Spis treści:
Rower crossowy to bardzo popularny typ jednośladu, który ma sobie dużo uniwersalności i stanowi dobry wybór dla wielu osób chcących mieć jeden rower zaspokajający wiele potrzeb. Typowy rower crossowy stanowi połączenie sprzętu do sportowych i turystycznych jazd. Pozycja ciała za kierownicą jest bardziej pochylona, niż na trekkingach czy rowerach miejskich, ale nie tak sportowa, jakiej wymagają rowery szosowe, czy nawet gravele. Z drugiej strony szybkością jazdy i ogólną lekkością rower crossowy bije na głowę rowery trekkingowe czy klasyczny rower miejski. Tego typu sprzęt najlepiej sprawdza się na asfaltach, szutrach, leśnych duktach, polnych drogach, poradzi sobie też w lekkim terenie, choć oczywiście tam daleko mu do roweru górskiego.
Niemniej jednak jest to wyjątkowo uniwersalny typ jednośladu, który poradzi sobie (dobrze) w wielu sytuacjach i na zróżnicowanych trasach. W mieście również, choć pamiętajmy, że fabrycznie rower crossowy trafia do nas goły. Dodatkowe wyposażenie - błotniki, oświetlenie, bagażnik - musimy dokupić osobno. Dzięki temu możemy jednak być pewni, że cross w identycznej cenie będzie lepiej wyposażony, niż rower trekkingowy. Zobaczmy więc, jak zbudowany i wyposażony jest rower crossowy do 4000 zł?
Rama i amortyzator
Rowery crossowe w cenie między 3 a 4 tys. zł zawsze mają aluminiową ramę. Przeważnie producenci stosują cieniowane rury, które charakteryzują się niższą masą i pozytywnie wpływają na ostateczny wynik na wadze. Ramy mają estetycznie prowadzone wewnętrznie przewody i są przygotowane na montaż bagażników i błotników. To istotne, gdyby ktoś chciał podróżować, bądź dojeżdżać do pracy na swoim rowerze crossowym. Warto też dodać, że producenci zwykle oferują dwie wersje każdego modelu - damską i męską. Wariant dla kobiet ma obniżoną ramę, natomiast rower crossowy męski posiada klasyczną poziomą górną rurę.
Typowy rower crossowy posiada amortyzator, choć na rynku niektórzy producenci do worka ,,cross" wrzucają też rowery ze sztywnymi widelcami, które tak naprawdę stoją gdzieś pomiędzy kategorią rowerów crossowych, a fitness bike'ów i takie też w sklepach spotkacie. Natomiast taki typowy - podręcznikowy - rower crossowy ma amortyzowany widelec. Jego skok to przeważnie 60 mm, choć można też trafić modele ze skokiem 70 i 80 mm. To już niewielkie różnice, ale ważne, aby amortyzator miał blokadę skoku. To znacznie ułatwia dynamiczną jazdę na stojąco i na gładkich nawierzchniach. 4000 zł to już całkiem niemały budżet i choć to nadal rzadkość to w takiej kwocie można już trafić rowery crossowe wyposażone w amortyzator powietrzny. To duży plus, ponieważ jego twardość można ustawiać do wagi użytkownika w szerokim zakresie, czego w sprężynowym widelcu nie zrobimy.
Dobry osprzęt i hydrauliczne hamulce tarczowe
Jak już wspominaliśmy, większość rowerów crossowych ma komponenty wyższej klasy, niż pozostałe kategorie rowerów na rynku oferowane w podobnej cenie. Dzieje się tak, ponieważ rowery crossowe to wyjątkowo proste maszyny. W innych ,,koszty" robią rzeczy, których tutaj zwyczajnie nie ma. Mamy na myśli pełne wyposażenie trekkingowe oraz miejskie, czy wyjątkowo drogie klamkomanetki w gravelach. Cross swoją prostotą i byciem ,,golasem" gwarantuje nam dobrze wyposażony i solidny rower w relatywnie niskiej cenie.
Standardem w założonym budżecie są napędy oparte o 2 lub 3 blaty z przodu, z tym że znaczna większość to klasyczne 3 tarcze. Z tyłu znajdziemy 8,9 lub 10 biegów w kasecie. Dominuje jednak system 3x9. Jedna koronka w tą czy w tą to detal, bowiem ogólnie wszystkie napędy gwarantują duży zakres przełożeń. Tymi rowerami śmiało można szybko jeździć po płaskim i pokonywać podjazdy w górach. Najczęściej spotkacie tu grupę Shimano Acera, ale zdarzyć się też mogą bardziej podstawowy Altus oraz lepsze Alivio. W rowerach tańszych marek upolować można nawet Shimano Deore. Warto więc dobrze poszukać, bo między Altusem a Deore jest już przepaść. Coraz więcej roweru ma też najnowsze komponenty Shimano Cues, które są następcą w/w grup osprzętu i zapewne za kilka lat wyprą je całkowice z rynku nowych rowerów.
W kontekście wyposażanie duży plus należą się hamulcom. Standardem spotykanym w 90% rowerów są hamulce tarczowe hydrauliczne, które są najlepszym i najbardziej skutecznym systemem. Oczywiście tańsze crossy nadal mają często szczękowe hamulce v-brake lub mechaniczne tarczówki, ale między 3 a 4 tys. zł takowe można trafić sporadycznie.
Ogumienie w rowerach crossowych ma zwykle około 40 mm szerokości i dość szybki bieżnik, który jednocześnie jest w stanie poradzić sobie z lekkim terenem. Oczywiście opony to najprostszy element do podmiany, ale warto mieć na względzie taką możliwość, bowiem ten element wyposażenia roweru wpływa bardzo mocno na wrażenia z jazdy. Przykładowo, szersze opony zwiększą komfort jazdy, a węższe i bardziej łyse poprawią osiągi na szosie. Do wyboru do koloru, choć fabryczne 40-42 mm to fajny i uniwersalny rozmiar - tak na asfalt czy w teren, jak i do jazdy po mieście.
Zobacz również:
- Rower crossowy do 1500 zł
- Rower crossowy do 2000 zł
- Rower crossowy do 2500 zł
- Rower crossowy do 3000 zł
- Rower crossowy do 5000 zł
To nie rowery górskie, ale sporo potrafią
Spoglądając na dobry rower crossowy z daleka można pomyśleć sobie, że podobieństwo do roweru górskiego jest tutaj bardzo znaczne. No i faktycznie wyglądem można niekiedy je pomylić, szczególnie gdy w rowerze crossowym będą założone nieco szersze opony z agresywniejszym bieżnikiem. Pamiętajmy jednak, że cross to nie MTB i jeśli chcemy katować rower w trudnym terenie, to warto jednak skierować swoją uwagę na rowery górskie. Pomimo, że najlepsze rowery crossowe dadzą sobie radę nawet na singletrackach, to zwyczajnie szkoda je niszczyć w ten sposób, bo nie są one do końca na to przygotowane. Rower crossowy nadaje się do przejechania przez lekko terenowe trasy, ale jego dedykowane zastosowanie to jazda po szutrach, leśnych duktach, polnych drogach, asfaltach oraz po ścieżkach rowerowych.
Zobacz również:
Dlaczego nie gravel lub trekking?
Szukając roweru dla siebie możecie się zastanawiać nie tylko między ,,cross czy MTB", ale brać też pod uwagę rower trekkingowy lub gravela. Tu zasady są proste. Trekking będzie bardziej komfortowy, ale cięższy i wolniejszy. Gravel z kolei będzie szybszy i bardziej sportowy, ale różnice nie są wcale duże, a z pewnością w tej cenie będzie gorzej wyposażony. Sami zdecydujcie, czy więcej w Was sportu, czy rekreacji, czy może zostajecie przy rowerze crossowym, bo jest ,,najtańszy" i najbardziej uniwersalny.
Polecane przez redakcję
Unibike Crossfire GTS lub LDS (wersja damska)
Unibike jak przystało na polską firmę skupiającą się na produkcji rekreacyjnego sprzętu doskonale rozumie potrzeby naszego rynku - ze swoją ofertą odpowiada na potrzeby przede wszystkim tych osób, które szukają rekreacyjnego roweru do codziennej komunikacji i weekendowych wycieczek. Do tego Unibike jest dystrybutorem kilku naprawdę solidnych marek podzespołów i akcesoriów, dlatego ich rowery praktycznie zawsze są dobrą okazją w swojej klasie - tak jest właśnie w przypadku modelu Crossfire, czyli plasującego się w środku hierarchii kolekcji rowerów crossowych Unibike'a.
Spotykamy tu przede wszystkim prostą aluminiową ramę, która posiada suport z zewnętrznymi miskami, do którego zamontowano korbę ze zintegrowanym ramieniem - w praktyce daje to układ, który nie tylko jest lekki, ale przede wszystkim pozwala na efektywne pedałowanie - węzęł suportu nie pochłania części energii pedałowania, która jest efektywnie przenoszona na tylne koło. Efekt to po prostu lżejsza i szybsza jazda. W pozostałych elementach Crossfire jest klasycznym crossem - oferuje wyprostowaną, komfortową pozycję, a wraz z wygodnymi komponentami wpisze się w potrzeby osób zaczynających jeździć więcej i bardziej ambitnie.
Wyposażenie Crossfire'a to oczywiście także jego mocna strona - na pokładzie znajdziemy nową grupę napędową Shimano Cues w wersji 2x9 oraz hydrauliczne hamulce tarczowe. Przy tym wszystkim cena na poziomie 3400 zł jest bardzo uczciwa.
- Rama 700C / ALU 6061-T6 / DAMSKA - 17", 19", 21"; MĘSKA - 17", 19", 21", 23"
- Widelec SR SUNTOUR NVX30 / BLOKADA HYDRAULICZNA Z DŹWIGNIĄ NA KIEROWNICY / SKOK 75MM
- Korba SHIMANO CUES U4010-2 / 46X30T / ZINTEGROWANA OŚ / SUPORT / OSŁONA
- Przerzutka przód SHIMANO CUES U4010
- Przerzutka tył SHIMANO CUES U3020-9
- Manetki SHIMANO CUES U4000/SHIMANO MT401
- Kaseta SHIMANO CUES LG300-9 / 11-36T
- Hamulce tarczowe hydrauliczne SHIMANO MT410 (DISC BRAKE)
- Opony SCHWALBE SMART SAM / 28X1.65
- Cena 3 399,00 zł
gdzie kupić? unibike.pl
TABOU FLOW 4.0
Polski producent od dobrych kilku sezonów plasuje się w gronie tych producentów, którzy w najpopularniejszych segmentach rynku rowerowego oferują modele o ponadprzeciętnie dobrym wyposażeniu. Tabou jako rodzima marka rozumie potrzeby osób, które szukają roweru do rekreacji, okazyjnych dłuższych wycieczek, ale przede wszystkim do codziennej jazdy. Nie ma co ukrywać - w powyższym przypadku dobra cena gra też pierwsze skrzypce, dlatego Tabou stawia mocno na takie segmenty jak crossówki czy trekkingi (chociaż w ich ofercie znajdziemy też konkrencyjne gravele i rzecz jasna sporo rekreacyjnych rowerów górskich).
To że Tabou potrafi zaoferować konkurencyjny sprzęt świetnie pokazuje przykład ich crossówki Flow 4.0, która w budżecie 3700 zł daje nam m.in. napęd 3x9 na sprawdzonych komponentach ze średniej półki. Mieszanka podzespołów Shimano z grupy Altus, Alivio, które dopełnia tylna przerzutka Deore - u konkurencji nie znajdziecie raczej bardziej zaawansowanych podzespołów. Te wybrane przez Tabou są gwarancją wzajemnej kompatybilności, dadzą się prezycyjnie wyregulować i będziemy mogli zapomnieć o nich podczas jazdy, bo zmiana biegów następować będzie bezproblemowo. W tym budżecie hydrauliczne hamulce tarczowe są już swojego rodzaju "must have" - spotykamy tu rekreacyjną klasykę gatunku, czyli Shimano MT200. Z elementów wyposażenia, które warto wymienić, są komfortowe komponenty w postaci sztycy z drobną amortyzacją oraz mostka z regulacją - takiego, jakie znamy głównie z trekkingów.
W ogóle trzeba podkreślić, że rama (dopełniona o wspomniany wspornik kierownicy) w przypadku Flow oferuje bardzo komfortową pozycję, typową dla rekreacyjnego sprzętu. Jeśli będziemy mieć taką potrzebę, Flow przyjmie też bagażnik czy błotniki i szybko stanie się wszechstronnym trekkingiem do codziennych zadań. Za sprawą szerokiej na 40 mm opony będzie dzielnie pokonywał wszelkie nierówności w mieście, nie wspominając już o utwardzonych szutrówkach leśnych, na których także spokojnie da sobie radę.
- Rama: 700C / ALU / HYDROFORMING
- Widelec przedni: SUNTOUR NEX / 63MM TRAVEL / REMOTE LOCKOUT
- Mechanizm korbowy: SHIMANO ALIVIO T4010 / 48/38/28T
- Przerzutka przednia: SHIMANO ALTUS M2000
- Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE M592
- Manetki: SHIMANO ALTUS M2000
- Biegi: 3x9
- Hamulce: SHIMANO MT200
- Waga: 14.1KG
- Cena 3699 zł
Co na rynku?
Poniżej znajdziecie przegląd rowerów crossowych w cenie od 3000 zł do 4000 zł. Po jednym modelu na rok 2024 od każdego z producentów dostępnych na polskim rynku. Przegląd jak zwykle oparliśmy o najnowszą wersję Katalogu Rowerowego.
Mbike CRS 100-D LADY
- Cena: 3999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX RL DS 700C
- Przerzutka tylna: Shimano M6000 Deore
- Ilość blatów i koronek: '3x10
- Opony: MAXXIS 700X40C Overdrive
- Manetki: Shimano SL-M6000 Deore
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Merida CROSSWAY 300
- Cena: 3999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, cieniowana.
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NX1
- Przerzutka tylna: Shimano CUES U6020 10s
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Maxxis Overdrive Excel
- Manetki: Shimano CUES U6000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Giant ROAM DISC 2 (2022)
- Cena: 3999.00 PLN
- Waga: 13.10 kg
- Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x53mm
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO 700C, skok 63mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: Giant CrossCut, 60TPI, FlatGuard Deflect 2, 700x42c
- Manetki: Shimano Altus
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
LIV ROVE 2
- Cena: 3999.00 PLN
- Opis ramy: aluminium ALUXX, mocowanie bagażnika i błotników, mocowanie nóżki 18mm, max. rozmiar opony 700x53mm
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO 700C, 63mm skoku
- Przerzutka tylna: Shimano CUES U3020
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: Giant CrossCut, 60TPI, FlatGuard Deflect 2, 700x42c
- Manetki: Shimano CUES, 2x9
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Northtec Caledon DB DR
- Cena: 3999.00 PLN
- Waga: 13.90 kg
- Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NRX Air RL
- Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M592SGS
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: Schwalbe Smart Sam 700X42C
- Manetki: Shimano Alivio
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Romet ORKAN 5 CS M
- Cena: 3899.00 PLN
- Waga: 15.80 kg
- Opis ramy: aluminiowa 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX E-25 NLO
- Przerzutka tylna: Shimano Cues RD-U4020 SGS
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: VeeTire Speedster 700x44C
- Manetki: Shimano Cues SL-U4000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
KTM X-LIFE TRACK
- Cena: 3899.00 PLN
- Waga: 13.50 kg
- Opis ramy: 28" Alu 6061 OFFROAD T-2380-M
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX coil 28"
- Przerzutka tylna: Shimano Acera M3020-8 SGS
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: SCHWALBE SMART K-Guard 47-622,
- Manetki: Shimano EF505-8 /-2
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Pells Crono 2 W
- Cena: 3890.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NCX Coil
- Przerzutka tylna: Shimano RD-U3020 Cues
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: Schwalbe Delta Cruiser Plus 47-622
- Manetki: Shimano SL-U4000-9R/L Cues 2x9
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Bulls CROSSBIKE 2
- Cena: 3886.97 PLN
- Opis ramy: aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NVX30
- Przerzutka tylna: Shimano Altus RD-M2000
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: Supero Ranger 44-622, 28 x 1.625
- Manetki: Shimano Altus SL-M2010
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Bergamont Sweep 4
- Cena: 3859.00 PLN
- Waga: 11.30 kg
- Opis ramy: AL6061
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
- Przerzutka tylna: Shimano Claris, RD-R2000
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: Schwalbe Spicer Plus 40-622
- Manetki: Shimano Claris, SL-R2000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cube Hyde
- Cena: 3858.00 PLN
- Waga: 12.80 kg
- Opis ramy: Aluminium Superlite
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
- Przerzutka tylna: Shimano RD-M3100-SGS, 9
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: Schwalbe Big Apple, Active, 55-622
- Manetki: Shimano SL-M3100-R, Rapidfire-Plus
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Specialized Sirrus X 3.0
- Cena: 3800.00 PLN
- Opis ramy: Specialized A1 Premium Aluminum
- Widelec/amortyzator przedni: Sirrus X Alu Disc
- Przerzutka tylna: microSHIFT Advent
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Opony: Pathfinder Sport, 700x42
- Manetki: microSHIFT TrailTrigger Pro
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Kellys PHEEBE 10
- Cena: 3799.00 PLN
- Opis ramy: Aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO DS
- Przerzutka tylna: Shimano Acera M3000
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: Innova 44-622 (700x42C)
- Manetki: Shimano ST-EF505-9 EZ-fire Plus
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cannondale Quick CX 3
- Cena: 3749.00 PLN
- Opis ramy: SmartForm C3 Alu
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX-E25
- Przerzutka tylna: Shimano Acera, SGS
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: Vittoria Terreno Dry, 700 x 40
- Manetki: Shimano ST-EF505
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
CTM BORA 2.0
- Cena: 3690.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX, HLO DS
- Przerzutka tylna: Shimano Altus RD-M370
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: Freedom Wedge 28x1,75" reflex
- Manetki: Shimano Altus SL-M2000/9sp.
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Author Grand ASL
- Cena: 3599.00 PLN
- Waga: 14.50 kg
- Opis ramy: aluminium 6061 29" (ASL)
- Widelec/amortyzator przedni: RST Vita TnL (80 mm) blokada skoku
- Przerzutka tylna: SHIMANO Alivio
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: AUTHOR Speed Master 29" × 1,75"
- Manetki: SHIMANO Alivio (27)
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Fuji Traverse 1.5/Traverse 1.5 ST
- Cena: 3529.00 PLN
- Waga: 14.45 kg
- Opis ramy: Fuji A2-SL
- Widelec/amortyzator przedni: SR NEX
- Przerzutka tylna: Shimano Altus
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: Kenda Drumlin, 40-622,
- Manetki: Shimano Altus, 2 x 8
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Maxim MX 5.5
- Cena: 3199.00 PLN
- Waga: 13.80 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NVX HLO
- Przerzutka tylna: Shimano DEORE
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: 700 x 42C Control Plus C-1436
- Manetki: Shimano Altus
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.