1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Maxxis Rambler, SilkShield, 42-622, 60tpi,
  • Manetki: SRAM Apex 1, 1 x 11
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Fuji

Author Aura XR5

  • Cena: 7699.00 PLN
  • Waga: 10.60 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana aluminium 6061 700c
  • Widelec/amortyzator przedni: AUTHOR carbon rura sterowa aluminiowa
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX 400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: PANARACER Gravel King SK Sport aramid
  • Manetki: SHIMANO GRX 400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Author

BH GRAVELX ALU 1.0

  • Cena: 7663.05 PLN
  • Opis ramy: Alloy 7005
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX 810
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Hutchinson Overide 700x38
  • Manetki: Shimano 105
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY BH

Ridley Kanzo A Shimano GRX 400

  • Cena: 7600.00 PLN
  • Waga: 10.90 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 - T6
  • Widelec/amortyzator przedni: Oryx Disc Adventure
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX 400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Vittoria Terreno Dry // 700x38c
  • Manetki: Shimano GRX 400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Ridley

 

 

 

Mongoose GUIDE COMP

  • Cena: 7599.00 PLN
  • Opis ramy: Tectonic T2
  • Widelec/amortyzator przedni: Mongoose
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra RD-4601
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Kenda Small Block, 700 x 47c
  • Manetki: Shimano Tiagra ST-RS405
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Mongoose

Scott Speedster Gravel 30

  • Cena: 7559.00 PLN
  • Waga: 10.54 kg
  • Opis ramy: Speedster Gravel Disc / Podwójnie cieniowane aluminium 6061, Geometria SCOTT Gravel geometry / wymienny hak przerzutki / wewnętrzne prowadzenie przewodów / kompatybilna z błotnikami Syncros
  • Widelec/amortyzator przedni: Speedster Gravel HMF Flatmount Disc, 1 1/4”-1 1/2” Mimośrodowa karbonowa rura sterowa
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX400, 20 przełożeń
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-ONE Bite Performance, 700x45C
  • Manetki: Shimano GRX ST-RX400 Disc, 20 przełożeń
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Scott

Bergamont Grandurance RD 5

  • Cena: 7559.00 PLN
  • Waga: 13.10 kg
  • Opis ramy: Aluminium-6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX, RD-RX400, Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Allround
  • Manetki: Shimano GRX, ST-RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bergamont

Cinelli Hobootleg Interrail

  • Cena: 7500.00 PLN
  • Opis ramy: COLUMBUS Cromor
  • Widelec/amortyzator przedni: stalowy COLUMBUS Cr-Mol
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Byway / 700x34C / beżowy bok
  • Manetki: Shimano Deore
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cinelli

Breezer Doppler Pro+

  • Cena: 7500.00 PLN
  • Waga: 14.02 kg
  • Opis ramy: Breezer CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: CrMo
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Opony: WTB Horizon, 47-584
  • Manetki: Shimano Tiagra, 10
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Breezer

LIV Devote 1

  • Cena: 7499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium ALUXX, oś przelotowa 12x142mm, disc, max. szerokość opony 50mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive (1 1/8" x 1 1/4"), oś przelotowa 12mm, disc
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX-400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Giant CrossCut AT 2, 700x38c, bezdętkowe
  • Manetki: Shimano GRX RX-400, 2x10
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY LIV

 

 

 

Romet BOREAS 2

  • Cena: 7499.00 PLN
  • Waga: 10.40 kg
  • Opis ramy: 6061 X-lite Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: Sram Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler 700×37C
  • Manetki: Sram Apex
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

Merida SILEX 400

  • Cena: 7499.00 PLN
  • Opis ramy: SILEX LITE aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: MERIDA SILEX CF2 carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Maxxis Rambler 700x38C zwijana TR EXO
  • Manetki: Shimano GRX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Merida

Focus ATLAS 6.7

  • Cena: 7499.00 PLN
  • Waga: 11.30 kg
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX 400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler, 700 x 45C
  • Manetki: Shimano GRX 400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Focus

Marin Nicasio 2

  • Cena: 7399.00 PLN
  • Opis ramy: Series 2 CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: Marin Full Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB, Riddler Comp, 700Cx37
  • Manetki: Shimano Tiagra
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Marin

Bulls GRINDER 3

  • Cena: 7183.81 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Allround Performance Raceguard TLE 40-622, 28 x 1.5
  • Manetki: Shimano GRX ST-RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bulls