Jaki rower gravel na wyprawy?

Dowiedz się, jaki rower gravelowy będzie odpowiedni na wyprawy rowerowe z sakwami?

Drukuj
Sakwy bikepackingowe Geosmina Szymon Wołdziński

Moda na rowery gravelowe mocno rozwinęła popularność podróżowania z sakwami. To nie dziwi zważywszy, że gravel to bardzo uniwersalny sprzęt, który perfekcyjnie nadaje się właśnie jako rower wyprawowy. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań maszyny na długie dystanse?

Podróżowanie na rowerze to doskonała forma spędzania wolnego czasu, która ma naprawdę dużo zalet. Jesteśmy wolni, elastyczni i sami decydujemy, gdzie pojedziemy i co zechcemy odkryć. Poza tym mamy fenomenalny kontakt z otoczeniem. Zwiedzanie nowych miejsc z perspektywy roweru jest jedynym w swoim rodzaju doświadczeniem. Wszystko dokładnie widzimy, a w każdej chwili możemy się gdzieś zatrzymać lub zmienić trasę, aby obejrzeć coś dokładniej. Poza tym czujemy zapachy i całkiem nieźle słyszymy dźwięki przyrody (to zależy od prędkości naszej jazdy, czyli... od nas), czego nie uświadczymy w innych środkach lokomocji, a to niesamowicie zmienia odbiór rzeczywistości. Wreszcie jazda na rowerze jest zwyczajnie wygodna. Nie musimy nigdzie jeździć z walizką. Po prostu wychodzimy z domu z rowerem objuczonym sakwami i już tam zaczynają się nasze wakacje.

 

 

Gravel jako rower wyprawowy

Gravel to doskonały rower do podróżowania na długich dystansach z dodatkowym bagażem. Po pierwsze producenci w około 90% modeli dostępnych na rynku stosują otwory montażowe na bagażniki, błotniki, dodatkowe torebki i bidony. Więc już na wstępie mamy pewność, że kupimy rower, do którego założymy niezbędną ilość dodatkowego wyposażenia, a im dłuższa trasa, tym więcej go potrzebujemy.

 

Kolejną zaletą graveli jest zastosowanie szerszych opon, niż w rowerze szosowym, które dobrze znoszą długie wyprawy z dodatkowym obciążeniem (bagaż sporo waży). Dobre opony o szerokości około 40-45 mm pozwalają cieszyć się całkiem niezłą szybkością jazdy, a jednocześnie dają nam możliwość pewnego pokonywania dróg szutrowych, leśnych i polnych. Wreszcie zapewniają też dodatkowy komfort jazdy. W końcu ich duży balon to naturalna amortyzacja. Niebagatelną zaletą jest również fakt, że opony do gravela są bardziej odporne na przebicia, niż szosowe slicki. Gravel wyprawowy to rower szybki i gotowy na jazdę w zróżnicowanym terenie - i właśnie za sprawą wszechstronności jest doskonały do podróżowania.

 
 

 

Istotną zaletą jest też komfortowa pozycja pod kątem spędzania całych dni na rowerze. Na rowerach szutrowych siedzimy jedynie lekko pochyleni, co nie męczy pleców, a jednocześnie jest efektywne z punktu widzenia wydajności pedałowania. Poza tym kierownica w maszynach gravel daje nam aż trzy podstawowe chwyty dłoni, co jest bardzo przydatne podczas spędzania całych dni na jechaniu.

 

Gravel wyprawowy, a gravel sportowy

Podczas zakupów trzeba być jednak czujnym, bowiem producenci podzielili segment gravel na dwa typy rowerów. Wprawdzie oba nadają się do podróży, bo nawet te bardziej sportowe miewają mocowania na bagażnik, ale ich agresywniejsza pozycja nie wszystkim turystom będzie odpowiadała. Po prostu czytamy opisy producentów i sprawdzamy, czy dany model jest właściwy do długich wypraw. Gravel wyprawowy ma bardziej stabilną geometrię, zrelaksowaną pozycję, przeważnie więcej miejsca na opony i obowiązkowo wszystkie możliwe otwory montażowe - do bagażników, błotników, torebek, bidonów itp.

 
 

 

Poza tym na wyprawy zawsze lepsze są 2 lub 3 blaty z przodu, czyli napędy z przednią przerzutką. Systemy 1x są tu jednak mniej skuteczne, choć da się w nich osiągnąć niezły zakres przełożeń. Taki książkowy sprzęt dla podróżnika będzie oparty o ramę z aluminium lub stali. Ramy stalowe są zresztą uznawane za kultowe w środowisku podróżników. Ten materiał uznawany jest za bardzo trwały, a jednocześnie oferujący dobre tłumienie drgań. Na pewno nie ma sensu inwestować w ramy z włókna węglowego, które są droższe, a tak naprawdę na wyprawy nie są potrzebne. Można, ale tak naprawdę niewiele na tym zyskamy, a problemem ram z karbonu jest często brak mocowań na bagażniki. Ramy ze stali i aluminium dużo lepiej nadają się do obciążania ich bagażem. Modele z włókna węglowego lepiej sprawdzają się, gdy chodzi nam o sportowe osiągi.

 

Gravel wyprawowy: rama i widelec

Podczas zakupu roweru poszukujemy modeli, które są przygotowane na montaż bagażników, błotników i wielu koszyków na bidon. Wprawdzie na rynku występuje bardzo szeroka oferta tzw. toreb bikepacking'owych, które można złożyć do rowerów pozbawionych omawianych otworów montażowych, jednak taki ,,podręcznikowy" rower gravelowy na wyprawy jest gotowy na montaż właśnie bagażników i błotników stałych. Do tego rama powinna mieć komfortową geometrię endurance, czyli taką, jaką mają wygodne długodystansowe rowery szosowe. Zwykle baza kół jest tu duża, pozycja niezbyt wyciągnięta i pochylona, a główka ramy wysoka.

 

 

Jeżeli chodzi o materiały, to wybieramy rowery aluminiowe lub stalowe. Jednak ich widelce powinny być karbonowe (lub stalowe do ram stalowych - producenci stosują dwie drogi). Takim najtańszym i optymalnym zestawem będą aluminiowe ramy sparowane z widelcem z włókna węglowego. Pilnujemy też, aby dało się założyć szerokie opony - optymalnie jeśli rama zmieści do około 45-50 mm. Na koniec warto szukać modeli możliwie mało skomplikowanych serwisowo. Unikamy prowadzenia przewodów przez rurę sterową itp. rozwiązań, które banalne czynności serwisowe przeradzają w wielką operację. 

 

Grupa napędowa i hamulce

Podczas długich wypraw niezbędny jest odpowiednio szeroki zakres przełożeń, który jest konieczny, aby wjechać obciążonym przez bagaż rowerem pod strome podjazdy. Idealną opcją są więc napędy z przednią przerzutką. Mogą mieć 2 lub 3 tarcze z przodu i kasetę o szerokim zakresie z tyłu. Dobrym napędem jest choćby gravelowy Shimano GRX w opcji 2x10 lub 2x11. Przy jednym blacie z przodu tak naprawdę jedyną rozsądną opcją jest jest SRAM eTap AXS z kasetą Eagle 10-52T, jednak jest to grupa elektroniczna. Natomiast podczas wyprawy lepiej być niezależnym i wybierać rowery na osprzęcie mechanicznym.

 

 

Wydawać by się więc mogło, że dobrym wyborem będą mechaniczne hamulce tarczowe, jednak akurat w tym wypadku lepiej postawić na jakość, a nie prostotę. Zdecydowanie polecamy Wam modele wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe, które oferują znacznie wyższą siłę hamowania. Pamiętajmy, że musimy ją mieć, bowiem zatrzymujemy rower z dodatkowym obciążeniem. Mechaniczne hamulce tarczowe wydają się być sensowne jedynie, gdy podróżujemy do krajów, gdzie rzadko kiedy mamy kontakt z cywilizacją i prostota konstrukcji może czasem uratować nam wyprawę, gdy potrzebujemy wszystkich napraw i wymian dokonywać samodzielnie.

 

Koła i opony

Podczas wyboru roweru na wyprawy nie można zapomnieć o kołach oraz ogumieniu. Tu nie ma dróg na skróty, należy wyposażyć się w solidne, trwałe i mocne koła oraz wytrzymałe opony. Rower gravelowy z sakwami, którym będziemy jeździć po dziurawych drogach wywiera duże siły na koła. Zwykle fabryczne zestawy kół są niestety dość budżetowe i oparte o średniej klasy podzespoły. Często więc - mając w głowie duże wyprawowe plany - będziemy zmuszeni kupić nowe koła. Wówczas najlepiej budować je w oparciu o nowoczesne szerokie felgi, które dobrze współpracują z szerokimi oponami, a dodatkowo ograniczają ryzyko dobica opony. Szprychy powinny być niecieniowane lub wzmocnione, a piasty dobrze uszczelnione. Nie mniej istotne jest, aby koła i generalnie cały rower były zbudowane w oparciu o standardowe i ogólnodostępne podzespoły, które umożliwą łatwe przeprowadzenie ewentualnych napraw w trasie. Pamiętajmy o jednym, rower na wyprawie ma być przede wszystkim niezawodny, prosty konstrukcyjnie i łatwy w obsłudze. To jest jego podstawowe zadanie!

 

 

Nie mniej istotne są opony. Wyjściowo możecie celować, aby rower miał ogumienie o szerokości około 40 mm. Natomiast w zależności od tego, jak dużo będzie dróg szutrowych i leśnych, a ile asfaltów na Waszej wyprawie, tak należy korygować dobór opon. Jeżeli będzie sporo offroad'u lepsze będą jeszcze szersze opony. Z kolei jeśli znacząco przeważać będzie asfalt to można pokusić się nawet o węższe opony. Warto jednak, aby było to ogumienie wzmocnione z dobrą ochroną przed przebiciami.

 

Pozostałe komponenty

Jazda na długiej wyprawie to całe dnie spędzone w siodełku. Pamiętajmy więc, aby zadbać o detale, które mają duży wpływ na komfort. Kluczowe komponenty to siodełko dopasowane do naszej anatomii ciała, kierownica o właściwej szerokości i gięciu, która dobrze nam leży w dłoniach. Liczą się nawet takie małe rzeczy, jak choćby owijka na kierownicy i sposób jej nawinięcia. To nie rowery szosowe, gdzie zaliczacie stówkę w około 3-4 godziny i odpoczywacie potem resztę dnia. Tutaj czasami pedałujemy przez wiele godzin dziennie, codziennie. Zainwestujcie więc w Wasz komfort! Czyli dobry i dopasowany do Was rower oraz właściwe obuwie, odzież i niezbędne akcesoria. Tak, aby podróżowanie było przyjemnością, a nie przykrym doświadczeniem.

 

Co na rynku?

Rynkowa oferta w segmencie graveli na wyprawy jest bardzo rozwinięta. Na kolejnej stronie przygotowaliśmy - w oparciu o katalog.bikeworld.pl - przegląd kolekcji takich graveli na 2022 rok.

 

 

 

Unibike GEOS

  • Cena: 6699.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: CARBON
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: SCHWALBE G-ONE ALLROUND / PERFORMANCE / 28X1.50
ROWERY Unibike

Kross ESKER 6.0

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Opis ramy: ALUMINIUM SUPERLITE
  • Widelec/amortyzator przedni: CARBON
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: WTB RIDDLER 700X37 COMP TAN
ROWERY Kross

Canyon Grizl 7

  • Cena: 8499.00 PLN
  • Waga: 10.60 kg
  • Opis ramy: Canyon Grizl AL
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0087 CF Disc
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Schwalbe G-One Bite 45mm
ROWERY Canyon

Norco Search XR A1

  • Cena: 8599.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Vittoria Terreno Dry, 38mm
ROWERY Norco

Cube NUROAD RACE FE

  • Cena: 8749.00 PLN
  • Waga: 11.60 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE Nuroad, Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Schwalbe G-One Allround, Kevlar, 40-622
ROWERY Cube

Scott Contessa Speedster Gravel 15

  • Cena: 8899.00 PLN
  • Waga: 10.26 kg
  • Opis ramy: Speedster Gravel Disc / D.Butted 6061 Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: Speedster Gravel HMF Flatmount Disc, 1 1/4”-1 1/2”
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Schwalbe G-ONE Bite Performance, 700x45C
ROWERY Scott

 

 

 

Bergamont Grandurance RD 7

  • Cena: 8899.00 PLN
  • Waga: 12.50 kg
  • Opis ramy: Aluminium-6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Allround
ROWERY Bergamont

Breezer Doppler Team+

  • Cena: 9095.00 PLN
  • Waga: 13.50 kg
  • Opis ramy: Breezer CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: CrMo
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Opony: WTB Horizon TCS Tubeless Ready, 47-584,
ROWERY Breezer

Ridley Kanzo A Shimano GRX 600

  • Cena: 9100.00 PLN
  • Waga: 10.90 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 - T6
  • Widelec/amortyzator przedni: Oryx Disc Adventure
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Vittoria Terreno Dry // 700x38c
ROWERY Ridley

Cannondale Topstone 1

  • Cena: 9399.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C2 Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: BallisTec Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Nano, 700 x 40c
ROWERY Cannondale

BMC Roadmachine X AL ONE

  • Cena: 9499.00 PLN
  • Opis ramy: ROADMACHINE X Premium Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: ROADMACHINE X Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Expanse, 32mm
ROWERY BMC

Author Ronin SL

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Waga: 10.20 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana cromoly REYNOLDS 700c
  • Widelec/amortyzator przedni: AUTHOR carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: PANARACER Gravel King SK aramid 700 × 38c
ROWERY Author

 

 

 

Focus ATLAS 6.8

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Waga: 10.80 kg
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: WTB Riddler, 700 x 45C
ROWERY Focus

Rondo MUTT ST

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Opis ramy: RUUT TANGE Prestige
  • Widelec/amortyzator przedni: TWINTIP CARBON
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: VITTORIA TERRENO ZERO 650B X 47
ROWERY Rondo

Merida SILEX 700

  • Cena: 10199.00 PLN
  • Opis ramy: SILEX LITE aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: MERIDA SILEX CF2 carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Maxxis Rambler 700x38C zwijana TR EXO
ROWERY Merida

Fuji Jari 1.1

  • Cena: 10460.00 PLN
  • Opis ramy: A6-SL Super-Butted Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon monocoque
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Maxxis Rambler, EXO, 42-622, 120tpi
ROWERY Fuji

Orbea TERRA H30

  • Cena: 10499.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Terra Hydro
  • Widelec/amortyzator przedni: Orbea Terra OMP carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Vittoria Terreno Dry Gravel G2.0 TNT 700x38c
ROWERY Orbea

Bianchi Impulso GRX 600 11sp

  • Cena: 10500.00 PLN
  • Opis ramy: Impulso Allroad Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Bianchi Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Kenda Alluvium 700x40, 60TPI, K1226
ROWERY Bianchi

 

 

 

Koga Colmaro Extreme

  • Cena: 11499.00 PLN
  • Waga: 10.80 kg
  • Opis ramy: ALU 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: KOGA carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: WTB Venture 47-584
ROWERY Koga

Trek Checkpoint ALR 5

  • Cena: 11979.00 PLN
  • Waga: 9.75 kg
  • Opis ramy: Alpha Aluminium Serii 300, zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów, prowadnica łańcucha 3S, suport T47, mocowania bagażnika i błotników, wbudowane mocowania toreb na ramę
  • Widelec/amortyzator przedni: Checkpoint, widelec z włókna węglowego, zwężana rura sterowa ze stopu aluminium, mocowania bagażnika
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Bontrager GR1 Team Issue, przystosowane do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready, obudowa Inner Strength, stopka z aramidu, 120 tpi, 700x40c
ROWERY Trek

Breezer Inversion Team

  • Cena: 13190.00 PLN
  • Opis ramy: Breezer D'Fusion stal CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: Breezer D'Fusion stal CrMo
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: WTB Byway TCS 34-622,
ROWERY Breezer

Cinelli Nemo Gravel Ultegra 2x

  • Cena: 18290.00 PLN
  • Opis ramy: rurki COLUMBUS Spirit HSS
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy COLUMBUS Gravel
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: WTB Riddler / 700x37c
ROWERY Cinelli

Eddy Merckx HAGELAND Shimano Ultegra

  • Cena: 13924.06 PLN
  • Widelec/amortyzator przedni: Hageland
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Donnelli X'Plor 700x36mm
ROWERY Eddy Merckx