Spis treści:
Rodziny komponentów Shimano CUES i ESSA nie są już nowością. Pierwsza miała swoją premierę niecałe dwa lata temu, a druga niecały rok temu. CUES jest systemem napędów na 9, 10 i 11 biegów, który – do dziś – obejmował komponenty do rekreacyjnego MTB, trekkingu, cross’u, miasta itp. zastosowań, gdzie rowery mają prostą kierownicę. Premiera CUES’a z 2023 roku była początkiem swego rodzaju rewolucji w całej kolekcji Shimano, ponieważ była to zapowiedź, że wszystkie grupy poniżej Deore 1x12 zostaną wkrótce wyparte właśnie przez jeden system napędów CUES. Celowo piszemy system, albowiem CUES choć zagmatwany liczbą opcji – 1 blat lub 2 blaty z przodu i 9, 10, bądź 11 biegów z tyłu – ma np. jeden wspólny łańcuch dla wszystkich grup! Z kolei Shimano ESSA mająca swoją premierę w sezonie 2024 to jeszcze bardziej rekreacyjne i budżetowe rozwiązanie w systemie 1x8. Co ciekawe, wskazujące, że Shimano zamierza totalnie uprościć rowery entry-level i pozbawić je przedniej przerzutki!
Wybaczcie ten przydługi wstęp, ale nie każdy musi znać kontekst… który jest dość skomplikowany. Natomiast dziś oba systemy napędowe – CUES i ESSA – powiększają się o opcje do rowerów z kierownicą typu baranek i tym samym grupy te stają się propozycjami do podstawowych i średnio-zaawansowanych rowerów szosowych, podróżniczych i graveli. Wygląda więc na to, że wkrótce Shimano rezygnuje z kontynuacji grup szosowych A050, Claris, Sora i Tiagra, jak również gravelowej GRX serii RX-400, a ESSA i CUES zajmą ich miejsce. Będą więc dedykowane do najtańszych szos i szutrówek na 8, 9, 10 i 11 biegów, a grupą wyższą będzie dopiero 105 R7100 i GRX RX-820, czyli napędy 12-biegowe. Stawiamy kropkę i lecimy z prezentacją nowych komponentów!
Shimano CUES
Premiera komponentów CUES rozszerzająca jej zastosowanie o rowery szosowe i szutrowe sprowadza się tak naprawdę do zaprezentowania szosowych klamkomanetek CUES w wersji hydraulicznej i mechanicznej, nowych zacisków flat mount i przedniej przerzutki CUES oraz mechanizmów korbowych z jedną lub dwoma tarczami z przodu. Reszta części, czyli kasety i łańcuchy Linkglide, jak również tylne przerzutki to te same komponenty, które pokazano w ramach premiery CUES’a z 2023 roku.
Dzięki tej premierze CUES w wersji szosowo-gravelowej będzie występował w kombinacji 1x11, 1x10, 1x9, 2x10 i 2x9, a dodatkowo rowery będą mogły mieć hamulce tarczowe hydrauliczne, jak również mechaniczne. Klamkomanetki to technologia DUAL CONTROL LEVER z logiką działania i kształtem zaczerpniętym ze znanych już hydraulicznych łap szosowych. Do tego mają nowy kształt dźwigni, który został wyprofilowany tak, aby z łatwością do klamki dosięgały również osoby o małych dłoniach. Poniżej prezentujemy nowe komponenty w szczegółach:
- Klamkomanetki Shimano CUES ST-U6030 - hydrauliczne / na 10 i 11 biegów
- Zaciski hamulcowe Shimano CUES BR-U6030 - hydrauliczne / flat mount / dwutłoczkowe / zaprojektowane pod tarcze 160 mm i montowane bez adaptera.
- Przerzutka przednia Shimano CUES FD-U6030-F/B - jedna do wszystkich napędów szosowo-gravelowych CUES 2x9 i 2x10 / montowana na hak lub z obejmą.
- Klamkomanetki Shimano CUES ST-U3030 - mechaniczne / na 9 i 10 biegów
- Mechanizm korbowy Shimano CUES FC-U6040-2 - Hollowtech II / pod 2x9 i 2x10 / 46-32T lub 50-34T
- Mechanizm korbowy Shimano CUES FC-U6040-1 - Hollowtech II / pod 1x11, 1x10 i 1x9 / 40T i 42T
- Mechanizm korbowy Shimano CUES FC-U6030-2 - 2-Piece / pod 2x9 i 2x10 / 46-32T lub 50-34T
- Mechanizm korbowy Shimano CUES FC-U6030-1 - 2-Piece / pod 1x11, 1x10 i 1x9 / 40T i 42T
Warto dodać, że klamkomanetki mają też dostępną dodatkową lewą dźwignię pozbawioną mechanizmu zmiany biegów – ten wariant jest oczywiście przeznaczony do grup z jedną tarczą z przodu. Jak sami widzicie mnogość opcji zestrojenia tych napędów jest bardzo szeroka, a w skrócie wygląda to tak, że szosowo-gravelowy CUES pod hamulce hydrauliczne może występować jako napęd 1x11, 1x10 i 2x10. Natomiast pod hamulce mechaniczne jako 1x10, 2x10, 1x9 oraz 2x9. Warto pamiętać, że przerzutki pod 1x mają sprzęgła, czyli tak naprawdę są to pełnoprawne terenowe napędy! Przypomnimy, że kasety CUES pod 1x11 mają zakres 11-50T, pod 1x10 to 11-48T, a przy napędzie 1x9 kasety są dwie – 11-41T lub 11-46T. Przy 2x10 CUES używa kasety 11-39T, a z kolei przy 2x9 zębatki w kasecie mają zakres 11-36T.
Shimano Essa
Najbardziej podstawowe rowery szosowe i gravele już nie będą ubierane w 8-biegowe komponenty Claris, czy tańsze 7-biegowe A050 / Tourney, ponieważ do rowerów z kierownicą typu baranek trafiać będzie teraz nowa grupa Shimano Essa. Jest to prosty system napędowy 1x8. Co warto podkreślić jego wygląd prezentuje się naprawdę premium, a kształt klamkomanetek również wygląda niczym w przypadku mechanicznego CUES’a, czy choćby ,,starej” już Sory – fajnie! W ramach omawianej premiery zaprezentowano klamkomanetki ST-2030, czyli łapy w technologii DUAL CONTROL LEVER pod 1x8 i mechaniczne hamulce. Shimano chwali się nową konstrukcją swoich łap SUPER SLR (Shimano Linear Response), która ma obniżyć tarcie linek. Przerzutka i mechanizm korbowy to identyczne komponenty, które posiada grupa ESSA w wariancie do rowerów z prostą kierownicą, czyli ta pokazana niecały rok temu. Natomiast 8-rzędowa kaseta dedykowana do szosowo-gravelowego zastosowania to CS-HG300 o zakresie 11-45, która jest kompatybilna z łańcuchami Hyperglide 8-, 7- i 6-rzędowymi. Jednym słowem - rewolucja na całego! Sami jesteśmy ciekawi, jak nowe komponenty będą sobie radziły w terenie? Pamiętajmy, że w przerzutce ESSA nie zastosowano sprzęgła, choć sama sprężyna i kształt zębów mają być wystarczające do odpowiedniego trzymania łańcucha.
Strona producenta: www.shimano.com
Obserwuj nas w wiadomościach Google: bikeworld.pl








_f4d3e.jpg)
