Spis treści:
Z pewnością większość z Was już wie, czym są rowery elektryczne, jednak mimo wszystko warto wyjść od podstaw. Rower elektryczny to jednoślad posiadający silnik, który ma za zadanie wspomaganie naszego pedałowania - dokładnie chodzi tylko o wspomaganie, uruchamiane w momencie naszego nacisku na pedały i kręcenia korbami. To główny powód dlaczego rowery elektryczne to nadal rowery. Według obecnie panujących przepisów prawa drogowego, aby pojazd był klasyfikowany jako rower elektryczny jego wspomaganie może działać maksymalnie do prędkości 25 km/h, a silnik powinien posiadać moc maksymalną nieprzekraczającą 250W. To dzięki temu rower elektryczny nie musi być rejestrowany oraz nie trzeba mieć żadnych specjalnych uprawnień, aby takim pojazdem jeździć.
Na rynku istnieją różne rodzaje rowerów elektrycznych, natomiast my w tym tekście skupimy się na tych najtańśzych i najbardziej użytkowych, a więc na modelach miejskich i hybrydowych (trekking / cross), albowiem one oraz najbardziej podstawowe rowery górskie są najtańsze. Jednoślady wyposażone w napęd elektryczny zyskują sobie obecnie coraz więcej zwolenników, którzy zaczynają traktować e-rowery jako alternatywę dla innych środków miejskiej komunikacji.
Zalety rowerów elektrycznych
Czym e-bike punktuje? Po pierwsze pozwala z suchą koszulą dotrzeć do pracy / szkoły / na zakupy (niepotrzebne skreślić), a jednocześnie dostarcza minimum ruchu - wspomaganie pedałowania sprawia bowiem, że możemy jechać bez nadmiernego męczenia się i zadyszki, nawet w terenie pagórkowatym (z tego też powodu rowery tego typu są świetne dla osób starszych czy chorujących). Kolejne zalety to naturalnie aspekty wspólne dla elektryków, jak i tradycyjnych rowerów - unikamy korków i nie musimy płacić ubezpieczenia, tak jak w przypadku samochodów (a swoją drogą prąd do ładowania baterii wyjdzie nas taniej niż paliwo).
Zobacz również:
- Górski rower elektryczny / e-MTB (hardtail)
- Elektryczne rowery z pełnym zawieszeniem (E-MTB)
- Jaki górski e-bike dla kobiety?
- Elektryczny rower trekkingowy - jaki wybrać?
- Elektryczny rower miejski - jaki wybrać?
- Uniwersalny rower elektryczny (SUV) - jaki wybrać?
- Lekki górski rower elektryczny - jaki wybrać?
Jakie wady mają rowery elektryczne?
Z pewnością główny minus to wyższa niż w przypadku tradycyjnych rowerów waga, bo to średnio około 20 - 25 kg. Podczas jazdy w mieście i po utwardzonych drogach taka masa nie jest jakimś wielkim problemem, natomiast na pewno będzie odczuwalna, kiedy rower będziemy musieli wynieść po schodach. W zasadzie jest to niemożliwe dla wielu użytkowników.
Druga kwestia - rowery elektryczne są siłą rzeczy droższe niż tradycyjne rowery, bo wynika to z montażu dodatkowych elementów, takich jak silnik, bateria i komputer pokładowy całego systemu. Na rynku znajdziemy oczywiście rowery elektryczne z niższej półki (mowa tu o okolicach 2000 - 3000 zł), ale zwykle są to konstrukcje bardzo ciężkie i po prostu budżetowe. Godne polecenia rowery zaczynają się od około 4,5 tys. zł - w tym przeglądzie wychodzimy z takich okolic, natomiast górny próg cenowy określamy na 12 000 zł.
Wadą jest również uzależnienie się od dostępu do prądu. Musimy pamiętać o ładowaniu, bo choć da się jeździć bez wspomagania to jest to na tyle męczące, że tak naprawdę nie ma sensu. Taki dojazd na rozładowanej baterii traktujemy wyłącznie awaryjnie. W końcu po to kupujemy elektryka, żeby korzystać z silnika!
Jaki rower elektryczny wybrać dla siebie?
Do typowo komunikacyjnych zastosowań zdecydowanie wystarczy miejski rower elektryczny - na rynku znajdziemy masę zarówno damskich, jak i męskich konstrukcji tego typu. Rowery z wygodną pozycją, często ze sztywnym widelcem. W mieście świetnie radzą sobie też konstrukcje typu trekking / cross - tego typu jednoślady mają jednak zasadniczą przewagę, bo w większości przypadków można zjechać nimi w lekki teren (np. utwardzona droga w lesie), więc weekendowe wyprawy poza miasto i na łono natury również wchodzą w grę.
Jeśli mieszkasz na terenach podmiejskich i masz dość korków na wjeździe do miasta albo zwyczajnie musisz codziennie wnosić rower na piętro swojego mieszkania - polecamy zainteresować się składakami. Tego typu rowery w minutę złożyć idzie do kompaktowych rozmiarów walizki, wygodnie transportować je w pociągu, a po dojechaniu do stacji końcowej wystarczy beznarzędziowo je złożyć (również minuta roboty) i wygodnie dojechać do miejsca docelowego. Składaki są też z natury lżejsze (ale i oferują mniejszy zasięg, o czym poniżej) - tym modelom poświęcamy ostatnią stronę przeglądu.
Oczywiście jeśli szuka się jednego roweru, który pozwoli wjechać teren i do miasta zarazem, można rozważyć też zakup taniego górskiego roweru elektrycznego. Terenowe opony to żaden kłopot w trakcie dojazdów do pracy - silnik o mocy 250W bez wysiłku będzie wspomagał nas do 25 km/h - tak, jak w każdym innym rowerze elektrycznym.
Silniki - rodzaje i charakterystyka
Dobre rowery elektryczne mają silniki montowane centralnie (w miejscu korby i suportu). Tego typu jednostki cechuje nie tylko lepsza kultura pracy, ale przede wszystkim dobre rozłożenie masy silnika - znajduje się on w centrum środka ciężkości roweru, przez co nie wpływa znacząco na sposób prowadzenia roweru. Tego typu jednostki z powodzeniem stosuje się w rowerach jeżdżących w terenie - i mamy tu na myśli nie tylko konstrukcje trekkingowe, ale zaawansowane rowery MTB. To jest po prostu najlepsze dotychczas opracowane miejsce ulokowania silnika.
Jeśli chodzi o silniki centralne, to większość rowerów opartych jest o system Shimano lub Bosch. Firmy, które są często spotykane na rynku (choć niekoniecznie wśród najtańszych modeli) to: Yamaha, Panasonic, Brose, czy Fazua. W rowerach miejskich i hybrydowych często spotkamy z kolei napędy firmy Bafang oraz różne mniej znane konstrukcje, które trafiają do rowerów za sprawą niskiego kosztu dla producenta. To z kolei pozwala zaoferować klientom detalicznym niską cenę roweru.
W najbardziej przystępnych cenowo rowerach elektrycznych spotyka się silniki montowane w piastach - z przodu albo z tyłu. Jest wiele tego typu jednostek, które także pracują bez zarzutu, jednak siłą rzeczy odczuwalne jest mniej naturalne rozmieszczenie masy (szczególnie odczuwa się to w przypadku silników zlokalizowanych z przodu) oraz mniejsza kultura i płynność pracy takiego systemu.
Baterie rowerów elektrycznych - na co zwrócić uwagę?
Godnym polecenia typem baterii są nowoczesne akumulatory litowo-jonowe. To wiodący typ akumulatorów. Są to obecnie najlżejsze, najbardziej kompaktowe oraz najbardziej wydajne baterie na rynku. Nie zmienia to faktu, że nadal sporo ważą, jednak kwestią czasu jest postęp technologiczny w tym względzie i obniżenie wagi akumulatorów oraz ich wymiarów. Akumulatory litowo-jonowe nie posiadają też efektu pamięci.
Przy zakupie zdecydowanie należy zwrócić uwagę na pojemność akumulatora, wyrażaną w watogodzinach (Wh) lub amperogodzinach (Ah) - kompaktowe baterie spotykane w rowerach składanych mają najmniejsze baterie (około 6-8 Ah, pozwalające przejechać na jednym ładowaniu maksymalnie około 50 - 60 km). Najbardziej pojemne akumulatory w elektrykach do miasta to około 500, a nawet 625 Wh. Generalnie im więcej, tym lepiej.
Także w tym wypadku trzeba zwrócić uwagę na ulokowanie akumulatora - on przecież także dostarcza dodatkowej masy. Najbardziej optymalnym rodzajem jest akumulator zintegrowany z ramą lub po prostu przymocowany do rury dolnej (również ze względu na środek ciężkości rowerów) - tego typu rozwiązania rekomendowane są do rowerów, których przeznaczeniem jest jazda w terenie. Nowoczesne miejskie, crossowe i trekkingowe rowery elektryczne mają baterie właśnie w tym miejscu. Wielu producentów oferuje alternatywne rozwiązanie i mocno popracowało nad mocowaniem baterii w miejscu bagażnika (tworząc m.in. zintegrowane z ramą bagażniki).
Wyposażenie dodaktowe
Przy poszukiwaniach roweru elektrycznego nie można zapomnieć, że będzie nam służyć w naszej codzienności. W zmiennych warunkach i podczas różnych pór roku. Zwróćcie uwagę na tradycyjne elementy wyposażenia, takie jak błotniki, oświetlenie, osłony na łańcuchy, podpórki czy bagażniki - te elementy pozwolą już po zakupie cieszyć się z pełni użytkowych wartości roweru elektrycznego oraz podróżować komfortowo.
Warto zwrócić uwagę także na takie elementy jak rodzaj przerzutek - sprawa ma się identycznie, jak w przypadku rowerów tradycyjnych. Do wyboru mamy tradycyjne przerzutki zewnętrzne (zwykle mowa o takich grupach jak podstawowy Shimano Tourney, Shimano Altus oraz lepsze: Shimano Acera, Shimano Deore) oraz przerzutki zintegrowane z piastą - chodzi o popularne układy Shimano Nexus 3- lub 7-biegowe. Piasty z biegami wewnętrznymi mają tę przewagę, że są bezobsługowe i bardzo bezawaryjne. Jest jeszcze jeden mały wyjątek - Shimano ma w swojej ofercie piastę z biegami wewnętrznymi Di2 (system elektronicznej zmiany biegów), która współpracuje z systemem Shimano STEPS.
Co na rynku?
Na kolejnych stronach przedstawiamy wybrane modele na rok 2024, po jednym z oferty każdego producenta. Są to rowery, które aktualnie znajdziecie na rynku. Przegląd oparliśmy o Katalog Rowerowy.
Elops 120E
- Cena: 3999.00 PLN
- Waga: 25.90 kg
- Opis ramy: 100% Stal
- Grupa napędowa: microSHIFT
- Przerzutka tylna: B'twin Microshift
- Silnik: w tylnym kole 36 V, 250 W maks.
- Bateria: Ogniwa litowo-jonowe LG/Samsung
- Wyświetlacz: LED'owa konsola kontrolna umieszczona jest tuż przy lewym chwycie
- Hamulce: V-brake TEKTRO
- Typ hamulców: Szczękowe
EcoBike Traffic Man 8,7 ah Greenway
- Cena: 4999.00 PLN
- Waga: 22.10 kg
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SunTour CR8V
- Grupa napędowa: Shimano Tourney
- Przerzutka tylna: Shimano Altus 7
- Mechanizm korbowy: Prowheel 42T
- Silnik: Moc nominalna 250 W Moc maksymalna 350 W
- Bateria: 417,6 - 630 Wh
- Hamulce: Promax TX117
- Typ hamulców: Szczękowe
Romet E-MODECO URB 1.0
- Cena: 7799.00 PLN
- Waga: 25.00 kg
- Opis ramy: alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX-E25-LO-DS
- Grupa napędowa: Shimano Acera
- Przerzutka tylna: Shimano Acera RDM3020-8
- Mechanizm korbowy: Prowheel 38T 170mm
- Silnik: Bafang G020 tylny, 250 Watt, 45nm speed sensor
- Bateria: 504Wh
- Wyświetlacz: Bafang DP C220 CAN
- Hamulce: Shimano BL-MT200 160mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Unibike OPTIMA
- Cena: 7999.00 PLN
- Opis ramy: ALU 6061-T6, ZINTEGROWANA BATERIA
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX-E25
- Grupa napędowa: Shimano Acera
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS M310
- Mechanizm korbowy: FSA AL-8T / 38T
- Silnik: BAFANG 250W/45NM
- Bateria: BAFANG I1+ 630 WH
- Wyświetlacz: BAFANG
- Hamulce: SHIMANO MT200
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Mbike eCITY 828.2
- Cena: 8499.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX DS 700C
- Grupa napędowa: Shimano Acera
- Przerzutka tylna: Shimano M3020 Acera
- Mechanizm korbowy: Prowheel
- Silnik: BAFANG 36V250W,220G9.1 45nM
- Bateria: 504Wh /14Ah 36V
- Wyświetlacz: Bafang LCD
- Hamulce: Shimano MT-200 / Tektro HD-M275
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Tabou KINETIC MONO UP 1.0 W 2023
- Cena: 8999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: ZOOM 187S AMS MLO 65mm
- Grupa napędowa: Shimano Acera
- Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M3020
- Mechanizm korbowy: ANANDA M80 / 38T / 170MM
- Silnik: ANANDA M80 / 36V / 80NM
- Bateria: GREENWAY POWER TUBE / 11.6AH / 420WH / 36V
- Wyświetlacz: ANANDA D16 / TFT / COLOR
- Hamulce: MAGURA HS11
- Typ hamulców: Szczękowe hydr.
Corelli Sacha L
- Cena: 8999.00 PLN
- Waga: 24.60 kg
- Opis ramy: Aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NEX
- Grupa napędowa: Shimano Alivio
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALIVIO
- Mechanizm korbowy: 38T 170 mm
- Silnik: BAFANG MID M400 36V 250W 80 NM
- Bateria: LI-ION DC36V10.5Ah 378W
- Hamulce: SHIMANO
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Lovelec Komo SUV
- Cena: 8999.00 PLN
- Waga: 25.50 kg
- Opis ramy: aluminiowa (6061)
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM 32, amortyzowany, z regulacją, z blokadą
- Grupa napędowa: Shimano Altus
- Przerzutka tylna: Shimano Altus
- Mechanizm korbowy: Prowheel, 170 mm 44T
- Silnik: AKM, 36 V, 250 W/500 W, bezszczotkowy tylny, 60 Nm
- Bateria: 21700, Li–ion, 16 Ah (576 Wh)/20 Ah (720 Wh), zintegrowany
- Wyświetlacz: Bigstone C600E, LCD, z komputerem
- Hamulce: Tektro HD–T275, 180 mm
- Typ hamulców: Szczękowe hydr.
Pegasus ANCURA E7R HS
- Cena: 9065.79 EURO
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour CR85-E25 P
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Przerzutka tylna: Shimano Nexus SG-C3001-7C
- Mechanizm korbowy: FSA CK-220 (GEN3)
- Silnik: Bosch Active Line (40 Nm)
- Bateria: Bosch PowerPack 500
- Wyświetlacz: Purion
- Hamulce: Magura HS-11
- Typ hamulców: Szczękowe hydr.
Scott SUB Active eRide 20
- Cena: 9569.00 PLN
- Waga: 26.30 kg
- Opis ramy: Specjalnie cieniowane rury z aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NEX-E25 DS QR 700C
- Grupa napędowa: Shimano CUES
- Przerzutka tylna: Shimano CUES ARDU4000GS
- Mechanizm korbowy: Miranda 172, 5mm
- Silnik: Bosch Active Plus
- Bateria: PowerPack 400Wh
- Wyświetlacz: Purion
- Hamulce: Shimano BR-M200
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Superior SSC 100 L
- Cena: 9999.00 PLN
- Opis ramy: Alloy 6061 T6
- Widelec/amortyzator przedni: ZOOM 187D AMS, 1-1/8
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Przerzutka tylna: SHIMANO NEXUS
- Mechanizm korbowy: SHIMANO FC-E5000, 38T
- Silnik: SHIMANO STEPS E5000, 40Nm
- Bateria: SHIMANO STEPS, BT-E6000, 418Wh
- Wyświetlacz: SHIMANO SC-E5000
- Hamulce: Alhonga HJ-OD07,
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Kellys ESTIMA 10
- Cena: 9999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX-E25 DS
- Grupa napędowa: Shimano CUES
- Przerzutka tylna: SHIMANO Cues U4000 (direct mount)
- Mechanizm korbowy: Shimano E5000 (38T) 170mm
- Silnik: Shimano STEPS E5000, 36V
- Bateria: Shimano BT-E8010, 504Wh / 14Ah
- Wyświetlacz: Shimano SC-E5000
- Hamulce: Shimano MT200 160mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Trek Verve+ 1
- Cena: 10399.00 PLN
- Waga: 22.50 kg
- Opis ramy: Alpha Silver Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie bagażnika i podpórki, zacisk QR 135 x 5 mm
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX, sprężyna zwojowa, regulowane naprężenie wstępne
- Grupa napędowa: Shimano Altus
- Przerzutka tylna: Shimano Altus M2000, długi wózek
- Mechanizm korbowy: ProWheel ze stopu aluminium, zębatka stalowa 38T, 170 mm długości
- Silnik: Bosch Active Line, 250 W, 40 Nm, 25 km/h
- Bateria: Bosch PowerTube 300
- Wyświetlacz: Bosch Purion
- Hamulce: Hydrauliczny hamulec tarczowy Shimano MT200, Shimano RT10, centerlock, 160 mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cannondale Tesoro Neo SL EQ Remixate
- Cena: 10799.00 PLN
- Opis ramy: SmartForm C3
- Widelec/amortyzator przedni: Karbonowy
- Grupa napędowa: microSHIFT
- Przerzutka tylna: microSHIFT Advent X
- Mechanizm korbowy: Prowheel, 38T
- Silnik: Mahle ebikemotion X35 250W, w tylnej pieście
- Bateria: Mahle ebikemotion X35 250Wh
- Wyświetlacz: Mahle
- Hamulce: Tektro M275, tarcze 160mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Canyon Precede:ON 5
- Cena: 10999.00 PLN
- Waga: 23.70 kg
- Opis ramy: Canyon Precede:ON
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0093 Disc
- Grupa napędowa: Shimano Deore
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M5100 11s
- Mechanizm korbowy: Miranda Delta
- Silnik: Bosch Active Line Plus (Gen3)
- Bateria: Bosch PowerTube
- Hamulce: Shimano Deore M5100 11s
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Electra Loft Go! 5i EQ
- Cena: 10999.00 PLN
- Waga: 24.50 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061-T6
- Widelec/amortyzator przedni: Stal o wysokiej wytrzymałości Hi-ten, gięty ze zwężanymi goleniami
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Przerzutka tylna: Shimano Nexus, 5s
- Mechanizm korbowy: Kuty stop aluminium, 170 mm, typu Bosch, zębatka FSA 38t
- Silnik: Bosch Active Line Plus, 250 W
- Bateria: Bosch PowerPack 400, w zestawie ładowarka 4 A
- Wyświetlacz: Bosch Purion
- Hamulce: Tektro
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Yamaha CrossCore RC
- Cena: 11300.00 PLN
- Waga: 23.90 kg
- Opis ramy: aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: NEX-E25 15QLC 700C-30
- Grupa napędowa: Shimano Alivio
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio, RD-M3100 SHADOW TYPE SGS TOP NORMAL
- Mechanizm korbowy: 44T 165 mm - rozmiar S, 170 mm - rozmiar M i L
- Silnik: PW-ST
- Bateria: ML500
- Wyświetlacz: A
- Hamulce: Shimano BR-MT200
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Stevens E-Molveno
- Cena: 11900.00 PLN
- Waga: 23.90 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NX1-Coil LO
- Grupa napędowa: Shimano CUES
- Przerzutka tylna: Shimano CUES U4000 Shadow
- Mechanizm korbowy: Oxygen E-Scorpo 42t
- Silnik: Bosch G3 Active Line
- Bateria: Bosch PowerPack 400Wh
- Wyświetlacz: Bosch Purion
Giant ENTOUR E+ 1 LDS
- Cena: 11999.00 PLN
- Waga: 25.50 kg
- Opis ramy: aluminium ALUXX, konstrukcja z niskim przekrokiem
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Przerzutka tylna: Shimano Nexus 7
- Mechanizm korbowy: Giant aluminium
- Silnik: SyncDrive Core, 50Nm, Powered by Yamaha PedalPlus 6-sensor technology
- Bateria: EnergyPak 400, zintegrowany z bagażnikiem
- Wyświetlacz: RideControl Dash, kolory LCD
- Hamulce: Tektro HDM-M275, tarcze 160mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
CTM METRIC LADY 1.0
- Cena: 12300.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM32 ATB
- Grupa napędowa: Shimano Altus
- Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-M3020
- Mechanizm korbowy: Bafang 42T, 170mm
- Silnik: BAFANG M200 / 250W / 65Nm
- Bateria: CTM IGB 630Wh / 36V / 17,5Ah
- Hamulce: Shimano MT200 / SMRT10S
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Winora Tria 7 eco
- Cena: 12399.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061 hydroformowane
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour, NEX E25
- Grupa napędowa: Shimano Altus
- Przerzutka tylna: Shimano, Altus M310
- Mechanizm korbowy: Winora, Samox, 38 z., Aluminium
- Silnik: Bosch, Active, 250 W, 40 Nm, 25 km/h
- Bateria: Bosch, PowerTube, 400 Wh
- Wyświetlacz: Bosch, Purion
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Marin Sausalito/ST E2
- Cena: 12499.00 PLN
- Opis ramy: 6061 Aluminum
- Widelec/amortyzator przedni: SR/Suntour NVX-E
- Grupa napędowa: Shimano Deore
- Przerzutka tylna: Shimano Deore 11
- Mechanizm korbowy: Aluminum w/ 44T
- Silnik: Shimano Steps EP6 Drive Unit, 250W, 85Nm, Class 1 (16mph, 25Km/h)
- Bateria: Shimano BTEN605, 504Wh
- Hamulce: Shimano MT201 180mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cube Ella Ride Hybrid 500
- Cena: 12579.00 PLN
- Waga: 26.30 kg
- Opis ramy: Aluminium Superlite
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX-E25
- Grupa napędowa: Shimano Deore
- Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M5120-SGS, 10
- Mechanizm korbowy: ACID E-Crank, 38T, 165mm
- Silnik: Bosch Drive Unit Active Plus Generation 3 (50Nm) Cruise (250Watt)
- Bateria: Bosch PowerTube 500
- Wyświetlacz: Bosch Purion
- Hamulce: Shimano BR-MT420/MT410, 180
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Specialized Turbo Vado SL 4.0
- Cena: 13500.00 PLN
- Waga: 15.50 kg
- Opis ramy: Aluminium E5
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
- Grupa napędowa: SRAM NX
- Przerzutka tylna: SRAM NX, 11s
- Mechanizm korbowy: Praxis
- Silnik: Specialized SL 1.1
- Bateria: Specialized SL1-320Wh
- Wyświetlacz: Specialized TCU
- Hamulce: Tektro HD-R290
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Orbea VIBE MID H30
- Cena: 13999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Acera
- Przerzutka tylna: Shimano Acera M3020
- Mechanizm korbowy: Aluminium, 42t
- Silnik: Mahle motor hub X35 Plus
- Bateria: Mahle 36V/6.9A 248Wh ANT+
- Hamulce: Shimano MT200
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Haibike TREKKING 4
- Cena: 14799.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX E25
- Grupa napędowa: Shimano Altus
- Przerzutka tylna: Shimano, Altus M2000
- Mechanizm korbowy: Stal 38T
- Silnik: Yamaha, PW-TE System, 250 W, 60 Nm, 25 km/h
- Bateria: 500 Wh
- Wyświetlacz: Yamaha, 1.7" LCD
- Hamulce: Alhonga, HT474, 180mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Corratec E-Power City 26 AP5 12S Wave
- Cena: 14845.00 PLN
- Opis ramy: aluminiowa Corratec E-Power City 26 AP5 11S Wave
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX-DS
- Grupa napędowa: SRAM SX Eagle
- Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle
- Mechanizm korbowy: SRAM Cring X-Sync 38t
- Silnik: BOSCH Active Line Plus
- Bateria: BOSCH PowerPack 545 Performance
- Wyświetlacz: Bosch Intuvia
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Creme Eve' E5 Belt
- Cena: 14999.00 PLN
- Widelec/amortyzator przedni: Cromoly steel fork, 1-1/8"
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Przerzutka tylna: Shimano Nexus 5s
- Mechanizm korbowy: Creme aluminium crank, 170 mm, 42t Gates CDX chainring
- Silnik: SHIMANO STEPS E5000, 60NM (MAX), 250W,
- Bateria: 504WH BATTERY
- Hamulce: Tektro M280
- Typ hamulców: Tarczowe mech.