W przedstawianym zakresie cenowym (od 6000 do 7000 złotych) znajdziecie rowery przeznaczone dla średniozaawansowanych. Coś dla siebie powinny znaleźć także osoby zarażone kolarskim bakcylem i planujące wymianę swojej pierwszej szosy na coś lepszego. Jeżeli decydujecie się na kontynuowanie rowerowej pasji, to zapewne macie już wyrobiony swój styl jazdy. To dobrze, czeka was bowiem decyzja - trzeba wybrać między rowerem o geometrii wyścigowej lub bardziej rekreacyjnej - endurance, choć w tym budżecie zdecydowanie dominują te drugie. Zanim zacznie się więc wybieranie, najpierw trzeba zdefiniować: gdzie, jak oraz jak szybko planujecie jeździć? Jeśli ciągnie was do zdobywania KOMów i ściagnia się, zdecydowanie sięgajcie po rowery z kategorii race. Jeśli wolicie coffee ride'y i przejażdżki z nastawieniem na turystykę, polecamy pójście w kierunku maszyn endurance.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 10000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku
- Rower szosowy dla kobiety
- Jaki rower szosowy wybrać?
Rama i widelec
Najważniejszym elementem, na którym powinniśmy skupić swoją uwagę, jest zestaw ramowy (rama i widelec). Stanowi on główny fundament oraz bazę pod ewentualną rozbudowę naszego roweru w przyszłości. W tym przedziale cenowym znajdziemy ciekawe i dopracowane konstrukcje aluminiowe. Czekają na nas nowoczesne ramy, lekkie, sztywne, z wewnętrznie prowadzonymi przewodami, czy sztywnymi ośkami kół (w przypadku rowerów na tarczach).
Koła
Prezentowany segment szosówek jest z reguły wyposażony w średniej klasy koła. Nadające się do bezawaryjnej jazdy przez kilka sezonów, ale mało dynamiczne ze względu na wysoką masę. Do amatorskiego ścigania polecamy od razu wymianę na coś bardziej żwawego, nawet wybór roweru nie za 7, a za 6 tys. zł, a za resztę z małym okładem zakup drugiego zestawu kół. Za około 1500 zł można u profesjonalnych ,,wheel buliderów" kupić nadające się do rywalizacji niskie, aluminiowe koła.
Jaki osprzęt?
Rowery przedstawione w tym przeglądzie są bardzo zróżnicowane pod względem napędu. Rynkowa średnia to Shimano Tiagra (2x10), ale sporo jest też rowerów na lepszej grupie Shimano 105 (2x11 lub 2x12, w zależności od generacji). Poziom grupy oczywiście zazwyczaj odbija się na innych komponentach. Z reguły rowery wyposażone we wspomnianą wcześniej Tiagrę będą posiadały hydrauliczne hamulce tarczowe, podczas gdy jeśli trafimy na Shimano 105, to czasem będzie to zestaw na starszej grupie 2x11 z hamulcami obręczowymi. Bądźcie jednak świadomi, że na rynku zdarzają się też rowery na wyraźnie słabszym osprzęcie - Shimano Sora (2x9), a nawet Shimano Claris (2x8). Naszym zdaniem, w tej cenie najlepiej szukać maszyny na solidnej 105-tce lub Tiagrze, ale w obu przypadkach na hydraulicznych tarczówkach. Przy takim wyposażeniu nie będziemy skazani na jego upgrade w przyszłości, bowiem obie grupy prezentują wyosoki poziom działania i dobrą ergonomię, hamulce disc to przyszłość i jedyna słuszna droga. Miejcie jednak na uwadze, że niektórzy producenci dla zmniejszenia kosztów zastosowali mechaniczne tarczówki. Tego typu hamulce są wyraźnie słabsze, niż wariant hydrauliczny.
W rowerach endurance dominują miękkie przełożenia - korby 50/34 z kasetami 11-30, 32, a nawet 34 zęby. Z kolei w rowerach typu race znajdziemy najczęściej zestawy 52/36 z przodu sparowane z kasetami 11-28 lub 11-30 zębów. To dobrze - producenci dbają o wyposażenie spójne z typem i przeznaczeniem roweru. Podobnie sprawa się ma z ogumieniem - im bardziej rekreacyjny sprzęt, tym szersze gumy (nawet 32 mm).
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że fabrycznie rowery nie są sprzedawane z pedałami i dodatkowymi akcesoriami jak np. koszyki na bidon. Na taki wydatek musimy przeznaczyć dodatkowo minimum 300 - 400 złotych, więc warto to uwzględnić w swoim budżecie.
Oprócz tego zwróćmy uwagę na detale - kierownicę i jej profil, owijkę, przełożenia. Szukajmy roweru w którym elementy do wymiany po zakupie ograniczone są do minimum - rynek oferuje sporo zróżnicowanych modeli, dlatego warto poświęcić więcej czasu na poszukiwania, a mniej na tuning tuż po zakupie. Na koniec zostawiamy sprawę siodełka. Podobnie jak w przypadku choćby kierownic, wszystko zależy od naszych preferencji i budowy ciała.
Co na rynku?
Wybraliśmy najciekawsze modele z kolekcji 2025 od każdego z producentów w przedziale cenowym 6000-7000 złotych. Znajdziecie je w dalszej części artykułu. Przegląd zrealizowaliśmy w oparciu o katalog.bikeworld.pl, tam znajdziecie też więcej rowerów.
Felt VR 40

- Cena: 6999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium SuperLite, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, mocowania bikepackingowe, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Felt VR 3.0, UHC Advanced carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Schwalbe Lugano II, 700x32
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Merida SCULTURA ENDURANCE 300, 2025

- Cena: 6999.00 PLN
- Opis ramy: SCULTURA ENDURANCE LITE, potrójnie cieniowana, hydroformowana, oś: 12x142mm, maksymalna szerokość opony: 35c, mufa supportu: BB86
- Widelec/amortyzator przedni: SCULTURA ENDURANCE CF3 DISC, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Maxxis Detonator, 700x32c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Superior X-ROAD 6.3 GF

- Cena: 6999.00 PLN
- Opis ramy: Alu X6 Ultralite X-Road Race, cieniowana, wygładzane spawy, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: X-ROAD, Carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Schwalbe Lugano II, KevlarGuard, 32-622
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Pells Aeron 1

- Cena: 6990.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: PELLS Full Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Continental Ultrasport 28-622 Performance
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cube Attain SLX

- Cena: 6719.00 PLN
- Waga: 9.90 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061 T4/T6 Superlite, zintegrowane prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, zintegrowany zacisk sztycy.
- Widelec/amortyzator przedni: Attain C:62, zintegrowane prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Conti Grand Prix, Kevlar, 30-622
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Bulls Harrier Disc 2

- Cena: 6647.68 PLN
- Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś QR
- Widelec/amortyzator przedni: Alpine Hawk, karbon, oś 12mm
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: SCHWALBE One Perf. RG, zwijane, 28-622/30-622
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Stevens Stelvio

- Cena: 6600.00 PLN
- Waga: 8.50 kg
- Opis ramy: Aluminium SL 6061 TB
- Widelec/amortyzator przedni: STEVENS Full Carbon SL
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Continental Grand Sport Race SL
- Typ hamulców: Szczękowe
Canyon Endurace 6
- Cena: 6599.00 PLN
- Waga: 9.64 kg
- Opis ramy: Canyon Endurace AL Disc, aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, punkty montażowe na górnej rurze, maksymalna szerokość opony: 36mm, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0089 CF Disc, karbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Scott Speedster 30

- Cena: 6519.00 PLN
- Waga: 10.50 kg
- Opis ramy: Podwójnie cieniowane aluminium 6061, Geometria Endurance, zintegrowane prowadzenie przewodów, kompatybilna z zestawem błotników Syncros
- Widelec/amortyzator przedni: Speedster HMF Disc, 1 1/4”-1 1/2”
- Grupa napędowa: Shimano Sora
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: Schwalbe Lugano, 700x32C
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Sensa GIULIA G3 DISC 105 2×12 2024

- Cena: 6499.00 PLN
- Waga: 8.40 kg
- Opis ramy: Generation 5 Full Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Supra full carbon monocoque
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Schwalbe Lugano 25mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Romet HURAGAN CRD

- Cena: 6499.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Full Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Michelin Lithion 3 700x25C
- Typ hamulców: Szczękowe
Broster SPEEDAY 4.0

- Cena: 6499.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: 700x28
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Orbea AVANT H60

- Cena: 6499.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, potrójnie cieniowana, hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: Orbea Avant Hydro Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Claris
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: Vittoria Zafiro V 700x28c
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
CTM BLADE COMP

- Cena: 6490.00 PLN
- Waga: 9.90 kg
- Opis ramy: Alu
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: MAXXIS Detonator 700x32C
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Fuji Sportif 1.3

- Cena: 6024.07 PLN
- Waga: 10.33 kg
- Opis ramy: A2-SL, aluminium 6061, taperowana, gwintowana mufa suportu, wewnętrzne prowadzenie przewodów, 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Vittoria Zaffiro V, 30-622, 26tpi
- Typ hamulców: Tarczowe mech.