Szosa za około 10000 zł

Sprawdź rowery szosowe za około 10 000 zł. Przegląd rynkowej oferty na sezon 2022.

Drukuj
Tomasz Makula

Zastanawiasz się nad kupnem roweru szosowego, na który chcesz wydać około 10 000 zł? Podpowiadamy czego się spodziewać, na co zwrócić uwagę oraz przeglądamy rynek, wskazując najciekawsze propozycje.

W badanym przedziale cenowym znajdziemy interesujące rowery szosowe, które służą do mocno zróżnicowanych zastosowań i stylów jazdy. Oczywiście łączy je szosowa szybkość, lekkość i generalnie są to maszyny o sportowym duchu. Jednak część z nich to rowery bardziej rekreacyjne, podczas gdy inne to typowo wyścigowe charty. Tyle o ich charakterze. Do nas samych należy po prostu decyzja - czy idziemy bardziej w sport i ściganie się, czy raczej w turystyczno-rekreacyjną szosową jazdę. Jeśli preferujecie rywalizację, kierujcie swoją uwagę na klasyczne rowery szosowe typu race. Jeśli bardziej spokojny styl i tempo jazdy - spoglądajcie na maszyny typu endurance. 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Rama i widelec

Rowery za 10 000 zł to solidne i zaawansowane maszyny, a rynek jest podzielony mniej więcej po połowie na rowery karbonowe i aluminiowe. Scenariusze są więc dwa - możemy szosówkę rower od jednej marek, które cenią się wyżej, gdzie będzie rama z aluminium, bądź coś na karbonowej ramie od producentów, którzy mają nieco łaskawszą politykę cenową. Absolutnym standardem jest natomiast karbonowy widelec. Niezależnie od materiału ramy można spodziewać się wysokiej jakości, choć - nie ma co ukrywać - karbon jest materiałem, który da nam więcej korzyści. Bez względu na markę, możemy spodziewać się nowoczesnych rozwiązań: wewnętrznego prowadzenia kabli, sztywnych osi kół, taperowanych rur sterowych itp. standardów.

 

Koła - to je zapewne zmodernizujesz

Szybka analiza wyposażenia kieruje nas do prostych wniosków. W badanym przedziale cenowym spotkamy zazwyczaj solidne i odporne na duży kilometraż oraz rozcentrowanie zestawy kołowe, ale ich wadą będzie wysoka masa. To dość toporne modele ze średniej półki. Z tego względu, jeśli zamierzacie się ścigać, trzeba będzie pomyśleć o wymianie ich na nieco lżejsze i bardziej dynamiczne zestawy. Do turystyki (endurance) wystarczą. Warto mieć na uwadze, że koła i opony mają ogromny wpływ na szybkość i dynamikę naszego sprzętu, a w większośći rowerów za 10 000 zł nie otrzymamy niczego wyjątkowego.

Napęd

W założonym budżecie na listach specyfikacyjnych królują przede wszystkim napędy Shimano - solidna grupa 105 (2x11) oraz nieco tańsza Tiagra (2x10). Ta pierwsza gwarantuje bardzo dobrą jakość i kulturę pracy, a dodatkowo ma lepsze stopniowanie biegów w kasecie, aniżeli Tiagra. Zobaczcie nasz Test: Shimano 105 R7000. Z kolei Tiagra - mimo, że tańśza i 10-biegowa - ma naprawdę dopracowaną ergonomię i bardzo wygodne klamki w wersji pod hydrauliczne hamulce tarczowe. Obie grupy trzymają poziom i są godne polecenia. 

Przy zakupie warto zwrócić uwagę na przełożenia zastosowane w korbie, gdyż wymiana tego elementu może być kosztowna i lepiej od razu kupić rower z przełożeniami, które są dla nas odpowiednie - jeśli jesteście początkującymi to blaty kompaktowe 50/34 będą w sam raz. Jeśli jednak macie już dobrą nogę i myślicie o poważniejszym ściganiu, to szukajcie korby z blatami 52/36 - to przełożenia bardziej adekwatne do prędkości wyścigowych, które nie będą Wam utrudniać walki o zwycięstwo. Jeśli się wahacie, bierzcie 52/36. To dobry kompromis. Najwyżej zastosujecie kasetę o rozpiętości 11-34. 

Tarczówki to już standard

W badanym segmencie cenowym hydrauliczne tarczówki stały się już standardem. To dobrze, bowiem cechuje je duża siła hamowania, a do tego mają wysoką odporność na przegrzewanie. Im więcej jeździcie w pofałdowanym terenie lub przy kiepskiej pogodzie, tym większe odczujecie korzyści z obecności tarcz w waszym rowerze. Hamulce typu disc to niewątpliwie przyszłość rowerów szosowych, a producenci szybko eliminują ze swoich ofert - można powiedzieć, że przestarzałe już - hamulce szczękowe.

 

 

Co na rynku?

W ofercie polskich dystrybutorów znajdziemy sporo interesujących modeli. Na kolejnych stronach przedstawiamy wybrane rowery z kolekcji na 2022 rok. Więcej maszyn znajdziecie na katalog.bikeworld.pl, przy pomocy którego zrealizowaliśmy przegląd rynku. 

 

 

 

Romet HURAGAN DISC 1

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Waga: 8.30 kg
  • Opis ramy: Carbon Aero
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon Aero
  • Przerzutka tylna: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Manetki: Shimano 105
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

LIV Avail Advanced 3

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Opis ramy: Kompozyt Advanced, oś przelotowa 12x142mm, disc, max. szerokość opony 35mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive, oś przelotowa 12x100mm, disc
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Kompletne koła: Giant P-R2 Disc
  • Manetki: Shimano Tiagra, 2x10
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY LIV

Canyon Endurace CF 7

  • Cena: 9799.00 PLN
  • Waga: 8.62 kg
  • Opis ramy: Canyon Endurace CF
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano 105 R7000
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Fulcrum Racing 900 DB
  • Manetki: Shimano 105 R7020
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Canyon

BH SL1 2.0

  • Cena: 9464.60 PLN
  • Opis ramy: Monocoque Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Monocoque Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Slite Thru Axle
  • Manetki: Shimano 105
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY BH

Trek Émonda ALR 4

  • Cena: 9349.00 PLN
  • Waga: 9.33 kg
  • Opis ramy: Ultralekkie Alpha Aluminium Serii 300, technologia niewidocznych spawów Invisible Weld, zwężana główka ramy, prowadzenie linek Control Freak, kompatybilna z DuoTrap S, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 142 x 12 mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Émonda SL z włókna węglowego, zwężana rura sterowa z włókna węglowego, wewnętrzne prowadzenie przewodów hamulca, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 12 x 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra 4700, długi wózek, maks. zębatka 34T
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Manetki: Shimano Tiagra R4725, z krótką dźwignią, 10-biegowa
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Trek

Cube ATTAIN GTC RACE

  • Cena: 9249.00 PLN
  • Waga: 9.30 kg
  • Opis ramy: GTC Twin Mold
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE CSL Race
  • Przerzutka tylna: Shimano 105 RD-R7000-DGS
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: CUBE RA 1.9 Aero Disc
  • Manetki: Shimano 105 ST-R7020
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube

 

 

 

Ridley Fenix SLA Disc

  • Cena: 9100.00 PLN
  • Waga: 9.37 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6005-6061
  • Widelec/amortyzator przedni: 30T-24T HM UD Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano 105 R7000
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Shimano RS171 DB
  • Manetki: Shimano 105 R7000
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Ridley

Fuji SL-A 1.3

  • Cena: 9095.00 PLN
  • Opis ramy: A6-SL 6066 aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon monocoque
  • Przerzutka tylna: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Oval Concepts 324, 24/28H
  • Manetki: Shimano 105, 2 x 11
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Fuji