Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower trekkingowy do 4000 zł?

Dowiedz się, jaki rower trekkingowy wybrać przy budżecie do 4000 zł. Co jest standardem w tej cenie oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru. Sprawdź rowery z kolekcji 2024.

Drukuj
Northtec BERGON DB XT Michał Kuczyński

Rowery trekkingowe to jedne z najbardziej uniwersalnych typów jednośladów. Nadają się zarówno na rekreacyjne wycieczki, jak i dłuższe trasy, ale też na co dzień - do miasta. Jeśli więc szukasz wygodnego i uniwersalnego roweru, to może być typ dla Ciebie.

Rowerzyści zwykle dzielą się na dwie grupy -  zorientowanych bardziej sportowo oraz nastawionych rekreacyjnie i użytkowo. Rowery trekkingowe zdecydowanie pasują do tej drugiej grupy. Ich konstrukcja i wyposażenie są przede wszystkim podporządkowane wygodzie i uniwersalności, aniżeli szybkości i osiągom. Podstawową cechą rowerów trekkingowych jest komfort. Począwszy od mało pochylonej pozycji, przez ogólne zdolności amortyzujące takie roweru, na serii przydatnych dodatków (jak choćby błotniki) skończywszy. Znajdziemy tu koła 28 cali z oponami o szerokości około 40 mm, które dobrze i lekko toczą się po nierównościach, do tego amortyzowany widelec i miękkie siodło, które zwykle również dobrze pochłania drgania. Poza tym rowery trekkingowe są uniwersalne w kontekście tras, po których sprawnie możemy się nimi poruszać. Nadają się do jazdy po asfaltach, szutrach, leśnych duktach, a nawet polnych drogach. Dodatkowo spokojnie można nimi jeździć po mieście. To wszystko sprawia, że spektrum ich zastosowania jest naprawdę szeroki i to - w połączeniu ze wspomnianym już komfortem - zwyczajnie zachęca nabywców, aby kupić właśnie rower trekkingowy. Zobaczmy więc, na co można liczyć przy zakupie roweru z tej kategorii, który będzie kosztował między 3001 a 4000 zł. 

 

 

Rama i amortyzator

Branżowym standardem w segmencie trekkingów są aluminiowe ramy. Ich geometria zapewnia użytkownikom jazdę w komfortowej pozycji, a pochylenie sylwetki jest niewielkie. Nie jest się tak wyprostowanym, jak na rowerze miejskim, ale wciąż nie trzeba naginać mocno karku podczas kręcenia. Prowadzenie takiego roweru też nie jest trudne, ani wymagające. Sprzęt lekko skręca, pozwala na swobodną i łatwą jazdę, choć na pewno te rowery nie są stworzone do super szybkiego pokonywania tras. Po prostu dają poczucie bezpieczeństwa, gdy jeździmy w umiarkowanym, rekreacyjnym tempie. 

 

 

Cechą charakterystyczną ram w trekkingach jest ich przygotowanie pod montaż wszelkich dodatkowych akcesoriów - bagażników, błotników, nóżki. Dodatkowo, spora część nowoczesnych rowerów trekkingowych ma - modne obecnie - wewnętrzne prowadzenie pancerzy, co czyni rower bardziej estetycznym. Warty odnotowania jest też podział na rowery damskie i męskie. Wersje kobiece mają obniżoną ramę, która bardzo często ma wyjątkowo niski przekrok (tzw. low step) i wchodzenie na rower jest wtedy szczególnie ułatwione. Występują też ramy damskie typu trapez (tzw. damka). Natomiast męskie trekkingi mają klasyczne ramy z poziomą, bądź lekko opadającą górną rurą. 

 

 

Nieodłącznym elementem roweru trekkingowego jest amortyzator. W tym segmencie standardem są widelce z niewielkim skokiem - przeważnie około 6 cm. To jednak wystarcza, aby pochłaniać niewielkie uderzenia podczas jazdy po ziemnych i szutrowych drogach, czy przejeżdżania przez krawężniki. Bywają też modele ze skokiem 4 lub 5 cm - one też absolutnie wystarczają, to nie MTB, gdzie ugięcia potrzeba nam więcej. Warto zwrócić uwagę, czy dany amortyzator ma blokadę skoku. Dobrze, jakby była, bo wtedy znacznie przyjemniej jeździ się na stojąco podczas podjazdów, czy szybkiej jazdy po równym asfalcie. Jeśli jej nie będzie, to nie dyskwalifikuje danego roweru. Fakty są bowiem takie, że pozycja na trekkingu na tyle zniechęca do wstawania na pedały, że raczej rzadko będziecie z tej opcji korzystać. Natomiast fajnie jest ją mieć. Najczęściej w trekkingach do 4000 zł znajdziecie widelce Suntour NEX oraz produkty od fimry RST. To proste i sprawdzone modele. 

 

Napęd i hamulce

 
 

 

Przeważająca większość rowerów trekkingowych w omawianym przedziale cenowym ma napędy w systemie 3x8 lub 3x9, które gwarantują szeroką rozpiętość przełożeń. Ich zakres wystarczy zarówno na szybką jazdę w terenie płaskim, jak również sprawne pokonywanie podjazdów. Omawiane trekkingi to grupa, gdzie dominują napędy oparte o podzespoły Shimano Tourney, Altus, Acera i Alivio, czy najnowszego Cues'a. Z jednej strony można uznać, że to mało za te pieniądze, ale z drugiej strony takie są rynkowe realia po znacznych podwyżkach w ostatnim czasie. Grunt, że te komponenty zapewniają absolutnie wystarczającą kulturę pracy. Po prostu działają i nie rozczarowują w trasie. 

 

 

Jeżeli chodzi o hamulce, to w tej cenie z dużym prawdopodobieństwem znajdziecie hamulce tarczowe, a jedynie w 1/3 rowerów na rynku szczękowe typu v-brake. O ile rower jest używany głównie latem i w łatwym terenie, oba systemy są godne polecania. Natomiast jeśli jeździcie cały rok, albo sporo w terenie pagórkowatym, tudzież poruszacie się rowerem objuczonym bagażem, wówczas szukajcie modeli, gdzie na pokładzie są hydrauliczne hamulce tarczowe (2/3 rynku). Ten system jest najlepeszy pod względem mocy i skuteczności hamowania.

 

Koła i opony 

 

 

Istotnym składnikiem roweru są opony. Standardowo ogumienie w trekkingach ma około 40-42 mm szerokości. Czasem +/- kilka mm. Węższa opona będzie szybsza, szersza bardziej komfortowa. Do tego dochodzi jeszcze bieżnik. Łysy lepiej się toczy, bardziej zarysowany daje lepszą przyczepność. Na rynku spotkacie sporo modeli z dość uniwersalnymi bieżniakami. Jednak warto mieć na uwadze, że wymiana opon na inne od razu zmieni charakter i dopasuje rower do naszych potrzeb. W prosty sposób możemy uczynić go szybszym, jeśli chcemy jeździć głównie po asfaltach lub bardziej przyczepnym, jeśli dużo jeździmy po drogach leśnych, a np. jesienią czy zimą zalega tam błoto. Miejcie to na uwadze przy zakupie. Co do kół - w tej cenie możemy liczyć na solidne modele oparte o wzmocnione obręcze. Nie ma się co martwić o ich rozcentrowanie. Często spotkacie też przednie piasty z prądnicą - tam wytwarza się prąd, który zasila oświetlenie w rowerze. To przydatne, bowiem ,,zwalnia” nas z obowiązku pamiętania o ładowaniu baterii i obsłudze naszych lampek.

Zobacz również:

Standardowe wyposażenie

 

 

Rowery trekkingowe zawsze trafiają do klienta z dodatkowym wyposażeniem. Jednym słowem są gotowe do jazdy i mają praktycznie komplet potrzebnych akcesoriów. Na liście fabrycznego wyposażenia znajdziemy: oświetlenie, bagażnik, błotniki, czy podpórkę. To wygodne, bowiem mamy to w cenie roweru i nie musimy się zastanawiać, co dokupić. 

Polecany przez redakcję

 

Northtec Bergon DB CUES (lub Boudicca DB CUES - wersja damska)

Northtec to polski producent, który doskonale rozumie potrzeby rodziny Kowalskich - z tego powodu firma skupia się głównie na budowaniu modeli użytkowych i rekreacyjnych, a wśród takich segmentów jak analizowane tu rowery trekkingowe wyróżnia się na tle konkurencji m.in. poziomem ceny do poziomu zastosowanych podzespołów. Nie ma co ukrywać, że w przypadku trekkingów poszczególne ramy rowerów do pewnego poziomu są praktycznie identyczne, a różnicę w odczuciach jazdy robią tu lepsze lub gorsze komponenty. 

W sezonie 2025 chcemy Waszej szczególnej uwadze polecić model Norhtec Bergon DB Cues (lub jego damską wersję Boudicca DB Cues) - to nowa wersja trekkingowego modelu Northteca, która otrzymała kompletną grupę Shimano Cues w wersji 2x9. To dobrze działające podzespoły do rekreacyjnych rowerów, a kompletna grupa jest gwarantem przyzwoitej kultury pracy. Chyba każdemu z nas zależy, aby podczas jazdy nic nam nie obcierało, hałasowało, skakało - no i właśnie stawiając na Shimano Cues możemy liczyć na bezproblemową jazdę. Do tego mamy na pokładzie hydrauliczne hamulce tarczowe - także od Shimano. 

Sercem Bergona DB jest oczywiście typowa trekkingowa rama zbudowana z aluminium, która posiada rekreacyjną geometrię. Powyższe w parze z regulowanym mostkiem i kierownicą z gięciem pozwala uzyskać bardzo zrelaksowaną, wyprostowaną pozycję na rowerze. Oczywiście jak przystało na trekkinga mamy na seryjnym wyposażeniu komplet użytkowego wyposażenia - pełne błotniki od SKS-Germany, oświetlenie, solidny bagażnik czy stopkę.

 
  • Rama Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec SR Suntour: NEX RL DS 700C 63mm
  • Napęd Shimano Cues (2x9)
  • Hamulce Shimano BR- MT200,160 mm, hydrauliczne
  • Wyposażenie dodatkowe: bagażnik aluminiowy, oświetlenie ledowe bateryjne, błotniki SKS-Germany oraz podpórka
  • Waga 16,2 kg
  • Cena 3 499 zł
nrowery.pl gdzie kupić?

 

 

Co na rynku?

W dalszej części artykułu znajdziecie przekrojowy przegląd rowerów trekkingowych w budżecie od 3000 do około 4000 zł. Po jednym modelu na rok 2024 od każdego z producentów dostępnych na polskim rynku. Przegląd jak zwykle oparliśmy o najnowszą wersję Katalogu Rowerowego.

 

Merida FREEWAY 9500 MAN DISC

  • Cena: 3999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium.
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX-HLO
  • Przerzutka tylna: Shimano DEORE T6000
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: CST 700 x 40C z wkładką antyprzebiciową
  • Manetki: Shimano DEORE T6000
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Merida

CTM STARK 1.0 Trek

  • Cena: 3999.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX, HLO
  • Przerzutka tylna: Shimano CUES RD-U3020
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Freedom Wedge 28x1,75" reflex
  • Manetki: Shimano STEF5002/8 sp.
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY CTM

Kross Trans 7.0 Damski

  • Cena: 3999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium Performance
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX HLO
  • Przerzutka tylna: SIMANO CUES RD U6020
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: SCHWALBE SILENTO 28 x 1,6
  • Manetki: SHIMANO CUES U6000
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kross

Scott SUB Sport 30

  • Cena: 3899.00 PLN
  • Waga: 18.20 kg
  • Opis ramy: Sub Sport 6061, spawana metodą Tig
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NE X-DS
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-T3000SGSL
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: Schwalbe Road Cruiser 700x47c
  • Manetki: Shimano Altus SL-M315
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Scott

Bergamont Horizon 6

  • Cena: 3899.00 PLN
  • Waga: 17.40 kg
  • Opis ramy: AL6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX HLO
  • Przerzutka tylna: Shimano RD-M3100
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: Schwalbe Road Cruise, pasek odblaskowy, 47-622
  • Manetki: Shimano SL-M2010,
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bergamont

Trek Verve 1

  • Cena: 3899.00 PLN
  • Waga: 15.80 kg
  • Opis ramy: Alpha Gold Aluminium, mocowania bagażnika i błotników, zgodna z DuoTrap S, mocowania hamulców tarczowych IS, 135 x 5 mm QR
  • Widelec/amortyzator przedni: stal
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus M310
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Bontrager H2 Comp, odblaskowa, stopka z drutu, 30 tpi, 700 x 40c
  • Manetki: Shimano F500, 8-biegowa
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Trek

Romet GAZELA 8

  • Cena: 3899.00 PLN
  • Waga: 18.20 kg
  • Opis ramy: alu 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio RD-T4000
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: VeeTire City Tour 700x42C
  • Manetki: Shimano Altus SL-M2010
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

Pegasus PIAZZA DISC

  • Cena: 3671.02 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX-DS
  • Przerzutka tylna: Shimano Tourney RD-TY300
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Opony: VeeTire City Cruz 44-622
  • Manetki: Shimano Tourney SL-M315
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Pegasus

Kellys CRISTY 50

  • Cena: 3599.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminiowa ze zintegrowaną nóżką
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX P
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera M360
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: Innova 44-622
  • Manetki: Shimano ST-EF500-8 EZ-fire Plus
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Kellys

Superior STK 400

  • Cena: 3599.00 PLN
  • Opis ramy: alu 6061,
  • Widelec/amortyzator przedni: ZOOM 187D AMS, 1-1/8"
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA RD-M3020
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: Schwalbe Road Cruiser, 700x40C
  • Manetki: SHIMANO
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Superior

Saveno ROAD CLASSIC DISC LDS

  • Cena: 3499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Zoom 188NS AMS
  • Przerzutka tylna: Shimano DEORE M592-9S
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: Kenda K-935 700x40C
  • Manetki: Shimano Alivio SL-M3100
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Saveno

Winora Domingo 24 Sport

  • Cena: 3499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour, NEX DS-HLO
  • Przerzutka tylna: Shimano, Acera M360
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: Continental, At Ride, 42-622, 28 x 1.75
  • Manetki: Shimano, Tourney EF41, Rapidfire
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Winora

Giant ESCAPE CITY DISC 2

  • Cena: 3499.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x45mm
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium ALUXX, rozmiar opony 700x45mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Giant S-X2, 30TPI, wkładka antyprzebiciowa, 700x38c
  • Manetki: Shimano Altus, 2x8
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Giant

Bulls SHARPTAIL STREET 1 7 spd

  • Cena: 3455.06 PLN
  • Opis ramy: aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour M-3010-P
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus 7
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Opony: Ace of Pace 57-559, 26 x 2,25/57-584, 27,5 x 2,25
  • Manetki: Shimano Nexus SL-C3000-7
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Bulls

Broster ON'LINE 2.0

  • Cena: 3399.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: alu
  • Przerzutka tylna: Shimano FD-TY710/RD-M310
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: 700x38c
  • Manetki: Shimano SL-M315
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Broster

Northtec Bergon DB AL

  • Cena: 3399.00 PLN
  • Waga: 16.50 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour: NEX HLO DS 700C
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio RD-M3100SGS
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: Schwalbe Land Cruiser Reflex 700x40c
  • Manetki: Shimano ST-EF505
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Northtec

Cube Touring ONE

  • Cena: 3399.00 PLN
  • Waga: 17.10 kg
  • Opis ramy: Aluminium Superlite,
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX
  • Przerzutka tylna: Shimano RD-M3020, 8
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: Schwalbe Range Cruiser, Active, 47-622
  • Manetki: Shimano SL-M315, Rapidfire-Plus
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube

Tabou KINETIC 5.0 W

  • Cena: 3399.00 PLN
  • Waga: 16.40 kg
  • Opis ramy: aluminiowa
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NEX DS HLO
  • Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE M592
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: SCHWALBE ROAD CRUISER / 700x40C
  • Manetki: SHIMANO ALTUS M2010
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Tabou

Mongoose ROGUE

  • Cena: 3389.00 PLN
  • Opis ramy: Tectonic T2
  • Widelec/amortyzator przedni: Xposure
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus RD-M2000
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: WTB Horizon, 650c x 47c
  • Manetki: Shimano Acera SL-M2000
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Mongoose

Maxim MT 2.4

  • Cena: 3299.00 PLN
  • Waga: 16.30 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Spinner Odesa 700C, blokada
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: 700 x 38C C-1880 X-PEDIUM SAFE PR
  • Manetki: Shimano STEF-51
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Maxim

 

 

 

 

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj