W przedstawianym zakresie cenowym (od 6000 do 7000 złotych) znajdziecie rowery przeznaczone dla średniozaawansowanych. Coś dla siebie powinny znaleźć także osoby zarażone kolarskim bakcylem i planujące wymianę swojej pierwszej szosy na coś lepszego. Jeżeli decydujecie się na kontynuowanie rowerowej pasji, to zapewne macie już wyrobiony swój styl jazdy. To dobrze, czeka was bowiem decyzja - trzeba wybrać między rowerem o geometrii wyścigowej lub bardziej rekreacyjnej - endurance, choć w tym budżecie zdecydowanie dominują te drugie. Zanim zacznie się więc wybieranie, najpierw trzeba zdefiniować: gdzie, jak oraz jak szybko planujecie jeździć? Jeśli ciągnie was do zdobywania KOMów i ściagnia się, zdecydowanie sięgajcie po rowery z kategorii race. Jeśli wolicie coffee ride'y i przejażdżki z nastawieniem na turystykę, polecamy pójście w kierunku maszyn endurance.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 10000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku
- Rower szosowy dla kobiety
- Jaki rower szosowy wybrać?
Rama i widelec
Najważniejszym elementem, na którym powinniśmy skupić swoją uwagę, jest zestaw ramowy (rama i widelec). Stanowi on główny fundament oraz bazę pod ewentualną rozbudowę naszego roweru w przyszłości. W tym przedziale cenowym znajdziemy ciekawe i dopracowane konstrukcje aluminiowe. Czekają na nas nowoczesne ramy, lekkie, sztywne, z wewnętrznie prowadzonymi przewodami, czy sztywnymi ośkami kół (w przypadku rowerów na tarczach).
Koła
Prezentowany segment szosówek jest z reguły wyposażony w średniej klasy koła. Nadające się do bezawaryjnej jazdy przez kilka sezonów, ale mało dynamiczne ze względu na wysoką masę. Do amatorskiego ścigania polecamy od razu wymianę na coś bardziej żwawego, nawet wybór roweru nie za 7, a za 6 tys. zł, a za resztę z małym okładem zakup drugiego zestawu kół. Za około 1200 - 1500 zł można u profesjonalnych ,,wheel buliderów" kupić nadające się do rywalizacji niskie, aluminiowe koła.
Jaki osprzęt?
Rowery przedstawione w tym przeglądzie są bardzo zróżnicowane pod względem napędu. Rynkowa średnia to Shimano Tiagra (2x10), ale sporo jest też rowerów na lepszej grupie Shimano 105 (2x11), a trafić można nawet na Ultegrę. Poziom grupy oczywiście zazwyczaj odbija się na innych komponentach. Z reguły rowery wyposażone we wspomnianą wcześniej Tiagrę będą posiadały hydrauliczne hamulce tarczowe, podczas gdy jeśli trafimy na Shimano 105, to czasem będzie to zestaw z hamulcami obręczowymi. Bądźcie jednak świadomi, że na rynku zdarzają się też rowery na wyraźnie słabszym osprzęcie - Shimano Sora (2x9), a nawet Shimano Claris (2x8). Naszym zdaniem, w tej cenie najlepiej szukać maszyny na solidnej 105-tce lub Tiagrze, ale w obu przypadkach na hydraulicznych tarczówkach. Przy takim wyposażeniu nie będziemy skazani na jego upgrade w przyszłości, bowiem obie grupy prezentują wyosoki poziom działania i dobrą ergonomię, hamulce disc to przyszłość i jedyna słuszna droga. Miejcie jednak na uwadze, że niektórzy producenci dla zmniejszenia kosztów zastosowali mechaniczne tarczówki. Tego typu hamulce są wyraźnie słabsze, niż wariant hydrauliczny.
W rowerach endurance dominują miękkie przełożenia - korby 50/34 z kasetami 11-30, 32, a nawet 34 zęby. Z kolei w rowerach typu race znajdziemy najczęściej zestawy 52/36 z przodu sparowane z kasetami 11-28 lub 11-30 zębów. To dobrze - producenci dbają o wyposażenie spójne z typem i przeznaczeniem roweru. Podobnie sprawa się ma z ogumieniem - im bardziej rekreacyjny sprzęt, tym szersze gumy (nawet 32 mm).
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że fabrycznie rowery nie są sprzedawane z pedałami i dodatkowymi akcesoriami jak np. koszyki na bidon. Na taki wydatek musimy przeznaczyć dodatkowo minimum 300 - 400 złotych, więc warto to uwzględnić w swoim budżecie.
Oprócz tego zwróćmy uwagę na detale - kierownicę i jej profil, owijkę, przełożenia. Szukajmy roweru w którym elementy do wymiany po zakupie ograniczone są do minimum - rynek oferuje sporo zróżnicowanych modeli, dlatego warto poświęcić więcej czasu na poszukiwania, a mniej na tuning tuż po zakupie. Na koniec zostawiamy sprawę siodełka. Podobnie jak w przypadku choćby kierownic, wszystko zależy od naszych preferencji i budowy ciała.
Co na rynku?
Wybraliśmy najciekawsze modele z kolekcji 2024 od każdego z producentów w przedziale cenowym 6000-7000 złotych. Znajdziecie je w dalszej części artykułu. Przegląd zrealizowaliśmy w oparciu o katalog.bikeworld.pl, tam znajdziecie też więcej rowerów.
Broster SPEEDAY 4.0
- Cena: 6999.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Kompletne koła: Shimano WH-RX010
- Opony: 700x28
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Superior X-ROAD 6.3 GF
- Cena: 6999.00 PLN
- Opis ramy: Alu X6 Ultralite X-Road Race , wygładzane spawy
- Widelec/amortyzator przedni: X-ROAD Carbon Fork
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Schwalbe Lugano II, KevlarGuard, 32-622
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Orbea AVANT H60
- Cena: 6999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, potrójnie cieniowana, hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Claris
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Kompletne koła: Aluminium
- Opony: Vittoria Zafiro V Rigid bead 700x28c
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Giant CONTEND AR 2
- Cena: 6999.00 PLN
- Waga: 9.68 kg
- Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x38mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive max. rozmiar opony 700x38mm
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Giant Gavia Fondo 2, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x32c (34mm)
- Typ hamulców: Szczękowe hydr.
LIV AVAIL AR 2
- Cena: 6999.00 PLN
- Opis ramy: aluminium ALUXX, flat-mount disc, oś przelotowa 12x142mm, max. rozmiar opony 700x38mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa, max rozmiar opony 700x38mm
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Giant Gavia Fondo 2, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x32c (34mm)
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Bulls HARRIER 2 DISC
- Cena: 6906.24 PLN
- Opis ramy: aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Alpine Hawk Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Kompletne koła: Shimano WH-RS171-CL
- Opony: SCHWALBE One Perf. RG, 28-622, 28 x 1,10
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Merida SCULTURA ENDURANCE 300
- Cena: 6799.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, potrójnie cieniowana, hydroformowana.
- Widelec/amortyzator przedni: SCULTURA ENDURANCE CF3 DISC
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Maxxis Detonator
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Trek Domane AL 3 GEN 3
- Cena: 6799.00 PLN
- Waga: 10.30 kg
- Opis ramy: Alpha Aluminium Serii 100, zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów, mocowania błotników, zgodna z DuoTrap S, hamulce tarczowe flat mount, 142 x 12 mm
- Widelec/amortyzator przedni: Domane AL z włókna węglowego, zwężana rura sterowa ze stopu aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów hamulca, mocowania błotników, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 12 x 100 mm
- Grupa napędowa: Shimano Sora
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: Bontrager R1 Hard-Case Lite, stopka z drutu, 60 tpi, 700 x 32c
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Stevens Stelvio
- Cena: 6600.00 PLN
- Waga: 8.50 kg
- Opis ramy: Aluminium SL 6061 TB
- Widelec/amortyzator przedni: STEVENS Full Carbon SL
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Fulcrum Racing 900
- Opony: Continental Grand Sport Race SL
- Typ hamulców: Szczękowe
Kellys ARC 50
- Cena: 6599.00 PLN
- Opis ramy: Aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: Kellys Carbon Disc
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Schwalbe Lugano 25-622 (700x25C)
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Cannondale CAAD Optimo 1
- Cena: 6599.00 PLN
- Opis ramy: SmartForm C2 Alu
- Widelec/amortyzator przedni: BallisTec Full Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Vittoria Zaffiro Pro Slick, 700 x 25c
- Typ hamulców: Szczękowe
Canyon Endurace 6
- Cena: 6599.00 PLN
- Waga: 9.64 kg
- Opis ramy: Canyon Endurace AL Disc
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0089 CF Disc
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Scott Speedster 20
- Cena: 6529.00 PLN
- Waga: 10.40 kg
- Opis ramy: Speedster Disc / Podwójnie cieniowane aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Speedster HMF Disc, 1 1/4”-1 1/2”
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Schwalbe Lugano, 700x32C
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Van Rysel EDR AF Ultegra
- Cena: 6499.00 PLN
- Waga: 8.60 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium/karbon
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Fulcrum Racing 4 z aluminium
- Opony: Hutchinson Fusion 5
- Typ hamulców: Szczękowe
Cube Attain Race
- Cena: 6399.00 PLN
- Waga: 9.90 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite
- Widelec/amortyzator przedni: CUBE CSL Race Disc, Full Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Kompletne koła: CUBE RA 1.9 Aero Disc
- Opony: Conti Ultra Sport 3 SL, Kevlar, 28-622
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Corratec Dolomiti Elite
- Cena: 6299.00 PLN
- Opis ramy: aluminiowa Corratec Dolomiti
- Widelec/amortyzator przedni: karbonowy
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: ZZYZX 700C Disc
- Opony: Pirelli P7
- Typ hamulców: Szczękowe