Pedały do szosówki w rozsądnej cenie

Sprawdź, jakie pedały do roweru szosowego wybrać?

Pedały zatrzaskowe w rowerze szosowym to podstawa - niezależnie od tego czy jeździmy treningowo, czy się ścigamy, popularne SPD-ki pozwolą nam wykorzystać w pełni siłę wkładaną w pedałowanie. W co warto zainwestować i na co zwrócić uwagę?

 

 

 

 

Czym różnią się szosowe pedały od górskich?

Pedały szosowe od górskich różnią się diametralnie. Wielkość platformy czy możliwość wpięcia wyłącznie z jednej strony to tylko niektóre z różnic jakie występują pomiędzy nimi. Dlaczego nie można używać górskich pedałów w rowerze szosowym? Teoretycznie można, jednak konstrukcja górskiego SPD-ka nie da takich możliwości, jak w przypadku tych stworzonych specjalnie na szosę. Wielkość platformy i bloku to chyba największe, zauważalne różnice, które są również odczuwalne podczas jazdy. Jak wiadomo na szosie wpinamy się raz i jedziemy kilkadziesiąt kilometrów. Większa platforma daje nam większe przeniesienie siły zarówno na podjazdach, jak i zjazdach, gdzie pewnie podparta noga lepiej będzie kontrolować rower. Możliwość wpięcia z jednej strony to nie wada, bo patent ten powstał głównie ze względu oszczędności masy. Wpięcie z drugiej strony nie jest tutaj konieczne i po kilku jazdach nie będziecie odczuwać dyskomfortu. System wpięcia nie ma tak otwartej budowy, jak w przypadku górskich pedałów. Jeżdżąc po szosie nie będziemy schodzić z roweru i poruszać się po błotnistym terenie, dlatego otwarta konstrukcja nie miała by tutaj większego sensu. Jeśli decydujemy się na rower szosowy, to zakup specjalnych pedałów do niego jest koniecznością, żeby jak najefektywniej wykorzystywać jego możliwości.

 

Zobacz też:

 

 

Na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu?

Chyba najbardziej istotnym czynnikiem przy wyborze pedałów do roweru szosowego jest waga. Poszczególne modele w różnych zakresach cenowych różnią się wagą dosyć mocno. Jeśli szukacie pedałów do codziennych treningów to zysk rzędu 100 czy 200 g nie będzie konieczny. W takim wypadku warto wybrać coś z niższej półki cenowej. Sprawdzone modele potrafią posłużyć bezproblemowo przez wiele tysięcy kilometrów. Platforma w wyższych modelach jest wykonana z kompozytu dla obniżenia wagi, jednak jeśli nie szukamy wyścigowych pedałów, to możemy zrezygnować z drogich modeli.

Ważnym czynnikiem, który trzeba wziąć pod uwagę jest rodzaj łożysk i budowa samej ośki. Czynnik ten wpływa właśnie na bezawaryjną jazdę, więc warto czasami dołożyć kilkadziesiąt złotych i wybrać pedały kręcące się na łożyskach maszynowych. Jak wiadomo jazda na szosie jest dużym obciążeniem dla sprzętu głównie ze względu na ilość pokonywanych kilometrów, dlatego warto zastanowić się nad rodzajem ośki znajdującej się w naszych pedałach. Stalowa oś stosowana jest często w wyższych modelach, jednak z powodzeniem znajdziemy również pedały w atrakcyjnych cenach, które posiadają zarówno dobre łożyska, jak i stalową oś (ze stopu Cr-Mo). Pamiętajcie, żeby zwracać na to uwagę. Czasami kilkadziesiąt złotych więcej może gwarantować święty spokój na długi czas.

 

 

 

Co z butami?

Niestety zarówno zwykłe, jak i górskie obuwie, nie będzie współgrało z szosowymi pedałami. Bloki jakie stworzono do pedałów szosowych są zdecydowanie większe od tych górskich, przez co but potrzebuje więcej miejsca do ich zamontowania. Przy wyborze obuwia szosowego polecamy wam skorzystać z naszego poradnika, w którym na pewno znajdziecie coś dla siebie w dobrej cenie. 

Polecane przez redakcję

 

Look Keo 2 Max

Pedały francuskiego Looka wśród kolarzy szosowych cieszą się już statusem kultowych, a sam producent śmiało może być określony mianem potęgi na rynku pedałów "zatrzaskowych" - dlatego też rekomendacja modelu akurat tego producenta nie jest żadnym zaskoczeniem. W sezonie 2021 zdecydowaliśmy się wyróżnić jeden z bestsellerowych modeli Keo 2 Max - model ze średniej półki cenowej, który łączy w sobie cechy modeli bardziej zaawansowanych, ale cały czas kosztuje stosunkowo niedużo. Keo 2 Max cenione są za bardzo wysoką wytrzymałość, u podstaw której stoi podwójne łozyskowanie - spotykamy tam maszynowe i igiełkowe łożyska, które mówiąc kolokwialnie - bardzo trudno "zajechać". Idąc dalej - Look Keo 2 Max posiada korpus z włókna węglowego i oś ze stali Cr-Mo, co przekłada się na niską masę (260 g / para). Looki dają nam oczywiście możliwość regulacji siły wpięcia i wypięcia (w zakresie 8-12 Nm). Produkt można polecać w ciemno wszystkim znajomym szosowcom - zarówno tym początkującym, jak i zaawansowanym - chociaż Ci drudzy na pewno juz o Keo 2 Max słyszeli dużo dobrego.

  • Cena: 370 zł
  • Materiał : carbon
  • Oś : stal cr-mo
  • Łożyska : 1 maszynowe, 1 igiełkowe
  • Luz roboczy : 0°, 4.5°, 9° w zależności od bloków
  • Siła/kąt wypięcia : 8-12 Nm
  • Waga : 260 g (para)
Gdzie kupić?

 

 

Co oferuje rynek? 

Jeśli chodzi o pedały szosowe to wybór jest spory i na pewno jest w czym wybierać. Takie firmy jak Shimano, Look czy Time oferują po kilka odrębnych modeli, które różnią się od siebie dość znacznie i przeznaczone są dla różnej grupy użytkowników. Wybraliśmy najciekawsze pozycje i zestawiliśmy je z innymi modelami.

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły