Materiał zawiera treści reklamowe

Stylowy rower miejski dla kobiety

Sprawdź stylowe kobiece rowery przeznaczone do jazdy w mieście. Przyglądamy się modelom na rok 2023.

Drukuj
Szymon Wołdziński

Poza walorami użytkowymi rower miejski powinien dobrze wyglądać! Absolutnie się z tym zgadzamy, taki sprzęt zachęca do jazdy. Niczym biżuteria podkreśla nasz styl i dobry gust. Sprawdzamy, co rowerowi producenci oferują pod hasłem: stylowy rower miejski dla kobiety?

Pierwotną funkcją każdego roweru miejskiego jest możliwość sprawnego przemieszczania nas z punktu A do B. Jednym słowem - bycie środkiem komunikacji. Jako pasjonaci rowerów uważamy jednak, że nasz jednoślad powinien być po prostu ładny. Musi nam się podobać, musimy go lubić i powinien zachęcać nas do jazdy swoim wyglądem. Podobnie jak z butami, odzieżą, czy samochodem - wszystkie te rzeczy są używane na co dzień do zaspokajania różnych, dość podstawowych potrzeb, a jednocześnie są środkiem do wyrażania nas samych. To normalne, że lubimy otaczać się przedmiotami, które cieszą nas swoją estetyką. Budujemy z nimi więź i po prostu się do nich przywiązujemy. Jako pasjonaci kolarstwa, zapewne dużo bardziej związani jesteśmy z rowerami, niż samochodami, dlatego tym bardziej rozumiemy jak ważną częścią wyboru kobiecego roweru miejskiego jest jego wygląd. I całkowicie się zgadzamy, że taka maszyna musi być ładna!

Postaramy się więc w tym tekście wskazać, co obecnie jest modne i stosowane przez producentów stylowych rowerów miejskich dla pań oraz podpowiemy jakie użytkowe elementy powinny się w nim znaleźć. Pomożemy wskazać, co - poza wyglądem - musi mieć dobry kobiecy rower miejski, aby był nie tylko ładny, ale również praktyczny w codziennym użytkowaniu. 

 

Zobacz również:

 

 

Trendy 

Przegląd rynku stylowych rowerów miejskich na 2020 rok pozwala zauważyć, że dominują jednoślady stylizowane na typowe holenderskie rowery. Sporo pojawia się też nowoczesnych konstrukcji, które nawiązują kształtem ramy do tzw. ,,holenderek”, ale ich wykończenie i sposób malowania jasno wskazują na chęć podkreślenia przez producentów ich nowoczesności. Ewidentnie jednak widać, że moda podąża za praktycznością. Wspomniane konstrukcje od lat sprawdzają się w niderlandach, gdzie rower stanowi środek komunikacji nr 1 i  są po prostu najwygodniejszym typem do jazdy w mieście. Po co więc ingerować w ideał? Jeżeli chodzi o kolory, paleta jest wyjątkowo szeroka. Dominują jednak lakiery matowe. Znajdziemy sporo kolorów pastelowych, choć i tak królują proste i zawsze na czasie odcienie czerni, niebieskiego, czerwieni, czy brązu i żółtego. Wiele marek oferuje swoje rowery nawet w 3 różnych kolorach - kierujcie się więc waszymi gustami, na pewno znajdziecie maszyny, które spełnią wasze kryteria. 

 

 

Rama 

W kontekście materiału z jakiego wykonano rower, rynek jest podzielony mniej więcej po połowie. Równie często możemy więc trafić na rowery wykonane ze stali lub z aluminium. Ramy aluminiowe są nieco lżejsze, ale to właśnie stal jest uznawana za materiał bardziej szlachetny i z niej tworzone są najbardziej stylowe maszyny. Stalowe rurki są cieńsze, a ich łączenia pozostają znacznie bardziej estetyczne - spaja się je albo za pomocą muf, albo dyskretnych spawów. Poza tym stal lepiej wybiera drgania, dzięki czemu rama z tego budulca jest bardziej komfortowa i pochłania część wibracji oszczędzając od wstrząsów ciało miejskiej rowerzystki. 

Podczas wyboru należy zwrócić uwagę na wysokość przekroku, czyli jak blisko krocza znajduje się rama. Najlepiej do sklepu rowerowego udać się w stroju, który uznajemy z najbardziej elegancki i ,,najtrudniejszy” (najmniej komfortowy) do chodzenia i jeżdżenia. Musimy sprawdzić, czy rower jest na tyle przyjazny, by pozwalał na wygodne wchodzenie i schodzenie właśnie w naszym typowym ubraniu np. do pracy. Większość tych maszyn została zaprojektowana właśnie pod tym kątem, jednak warto samodzielnie to skontrolować. 

Koncentrujemy się zatem na trzech rzeczach: szukamy ramy ładnej, która pozwala na wygodne wchodzenie i schodzenia oraz - co bardzo ważne - w dobrym rozmiarze. Tu warto korzystać z doradztwa sprzedawców lub spojrzeć na strony internetowe producentów - zazwyczaj podają tabelki ze wskazaniami jaki rozmiar wybrać. 

Widelec

Dominują sztywne widelce, które nie dość, że świetnie wyglądają, upraszczają całą konstrukcję. Poza tym, o ile są stalowe, wespół z dużymi 28-calowymi kołami zapewniają wystarczający komfort w miejskiej jeździe. Można nabyć rowery z przednim amortyzatorem, ale bez dwóch zdań najbardziej stylowe konstrukcje są ich pozbawione. 

 
 

 

Koła i opony

Bez wątpienia to bardzo ważny element roweru miejskiego, który zapewnia trzy podstawowe sprawy: lekkość jazdy, komfort oraz brak zmartwień o łapanie gum. W rowerach miejskich dominują koła o średnicy obręczy 28”. Im lepszy rower, tym bardziej wytrzymałe koła w nim znajdziemy. Nie musimy się wtedy obawiać o ich rozcentrowanie, czy inne problemy związane z zużyciem i uszkodzeniami. Na felgi producenci montują najczęściej opony o szerokości około 35 do 45 mm. Im bardziej szosowo-chodnikowy jest teren po którym jeździmy, tym lepsze będą opony niemal gładkie pośrodku. Natomiast jeśli jeździmy też po szutrach, parkach i polnych drogach, to warto szukać modeli z lekkim bieżnikiem. Dobrze dobrany zestaw kołowy gwarantuje lekkość przyspieszania i toczenia, a jednocześnie zapewnia dobrą przyczepność w zakrętach. Opony pompujmy na tyle miękko, aby mogły się nieco uginać i amortyzować nierówności. Zwracajmy uwagę, aby były to gumy z wkładką antyprzebiciową - takim modelom niestraszne nawet potłuczone szkło. Ponieważ mówimy o rowerach stylowych, często spotkamy modele z beżowym bokiem, czy warianty w kremowych kolorach. Do wyboru do koloru! 

Siodło, chwyty kierownicy, pedały

Na nie też zwracajmy szczególną uwagę, ponieważ to punkty kontaktu ciała z rowerem. Chwyty i siodło powinny zapewniać, że nie będziemy się na nich ślizgać. Ich miękkość powinna być na poziomie, który zapewnia wygodę, ale bez przesady. Zbyt miękkie siodła nie są wcale wygodne. Pedały powinny być wyposażone w antypoślizgowe wstawki, tak aby eleganckie buty dobrze się ich trzymały. Producenci rowerów przeważnie dbają o wyposażenie rowerów w dobre siodełka i chwyty, z pedałami czasami bywa nieco gorzej, ale to nie reguła. Sprawdzajcie więc te elementy przed zakupem.

Ile biegów? 

Prawilne rowery miejskie są wyposażone w wielobiegowe piasty planetarne. Rower wygląda więc tak jakby miał jeden bieg i był pozbawiony przerzutek, a cała skrzynia biegów ukryta jest w okolicach osi tylnego koła. Najczęściej spotkamy modele z 3, 7 lub 8 biegami. Jeśli jeździmy na krótkich dystansach 3 mogą być wystarczające, jeśli jednak nasz dojazd rowerem trwa nieco dłużej, a pokonywane dystanse to kilka lub kilkanaście kilometrów, warto wejść w posiadanie roweru z większą ilością przełożeń - właśnie 7 lub 8 biegów będzie tu idealne. Podobnie w przypadku gdy mieszkacie w górach. Wówczas 3-biegowy system z dużym prawdopodobieństwem może okazać się absolutnie niewystarczający. Oczywiście zupełnie podstawowe modele mają jeden bieg i są pozbawione jakichkolwiek przerzutek. Takie rowery sprawdzą się jednak jedynie na symbolicznych dojazdach na krótkich trasach. Poza tym, będą stawiały ograniczenia. 

 
 

 

Obowiązkowe wyposażenie roweru miejskiego

Ponieważ rower miejski to typowo użytkowy sprzęt, niezwykle istotne jest wyposażenie go we wszelkie ułatwiające życie oraz zapewniające bezpieczeństwo akcesoria. Producenci zazwyczaj oferują nam kompletnie wyposażone rowery, gotowe do jazdy od razu po wyjechaniu za sklepowe progi. Co więcej, akcesoria służą też do postawienia designerskiej kropki nad i - choćby za pomocą ładnego wiklinowego kosza, czy błotników w kolorze ramy. Rower miejski na pewno musi posiadać:

  • Błotniki, które zakrywają jak największą część kół i chronią nasz strój przed zachlapaniem
  • Osłona łańcucha, która izoluje nas od brudnego łańcucha i tarczy w korbie
  • Nóżka, która zapewnia, że możemy zaparkować gdzie zechcemy
  • Oświetlenie, czyli podstawowy element naszego bezpieczeństwa w ruchu drogowym
  • Dzwonek, który pozwala zwrócić na siebie uwagę innym uczestnikom ruchu i ocalić nas od wielu kontaktowych sytuacji
  • Bagażnik, warto go mieć jeśli planujemy robić rowerem zakupy, wtedy do niego zamocujemy specjalne sakwy
  • Koszyk - przyda się, choćby po to by schować w nim torebkę lub inne lekkie rzeczy 

 

Co na rynku? 

Na kolejnych stronach zgromadziliśmy dostępne na polskim rynku modele stylowych rowerów miejskich dla kobiet z kolekcji na rok 2023. Najbardziej designerskie modele pochodzą najczęściej od marek, które specjalizują się w rowerach miejskich, ale duże firmy (które produkują wszystkie typy rowerów) również budują stylowe rowery. W przeglądzie staraliśmy się pokazać zarówno jedne, jak i drugie. Ponieważ te mniejsze firmy swoje kolekcje pokazują dość późno, materiał będziemy aktualizować wraz z pojawianiem się kolejnych modeli. Przegląd zrealizowaliśmy przy pomocy Katalogu Rowerowego

 

 

 

CTM CITE

  • Cena: 2259.00 PLN
  • Opis ramy: stal
  • Materiał: Stal
  • Widelec/amortyzator przedni: Stal
  • Grupa napędowa: Shimano Nexus
  • Ilość blatów i koronek: '1x3
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Mitas FLASH 28""
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY CTM

Romet LUIZA CLASSIC

  • Cena: 2299.00 PLN
  • Waga: 15.40 kg
  • Opis ramy: alu 6061
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: sztywny stalowy
  • Grupa napędowa: Shimano Nexus
  • Ilość blatów i koronek: '1x3
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: 28×1.75
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Romet

Corelli Nobilis 2.0

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Waga: 16.00 kg
  • Opis ramy: aluminium
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: sztywny, stalowy
  • Grupa napędowa: Shimano Nexus
  • Ilość blatów i koronek: '1x3
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: MITAS FLASH 700X45 C
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Corelli

Electra Loft 7D Women

  • Cena: 2599.00 PLN
  • Waga: 13.80 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061-T6 z opatentowaną technologią Flat Foot Technology®
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Stal o wysokiej wytrzymałości Hi-ten, gięta korona, z prostymi/zwężanymi goleniami
  • Grupa napędowa: Shimano Tourney
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: 700 x 35c z miejskim bieżnikiem
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Electra

Baltica Bicycles BALTICA GDYNIA 26

  • Cena: 2799.00 PLN
  • Waga: 15.10 kg
  • Opis ramy: stalowa, hi-ten, lutowana
  • Materiał: Stal
  • Widelec/amortyzator przedni: Stalowy
  • Grupa napędowa: Shimano Nexus
  • Ilość blatów i koronek: '1x1
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe Road Cruiser, 47x559
  • Typ hamulców: Torpedo
ROWERY Baltica Bicycles

Creme Holymoly Solo

  • Cena: 2799.00 PLN
  • Opis ramy: Hi-ten steel
  • Materiał: Stal
  • Widelec/amortyzator przedni: Hi-ten steel fork, 1"
  • Grupa napędowa: Shimano Nexus
  • Ilość blatów i koronek: '1x3
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Innova 40-622, 700x40C / Excel 40-622, 700x40C
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Creme

Norco Scene 1

  • Cena: 2889.00 PLN
  • Opis ramy: cieniowane Aluminum
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: stal
  • Grupa napędowa: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '1x9
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Opony: Kenda Kwick Seven5 27.5x2.2", gumwall
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Norco

Marin Stinson ST 2

  • Cena: 3099.00 PLN
  • Opis ramy: Series 1 Comfort, 6061 Aluminum
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Grupa napędowa: microSHIFT
  • Ilość blatów i koronek: '1x9
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Opony: Vee Tire Co. Speedster, 27.5”x2.35”, Puncture Protection
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Marin

Pegasus BICI ITALIA 6

  • Cena: 3109.82 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Stal
  • Grupa napędowa: Shimano Tourney
  • Ilość blatów i koronek: '1x6
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: PEGASUS 40-622
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Pegasus

Cube Ella Ride

  • Cena: 4279.00 PLN
  • Waga: 16.90 kg
  • Opis ramy: Aluminium Superlite
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX
  • Grupa napędowa: Shimano Acera
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: CUBE SX24, 36H
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Cube

LIV FLOURISH FS 2

  • Cena: 3249.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium ALUXX, maksymalna szerokość opony 40mm
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour CR7V
  • Grupa napędowa: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Kenda K-192, 700x38c
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY LIV

Breezer Downtown EX ST

  • Cena: 3269.00 PLN
  • Waga: 15.35 kg
  • Opis ramy: Breezer stal CrMo
  • Materiał: Stal
  • Widelec/amortyzator przedni: Breezer stal CrMo
  • Grupa napędowa: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Vera Citywide, 35-622
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Breezer

Batavus Click V7

  • Cena: 3599.00 PLN
  • Waga: 16.10 kg
  • Opis ramy: Aluminium
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano Acera
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: CST Sensamo Allround C1698,
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Batavus

KTM TOURELLA

  • Cena: 5049.00 PLN
  • Waga: 15.90 kg
  • Opis ramy: 28" AL6061 CITY
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: stal 28"
  • Grupa napędowa: Shimano Nexus
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe FAT FRANK K-Guard, 50-622
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY KTM

Cannondale Treadwell EQP Remixte

  • Cena: 5799.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C3 Alloy
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SmartForm C3 Alloy
  • Grupa napędowa: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '1x9
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Opony: Maxxis DTR-1, 650b x 47c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cannondale