Spis treści:
W badanym przedziale cenowym znajdziemy interesujące rowery szosowe, które służą do mocno zróżnicowanych zastosowań i stylów jazdy. Oczywiście łączy je szosowa szybkość, lekkość i generalnie są to maszyny o sportowym duchu. Jednak część z nich to rowery bardziej rekreacyjne, podczas gdy inne to typowo wyścigowe charty. Tyle o ich charakterze. Do nas samych należy po prostu decyzja - czy idziemy bardziej w sport i ściganie się, czy raczej w turystyczno-rekreacyjną szosową jazdę. Jeśli preferujecie rywalizację, kierujcie swoją uwagę na klasyczne rowery szosowe typu race. Jeśli bardziej spokojny styl i tempo jazdy - spoglądajcie na maszyny typu endurance.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku
- Rower szosowy dla kobiety
- Jaki rower szosowy wybrać?
Rama i widelec
Rowery za 10 000 zł to solidne i zaawansowane maszyny, a rynek jest podzielony mniej więcej po połowie na rowery karbonowe i aluminiowe. Scenariusze są więc dwa - możemy szosówkę rower od jednej marek, które cenią się wyżej, gdzie będzie rama z aluminium, bądź coś na karbonowej ramie od producentów, którzy mają nieco łaskawszą politykę cenową. Absolutnym standardem jest natomiast karbonowy widelec. Niezależnie od materiału ramy można spodziewać się wysokiej jakości, choć - nie ma co ukrywać - karbon jest materiałem, który da nam więcej korzyści. Bez względu na markę, możemy spodziewać się nowoczesnych rozwiązań: wewnętrznego prowadzenia kabli, sztywnych osi kół, taperowanych rur sterowych itp. standardów.
Koła - to je zapewne zmodernizujesz
Szybka analiza wyposażenia kieruje nas do prostych wniosków. W badanym przedziale cenowym spotkamy zazwyczaj solidne i odporne na duży kilometraż oraz rozcentrowanie zestawy kołowe, ale ich wadą będzie wysoka masa. To dość toporne modele ze średniej półki. Z tego względu, jeśli zamierzacie się ścigać, trzeba będzie pomyśleć o wymianie ich na nieco lżejsze i bardziej dynamiczne zestawy. Do turystyki (endurance) wystarczą. Warto mieć na uwadze, że koła i opony mają ogromny wpływ na szybkość i dynamikę naszego sprzętu, a w większośći rowerów za 10 000 zł nie otrzymamy niczego wyjątkowego.
Napęd
W założonym budżecie na listach specyfikacyjnych królują przede wszystkim napędy Shimano - solidna grupa 105 (2x11) oraz nieco tańsza Tiagra (2x10). Ta pierwsza gwarantuje bardzo dobrą jakość i kulturę pracy, a dodatkowo ma lepsze stopniowanie biegów w kasecie, aniżeli Tiagra. Zobaczcie nasz Test: Shimano 105 R7000. Z kolei Tiagra - mimo, że tańśza i 10-biegowa - ma naprawdę dopracowaną ergonomię i bardzo wygodne klamki w wersji pod hydrauliczne hamulce tarczowe. Obie grupy trzymają poziom i są godne polecenia.
Przy zakupie warto zwrócić uwagę na przełożenia zastosowane w korbie, gdyż wymiana tego elementu może być kosztowna i lepiej od razu kupić rower z przełożeniami, które są dla nas odpowiednie - jeśli jesteście początkującymi to blaty kompaktowe 50/34 będą w sam raz. Jeśli jednak macie już dobrą nogę i myślicie o poważniejszym ściganiu, to szukajcie korby z blatami 52/36 - to przełożenia bardziej adekwatne do prędkości wyścigowych, które nie będą Wam utrudniać walki o zwycięstwo. Jeśli się wahacie, bierzcie 52/36. To dobry kompromis. Najwyżej zastosujecie kasetę o rozpiętości 11-34.
Tarczówki to już standard
W badanym segmencie cenowym hydrauliczne tarczówki stały się już standardem. To dobrze, bowiem cechuje je duża siła hamowania, a do tego mają wysoką odporność na przegrzewanie. Im więcej jeździcie w pofałdowanym terenie lub przy kiepskiej pogodzie, tym większe odczujecie korzyści z obecności tarcz w waszym rowerze. Hamulce typu disc to niewątpliwie przyszłość rowerów szosowych, a producenci szybko eliminują ze swoich ofert - można powiedzieć, że przestarzałe już - hamulce szczękowe.
Co na rynku?
W ofercie polskich dystrybutorów znajdziemy sporo interesujących modeli. Na kolejnych stronach przedstawiamy wybrane rowery z kolekcji na 2022 rok. Więcej maszyn znajdziecie na katalog.bikeworld.pl, przy pomocy którego zrealizowaliśmy przegląd rynku.
Romet HURAGAN DISC 1

- Cena: 9999.00 PLN
- Waga: 8.30 kg
- Opis ramy: Carbon Aero
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon Aero
- Przerzutka tylna: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Manetki: Shimano 105
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
LIV Avail Advanced 3

- Cena: 9999.00 PLN
- Opis ramy: Kompozyt Advanced, oś przelotowa 12x142mm, disc, max. szerokość opony 35mm
- Widelec/amortyzator przedni: Kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive, oś przelotowa 12x100mm, disc
- Przerzutka tylna: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Kompletne koła: Giant P-R2 Disc
- Manetki: Shimano Tiagra, 2x10
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Canyon Endurace CF 7

- Cena: 9799.00 PLN
- Waga: 8.62 kg
- Opis ramy: Canyon Endurace CF
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Przerzutka tylna: Shimano 105 R7000
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Fulcrum Racing 900 DB
- Manetki: Shimano 105 R7020
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
BH SL1 2.0

- Cena: 9464.60 PLN
- Opis ramy: Monocoque Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Monocoque Carbon
- Przerzutka tylna: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Slite Thru Axle
- Manetki: Shimano 105
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Trek Émonda ALR 4

- Cena: 9349.00 PLN
- Waga: 9.33 kg
- Opis ramy: Ultralekkie Alpha Aluminium Serii 300, technologia niewidocznych spawów Invisible Weld, zwężana główka ramy, prowadzenie linek Control Freak, kompatybilna z DuoTrap S, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 142 x 12 mm
- Widelec/amortyzator przedni: Émonda SL z włókna węglowego, zwężana rura sterowa z włókna węglowego, wewnętrzne prowadzenie przewodów hamulca, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 12 x 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Tiagra 4700, długi wózek, maks. zębatka 34T
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Manetki: Shimano Tiagra R4725, z krótką dźwignią, 10-biegowa
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cube ATTAIN GTC RACE

- Cena: 9249.00 PLN
- Waga: 9.30 kg
- Opis ramy: GTC Twin Mold
- Widelec/amortyzator przedni: CUBE CSL Race
- Przerzutka tylna: Shimano 105 RD-R7000-DGS
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: CUBE RA 1.9 Aero Disc
- Manetki: Shimano 105 ST-R7020
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Ridley Fenix SLA Disc

- Cena: 9100.00 PLN
- Waga: 9.37 kg
- Opis ramy: Aluminium 6005-6061
- Widelec/amortyzator przedni: 30T-24T HM UD Carbon
- Przerzutka tylna: Shimano 105 R7000
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Shimano RS171 DB
- Manetki: Shimano 105 R7000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Fuji SL-A 1.3

- Cena: 9095.00 PLN
- Opis ramy: A6-SL 6066 aluminum
- Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon monocoque
- Przerzutka tylna: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Oval Concepts 324, 24/28H
- Manetki: Shimano 105, 2 x 11
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.