Materiał zawiera treści reklamowe

Rower szosowy do 5000 zł

Sprawdź rowery szosowe do 5000 zł z kolekcji na 2024 rok.

Drukuj
Sensa Trentino SL 105 Michał Kuczyński

Jaki rower szosowy w okolicach 5000 zł wybrać? Na jaki osprzęt możemy liczyć w założonej kwocie? Na co zwrócić uwagę w szosówkach z tej półki?

 

Większość rowerów szosowych za około 5000 zł dostępnych na rynku to maszyny z geometrią typu endurance. Producenci automatycznie zakładają więc, że klienci z takim budżetem szukają szosy, który posłuży do rekreacyjno-sportowej jazdy, ale raczej z nastawieniem na przyjemność z pokonywanego dystansu, aniżeli rywalizację w zawodach. Oczywiście znajdziemy również modele o wyścigowej geometrii, ale te pozostają w zdecydowanej mniejszości. Wybór jest więc prosty - jeśli bardziej kręci was rekreacyjna jazda, to rower endurance będzie idealnym wyborem. Jeśli jednak interesuje Was bardziej treningowe podejście, a może nawet start w wyścigu, to kierujcie uwagę w stronę modeli race. 

 

Kwota do 5000 zł pozwala na zakup w pełni gotowego do jazdy roweru, choć wciąż mocno podstawowego - opartego o dobrą aluminiową ramę, karbonowy widelec, napęd Shimano Sora lub Claris i podstawowe koła. Na co więc zwrócić uwagę? Przyglądamy się, krok po kroku, poszczególnym elementom roweru. 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Rama i widelec

W tym przedziale cenowym zdecydowana większość ram wykonanych jest z dobrego gatunkowo aluminium, które cechuje się przyzwoitą wagą (rurki są cieniowane) i estetycznie wygładzonymi spawami. Dostępne w nich rozwiązania konstrukcyjne, takie jak stożkowe główki ramy czy wewnętrznie poprowadzone linki świadczą o ich nowoczesności. Drugą niezwykle istotną rzeczą jest widelec. Wydając na rower w okolicach 5 tys. zł możemy liczyć na widelce wykonane z włókna węglowego, które cechuje niska masa, wysoka sztywność i dobre pochłanianie drgań. W niektórych przypadkach znajdziemy widelec karbonowy z aluminiową rurą sterową. Starajmy się jednak wybierać te maszyny, gdzie całość została wykonana z karbonu (włącznie z rurą sterową), ponieważ to rozwiązanie znacząco poprawia zdolności tłumiące. 

 

 

Jaki osprzęt oraz koła?

Na zdolności przyspieszania oraz ogólną szybkość naszej szosówki kluczowy wpływ mają koła i opony. Przyjrzyjmy się bliżej temu elementowi wyposażenia - szukajmy modeli z niską masą i dobrej jakości uszczelnieniem w piastach. Waga kół wpływa bezpośrodnio to jak rower będzie przyspieszał, a jakość piast i dobry zaplot szprych odpowiada z kolei za niezawodność naszego zestawu. Opony natomiast zdefinują lekkość z jaką koła będą się toczyły. Musicie mieć jednak świadomość, że w założonym budżecie raczej czekają na Was koła i opony z dolnej półki. Często więc dobrym pomysłem - już po zakupie roweru - będzie wymiana opon na lekkie i szybkie. Ta jedna operacja znacząco ożywi rower!

Napęd będzie odpowiadał za lekkość i płynność zmiany biegów. W badanym przedziale cenowym (4000-5000 zł) standardem jest grupa Shimano Claris (2x8) lub Shimano Sora (2x9). Napęd tej klasy zapewnia dobrą kulturę pracy i dobór przełożeń, który nie będzie nas ograniczał w górach podczas pokonywania stromych podjazdów, ale stopniowanie kasety może być już nieco ,,zbyt mało ciasne" podczas szybkiej jazdy w płaskim terenie. Istnieją też wyjątki, bowiem można też trafić rowery na grupie Tiagra (2x10), która jest odczuwalnie lepsza, niż Claris czy Sora. Jak widać rozpiętość i różnice są tu spore... Przy zakupie polecamy zwrócić uwagę na kompletność danej grupy. Producenci często lubią czynić oszczędności i montują np. korby niższej klasy lub - co gorsza - słabsze (tańsze) modele hamulców. 

 

 

Na koniec czeka nas jeszcze decyzja - hamulce szczękowe, czy tarczowe? Większość rowerów ma tańsze hamulce szczękowe, część ma tarcze, ale w wariancie mechanicznym. Bardzo rzadko można upolować hydrauliczne tarczówki - jeśli są w rowerze, wynoszą jakość hamowania na zupełnie inny poziom. Jeżeli chodzi o mechaniczne tarcze, to sprawdzają się lepiej, niż obręczowe hamulce, jedynie gdy jest mokro oraz zimą.

Tak naprawdę zakup roweru na tarczach ma sens, jeśli myślimy o doinwestowaniu go w przyszłości i wejściu w posiadanie wariantu hydraulicznego. Jeśli chcemy kupić gotowy rower i nie myślimy perspektywicznie to szczęki są lepszym pomysłem. W porównaniu - jeden do jednego - hamulce obręczowe są lepsze niż mechaniczne hamulce tarczowe

 

Co jeszcze?

Na samym wstępie warto rozważyć też zakup dedykowanych pedałów do szosy (Jakie kupić? Podpowiedź tutaj: klik) oraz butów szosowych (Jakie buty szosowe wybrać?) - zakładamy, że jeśli decydujemy się już na zakup roweru szosowego w takiej kwocie jesteśmy do jazdy nastawieni sportowo - odpowiednie pedały zatrzaskowe i buty pozwolą nam w pełni wykorzystać potencjał naszego roweru poprzez pełne wykorzystanie naszej siły, którą wkładamy w pedałowanie. Jeśli jednak mamy pierwszy raz do czynienia z wpinanymi pedałami, warto podejść do nich z ostrożnością. Problem ten poruszaliśmy w poradniku: Pierwszy raz w SPD.

Polecany przez redakcję

W sezonie 2025 postanowiliśmy wyróżnić jeden z modeli, który wyróżnia się na tle konkurencji w analizowanym segmencie. Co tym razem zwróciło uwagę naszych redaktorów?

 

SENSA ROMAGNA DISC SLE 105

Rowery holenderskiej marki Sensa stopniowo zdobywają popularność na Polskim rynku, co wcale nas nie dziwi. Wielokrotnie mieliśmy okazję testować ich modele i w każdym przypadku reprezentowały one świetny stosunek ceny do jakości całego roweru - poziomu jego wyposażenia, właściwości jezdnych i ogólnych odczuć z jazdy. Głównie z tego powodu w roku 2025 wszystkim amatorom szosy chcemy polecić ich aluminiowy model Romagna Disc SLE 105, który katalogowo wyceniony jest na 4999 zł, a w momencie pisania tego tekstu dostępny jest w promocji na poziomie 4499 zł. 

W założonym budżecie Romagna Disc SLE 105 prezentuje naprawdę ponadprzeciętnie dobre wyposażenie i solidny poziom framesetu. Cieniowana, hydroformowana aluminiowa rama w tym przypadku dopełniona jest o carbonowy widelec, a cały zestaw posiada na pokładzie cenione i nowoczesne standardy: sztywne osie kół 12 mm, hamulce tarczowe z mocowaniem flat mount, środek suportu montowany na gwincie (co ułatwia własnoręczną wymianę i jest standardem cenionym za bezawaryjność). Z jednej strony to prosta, minimalistyczna konstrukcja, a z drugiej ma już wszystko, żeby zaspokoić potrzeby średnio-zaawansowanego amatora, potrzebującego sprzętu na dłuższe treningi i okazyjne starty w zawodach bez parcia o walkę o podium. Podobnie wygląda geometria tego roweru - jest wypośrodkowana pomiędzy rowerem typowo wyścigowym, a bardziej komfortowym, oferującym delikatnie bardziej zrelaksowaną pozycję. 

Wyposażenie modelu Sensa Romagna Disc SLE 105 stanowi grupa napędowa 2x12 Shimano 105 serii R7100. W tym przypadku jedynie mechanizm korbowy jest pozagrupowy, ale jeśli zależy Wam na pełnej grupie 105, to Sensa ma jeszcze w swoich szeregach bliźniaczy model o 500 zł droższy, jednak posiadający na pokładzie grupę kompletną (no i oferowany jest w najszybszym kolorze - czerwonym ;)). Polecany przez nas model stoi na solidnych, aluminiowych kołach własnej produkcji Sensy - Supra RA Comp Disc, które ubrane są w opony Schwalbe Lugano 2 28mm. Kompletny rower osiąga masę 10,1 kg. 

 
  • Rama Lite aluminium 6061 – 2x butted – Hydroformed – Flat mount – E-thru 12mm – Internal cable routing – Tapered 1.5
  • Widelec Supra carbon S2 – Flat mount – E-thru 12mm – Tapered 1.5
  • Hamulce Shimano 105 BR-R7170 hydrauliczne tarczowe
  •  Koła Supra RA Comp Disc + opony Schwalbe Lugano 2 28mm
  •  Korba Shimano FC-RS520 50×34
  •  Przerzutka przód Shimano 105 R7100
  •  Przerzutka tył Shimano 105 R7100 12s
  •  Manetki Shimano 105 R7220 2×12
  •  Kaseta: Shimano 105 R7100 12s 11-34
  • Waga 10,1 kg
  • Cena katalogowa 4999 zł
Kup na: szybkierowery.pl

 

 

Co na rynku?

W dalszej części artykułu znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje w założonym budżecie. Przegląd zaktualizowaliśmy w oparciu o katalog rowerowy na 2024 rok: katalog.bikeworld.pl.

 

Merida SCULTURA 200

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, potrójnie cieniowana, hydroformowana.
  • Widelec/amortyzator przedni: SCULTURA CF2 Disc
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Maxxis Pursuer
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Merida

Broster SPEEDAY 3.0

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: 700x28
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Broster

LIV AVAIL 1

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 9.60 kg
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x28mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa, max rozmiar opony 700x28mm
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Giant S-R3 AC, 30TPI, FlatGuard, 700x28c (30mm)
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY LIV

Kellys ARC 10

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminiowa
  • Widelec/amortyzator przedni: Kellys Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Schwalbe Lugano
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Kellys

Giant CONTEND 1

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x28mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive max. rozmiar opony 700x28mm
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Giant S-R3 AC, 30TPI, FlatGuard, 700x28c (30mm)
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Giant

Fuji Sportif 2.3

  • Cena: 4700.00 PLN
  • Opis ramy: A2-SL alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: A1 alloy
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Vittoria Zaffiro V, 30-622, 26tpi
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Fuji

Cannondale CAAD Optimo 3

  • Cena: 4699.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C2 Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: BallisTec Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Vittoria Zaffiro, 700 x 25c
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Cannondale

Scott Speedster 50

  • Cena: 4359.00 PLN
  • Waga: 11.28 kg
  • Opis ramy: Speedster Disc / Podwójnie cieniowane aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Speedster Alloy Disc, 1 1/4”-1 1/2”
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x7
  • Opony: Schwalbe Lugano, 700x32C
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Scott

Triban RC520

  • Cena: 4299.00 PLN
  • Waga: 10.40 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061, T6
  • Widelec/amortyzator przedni: Triban Evo, karbonowe golenie, aluminiowa sterówka
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Triban Resist+
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Triban

Cube Axial WS

  • Cena: 4249.00 PLN
  • Waga: 10.50 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE CSL Race Disc, Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Conti Ultra Sport 3, 28-622
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Cube

Trek Domane AL 2 Rim

  • Cena: 4199.00 PLN
  • Waga: 9.57 kg
  • Opis ramy: Alpha Aluminium Serii 100, mocowania błotnika, kompatybilna z DuoTrap S, 130 x 5 mm QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Domane z włókna węglowego, prosta rura sterowa ze stopu aluminium, mocowania błotników, 5 x 100 mm QR
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Bontrager R1 Hard-Case Lite, stopka z drutu, 60 tpi, 700x28c
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Trek

Romet HURAGAN 3

  • Cena: 4099.00 PLN
  • Waga: 9.60 kg
  • Opis ramy: 6061 X-lite Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Michelin Lithion 3 700×25C
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Romet

 

 

 

 

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj