Spis treści:
Badając rynek szosówek w okolicy 20 000 zł łatwo dojść do prostego wniosku. Niezależnie czy przyjdzie nam dosiadać roweru o najlepszym stosunku ceny do wyposażenia, czy wręcz przeciwnie - trafi nam się najbardziej ,,ubogo” ubrany model na rynku - to i tak będzie to świetny rower szosowy. Oparty o dopracowaną ramę, na dobrym osprzęcie i kręcący się na wysokiej klasy kołach. Od nas, naszych preferencji, potrzeb, a czasem również wytrwałości w oczekiwaniu na dostępność wymarzonego modelu zależy, czy będzie to rower któremu już absolutnie nic nie brakuje, czy nadal wymagana jest w niego jakaś inwestycja, która zdoła postawić przysłowiową kropkę nad i. Najczęściej będą to oczywiście… koła. Przyglądamy się, krok po kroku, czego można spodziewać się po rowerze szosowym w cenie około 20 000 zł.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 10000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Jaki rower szosowy endurance wybrać?
- Najtańsze aerodynamiczne rowery szosowe
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Rower szosowy dla kobiety
- Jaki rower szosowy wybrać?
- Jaki rower gravel wybrać?
Rama i widelec
Szkielety maszyn są wykonane w pełni z karbonu. To standard w tym przedziale cenowym, w dodatku są to nowoczesne i zaawansowane konstrukcje. Standardem są wewnętrznie prowadzone przewody, taperowane główki, gotowość na Di2, profile rurek mocno skoncentrowane na tłumieniu nierówności przy jednoczesnym zachowaniu pełnej sztywności całej konstrukcji. Do tego, w zasadzie niezależnie od segmentu (endurance, aero, klasyczna szosa), profile rur są dopracowane pod kątem dobrej aerodynamiki, czyli ich powierzchnia czołowa jest zminimalizowana, aby jak najlepiej ciąć powietrze podczas jazdy z wysokimi prędkościami. Framesety, które konstruowano z myślą o hamulcach tarczowych mają zaciski mocowane w standardzie flat mount oraz sztywne ośki kół. Praktycznie każda maszyna na rynku oferowana w tej cenie to dopracowana pod kątem prowadzenia i geometrii rama. Warto więc zaufać producentom i po prostu wybierać rower zgodny z naszym stylem jazdy i potrzebami - możemy być spokojni, że będzie się zachowywał i zapewniał nam sylwetkę dokładnie tak, jak przystało na dany typ roweru szosowego. Od najdroższych ram, topowych modeli w kolekcjach producentów, te badane (w cenie około 20 000 zł) różnią się przeważnie klasą zastosowanych karbonowych włókien. Z reguły nie są one identyczne, co stosowane w modelach wieńczących kolekcje. W praktyce, dla nas, oznacza to nieco większą masę. O kwestiach komfortu i sztywności raczej nie ma co się wypowiadać, nawet jeśli będą tu różnice, to najczęściej minimalne.
Osprzęt
Najczęściej spotykane grupy osprzętu to elektroniczne napędy SRAM Rival AXS, i Shimano 105 Di2. Sporo jednak jest też rowerów na mechanicznej grupie Shimano 105 i Ulterga, a idąc w drugą stronę - trafić można nawet Ultegrę Di2, czy Force'a AXS. Rozstrzał jest więc bardzo duży, ale nie wchodząc zbyt głęboko w szczegóły, w kwestiach napędów nie ma się do czego przyczepić w badanej półce cenowej. Niezależnie, który napęd (spośród powyższych) będzie zamontowany w rowerze, zawsze można się po nim spodziewać perfekcyjnej pracy, wysokiej trwałości, czy dobrej ergonomii klamkomanetek. Oczywiście grupy elektroniczne wyznaczają inny poziom w kwestii lekkości pracy manetek i znacznie ułatwiają nam operowanie przerzutkami. Do tego mają mniejsze korpusy klamkomanetek, które są doceniane za wygodę przez wielu kolarzy, a ich rozmiar będzie szczególnie istotny w przypadku mniejszych kobiecych dłoni lub mężczyzn o niskim wzroście. Wreszcie - co również przemawia za Di2 i AXS - serwis elektroniki przy nowoczesnych rowerach szosowych jest wyraźnie prostszy... Dobór przełożeń jest dość typowy. Rowery endurance mają przeważnie kompaktowe korby 50/34 i kasety o rozpiętości od 11-30 do 11-34. Z kolei maszyny race i aero wyposażone są najczęściej w mechanizmy korbowe z tarczami 52/36 i kasety 11-28 lub 11-30. Oczywiście przy SRAMie zębatki w korbach są odpowiednio mniejsze, bo kaseta ma najmniejszą koronkę 10T.
Hamulce tarczowe to już standard
W 99% procentach rowerów spotkamy już tylko hamulce tarczowe. Bez dwóch zdań modele z tarczówkami zapewniają lepsze hamowanie, co przekłada się na bezpieczniejszą i szybszą jazdę. Szczególnie w wymagającym, pofałdowanym i krętym terenie. Ewidentnie widać, że w rowerach ze średniej i wyższej półki hamulce obręczowe są wymierającym standardem.
Pozostałe komponenty
Tu także nie ma oszczędności. Sztyce standardowo są karbonowe, a siodła to często wysokie modele, lubiane i doceniane przez wielu użytkowników. Często można też trafić karbonowe kierownice, a niektórzy producenci w tym budżecie stosują już zintegrowane, opływowe
Szosa skrojona pod potrzeby użytkownika
Rynkowa oferta jest bardzo rozbudowana, niezależnie więc, czy obiektem poszukiwań pozostaje sprzęt do treningów, wycieczek, czy wyścigowej rywalizacji, bez problemu uda się nam znaleźć odpowiednią dla siebie maszynę. Możliwości wyboru jest więc sporo, ważne więc by przed zakupem odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania: gdzie i jak będę jeździł/jeździła? Wybór będzie znacznie prostszy i pozwoli sprofilować sprzęt konkretnie pod teren w którym jeździmy najczęściej oraz nasz indywidualny styl jazdy.
Rower gotowy, także racing ready
Na rynku - jak powiedzieliśmy już na wstępie - jest bardzo wiele ofert, które różnią się poziomem wyposażenia. Wiele z nich można śmiało nazywać rowerami kompletnymi, wyposażonymi tak, że absolutnie niczego im nie brakuje, choćby do tego, aby stanąć na starcie wyścigu z myślą o wygranej. Nie będzie trudne znaleźć np. szosę opartą o dopracowaną aerodynamicznie ramę, z całkowitą masą poniżej 8 kg, na elektronicznym osprzęcie, karbonowych stożkach oraz z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Podobnie w segmencie endurance - tu też nie brakuje ofert jednośladów, które po wyjechaniu ze sklepu nie wymagają już żadnych inwestycji.
Czego im brakuje do maszyn za 50 000 zł?
Odnosząc się do powyższego akapitu, można powiedzieć, że niewiele. Da się przecież kupić naprawdę świetnie wyposażone maszyny. Śmiało też twierdzimy, że wiele spośród rowerów szosowych za 20 000 zł nie powoduje już żadnych znaczących ograniczeń podczas jazdy. Faktem jednak jest, że po prostu wciąż można mieć lepszy sprzęt. Którego masa będzie niższa, a właściwości jezdne nieco lepsze. Nie będą to wielkie różnice, ale jeśli za przykład roweru idealnego stawiamy maszynę opartą o najwyższą w hierarchii ramę i najlepszą dostępną grupę osprzętu oraz stożkowe koła o masie 1400 gramów, to… zawsze na którymś polu rowery w opisywanym segmencie mają minimalne braki.
Co na rynku?
Obserwując rowery dostępne na naszym rynku, widać, że sporo rowerów ma osprzęt Di2 lub AXS, ale niskie, aluminiowe koła. Sporo rowerów ma też całkiem dobre wyposażenie i zaawansowane koła, ale napęd mechaniczny. Są też maszyny od tańszych marek, które mają w zasadzie kompletne wyposażenie. To takie trzy rynkowe standardy, które łatwo daje się zaobserwować w rowerach szosowych w cenie około 20 000 zł.
Warto samodzielnie zapoznać się z rynkowymi propozycjami. W ofercie polskich dystrybutorów znajdziemy wiele ciekawych rowerów w tej cenie. Na kolejnych stronach przedstawiamy część z nich. Więcej znajdziecie na katalog.bikeworld.pl.
Superior X-ROAD 9.7 GF
- Cena: 22999.00 PLN
- Opis ramy: Carbon X-Road Race Mid Modulus
- Widelec/amortyzator przedni: X-ROAD Carbon Fork
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: DT Swiss ER 1600 SPLINE®, CL, SH11, Tubeless Ready
- Opony: Schwalbe Pro One Evo, V-Guard, TL-Easy, 30-622, ADDIX Race
Merida REACTO 8000
- Cena: 22999.00 PLN
- Opis ramy: Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: REACTO CF IV DISC
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Reynolds AR 60 DB
- Opony: Continental GrandPrix 5000S TR
Look 765 Optimum Grey Blue Satin
- Cena: 22900.00 PLN
- Waga: 8.50 kg
- Opis ramy: Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: LOOK R 38 D Carbon Tubeless
- Opony: HUTCHINSON Fusion 5 Tubeless Ready 700x30
LIV Avail Advanced Pro 1
- Cena: 22599.00 PLN
- Opis ramy: kompozyt Advanced, flat-mount disc, suport PF86, oś przelotowa 12x142mm, mocowanie błotnika, max. rozmiar opony 700x38mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced SL, karbonowa rura sterowa OverDrive Aero (D-shaped), flat-mount disc, oś przelotowa 12x100mm, mocowanie błotnika, max. rozmiar opony 700x38mm
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Giant Gavia Fondo 1, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x32c (33.5mm), zwijane
Specialized Aethos Comp - Shimano 105 Di2
- Cena: 22500.00 PLN
- Waga: 7.50 kg
- Opis ramy: Aethos FACT 9R Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: FACT Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: DT R470 Disc
- Opony: Turbo Pro, 700x28
Giant DEFY ADVANCED PRO 2 AXS
- Cena: 22499.00 PLN
- Waga: 8.45 kg
- Opis ramy: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense, max. rozmiar opony 700x35mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive2 max. rozmiar opony 700x35mm
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Giant Gavia Fondo 1, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x32c (33.5mm), zwijane
Fuji Transonic 2.1
- Cena: 22080.00 PLN
- Opis ramy: C10 high-modulus carbon
- Widelec/amortyzator przedni: C10 high-modulus carbon
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Vision Tech Trimax 35 Disc
- Opony: Vittoria Rubino Pro IV, G2.0, 28-622
Wilier Filante SL
- Cena: 22027.41 PLN
- Opis ramy: FILANTE SL, Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: FILANTE SL, Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: MICHE SYNTIUM AERO
- Opony: VITTORIA RUBINO 700X28
Cinelli Pressure Ultegra
- Cena: 21999.00 PLN
- Opis ramy: karbonowa COLUMBUS T800 Carbon Monocoque
- Widelec/amortyzator przedni: Columbus Disc 1-1/2” karbon Monocoque wewnętrzne prowadzenie
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Fulcrum 600 DB
- Opony: VITTORIA Zaffiro Pro
Van Rysel RCR Force AXS Carbon
- Cena: 21999.00 PLN
- Opis ramy: RCR Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: RCR Carbon
- Grupa napędowa: SRAM Force eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: ZIPP 404 FIRECREST
- Opony: Michelin Power CUP Black
Canyon Aeroad CF SLX 7 eTap
- Cena: 21999.00 PLN
- Waga: 8.34 kg
- Opis ramy: Canyon Aeroad CF SLX Disc
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0060 CF Disc
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
Focus IZALCO MAX 8.9
- Cena: 21999.00 PLN
- Waga: 8.00 kg
- Opis ramy: Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon MAX Technology
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Novatec R4, carbon, 21-622, front: 12x100 mm, rear: 12x142 mm.
- Opony: Vittoria Rubino TLR, 700 x 28C, Zwijane
Trek Émonda SL 6
- Cena: 21799.00 PLN
- Waga: 8.50 kg
- Opis ramy: Ultralekkie włókno węglowe OCLV Serii 500, rury zoptymalizowane na osiągi Ride Tuned, zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie przewodów i linek, kompatybilna z DuoTrap S, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 142 x 12 mm
- Widelec/amortyzator przedni: Émonda SL z włókna węglowego, zwężana rura sterowa z włókna węglowego, wewnętrzne prowadzenie przewodów hamulca, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 12 x 100 mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Bontrager Aeolus Elite 35
- Opony: Bontrager R2 Hard-Case Lite, stopka z aramidu, 60 tpi, 700x28c
Scott Foil RC 30
- Cena: 21759.00 PLN
- Waga: 8.40 kg
- Opis ramy: FOIL RC Disc HMX
- Widelec/amortyzator przedni: FOIL Disc HMX, 1”
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Syncros RP2.0 Disc, 28mm
- Opony: Schwalbe ONE Race-Guard Fold, 700x25C
KTM REVELATOR ALTO ELITE AXS
- Cena: 21699.00 PLN
- Waga: 8.20 kg
- Opis ramy: Revelator Alto Premium Carbon / R-9820
- Widelec/amortyzator przedni: Revelator Alto Performance Carbon F12
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Mavic KSYRIUM S DISC CL 622x19TC
- Opony: Schwalbe One Perf. RaceGuard TLE 28-622
Orbea ORCA M31eTEAM
- Cena: 21499.00 PLN
- Opis ramy: Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Orbea Orca OMR ICR 2024
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Oquo Road Performance RP35PRO
- Opony: Vittoria Corsa N.Ext G2.0 Foldable 700x28c
Argon 18 Gallium CS Disc
- Cena: 20731.68 PLN
- Opis ramy: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: Gallium CS Disc Specific
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: HUNT 4 Season Disc with XDR
- Opony: Vittoria Corsa TLR G2.0 700x25c
Corratec CCT Team Pro
- Cena: 19394.00 PLN
- Opis ramy: karbonowa Corratec CCT Team Disc
- Widelec/amortyzator przedni: karbonowy Corratec CCT Team Road
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Ursus Miura
- Opony: Pirelli P7
Stevens Izoard Pro Disc
- Cena: 19000.00 PLN
- Waga: 8.30 kg
- Opis ramy: Carbon SL
- Widelec/amortyzator przedni: STEVENS Full Carbon SL
- Grupa napędowa: SRAM Force eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: DT Swiss P 1800 Spline
- Opony: Continental Grand Prix