Rower szosowy do 5000 zł

Sprawdź rowery szosowe do 5000 zł z kolekcji na rok 2021.

Jak widać dość klasyczna Emonda ALR też może dać sporo radości z jazdy. ;-) Tomasz Wienskowski

Jaki rower szosowy w okolicach 5000 zł wybrać? Na jaki osprzęt możemy liczyć w założonej kwocie? Na co zwrócić uwagę w szosówkach ze średniej półki?

 

Większość rowerów szosowych za około 5000 zł dostępnych na rynku to maszyny z geometrią typu endurance. Producenci automatycznie zakładają więc, że klienci z takim budżetem szukają szosy, który posłuży do rekreacyjno-sportowej jazdy, ale raczej z nastawieniem na przyjemność z pokonywanego dystansu, aniżeli rywalizację w zawodach. Oczywiście znajdziemy również modele o wyścigowej geometrii, ale te pozostają w zdecydowanej mniejszości. Wybór jest więc prosty - jeśli bardziej kręci was rekreacyjna jazda, to rower endurance będzie idealnym wyborem. Jeśli jednak interesuje Was bardziej treningowe podejście, a może nawet start w wyścigu, to kierujcie uwagę w stronę modeli race. 

 

Kwota do 5000 zł pozwala na zakup w pełni gotowego do jazdy roweru - opartego o dobrą aluminiową ramę, karbonowy widelec, napęd Shimano Tiagra i podstawowe, ale porządne koła. Na co więc zwrócić uwagę? Przyglądamy się, krok po kroku, poszczególnym elementom roweru. 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Rama i widelec

W tym przedziale cenowym zdecydowana większość ram wykonanych jest z dobrego gatunkowo aluminium, które cechuje się przyzwoitą wagą (rurki są cieniowane) i estetycznie wygładzonymi spawami. Dostępne w nich rozwiązania konstrukcyjne, takie jak stożkowe główki ramy czy wewnętrznie poprowadzone linki świadczą o ich nowoczesności. Drugą niezwykle istotną rzeczą jest widelec. Wydając na rower w okolicach 5 tys. zł możemy liczyć na widelce wykonane z włókna węglowego, które cechuje niska masa, wysoka sztywność i dobre pochłanianie drgań. W niektórych przypadkach znajdziemy widelec karbonowy z aluminiową rurą sterową. Starajmy się jednak wybierać te maszyny, gdzie całość została wykonana z karbonu (włącznie z rurą sterową), ponieważ to rozwiązanie znacząco poprawia zdolności tłumiące. 

 

 

Jaki osprzęt oraz koła?

Na zdolności przyspieszania oraz ogólną szybkość naszej szosówki kluczowy wpływ mają koła i opony. Przyjrzyjmy się bliżej temu elementowi wyposażenia - szukajmy modeli z niską masą i dobrej jakości uszczelnieniem w piastach. Waga kół wpływa bezpośrodnio to jak rower będzie przyspieszał, a jakość piast i dobry zaplot szprych odpowiada z kolei za niezawodność naszego zestawu. Opony natomiast zdefinują lekkość z jaką koła będą się toczyły.

Napęd będzie odpowiadał za lekkość i płynność zmiany biegów. W badanym przedziale cenowym (4000-5000 zł) standardem jest grupa Shimano Tiagra (2x10). Napęd tej klasy zapewnia dobrą kulturę pracy i dobór przełożeń, który nie będzie nas ograniczał ani w górach podczas pokonywania stromych podjazdów, ani podczas szybkiej jazdy w płaskim terenie. Poza Tiagrą sporo rowerów ma tańszą Sorę (2x9), a nawet Shimano Claris (2x8), obie mają dopracowaną ergonomię klamkomanetek, ale odczuwalnie pracują słabiej, niż Tiagra. Patrząc w drugą stronę, możemy też kupić rower na Shimano 105, czyli napędzie 2x11, który jest wyraźnie lepszy, niż te podstawowe. Jak widać rozpiętość i różnice są tu spore... Przy zakupie polecamy zwrócić uwagę na kompletność danej grupy. Producenci często lubią czynić oszczędności i montują np. korby niższej klasy lub - co gorsza - słabsze (tańsze) modele hamulców. 

Na koniec czeka nas jeszcze decyzja - hamulce szczękowe, czy tarczowe? Jeśli jeździmy sporo w terenie górskim lub pofałdowanym warto iść w kierunku hydraulicznych tarczówek. Takie stanowią około 1/4 rynku. Hamują znacznie lepiej, choć z reguły oznaczają nieco gorsze wyposażenie w innej części roweru (są droższe, niż klasyczne obręczowe spowalniacze). Około połowy rowerów ma klasyczne obręczowe hamulce, które z reguły oznaczają lepsze wyposażenie w innych obszarach roweru, a 1/4 ma mechaniczne tarcze. 

 

Co jeszcze?

Na samym wstępie warto rozważyć też zakup dedykowanych pedałów do szosy (Jakie kupić? Podpowiedź tutaj: klik) oraz butów szosowych (Jakie buty szosowe wybrać?) - zakładamy, że jeśli decydujemy się już na zakup roweru szosowego w takiej kwocie jesteśmy do jazdy nastawieni sportowo - odpowiednie pedały zatrzaskowe i buty pozwolą nam w pełni wykorzystać potencjał naszego roweru poprzez pełne wykorzystanie naszej siły, którą wkładamy w pedałowanie. Jeśli jednak mamy pierwszy raz do czynienia z pedałami na klik, warto podejść do nich z ostrożnością. Problem ten poruszaliśmy w poradniku: Pierwszy raz w SPD.

Polecane przez redakcję

Poniżej znajdziecie jeden z modeli, który zwrócił naszą uwagę całokształtem - pod uwagę braliśmy nie tylko wyposażenie, ale także poziom zaawansowania zestawu ramy i widelca. Który model tym razem zwrócił naszą uwagę?

 

Trek Domane AL 3 Disc

Pewnie dla wielu z Was zaskakującym jest, że na sezon 2021 w naszej rekomendacji umieszczamy szosówkę zbudowaną na grupie napędowej Shimano Sora, jednak w przypadku naszego typu na sprawę trzeba spojrzeć globalnie. Z jednej strony wszystie rowery zdrożały, jednak co jest kluczowe - Trek Domane AL 3 Disc to coś więcej, niż tylko rower szosowy - mówiąc najbardziej ogólnie mamy tu do czynienia z komfortową szosówką z segmentu endurance, na której siedzimy w stosunkowo zrelaksowanej, wyprostowanej pozycji, która zdecydowanie sprzyja pokonywaniu długich dystansów lub będzie sprzymierzeńcem osób o mniej sportowym zacięciu, które dopiero zaczynają z szosą. Domane jednak śmiało można uznać również mianem all-roada czy nawet lekkiej gravelówki - już seryjnie rower ten stoi na oponach o szerokości 32C, co pozwoli zjechać na bardziej łaskawe szutry w stylu "Strade Bianche". Maksymalnie do Domanki zapakować można opony o szerokości aż 38C - a to już wynik pełnoprawnego gravela. Prowadzenie Domane stoi po stronie tych bardziej stabilnych szosówek, co także sprzyja szybkiej jeździe w terenie i spodoba się początkującym. Szkielet roweru to rama zbudowana z aluminium Alpha i widelec z włókna węglowego - oba te elementy mają sztywne osie kół 12 mm i mocowanie hamulców flat mount - w budżetowej wersji AL 3 Disc spotykamy mechaniczne tarczówki. O tym że Domane to obecnie jedna z najbardziej wszechstronnych i uniwersalnych szos na rynku niech świadczy dodatkowo fakt umieszczenia przez producenta otworów do przykręcenia błotników lub bagażnika - czyli jeśli najdzie Was chęć, można ten rower przerobić na towarzysza sakwiarskich podróży lub codziennej jazdy miejskiej. Sam poziom wyposażenia tego modelu nie jest jego największym atutem, ale też trudno na niego narzekać - Sora R3000 działa poprawnie, a napęd został zestrojony tak, żeby pomimo konfiguracji 2x9 zapewniać szerokie spektrum przełożeń. Domane AL 3 polecamy amatorom szosy, którzy szukają przede wszystkim rekordowo wszechstronnego sprzętu - chcą jeździć szybko na szosie, a kiedy im się to znudzi, mogą zjechać na lokalne szutry czy drogi najgorszej jakości. 

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 10.54 kg
  • Rama: Alpha Aluminium Serii 100 (zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów, mocowania błotników, zgodna z DuoTrap S, hamulce tarczowe flat mount, 142 x 12 mm)
  • Widelec: Domane AL z włókna węglowego
  • Przerzutka przednia: Shimano Sora R3000, obejma 31,8 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora R3000, średni wózek, maksymalna zębatka 34T
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Mechanizm korbowy: Shimano Sora R3000, 50/34 (kompaktowa), 165-175 mm długości
  • Kaseta: Shimano Sora HG400, 11-32, 9-rzędowa
  • Opony: Bontrager R1 Hard-Case Lite, stopka z drutu, 60 tpi, 700 x 32c
  • Hamulce: Tektro C550, dwutłoczkowe
  • Zobacz też: Test: Trek Domane SLR 7 - szosa i all-road w jednym
ROWERY Trek

 

Co jeszcze na rynku?

Na kolejnych stronach znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje w założonym budżecie. Przegląd zaktualizowaliśmy w oparciu o katalog rowerowy na 2021 rok: katalog.bikeworld.pl.

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły