Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower trekkingowy do 4000 zł?

Dowiedz się, jaki rower trekkingowy wybrać przy budżecie do 4000 zł. Co jest standardem w tej cenie oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru. Sprawdź rowery z kolekcji 2025.

Drukuj
Northtec BERGON DB XT Michał Kuczyński

Rowery trekkingowe to jedne z najbardziej uniwersalnych typów jednośladów. Nadają się zarówno na rekreacyjne wycieczki, jak i dłuższe trasy, ale też na co dzień - do miasta. Jeśli więc szukasz wygodnego i uniwersalnego roweru, to może być typ dla Ciebie.

Rowerzyści zwykle dzielą się na dwie grupy -  zorientowanych bardziej sportowo oraz nastawionych rekreacyjnie i użytkowo. Rowery trekkingowe zdecydowanie pasują do tej drugiej grupy. Ich konstrukcja i wyposażenie są przede wszystkim podporządkowane wygodzie i uniwersalności, aniżeli szybkości i osiągom. Podstawową cechą rowerów trekkingowych jest komfort. Począwszy od mało pochylonej pozycji, przez ogólne zdolności amortyzujące takie roweru, na serii przydatnych dodatków (jak choćby błotniki) skończywszy. Znajdziemy tu koła 28 cali z oponami o szerokości około 40 mm, które dobrze i lekko toczą się po nierównościach, do tego amortyzowany widelec i miękkie siodło, które zwykle również dobrze pochłania drgania. Poza tym rowery trekkingowe są uniwersalne w kontekście tras, po których sprawnie możemy się nimi poruszać. Nadają się do jazdy po asfaltach, szutrach, leśnych duktach, a nawet polnych drogach. Dodatkowo spokojnie można nimi jeździć po mieście. To wszystko sprawia, że spektrum ich zastosowania jest naprawdę szeroki i to - w połączeniu ze wspomnianym już komfortem - zwyczajnie zachęca nabywców, aby kupić właśnie rower trekkingowy. Zobaczmy więc, na co można liczyć przy zakupie roweru z tej kategorii, który będzie kosztował między 3001 a 4000 zł. 

Michał Kuczyński

Rama i amortyzator

Branżowym standardem w segmencie trekkingów są aluminiowe ramy. Ich geometria zapewnia użytkownikom jazdę w komfortowej pozycji, a pochylenie sylwetki jest niewielkie. Nie jest się tak wyprostowanym, jak na rowerze miejskim, ale wciąż nie trzeba naginać mocno karku podczas kręcenia. Prowadzenie takiego roweru też nie jest trudne, ani wymagające. Sprzęt lekko skręca, pozwala na swobodną i łatwą jazdę, choć na pewno te rowery nie są stworzone do super szybkiego pokonywania tras. Po prostu dają poczucie bezpieczeństwa, gdy jeździmy w umiarkowanym, rekreacyjnym tempie. 

Unibike Globetotter (2020)Michał Kuczyński

Cechą charakterystyczną ram w trekkingach jest ich przygotowanie pod montaż wszelkich dodatkowych akcesoriów - bagażników, błotników, nóżki. Dodatkowo, spora część nowoczesnych rowerów trekkingowych ma - modne obecnie - wewnętrzne prowadzenie pancerzy, co czyni rower bardziej estetycznym. Warty odnotowania jest też podział na rowery damskie i męskie. Wersje kobiece mają obniżoną ramę, która bardzo często ma wyjątkowo niski przekrok (tzw. low step) i wchodzenie na rower jest wtedy szczególnie ułatwione. Występują też ramy damskie typu trapez (tzw. damka). Natomiast męskie trekkingi mają klasyczne ramy z poziomą, bądź lekko opadającą górną rurą. 

Michał Kuczyński

Nieodłącznym elementem roweru trekkingowego jest amortyzator. W tym segmencie standardem są widelce z niewielkim skokiem - przeważnie około 6 cm. To jednak wystarcza, aby pochłaniać niewielkie uderzenia podczas jazdy po ziemnych i szutrowych drogach, czy przejeżdżania przez krawężniki. Bywają też modele ze skokiem 4 lub 5 cm - one też absolutnie wystarczają, to nie MTB, gdzie ugięcia potrzeba nam więcej. Warto zwrócić uwagę, czy dany amortyzator ma blokadę skoku. Dobrze, jakby była, bo wtedy znacznie przyjemniej jeździ się na stojąco podczas podjazdów, czy szybkiej jazdy po równym asfalcie. Jeśli jej nie będzie, to nie dyskwalifikuje danego roweru. Fakty są bowiem takie, że pozycja na trekkingu na tyle zniechęca do wstawania na pedały, że raczej rzadko będziecie z tej opcji korzystać. Natomiast fajnie jest ją mieć. Najczęściej w trekkingach do 4000 zł znajdziecie widelce Suntour NEX oraz produkty od fimry RST. To proste i sprawdzone modele. 

Napęd i hamulce

Michał Kuczyński
Tomasz Makula

Przeważająca większość rowerów trekkingowych w omawianym przedziale cenowym ma napędy w systemie 3x8, 3x9 lub 2x9, które gwarantują szeroką rozpiętość przełożeń. Ich zakres wystarczy zarówno na szybką jazdę w terenie płaskim, jak również sprawne pokonywanie podjazdów. Omawiane trekkingi to grupa, gdzie dominują napędy oparte o podzespoły Shimano Acera i Alivio, czy najnowszego Cues'a. Z jednej strony można uznać, że to mało za te pieniądze, ale z drugiej strony takie są rynkowe realia po znacznych podwyżkach w ostatnim czasie. Grunt, że te komponenty zapewniają absolutnie wystarczającą kulturę pracy. Po prostu działają i nie rozczarowują w trasie. 

Michał Kuczyński

Jeżeli chodzi o hamulce, to w tej cenie z dużym prawdopodobieństwem znajdziecie hamulce tarczowe, a jedynie w mniejszości rowerów na rynku szczękowe typu v-brake. O ile rower jest używany głównie latem i w łatwym terenie, oba systemy są godne polecania. Natomiast jeśli jeździcie cały rok, albo sporo w terenie pagórkowatym, tudzież poruszacie się rowerem objuczonym bagażem, wówczas szukajcie modeli, gdzie na pokładzie są hydrauliczne hamulce tarczowe (2/3 rynku). Ten system jest najlepeszy pod względem mocy i skuteczności hamowania.

Koła i opony 

Unibike Globetotter (2020)Michał Kuczyński

Istotnym składnikiem roweru są opony. Standardowo ogumienie w trekkingach ma około 40-42 mm szerokości. Czasem +/- kilka mm. Węższa opona będzie szybsza, szersza bardziej komfortowa. Do tego dochodzi jeszcze bieżnik. Łysy lepiej się toczy, bardziej zarysowany daje lepszą przyczepność. Na rynku spotkacie sporo modeli z dość uniwersalnymi bieżniakami. Jednak warto mieć na uwadze, że wymiana opon na inne od razu zmieni charakter i dopasuje rower do naszych potrzeb. W prosty sposób możemy uczynić go szybszym, jeśli chcemy jeździć głównie po asfaltach lub bardziej przyczepnym, jeśli dużo jeździmy po drogach leśnych, a np. jesienią czy zimą zalega tam błoto. Miejcie to na uwadze przy zakupie. Co do kół - w tej cenie możemy liczyć na solidne modele oparte o wzmocnione obręcze. Nie ma się co martwić o ich rozcentrowanie. Często spotkacie też przednie piasty z prądnicą - tam wytwarza się prąd, który zasila oświetlenie w rowerze. To przydatne, bowiem ,,zwalnia” nas z obowiązku pamiętania o ładowaniu baterii i obsłudze naszych lampek.

Zobacz również:

Standardowe wyposażenie

Tomasz Makula

Rowery trekkingowe zawsze trafiają do klienta z dodatkowym wyposażeniem. Jednym słowem są gotowe do jazdy i mają praktycznie komplet potrzebnych akcesoriów. Na liście fabrycznego wyposażenia znajdziemy: oświetlenie, bagażnik, błotniki, czy podpórkę. To wygodne, bowiem mamy to w cenie roweru i nie musimy się zastanawiać, co dokupić. 

Polecany przez redakcję

Northtec Bergon DB CUES (lub Boudicca DB CUES - wersja damska)

Northtec to polski producent, który doskonale rozumie potrzeby rodziny Kowalskich - z tego powodu firma skupia się głównie na budowaniu modeli użytkowych i rekreacyjnych, a wśród takich segmentów jak analizowane tu rowery trekkingowe wyróżnia się na tle konkurencji m.in. poziomem ceny do poziomu zastosowanych podzespołów. Nie ma co ukrywać, że w przypadku trekkingów poszczególne ramy rowerów do pewnego poziomu są praktycznie identyczne, a różnicę w odczuciach jazdy robią tu lepsze lub gorsze komponenty. 

W sezonie 2025 chcemy Waszej szczególnej uwadze polecić model Norhtec Bergon DB Cues (lub jego damską wersję Boudicca DB Cues) - to nowa wersja trekkingowego modelu Northteca, która otrzymała kompletną grupę Shimano Cues w wersji 2x9. To dobrze działające podzespoły do rekreacyjnych rowerów, a kompletna grupa jest gwarantem przyzwoitej kultury pracy. Chyba każdemu z nas zależy, aby podczas jazdy nic nam nie obcierało, hałasowało, skakało - no i właśnie stawiając na Shimano Cues możemy liczyć na bezproblemową jazdę. Do tego mamy na pokładzie hydrauliczne hamulce tarczowe - także od Shimano. 

Sercem Bergona DB jest oczywiście typowa trekkingowa rama zbudowana z aluminium, która posiada rekreacyjną geometrię. Powyższe w parze z regulowanym mostkiem i kierownicą z gięciem pozwala uzyskać bardzo zrelaksowaną, wyprostowaną pozycję na rowerze. Oczywiście jak przystało na trekkinga mamy na seryjnym wyposażeniu komplet użytkowego wyposażenia - pełne błotniki od SKS-Germany, oświetlenie, solidny bagażnik czy stopkę.

  • Rama Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec SR Suntour: NEX RL DS 700C 63mm
  • Napęd Shimano Cues (2x9)
  • Hamulce Shimano BR- MT200,160 mm, hydrauliczne
  • Wyposażenie dodatkowe: bagażnik aluminiowy, oświetlenie ledowe bateryjne, błotniki SKS-Germany oraz podpórka
  • Cena 3 499 zł
nrowery.pl gdzie kupić?

Unibike Expedition GTS (lub LDS - wersja damska)

Unibike to również jeden z tych polskich producentów, którzy wyjątkowo dobrze znają potrzeby rodzimego rowerzysty szukającego przede wszystkim roweru do celów użytkowych i rekreacyjnych. Firma z Bydgoszczy jednak przy okazji jest dystrybutorem kilku uznanych niemieckich marek komponentów, dlatego w tym przypadku możemy liczyć na bardziej zaawansowane oświetlenie (dostarczone przez renomowanego Busch&Muller), ergonomiczne komponenty jak chwyty Ergoteca czy mostek Ergona. Także tutaj zastosowano błotniki SKS-Germany, a dodatkowo w zestawie dostajemy także podręczną pompkę niemieckiej marki do zastosowania w sytuacji awaryjnej na trasie. 

W pozostałych kwestiach Unibike prezentuje bardzo solidny poziom wykonania roweru oraz także świetny stosunek ceny do poziomu zastosowanych komponentów. Rama jest oczywiście aluminiowa, posiada solidną powłokę lakierniczą i wygląda po prostu "premium". Napęd 2x9 oparto tu o komponenty z grupy Shimano Cues. Hamulce w tym przypadku to klasycznie hydrauliczne MT-200 od Shimano. Mamy tu wszystko żeby cieszyć się bezproblemową jazdą i dobrą jakością zmianą przełożeń. 

Co ciekawe Unibike w sezonie 2025 do oferty dorzucił jeszcze nowy wariant ich trekkinga - model Explorer, który ma praktycznie bliźniacze wyposażenie względem modelu Expedition, ale posiada napęd 1x9 (i jest tańszy o 300 zł) - być może ta opcja w wersji damskiej zainteresuje większą ilość Pań, które nie chcą podczas wycieczek i codziennej jazdy myśleć o konieczności obsługi dwóch manetek i docenią uproszczoną obsługę napędu.

  • Rama: 700C / ALU 6061-T6 / 17", 19", 21", 23"
  • Widelec przedni: SR SUNTOUR NEX / SKOK 63MM / BLOKADA HYDRAULICZNA
  • Napęd Shimano Cues (2x9)
  • Opony SCHWALBE SILENTO / 28X1.60 / REFLEX
  • Hamulce SHIMANO MT200 (hydrauliczne)
  • Podpórka: STANDWELL / CENTRALNA / REGULOWANA / ALU
  • Bagażnik: STANDWELL / ALU / PRZYSTOSOWANY DO SAKW / PASEK / UCHWYT DO POMPKI
  • Oświetlenie: BUSCH + MULLER BRIQ-S (60 LUX) / TOPLIGHT VIEW PLUS (ŚWIATŁO POSTOJOWE)
  • Wyposażenie dodatkowe: POMPKA SKS-GERMANY ROOKIE, DZWONEK, BŁOTNIKI SKS-GERMANY
  • Cena: 3999 PLN
unibike.pl gdzie kupić?

Co na rynku?

W dalszej części artykułu znajdziecie przekrojowy przegląd rowerów trekkingowych w budżecie od 3000 do około 4000 zł. Po jednym modelu na rok 2025 od każdego z producentów dostępnych na polskim rynku. Przegląd jak zwykle oparliśmy o najnowszą wersję Katalogu Rowerowego.

Trek District 1 Equipped

  • Cena: 3999.00 PLN
  • Waga: 17.70 kg
  • Opis ramy: Alpha Gold Aluminum, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour SF14
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus, 7s
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Opony: Bontrager H2 Comp, 30tpi, 700x40mm
  • Hamulce: Hamulec rolkowy Shimano Nexus
  • Typ hamulców: Rolkowe
ROWERY Trek

Romet WAGANT 5 CS

  • Cena: 3999.00 PLN
  • Waga: 18.60 kg
  • Opis ramy: aluminiowa 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX E-25 NLO
  • Przerzutka tylna: Shimano Cues RD-U4020 SGS
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: VeeTire City Tour 700x42C
  • Hamulce: Shimano BL-MT200 SM-RT10 centerlock 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

Merida FREEWAY 9500 MAN DISC

  • Cena: 3999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium.
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX-HLO
  • Przerzutka tylna: Shimano DEORE T6000, 10s
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: CST 700 x 40C z wkładką antyprzebiciową
  • Hamulce: Shimano MT-200 lub Tektro HD-M275
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Merida

Riverside Touring 520

  • Cena: 3999.00 PLN
  • Waga: 16.30 kg
  • Opis ramy: Aluminium, potrójnie cieniowane, mocowania bikepackingowe, oś 12mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
  • Przerzutka tylna: Microshift RD-M665M
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Btwin Trekking 9 Grip Protect+
  • Hamulce: Tektro T275
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Riverside

CTM BORA 1.0 Trek

  • Cena: 3990.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour M3010 P 700C
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-M3020
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Freedom Wedge 28x1,75" reflex
  • Hamulce: Alhonga V-brake
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY CTM

Pegasus SOLERO SUPERLITE

  • Cena: 3949.32 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Acera
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: VeeTire Speedster, 44-622
  • Hamulce: Tektro HD-T275, 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Pegasus

Breezer Liberty R2.3+/ST

  • Cena: 3945.37 PLN
  • Waga: 14.34 kg
  • Opis ramy: Breezer, cieniowane aluminum, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Breezer aluminum disc
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: Continental Ride Tour, 42-622
  • Hamulce: Shimano BR-MT200 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Breezer

Cube Nature Pro/Nature Pro Trapeze

  • Cena: 3839.00 PLN
  • Waga: 15.20 kg
  • Opis ramy: Aluminium Superlite, Taper, podwójnie cieniowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO, 63mm, blokada skoku
  • Przerzutka tylna: Shimano Cues RD-U6020-SGS, 10s
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe Land Cruiser, Active, 50-622
  • Hamulce: Shimano BR-MT200, Hydr. Disc Brake (160/180)
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube

Stevens Albis

  • Cena: 3800.00 PLN
  • Waga: 16.50 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour CR8-V
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: Schwalbe Citizen Active-Line
  • Hamulce: Tektro STB-01
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Stevens

Tabou KINETIC 5.0 W

  • Cena: 3749.00 PLN
  • Waga: 16.40 kg
  • Opis ramy: ALUMINIUM, HYDROFORMOWANA, WEWNĘTRZNE PROWADZENIE PRZEWODÓW, MOCOWANIE HAMULCA: POST MOUNT, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NEX DS HLO
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ALIVIO M3100
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: SCHWALBE ROAD CRUISER / 700x40C
  • Hamulce: SHIMANO MT200
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Tabou

Winora DOMINGO X18

  • Cena: 3599.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX HLO
  • Przerzutka tylna: Shimano Cues RD-U3020, 9s
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Schwalbe Road Cruiser 42-622
  • Hamulce: Shimano BR-MT200
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Winora

Kross Trans 5.0 Damski

  • Cena: 3599.00 PLN
  • Opis ramy: TRANS 5.0, aluminium, hydroformowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: post mount
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
  • Przerzutka tylna: SIMANO CUES RD U3020
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: WANDA P1024 28 x 1,5
  • Hamulce: SHIMANO MT200 RT26 160 6B
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kross

Kellys CRISTY 70

  • Cena: 3599.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana podpórka
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX DS
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Alivio M4000
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: Michelin Protek BR 42-622 (700x42c)
  • Hamulce: Shimano MT200 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kellys

Saveno Road Classic Disc GTS

  • Cena: 3499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zaciski QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Zoom 188NS AMS
  • Przerzutka tylna: Shimano DEORE M592-9S
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: Kenda K-935 700x40C
  • Hamulce: Shimano BR-MT200
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Saveno

Kands ELITE PRO ALVIO V3 LOW STEP

  • Cena: 3399.00 PLN
  • Waga: 18.20 kg
  • Opis ramy: ALUMINIUM, HYDROFORMOWANA, WEWNĘTRZNE PROWADZENIE PRZEWODÓW
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NEX HLO
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ALIVIO RD T4000 SGS
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: SCHWALBE 28X1.60
  • Hamulce: SHIMANO MT-200
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kands

Maxim MT 2.5

  • Cena: 3399.00 PLN
  • Waga: 17.20 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Amortyzowany
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: CST 1880 X-PEDIUM SAFE
  • Hamulce: Shimano MT201
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Maxim

Mongoose ROGUE

  • Cena: 3389.00 PLN
  • Opis ramy: Tectonic T2
  • Widelec/amortyzator przedni: Xposure
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus RD-M2000
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: WTB Horizon, 650c x 47c
  • Hamulce: Tektro HD-M290
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Mongoose

Giant ESCAPE CITY DISC 2

  • Cena: 3149.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x45mm, mocowanie hamulca: flat mount, wewnętrzne prowadzenie przewodów
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium ALUXX, rozmiar opony 700x45mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Giant S-X2, 30TPI, wkładka antyprzebiciowa, 700x38c
  • Hamulce: Tektro HD-R280
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Giant

Broster ON'LINE 2.0

  • Cena: 3099.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: alu
  • Przerzutka tylna: Shimano FD-TY710/RD-M310
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: 700x38c
  • Hamulce: Shimano
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Broster

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj