Materiał zawiera treści reklamowe

Jakie błotniki do roweru?

Sprawdź, na co zwrócić uwagę podczas zakupu błotników do roweru? Jakie warianty i modele znajdziemy na naszym rynku oraz które pasują do określonych typów rowerów?

Drukuj
SKS-Germany Bluemels Style 46 Black Michał Kuczyński

Jazda na rowerze w deszczu nie należy do przyjemnych. O ile latem jedynie solidnie zmokniemy podczas takiej przejażdżki, zimą możemy się dodatkowo poważnie wyziębić. Rozwiązaniem są oczywiście błotniki, które w znaczący sposób pomagają zniwelować dyskomfort związany z jazdą po mokrej nawierzchni.

Błotniki w rowerze pełnią dwie funkcje. Po pierwsze chronią nas i część naszego roweru przed wodą oraz błotem lecącymi spod kół, a po drugie zabezpieczają naszych towarzyszy przed zachlapaniem syfem lecącym spod kół naszego roweru. Stanowią obowiązkowy element wyposażenia w rowerach użytkowych, które służą nam do codziennego transportu. Przy commutingu to po prostu absolutny ,,must have”. Bez nich nie warto też pojawiać się na szosowym treningu w grupie, gdy pogoda jest deszczowa. Zalejemy wodą każdego, kto pojawi się za nami. W przypadku pozostałych typów rowerów, nazwijmy je rekreacyjnych, na które przebieramy się w zmienny sportowy strój nie są koniecznością, bo nawet jeśli się ubrudzimy i tak wypierzemy odzież po jeździe. Jeśli jednak przyjdzie nam kręcić w deszczu zyskamy szereg korzyści jadąc z błotnikami. Nie przemoczymy odzieży, co w konsekwencji może doprowadzić do wychłodzenia, a jazda będzie ogólnie bardziej komfortowa. Poza tym dobry błotnik przedni dodatkowo ochroni nasze oczy przed zachlapaniem, co poprawia jakość i bezpieczeństwo jazdy.

Podczas użytkowania roweru jako środka transportu błotniki rowerowe zagwarantują nam, że do pracy dotrzemy względnie czyści, a w przypadku rekreacyjno-sportowej jazdy mogą uratować nam trening, a tak naprawdę tyłek, który najmocniej oberwie, jeżeli nie postaramy się o jego odpowiednią ochronę w deszczowe dni. Niezależnie od sposobu wykorzystania roweru, jazda w mokrych i wyziębiających nas rzeczach nie należy do przyjemnych, o czym wiedzą amatorzy rowerów. Podróżując w takich warunkach łatwo nabawić się choroby, która później skutecznie wyeliminuje nas z kolejnych wypadów lub treningów. Oczywiste jest to, że nawet najlepsze błotniki nie uchronią nas całkowicie przed błotem i wodą, natomiast ich posiadanie znacząco zwiększy komfort jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie odpowiednich błotników?

SKS-Germany Mudrocker

Rodzaje błotników rowerowych

Na rynku funkcjonuje kilka typów błotników, które różnią się stopniem ochrony przed wodą, czasochłonnością i trudnością montażu, a także jego sposobem - część jest przystosowana do ram z otworami montażowymi na błotniki, a pozostałe zostały wymyślone do rowerów, które takowych mocowań są pozbawione. Na rynku dostępne są następujące, popularne typy błotników:

  • Błotniki pełne na drutach - najlepiej chroniące przed wodą, ponieważ kryją oponę na dużej części jej obwodu. Przy okazji mają bardzo stabilne mocowanie. Jeśli ktoś zamierza jeździć z nimi cały rok, to będzie najlepszy wybór. Sprawdzają się perfekcyjnie w rowerach miejskich, trekkingowych, crossowych oraz szosówkach endurance.
  • Plastikowe błotniki przykręcane, ale bez drutów - to uboższa wersja pełnych, klasycznych błotników, często spotykana jako opcja do tanich rowerów MTB. Nieźle chronią przed wodą, ale są mało stabilne i trzęsą się na wertepach. Montuje się je do otworów w ramie i amortyzatorze/widelcu.
  • Błotniki pełne z własnym mocowaniem - to konstrukcja, która naśladuje klasyczne pełne błotniki, ale mocowana za pomocą uchwytów z elastycznymi gumami bezpośrednio do ramy i widelca. To dobra opcja do wszelkich rowerów szosowych, gravelowych, przełajowych oraz fitness - tam, gdzie producent nie przewidział otworów montażowych pod błotniki.
  • Błotniki MTB z własnym mocowaniem - to opcja do rowerów górskich, które fabrycznie nie posiadają otworów montażowych. Najczęściej tylny mocowany jest do wspornika siodła (sztycy), natomiast przedni za sprawą różnych patentów daje się przypiąć do amortyzatora. Chronią w ograniczony sposób, ale dają radę przetrwać błotniste i deszczowe terenowe wycieczki. 
  • Błotniki typu ,,ass saver” -  superlekkie i pasujące praktycznie do każdego roweru błotniki zostały wykonane z cienkiego, odpowiednio wyprofilowanego plastiku. Zapewniają odczuwalną ochronę kolarza przed wodą, a ich największymi zaletami są minimalna masa, łatwość montażu i kompatybilność z niemal każdym rowerem.

Na co zwrócić uwagę kupując błotniki do roweru?

Wybór odpowiednich błotników zależy głównie od posiadanego przez nas roweru - typu jednośladu i rozmiaru kół. Głównym elementem ograniczającym pulę modeli do wyboru jest system montażu błotników jakim dysponuje nasza rama. Większość błotników przeznaczonych do rowerów turystycznych posiada mocowanie do tylnych widełek i widelca, dodatkowo z możliwością usztywnienia całej konstrukcji drutami po bokach, które stabilizują konstrukcję i zabezpieczają ją przed "lataniem na boki". W błotnikach szosowych, które możemy zamontować do naszego wyścigowego roweru, system montażu oparty jest zwykle na zaciskach mocowanych na tylnych widełkach i widelcu. Takie mocowanie jest wystarczające podczas jazdy w równym terenie i bez obawy możemy ruszać z takim zestawem na trening. Wśród modeli szosowych znajdziemy również modele pełniejsze, których mocowanie opiera się na poprzeczce hamulców szczękowych oraz stelażu, mocowanym w miejscu zacisku koła (np. Błotniki SKS Germany Raceblade Long, jeden z popularniejszych modeli wśród szosowców trenujących zimą w niesprzyjającej aurze). 

Jeśli chodzi o ekspresowe w montażu błotniki tylne, to zdecydowanie najprościej zamontować błotnik do sztycy - takowe modele nie zawsze dają satysfakcjonującą ochronę przed wodą, ponieważ często przestrzeń pomiędzy kołem a błotnikiem jest zbyt duża, aby zatrzymać optymalną ilość wody, ale radzą sobie z ochroną pośladków oraz pleców. Równie wygodne i proste w obsłudze są ich przednie odpowiedniki, które zapewniają dobrą ochronę i można je ekspresowo zakładać oraz ściągać. Dla kolarzy szosowych i MTB z wyścigowym zacięciem, ciekawym rozwiązaniem będzie montaż tzw. ass-savera montowanego pod siodełko. Jest to doraźny środek ochrony w ciężkich warunkach, lecz możliwy do zastosowania podczas wyścigów. Co ważne, tego typu akcesorium minimalizuje dodatkowe obciążenie roweru, a daje realną ochronę przed błotem i wodą. Więcej konkretnych wskazówek prezentujemy jednak w poradnikach dedykowanych błotnikom do poszczególnych typów rowerów - linki znajdziecie na końcu artykułu. 

SKS-Germany Bluemels Style 46 BlackMichał Kuczyński

Skuteczna ochrona - jaki typ będzie najlepszy?

Zasada jest prosta - im większa część opony jest osłonięta oraz im bliżej opony znajduje się błotnik, tym lepszą zapewnia ochronę. Do tego musi być stabilny i nie telepać się na wertepach. To prosty przepis na idealne błotniki. Najlepszą ochronę przed brudem i wodą będą stanowiły pełne błotniki, które osłaniają koło na całym możliwym obwodzie. Taki dobór błotników możliwy będzie w rowerach miejskich, trekkingowych i szosowych, ponieważ nie będą używane w mocno błotnistych warunkach. Dla rowerów MTB i jazdy w błotnistym terenie, takie rozwiązanie nie zda egzaminu, ponieważ szybko dojdzie do zapchania przestrzeni pomiędzy oponą a błotnikiem. Błotnik rowerowy MTB, szczególnie jeśli nasz styl jazdy to trail czy enduro, musi mieć inną budowę - być dalej od opony i oferować odpowiednią stabilność do jazdy na wertepach. 

Szymon Woldzinski
Gracjan Zając

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Przy wyborze odpowiednich błotników rowerowych należy zwrócić uwagę na przeznaczenie roweru, w którym będą one zamontowane. Czy będziemy chcieli korzystać z naszego roweru bez zamontowanych błotników, a zakładać je będziemy tylko w deszczowe dni? Jeżeli tak to powinniśmy skupić się na rozwiązaniach bardziej mobilnych, które nie przysporzą wielu problemów z ciągłym montażem i demontażem. Naszą uwagę skupilibyśmy wtedy na mini błotnikach montowanych pod siodełkiem lub przyczepianych do sztycy. Nie gwarantuje nam to najlepszej ochrony, ale z pewnością pomoże dłużej zachować suchość naszych ubrań. Jeżeli rower będzie cały czas stacjonował z zamontowanymi błotnikami skłaniamy się ku rozwiązaniom bardziej kompletnym - montowanym na stałe. Odpowiednich błotników do swojego roweru należy szukać wśród tych, które gwarantują ochronę na jak największej powierzchni. Dodatkowy wysiłek przy montażu zostanie wynagrodzony wydłużonym komfortem jazdy w niesprzyjającej aurze.

Jeśli Wasz widelec nie posiada otworów do montażu błotników, na rynku znajdziecie różnego rodzaju adaptery i obejmy, aby montaż był możliwy - przykład to chociażby obejmy od Cateye'a.

Wybierz najlepszy model dla siebie (błotniki MTB, szosowe, gravel, trekking, cross)

Poniżej prezentujemy linki do poradników, w których radzimy, jakie błotniki można zamontować do poszczególnych typów rowerów oraz które z nich sprawdzą się w nich najlepiej.

Zobacz również:

Co na rynku?

Po więcej szczegółów zapraszamy Was do powyższych artykułów, natomiast poniżej prezentujemy przykładowe rodzaje błotników, o których pisaliśmy w naszym poradniku. 

Błotniki pełne - na drutach

SKS-Germany Blumels Classic
  • Popularny model pełnych błotników mocowanych na stałe do roweru. Występuje w wersjach na różne rozmiary kół i szerokości opon. Gwarantuje pełną ochronę przed wodą, brudem i błotem oraz dużą stabilność podczas jazdy. Idealne rozwiązanie do rowerów trekkingowych, crossowych, czy graveli (z myślą o commutingowym zastosowaniu).

Błotniki pełne - z własnym systemem mocowania

SKS-Germany Raceblade Pro XL
  • Jeden z kilku najbardziej popularnych i uznanych modeli ,,pełnych błotników" na rynku, dedykowanych do rowerów szosowych pozbawionych mocowań na prawdziwe błotniki ,,na drutach". Idealne rozwiązanie na deszczowe i zimowe treningi. W wersji XL obsługuje opony do 32 mm. 

Błotniki MTB plastikowe - przykręcane do ramy

Eyen Simple
  • Podstawowe i tanie błotniki tego typu są dedykowane do budżetowych, rekreacyjnych rowerów MTB, które mają mocowania w ramie i widelcu. Oferują skuteczną ochronę i niezłą stabilność. Sprawdzają się w spokojnej lub miejskiej jeździe. 

Błotniki MTB - z własnym systemem mocowania

Topeak DeFender RX 279er
  • Większość zaawansowanych rowerów górskich nie posiada mocowań na błotniki. Stąd producenci tego typu akcesoriów przygotowali całą masę błotników z własnym systemem mocowania, a ich przykładem może być tytułowy Topeak. Zwykle tylne błotniki zakładane są do sztycy lub górnych widełek tylnego trójkąta, natomiast przednie do amortyzatora lub dolnej rury ramy. 

Błotniki typu ,,Ass-Saver"

Ass Savers Win Wing Gravel 2
  • Marka Ass Savers to prekurosor lekkich jak piórko błotników z tworzywa, mocowanych do rowerów, które są pozbawione otworów montażowych na klasyczne błotniki. Mają w ofercie rozwiązania do różnych typów rowerów i są naprawdę dobre. Nic nie ważą i - zważywszy na ich minimalistyczną konstrukcję - świetnie chronią kolarza przed zachlapaniem. Przykładowy model Win Wing jest naprawdę doskonały!

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj