Popularność kolarstwa szosowego w ostatnich latach znacząco wzrosła, nie dziwi więc fakt, że coraz więcej osób poszukuje roweru szosowego w niewygórowanej cenie. Szosówek w założonym budżecie szukają także osoby, które uprawiają inne kolarskie dysycypliny i szukają roweru, który pozwoli im potrenować na szosie. Trzeba jednak mieć na uwadze, że równoczesny rozwój segmentu rowerów gravel spowodował, że coraz częściej początkujący rowerzyści wolą pójść w tym kierunku. Zamiast taniej szosy, biorą podstawowego gravela. To też dobry kierunek, aby wykrystalizować, czy wolimy jazdę po asfalcie, czy jednak potrzebujemy roweru o szerszej uniwersalności.
Tym razem na tapecie wylądowały rowery szosowe do 3000 zł – w tym artykule podpowiadamy Wam, czego możemy spodziewać się obecnie w tym budżecie i na co warto zwrócić uwagę przy zakupie? Choć warto od razu dodać, że ceny nowych rowerów stale się podnoszą i obecnie szersza rynkowa oferta dostępna jest dopiero powyżej 4000 zł, wtedy też do głosu dochodzi większa liczba producentów, włącznie z tzw. markami premium. Poniżej 3000 zł na rynku obecni są jedynie producenci nieco niżej wyceniający swoje jednoślady oraz królujący w tego typu rowerach Decathlon. Nie zapominajmy też, że sensowną alternatywą w takim przypadku są rowery używane.
Jeśli szukacie nieco ogólnej wiedzy dotyczącej rowerów szosowych, zapraszamy do naszego poradnika: Jaki rower szosowy wybrać?. Warto zerknąć też na elementarny tekst: Dobór rozmiaru roweru.
Jaka rama? Jaki widelec?
W założonej kwocie możemy spodziewać się ram wykonanych z aluminium. Ważne, aby geometria roweru była dostosowana do naszych preferencji i możliwości. Koniecznie spytajmy o to sprzedawcę! Choć producenci raczej dostosowują ją do początkujących użytkowników. Jeśli zaczynacie przygodę z kolarstwem, to najlepsze będą rowery o geometrii endurance, która zapewnia bardziej komfortową sylwetkę i więcej stabilności w prowadzeniu. Jeśli natomiast zamierzacie jeździć bardziej sportowo, warto wybierać rowery typu race. Choć generalnie w badanym przedziale cenowym dominują rowery o bardziej amatorskich właściwościach, stąd najczęściej spotyka się właśnie geometrie endurance. Rzadziej spotkamy tu standardy znane z konstrukcji przeznaczonych do wyczynowego ścigania się.
Ważnym elementem układanki jest widelec – w naszych widełkach cenowych otrzymujemy głównie widelce aluminiowe, ale zdarzają się też propozycje karbonowe (z aluminiową rurą sterową). Widelce z włókna węglowego są lżejsze, ale i znacznie lepiej pochłaniają drgania powstające na nierównościach i są sztywniejsze – to właśnie dlatego karbonowe widelce są wybierane przez kupujących znacznie chętniej.
Zawsze zaznaczamy, że zdecydowanie lepiej jest zainwestować w rower z lepszą ramą i widelcem, aniżeli w gorszą ramę i lepszy osprzęt. Rama na dobrym poziomie stanowi o wiele lepsze ulokowanie środków, bo stanowi bazę do rozbudowy i modyfikacji w przyszłości.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 10000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku
- Rower szosowy dla kobiety
Wyposażenie
Obecnie szosówki do 3000 zł wyposażone są najczęściej w podstawową grupę Shimano Claris, czyli system 2x8, trafić się też może - odbiegający od obu w/w grup choćby ergonomią - osprzęt Shimano Tourney (2x7). Zdarzają się też odstępstwa w drugą stronę i niekiedy liczyć można na lepszy osprzęt Shimano Sora (2x9).
Właściwe przełożenia
Rowery z tej półki cenowej dedykowane są początkującym, dlatego zwykle producenci oferują w nich miękkie przełożenia. Standardem jest korba o 2 blatach w kompaktowym rozmiarze 50/34. Mając z tyłu 8 lub 7-biegową kasetę o największej koronce 28 (a większość firm oferuje w rowerach dla początkujących jeszcze bardziej miękkie kasety) otrzymujemy i tak przełożenie, które pozwoli nam podjechać praktycznie każde wzniesienie.
Pozostałe komponenty
Jeśli szosa to naturalnie spodziewać musimy się kierownicy typu baranek – nieprawdą jest, jakoby taka kierownica była mniej komfortowa. Przecież zawodowcy, pokonując nieludzko długie dystanse, nie mogą pozwolić sobie na utratę komfortu w tak istotnym miejscu, jakim jest kokpit! W rzeczywistości kierownica typu baranek zapewnia nam naturalne ułożenie dłoni, które trzymają kierownicę równolegle do roweru i naszego korpusu – dokładnie tak, jak dłonie ułożone są, kiedy stoimy wyprostowani. Nie obawiajmy się szosy - nowoczesne rowery są naprawdę wygodne. Zwracajmy też uwagę na szerokość opon - modele z ogumieniem o szerokości około 28 mm pozwolą na jazdę z niskim ciśnieniem. To znacznie poprawi komfort naszej szosowej jazdy.
Co na rynku?
Prezentujemy po jednym modelu w cenie między 2500 a 3000 zł z każdej marki. Przegląd zaktualizowaliśmy w oparciu o Katalog Rowerowy 2024.
Triban REGULAR
- Cena: 2999.00 PLN
- Waga: 9.95 kg
- Opis ramy: 100% Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Karbonowy
- Grupa napędowa: Shimano Sora
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: Michelin Dynamic sport 700X25.
- Typ hamulców: Szczękowe
Corelli The Race CR 1000
- Cena: 2699.00 PLN
- Waga: 11.70 kg
- Opis ramy: aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: aluminiowy
- Grupa napędowa: Shimano Claris
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: 700x25C
- Typ hamulców: Szczękowe