Spis treści:
- Rodzaje błotników do roweru
- Jak dobrać błotniki do roweru: system montażu i szerokość opon
- Skuteczna ochrona - jakie rodzaje błotników rowerowych będą najlepsze?
- Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, aby dobrać błotniki rowerowe?
- Warto dopasować błotniki do roweru (MTB, szosowe, gravel, miejskie i trekkingowe)
Błotniki w rowerze pełnią dwie funkcje. Po pierwsze chronią nas i część naszego roweru przed wodą oraz błotem lecącymi spod kół, a po drugie zabezpieczają naszych towarzyszy przed zachlapaniem syfem lecącym spod kół naszego roweru. Stanowią obowiązkowy element wyposażenia w rowerach użytkowych, które służą nam do codziennego transportu. Przy commutingu to po prostu absolutny ,,must have”. Bez nich nie warto też pojawiać się na szosowym treningu w grupie, gdy pogoda jest deszczowa. Zalejemy wodą każdego, kto pojawi się za nami. W przypadku pozostałych typów rowerów, nazwijmy je rekreacyjnych, na które przebieramy się w zmienny sportowy strój nie są koniecznością, bo nawet jeśli się ubrudzimy i tak wypierzemy odzież po jeździe. Jeśli jednak przyjdzie nam kręcić w deszczu zyskamy szereg korzyści jadąc z błotnikami. Nie przemoczymy odzieży, co w konsekwencji może doprowadzić do wychłodzenia, a jazda będzie ogólnie bardziej komfortowa. Poza tym dobry błotnik przedni dodatkowo ochroni nasze oczy przed zachlapaniem, co poprawia jakość i bezpieczeństwo jazdy.
Podczas użytkowania roweru jako środka transportu błotniki rowerowe zagwarantują nam, że do pracy dotrzemy względnie czyści, a w przypadku rekreacyjno-sportowej jazdy mogą uratować nam trening, a tak naprawdę tyłek, który najmocniej oberwie, jeżeli nie postaramy się o jego odpowiednią ochronę w deszczowe dni. Niezależnie od sposobu wykorzystania roweru, jazda w mokrych i wyziębiających nas rzeczach nie należy do przyjemnych, o czym wiedzą amatorzy rowerów. Podróżując w takich warunkach łatwo nabawić się choroby, która później skutecznie wyeliminuje nas z kolejnych wypadów lub treningów. Oczywiste jest to, że nawet najlepsze błotniki nie uchronią nas całkowicie przed błotem i wodą, natomiast ich posiadanie znacząco zwiększy komfort jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie odpowiednich błotników?
Rodzaje błotników do roweru
Na rynku funkcjonuje kilka typów błotników, które różnią się stopniem ochrony przed wodą, czasochłonnością i trudnością montażu, a także jego sposobem - część jest przystosowana do ram z otworami montażowymi na błotniki, a pozostałe zostały wymyślone do rowerów, które takowych mocowań są pozbawione. Na rynku dostępne są następujące, popularne typy błotników:
- Błotniki pełne na drutach - czasem nazywane też błotnikami stałymi, najlepiej chroniące przed wodą, ponieważ kryją oponę na dużej części jej obwodu. Przy okazji mają bardzo stabilne mocowanie. Jeśli ktoś zamierza jeździć z nimi cały rok, to będzie najlepszy wybór. Sprawdzają się perfekcyjnie w rowerach miejskich, trekkingowych, crossowych oraz szosówkach endurance.
- Plastikowe błotniki przykręcane, ale bez drutów - to uboższa wersja pełnych, klasycznych błotników, często spotykana jako opcja do tanich rowerów MTB. Takie błotniki chronią przed wodą całkiem nieźle, ale są mało stabilne i trzęsą się na wertepach. Montuje się je do otworów w ramie i amortyzatorze/widelcu.
- Błotniki pełne z własnym mocowaniem - to konstrukcja, która naśladuje klasyczne pełne błotniki, ale mocowana za pomocą uchwytów z elastycznymi gumami bezpośrednio do ramy i widelca. To dobra opcja do wszelkich rowerów szosowych, gravelowych, przełajowych oraz fitness - tam, gdzie producent nie przewidział otworów montażowych pod błotniki.
- Błotniki MTB z własnym mocowaniem - to opcja do rowerów górskich, które fabrycznie nie posiadają otworów montażowych. Najczęściej montaż tylnego błotnika opiera się na jakimś zaciskowym mechanizmie mocowanym do wspornika siodła (sztycy), natomiast przedni błotnik za sprawą różnych patentów daje się przypiąć do amortyzatora. Chronią w ograniczony sposób, ale dają radę przetrwać błotniste i deszczowe terenowe wycieczki.
- Błotniki typu ,,ass saver” - superlekkie i pasujące praktycznie do każdego roweru błotniki zostały wykonane z cienkiego, odpowiednio wyprofilowanego plastiku. Zapewniają odczuwalną ochronę kolarza przed wodą, a ich największymi zaletami są minimalna masa, łatwość montażu i kompatybilność z niemal każdym rowerem.
Jak dobrać błotniki do roweru: system montażu i szerokość opon
Wybór odpowiednich błotników zależy głównie od posiadanego przez nas roweru - typu jednośladu i rozmiaru kół. Głównym elementem ograniczającym pulę modeli do wyboru jest system montażu błotników jakim dysponuje nasza rama. Większość błotników przeznaczonych do rowerów turystycznych posiada mocowanie do tylnych widełek i widelca, dodatkowo z możliwością usztywnienia całej konstrukcji drutami po bokach, które stabilizują konstrukcję i zabezpieczają ją przed "lataniem na boki". W błotnikach szosowych, które możemy zamontować do naszego wyścigowego roweru, system montażu oparty jest zwykle na zaciskach mocowanych na tylnych widełkach i widelcu. Takie mocowanie jest wystarczające podczas jazdy w równym terenie i bez obawy możemy ruszać z takim zestawem na trening. Wśród modeli szosowych znajdziemy również modele pełniejsze, których mocowanie opiera się na poprzeczce hamulców szczękowych oraz stelażu, mocowanym w miejscu zacisku koła (np. Błotniki SKS Germany Raceblade Long, jeden z popularniejszych modeli wśród szosowców trenujących zimą w niesprzyjającej aurze).
Jeśli chodzi o ekspresowe w montażu błotniki tylne, to zdecydowanie najprościej zamontować błotnik do sztycy - takowe modele nie zawsze dają satysfakcjonującą ochronę przed wodą, ponieważ często przestrzeń pomiędzy kołem a błotnikiem jest zbyt duża, aby zatrzymać optymalną ilość wody, ale radzą sobie z ochroną pośladków oraz pleców. Równie wygodne i proste w obsłudze są ich przednie odpowiedniki, które zapewniają dobrą ochronę i można je ekspresowo zakładać oraz ściągać. Dla kolarzy szosowych i MTB z wyścigowym zacięciem, ciekawym rozwiązaniem będzie montaż tzw. ass-savera montowanego pod siodełko. Jest to doraźny środek ochrony w ciężkich warunkach, lecz możliwy do zastosowania podczas wyścigów. Co ważne, tego typu akcesorium minimalizuje dodatkowe obciążenie roweru, a daje realną ochronę przed błotem i wodą. Więcej konkretnych wskazówek prezentujemy jednak w poradnikach dedykowanych błotnikom do poszczególnych typów rowerów - linki znajdziecie na końcu artykułu.
Skuteczna ochrona - jakie rodzaje błotników rowerowych będą najlepsze?
Zasada jest prosta - im większa część opony jest osłonięta oraz im bliżej opony znajduje się błotnik, tym lepszą zapewnia ochronę. Do tego musi być stabilny i nie telepać się na wertepach. To prosty przepis na idealne błotniki. Najlepszą ochronę przed brudem i wodą będą stanowiły pełne błotniki, które osłaniają koło na całym możliwym obwodzie. Taki dobór błotników możliwy będzie w rowerach miejskich, trekkingowych i szosowych, ponieważ nie będą używane w mocno błotnistych warunkach. Dla rowerów MTB i jazdy w błotnistym terenie, takie rozwiązanie nie zda egzaminu, ponieważ szybko dojdzie do zapchania przestrzeni pomiędzy oponą a błotnikiem. Błotnik rowerowy MTB, szczególnie jeśli nasz styl jazdy to trail czy enduro, musi mieć inną budowę - być dalej od opony i oferować odpowiednią stabilność do jazdy na wertepach. Dlatego warto przy wyborze błotników gruntownie i kompleksowo przemyśleć nasze potrzeby, posiadany typ roweru oraz styl jazdy.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, aby dobrać błotniki rowerowe?
Przy wyborze odpowiednich błotników rowerowych należy zwrócić uwagę na przeznaczenie roweru, w którym będą one zamontowane. Czy będziemy chcieli korzystać z naszego roweru bez zamontowanych błotników, a zakładać je będziemy tylko w deszczowe dni? Jeżeli tak to powinniśmy skupić się na rozwiązaniach bardziej mobilnych, które nie przysporzą wielu problemów z ciągłym montażem i demontażem. Naszą uwagę skupilibyśmy wtedy na mini błotnikach montowanych pod siodełkiem lub przyczepianych do sztycy. Nie gwarantuje nam to najlepszej ochrony, ale z pewnością pomoże dłużej zachować suchość naszych ubrań. Jeżeli rower będzie cały czas stacjonował z zamontowanymi błotnikami skłaniamy się ku rozwiązaniom bardziej kompletnym - montowanym na stałe. Odpowiednich błotników do swojego roweru należy szukać wśród tych, które gwarantują ochronę na jak największej powierzchni. Dodatkowy wysiłek przy montażu zostanie wynagrodzony wydłużonym komfortem jazdy w niesprzyjającej aurze.
Osobną kwestią jest materiał, z jakiego wykonane są błotniki. Najczęściej spotykane są modele z tworzywa sztucznego oraz bardziej tradycyjne błotniki metalowe. Nie da się ukryć, że dawniej modele stalowe czy aluminiowe uznawane były za lepsze, a plastikowe traktowano jako mniej trwałe. Jednak dziś mocno się to zmieniło i warto wybrać błotniki z tworzywa sztucznego, ponieważ takowe są lżejsze, często cichsze podczas jazdy i bardziej praktyczne. Jedyne co, to warto zwrócić uwagę na materiał, z których je odlano oraz sposób montażu i jego jakość, bo różnice między dobrymi, a tanimi producentami są spore!
Warto dopasować błotniki do roweru (MTB, szosowe, gravel, miejskie i trekkingowe)
Poniżej prezentujemy linki do poradników, w których radzimy, jakie błotniki można zamontować do poszczególnych typów rowerów oraz które z nich sprawdzą się w nich najlepiej. Dowiesz się z nich, co będzie najlepsze do rowerów trekkingowych i miejskich, a co w przypadku rowerów szosowych czy MTB. Warto dobrze poszukać i wybrać model dopasowany do roweru, jaki posiadamy.
Zobacz również:
Co na rynku - jaki wybrać model?
Na rynku dostępne są różne rozwiązania. Jest wręcz cała masa produktów, które ochronią przed błotem, wodą i zabrudzeniem podczas jazdy w zmiennych warunkach pogodowych. Po więcej szczegółów zapraszamy Was do powyższych artykułów, natomiast poniżej prezentujemy przykładowe rodzaje błotników, o których pisaliśmy w naszym poradniku.
Błotniki pełne - na drutach
- Popularny model pełnych błotników mocowanych na stałe do roweru. Występuje w wersjach na różne rozmiary kół i szerokości opon. Gwarantuje pełną ochronę przed wodą, brudem i błotem oraz dużą stabilność podczas jazdy. Idealne rozwiązanie do rowerów trekkingowych, crossowych, czy graveli (z myślą o commutingowym zastosowaniu).
Błotniki pełne - z własnym systemem mocowania
- Jeden z kilku najbardziej popularnych i uznanych modeli ,,pełnych błotników" na rynku, dedykowanych do rowerów szosowych pozbawionych mocowań na prawdziwe błotniki ,,na drutach". Idealne rozwiązanie na deszczowe i zimowe treningi. W wersji XL obsługuje opony do 32 mm.
Błotniki MTB plastikowe - przykręcane do ramy
- Podstawowe i tanie błotniki tego typu są dedykowane do budżetowych, rekreacyjnych rowerów MTB, które mają mocowania w ramie i widelcu. Oferują skuteczną ochronę i niezłą stabilność. Sprawdzają się w spokojnej lub miejskiej jeździe.
Błotniki MTB - z własnym systemem mocowania
- Większość zaawansowanych rowerów górskich nie posiada mocowań na błotniki. Stąd producenci tego typu akcesoriów przygotowali całą masę błotników z własnym systemem mocowania, a ich przykładem może być tytułowy Topeak. Zwykle tylne błotniki zakładane są do sztycy lub górnych widełek tylnego trójkąta, natomiast przednie do amortyzatora lub dolnej rury ramy.
Błotniki typu ,,Ass-Saver"
- Marka Ass Savers to prekurosor lekkich jak piórko błotników z tworzywa, mocowanych do rowerów, które są pozbawione otworów montażowych na klasyczne błotniki. Mają w ofercie rozwiązania do różnych typów rowerów i są naprawdę dobre. Nic nie ważą i - zważywszy na ich minimalistyczną konstrukcję - świetnie chronią kolarza przed zachlapaniem. Przykładowy model Win Wing jest naprawdę doskonały!




