Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower gravel na wyprawy?

Dowiedz się, jaki rower gravelowy będzie odpowiedni na wyprawy rowerowe z sakwami? Poznaj modele z kolekcji na 2023 rok!

Drukuj
Sakwy bikepackingowe Geosmina Szymon Wołdziński

Moda na rowery gravelowe mocno rozwinęła popularność podróżowania z sakwami. To nie dziwi zważywszy, że gravel to bardzo uniwersalny sprzęt, który perfekcyjnie nadaje się właśnie jako rower wyprawowy. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań maszyny na długie dystanse?

Podróżowanie na rowerze to doskonała forma spędzania wolnego czasu, która ma naprawdę dużo zalet. Jesteśmy wolni, elastyczni i sami decydujemy, gdzie pojedziemy i co zechcemy odkryć. Poza tym mamy fenomenalny kontakt z otoczeniem. Zwiedzanie nowych miejsc z perspektywy roweru jest jedynym w swoim rodzaju doświadczeniem. Wszystko dokładnie widzimy, a w każdej chwili możemy się gdzieś zatrzymać lub zmienić trasę, aby obejrzeć coś dokładniej. Poza tym czujemy zapachy i całkiem nieźle słyszymy dźwięki przyrody (to zależy od prędkości naszej jazdy, czyli... od nas), czego nie uświadczymy w innych środkach lokomocji, a to niesamowicie zmienia odbiór rzeczywistości. Wreszcie jazda na rowerze jest zwyczajnie wygodna. Nie musimy nigdzie jeździć z walizką. Po prostu wychodzimy z domu z rowerem objuczonym sakwami i już tam zaczynają się nasze wakacje.

 

 

Gravel jako rower wyprawowy

Gravel to doskonały rower do podróżowania na długich dystansach z dodatkowym bagażem. Po pierwsze producenci w około 90% modeli dostępnych na rynku stosują otwory montażowe na bagażniki, błotniki, dodatkowe torebki i bidony. Więc już na wstępie mamy pewność, że kupimy rower, do którego założymy niezbędną ilość dodatkowego wyposażenia, a im dłuższa trasa, tym więcej go potrzebujemy.

 

 

 

Kolejną zaletą graveli jest zastosowanie szerszych opon, niż w rowerze szosowym, które dobrze znoszą długie wyprawy z dodatkowym obciążeniem (bagaż sporo waży). Dobre opony o szerokości około 40-45 mm pozwalają cieszyć się całkiem niezłą szybkością jazdy, a jednocześnie dają nam możliwość pewnego pokonywania dróg szutrowych, leśnych i polnych. Wreszcie zapewniają też dodatkowy komfort jazdy. W końcu ich duży balon to naturalna amortyzacja. Niebagatelną zaletą jest również fakt, że opony do gravela są bardziej odporne na przebicia, niż szosowe slicki. Gravel wyprawowy to rower szybki i gotowy na jazdę w zróżnicowanym terenie - i właśnie za sprawą wszechstronności jest doskonały do podróżowania.

 
 

 

Istotną zaletą jest też komfortowa pozycja pod kątem spędzania całych dni na rowerze. Na rowerach szutrowych siedzimy jedynie lekko pochyleni, co nie męczy pleców, a jednocześnie jest efektywne z punktu widzenia wydajności pedałowania. Poza tym kierownica w maszynach gravel daje nam aż trzy podstawowe chwyty dłoni, co jest bardzo przydatne podczas spędzania całych dni na jechaniu.

 

Gravel wyprawowy, a gravel sportowy

Podczas zakupów trzeba być jednak czujnym, bowiem producenci podzielili segment gravel na dwa typy rowerów. Wprawdzie oba nadają się do podróży, bo nawet te bardziej sportowe miewają mocowania na bagażnik, ale ich agresywniejsza pozycja nie wszystkim turystom będzie odpowiadała. Po prostu czytamy opisy producentów i sprawdzamy, czy dany model jest właściwy do długich wypraw. Gravel wyprawowy ma bardziej stabilną geometrię, zrelaksowaną pozycję, przeważnie więcej miejsca na opony i obowiązkowo wszystkie możliwe otwory montażowe - do bagażników, błotników, torebek, bidonów itp.

 
 

 

Poza tym na wyprawy zawsze lepsze są 2 lub 3 blaty z przodu, czyli napędy z przednią przerzutką. Systemy 1x są tu jednak mniej skuteczne, choć da się w nich osiągnąć niezły zakres przełożeń. Taki książkowy sprzęt dla podróżnika będzie oparty o ramę z aluminium lub stali. Ramy stalowe są zresztą uznawane za kultowe w środowisku podróżników. Ten materiał uznawany jest za bardzo trwały, a jednocześnie oferujący dobre tłumienie drgań. Na pewno nie ma sensu inwestować w ramy z włókna węglowego, które są droższe, a tak naprawdę na wyprawy nie są potrzebne. Można, ale tak naprawdę niewiele na tym zyskamy, a problemem ram z karbonu jest często brak mocowań na bagażniki. Ramy ze stali i aluminium dużo lepiej nadają się do obciążania ich bagażem. Modele z włókna węglowego lepiej sprawdzają się, gdy chodzi nam o sportowe osiągi.

 

Gravel wyprawowy: rama i widelec

Podczas zakupu roweru poszukujemy modeli, które są przygotowane na montaż bagażników, błotników i wielu koszyków na bidon. Wprawdzie na rynku występuje bardzo szeroka oferta tzw. toreb bikepacking'owych, które można złożyć do rowerów pozbawionych omawianych otworów montażowych, jednak taki ,,podręcznikowy" rower gravelowy na wyprawy jest gotowy na montaż właśnie bagażników i błotników stałych. Do tego rama powinna mieć komfortową geometrię endurance, czyli taką, jaką mają wygodne długodystansowe rowery szosowe. Zwykle baza kół jest tu duża, pozycja niezbyt wyciągnięta i pochylona, a główka ramy wysoka.

 

 

Jeżeli chodzi o materiały, to wybieramy rowery aluminiowe lub stalowe. Jednak ich widelce powinny być karbonowe (lub stalowe do ram stalowych - producenci stosują dwie drogi). Takim najtańszym i optymalnym zestawem będą aluminiowe ramy sparowane z widelcem z włókna węglowego. Pilnujemy też, aby dało się założyć szerokie opony - optymalnie jeśli rama zmieści do około 45-50 mm. Na koniec warto szukać modeli możliwie mało skomplikowanych serwisowo. Unikamy prowadzenia przewodów przez rurę sterową itp. rozwiązań, które banalne czynności serwisowe przeradzają w wielką operację. 

 

Grupa napędowa i hamulce

Podczas długich wypraw niezbędny jest odpowiednio szeroki zakres przełożeń, który jest konieczny, aby wjechać obciążonym przez bagaż rowerem pod strome podjazdy. Idealną opcją są więc napędy z przednią przerzutką. Mogą mieć 2 lub 3 tarcze z przodu i kasetę o szerokim zakresie z tyłu. Dobrym napędem jest choćby gravelowy Shimano GRX w opcji 2x10 lub 2x11. Przy jednym blacie z przodu tak naprawdę jedyną rozsądną opcją jest jest SRAM eTap AXS z kasetą Eagle 10-52T, jednak jest to grupa elektroniczna. Natomiast podczas wyprawy lepiej być niezależnym i wybierać rowery na osprzęcie mechanicznym.

 

 

Wydawać by się więc mogło, że dobrym wyborem będą mechaniczne hamulce tarczowe, jednak akurat w tym wypadku lepiej postawić na jakość, a nie prostotę. Zdecydowanie polecamy Wam modele wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe, które oferują znacznie wyższą siłę hamowania. Pamiętajmy, że musimy ją mieć, bowiem zatrzymujemy rower z dodatkowym obciążeniem. Mechaniczne hamulce tarczowe wydają się być sensowne jedynie, gdy podróżujemy do krajów, gdzie rzadko kiedy mamy kontakt z cywilizacją i prostota konstrukcji może czasem uratować nam wyprawę, gdy potrzebujemy wszystkich napraw i wymian dokonywać samodzielnie.

 

Koła i opony

Podczas wyboru roweru na wyprawy nie można zapomnieć o kołach oraz ogumieniu. Tu nie ma dróg na skróty, należy wyposażyć się w solidne, trwałe i mocne koła oraz wytrzymałe opony. Rower gravelowy z sakwami, którym będziemy jeździć po dziurawych drogach wywiera duże siły na koła. Zwykle fabryczne zestawy kół są niestety dość budżetowe i oparte o średniej klasy podzespoły. Często więc - mając w głowie duże wyprawowe plany - będziemy zmuszeni kupić nowe koła. Wówczas najlepiej budować je w oparciu o nowoczesne szerokie felgi, które dobrze współpracują z szerokimi oponami, a dodatkowo ograniczają ryzyko dobica opony. Szprychy powinny być niecieniowane lub wzmocnione, a piasty dobrze uszczelnione. Nie mniej istotne jest, aby koła i generalnie cały rower były zbudowane w oparciu o standardowe i ogólnodostępne podzespoły, które umożliwą łatwe przeprowadzenie ewentualnych napraw w trasie. Pamiętajmy o jednym, rower na wyprawie ma być przede wszystkim niezawodny, prosty konstrukcyjnie i łatwy w obsłudze. To jest jego podstawowe zadanie!

 

 

Nie mniej istotne są opony. Wyjściowo możecie celować, aby rower miał ogumienie o szerokości około 40 mm. Natomiast w zależności od tego, jak dużo będzie dróg szutrowych i leśnych, a ile asfaltów na Waszej wyprawie, tak należy korygować dobór opon. Jeżeli będzie sporo offroad'u lepsze będą jeszcze szersze opony. Z kolei jeśli znacząco przeważać będzie asfalt to można pokusić się nawet o węższe opony. Warto jednak, aby było to ogumienie wzmocnione z dobrą ochroną przed przebiciami.

 

Pozostałe komponenty

Jazda na długiej wyprawie to całe dnie spędzone w siodełku. Pamiętajmy więc, aby zadbać o detale, które mają duży wpływ na komfort. Kluczowe komponenty to siodełko dopasowane do naszej anatomii ciała, kierownica o właściwej szerokości i gięciu, która dobrze nam leży w dłoniach. Liczą się nawet takie małe rzeczy, jak choćby owijka na kierownicy i sposób jej nawinięcia. To nie rowery szosowe, gdzie zaliczacie stówkę w około 3-4 godziny i odpoczywacie potem resztę dnia. Tutaj czasami pedałujemy przez wiele godzin dziennie, codziennie. Zainwestujcie więc w Wasz komfort! Czyli dobry i dopasowany do Was rower oraz właściwe obuwie, odzież i niezbędne akcesoria. Tak, aby podróżowanie było przyjemnością, a nie przykrym doświadczeniem.

 

 

Co na rynku?

Rynkowa oferta w segmencie graveli na wyprawy jest bardzo rozwinięta. Na kolejnej stronie przygotowaliśmy - w oparciu o katalog.bikeworld.pl - przegląd kolekcji takich graveli na 2023 rok.

 

 

 

Unibike GEOS

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: CARBON
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: SCHWALBE G-ONE ALLROUND / PERFORMANCE / 28X1.50
  • Hamulce: SHIMANO GRX RX-400
ROWERY Unibike

Romet ASPRE 2.1

  • Cena: 7299.00 PLN
  • Waga: 10.60 kg
  • Opis ramy: 6061 X-lite Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Schwalbe G-One Bite Evo Super Ground 45-622
  • Hamulce: Sram Apex, 140nn
ROWERY Romet

Canyon Grizl 6

  • Cena: 7299.00 PLN
  • Waga: 10.74 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0087 CF Disc
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Pirelli Cinturato Gravel H, 45 mm
  • Hamulce: Shimano GRX RX400
ROWERY Canyon

Cinelli Hobootleg Easy Travel

  • Cena: 7499.00 PLN
  • Waga: 12.60 kg
  • Opis ramy: stalowa / rurki COLUMBUS Cromor
  • Widelec/amortyzator przedni: stalowy COLUMBUS Cr-Mo
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: KENDA Flintridge / 700X35c
  • Hamulce: TRP MD-C605C
ROWERY Cinelli

Kross Esker 6.0

  • Cena: 7499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: WTB RIDDLER 700X37 COMP TAN
  • Hamulce: SHIMANO GRX RX400
ROWERY Kross

Merida SILEX 300

  • Cena: 7499.00 PLN
  • Opis ramy: SILEX LITE aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: MERIDA SILEX CF2 carbon
  • Grupa napędowa: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Maxxis Rambler 700x38C zwijana TR EXO
  • Hamulce: Tektro Spyre
ROWERY Merida

Marin Nicasio 2

  • Cena: 7599.00 PLN
  • Opis ramy: Series 2 CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: Marin Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB, Riddler Comp, 700Cx37
  • Hamulce: Shimano BR-4770
ROWERY Marin

Mongoose GUIDE COMP

  • Cena: 7599.00 PLN
  • Opis ramy: Tectonic T2
  • Widelec/amortyzator przedni: Mongoose
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Kenda Small Block, 700 x 47c
  • Hamulce: Shimano BR-S405
ROWERY Mongoose

Breezer Radar X

  • Cena: 7700.00 PLN
  • Waga: 14.40 kg
  • Opis ramy: Breezer CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Grupa napędowa: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: WTB Nineline TCS, 50-622
  • Hamulce: TRP HY/RD 160mm
ROWERY Breezer

Corratec ALLROAD A2

  • Cena: 7899.00 PLN
  • Opis ramy: aluminiowa Corratec Allroad A
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy Corratec Allroad Caron Fork
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-ONE Allroad
  • Hamulce: Tektro Spyre
ROWERY Corratec

 

 

 

Fuji Jari 2.1 LTD

  • Cena: 7949.00 PLN
  • Opis ramy: A6-SL Super-Butted Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon monocoque
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Vittoria Revolution Tech G2.0, 40-622, 33tpi
  • Hamulce: Tektro HYRD 160mm
ROWERY Fuji

LIV DEVOTE 1

  • Cena: 7999.00 PLN
  • Waga: 10.22 kg
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x45mm
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x45mm
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Giant CrossCut AT 2, 60TPI, 700x38c, X-Shield, tubeless
  • Hamulce: Shimano GRX RX-400, tarcze Giant MPH 160mm
ROWERY LIV

Author Ronin

  • Cena: 7999.00 PLN
  • Waga: 11.80 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana cromoly 700c
  • Widelec/amortyzator przedni: cromoly 700c
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: PANARACER Gravel King SK Sport 700 × 38c
  • Hamulce: SHIMANO GRX 400 tarczowe hydrauliczne 160 mm
ROWERY Author

Bulls GRINDER 3

  • Cena: 8129.21 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-One Allround Performance Raceguard TLE 40-622, 28 x 1.5
  • Hamulce: Shimano GRX BR-RX400, 160mm
ROWERY Bulls

Giant REVOLT 1 (2022)

  • Cena: 8199.00 PLN
  • Waga: 10.30 kg
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, mocowania bagażnika i błotników, mocowanie na rurze górnej, flip chip, max. rozmiar opony 700x53mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive mocowanie bagażnika,
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Giant CrossCut AT 2, 60TPI, 700x38c, X-Shield, tubeless
  • Hamulce: Shimano GRX RX-400, tarcze Giant MPH 160mm
ROWERY Giant

Ridley Ridley Kanzo A

  • Cena: 8499.00 PLN
  • Opis ramy: Potrójnie cieniowane, hydroformowane aluminium 6061
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Vittoria Terreno Dry // 700x38c
  • Hamulce: Shimano GRX 400
ROWERY Ridley

Norco Search XR A1

  • Cena: 8599.00 PLN
  • Opis ramy: X6 Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Vittoria Terreno Dry, 38mm
  • Hamulce: Shimano GRX BR-RX400, 160mm
ROWERY Norco

R Raymon GravelRay 5.0

  • Cena: 8790.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Alloy Gravel Disc
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Continental Terra Trail, 40-622, 28x1.5
  • Hamulce: Shimano GRX
ROWERY R Raymon

Wilier Jareen

  • Cena: 8851.70 PLN
  • Waga: 11.00 kg
  • Opis ramy: podwójnie cieniowana
  • Widelec/amortyzator przedni: ALU 6061, 12 MM THRU AXLE
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: KENDA HAPPY MEDIUM 700X40
  • Hamulce: SHIMANO GRX BR-RX400
ROWERY Wilier

Whyte Dean

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Opis ramy: 6061 Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: 6061 Aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-ONE BITE, 700 x 40c, TL-Easy with RaceGuard Puncture Protection
  • Hamulce: Shimano GRX BR-RX400
ROWERY Whyte

 

 

 

Orbea VECTOR DROP

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Urban Speed, Aluminium 6000
  • Widelec/amortyzator przedni: Speed 400mm Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-ONE Bite, 40-622, 700x38C
  • Hamulce: Shimano Tiagra 4770
ROWERY Orbea

Focus ATLAS 6.7

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Waga: 11.30 kg
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler, 700 x 45C
  • Hamulce: Shimano GRX 400
ROWERY Focus

NS bikes FRAG

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Waga: 10.90 kg
  • Opis ramy: 4130 cromoly
  • Widelec/amortyzator przedni: NS Bikes Gravel+ full carbon
  • Grupa napędowa: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: WTB Riddler 27.5" x 2.25"
  • Hamulce: REVER MCX-2
ROWERY NS bikes

Rondo BOGAN ST2

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Opis ramy: Tange Champion
  • Widelec/amortyzator przedni: TWINTIP 2.0 CARBON
  • Grupa napędowa: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: VITTORIA TERRENO 29 X 2.1
  • Hamulce: REVER MCX SRAM 160MM/160MM
ROWERY Rondo

Specialized Diverge Elite E5

  • Cena: 10000.00 PLN
  • Opis ramy: Specialized Diverge E5 Premium Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: FACT carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Specialized Pathfinder Sport, 700x38c
  • Hamulce: Shimano GRX 810
ROWERY Specialized

Argon 18 Grey Matter

  • Cena: 11244.05 PLN
  • Grupa napędowa: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: WTB Riddler 37x700c
  • Hamulce: SRAM Apex 1
ROWERY Argon 18