Spis treści:
Podróżowanie na rowerze to doskonała forma spędzania wolnego czasu, która ma naprawdę dużo zalet. Jesteśmy wolni, elastyczni i sami decydujemy, gdzie pojedziemy i co zechcemy odkryć. Poza tym mamy fenomenalny kontakt z otoczeniem. Zwiedzanie nowych miejsc z perspektywy roweru jest jedynym w swoim rodzaju doświadczeniem. Wszystko dokładnie widzimy, a w każdej chwili możemy się gdzieś zatrzymać lub zmienić trasę, aby obejrzeć coś dokładniej. Poza tym czujemy zapachy i całkiem nieźle słyszymy dźwięki przyrody (to zależy od prędkości naszej jazdy, czyli... od nas), czego nie uświadczymy w innych środkach lokomocji, a to niesamowicie zmienia odbiór rzeczywistości. Wreszcie jazda na rowerze jest zwyczajnie wygodna. Nie musimy nigdzie jeździć z walizką. Po prostu wychodzimy z domu z rowerem objuczonym sakwami i już tam zaczynają się nasze wakacje.
Gravel jako rower wyprawowy
Gravel to doskonały rower do podróżowania na długich dystansach z dodatkowym bagażem. Po pierwsze producenci w około 90% modeli dostępnych na rynku stosują otwory montażowe na bagażniki, błotniki, dodatkowe torebki i bidony. Więc już na wstępie mamy pewność, że kupimy rower, do którego założymy niezbędną ilość dodatkowego wyposażenia, a im dłuższa trasa, tym więcej go potrzebujemy.
Kolejną zaletą graveli jest zastosowanie szerszych opon, niż w rowerze szosowym, które dobrze znoszą długie wyprawy z dodatkowym obciążeniem (bagaż sporo waży). Dobre opony o szerokości około 40-45 mm pozwalają cieszyć się całkiem niezłą szybkością jazdy, a jednocześnie dają nam możliwość pewnego pokonywania dróg szutrowych, leśnych i polnych. Wreszcie zapewniają też dodatkowy komfort jazdy. W końcu ich duży balon to naturalna amortyzacja. Niebagatelną zaletą jest również fakt, że opony do gravela są bardziej odporne na przebicia, niż szosowe slicki. Gravel wyprawowy to rower szybki i gotowy na jazdę w zróżnicowanym terenie - i właśnie za sprawą wszechstronności jest doskonały do podróżowania.
Istotną zaletą jest też komfortowa pozycja pod kątem spędzania całych dni na rowerze. Na rowerach szutrowych siedzimy jedynie lekko pochyleni, co nie męczy pleców, a jednocześnie jest efektywne z punktu widzenia wydajności pedałowania. Poza tym kierownica w maszynach gravel daje nam aż trzy podstawowe chwyty dłoni, co jest bardzo przydatne podczas spędzania całych dni na jechaniu.
Gravel wyprawowy, a gravel sportowy
Podczas zakupów trzeba być jednak czujnym, bowiem producenci podzielili segment gravel na dwa typy rowerów. Wprawdzie oba nadają się do podróży, bo nawet te bardziej sportowe miewają mocowania na bagażnik, ale ich agresywniejsza pozycja nie wszystkim turystom będzie odpowiadała. Po prostu czytamy opisy producentów i sprawdzamy, czy dany model jest właściwy do długich wypraw. Gravel wyprawowy ma bardziej stabilną geometrię, zrelaksowaną pozycję, przeważnie więcej miejsca na opony i obowiązkowo wszystkie możliwe otwory montażowe - do bagażników, błotników, torebek, bidonów itp.
Poza tym na wyprawy zawsze lepsze są 2 lub 3 blaty z przodu, czyli napędy z przednią przerzutką. Systemy 1x są tu jednak mniej skuteczne, choć da się w nich osiągnąć niezły zakres przełożeń. Taki książkowy sprzęt dla podróżnika będzie oparty o ramę z aluminium lub stali. Ramy stalowe są zresztą uznawane za kultowe w środowisku podróżników. Ten materiał uznawany jest za bardzo trwały, a jednocześnie oferujący dobre tłumienie drgań. Na pewno nie ma sensu inwestować w ramy z włókna węglowego, które są droższe, a tak naprawdę na wyprawy nie są potrzebne. Można, ale tak naprawdę niewiele na tym zyskamy, a problemem ram z karbonu jest często brak mocowań na bagażniki. Ramy ze stali i aluminium dużo lepiej nadają się do obciążania ich bagażem. Modele z włókna węglowego lepiej sprawdzają się, gdy chodzi nam o sportowe osiągi.
Gravel wyprawowy: rama i widelec
Podczas zakupu roweru poszukujemy modeli, które są przygotowane na montaż bagażników, błotników i wielu koszyków na bidon. Wprawdzie na rynku występuje bardzo szeroka oferta tzw. toreb bikepacking'owych, które można złożyć do rowerów pozbawionych omawianych otworów montażowych, jednak taki ,,podręcznikowy" rower gravelowy na wyprawy jest gotowy na montaż właśnie bagażników i błotników stałych. Do tego rama powinna mieć komfortową geometrię endurance, czyli taką, jaką mają wygodne długodystansowe rowery szosowe. Zwykle baza kół jest tu duża, pozycja niezbyt wyciągnięta i pochylona, a główka ramy wysoka.
Jeżeli chodzi o materiały, to wybieramy rowery aluminiowe lub stalowe. Jeśli chcemy, aby nasz gravel dźwignął bagażnik stały z przodu to warto, aby widelec był aluminiowy lub stalowy. Jeśli podróżujemy bardziej ,,na lekko" to lepszą opcją będzie karbonowy widelec. Pilnujemy też, aby dało się założyć szerokie opony - optymalnie jeśli rama zmieści do około 45-50 mm. Na koniec warto szukać modeli możliwie mało skomplikowanych serwisowo. Unikamy prowadzenia przewodów przez rurę sterową itp. rozwiązań, które banalne czynności serwisowe przeradzają w wielką operację.
Grupa napędowa i hamulce
Podczas długich wypraw niezbędny jest odpowiednio szeroki zakres przełożeń, który jest konieczny, aby wjechać obciążonym przez bagaż rowerem pod strome podjazdy. Idealną opcją są więc napędy z przednią przerzutką. Mogą mieć 2 lub 3 tarcze z przodu i kasetę o szerokim zakresie z tyłu. Dobrym napędem jest choćby gravelowy Shimano GRX w opcji 2x10 lub 2x11. Przy jednym blacie z przodu tak naprawdę jedyną rozsądną opcją jest jest SRAM eTap AXS z kasetą Eagle 10-52T, jednak jest to grupa elektroniczna. Natomiast podczas wyprawy lepiej być niezależnym i wybierać rowery na osprzęcie mechanicznym. W tym wypadku - gdy chcemy mieć jedną tarczę z przodu - zostaje nam tak naprawdę nowy GRX 1x12 lub SRAM Apex XPLR 1x12, ewentualnie grupy Microshift.
Wydawać by się więc mogło, że dobrym wyborem będą mechaniczne hamulce tarczowe, jednak akurat w tym wypadku lepiej postawić na jakość, a nie prostotę. Zdecydowanie polecamy Wam modele wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe, które oferują znacznie wyższą siłę hamowania. Pamiętajmy, że musimy ją mieć, bowiem zatrzymujemy rower z dodatkowym obciążeniem. Mechaniczne hamulce tarczowe wydają się być sensowne jedynie, gdy podróżujemy do krajów, gdzie rzadko kiedy mamy kontakt z cywilizacją i prostota konstrukcji może czasem uratować nam wyprawę, gdy potrzebujemy wszystkich napraw i wymian dokonywać samodzielnie.
Koła i opony
Podczas wyboru roweru na wyprawy nie można zapomnieć o kołach oraz ogumieniu. Tu nie ma dróg na skróty, należy wyposażyć się w solidne, trwałe i mocne koła oraz wytrzymałe opony. Rower gravelowy z sakwami, którym będziemy jeździć po dziurawych drogach wywiera duże siły na koła. Zwykle fabryczne zestawy kół są niestety dość budżetowe i oparte o średniej klasy podzespoły. Często więc - mając w głowie duże wyprawowe plany - będziemy zmuszeni kupić nowe koła. Wówczas najlepiej budować je w oparciu o nowoczesne szerokie felgi, które dobrze współpracują z szerokimi oponami, a dodatkowo ograniczają ryzyko dobica opony. Szprychy powinny być niecieniowane lub wzmocnione, a piasty dobrze uszczelnione. Nie mniej istotne jest, aby koła i generalnie cały rower były zbudowane w oparciu o standardowe i ogólnodostępne podzespoły, które umożliwą łatwe przeprowadzenie ewentualnych napraw w trasie. Pamiętajmy o jednym, rower na wyprawie ma być przede wszystkim niezawodny, prosty konstrukcyjnie i łatwy w obsłudze. To jest jego podstawowe zadanie!
Nie mniej istotne są opony. Wyjściowo możecie celować, aby rower miał ogumienie o szerokości około 40 - 45 mm. Natomiast w zależności od tego, jak dużo będzie dróg szutrowych i leśnych, a ile asfaltów na Waszej wyprawie, tak należy korygować dobór opon. Jeżeli będzie sporo offroad'u lepsze będą jeszcze szersze opony. Z kolei jeśli znacząco przeważać będzie asfalt to można pokusić się nawet o węższe opony. Warto jednak, aby było to ogumienie wzmocnione z dobrą ochroną przed przebiciami.
Pozostałe komponenty
Jazda na długiej wyprawie to całe dnie spędzone w siodełku. Pamiętajmy więc, aby zadbać o detale, które mają duży wpływ na komfort. Kluczowe komponenty to siodełko dopasowane do naszej anatomii ciała, kierownica o właściwej szerokości i gięciu, która dobrze nam leży w dłoniach. Liczą się nawet takie małe rzeczy, jak choćby owijka na kierownicy i sposób jej nawinięcia. To nie rowery szosowe, gdzie zaliczacie stówkę w około 3-4 godziny i odpoczywacie potem resztę dnia. Tutaj czasami pedałujemy przez wiele godzin dziennie, codziennie. Zainwestujcie więc w Wasz komfort! Czyli dobry i dopasowany do Was rower oraz właściwe obuwie, odzież i niezbędne akcesoria. Tak, aby podróżowanie było przyjemnością, a nie przykrym doświadczeniem.
Polecany przez redakcję
Trek Checkpoint ALR 5
Rodzina modeli Checkpoint ze stajni amerykańskiej marki Trek to jedne z naszych ulubionych graveli na rynku - cenimy je przede wszystkim za bardzo przemyślaną konstrukcję ramy, która nie tylko jest nowoczesna w kontekście konstrukcji, ale i posiada geometrię przekładającą się na bardzo stabilne prowadzenie oraz ustawia nas w wygodnej pozycji. Powyższe cechy to podstawa w kontekście jazdy na długich dystansach z dodatkowym bagażem.
Sercem Checkpointa ALR jest aluminiowa rama (i widelec z włókna węglowego), która posiada wszelkie standardy wpływające na poprawę sztywności bocznej (ponownie cecha bardzo porządana w kontekście jazdy rowerem dociążonym bagażem). Do tego czeka na nas bogactwo otworów montażowych - do koszyków na bidon lub dodatkowych torebek. Co więcej rower jest gotowy do montażu bagażnika i błotników, gdybyśmy chcieli go zaadaptować do jazdy z cięższymi (niż te typowo bikepackingowe) sakwami. Seryjnie model ten stoi na oponach o szerokości 40 mm, ale maksymalnie zmieścimy tu gumy do 45 mm (gdybyśmy chcieli zwiększyć jego terenowy potencjał). Trek Checkpoint ALR to przygodowy gravel z krwi i kości, który jest gotowy na najcięższe wyprawowe wyzwania, ale i... z powodzeniem może posłużyć jako sprawny miejski commuter do jazdy na co dzień.
Polecana przez nas wersja ubrana została m.in. w mechaniczną grupę napędową SRAM Apex XPLR o szerokiej rozpiętości biegów, rozpisanych właśnie z myślą o jeździe po szutrach. Również hydrauliczne hamulce tarczowe pochodzą z grona podzespołów Apex. Tak zestrojony Checkpoit ALR osiąga na wadze wynik 9.71 kg w rozmiarze ML.

- Rama z widelcem Alpha Aluminium Serii 300, zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów, prowadnica łańcucha 3S, suport T47, mocowania bagażnika i błotników, wbudowane mocowania toreb na ramę, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 142 x 12 mm
- Widelec Checkpoint z włókna węglowego, zwężana rura sterowa z włókna węglowego, mocowania bagażnika, mocowania błotnika, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 12 x 100 mm
- Manetka SRAM Apex, 12-rzędowa
- Przerzutka tylna SRAM Apex XPLR, maks. zębatka 44T
- Korba SRAM Apex 1, 40T, DUB Wide
- Wkład suportu SRAM DUB, gwintowany T47, wewnętrzne łożyska
- Kaseta SRAM XPLR PG-1231 11-44, 12-rzędowa
- Obręcz Bontrager Paradigm, Tubeless Ready, 24 otworów, 21 mm szerokości, wentyl Presta
- Opony Bontrager GR1 Team Issue, przystosowane do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready, korpus Inner Strength, stopka z aramidu, 120 tpi, 700 x 40 mm
- Hamulec Hydrauliczne hamulce tarczowe SRAM Apex, flat mount
- Waga 56 - 9.71 kg / 21.41 lbs (z uszczelniaczem TLR, bez dętek)
- Cena 11 199 PLN
Co na rynku?
Rynkowa oferta w segmencie graveli na wyprawy jest bardzo rozwinięta. Na kolejnej stronie przygotowaliśmy - w oparciu o katalog.bikeworld.pl - przegląd kolekcji takich graveli na 2025 rok.
Cannondale Topstone 1

- Cena: 11191.00 PLN
- Opis ramy: SmartForm C2 Alu
- Widelec/amortyzator przedni: Topstone Carbon
- Przerzutka przednia: Shimano GRX 800
- Przerzutka tylna: Shimano GRX 810, Shadow RD+
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Mechanizm korbowy: FSA Gossamer Pro Modular AGX+ 46/30
- Opony: Vittoria Terreno Dry, 700 x 35c
- Hamulce: Shimano GRX 400 160mm RT54 rotor
Focus ATLAS 6.8

- Cena: 10999.00 PLN
- Waga: 10.80 kg
- Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, oś 12x142mm, mocowanie hamulca: post mount
- Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100 mm, flat mount
- Przerzutka przednia: Shimano GRX FD-RX810
- Przerzutka tylna: Shimano GRX 810
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX FC-RX600, 46/30t
- Opony: WTB Riddler, 700 x 45C
- Hamulce: Shimano GRX BR-RX400
Orbea TERRA H30

- Cena: 10999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, potrójnie cieniowana, hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon Orbea Terra ICR
- Przerzutka przednia: Shimano GRX RX820
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RX820
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX RX610 30x46t
- Opony: Vittoria Terreno Dry Gravel 700x38c
- Hamulce: Shimano RX400
Breezer Inversion Pro

- Cena: 10805.08 PLN
- Opis ramy: Breezer D'Fusion, cieniowana, hydroformowana stal CrMo, taperowana, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: karbon, 12x100mm
- Przerzutka przednia: Shimano GRX 810
- Przerzutka tylna: Shimano GRX 810
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX600 46/30T
- Opony: WTB Expanse, 32-622
- Hamulce: Shimano GRX 600 160mm
Bianchi Impulso Allroad, Shimano GRX 610

- Cena: 10749.00 PLN
- Opis ramy: IMPULSO gravel, Aluminium. oś: 12x142mm, mocowanie hamulca: flat mount, kompatybilna z oponami do 40mm, otwory montażowe na błotniki
- Widelec/amortyzator przedni: Full Carbon 1-1/8", oś: 12x100mm, mocowanie hamulca: flat mount
- Przerzutka przednia: Shimano GRX
- Przerzutka tylna: Shimano GRX
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX, 46-30T
- Opony: Kenda Alluvium 700x40, 60TPI
- Hamulce: Shimano GRX
Eddy Merckx Hageland Rival

- Cena: 10515.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, QR
- Widelec/amortyzator przedni: Karbon
- Przerzutka tylna: Sram Rival
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Mechanizm korbowy: SRAM S350 42T
- Opony: Donnelly X'Plor 700x36mm
- Hamulce: Sram Rival
Rondo RUUT AL1 2x

- Cena: 9999.00 PLN
- Opis ramy: RUUT G3 ALU
- Widelec/amortyzator przedni: RONDO RUUT G3 TWINTIP CARBON
- Przerzutka przednia: SHIMANO FD RX400
- Przerzutka tylna: SHIMANO RD RX400
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Mechanizm korbowy: RONDO 46/30 165MM (XS) 170MM(S), 172.5MM(M,L), 175MM (XL)
- Opony: PIRELLI GRAVEL ADV H 700C X 40 / Pirelli Cinturato™ GRAVEL Adventure 584-45 (XS)
- Hamulce: SHIMANO GRX R400 160mm
Felt BREED 30

- Cena: 9999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium SuperLite, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, kompatybilna z kołami 650b i 700c, gwintowana mufa suportu, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Felt Gravel, UHC Advanced carbon, 12x100mm
- Przerzutka przednia: Shimano GRX, FD-RX820
- Przerzutka tylna: Shimano GRX, RD-RX820
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX, FC-RX610, 46/30 T
- Opony: Vittoria Terreno Dry, 700x38
- Hamulce: Shimano BR-RX400
Kona Rove LTD

- Cena: 9973.60 PLN
- Opis ramy: Cieniowana stal CrMo, gwintowana mufa suportu, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Kona Rove Verso Full Carbon Flat Mount Disc, 12x100mm
- Przerzutka tylna: SRAM Apex XPLR
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Mechanizm korbowy: SRAM Apex, 40t
- Opony: Maxxis Rambler EXO TR 650x47c
- Hamulce: SRAM Apex Hydraulic
Author Aura XR6

- Cena: 9799.00 PLN
- Opis ramy: potrójnie cieniowana aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś 12x142mm, mocowania bikepackingowe
- Widelec/amortyzator przedni: AUTHOR carbon, oś 12 mm, 1,5" tapered
- Przerzutka przednia: SHIMANO GRX 820
- Przerzutka tylna: SHIMANO GRX 820
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Mechanizm korbowy: SHIMANO GRX 610, 46-30 zębów (172,5/ 175 mm)
- Opony: PANARACER Gravel King SK zwijane 700 × 40c
- Hamulce: SHIMANO GRX 400 tarczowe hydrauliczne 160 mm
Pells Raw 3

- Cena: 9590.00 PLN
- Opis ramy: Pells Alloy
- Widelec/amortyzator przedni: Pells Raw carbon
- Przerzutka tylna: Sram Apex AXS
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Mechanizm korbowy: Sram Apex 1x12s
- Opony: Continental Terra Adventure 50c
- Hamulce: Sram Apex AXS
Fuji Jari 1.1

- Cena: 9557.86 PLN
- Opis ramy: A6-SL, cieniowane aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon, 12x100mm
- Przerzutka przednia: Shimano GRX RX810
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RX810
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Mechanizm korbowy: FSA Gossamer Pro, 48/32T
- Opony: WTB Raddler, 700 x 40c, tubeless ready
- Hamulce: Shimano GRX RX400, 160mm
Stevens Prestige

- Cena: 9500.00 PLN
- Waga: 10.80 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061 TB
- Widelec/amortyzator przedni: STEVENS S-Lite Aluminium
- Przerzutka przednia: Shimano GRX 820
- Przerzutka tylna: Shimano GRX 820 Shadow+
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX 610 46-30t
- Opony: Schwalbe G-One Bite RaceGuard
- Hamulce: Shimano GRX 400 160mm
Bulls DAILY GRINDER 3

- Cena: 9557.86 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, oś QR
- Widelec/amortyzator przedni: Karbon, oś 12mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RD-RX822
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Mechanizm korbowy: SHIMANO GRX FC-RX610 40T
- Opony: SCHWALBE G-One Allround Performance RaceGuard TLE
- Hamulce: SHIMANO BR RX400
Lapierre Crosshill 5.0

- Cena: 9142.12 PLN
- Waga: 11.30 kg
- Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Lapierre Carbon, 12x100mm
- Przerzutka przednia: Shimano GRX RX820
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RX820, 12s Shadow +
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX RX600, 46-30T 170mm (XS/S) / 172.5mm (M/L) / 175mm (XL)
- Opony: WTB Resolute 700x42C Tan Wall
- Hamulce: Shimano GRX BR-RX610
Corratec ALLROAD A1

- Cena: 9449.00 PLN
- Opis ramy: ALLROAD A1, Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: ALLROAD A1, Karbon, 12x100mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO RD-RX822 GRX, 12s
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Mechanizm korbowy: SHIMANO FC-RX610 GRX, 40t
- Opony: SCHWALBE G-One Allroad Classic 40-622
- Hamulce: SHIMANO GRX BR-RX410
Specialized Diverge E5 Elite

- Cena: 9000.00 PLN
- Waga: 10.00 kg
- Opis ramy: Specialized Diverge E5 Premium Aluminum, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, gwintowana mufa suportu, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: FACT carbon, 12x100mm, flat mount
- Przerzutka przednia: Shimano GRX RX400
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RX400
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX RX600, 46/30t
- Opony: Specialized Pathfinder Sport, 700x38c
- Hamulce: Shimano GRX
Kellys SOOT 80

- Cena: 8999.00 PLN
- Opis ramy: KELLYS Gravel Concept Carbon Disc, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Kellys Carbon Disc, 12x100mm
- Przerzutka przednia: Shimano GRX RX400
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RX400
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX RX600-10 (46x30T) 172.5 mm (S - M), 175 mm (L)
- Opony: Schwalbe Smart Sam Performance 42-622 (700x40C) ADDIX
- Hamulce: Shimano GRX RX400 160mm
CTM KOYUK 3.0

- Cena: 8999.00 PLN
- Opis ramy: Alu
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX822
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX FC-RX610-1, 40T, 520/170mm, 540/172,5mm, 560,580,600/175mm
- Opony: WTB Riddler TCS light, 700x37c
- Hamulce: Shimano GRX RX400
Canyon Grizl 7

- Cena: 8899.00 PLN
- Waga: 10.68 kg
- Opis ramy: Canyon Grizl AL, wewnętrzne prowadzenie przewodów, otwory bikepackingowe, maksymalna szerokość opony: 50mm, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0087 CF Disc, karbon, 1-1/4", 12x100mm
- Przerzutka przednia: Shimano GRX RX820
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RX820
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX RX610, 46/30
- Opony: Schwalbe G-One Bite 45mm
- Hamulce: Shimano GRX RX610
LIV Devote 0

- Cena: 8799.00 PLN
- Opis ramy: aluminium ALUXX, mocowania błotnika, mocowanie na rurze górnej, oś przelotowa 12x142mm, flat-mount disc, flip chip, max. rozmiar opony 700x53mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive (1 1/8" x 1 1/4"), mocowanie bagażnika, oś przelotowa 12x100mm, flat-mount disc
- Przerzutka przednia: Shimano GRX RX-820
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RX-820
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Mechanizm korbowy: FSA Omega Modular AGX+, 32/48t
- Opony: Maxxis Rambler 700x40c, tubeless
- Hamulce: Shimano GRX BR-RX410, hydrauliczne, tarcze Giant MPH [P]160mm, [T]160mm
Giant Revolt 0 2024

- Cena: 8799.00 PLN
- Opis ramy: aluminium ALUXX, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm, flip chip tylnych widełek, maksymalna szerokość opony: 700x53mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive (1 1/8" x 1 1/4")
- Przerzutka przednia: Shimano GRX RX-820
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RX-820
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Mechanizm korbowy: FSA Omega Modular AGX+, 48/32t
- Opony: Maxxis Rambler/Ravager, 700x40c, tubeless
- Hamulce: Shimano GRX RX-400
Scott Speedster Gravel 10

- Cena: 8699.00 PLN
- Waga: 10.50 kg
- Opis ramy: Podwójnie cieniowane aluminium 6061, Geometria SCOTT Gravel, Wymienny hak przerzutki, wewnętrzne prowadzenie przewodów, kompatybilna z błotnikami Syncros, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Speedster Gravel HMF Flatmount Disc / 1 1/4"-1 1/2", karbon
- Przerzutka przednia: Shimano GRX FD-RX820-F
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX820
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX FC-RX610-2 46-30t
- Opony: Schwalbe G-One Bite Performance 700x45C
- Hamulce: Shimano BR-RX410
Kross Esker 6.0

- Cena: 8499.00 PLN
- Opis ramy: ESKER 6.0, Aluminium, cieniowana, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, 12x142mm, mocowania bikepackingowe
- Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100mm
- Przerzutka przednia: SHIMANO GRX RX820
- Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RX820, 12s
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Mechanizm korbowy: SHIMANO GRX RX610 46T-30T/170 mm
- Opony: WTB RIDDLER 700X45COMP
- Hamulce: SHIMANO GRX RX410 RT30 160 mm CL
Creme La Ruta Rando

- Cena: 8199.00 PLN
- Opis ramy: Stal Cromoly, podwójnie cieniowana
- Widelec/amortyzator przedni: cromoly steel fork, 1-1/8"
- Przerzutka przednia: Shimano 105 FD-R7000
- Przerzutka tylna: Shimano 105 FD-R7000
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Mechanizm korbowy: Creme custom 50/34 integrated axle
- Opony: WTB Horizon 47-584, 650Bx47
- Hamulce: Shimano ST-R7020 105
KTM X-STRADA 15 PRO

- Cena: 8199.00 PLN
- Waga: 10.50 kg
- Opis ramy: X-Strada Gravel AL6061tb
- Widelec/amortyzator przedni: X-Strada Gravel Perf. Carbon
- Przerzutka tylna: SRAM Apex Eagle 12
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Mechanizm korbowy: SRAM Apex 1 DUB wide 40STL
- Opony: Schwalbe G-One Bite Perf. RaceGuard TLE 40-622
- Hamulce: SRAM Apex 1 HRD Centerline CL 160 / 160
Superior XR 6.4 GR

- Cena: 7999.00 PLN
- Opis ramy: Alu X6 Ultralite X-Road Race, aluminium, wygładzane spawy, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: X-ROAD Carbon, 12x100mm
- Przerzutka przednia: SHIMANO GRX FD-RX400, 2s
- Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RD-RX400, 10s
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Mechanizm korbowy: SHIMANO GRX FC-RX600, 46-30t
- Opony: Schwalbe G-One Allround, RaceGuard, TL-Easy, 40-622, ADDIX
Pells Raw 2

- Cena: 7890.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: PELLS Raw Full Carbon
- Przerzutka przednia: Shimano GRX FD-RX400 2x10s
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX400 10s
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Continental Terra Speed 700/40C
NS bikes RAG+ 1

- Cena: 7599.00 PLN
- Waga: 9.60 kg
- Opis ramy: AL6061-T6
- Widelec/amortyzator przedni: NS Bikes Gravel+ 100% carbon
- Przerzutka tylna: Sram Apex type 2.1
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Mechanizm korbowy: Rondo S:170mm, M:172.5mm, L:175mm 42t
- Opony: Vittoria Mezcal III 700x45c
- Hamulce: Sram Apex 160mm
Cinelli Hobootleg

- Cena: 7499.00 PLN
- Waga: 14.20 kg
- Opis ramy: stalowa COLUMBUS Cromor podwójne cieniowane
- Widelec/amortyzator przedni: stalowy COLUMBUS Cr-Mo
- Przerzutka przednia: SHIMANO Sora
- Przerzutka tylna: Shimano Deore (RD-M592) 9 rzędów
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Mechanizm korbowy: SHIMANO / 48-36-26T / Dł. 170 (S/M) 175 (L/XL/XXL)
- Opony: Kenda 700x35c
- Hamulce: Tektro Cantilever
Merida SILEX 400

- Cena: 7299.00 PLN
- Opis ramy: SILEX LITE II, Aluminium potrójnie cieniowane, hydroformowana, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, kompatybilna z grupami elektronicznymi i mechanicznymi, maksymalna szerokość opony: 45c, oś: 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: MERIDA SILEX II CF2, 12x100mm
- Przerzutka przednia: Shimano GRX400
- Przerzutka tylna: Shimano GRX400, 10s
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX600, 46-30t
- Opony: Maxxis Rambler, 700x45c
- Hamulce: Shimano GRX400
Accent Furious Pro

- Cena: 7299.00 PLN
- Waga: 10.90 kg
- Opis ramy: Accent Furious TA, aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Accent Furious TA, carbon
- Przerzutka przednia: Shimano GRX RX400
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RX400
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX 46/30T 172.5mm (rozmiar XS - 170mm)
- Opony: WTB Riddler 700x45C, zwijane
- Hamulce: Shimano GRX RX400, hydrauliczne
Cube Nuroad Race

- Cena: 7199.00 PLN
- Waga: 10.30 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite, otwory montażowe na błotniki i bagażnik, mocowanie hamulca: flat mount, 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: CUBE Nuroad Flat Mount Disc, Full Carbon, 1 1/8" - 1 1/4" Tapered, mocowanie na błotniki i bagażnik, 12x100mm
- Przerzutka przednia: Shimano GRX FD-RX820-F
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX820, Direct Mount, 12s
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX FC-RX610, 46x30T
- Opony: Schwalbe G-One Allround, Kevlar, 40-584 / 40-622
- Hamulce: Shimano GRX BR-RX410, Hydr. Disc Brake, Flat Mount (160/160)
Unibike GEOS

- Cena: 6999.00 PLN
- Opis ramy: ALU 6061-T6
- Widelec/amortyzator przedni: CARBON
- Przerzutka przednia: SHIMANO GRX RX-810-F
- Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RX-810 SHADOW PLUS
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Mechanizm korbowy: SHIMANO GRX RX600 / 46X30T / ZINTEGROWANA OŚ
- Opony: SCHWALBE G-ONE ALLROUND / PERFORMANCE / 28X1.50
- Hamulce: SHIMANO GRX RX-400
Romet ASPRE 3

- Cena: 6299.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Przerzutka przednia: Shimano FD-RX810
- Przerzutka tylna: Shimano RD-RX810
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX FC-RX600 46/30T 170mm/172,5mm
- Hamulce: Shimano GRX FD-RX400 160mm
Marin Gestalt 2

- Cena: 5999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Marin Full Carbon, taperowany, 12x100mm
- Przerzutka przednia: Shimano GRX, RX400
- Przerzutka tylna: Shimano GRX, RX400, 10s
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX, FC-RX600, 46x30t
- Opony: Vee Tire Co., Zilent, 700x35
- Hamulce: Shimano BR-RX400, 160mm
Mbike GRV 400

- Cena: 5999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Przerzutka przednia: Shimano FD-GRX400
- Przerzutka tylna: Shimano RX400 GRX
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Mechanizm korbowy: FSA AGX+ 48-32
- Opony: CST 700X38C C-1894 PIKA
- Hamulce: Shimano Hydraulic GRX-400
Octane One GRD

- Cena: 5999.00 PLN
- Waga: 10.50 kg
- Opis ramy: 6061 aluminum
- Widelec/amortyzator przedni: carbon
- Przerzutka tylna: Sram Apex 11sp
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Mechanizm korbowy: Sram Apex 1x11, 40T, 170(S), 172,5(M), 172,5 (L), 175 (XL)
- Opony: Schwable G-ONE BITE 700x40c Performance
- Hamulce: TRP Spyre brake 160mm
Sensa MODENA GRAVEL GRX 2×12 2024

- Cena: 5999.00 PLN
- Waga: 10.00 kg
- Opis ramy: Lite aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Supra full carbon XD
- Przerzutka przednia: Shimano GRX RX820
- Przerzutka tylna: Shimano GRX RX820 12s
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Mechanizm korbowy: Shimano GRX FC-RX610 46×30
- Opony: Vittoria Terreno Dry 40-622
- Hamulce: Shimano GRX RX400