Materiał zawiera treści reklamowe

Jakie buty na rower szosowy kupić?

Sprawdzamy, jakie buty do roweru szosowego znajdziemy na rynku? Na co zwrócić uwagę podczas wyboru!

Drukuj
Buty szosowe Shimano RC5 Tomasz Makula

Wybór butów kolarskich spełniających nasze oczekiwania to niełatwa sprawa. W tym poradniku omawiamy budowę obuwia na szosę, a także podpowiadamy, jakimi kryteriami należy się kierować przy wyborze butów rowerowych szosę!?

Rynek obuwia szosowego posiada obecnie bardzo szeroką ofertę. Dzięki temu każdy, niezależnie od indywidualnych preferencji, znajdzie na nim coś dla siebie. W tym artykule podpowiadamy, na czym warto skupić się podczas poszukiwań oraz co jest ważne przy wyborze takowego buta. Istnieje bowiem kilka istotnych różnic między obuwiem szosowym, a butami SPD MTB.

 

 

 

Zobacz też:

 

 

Rowerowe buty na szosę - treningowe czy wyścigowe?

Pierwszym i chyba jednym z najważniejszych punktów przy wyborze butów szosowych jest ich przeznaczenie. Przed wyborem konkretnego modelu buta szosowego odpowiedzcie sobie na pytanie do czego będziecie ich używać. Jest to bardzo ważne, ponieważ może się okazać, że buty z przeznaczeniem jedynie treningowym mogą was kosztować znacznie mniej niż te z wyższej półki - i wcale nie będą one gorsze, niż te topowe, których potencjał wyścigowy nie jest Wam potrzebny.

Rowerowe buty treningowe nie wymagają raczej karbonowej podeszwy ani skomplikowanych zapięć, ponieważ na treningu nie będziecie walczyć o czołowe lokaty  a wyścigu, tylko o własną kondycję. Obuwie treningowe polecamy szczególnie tym osobom, które jazdę na szosie traktują raczej uzupełniająco i sprzęt z najwyższej półki nie jest im potrzebny. Co więcej - brak karbonowej podeszwy i związana z tym mniejsza sztywność tego elementu w przypadku mniej wyczynowego podejścia do jazdy na szosie może okazać się atutem. W takim przypadku w bucie nieco wygodniej się chodzi (o ile można tak powiedzieć w przypadku butów szosowych, w których raczej nie powinniśmy chodzić zbyt wiele, bo niszczymy sobie ten sposób bloki), co na pewno docenimy w momencie postoju na trasie czy wizyty w kawiarni.

Jeśli jednak macie ambicje do ścigania, to warto dołożyć do bardziej zaawansowanego obuwia na rower. To właśnie od sztywnej, karbonowej podeszwy w sporej mierze zależy to, jak efektywnie przenoszona jest moc na napęd. Co więcej - lepiej dopasowany but z dobrze dociskającym i przylegającym systemem zapięć zniweluje do minimum ewentualną wolną przestrzeń w bucie, która mogłaby powodować zmniejszenie efektywności pedałowania. Te z wyższej półki zapewnią wam podczas wyścigu więcej pewności, a ich dobre wykonanie pozwoli na użytkowanie przez przynajmniej kilka sezonów.

 

 

 

 

Buty na rower szosowy - komfort i wygoda

Na szosie jest on bardzo ważny, wręcz kluczowy, ponieważ wygodnie ułożona noga zapewni nam spokojną jazdę przez wiele kilometrów. Komfortowe buty to takie, które doskonale leżą na nodze, nie są ani za duże ani za małe. Podobnie jak w przypadku obuwia MTB warto zmierzyć długość stopy i na jej podstawie dopasowywać rozmiar. Dochodzi też kwestia kształtu stopy - jej szerokości i wysokości podbicia. Często w ofercie firm obuwniczych dostępne są dwie szerokości danego modelu. Producenci stosują też czasem wkładki formowane termicznie. Oznacza to, że wkładka buta dopasuje się idealnie do kształtu naszej stopy. Istnieje również możliwość dokupienia takowych wkładek. Z pomocą przyjdą nam również profesjonalne studia bikefittingu, które stworzą dla nas spersonalizowaną wkładkę odpowiadającą w 100 % anatomii naszej stopy. 

 

 

 

Sztywność podeszwy w butach szosowych

Im większa sztywność buta, tym pewniejsze prowadzenie roweru oraz doskonałe podparcie i możliwość przeniesienia jak największej siły z naszej nogi na prędkość. Mówiąc prościej - jeśli chcecie jeździć szybko, potrzebne są Wam buty z odpowiednią sztywną podeszwą. Producenci ustalili skalę sztywności od 1 do 10, gdzie najwyższa wartość odpowiada modelowi najbardziej sztywnemu. Jak wspominaliśmy - większa sztywność czasem może wiązać się z mniejszym komfortem, dlatego osoby szukające obuwia treningowego powinny wybierać swoje wartości raczej do 7 stopnia skali. Warto też zwrócić uwagę z czego zrobiona jest nasza podeszwa. Modele z podeszwą karbonową będą zazwyczaj droższe, natomiast te z kompozytu mogą zapewnić odpowiednią sztywność oraz niższą cenę.

 

 

 

 

Systemy zapięcia butów kolarskich

Systemy zapięć w ostatnich latach mocno ewoluowały. Najbardziej podstawowe modele w ofertach producentów cały czas bazować będą jedynie na paskach z rzepem, a modele dla średniozaawansowanych kolarzy do powyższych dołożą klamerkę lub (co często lepsze) pokrętło BOA. Klamerki oraz pokrętła BOA są o tyle cennym elementem kolarskiego buta, że pozwalają na precyzyjne dopasowanie cholewki buta do naszej stopy - im ząbki systemu ciaśniej wystopniowane, tym bardziej precyzyjne zapięcie. Najbardziej zaawansowane modele na rynku posiadają zwykle dwa pokrętła BOA, co stanowi obecnie najbardziej precyzyjny system dopasowania. Pokrętła i klamerki mają jeszcze jedną zaletę - łatwo da się je regulować nawet podczas jazdy. Zbliżasz się do finiszu i potrzebujesz bezwzględnie efektywnego transferu energii? To pewnie czas na zaciśnięcie buta mocniej, żeby sprint był wybuchowy!

 

 

Wentylacja obuwia

Otwory wentylacyjne w obuwiu szosowym to podstawa niezależnie od jego wykorzystania. Dzięki odpowiedniej wentylacji nasza noga nie będzie się nadmiernie pocić, a co za tym idzie jej wydajność będzie większa. Szukając idealnego obuwia, popatrzcie czy jest ono wyposażone w odpowiednią wentylację. Warto nadmienić, że wśród butów szosowych istnieją również wersje przeznaczone do użytkowania zimą. Co zrozumiałe - zimowe buty będą charakteryzowały się mniejszą wentylacją, co będzie niewątpliwie ich atutem. Biorąc jednak pod uwagę to, że w naszych warunkach zimą częściej jeździmy na MTB lub CX, nie skupiamy się na zimowych butach szosowych. W razie problemu na ratunek zmarzniętym palcom przyjdą neoprenowe ochraniacze na buty. 

 

Co oferuje rynek butów rowerowych szosowych?

Wiele firm rowerowych ma w swojej ofercie buty szosowe, a na rynku obecnych jest też wielu producentów, którzy specjalizują się od A do Z w tworzeniu obuwia kolarskiego. Wybraliśmy kilka różnych modeli, które mają stanowić ilustrację poszczególnych rodzajów obuwia rowerowego na szosę - przedstawiamy zarówno modele podstawowe, jak i bardziej zaawansowane. Mamy nadzieję, że nasz poradnik i poniższe przykłady ułatwią Wam zakup butów. 

 

 

 

Buty szosowe dla początkujących

Shimano RC1
  • Doskonałym przykładem modelu na początek przygody z butami "na klik" są Shimano RC1 - bazują one na podeszwie z plastikowego kompozytu, której sztywność nie jest bardzo wysoka, ale dzięki temu możemy czuć nieco więcej komfortu podczas chodzenia (sztywność podeszwy określa się tu na 6). Jednocześnie tego typu but pozwala na znacząco lepszy transfer energii, niż ma to miejsce w przypadku jazdy bez systemu SPD. Spotykamy tu też najbardziej podstawowy system zapięć - to trzy rzepy. Minusem takiego modelu jest na pewno gorsza wentylacja, bo zapięcie rzepowe zakrywa część powierzchni cholewki. 

Buty szosowe dla średniozaawansowanych

Sidi Fast
  • To już przykład modelu buta bardziej zaawansowanego, który może spełnić wymagania bardziej sportowo zorientowanych kolarzy, którzy jednocześnie nie chcą przepłacać. Podeszwa buta to kompozyt składający się z nylonu i włókien węglowych, zatem sztywność podeszwy będzie tu stała na średnim poziomie. Bardziej zaawansowany jest też system zapięcia - mamy jedno pokrętło, które pozwoli zacisnąć żyłkę okalającą całego buta i docisnąć go skutecznie do stopy. 

 

Zaawansowane buty szosowe

Trek RSL
  • Topowe wyścigowe buty amerykańskiego producenta, czyli model RSL, który na pokładzie ma wszystko, co powinno znaleźć się w butach szosowych do ścigania. Karbonowa podeszwa ma indeks sztywności na poziomie maksymalnym (14 / 14 w skali Bontragera). O idealne dopasowanie góry buta dbają dwa niezależne, bardzo precyzyjne pokrętła BOA. RSL zapewniają topową wentylację stopy oraz najwyższe osiągi Sztywności i dobremu dopasowaniu towarzyszy też niska masa - para waży tylko 482 gramy (rozmiar 42). 

Buty szosowe ze sznurówkami

DMT KR4 PJ
  • Jako ciekawostkę musimy przytoczyć też buty kolarskie ze sznurówkami - wielu z producentów kolarskiego obuwia miało lub ma nadal w swojej ofercie takowe. Obecnie sznurówki częściej spotyka się w przypadku butów gravelowych lub takich, które stylistyką nawiązują do kolarskich butów vintage. Model może być interesujący dla osób ceniących sobie ciekawy styl i wygodę podczas jazdy. Dużą zaletą sznurowanych butów jest możliwość perfekcyjnego dopasowania do stopy i niższa masa! 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj