Materiał zawiera treści reklamowe

Jakie buty szosowe kupić?

Sprawdzamy, jakie buty do roweru szosowego znajdziemy na rynku?

Drukuj
Buty szosowe Shimano RC5 Tomasz Makula

Wybór butów spełniających nasze oczekiwania to niełatwa sprawa. W tym poradniku postaramy się uprościć to zadanie, przedstawiając najciekawsze propozycje. Sprawdzimy także jakimi kryteriami należy się kierować przy wyborze obuwia kolarskiego na szosę.

Rynek obuwia szosowego posiada obecnie bardzo szeroką ofertę, więc każdy niezależnie od zróżnicowanych preferencji znajdzie na nim coś dla siebie. Zanim przejdziemy do prezentacji poszczególnych przykładów różnego rodzaju butów rowerowych na szosę, warto skupić się na tym, co jest ważne przy wyborze takowego buta. Istnieje bowiem kilka istotnych różnic między obuwiem szosowym a MTB.

 

 

 

Zobacz też:

 

 

Rowerowe buty na szosę - treningowe czy wyścigowe?

Pierwszym i chyba jednym z najważniejszych punktów przy wyborze butów szosowych jest ich przeznaczenie. Przed wyborem konkretnego modelu buta szosowego odpowiedzcie sobie na pytanie do czego będziecie ich używać. Jest to bardzo ważne, ponieważ może się okazać, że buty z przeznaczeniem jedynie treningowym mogą was kosztować znacznie mniej niż te z wyższej półki - i wcale nie będą one gorsze, niż te topowe, których potencjał wyścigowy nie jest Wam potrzebny.

Rowerowe buty treningowe nie wymagają raczej karbonowej podeszwy ani skomplikowanych zapięć, ponieważ na treningu nie będziecie walczyć o czołowe lokaty  a wyścigu, tylko o własną kondycję. Obuwie treningowe polecamy szczególnie tym osobom, które jazdę na szosie traktują raczej uzupełniająco i sprzęt z najwyższej półki nie jest im potrzebny. Co więcej - brak karbonowej podeszwy i związana z tym mniejsza sztywność tego elementu w przypadku mniej wyczynowego podejścia do jazdy na szosie może okazać się atutem. W takim przypadku w bucie nieco wygodniej się chodzi (o ile można tak powiedzieć w przypadku butów szosowych, w których raczej nie powinniśmy chodzić zbyt wiele), co na pewno docenimy w momencie postoju na trasie czy wizytyw kawiarni.

Jeśli jednak macie ambicje do ścigania, to warto dołożyć do bardziej zaawansowanego obuwia na rower. To właśnie od sztywnej, carbonowej podeszwy w sporej mierze zależy to, jak efektywnie przenoszona jest moc na napęd. Co więcej - lepiej dopasowany but z dobrze dociskającym i przylegającym systemem zapięć zniweluje do minimum ewentualną wolną przestrzeń w bucie, która mogłaby powodować zmniejszenie efektywności pedałowania. Te z wyższej półki zapewnią wam podczas wyścigu więcej pewności, a ich dobre wykonanie pozwoli na użytkowanie przez przynajmniej kilka sezonów.

 

 

 

 

Komfort

Na szosie jest on bardzo ważny, wręcz kluczowy, ponieważ wygodnie ułożona noga zapewni nam spokojną jazdę przez wiele kilometrów. Komfortowe buty to takie, które doskonale leżą na nodze, nie są ani za duże ani za małe. Podobnie jak w przypadku obuwia MTB warto zmierzyć długość stopy i na jej podstawie dopasowywać rozmiar. Producenci stosują też czasem wkładki formowane termicznie. Oznacza to, że wkładka buta dopasuje się idealnie do kształtu naszej stopy. Istnieje również możliwość dokupienia takowych wkładek. Z pomocą przyjdą nam również profesjonalne studia bikefittingu, które stworzą dla nas spersonalizowaną wkładkę odpowiadającą w 100 % anatomii naszej stopy. 

 

 

 

Sztywność podeszwy

Im większa sztywność buta, tym pewniejsze prowadzenie roweru oraz doskonałe podparcie i możliwość przeniesienia jak największej siły z naszej nogi na prędkość. Producenci ustalili skalę sztywności od 1 do 10, gdzie najwyższa wartość odpowiada modelowi najbardziej sztywnemu. Jak wspominaliśmy - większa sztywność czasem może wiązać się z mniejszym komfortem, dlatego osoby szukające obuwia treningowego powinny wybierać swoje wartości raczej do 7 stopnia skali. Warto też zwrócić uwagę z czego zrobiona jest nasza podeszwa. Modele z podeszwą karbonową będą zazwyczaj droższe, natomiast te z kompozytu mogą zapewnić odpowiednią sztywność oraz niższą cenę.

 

 

 

 

Zapięcie

Systemy zapięć w ostatnich latach mocno ewoluowały. Najbardziej podstawowe modele w ofertach producentów cały czas bazować będą jedynie na paskach z rzepem, a modele dla średniozaawansowanych kolarzy do powyższych dołożą klamerkę lub (co często lepsze) pokrętło BOA. Klamerki oraz pokrętła BOA są o tyle cennym elementem kolarskiego buta, że pozwalają na precyzyjne dopasowanie cholewki buta do naszej stopy - im ząbki systemu ciaśniej wystopniowane, tym bardziej precyzyjne zapięcie. Najbardziej zaawansowane modele na rynku posiadają zwykle dwa pokrętła BOA, co stanowi obecnie najbardziej precyzyjny system dopasowania. Pokrętła i klamerki mają jeszcze jedną zaletę - łatwo da się je regulować nawet podczas jazdy. Zbliżasz się do finiszu i potrzebujesz bezwględnie efektywnego transferu energii? To pewnie czas na zaciśnięcie buta mocniej, żeby sprint był wybuchowy!

Wentylacja

Otwory wentylacyjne w obuwiu szosowym to podstawa niezależnie od jego wykorzystania. Dzięki odpowiedniej wentylacji nasza noga nie będzie się nadmiernie pocić, a co za tym idzie jej wydajność będzie większa. Szukając idealnego obuwia, popatrzcie czy jest ono wyposażone w odpowiednią wentylację. Warto nadmienić, że wśród butów szosowych istnieją również wersje przeznaczone do użytkowania zimą. Co zrozumiałe - zimowe buty będą charakteryzowały się mniejszą wentylacją, co będzie niewątpliwie ich atutem. Biorąc jednak pod uwagę to, że w naszych warunkach zimą częściej jeździmy na MTB lub CX, nie skupiamy się na zimowych butach szosowych. W razie problemu na ratunek zmarzniętym palcom przyjdą neoprenowe ochraniacze na buty. 

 

Co oferuje rynek?

Wiele firm rowerowych ma w swojej ofercie buty szosowe, a na rynku obecnych jest też wielu producentów, którzy specjalizują się od A do Z w tworzeniu obuwia kolarskiego. Wybraliśmy kilka różnych modeli, które mają stanowić ilustrację poszczególnych rodzajów obuwia rowerowego na szosę - przedstawiamy zarówno modele podstawowe, jak i bardziej zaawansowane.

 

 

 

Buty szosowe dla początkujących

Shimano RC1

Doskonałym przykładem modelu na początek przygody z butami "na klik" są Shimano RC1 - model bazuje na podeszwie z kompozytu, której sztywność nie jest bardzo wysoka, ale dzięki temu możemy czuć nieco więcej komfortu podczas chodzenia (sztywność podeszwy określa się tu na 6). Jednocześnie tego typu but pozwala na znacząco lepszy transfer energii, niż ma to miejsce w przypadku jazdy bez systemu SPD. Spotykamy tu też najbardziej podstawowy system zapięć - to trzy rzepy. Minusem takiego modelu jest na pewno gorsza wentylacja, bo zapięcie rzepowe zakrywa część powierzchni cholewki. 

But występuje równolegle w wersji damskiej. Cena katalogowa to około 350 zł, ale uda się Wam je znaleźć na rynku w niższej cenie.

Buty szosowe dla średniozaawansowanych

Giant Surge Comp

To już przykład modelu buta bardziej zaawansowanego, który może spełnić wymagania bardziej sportowo zorientowanych kolarzy, którzy jednocześnie nie chcą przepłacać. Podeszwa buta to kompozyt składający się z nylonu i włókien węglowych, zatem sztywność podeszwy będzie tu stała na średnim poziomie. Bardziej zaawansowany jest też system zapięcia - mamy jedno pokrętło BOA, które dokładniej pozwoli docisnąć wierzch buta do stopy. 

Buty dostępne są też w wersji dla kobiet - znajdziecie je w portfolio marki LIV pod nazwą Macha Comp. 

 

Zaawansowane buty szosowe

Bontrager XXX

Jeszcze jeden przykład buta amerykańskiego producenta to model XXX, który na pokładzie ma wszystko, co powinno znaleźć się w butach szosowych do ścigania. Carbonowa podeszwa ma indeks sztywności na poziomie maksymalnym (10 / 10, czy jak kto woli - 14 / 14 w skali Bontragera). O idealne dopasowanie góry buta dbają dwa niezależne, bardzo precyzyjne pokrętła BOA. XXX zapewniają topową wentylację stopy oraz najwyższe osiągi. Kosztują katalogowo 1799 zł. 

Buty szosowe ze sznurówkami

Adidas The Road Cycling

Jako ciekawostkę musimy przytoczyć też buty kolarskie ze sznurówkami - wielu z producentów kolarskiego obuwia miało lub ma nadal w swojej ofercie takowe. Obecnie sznurówki częściej spotyka się w przypadku butów gravelowych lub takich, które stylistyką nawiązują do kolarskich butów vintage. W swojej ofercie nowy model ma Adidas - gigant branży odzieży sportowej postawił w swoim modelu na nylonową podeszwę wzmacnianą włóknem szklanym. Model może być interesujący dla osób ceniących sobie ciekawy styl i wygodę podczas jazdy. Koszt takich butów to obecnie 650 zł.