Spis treści:
Rowery dopracowane pod kątem maksymalnie obniżonych oporów powietrza to technologiczne dzieła sztuki. Kompleksowo korzystają z możliwości jakie oferuje produkcja ram z karbonu, aby finalnie przyjąć kształt skutecznie tnący powietrze. Jeśli trzymać się podziału, że rowery szosowe kategoryzujemy jako: super lekkie, klasyczne, aerodynamiczne i endurance, to maszyny aero są najmłodszą kategorią w segmencie ,,road”.
Pierwsze jednoślady tego typu zaczęły się pojawiać na rynku około 2009-2011 i głównym elementem czyniącym z nich rowery bardziej opływowe była jedynie sztyca lub maszt zintegrowany z ramą o płaskim przekroju oraz wewnętrzne prowadzenie linek. Warto przy okazji mieć na uwadze, że były one mniej aero niż dzisiejsze klasyczne szosy, a ich ogromną bolączką był absolutny brak komfortu przez sztywne maszty biegnące do siodła. Swego rodzaju przełom można datować na lata 2013-2015, kiedy masowo zaczęto produkować - nie bójmy się odważnego stwierdzenia - w pełni zintegrowane bolidy do cięcia powietrza, których wyrafinowana konstrukcja mistrzowsko wykorzystywała naukowo wyliczone kształty i profile rur ramy, ale jednocześnie podnosiła skomplikowanie konstrukcji na tyle, że wymagała wizyty w serwisie do wykonania nawet najprostszych napraw. Cena prędkości… w zasadzie nadal często przyjdzie nam ją zapłacić.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 10000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Jaki rower szosowy endurance wybrać?
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Rower szosowy dla kobiety
- Jaki rower szosowy wybrać?
Rozwój technologii, coraz większa skala produkcji oraz ogromny skok komfortu w rowerach aero sprawił, że segment najszybszych szosówek bardzo zyskał na popularności. Te rowery po prostu dają wymierne korzyści - jeżdżą szybciej przy mniejszym nakładzie pracy ze strony kolarza. Rosnący popyt na opływowy sprzęt sprawił, że obecnie możemy wybierać spośród większej liczby tego typu rowerów dysponując rozsądnym budżetem. Badania rynku wskazują, że da się mając około 10 000 zł wyjechać ze sklepu nową aerodynamiczną szosową maszyną. Takim rowerom - aero entry level - tym razem wnikliwie się przyglądamy.
Dlaczego aero?
To proste pytanie może zaskakiwać, ale jest zasadne. Czy rzeczywiście potrzebujemy roweru, który da nam te 1-2 km/h wyższą prędkość. Na pewno nie potrzebują ich turystycznie nastawieni riderzy, ale każdy, kto traktuje rower w kategoriach rywalizacji z innym, z samym sobą, czy po prostu lubi jeździć szybko, powinien spoglądać w ich stronę. Ten sprzęt daje darmową prędkość i czuć to podczas jazdy - tak po prostu.
Od niemal dziesięciu lat pro peleton kładzie ogromny nacisk na zyskiwanie przewagi wszędzie, gdzie to możliwe. Także w aerodynamice rowerów, odzieży, kasków, czy samej pozycji. My, zwykli konsumenci możemy więc korzystać z wpływu badań naukowych, które mają zapewnić wąskiej garstce profesjonalnych kolarzy zwycięską różnicę na trasie. Rozwiązania, które mają swój początek w zawodowym peletonie, ostatecznie trafiają do seryjnej produkcji. Jeśli więc jesteś typem kolarza, który chce jeździć szybciej, po prostu skorzystaj z tego - warto!
Jakie są ceny?
Problem zaczyna się, gdy przychodzi moment zakupu. Topowe maszyny kosztują szokująco dużo - ceny oscylują w zależności od producenta między 35, a 55 tysięcy złotych. Jeśli jednak chcemy cieszyć się prędkością, ale nie mamy w planach wydawać takiej kwoty, z pomocą przyjdą modele podstawowe - choć akurat w ich przypadku to mało trafione stwierdzenie.
Analiza rynku wskazuje, że najtańsze aero rowery w kolekcjach niektórych marek zaczynają się już od około 10-13 tysięcy zł. Choć warto mieć na uwadze, że podstawowe modele tzw. marek premium to już kwoty oscylujące w okolicy 20-25 tysięcy złotych...
Co otrzymamy za te pieniądze?
Decydując się na podstawowy model aerodynamicznej szosówki otrzymamy sprzęt oparty na karbonowej ramie, która wytwarzana jest w identycznej formie, co model najdroższy, a różnicą jest użycie innego karbonu oraz być może też inny sposób wzajemnego poukładania jego warstw. Choćby precyzja zaplanowanego ułożenia - to ręczna praca, więc zmienność może być spora. Mamy więc tą samą opływową konstrukcję, która będzie zapewne odczuwalnie cięższa (np. 200 - 300 g) oraz może cechować się innym poziomem sztywności i sprężystości.
Drugim ważnym z aerodynamicznego punktu widzenia elementem są koła. Rynek zweryfikował to, co zdarzało się jeszcze niedawno i obecnie już praktycznie żaden producent nie oferuje maszyny aero bez stożkowych kół na wyposażeniu. Rowery za najniższe kwoty z reguły mają warianty wysokich kół z obręczą aluminiową i karbonowym wysoko-profilowym kołnierzem. Są więc cięższe, mniej komfortowe i mniej sztywne, niż modele karbonowe. Niektóre firmy nie idą na skróty i już ich podstawowy model aero ma karbonowe stożki.
Całość wieńczy osprzęt, którym w podstawowych modelach najczęściej będzie nowa Shimanowska 105-tka. Grupa Shimano 105 R7100 2x12 działa doskonale, choć jest to oczywiście mechaniczny osprzęt. Warto zwrócić uwagę na przełożenia. Blaty 52/36 będą idealne w takim rowerze. Kompakt 50/34 zapewne sprawdzi się w 95% sytuacji u każdego z nas, ale gdy mocno powieje nam w plecy, albo jest lekko z górki, może brakować obrotu, podczas gdy rower wciąż będzie chciał jechać. Sporo rowerów ma też napędy elektronicznie - najczęściej SRAM Rival AXS lub Shimano 105 Di2. Rzadko, ale da się też upolować rower na Shimano Ulterga Di2 lub SRAM Force AXS. Pozostałe komponenty to z reguły aluminiowe wsporniki i kierownica. Choć nie zawsze, często rower wyjściowo jest droższy i kosztuje bliżej 20 000 zł, ale ma już wszystko z odpowiednio wysokiej półki, z karbonową spłaszczoną kierownicą włącznie.
Jeździ rama i koła, ale kokpit też się liczy
Podczas zakupów wybierajmy przez pryzmat - przede wszystkim - ramy oraz kół, a w dalszej części kierownicy, choć akurat ją najniższym nakładem można zamienić w przyszłości. Im te składniki będą lepsze i bardziej dopracowane w tunelu aerodynamicznym, tym szybciej pojedziemy. W kwestii oporów powietrza liczy się głównie powierzchnia czołowa, dlatego najistotniejsze z aerodynamicznego punktu widzenia są opływowa rama, sztyca, kierownica oraz przednie koło. To czy na pokładzie będzie Dura-Ace, czy Tiagra nie ma tu większego znaczenia.
Schyłek klasycznych hamulców
Większość firm już nawet nie produkuje modeli aero na innych hamulcach, niż tarczowe! Niewątpliwie można się spodziewać, że to jest kierunek w którym podąża rynek. Dla nas tarcze mają trzy namacalne zalety: karbonowe koła nie będą podatne na zużywanie się lub przegrzewanie od hamowania, mamy większą siłę spowalniania oraz zyskujemy na precyzji prowadzenia i transferze mocy za sprawą sztywnych osi. Poza tym serwis roweru aero z tarczówkami jest znacznie prostszy... i tańśzy!
Di2 ready
Oczywistym jest, że wszystkie współczesne rowery aero są zoptymalizowane pod elektroniczny osprzęt. W zasadzie większość z nich jest projektowana wyłącznie pod tym kątem. Dlatego w najtańszych wersjach wyposażenia, z mechanicznym osprzętem na pokładzie, pojawia się niekiedy problem z estetyką prowadzenia pancerzy. Ewidentnie szosówki te tworzono z myślą o cienkich i elastycznych kabelkach. Potrafi się to odbijać na wyglądzie roweru z linkami, zamiast przewodów. Zwróćmy w tym miejscu uwagę, jeśli wydajemy ponad 10 000 zł na rower, powinniśmy wymagać w nim zgrabnego wyglądu i mało zagiętych kabli. Warto mieć też na uwadze, że niektóre ramy nie są w ogóle komaptybilne z napędami mechanicznymi!
Skomplikowanie serwisowe i logistyczne
Ostatnim elementem jest skomplikowanie całej konstrukcji. Zdarzają się modele w których nie da się w prosty sposób zdemontować kierownicy, choćby na tyle, aby włożyć rower do walizki, czy spakować w karton. Podobnie z regulacją zintegrowanych z ramą hamulców obręczowych - potrafi być wyjątkowo wymagająca. Często pozornie oczywiste sprawy mogą nas w tych maszynach przerosnąć, choć akurat w przypadku modeli podstawowych zazwyczaj ominie nas większość kłopotów. Mamy tu zwykłe kokpity i standardowe hamulce. Warto być jednak czujnym i przeanalizować konstrukcję przed zakupem. To w końcu sprzęt na lata, chwila wytężonej uwagi pozwoli uniknąć rozczarowań w przyszłości.
Co oferuje rynek?
W dalszej części artykułu prezentujemy po jednym podstawowym modelu aero z każdej marki, który dostępny jest na polskim rynku. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl. Przyjęliśmy system prezentowania maszyn od najtańszych karbonowych modeli aero do najdroższych. Górna granica ceny w tym przeglądzie to 22 000 zł.
Broster AERO CR 4000

- Cena: 8499.00 PLN
- Opis ramy: Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: 700x25
- Hamulce: Zoom Hydr+P20 Disc
Ridley Noah Disc 105

- Cena: 9587.70 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, mufa suportu: PF, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Noah Disc, 24T-30T HM UD Carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Shimano RS171 DB
- Opony: Vittoria Zaffiro V // 700x25c
- Hamulce: Shimano 105 R7000
Bulls ALPINE HAWK 1

- Cena: 10805.08 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, geometria endurance, taperowana, zintegrowany zacisk sztycy, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Alpine Hawk, karbon, oś 12mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Shimano WH-RS171-CL
- Opony: Schwalbe Pro One Evo, Super Race, V-Guard 28-622, 28 x 1,10
- Hamulce: Shimano 105 BR-R7070, 160mm
Merida REACTO 4000 25

- Cena: 11499.00 PLN
- Opis ramy: REACTO CF3 IV, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, maksymalna szerokość opony: 30c, oś: 12x142mm, mufa supportu: BB86,5
- Widelec/amortyzator przedni: REACTO CF3 IV DISC, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Continental Ultra Sport III, 700x28c
- Hamulce: Shimano 105
Focus IZALCO MAX 8.7

- Cena: 11999.00 PLN
- Waga: 8.90 kg
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100mm, flat mount
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Alexrims Boondocks 5, 20-622, 12x100 mm / 12x142 mm
- Opony: Vittoria Zaffiro Pro , 700 x 28C, Zwijane
- Hamulce: Shimano 105 R7025
Bianchi Oltre Race, Shimano 105

- Cena: 12699.00 PLN
- Opis ramy: Oltre race aero carbon, kompatybilna z elektronicznymi i mechanicznymi grupami osprzętu, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Full carbon, aero, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Velomann V30R, aluminium, 30mm
- Opony: Vittoria Rubino 28-622 full black G2.0, graphene+
- Hamulce: Shimano 105 BR-R7170
Pells Airflow 2

- Cena: 12890.00 PLN
- Opis ramy: High Modulus Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: PELLS Airflow Full Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Fulcrum DB600
- Opony: Continental Ultrasport 25-622 Performance
Giant PROPEL ADVANCED 2

- Cena: 13599.00 PLN
- Opis ramy: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense, flat-mount disc, oś przelotowa 12x142mm, max. rozmiar opony 700x30mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive Aero (D-shaped), max. rozmiar opony 700x30mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Giant Gavia Course 1, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x25c (28mm), zwijane
Fuji Transonic 2.3

- Cena: 13715.26 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mufa suportu: PF, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Oval Concepts 524 Disc, 24/28H
- Opony: Vittoria Zaffiro Pro V, G2.0, 700 x 28c
- Hamulce: Shimano 105, 160mm
Cinelli Pressure ADR 105

- Cena: 14999.00 PLN
- Opis ramy: CINELLI Pressure ADR, karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowanie hamulca flat mount, kompatybilna wyłącznie z elektronicznymi grupami osprzętu, zintegrowany zacisk sztycy, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Columbus Disc 1-1/2”, karbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Shimano RS171
- Opony: Vittoria Zaffiro pro 700x28
Trek Madone SL 5 Gen 8

- Cena: 15499.00 PLN
- Waga: 8.70 kg
- Opis ramy: Włókno węglowe OCLV Serii 500, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, rura podsiodłowa w systemie IsoFoil, system sterów RCS, mocowanie hamulca: flat mount, hak przerzutki UDH, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Madone Gen 8 full carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Bontrager Paradigm SL
- Opony: Bontrager R1 Hard-Case Lite, 60tpi, 700x28mm
- Hamulce: Shimano 105 R7120
Lapierre Aircode DRS 6.0 AXS

- Cena: 15793.96 PLN
- Waga: 8.60 kg
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, mufa suportu: PF, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Aircode DRS, 12x100mm
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Lapierre Road Disc Carbon 700x21c, 42mm
- Opony: Schwalbe ONE Performance TLE 25-622
- Hamulce: SRAM Rival ETAP AXS
Cube Agree C:62 Pro

- Cena: 15839.00 PLN
- Waga: 8.00 kg
- Opis ramy: W pełni zintegrowane prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: Flat mount, technologia Twin Mold, zintegrowany zacisk sztycy, schowek
- Widelec/amortyzator przedni: CUBE CSL Evo Aero C:62, 1 1/8 - 1 1/4 Tapered, Flat Mount, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Newmen Advanced A.50, 21/21 Spokes, 12x100mm/12x142mm, Tubeless Ready
- Opony: Conti Grand Prix 5000 Kevlar, 28-622
- Hamulce: Shimano Ultegra BR-R8170, Hydr. Disc Brake, Flat Mount (160/160)
Felt AR Advanced 105

- Cena: 15999.00 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Felt AR 3.0, UHC Advanced carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Devox WheelRDS.A1
- Opony: Continental Grand Sport Race SL, 28, 700x25
- Hamulce: Shimano BR-R7170
Corratec CCT Team Pro

- Cena: 18499.00 PLN
- Opis ramy: CCT TEAM PRO, Karbon, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, kompatybilna z elektronicznymi grupami osprzętu, 12x142mm, zintegrowany zacisk sztycy
- Widelec/amortyzator przedni: CCT TEAM PRO, Karbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: URSUS MIURA TC37 DISC CL
- Opony: Pirelli P7 700x26C
- Hamulce: Shimano 105 160mm
Ceepo MAMBA-R Ultegra Di2

- Cena: 18990.00 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, taperowana, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: VISION Team 30 DB TLR
- Opony: Continentall Ultra sport 28
- Hamulce: Shimano Ultegra R8170
Orbea ORCA AERO M30LTD

- Cena: 18999.00 PLN
- Opis ramy: Orbea Orca Aero Carbon OMX disc
- Widelec/amortyzator przedni: Orbea Orca Aero OMX ICR
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Oquo Road Performance RP35PRO
- Opony: Vittoria Rubino IV G2.0 700x28c
- Hamulce: Shimano R7170 160mm
Van Rysel RCR RIVAL AXS, POWERMETER

- Cena: 18999.00 PLN
- Waga: 8.10 kg
- Opis ramy: RCR Carbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, taperowana, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: RCR Carbon
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: ZIPP 303S
- Opony: Michelin Power CUP Black
- Hamulce: SRAM RIVAL
Fuji Transonic 2.1

- Cena: 19535.62 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Vision Tech Trimax 35 Disc
- Opony: Vittoria Rubino Pro IV, G2.0, 700 x 28c
- Hamulce: SRAM Hydraulic FM, 160mm
Canyon Aeroad CF SLX 7 AXS Speed

- Cena: 19599.00 PLN
- Waga: 8.17 kg
- Opis ramy: Canyon Aeroad CF SLX, karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, maksymalna szerokość opony 32mm, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0137 CF Disc, karbon, hermetycznie uszczelnione stery, oś 12x100mm
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: DT Swiss ARC 1600 Dicut, XDR
- Opony: Continental Grand Prix 5000 TL, 25 mm
- Hamulce: SRAM Rival HRD
Scott Foil RC 30

- Cena: 21749.00 PLN
- Waga: 8.40 kg
- Opis ramy: FOIL RC Disc HMX, karbon, Geometria Road Race, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, wymienny hak przerzutki, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: FOIL Disc HMX, 1”
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Syncros RP2.0 Disc
- Opony: Schwalbe ONE Race-Guard Fold, 700x25C
- Hamulce: SRAM RIVAL eTap AXS




