Jaki rower elektryczny w dobrej cenie wybrać?

Dowiedz się, jaki rower elektryczny wybrać spośród modeli przystępnych cenowo? Przyglądamy się tanim e-rowerom i doradzamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie.

Overfly Pioneer Tomasz Makula

Szukasz roweru ze wspomaganiem w dobrej cenie i nie wiesz jaki rower elektryczny wybrać? Podpowiadamy więc, jakie modele niedrogich elektryków znajdziemy na rynku oraz na co zwrócić uwagę przy wyborze roweru elektrycznego.

Z pewnością większość z Was już wie, czym są rowery elektryczne, jednak mimo wszystko warto wyjść od podstaw. Rower elektryczny to jednoślad posiadający silnik, który ma za zadanie wspomaganie naszego pedałowania - dokładnie chodzi tylko o wspomaganie, uruchamiane w momencie naszego nacisku na pedały i kręcenia korbami. To główny powód dlaczego rowery elektryczne to nadal rowery. Według obecnie panujących przepisów prawa drogowego, aby pojazd był klasyfikowany jako rower elektryczny jego wspomaganie może działać maksymalnie do prędkości 25 km/h, a silnik powinien posiadać moc maksymalną nieprzekraczającą 250W. To dzięki temu rower elektryczny nie musi być rejestrowany oraz nie trzeba mieć żadnych specjalnych uprawnień, aby takim pojazdem jeździć. 

Na rynku istnieją różne rodzaje rowerów elektrycznych, natomiast my w tym tekście skupimy się na tych najbardziej użytkowych, a więc na modelach miejskich i hybrydowych (trekking / cross), albowiem one oraz najbardziej podstawowe rowery górskie są najtańsze. Jednoślady wyposażone w napęd elektryczny zyskują sobie obecnie coraz więcej zwolenników, którzy zaczynają traktować e-rowery jako alternatywę dla innych środków miejskiej komunikacji. Czym e-bike punktuje? Po pierwsze pozwala z suchą koszulą dotrzeć do pracy / szkoły / na zakupy (niepotrzebne skreślić), a jednocześnie dostarcza minimum ruchu - wspomaganie pedałowania sprawia bowiem, że możemy jechać bez nadmiernego zmęczenia i zadyszki, nawet w terenie pagórkowatym (z tego też powodu rowery tego typu są świetne dla osób starszych czy chorujących). Kolejne zalety to naturalnie aspekty wspólne dla elektryków, jak i tradycyjnych rowerów - unikamy korków i nie musimy płacić ubezpieczenia, tak jak w przypadku samochodów (a swoją drogą prąd do ładowania baterii wyjdzie nas taniej niż paliwo).

 

Zobacz również:

 

 

Wady roweru elektrycznego? Z pewnością wyższa niż w przypadku tradycyjnych rowerów waga, bo to średnio około 20 - 25 kg. Podczas jazdy w mieście i po utwardzonych drogach taka masa nie jest jakimś wielkim problemem, natomiast na pewno będzie odczuwalna, kiedy rower będziemy musieli wynieść po schodach. W zasadzie jest to niemożliwe dla wielu użytkowników. Druga kwestia - rowery elektryczne są siłą rzeczy droższe niż tradycyjne rowery, bo wynika to z montażu dodatkowych elementów, takich jak silnik, bateria i komputer pokładowy całego systemu. Na rynku znajdziemy oczywiście rowery elektryczne z niższej półki (mowa tu o okolicach 2000 - 3000 zł), ale zwykle są to konstrukcje bardzo ciężkie i po prostu budżetowe. Godne polecenia rowery zaczynają się od około 3,5 tys. zł - w tym przeglądzie wychodzimy z takich okolic, natomiast górny próg cenowy określamy na 10 000 zł.

 

 

 

 

Jaki rower elektryczny wybrać dla siebie?

Do typowo komunikacyjnych zastosowań zdecydowanie wystarczy miejski rower elektryczny - na rynku znajdziemy masę zarówno damskich, jak i męskich konstrukcji tego typu. Rowery z wygodną pozycją, często ze sztywnym widelcem. W mieście świetnie radzą sobie też konstrukcje typu trekking / cross - tego typu jednoślady mają jednak zasadniczą przewagę, bo w większości przypadków można zjechać nimi w lekki teren (np. utwardzona droga w lesie), więc weekendowe wyprawy poza miasto i na łono natury również wchodzą w grę. Jeśli mieszkasz na terenach podmiejskich i masz dość korków na wjeździe do miasta albo zwyczejnie musisz codziennie wnosić rower na piętro swojego mieszkania - polecamy zainteresować się składakami. Tego typu rowery w minutę złożyć idzie do kompaktowych rozmiarów walizki, wygodnie transportować je w pociągu, a po dojechaniu do stacji końcowej wystarczy beznarzędziowo je złożyć (również minuta roboty) i wygodnie dojechać do miejsca docelowego. Składaki są też z natury lżejsze (ale i oferują mniejszy zasięg, o czym poniżej) - tym modelom poświęcamy ostatnią stronę przeglądu. Oczywiście jeśli szuka się jednego roweru, który pozwoli wjechać teren i do miasta zarazem, można rozważyć też zakup taniego górskiego roweru elektrycznego. Terenowe opony to żaden kłopot w trakcie dojazdów do pracy - silnik o mocy 250W bez wysiłku będzie wspomagał nas do 25 km/h - tak, jak w każdym innym rowerze elektrycznym.

 

 

 

 

Silniki - rodzaje i charakterystyka

W najbardziej zaawansowanych, ale i droższych rowerach elektrycznych, stosuje się przeważnie silniki montowane centralnie (w miejscu korby i suportu). Tego typu jednostki cechuje nie tylko lepsza kultura pracy, ale przede wszystkim dobre rozłożenie masy silnika - znajduje się on w centrum środka ciężkości roweru, przez co nie wpływa znacząco na sposób prowadzenia roweru. Tego typu jednostki z powodzeniem stosuje się w rowerach jeżdżących w terenie - i mamy tu na myśli nie tylko konstrukcje trekkingowe, ale zaawansowane rowery MTB. To jest po prostu najlepsze dotychczas opracowane miejsce ulokowania silnika. Jeśli chodzi o silniki centralne, to większość rowerów opartych jest o system Shimano STEPS, natomiast nie da się pominąć także jednostek Boscha. Firmy, które są często spotykane na rynku (choć niekoniecznie wśród najtańszych modeli) to: Yamaha, Pansonic, Brose, Fazua. W rowerach miejskich i hybrydowych często spotkamy z kolei napędy firmy Bafang oraz różne mniej znane konstrukcje, które trafiają do rowerów za sprawą niskiego kosztu dla producenta. To z kolei pozwala zaoferować klientom detalicznym niską cenę roweru. 

W najbardziej przystępnych cenowo rowerach elektrycznych spotyka się silniki montowane w piastach - z przodu albo z tyłu. Jest wiele tego typu jednostek, które także pracują bez zarzutu, jednak siłą rzeczy odczuwalne jest mniej naturalne rozmieszczenie masy (szczególnie odczuwa się to w przypadku silników zlokalizowanych z przodu) oraz mniejsza kultura i płynność pracy takiego systemu. 

 

 
 

 

 

Baterie rowerów elektrycznych - na co zwrócić uwagę?

Godnym polecenia typem baterii są nowoczesne akumulatory litowo-jonowe. To wiodący typ akumulatorów. Są to obecnie najlżejsze, najbardziej kompaktowe oraz najbardziej wydajne baterie na rynku. Nie zmienia to faktu, że nadal sporo ważą, jednak kwestią czasu jest postęp technologiczny w tym względzie i obniżenie wagi akumulatorów oraz ich wymiarów. Akumulatory litowo-jonowe nie posiadają też efektu pamięci.

 

 
 

 

 

Przy zakupie zdecydowanie należy zwrócić uwagę na pojemność akumulatora, wyrażaną w watogodzinach (Wh) lub amperogodzinach (Ah) - kompaktowe baterie spotykane w rowerach składanych mają najmniejsze baterie (około 6-8 Ah, pozwalające przejechać na jednym ładowaniu maksymalnie około 50 - 60 km). Najbardziej pojemne akumulatory w elektrykach do miasta to około 500, a nawet 625 Wh. Generalnie im więcej, tym lepiej.

Także w tym wypadku trzeba zwrócić uwagę na ulokowanie akumulatora - on przecież także dostarcza dodatkowej masy. Najbardziej optymalnym rodzajem wydaje się akumulator zintegrowany lub po prostu przymocowany do rury dolnej (również ze względu na środek ciężkości rowerów) - tego typu rozwiązania rekomendowane są do rowerów, których przeznaczeniem jest jazda w terenie. Nowoczesne miejskie, crossowe i trekkingowerowery elektryczne mają baterie właśnie w tym miejscu. Wielu producentów oferuje alternatywne rozwiązanie i mocno popracowało nad mocowaniem baterii w miejscu bagażnika (tworząc m.in. zintegrowane z ramą bagażniki). 

 

 

 

 

Wyposażenie dodaktowe

Przy poszukiwaniach roweru elektrycznego nie można zapomnieć, że będzie nam służyć w naszej codzienności. W zmiennych warunkach i podczas różnych pór roku. Zwróćcie uwagę na tradycyjne elementy wyposażenia, takie jak błotniki, oświetlenie, osłony na łańcuchy, podpórki czy bagażniki - te elementy pozwolą już po zakupie cieszyć się z pełni użytkowych wartości roweru elektrycznego oraz podróżować komfortowo. 

Warto zwrócić uwagę także na takie elementy jak rodzaj przerzutek - sprawa ma się identycznie, jak w przypadku rowerów tradycyjnych. Do wyboru mamy tradycyjne przerzutki zewnętrzne (zwykle mowa o takich grupach jak podstawowy Shimano Tourney, Shimano Altus oraz lepsze: Shimano Acera, Shimano Deore) oraz przerzutki zintegrowane z piastą - chodzi o popularne układy Shimano Nexus 3- lub 7-biegowe. Piasty z biegami wewnętrznymi mają tę przewagę, że są bezobsługowe i bardzo bezawaryjne. Jest jeszcze jeden mały wyjątek - Shimano ma w swojej ofercie piastę z biegami wewnętrznymi Di2 (system elektronicznej zmiany biegów), która współpracuje z systemem Shimano STEPS. 

Polecane przez redakcję

 

Overfly BOLT

Overfly jest polskim producentem specjalizującym się od A do Z w budowie użytkowych i rekreacyjnych rowerów elektrycznych. Powyższą markę wyróżniają tak naprawdę dwie kwestie - po pierwsze i najważniejsze - są to po prostu bardzo atrakcyjne ceny rowerów, czyli element, który w przypadku powyższego zestawienia ma znaczenie nadrzędne. Po drugie natomiast warto podkreślić, że marka Overfly stosuje w swoich rowerach baterie produkowane we własnym zakładzie w Polsce.

Na sezon 2021 Overfly stworzył serię bardzo ciekawych modeli Bolt, które pomimo zastosowania kilku rozwiązań spotykanych w elektrykach z wyższej półki, wcale nie są oferowane w wysokich cenach. Dlatego do naszej rekomendacji wybraliśmy trekkingowego Bolta, który może okazać się strzałem w 10 dla osób, które szukają uniwersalnego elektryka - zarówno do użytkowych, codziennych zastosowań komunikacyjnych, jak i do jazdy w lekkim terenie. Na straży dobrego prowadzenia stoi tu bateria w pełni zintegrowana z dolną rurą ramy - zgodnie z nowoczesnymi trendami. Do tego mamy też centralnie zlokalizowany silnik. Ulokowanie obu powyższych elementów w centrum roweru sprawia, że dodatkowa masa silnika i baterii nie wpływa negatywnie na prowadzenie. O terenowe zdolności Bolta dba także rozmiar kół - mamy tu bowiem 27,5" obute w opony o szerokości 2,4". 

Ciekawostką jest w Bolcie fakt, że rower możemy zamówić z powiększoną pojemnością baterii (seryjnie mamy 520 Wh, za dopłatą 300 zł możemy kupić wariant z baterią 630 Wh). Co więcej - rower ten daje możliwość zamontowania dodatkowej baterii - także na dolnej rurze ramy. Dzięki temu zasięg roweru podwoimy. Potężny zasięg w połączeniu z pełnym wyposażeniem użytkowym (bagażnik, błotniki) pozwala traktować Bolta także w kategoriach roweru przygodowo-wyprawowego. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę ubecność hydraulicznych hamulców tarczowych, które stanowią kropkę nad i w przemyślanej całości. Bardzo ciekawa propozycja i cieszy, że wyszła spod ręki polskiego producenta.

  • Cena: 7398.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Mozo Peak
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio M4000
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Silnik: 250 W / 550 W / 45 Nm / tylny / Shengyi
  • Bateria: 14.5 Ah / 522 Wh / 36 V / Li-ion / Samsung
  • Zobacz też: Test Overfly Pioneer (2020)Test: Overfly Legend Plus
ROWERY Overfly

 

Co na rynku?

Na kolejnych stronach przedstawiamy wybrane modele na rok 2021, po jednym z oferty każdego producenta. Są to rowery, które aktualnie znajdziecie na rynku. Przegląd oparliśmy o Katalog Rowerowy.

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły