Materiał zawiera treści reklamowe

Rower szosowy do 5000 zł

Sprawdź rowery szosowe do 5000 zł z kolekcji na 2023 rok.

Drukuj
Jak widać dość klasyczna Emonda ALR też może dać sporo radości z jazdy. ;-) Tomasz Wienskowski

Jaki rower szosowy w okolicach 5000 zł wybrać? Na jaki osprzęt możemy liczyć w założonej kwocie? Na co zwrócić uwagę w szosówkach z tej półki?

 

Większość rowerów szosowych za około 5000 zł dostępnych na rynku to maszyny z geometrią typu endurance. Producenci automatycznie zakładają więc, że klienci z takim budżetem szukają szosy, który posłuży do rekreacyjno-sportowej jazdy, ale raczej z nastawieniem na przyjemność z pokonywanego dystansu, aniżeli rywalizację w zawodach. Oczywiście znajdziemy również modele o wyścigowej geometrii, ale te pozostają w zdecydowanej mniejszości. Wybór jest więc prosty - jeśli bardziej kręci was rekreacyjna jazda, to rower endurance będzie idealnym wyborem. Jeśli jednak interesuje Was bardziej treningowe podejście, a może nawet start w wyścigu, to kierujcie uwagę w stronę modeli race. 

 

Kwota do 5000 zł pozwala na zakup w pełni gotowego do jazdy roweru, choć wciąż mocno podstawowego - opartego o dobrą aluminiową ramę, karbonowy widelec, napęd Shimano Sora lub Claris i podstawowe koła. Na co więc zwrócić uwagę? Przyglądamy się, krok po kroku, poszczególnym elementom roweru. 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Rama i widelec

W tym przedziale cenowym zdecydowana większość ram wykonanych jest z dobrego gatunkowo aluminium, które cechuje się przyzwoitą wagą (rurki są cieniowane) i estetycznie wygładzonymi spawami. Dostępne w nich rozwiązania konstrukcyjne, takie jak stożkowe główki ramy czy wewnętrznie poprowadzone linki świadczą o ich nowoczesności. Drugą niezwykle istotną rzeczą jest widelec. Wydając na rower w okolicach 5 tys. zł możemy liczyć na widelce wykonane z włókna węglowego, które cechuje niska masa, wysoka sztywność i dobre pochłanianie drgań. W niektórych przypadkach znajdziemy widelec karbonowy z aluminiową rurą sterową. Starajmy się jednak wybierać te maszyny, gdzie całość została wykonana z karbonu (włącznie z rurą sterową), ponieważ to rozwiązanie znacząco poprawia zdolności tłumiące. 

 

 

Jaki osprzęt oraz koła?

Na zdolności przyspieszania oraz ogólną szybkość naszej szosówki kluczowy wpływ mają koła i opony. Przyjrzyjmy się bliżej temu elementowi wyposażenia - szukajmy modeli z niską masą i dobrej jakości uszczelnieniem w piastach. Waga kół wpływa bezpośrodnio to jak rower będzie przyspieszał, a jakość piast i dobry zaplot szprych odpowiada z kolei za niezawodność naszego zestawu. Opony natomiast zdefinują lekkość z jaką koła będą się toczyły. Musicie mieć jednak świadomość, że w założonym budżecie raczej czekają na Was koła i opony z dolnej półki. Często więc dobrym pomysłem - już po zakupie roweru - będzie wymiana opon na lekkie i szybkie. Ta jedna operacja znacząco ożywi rower!

Napęd będzie odpowiadał za lekkość i płynność zmiany biegów. W badanym przedziale cenowym (4000-5000 zł) standardem jest grupa Shimano Claris (2x8). Napęd tej klasy zapewnia dobrą kulturę pracy i dobór przełożeń, który nie będzie nas ograniczał w górach podczas pokonywania stromych podjazdów, ale stopniowanie kasety może być już nieco ,,zbyt mało ciasne" podczas szybkiej jazdy w płaskim terenie. Istnieją też wyjątki, bowiem można też trafić rowery na grupie Sora, czyli napęd 2x9, a nawet Tiagra (2x10) który są lepsze, niż Claris. Jak widać rozpiętość i różnice są tu spore... Przy zakupie polecamy zwrócić uwagę na kompletność danej grupy. Producenci często lubią czynić oszczędności i montują np. korby niższej klasy lub - co gorsza - słabsze (tańsze) modele hamulców. 

 

 

Na koniec czeka nas jeszcze decyzja - hamulce szczękowe, czy tarczowe? Większość rowerów ma tańsze hamulce szczękowe, duża część ma tarcze, ale w wariancie mechanicznym. Bardzo rzadko, ale da się, można upolować hydrauliczne tarczówki - jeśli są w rowerze, wynoszą jakość hamowania na zupełnie inny poziom. Jeżeli chodzi o mechaniczne tarcze, to sprawdzają się lepiej, niż obręczowe hamulce, jedynie gdy jest mokro oraz zimą.

Tak naprawdę zakup roweru na tarczach ma sens, jeśli myślimy o doinwestowaniu go w przyszłości i wejściu w posiadanie wariantu hydraulicznego. Jeśli chcemy kupić gotowy rower i nie myślimy perspektywicznie to szczęki są lepszym pomysłem. W porównaniu - jeden do jednego - hamulce obręczowe są lepsze niż mechaniczne hamulce tarczowe

 

Co jeszcze?

Na samym wstępie warto rozważyć też zakup dedykowanych pedałów do szosy (Jakie kupić? Podpowiedź tutaj: klik) oraz butów szosowych (Jakie buty szosowe wybrać?) - zakładamy, że jeśli decydujemy się już na zakup roweru szosowego w takiej kwocie jesteśmy do jazdy nastawieni sportowo - odpowiednie pedały zatrzaskowe i buty pozwolą nam w pełni wykorzystać potencjał naszego roweru poprzez pełne wykorzystanie naszej siły, którą wkładamy w pedałowanie. Jeśli jednak mamy pierwszy raz do czynienia z wpinanymi pedałami, warto podejść do nich z ostrożnością. Problem ten poruszaliśmy w poradniku: Pierwszy raz w SPD.

Co jeszcze na rynku?

W dalszej części artykułu znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje w założonym budżecie. Przegląd zaktualizowaliśmy w oparciu o katalog rowerowy na 2023 rok: katalog.bikeworld.pl.

 

Cube Axial WS

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 10.50 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE CSL Race Disc, Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Conti Ultra Sport 3, 28-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube

Corelli Spurcius 1

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 9.80 kg
  • Opis ramy: aluminiowa
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: SCHWALBE LUGANO 700X25 C
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Corelli

Trek Domane AL 2

  • Cena: 4899.00 PLN
  • Waga: 9.57 kg
  • Opis ramy: Alpha Aluminium Serii 100, mocowania błotnika, kompatybilna z DuoTrap S, 130 x 5 mm QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Domane z włókna węglowego, prosta rura sterowa ze stopu aluminium, mocowania błotników, 5 x 100 mm QR
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Bontrager R1 Hard-Case Lite, stopka z drutu, 60 tpi, 700x28c
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Trek

Giant CONTEND 2

  • Cena: 4699.00 PLN
  • Waga: 9.80 kg
  • Opis ramy: aluminium ALUXX,max. rozmiar opony 700x28mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive max. rozmiar opony 700x28mm
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Giant S-R3 AC, 30TPI, FlatGuard, 700x28c (30mm)
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Giant

Fuji Sportif 2.3

  • Cena: 4349.00 PLN
  • Opis ramy: A2-SL alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: A1 alloy
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Vittoria Zaffiro V, 30-622, 26tpi
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Fuji

Romet HURAGAN 3

  • Cena: 4099.00 PLN
  • Waga: 9.60 kg
  • Opis ramy: 6061 X-lite Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Michelin Lithion 3 700×25C
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Romet