Spis treści:
Przez długie lata, przed ,,erą aero", wszyscy producenci rowerów ścigali się, kto zaprojektuje rower lżejszy, zachowujący przy tym jako tako rozsądną sztywność i wytrzymałość na uszkodzenia. Ten wyścig prowadził z czasem do prawdziwych absurdów i powstania rowerów, na których bezpiecznie nie mógłby jeździć nikt o bardziej "normalnej" niż typowo kolarska wadze. Swoiste zboczenie na punkcie niskiej masy jest zrozumiałe, od początku lat 90. XX wieku rowery szosowe zaczęły szybko chudnąć za sprawą coraz powszechniejszego stosowania karbonu - najpierw w ramach, potem komponentach i kołach. Można powiedzieć, że lżejszy = szybszy, szczególnie w pierwszych sekundach po wejściu na rower. Gdy, czujemy jak świetnie przyspiesza za sprawą piórkowej masy, podobnie w górach na podjazdach. Rozwój rowerów szosowych oparto więc głównie o odchudzanie. Ten trend się jednak wyczerpał, bo obecnie możliwe jest wyprodukowanie roweru szosowego dla zawodowca, który całkowicie spełni jego potrzeby w zakresie sztywności, komfortu itp. kwestii, o masie między 5 a 6 kg. Nic to jednak nie daje, ponieważ limit wagowy narzucony przez UCI wynosi 6,8 kg. Skoro rowery nie mogły być coraz lżejsze, rozpoczęto wyścig zbrojeń na nowym polu - aerodynamiki. I bardzo dobrze! Eksperci zaczęli zwracać uwagę na to, że - owszem - niska masa oczywiście potrafi poprawić dynamikę przyspieszania roweru i jest bardzo ważna w górach, jednak ważniejsze pozostaje to, jak rower utrzymuje prędkość podczas wystawiania nosa do wiatru. Czyli przez większość czasu, gdy jedziemy na szosie...
Policzno więc, że zyski wagowe w ostatecznym rozrachunku nie dzadzą tyle urwanych sekund, co ,,szybszy" rower i bardziej opływowa sylwetka. Również amatorom, którzy paradoksalnie zyskują na aero-konstrukcjach bardzo dużo. Tak właśnie pojawił się zupełnie nowy trend, który chociaż pełnymi garściami czerpie ze świata rowerów czasowych i triathlonowych, to stara się zaproponować zupełnie nową drogę w rozwoju rowerów szosowych. Celem producentów jest więc osiągnięcie kompromisu - czy raczej właściwego balansu - pomiędzy wygodą, masą roweru, a właściwościami aerodynamicznymi pozwalającymi po prostu jeździć szybciej.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 10000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Jaki rower szosowy endurance wybrać?
- Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku
- Rower szosowy dla kobiety
- Jaki rower szosowy wybrać?
Dla kogo rower aerodynamiczny?
Odpowiedź jest w zasadzie prosta - dla każdego, komu zależy na wysokiej średniej i przelotowej prędkości. Badania pokazują, że dopiero na podjazdach o nachyleniu powyżej 7% taki rower będzie mniej skuteczny, niż lżejsza klasyczna szosówka. W tym miejscu warto przemyśleć, gdzie najczęściej jeździcie i jeżeli tych podjazdów jest niewiele, a dominują płaskie, pagórkowate, bądź łagodne górskie trasy, to z miejsca polecalibyśmy rowery aero. Najmniej sprawdzają się w bardzo stromych górach oraz na najgorszej jakości nawierzchniach. Wiele rowerów aero z początkowej fazy ich trendu było bardzo twardych, obecne są znacznie wygodniejsze. Do tego stopnia, że prosi potrafią jechać na nich nawet brukowane klasyki. Koniec, końców jednak, nadal są bardziej komfortowe - w aspekcie tłumienia drgań - rowery.
Jest jeszcze jeden warunek do spełnienia. Ponieważ w kontekście szybkiej jazdy ważna jest jak najmniejsza powierzchnia czołowa roweru i kolarza, to rowery opływowe mają zwykle dość długą i pochyloną pozycję. Takie wyścigowe ułożenie sylwetki przypadnie do gustu bardziej sportowo zorientowanym kolarzom. Warto jednak pamiętać, że na aero szosie nie usiądziemy wyprostowani niczym turysta, choć oczywiście poszczególne rowery nieco różnią się na tym polu. To w zasadzie tyle. Jeśli chcecie być szybcy, taki sprzęt pasuje pod wasze trasy i lubicie wyciągniętą sylwetkę - wybór jest prosty. W gratisie otrzymuje się doskonałe sterowanie - rowery aero są bardzo stabilne, w prowadzeniu oferują dużo spokoju i bezpieczeństwa, mimo że to wyścigówki, to prowadzą się rewelacyjnie i wyjątkowo przyjaźnie.
Dobry wybór nie tylko dla szosowca, ale również dla triathlonisty
Rower aerodynamiczny może być też bardzo dobrym wyborem w przypadku osób, które myślą o swoich pierwszych startach w triathlonie, ale nie chcą od razu kupować dedykowanego roweru przeznaczonego tylko do startu w imprezach tri. Aerodynamiczna szosa sprawdzi się zarówno na normalnych treningach szosowych, ale po niewielkim tuningu równie sprawnym rowerem czasowym / triathlonowym. Po instalacji lemondki i odwróceniu sztycy (niektóre modele mają taką opcję) będzie bardzo sprawną alternatywą dla typowego roweru czasowego.
Hamulce tarczowe i elektroniczny osprzęt
Nowoczesne rowery aero budowane są już wyłącznie pod hamulce tarczowe. Ten standard zadomowił się na rynku i bardzo dobrze, że tak się stało - hydrauliczne tarczówki hamują szybciej, pewniej i dzięki nim jeździmy po prostu bezpieczniej. Kolejną ważną kwestią jest osprzęt. Ramy niektórych producentów nie mają już opcji stosowania osprzętu mechanicznego. W takich wypadkach pozostają nam jedynie grupy elektroniczne, czyli AXS od SRAMa, Di2 od Shimano oraz EPS od Campagnolo. Jakość działania tego typu napędów jest rewelacyjna, więc to również in plus. Warto mieć jednak na uwadze, że nawet jeśli dana rama ma możliwość założenia przerzutek z linkami, to i tak lepszym wyborem będą grupy elektroniczne, ponieważ zagięcie pancerzy - biegnących obecnie najczęściej przez rurę sterową widelca - jest tak mocne, że napęd działa gorzej, aniżeli ma to miejsce w normalnych rowerach...
Bardzo ważnym elementem roweru aero są wysokie karbonowe koła, które dają zysk na poziomie 10 W. Ich obecność to must have w tym segmencie rowerów! Na tym polu również dokonała się rewolucja w ostatnim czasie, ponieważ koła pod tubeless i opony tubeless ready wyparły klasyczne szytki! Nowoczesna technologia doprowadziła do tego, że taki zestaw jest po prostu szybszy...
Polecany przez redakcję
Canyon Aeroad CF SLX 8 Di2 z pomiarem mocy
Aeroad to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i utytułowanych rowerów szosowych jeżdżących obecnie w peletonie - ilość zwycięstw na nim odniesionych jest trudna do zliczenia, bo w końcu ścigają się na nim takie sławy jak Mathieu van der Poel czy Kasia Niewiadoma. Aeroad swojego czasu wyznaczył tor projektowania rowerów aero, a od jego wprowadzenia na rynek podlegał tylko udoskonaleniom zgodnie z obowiązującymi nowymi standardami. Mało? Na tle innych konkurentów z tego segmentu Canyon oferuje także bardzo uczciwe ceny na swoje rowery - a to za sprawą swojego modelu sprzedaży bezpośredniej (rowery Canyona możecie dostać tylko na ich stronie internetowej: canyon.com).
Jak widać na pierwszy rzut oka carbonowa rama i widelec Aeroada zostały zaprojektowane tak, żeby stawiać jak najmniejsze opory powietrza - przy procesie projektowania użyto zaawansowanych technologii analizy komputerowej, a całość sprawdzono w tunelu aerodynamicznym. Pozycja zajmowana na modelu Aeroad jest oczywiście mocno pochylona ku przodowi i po prostu wyczynowa. Nie jest tajemnicą, że pozycja zajmowana na rowerze wpływa diametralnie na całokształt aerodynamiki. Co ciekawe Aeroad widywany jest nie tylko na trasach pagórkowatych klasyków czy etapów sprinterskich - jeździ tak dobrze, że niektórzy używali go nawet na górskich etapach czy wyboistym Paris-Roubaix - to zasługa prześwitu na opony rzędu 31 mm. Jak przystało na tak dopracowaną konstrukcję mamy tu zintegrowany z ramą zacisk carbonowej sztycy aero, sztywne osie kół czy nie poddający się przeciążeniom suport Press-Fit.
W naszej rekomendacji na sezon 2024 znalzał się model CF SLX 8 Di2 (są jeszcze modele na nieco bardziej zaawansowanych ramach CFR), który jest świetną ofertą dla osób, chcących kupić kompletny rower wyścigowy w dobrej cenie. Poniżej granicy 30k pln Canyon był w stanie zaoferować grupę napędową Shimano Ultegra R8100 Di2 z elektroniczną zmianą biegów, carbonowe koła DT Swiss ARC 1400 Dicut, a nawet pomiar mocy zamontowany do korby Ultegry! Masa tego bolidu zatrzymuje się na poziomie 7,8 kg.
- Rama Canyon Aeroad CF SLX z włókna węglowego CF
- Widelec Canyon FK0060 CF Disc
- Tylna przerzutka Shimano Ultegra Di2 R8150, 12-speed
- Przednia przerzutka Shimano Ultegra Di2 R8150, 12-speed
- Kaseta Shimano Ultegra R8100,12-speed, 11-30T
- Korba Shimano Ultegra R8100 4iiii Precision Powermeter
- Wkład suportu Shimano Pressfit BB72
- Koła z włókna węglowego DT Swiss ARC 1400 Dicut
- Kokpit Canyon CP0018 Aerocockpit
- Waga: 7,8 kg
- Cena 29.399 PLN
Co oferuje rynek?
Rowery aero cechują się generalnie wyższą ceną, niż klasyczne szosy typu race, czy rowery endurance. Najtańsze rowery aerodynamiczne prezentujemy w artykule: Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku. W nim znajdziecie maszyny zaczynające się kwot za nieco powyżej 10 000 zł, a kończące się na 20 000 zł. Natomaist w tym artykule prezentujemy modele aero w cenie 20 000 zł i wyższej, po jednym modelu na rok 2024 od każdego producenta. Przegląd zrealizowaliśmy przy pomocy Katalogu Rowerowego.
Cube LITENING AERO C:68X PRO
- Cena: 21419.00 PLN
- Waga: 7.70 kg
- Opis ramy: Litening C:68X® Aero Monocoque Advanced Twin Mold Technology
- Widelec/amortyzator przedni: Litening C:68X® Aero
- Grupa napędowa: SRAM Force eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Newmen Advanced SL R.50 Streem, Carbon
- Opony: Schwalbe Pro One, Tubeless Easy, 28-622
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Giant PROPEL ADVANCED 1
- Cena: 21999.00 PLN
- Waga: 8.50 kg
- Opis ramy: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense,, max. rozmiar opony 700x30mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive Aero (D-shaped), max. rozmiar opony 700x30mm
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Giant Gavia Course 1, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x25c (28mm), zwijane
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Focus IZALCO MAX 8.9
- Cena: 21999.00 PLN
- Waga: 8.00 kg
- Opis ramy: Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon MAX Technology
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Novatec R4, carbon, 21-622, front: 12x100 mm, rear: 12x142 mm.
- Opony: Vittoria Rubino TLR, 700 x 28C, Zwijane
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cinelli Pressure ADR Ultegra Di2
- Cena: 21999.00 PLN
- Opis ramy: karbon Columbus Monocoque
- Widelec/amortyzator przedni: Columbus Disc 1-1/2” karbon Monocoque wewnętrzne prowadzenie
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Aluminiowe - Fulcrum 600 DB
- Opony: Vittoria Zaffiro pro 700x28
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Van Rysel RCR Force AXS Carbon
- Cena: 21999.00 PLN
- Opis ramy: RCR Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: RCR Carbon
- Grupa napędowa: SRAM Force eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: ZIPP 404 FIRECREST
- Opony: Michelin Power CUP Black
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Wilier Filante SL
- Cena: 22027.41 PLN
- Opis ramy: FILANTE SL, Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: FILANTE SL, Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: MICHE SYNTIUM AERO
- Opony: VITTORIA RUBINO 700X28
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Fuji Transonic 2.1
- Cena: 22080.00 PLN
- Opis ramy: C10 high-modulus carbon
- Widelec/amortyzator przedni: C10 high-modulus carbon
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Vision Tech Trimax 35 Disc
- Opony: Vittoria Rubino Pro IV, G2.0, 28-622
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Merida REACTO 7000
- Cena: 22499.00 PLN
- Opis ramy: Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: REACTO CF3 IV Disc
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: MERIDA TEAM SL45
- Opony: Continental GrandPrix5000S TR
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Orbea ORCA AERO M30iLTD
- Cena: 22999.00 PLN
- Opis ramy: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: Orbea Orca Aero OMX ICR
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Oquo Road Performance RP35PRO
- Opony: Vittoria Corsa N.Ext G2.0 Foldable 700x28c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Pells Airflow Ultimate
- Cena: 23190.00 PLN
- Opis ramy: High Modulus Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: PELLS Airflow Full Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Fulcrum Airbeat 400DB
- Opony: Continental Grand Prix 5000 25-622
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cannondale SystemSix Ultegra
- Cena: 23299.00 PLN
- Opis ramy: BallisTec Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: BallisTec Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Vittoria Rubino Pro Bright Black, 700 x 25c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Scott Foil RC 20
- Cena: 24799.00 PLN
- Opis ramy: FOIL RC Disc HMX
- Widelec/amortyzator przedni: FOIL Disc HMX, 1”
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Syncros Capital 1.0 Aero 60mm
- Opony: Schwalbe PRO ONE Aero, TL-Easy, Fold, 700x28C
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Rondo HVRT CF1 2023
- Cena: 24999.00 PLN
- Opis ramy: Zmienna geometria
- Widelec/amortyzator przedni: HVRT TWINTIP CARBON
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: CONTINENTAL GP 5000 700C X 25
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
3T STRADA RIVAL AXS 2X12
- Cena: 25685.69 PLN
- Opis ramy: 3T Strada Integrale 2X
- Widelec/amortyzator przedni: 3T Fundi Integrale
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Fulcrum Rapid Red 900
- Opony: Pirelli P Zero 700x25c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Trek Madone SL 6 Gen 7
- Cena: 28499.00 PLN
- Waga: 8.40 kg
- Opis ramy: Włókno węglowe OCLV Serii 500
- Widelec/amortyzator przedni: Madone KVF
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Bontrager Aeolus Elite 50 / Bontrager Aeolus Elite 35
- Opony: Bontrager R3 Hard-Case Lite
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Ceepo MAMBA-R Ultegra Di2
- Cena: 28890.00 PLN
- Opis ramy: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: VISION Team 30 DB TLR
- Opony: Continentall Ultra sport 28
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
LIV EnviLiv Advanced Pro
- Cena: 29499.00 PLN
- Opis ramy: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense, flat-mount disc, oś przelotowa 12x142mm, max. rozmiar opony 700x30mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced SL, karbonowa rura sterowa OverDrive Aero (D-shaped), flat-mount disc, oś przelotowa 12x100mm, max. rozmiar opony 700x30mm
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
Look 795 Blade RS Disc Proteam White Glossy, Ultegra 12s, R38D
- Cena: 38400.00 PLN
- Opis ramy: LOOK 795 BLADE RS disc
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon LOOK
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: LOOK R 38 D Carbon Tubeless ready
- Opony: CONTINENTAL GP 5000 TL TUBELESS 700x25mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.