Materiał zawiera treści reklamowe

Aerodynamiczne rowery szosowe: jaki model wybrać?

Sprawdź modele aerodynamicznych rowerów szosowych dostępne na rynku w kolekcjach na 2025 rok. Dowiedz się więcej o ich konstrukcji i przeznaczeniu.

Drukuj
Michał Kuczyński

Jednym z najlepiej widocznych trendów na rynku rowerów szosowych jest aerodynamika. Opływowe konstrukcje są nie tylko szybsze, ale również świetnie wyglądają. Ich zalety są oczywiste, przy tej samej mocy, pozwalają jechać szybciej! Czy sprawdzą się dla każdego?

Przez długie lata, przed ,,erą aero", wszyscy producenci rowerów ścigali się, kto zaprojektuje rower lżejszy, zachowujący przy tym jako tako rozsądną sztywność i wytrzymałość na uszkodzenia. Ten wyścig prowadził z czasem do prawdziwych absurdów i powstania rowerów, na których bezpiecznie nie mógłby jeździć nikt o bardziej "normalnej" niż typowo kolarska wadze. Swoiste zboczenie na punkcie niskiej masy jest zrozumiałe, od początku lat 90. XX wieku rowery szosowe zaczęły szybko chudnąć za sprawą coraz powszechniejszego stosowania karbonu - najpierw w ramach, potem komponentach i kołach. Można powiedzieć, że lżejszy = szybszy, szczególnie w pierwszych sekundach po wejściu na rower. Gdy, czujemy jak świetnie przyspiesza za sprawą piórkowej masy, podobnie w górach na podjazdach. Rozwój rowerów szosowych oparto więc głównie o odchudzanie. Ten trend się jednak wyczerpał, bo obecnie możliwe jest wyprodukowanie roweru szosowego dla zawodowca, który całkowicie spełni jego potrzeby w zakresie sztywności, komfortu itp. kwestii, o masie między 5 a 6 kg. Nic to jednak nie daje, ponieważ limit wagowy narzucony przez UCI wynosi 6,8 kg. Skoro rowery nie mogły być coraz lżejsze, rozpoczęto wyścig zbrojeń na nowym polu - aerodynamiki. I bardzo dobrze! Eksperci zaczęli zwracać uwagę na to, że - owszem - niska masa oczywiście potrafi poprawić dynamikę przyspieszania roweru i jest bardzo ważna w górach, jednak ważniejsze pozostaje to, jak rower utrzymuje prędkość podczas wystawiania nosa do wiatru. Czyli przez większość czasu, gdy jedziemy na szosie...

 

Policzno więc, że zyski wagowe w ostatecznym rozrachunku nie dzadzą tyle urwanych sekund, co ,,szybszy" rower i bardziej opływowa sylwetka. Również amatorom, którzy paradoksalnie zyskują na aero-konstrukcjach bardzo dużo. Tak właśnie pojawił się zupełnie nowy trend, który chociaż pełnymi garściami czerpie ze świata rowerów czasowych i triathlonowych, to stara się zaproponować zupełnie nową drogę w rozwoju rowerów szosowych. Celem producentów jest więc osiągnięcie kompromisu - czy raczej właściwego balansu - pomiędzy wygodą, masą roweru, a właściwościami aerodynamicznymi pozwalającymi po prostu jeździć szybciej.

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

Dla kogo rower aerodynamiczny?

Odpowiedź jest w zasadzie prosta - dla każdego, komu zależy na wysokiej średniej i przelotowej prędkości. Badania pokazują, że dopiero na podjazdach o nachyleniu powyżej 7% taki rower będzie mniej skuteczny, niż lżejsza klasyczna szosówka. W tym miejscu warto przemyśleć, gdzie najczęściej jeździcie i jeżeli tych podjazdów jest niewiele, a dominują płaskie, pagórkowate, bądź łagodne górskie trasy, to z miejsca polecalibyśmy rowery aero. Najmniej sprawdzają się w bardzo stromych górach oraz na najgorszej jakości nawierzchniach. Wiele rowerów aero z początkowej fazy ich trendu było bardzo twardych, obecne są znacznie wygodniejsze. Do tego stopnia, że prosi potrafią jechać na nich nawet brukowane klasyki. Koniec, końców jednak, nadal są bardziej komfortowe - w aspekcie tłumienia drgań - rowery. 

Jest jeszcze jeden warunek do spełnienia. Ponieważ w kontekście szybkiej jazdy ważna jest jak najmniejsza powierzchnia czołowa roweru i kolarza, to rowery opływowe mają zwykle dość długą i pochyloną pozycję. Takie wyścigowe ułożenie sylwetki przypadnie do gustu bardziej sportowo zorientowanym kolarzom. Warto jednak pamiętać, że na aero szosie nie usiądziemy wyprostowani niczym turysta, choć oczywiście poszczególne rowery nieco różnią się na tym polu. To w zasadzie tyle. Jeśli chcecie być szybcy, taki sprzęt pasuje pod wasze trasy i lubicie wyciągniętą sylwetkę - wybór jest prosty. W gratisie otrzymuje się doskonałe sterowanie - rowery aero są bardzo stabilne, w prowadzeniu oferują dużo spokoju i bezpieczeństwa, mimo że to wyścigówki, to prowadzą się rewelacyjnie i wyjątkowo przyjaźnie. 

 

 

 
 

Dobry wybór nie tylko dla szosowca, ale również dla triathlonisty

Rower aerodynamiczny może być też bardzo dobrym wyborem w przypadku osób, które myślą o swoich pierwszych startach w triathlonie, ale nie chcą od razu kupować dedykowanego roweru przeznaczonego tylko do startu w imprezach tri. Aerodynamiczna szosa sprawdzi się zarówno na normalnych treningach szosowych, ale po niewielkim tuningu równie sprawnym rowerem czasowym / triathlonowym. Po instalacji lemondki i odwróceniu sztycy (niektóre modele mają taką opcję) będzie bardzo sprawną alternatywą dla typowego roweru czasowego

 

 
 

Hamulce tarczowe i elektroniczny osprzęt

Nowoczesne rowery aero budowane są już wyłącznie pod hamulce tarczowe. Ten standard zadomowił się na rynku i bardzo dobrze, że tak się stało - hydrauliczne tarczówki hamują szybciej, pewniej i dzięki nim jeździmy po prostu bezpieczniej. Kolejną ważną kwestią jest osprzęt. Ramy niektórych producentów nie mają już opcji stosowania osprzętu mechanicznego. W takich wypadkach pozostają nam jedynie grupy elektroniczne, czyli AXS od SRAMa, Di2 od Shimano oraz EPS od Campagnolo. Jakość działania tego typu napędów jest rewelacyjna, więc to również in plus. Warto mieć jednak na uwadze, że nawet jeśli dana rama ma możliwość założenia przerzutek z linkami, to i tak lepszym wyborem będą grupy elektroniczne, ponieważ zagięcie pancerzy - biegnących obecnie najczęściej przez rurę sterową widelca - jest tak mocne, że napęd działa gorzej, aniżeli ma to miejsce w normalnych rowerach...

Bardzo ważnym elementem roweru aero są wysokie karbonowe koła, które dają zysk na poziomie 10 W. Ich obecność to must have w tym segmencie rowerów! Na tym polu również dokonała się rewolucja w ostatnim czasie, ponieważ koła pod tubeless i opony tubeless ready wyparły klasyczne szytki! Nowoczesna technologia doprowadziła do tego, że taki zestaw jest po prostu szybszy...

 

 

Co oferuje rynek?

Rowery aero cechują się generalnie wyższą ceną, niż klasyczne szosy typu race, czy rowery endurance. Najtańsze rowery aerodynamiczne prezentujemy w artykule: Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku. W nim znajdziecie maszyny zaczynające się kwot za nieco powyżej 10 000 zł, a kończące się na 20 000 zł. Natomiast w tym artykule prezentujemy modele aero w cenie między 23 000 zł a 37 000 zł, po jednym modelu na rok 2025 od każdego producenta. Przegląd zrealizowaliśmy przy pomocy Katalogu Rowerowego

 

Felt AR FRD Ultimate Ultegra Di2

  • Cena: 35999.00 PLN
  • Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Felt AR 3.0, UHC Ultimate + TeXtreme carbon, 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Shimano Ultegra, WH-R8170
  • Opony: Continental Grand Prix 5000 TR, 700x25
ROWERY Felt

Bianchi Oltre PRO, Shimano Ultegra Di2, 4iiii

  • Cena: 35999.00 PLN
  • Opis ramy: Oltre PRO carbon, kompatybilna tylko z elektronicznymi grupami osprzętu, zintegrowany zacisk sztycy, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Full Carbon aero, wewnętrzne prowadzenie przewodów, 1-1/4", mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Velomann Plutonium, 50mm
  • Opony: Pirelli P ZERO Race SL TLR , 28-622, 120 tpi
ROWERY Bianchi

Cube Litening AERO C:68X SLX

  • Cena: 35039.00 PLN
  • Waga: 7.30 kg
  • Opis ramy: W pełni zintegrowane prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: Flat mount, technologia Twin Mold
  • Widelec/amortyzator przedni: Litening C:68X Aero, zintegrowane prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: Flat mount
  • Grupa napędowa: SRAM Red AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Newmen Streem S.60/66 VONOA Carbon, 15/18, karbonowe szprychy, 12x100mm/12x142mm, Tubeless Ready
  • Opony: Conti Grand Prix 5000 S TR, Tubeless Ready, 28-622
ROWERY Cube

Cinelli Pressure ADR Dura-Ace Di2

  • Cena: 35699.00 PLN
  • Opis ramy: CINELLI Pressure ADR, karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowanie hamulca flat mount, kompatybilna wyłącznie z elektronicznymi grupami osprzętu, zintegrowany zacisk sztycy, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Columbus Disc 1-1/2”, karbon, 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: FULCRUM WIND 42mm
  • Opony: Pirelli PZero Race 700x28
ROWERY Cinelli

Eddy Merckx 525 DB

  • Cena: 33237.00 PLN
  • Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Fulcrum Wind 400 DB
  • Opony: Vredestein Fortezza Senzo Superiore 25
ROWERY Eddy Merckx

Canyon Aeroad CF SLX 8 AXS

  • Cena: 32699.00 PLN
  • Waga: 7.86 kg
  • Opis ramy: Canyon Aeroad CF SLX, karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, maksymalna szerokość opony 32mm, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0137 CF Disc, karbon, hermetycznie uszczelnione stery, oś 12x100mm
  • Grupa napędowa: SRAM Force AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Zipp 404 Firecrest Hookless
  • Opony: Pirelli P Zero Race TLR Classic, 28mm
ROWERY Canyon

Corratec CCT EVO PRO AXS

  • Cena: 29999.00 PLN
  • Opis ramy: CCT EVO PRO, Karbon, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, kompatybilna z elektronicznymi grupami osprzętu, 12x142mm, zintegrowany zacisk sztycy
  • Widelec/amortyzator przedni: CCT EVO PRO, 12x100mm
  • Grupa napędowa: SRAM Force AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: URSUS MIURA TC47 DISC CL XD
  • Opony: CONTINENTAL 28-622 GRAND PRIX 5000S TR
ROWERY Corratec

Orbea ORCA AERO M21eLTD

  • Cena: 29999.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Orca Aero Carbon OMX
  • Widelec/amortyzator przedni: Orbea Orca Aero OMX ICR
  • Grupa napędowa: SRAM Force AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Oquo Road Performance RP45TEAM
  • Opony: Vittoria Corsa N.Ext G2.0 700x28c
ROWERY Orbea

Giant Propel Advanced Pro 0 Di2

  • Cena: 28999.00 PLN
  • Opis ramy: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense, flat-mount disc, oś przelotowa 12x142mm, max. rozmiar opony 700x30mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced SL, karbonowa rura sterowa OverDrive Aero (D-shaped), flat-mount disc, oś przelotowa 12x100mm, max. rozmiar opony 700x30mm
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Giant SLR 1 50 Disc
  • Opony: CADEX Road Race, tubeless, 700x25c (26.5mm), zwijane
ROWERY Giant

Trek Madone SL 7 Gen 8

  • Cena: 28999.00 PLN
  • Waga: 7.88 kg
  • Opis ramy: Włókno węglowe OCLV Serii 500, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, rura podsiodłowa w systemie IsoFoil, system sterów RCS, mocowanie hamulca: flat mount, hak przerzutki UDH, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Madone Gen 8 full carbon, 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Bontrager Aeolus Pro 51
  • Opony: Bontrager R3 Hard-Case Lite, 170tpi, 700x28mm
ROWERY Trek

LIV EnviLiv Advanced Pro

  • Cena: 28999.00 PLN
  • Opis ramy: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense, flat-mount disc, oś przelotowa 12x142mm, max. rozmiar opony 700x30mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced SL, karbonowa rura sterowa OverDrive Aero (D-shaped), flat-mount disc, oś przelotowa 12x100mm, max. rozmiar opony 700x30mm
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: CADEX Race, 170TPI, Race Shield, tubeless, 700x25c (26.5mm), zwijane
ROWERY LIV

Scott Foil RC 10

  • Cena: 28699.00 PLN
  • Waga: 7.80 kg
  • Opis ramy: FOIL RC Disc HMX, karbon, Geometria Road Race, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, wymienny hak przerzutki, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: FOIL Disc HMX, 1”
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Syncros Capital 1.0 Aero 60mm
  • Opony: Schwalbe PRO ONE Aero, TL-Easy, Fold, 700x28C
ROWERY Scott

Focus IZALCO MAX 9.8

  • Cena: 27999.00 PLN
  • Waga: 7.80 kg
  • Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100mm, flat mount
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: DT Swiss ERC1600, carbon, 622-22
  • Opony: Vittoria Corsa, Next TLR, 28-622
ROWERY Focus

Lapierre Aircode DRS 9.0 2024

  • Cena: 26603.20 PLN
  • Waga: 7.60 kg
  • Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, mufa suportu: PF, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Aircode DRS, 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Lapierre Road Disc Carbon 700x21c 50mm
  • Opony: Continental GP5000S TR Tubeless ready 25-622
ROWERY Lapierre

Van Rysel RCR PRO Ultegra DI2

  • Cena: 25999.00 PLN
  • Waga: 7.35 kg
  • Opis ramy: RCR Carbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: RCR Carbon, 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: SWISS SIDE HADRON² 500 CLASSIC
  • Opony: Continental GP 5000 S TLR
ROWERY Van Rysel

Fuji Transonic 1.1

  • Cena: 25771.72 PLN
  • Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: C15 ultra high-modulus, 12x100mm
  • Grupa napędowa: SRAM Force AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Vision Tech TC55, carbon
  • Opony: Vittoria Corsa G2.0, 700 x 28c
ROWERY Fuji

Wilier Filante SL SHIMANO ULTEGRA Di2

  • Cena: 25699.00 PLN
  • Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, zintegrowany zacisk sztycy, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: FILANTE SL - CARBON, 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: MICHE SWR EVO 50
  • Opony: VITTORIA RUBINO IV GRAPHENE 2.0 700X28c
ROWERY Wilier

Merida REACTO 8000 25

  • Cena: 24999.00 PLN
  • Opis ramy: REACTO CF3 IV, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, maksymalna szerokość opony: 30c, oś: 12x142mm, mufa supportu: BB86,5
  • Widelec/amortyzator przedni: REACTO CF3 IV DISC, 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Reynolds AR 60 Expert DB
  • Opony: Continental Grand Prix 5000S TR, 700x28
ROWERY Merida

Pells Airflow Ultimate

  • Cena: 23190.00 PLN
  • Opis ramy: High Modulus Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: PELLS Airflow Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Fulcrum Airbeat 400DB
  • Opony: Continental Grand Prix 5000 25-622
ROWERY Pells

 

 

 

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj