Spis treści:
Rowerzyści zwykle dzielą się na dwie grupy - zorientowanych bardziej sportowo oraz nastawionych rekreacyjnie i użytkowo. Rowery trekkingowe zdecydowanie pasują do tej drugiej grupy. Ich konstrukcja i wyposażenie są przede wszystkim podporządkowane wygodzie i uniwersalności, aniżeli szybkości i osiągom. Podstawową cechą rowerów trekkingowych jest komfort. Począwszy od mało pochylonej pozycji, przez ogólne zdolności amortyzujące takie roweru, na serii przydatnych dodatków (jak choćby błotniki) skończywszy. Znajdziemy tu koła 28 cali z oponami o szerokości około 40 mm, które dobrze i lekko toczą się po nierównościach, do tego amortyzowany widelec i miękkie siodło, które zwykle również dobrze pochłania drgania. Poza tym rowery trekkingowe są uniwersalne w kontekście tras, po których sprawnie możemy się nimi poruszać. Nadają się do jazdy po asfaltach, szutrach, leśnych duktach, a nawet polnych drogach. Dodatkowo spokojnie można nimi jeździć po mieście. To wszystko sprawia, że spektrum ich zastosowania jest naprawdę szeroki i to - w połączeniu ze wspomnianym już komfortem - zwyczajnie zachęca nabywców, aby kupić właśnie rower trekkingowy. Zobaczmy więc, na co można liczyć przy zakupie roweru z tej kategorii, który będzie kosztował między 3001 a 4000 zł.
Rama i amortyzator
Branżowym standardem w segmencie trekkingów są aluminiowe ramy. Ich geometria zapewnia użytkownikom jazdę w komfortowej pozycji, a pochylenie sylwetki jest niewielkie. Nie jest się tak wyprostowanym, jak na rowerze miejskim, ale wciąż nie trzeba naginać mocno karku podczas kręcenia. Prowadzenie takiego roweru też nie jest trudne, ani wymagające. Sprzęt lekko skręca, pozwala na swobodną i łatwą jazdę, choć na pewno te rowery nie są stworzone do super szybkiego pokonywania tras. Po prostu dają poczucie bezpieczeństwa, gdy jeździmy w umiarkowanym, rekreacyjnym tempie.
Cechą charakterystyczną ram w trekkingach jest ich przygotowanie pod montaż wszelkich dodatkowych akcesoriów - bagażników, błotników, nóżki. Dodatkowo, spora część nowoczesnych rowerów trekkingowych ma - modne obecnie - wewnętrzne prowadzenie pancerzy, co czyni rower bardziej estetycznym. Warty odnotowania jest też podział na rowery damskie i męskie. Wersje kobiece mają obniżoną ramę, która bardzo często ma wyjątkowo niski przekrok (tzw. low step) i wchodzenie na rower jest wtedy szczególnie ułatwione. Występują też ramy damskie typu trapez (tzw. damka). Natomiast męskie trekkingi mają klasyczne ramy z poziomą, bądź lekko opadającą górną rurą.
Nieodłącznym elementem roweru trekkingowego jest amortyzator. W tym segmencie standardem są widelce z niewielkim skokiem - przeważnie około 6 cm. To jednak wystarcza, aby pochłaniać niewielkie uderzenia podczas jazdy po ziemnych i szutrowych drogach, czy przejeżdżania przez krawężniki. Bywają też modele ze skokiem 4 lub 5 cm - one też absolutnie wystarczają, to nie MTB, gdzie ugięcia potrzeba nam więcej. Warto zwrócić uwagę, czy dany amortyzator ma blokadę skoku. Dobrze, jakby była, bo wtedy znacznie przyjemniej jeździ się na stojąco podczas podjazdów, czy szybkiej jazdy po równym asfalcie. Jeśli jej nie będzie, to nie dyskwalifikuje danego roweru. Fakty są bowiem takie, że pozycja na trekkingu na tyle zniechęca do wstawania na pedały, że raczej rzadko będziecie z tej opcji korzystać. Natomiast fajnie jest ją mieć. Najczęściej w trekkingach do 4000 zł znajdziecie widelce Suntour NEX oraz produkty od fimry RST. To proste i sprawdzone modele.
Napęd i hamulce
Przeważająca większość rowerów trekkingowych w omawianym przedziale cenowym ma napędy w systemie 3x8 lub 3x9, które gwarantują szeroką rozpiętość przełożeń. Ich zakres wystarczy zarówno na szybką jazdę w terenie płaskim, jak również sprawne pokonywanie podjazdów. Omawiane trekkingi to grupa, gdzie dominują napędy oparte o podzespoły Shimano Tourney, Altus, Acera i Alivio. Z jednej strony można uznać, że to mało za te pieniądze, ale z drugiej strony takie są rynkowe realia po znacznych podwyżkach w ostatnim czasie. Grunt, że te komponenty zapewniają absolutnie wystarczającą kulturę pracy. Po prostu działają i nie rozczarowują w trasie.
Jeżeli chodzi o hamulce, to w tej cenie z dużym prawdopodobieństwem znajdziecie hamulce tarczowe, a jedynie w 1/3 rowerów na rynku szczękowe typu v-brake. O ile rower jest używany głównie latem i w łatwym terenie, oba systemy są godne polecania. Natomiast jeśli jeździcie cały rok, albo sporo w terenie pagórkowatym, tudzież poruszacie się rowerem objuczonym bagażem, wówczas szukajcie modeli, gdzie na pokładzie są hydrauliczne hamulce tarczowe (2/3 rynku). Ten system jest najlepeszy pod względem mocy i skuteczności hamowania.
Koła i opony
Istotnym składnikiem roweru są opony. Standardowo ogumienie w trekkingach ma około 40-42 mm szerokości. Czasem +/- kilka mm. Węższa opona będzie szybsza, szersza bardziej komfortowa. Do tego dochodzi jeszcze bieżnik. Łysy lepiej się toczy, bardziej zarysowany daje lepszą przyczepność. Na rynku spotkacie sporo modeli z dość uniwersalnymi bieżniakami. Jednak warto mieć na uwadze, że wymiana opon na inne od razu zmieni charakter i dopasuje rower do naszych potrzeb. W prosty sposób możemy uczynić go szybszym, jeśli chcemy jeździć głównie po asfaltach lub bardziej przyczepnym, jeśli dużo jeździmy po drogach leśnych, a np. jesienią czy zimą zalega tam błoto. Miejcie to na uwadze przy zakupie. Co do kół - w tej cenie możemy liczyć na solidne modele oparte o wzmocnione obręcze. Nie ma się co martwić o ich rozcentrowanie. Często spotkacie też przednie piasty z prądnicą - tam wytwarza się prąd, który zasila oświetlenie w rowerze. To przydatne, bowiem ,,zwalnia” nas z obowiązku pamiętania o ładowaniu baterii i obsłudze naszych lampek.
Zobacz również:
- Rower trekkingowy do 3000 zł
- Rower trekkingowy do 2500 zł
- Rower trekkingowy do 2000 zł
- Rower trekkingowy do 1500 zł
Standardowe wyposażenie
Rowery trekkingowe zawsze trafiają do klienta z dodatkowym wyposażeniem. Jednym słowem są gotowe do jazdy i mają praktycznie komplet potrzebnych akcesoriów. Na liście fabrycznego wyposażenia znajdziemy: oświetlenie, bagażnik, błotniki, czy podpórkę. To wygodne, bowiem mamy to w cenie roweru i nie musimy się zastanawiać, co dokupić.
Polecane przez redakcję
Unibike Voyager GTS (lub wersja damska LDS)
Rodzimy specjalista od budowania w pełni praktycznych i użytkowych rowerów, a jednocześnie mistrz uczciwego stosunku ceny do jakości - tak w skrócie można określić bydgoskiego Unibike'a. Na praktycznie każdym pułapie cenowym w przypadku segmentów takich jak cross, trekking, city czy rekreacyjne MTB, Unibike'a można polecić właśnie ze względu na uczciwie skrojone ceny, które mają być odpowiedzią na potrzeby statystycznego Kowalskiego / Kowalskiej.
Na samym dole analizowanego segmentu cenowego Unibike oferuje model Voyager GTS oraz jego damski odpowiednik LDS. To jeden z podstawowych trekkingów w ofercie, który w niskiej cenie oferuje przede wszystkim sprawdzone komponenty, które okażą się bezproblemowe w użytkowaniu. Wierzcie lub nie, ale na tym poziomie cenowym to właśnie "święty spokój" podczas jazdy jest kluczowy, żeby uznać rower za naprawdę udany - brak wszelkiego rodzaju obcierania, stukania, itd. jest na miarę złota. Powyższy spokój zapewnia napęd zbudowany na podzespołach Shimano Tourney z tylną przerzutką Alivio - całość da się łatwo wyregulować, żeby działała po prostu tak jak trzeba. W budżecie Voyagera dostajemy szczękowe hamulce - niestety na przestrzeni ostatnich lat tarczówki spotkamy głównie z nieco droższych wersjach, za co niesposób winić Unibike'a.
Bazą Voyagera jest oczywiście klasyczna, trekkingowa rama z aluminium, która oferuje bardzo wyprostowaną pozycję, przez co osoby o mniej sportowej sylwetce mogą liczyć na wygodne podróżowanie - zarówno w mieście, jak i na nieco dłuższych rekreacyjnych wypadach do lasu / poza miasto.
Unibike to także dystrybutor kilku jakościowych zagranicznych marek, co także odbija się (na plus) w specyfikacjach rowerów - w przypadku Voyagera jeśli chodzi o dodatkowe wyposażenie dostajemy m.in. błotniki SKS-Germany, oświetlenie BUSCH + MULLER (zasilane z prądnicy w piaście), stabilną stopkę. Nawet chwyty w tym rowerze zasługują na docenienie, bo pochodzą od niemieckiego Ergoteca, który słynie właśnie z ergonomicznych komponentów. Polecamy!

- Cena: 3299.00 PLN
- Rama: Aluminiowa
- Widelec: SR SUNTOUR CR-8V / SKOK 50MM
- Napęd: SHIMANO TOURNEY + tylna przerzutka Shimano Alivio (3x8)
- Waga: 17,2 kg
Co na rynku?
Na kolejnych stronach znajdziecie przekrojowy przegląd rowerów trekkingowych w budżecie od 3000 do około 4000 zł. Po jednym modelu na rok 2023 od każdego z producentów dostępnych na polskim rynku. Przegląd jak zwykle oparliśmy o najnowszą wersję Katalogu Rowerowego.
Cube Touring ONE

- Cena: 3999.00 PLN
- Waga: 17.10 kg
- Opis ramy: Aluminium Superlite,
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX
- Grupa napędowa: Shimano Acera
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: Schwalbe Range Cruiser, Active, 47-622
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Giant ATTEND RS 1 (2022)

- Cena: 3999.00 PLN
- Waga: 17.20 kg
- Opis ramy: Aluminium - ALUXX
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR CR85 E25
- Grupa napędowa: Shimano Acera
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: CST Xpedium C1880, 700x38c
- Typ hamulców: Szczękowe
CTM STARK 2.0 Trek

- Cena: 3899.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX, HLO DS
- Grupa napędowa: Shimano Altus
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: Freedom Wedge 28x1,75" reflex
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Trek Verve 1

- Cena: 3899.00 PLN
- Waga: 15.80 kg
- Opis ramy: Alpha Gold Aluminium, mocowania bagażnika i błotników, zgodna z DuoTrap S, mocowania hamulców tarczowych IS, 135 x 5 mm QR
- Widelec/amortyzator przedni: stal
- Grupa napędowa: Shimano Altus
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: Bontrager H2 Comp, odblaskowa, stopka z drutu, 30 tpi, 700 x 40c
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Riverside 920

- Cena: 3899.00 PLN
- Opis ramy: 100% Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NCX AIR
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Opony: Trekking speed, ze wzmocnieniem Protect+ 60 TPI. Wzmocnienia antyprzebiciowe grubości 3 mm na bieżniku. Miękkie boki (SKINWALL) dla większego komfortu i lekkości. Wymiary: 700 x 38 (38-622).
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Tabou KINETIC 5.0 W

- Cena: 3849.00 PLN
- Opis ramy: aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NEX DS HLO
- Grupa napędowa: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: SCHWALBE ROAD CRUISER / 700x40C
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Romet GAZELA 8

- Cena: 3799.00 PLN
- Waga: 16.90 kg
- Opis ramy: alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX DS
- Grupa napędowa: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: Michelin Protek BR 700×35C
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
R Raymon TourRay 2.0

- Cena: 3790.00 PLN
- Waga: 17.40 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: R Raymon, MIK
- Grupa napędowa: Shimano Altus
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: Impac StreetPac, Reflex, 42-622, 28x1.6
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Superior STK 400 L

- Cena: 3599.00 PLN
- Opis ramy: Alloy 6061
- Widelec/amortyzator przedni: ZOOM 187D AMS, 1-1/8"
- Grupa napędowa: Shimano Tourney
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: Schwalbe Road Cruiser, 700x40C
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Winora Domingo 24 Sport

- Cena: 3499.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour, NEX DS-HLO
- Grupa napędowa: Shimano Acera
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: Continental, At Ride, 42-622, 28 x 1.75 inch
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Orbea CARPE 40

- Cena: 3499.00 PLN
- Opis ramy: Orbea Urban Speed, Aluminium 6000
- Widelec/amortyzator przedni: Speed 400mm Alu
- Ilość blatów i koronek: '1x7
- Opony: Kenda K1067 700x38C
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Saveno Road Classic Disc

- Cena: 3499.00 PLN
- Widelec/amortyzator przedni: Zoom 188NS AMS
- Grupa napędowa: Shimano Acera
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: Kenda K-935 700x40C
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Northtec BOUDICCA DB DA

- Cena: 3399.00 PLN
- Waga: 14.90 kg
- Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO DS
- Grupa napędowa: Shimano Altus
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: Schwalbe LAND CRUISER 700x40c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Kross Trans 5.0

- Cena: 3299.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium Performance Hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
- Grupa napędowa: Shimano Acera
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: 700X38C
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Mongoose ROGUE

- Cena: 3299.00 PLN
- Opis ramy: Tectonic T2
- Widelec/amortyzator przedni: Xposure
- Grupa napędowa: Shimano Altus
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: WTB Horizon, 650c x 47c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Merida MERIDA FREEWAY 9300 DISC

- Cena: 3299.00 PLN
- Waga: 18500.00 gram
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NEX
- Grupa napędowa: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: CST 700X40C z sys. antyprzebiciowym
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.