Jaki rower szosowy endurance wybrać?

Dowiedz się, na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań komfortowego roweru szosowego typu endurance. Sprawdź modele na 2022 rok.

Drukuj
Tomasz Makula

Rower szosowy dla każdego. Tak w skrócie można określić kategorię rowerów endurance, które łączą w sobie szybkość, zrelaksowaną pozycję oraz duże zdolności do pochłaniania drgań z podłoża. Przyglądamy się im bliżej.

Rowery długodystansowe to maszyny o specjalnie opracowanej geometrii ramy, która oferuje użytkownikom dużą stabilność podczas jazdy. Prowadzą się w łatwy i przewidywalny sposób, bezpieczny i nie wymagający dla kolarza. Zachowują się pewnie podczas wietrznej pogody, a wysokie prędkości nie stanowią dla nich problemu. Podobnie z manewrami w trakcie jazdy, lawirowanie między dziurami, czy oderwanie rąk od kierownicy w celu posilenia się nie powodują nerwowego zachowania tych maszyn. Szosówki tego typu są może delikatnie mniej skrętne, ale z całą pewnością bardzo przyjaźnie się prowadzą i opanuje je dosłownie każdy. 

Drugą cechą charakterystyczną dla tego segmentu jest łagodna pozycja. Zazwyczaj producenci stosują tu znacznie wyższe główki ramy oraz nieco krótsze mostki. Dzięki temu pozycja nie jest aż tak obniżona i wymagająca dla naszego karku. Pozostaje kompromisem między pochyleniem, które zapewnia komfort, a jednocześnie nie otwiera zanadto sylwetki - to w końcu szosa, więc ma być szybko. 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Kolejnym aspektem, który sprawia, że rowery endurance nadają się dla szerokiego grona odbiorców, jest ich przyjazne wyposażenie oraz większy komfort w aspekcie tłumienia drgań. Standardem są różnego rodzaju rozwiązania podnoszące wygodę. W podstawowych modelach mogą się one ograniczyć jedynie do miękkiego siodła i szerszych opon. W topowych modelach z kolei możemy liczyć nawet na specjalne rozwiązania amortyzujące. Kierunek jednak jest ten sam - dbanie o wygodę użytkownika. Ma ono swoje odbicie również w wyposażeniu - standardem są tu kompaktowe korby oraz kasety o dużej rozpiętości, a wszystko po to abyśmy mogli (nawet jeśli kondycja nas ogranicza) pokonać tym rowerem każdy podjazd, a po płaskim kręcić z dużej tarczy. Podobnie z szerokim ogumieniem, które pozwala łatwo opanować maszynę, a dodatkowo zwalnia nas z omijania każdej dziury w jezdni. Obecnie często fabrycznie montowane są nawet baloniaste 32-milimetrowe opony.

 

 

 

 

Dla kogo jest rower endurance?

Wszelkie powyższe zabiegi służą nam - amatorom jazdy. Niezależnie więc czy ktoś planuje po prostu pokonywanie długich tras, czy chce pojeździć szybko po asfaltach, ale bez utraty ogólnej wygody, warto śmiało spoglądać w kierunku tego typu rowerów. To szosówki dla każdego (poza ścigantami), a ich konstrukcja zapewnia wygodę, łatwość i bezpieczeństwo użytkowania. Oczywiście im rower droższy i bardziej zaawansowany, tym lepiej. Będzie bardziej bogato wyposażony w ułatwiające nam życie rozwiązania, a zastosowanie karbonu na szerszą skalę obniży w nim masę i znacząco podniesie nasz komfort. 

Szybkość po płaskim

Decydując się na rower endurance musimy być świadomi, że idziemy na pewien kompromis.  Kupujemy wygodny rower, którym śmiało możemy jechać na całodniową trasę, ale średnie prędkości, które na nim osiągniemy będą niższe, niż na sportowej szosie z bardziej pochyloną i efektywną aerodynamicznie pozycją ciała. 

 

 

 

 

Podjeżdżanie i zjeżdżanie 

Podczas wspinaczki nie odczujemy w zasadzie różnic między sportowym rowerem, a wygodną szosówką. Aerodynamika nie gra roli, a bardziej wyprostowana sylwetka może nawet sprzyjać głębokiemu oddychaniu (mamy mniej ściśniętą klatkę piersiową). Topowe maszyny endurance, które ważą poniżej 7 kg, podjeżdżają doskonale. W dół możemy się spodziewać pełnego poczucia bezpieczeństwa i dużej stabilności. Trochę jak z jazdą dużym samochodem - o wysokiej prędkości przypominamy sobie dopiero, gdy spojrzymy na licznik. Z pewnością jednak samo nabieranie szybkości, np. po wyjściu z nawrotu odbywa się tu nieco wolniej, niż rowerem aero. W kontekście zastosowania tego roweru są to jednak kwestie absolutnie pomijalne. Warto jednak pamiętać, że za sprawą wysokiej głowy sterowej nie będziemy tu w stanie pochylić się tak mocno, jak na typowo wyścigowym rowerze - to mogą odczuwać miłośnicy stricte wyczynowych szosówek.

Karbon czy aluminium

Gdy przyjdzie nam szukać roweru staniemy przed wyborem - rama z karbonu lub aluminium. Oczywiście decydującym czynnikiem, który zawęzi nasz wybór, może być cena zakupu, jednak jeśli możemy sobie na to pozwolić, warto sięgać po karbonowe rowery. Odczuwalnie lepiej amortyzują nierówności oraz są znacznie lżejsze i bardziej dynamiczne. Tu nie ma dyskusji, węglowe szkielety to inna liga. 

 

 
 

 

 

Hamulce: disc vs obręczowe

Ponieważ idea roweru długodystansowego, to bezpieczeństwo i pewność wszędzie oraz w każdych warunkach, zdecydowanie polecamy zakup modeli z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Jeśli jednak mieszka się w terenie płaskim, nie ma przeszkód by jeździć na klasycznych, szczękowych spowalniaczach. Po prostu nie ulega wątpliwości, że hydrauliczne tarczówki są najbardziej skutecznym systemem. Wariant obręczowy warto rozważać szczególnie, gdy kupujemy podstawowe rowery i wybór ogranicza się do decyzji: szczęki, czy mechaniczne tarcze. Wówczas, bardzo często klasyczne hamulce wygrają - mniejszą siłą potrzebną do operowania klamkami oraz niegorszą skutecznością. 

W co warto inwestować i na co zwrócić uwagę?

Bezapelacyjnie, jeśli nas stać, warto iść w karbonową ramę. Taki szkielet zapewni nam znacznie wyższy komfort oraz zapewni lepsze osiągi w kontekście dynamiki. Podobnie w przypadku sztycy i kierownicy, te elementy będą również pracowały jako nasza mini-amortyzacja, o ile będą karbonowe. Jeśli nie możemy pozwolić sobie na ramę z węglowych włókien, zwróćmy uwagę, by chociaż sztyca była z tego tworzywa. Ten jeden mały element ma już ogromny wpływ na poprawę wygody podczas jazdy po dziurach. Nie bójmy się wydać więcej na hydrauliczne tarczówki - znacznie podniosą kontrolę nad rowerem w każdych warunkach. W aspekcie szybkości i przyczepności zawsze warto nie oszczędzać na ogumieniu - im lepszy model wybierzemy, tym większą szybkość i przyczepność otrzymamy. Ponieważ prędkość i dynamika, nie są tu najważniejsze, możemy śmiało pójść w opony o szerokości 28-32 mm. Nie uważmy, aby super lekkie koła były koniecznie, ale jeśli będzie opcja, by rower miał zestaw ,,tubeless ready”, a felgi około 19-21 mm szerokości, to bardzo dobrze. Będziemy mogli znacznie obniżyć ciśnienie w oponach. Zyskamy na przyczepności, komforcie i pewności prowadzenia. Klasa osprzętu pozostaje sprawą drugorzędną, jedyne co, to zadbajmy, aby zakres przełożeń wystarczał na nasze potrzeby, tu jednak z reguły nie ma problemu - producenci montują zazwyczaj najbardziej miękkie zestawy. Podobnie w kwestii kształtu i profilu kierownicy - możemy się spodziewać modeli o niewielkim dropie, które zachęcają wręcz do jazdy w dolnym chwycie. 

 

 
 

 

 

Różne rowery endurance

Ponieważ kategoria tych rowerów jest dość szeroka, to musimy się spodziewać, że jedne będą bardziej turystyczne, inne nieco bardziej sportowe. Warto więc przeanalizować tabelki z geometriami, sprawdzić bazę kół, wysokość główki poszczególnych maszyn, a także kąty główek. Im niższa główka, a kąt bardziej stromy, tym ,,delikatnie bardziej sportowy” będzie taki sprzęt, z kolei im kąt bardziej płaski, a główka wyższa, tym bardziej spokojny będzie taki rower. To tylko przykłady, bo żwawość roweru można osiągać lub ograniczać na różne sposoby, ale warto mieć na uwadze, aby przyjrzeć się ramom i porównywać je między sobą. Podobnie z miejscem na opony - wiele endurance’owych maszyn mieści nawet 35-38 mm. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki rower przerobić na maszynę gotową do jazdy po łatwych szutrach, Przemyślmy, czego oczekujemy od roweru, a następnie przyjrzyjmy się dokładnie na co gotowe są poszczególne jednoślady dostępne na rynku.

Polecane przez redakcję

 

Canyon Endurace CF 7

Sezon 2022 na przykładzie największych rynkowych graczy jasno pokazuje, że obecnie segment rowerów endurance zaciera granice z tym, co do tej pory zwykliśmy nazywać rowerem szosowym typu all-road czy lekkim gravelem. Canyon w tym sezonie zaprezentował nową generację ich bestsellera, czyli modelu Endurace, który... staje się po prostu jeszcze bardziej uniwersalną maszyną. Nowy Endurace zarówno w wersji aluminiowej, jak i karbonowej, zwiększył prześwit na opony - maksymalnie zmieścimy tu gumy o szerokości aż 35 mm, a z taką szerokością spokojnie możemy atakować już jakieś szybsze, szutrowe odcinki. Seryjnie Endurace dociera do nas z oponami 32 mm z tyłu i 30 mm z przodu. My do rekomendacji zdecydowaliśmy się wybrać najbardziej przystępną cenowo wersję z włókna węglowego, która na pierwszy rzut oka od poprzednika zbytnio się nie różni, jednak jest konstrukcją nową - przeprojektowaniu uległa w niej m.in. rura sterowa, która ma teraz większą średnicę (1 1/4 na całej długości), co ma zwiększyć sztywność boczną całej konstrukcji. Poza tym Endurace ma oferować raczej zbliżone odczucia z jazdy, co jego poprzednik - owszem ma nieco bardziej komfortową geometrię pod względem pozycji, niż typowo wyścigowe modele Canyona, ale już na tle innych modeli z analizowanego segmentu jest nakreślony dość sportowo - zawsze zresztą w nazwie tego modelu podkreślaliśmy człon "RACE!". Bardzo ważną informacją jest też to, że niemiecki producent oferuje ten model aż w 8 rozmiarach (!!!), które mają obsłużyć spektrum wzrostu od 150 do około 200 cm!

Z ciekawych aspektów dotyczących samej ramy warto jeszcze wspomnieć o typowym dla Canyona, pięknie ukształtowanym węźle podsiodłowym ze zintegrowanym zaciskiem, który nie tylko dobrze wygląda, ale i poprawia zdolności do tłumienia drgań (ten aspekt wspiera też carbonwa sztyca VCLS, będąca na seryjnym wyposażeniu modelu CF 7). Długodystansowy charakter roweru podkreślają otwory montażowe na torebkę, którą możemy przykręcić na górnej rurze ramy - tuż za mostkiem. 

Wersja którą wybraliśmy do rekomendacji wydaje nam się najciekawsza pod względem ceny do jakości zastosowanego wyposażenia w kontekście amatorskiej jazdy (bo trzeba przyznać, że Canyon ze swoim modelem direct-sale w każdej wersji oferuje bardzo przemyślane, często kompletne wyposażenie i kompletne grupy napędowe). W CF 7 spotkamy kompletną grupę Shimano 105 w wersji R7000, czyli wszystkie topowe technologie mechanicznych grup napędowych i układu hamulcowego, upakowane w nieco bardziej przystępne cenowo (i przez to cięższe) materiały. Ku naszemu zaskoczeniu Canyon - wbrew rynkowym trendom - wrzuca tu kasetę z wyższej grupy Shimano Ultegra. Przełożenia mamy zestrojone dość uniwersalnie, chociaż jak na długodystansowca odważnie - kaseta 34-11 w połączeniu z korbą 52/36 oferuje bardzo szeroki zakres biegów. Spokojnie na tym rowerze podjedziemy stromą ściankę, ale i utrzymamy prędkość wyścigowego peletonu. Waga całości też jest przyzwoita, jak na szosę z tarczami i tak szerokimi oponami - masa wynosi 8,6 kg. 

  • Cena: 9 799.00 PLN
  • Waga: 8.62 kg
  • Rama: Canyon Endurace CF (mocowanie hamulców flat mount, 12x142mm, suport PressFit 86,5)
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano 105 R7000
  • Kaseta: Shimano Ultegra HG800 11-34 11s
  • Opony: Schwalbe One TLE, 32mm (tył) / 30 mm (przód)
  • Hamulce: Shimano 105 / hydrauliczne 
ROWERY Canyon

 

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach prezentujemy po jednym rowerze z każdej marki, które wybraliśmy spośród rowerów endurance w katalogu rowerowym na 2022 rok: katalog.bikeworld.pl

 

 

 

Focus PARALANE 8.8

  • Cena: 10499.00 PLN
  • Waga: 9.35 kg
  • Opis ramy: Technologia R.A.T Evo
  • Widelec/amortyzator przedni: PARALANE carbon
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Shimano WH-RS171
  • Opony: Vittoria Zaffiro Pro, 700 x 30C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Focus

Scott Addict 30

  • Cena: 10679.00 PLN
  • Waga: 8.60 kg
  • Opis ramy: Addict Disc HMF Carbon, geometria Endurance / Wymienny hak przerzutki/ wewnętrzne prowadzenie przewodów / kompatybilna z błotnikami Syncros
  • Widelec/amortyzator przedni: Addict HMF Disc, 1 1/4”-1 1/2” Mimośrodowa karbonowa rura sterowa
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Syncros RP2.0 Disc, 28 przód / 28 tył, Oś Syncros z wyjmowalnym narzędziem
  • Opony: Schwalbe ONE Fold, 700x32C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Scott

Ridley Fenix SL Disc Shimano 105 ML

  • Cena: 11000.00 PLN
  • Waga: 8.47 kg
  • Opis ramy: 30T-24T HM UD Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: 30T-24T HM UD Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Shimano RS171 DB
  • Opony: Vittoria Zaffiro // 700x25c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Ridley

Fuji Gran Fondo 1.3

  • Cena: 11370.00 PLN
  • Waga: 9.30 kg
  • Opis ramy: C10 high-modulus
  • Widelec/amortyzator przedni: C10 high-modulus
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Oval Concepts 324 Disc, 24/28H
  • Opony: Vittoria Zaffiro Pro V, G2.0, 30-622, 26tpi
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Fuji

Merida SCULTURA ENDURANCE 4000

  • Cena: 11499.00 PLN
  • Opis ramy: SCULTURA ENDURANCE CF3 carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: SCULTURA ENDURANCE CF3 DISC carbon
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Maxxis Detonator 700x32C zwijana
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Merida

LIV Avail Advanced 2

  • Cena: 11599.00 PLN
  • Opis ramy: Kompozyt Advanced, oś przelotowa 12x142mm, disc, max. szerokość opony 35mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive, oś przelotowa 12x100mm, disc
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Giant P-R2 Disc
  • Opony: Giant Gavia Fondo 1, bezdętkowe, 700x32c (33.5mm), zwijane
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY LIV

 

 

 

Giant Defy Advanced 2

  • Cena: 11599.00 PLN
  • Opis ramy: Kompozyt Advanced, disc, max. szerokość opony 35mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive (1 1/8" x 1 1/4"), disc
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Giant P-R2 Disc
  • Opony: Giant Gavia Fondo 1, bezdętkowe, 700x32c (33.5mm), zwijane
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Giant

Eddy Merckx LAVAREDO68 Shimano Ultegra Mix

  • Cena: 11610.35 PLN
  • Opis ramy: HM Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: HM Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: EM Flanders SL
  • Opony: Vredestein Fortezza AllWeather
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Eddy Merckx

Argon 18 Krypton CS 105

  • Cena: 12900.00 PLN
  • Opis ramy: Krypton CS
  • Widelec/amortyzator przedni: Krypton CS
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Shimano RS-170
  • Opony: Challenge Paris Roubaix Plus 700x27
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Argon 18

Bianchi Infinito XE 105 11sp

  • Cena: 13300.00 PLN
  • Opis ramy: Infinito XE Disc carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Bianchi Full Carbon Disc
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Fulcrum Racing 918 DB, 2WF-R C19
  • Opony: Vittoria Zaffiro Pro V 700x28
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bianchi

BMC Roadmachine SEVEN

  • Cena: 13590.00 PLN
  • Opis ramy: Roadmachine Premium Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Roadmachine Premium Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Vittoria Rubino, 28mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY BMC

Pinarello GAN 105

  • Cena: 14999.00 PLN
  • Opis ramy: torayca t600 ud
  • Widelec/amortyzator przedni: gan onda
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: FULCRUM RACING 500 C17
  • Opony: pirelli p7
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Pinarello

 

 

 

Wilier GARDA DISC

  • Cena: 15040.00 PLN
  • Widelec/amortyzator przedni: GARDA DISC
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: SHIMANO RS171 DISC
  • Opony: VITTORIA ZAFFIRO PRO 4 700X28
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Wilier

Trek Domane SL 5

  • Cena: 15479.00 PLN
  • Waga: 9.20 kg
  • Opis ramy: Włókno węglowe OCLV Serii 500, przedni i tylny rozdzielacz IsoSpeed, zintegrowany schowek, zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie linek, napinacz łańcucha 3S
  • Widelec/amortyzator przedni: Domane SLR z włókna węglowego, zwężana rura sterowa z włókna węglowego, wewnętrzne prowadzenie przewodów hamulca, mocowania błotników,
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Bontrager R3 Hard-Case Lite, przystosowana do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready, stopka z aramidu, 120 tpi, 700x32c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Trek

Cipollini BOND2 SRAM RIVAL E-TAP AXS // FULCRUM RACING 400

  • Cena: 29269.80 PLN
  • Opis ramy: Cipollini BOND2 DB
  • Widelec/amortyzator przedni: Cipollini BOND2 DB
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Fulcrum Racing 400 DB
  • Opony: Pirelli Cinturato Velo TLR 28-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cipollini