Spis treści:
Badając rynek szosówek w okolicy 20 000 zł łatwo dojść do prostego wniosku. Niezależnie czy przyjdzie nam dosiadać roweru o najlepszym stosunku ceny do wyposażenia, czy wręcz przeciwnie - trafi nam się najbardziej ,,ubogo” ubrany model na rynku - to i tak będzie to świetny rower szosowy. Oparty o dopracowaną ramę, na dobrym osprzęcie i kręcący się na wysokiej klasy kołach. Od nas, naszych preferencji, potrzeb, a czasem również wytrwałości w oczekiwaniu na dostępność wymarzonego modelu zależy, czy będzie to rower któremu już absolutnie nic nie brakuje, czy nadal wymagana jest w niego jakaś inwestycja, która zdoła postawić przysłowiową kropkę nad i. Najczęściej będą to oczywiście… koła. Przyglądamy się, krok po kroku, czego można spodziewać się po rowerze szosowym w cenie około 20 000 zł.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 10000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Jaki rower szosowy endurance wybrać?
- Najtańsze aerodynamiczne rowery szosowe
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Rower szosowy dla kobiety
- Jaki rower szosowy wybrać?
- Jaki rower gravel wybrać?
Rama i widelec
Szkielety maszyn są wykonane w pełni z karbonu. To standard w tym przedziale cenowym, w dodatku są to nowoczesne i zaawansowane konstrukcje. Standardem są wewnętrznie prowadzone przewody, taperowane główki, gotowość na Di2, profile rurek mocno skoncentrowane na tłumieniu nierówności przy jednoczesnym zachowaniu pełnej sztywności całej konstrukcji. Do tego, w zasadzie niezależnie od segmentu (endurance, aero, klasyczna szosa), profile rur są dopracowane pod kątem dobrej aerodynamiki, czyli ich powierzchnia czołowa jest zminimalizowana, aby jak najlepiej ciąć powietrze podczas jazdy z wysokimi prędkościami. Framesety, które konstruowano z myślą o hamulcach tarczowych mają zaciski mocowane w standardzie flat mount oraz sztywne ośki kół. Praktycznie każda maszyna na rynku oferowana w tej cenie to dopracowana pod kątem prowadzenia i geometrii rama. Warto więc zaufać producentom i po prostu wybierać rower zgodny z naszym stylem jazdy i potrzebami - możemy być spokojni, że będzie się zachowywał i zapewniał nam sylwetkę dokładnie tak, jak przystało na dany typ roweru szosowego. Od najdroższych ram, topowych modeli w kolekcjach producentów, te badane (w cenie około 20 000 zł) różnią się przeważnie klasą zastosowanych karbonowych włókien. Z reguły nie są one identyczne, co stosowane w modelach wieńczących kolekcje. W praktyce, dla nas, oznacza to nieco większą masę. O kwestiach komfortu i sztywności raczej nie ma co się wypowiadać, nawet jeśli będą tu różnice, to najczęściej minimalne.
Osprzęt
Najczęściej spotykane grupy osprzętu to elektroniczne napędy SRAM Rival AXS, Shimano 105 Di2 i mechaniczna Ultegra. Sporo jednak jest też rowerów na mechanicznej grupie Shimano 105, a idąc w drugą stronę - trafić można nawet Ultegrę Di2, Force'a AXS, czy Red'a AXS. Rozstrzał jest więc bardzo duży, ale nie wchodząc zbyt głęboko w szczegóły, w kwestiach napędów nie ma się do czego przyczepić w badanej półce cenowej. Niezależnie, który napęd (spośród powyższych) będzie zamontowany w rowerze, zawsze można się po nim spodziewać perfekcyjnej pracy, wysokiej trwałości, czy dobrej ergonomii klamkomanetek. Oczywiście grupy elektroniczne wyznaczają inny poziom w kwestii lekkości pracy manetek i znacznie ułatwiają nam operowanie przerzutkami. Do tego mają mniejsze korpusy klamkomanetek, które są doceniane za wygodę przez wielu kolarzy, a ich rozmiar będzie szczególnie istotny w przypadku mniejszych kobiecych dłoni lub mężczyzn o niskim wzroście. Wreszcie - co również przemawia za Di2 i AXS - serwis elektroniki przy nowoczesnych rowerach szosowych jest wyraźnie prostszy... Dobór przełożeń jest dość typowy. Rowery endurance mają przeważnie kompaktowe korby 50/34 i kasety o rozpiętości od 11-30 do 11-34. Z kolei maszyny race i aero wyposażone są najczęściej w mechanizmy korbowe z tarczami 52/36 i kasety 11-28 lub 11-30. Oczywiście przy SRAMie zębatki w korbach są odpowiednio mniejsze, bo kaseta ma najmniejszą koronkę 10T.
Hamulce tarczowe to już standard
W 99% procentach rowerów spotkamy już tylko hamulce tarczowe. Bez dwóch zdań modele z tarczówkami zapewniają lepsze hamowanie, co przekłada się na bezpieczniejszą i szybszą jazdę. Szczególnie w wymagającym, pofałdowanym i krętym terenie. Ewidentnie widać, że w rowerach ze średniej i wyższej półki hamulce obręczowe są wymierającym standardem.
Pozostałe komponenty
Tu także nie ma oszczędności. Sztyce standardowo są karbonowe, a siodła to często wysokie modele, lubiane i doceniane przez wielu użytkowników. Często można też trafić karbonowe kierownice, a niektórzy producenci w tym budżecie stosują już zintegrowane, opływowe
Szosa skrojona pod potrzeby użytkownika
Rynkowa oferta jest bardzo rozbudowana, niezależnie więc, czy obiektem poszukiwań pozostaje sprzęt do treningów, wycieczek, czy wyścigowej rywalizacji, bez problemu uda się nam znaleźć odpowiednią dla siebie maszynę. Możliwości wyboru jest więc sporo, ważne więc by przed zakupem odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania: gdzie i jak będę jeździł/jeździła? Wybór będzie znacznie prostszy i pozwoli sprofilować sprzęt konkretnie pod teren w którym jeździmy najczęściej oraz nasz indywidualny styl jazdy.
Rower gotowy, także racing ready
Na rynku - jak powiedzieliśmy już na wstępie - jest bardzo wiele ofert, które różnią się poziomem wyposażenia. Wiele z nich można śmiało nazywać rowerami kompletnymi, wyposażonymi tak, że absolutnie niczego im nie brakuje, choćby do tego, aby stanąć na starcie wyścigu z myślą o wygranej. Nie będzie trudne znaleźć np. szosę opartą o dopracowaną aerodynamicznie ramę, z całkowitą masą poniżej 8 kg, na elektronicznym osprzęcie, karbonowych stożkach oraz z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Podobnie w segmencie endurance - tu też nie brakuje ofert jednośladów, które po wyjechaniu ze sklepu nie wymagają już żadnych inwestycji.
Czego im brakuje do maszyn za 50 000 zł?
Odnosząc się do powyższego akapitu, można powiedzieć, że niewiele. Da się przecież kupić naprawdę świetnie wyposażone maszyny. Śmiało też twierdzimy, że wiele spośród rowerów szosowych za 20 000 zł nie powoduje już żadnych znaczących ograniczeń podczas jazdy. Faktem jednak jest, że po prostu wciąż można mieć lepszy sprzęt. Którego masa będzie niższa, a właściwości jezdne nieco lepsze. Nie będą to wielkie różnice, ale jeśli za przykład roweru idealnego stawiamy maszynę opartą o najwyższą w hierarchii ramę i najlepszą dostępną grupę osprzętu oraz stożkowe koła o masie 1400 gramów, to… zawsze na którymś polu rowery w opisywanym segmencie mają minimalne braki.
Polecane przez redakcję
Cannondale SuperSix Evo 3
Amerykańska marka od lat plasuje się w gronie tych producentów, których szeregi kryją po prostu najszybsze rowery szosowe na rynku - przekonaliśmy się o tym wielokrotnie testując szosy Cannondale'a, które zawsze imponowały parametrami takimi jak niska masa i sztywność, ale... nam imponowały zwykle jeszcze z innego powodu. To właściwości jezdne - mieliśmy okazję jeździć na chyba trzech poprzednich generacjach modelu SuperSix i każda z nich prowadziła się po prostu perfekcyjnie.
Bez cienia przesady więc tegoroczna premiera nowego SuperSixa jest naszym zdaniem jedną z najbardziej znaczących w swoim segmencie - w tym przypadku Cannondale postawił sobie zadanie zbudowania skrajnie wszechstronnego roweru w znaczeniu wyścigowym. Nowy SuperSix ma być tak szybki jak bolid aero na płaskim, a jednocześnie ma ważyć tyle co szosówka do jazdy na górskich etapach. Oczywiście polecany tu model Evo 3 waży więcej i jest pozbawiony pewnych istotnych, systemowych elementów wyposażenia topowych wersji, jednak kosztuje zauważalnie mniej, a przy tym zachowuje wciąż wyścigowe atrybuty. Ramy nowych SuperSixów nie tylko zostały odchudzone, ale i udoskonalone właśnie pod względem aerodynamicznym.
Z perspektywy kolarza najważniejszymi cechami framesetu z włókna węglowego SuperSix będą takie cechy, jak pojemność na oponę o szerokości 30 mm (w praktyce podobno zmieści się tu i 32 mm, jednak to już ponad rekomendację Cannondale'a - którą czujemy i zawodnicy Education First - Easy Post będą traktować z przymrużeniem oka podczas brukowanych klasyków). Przewody w tym rowerze prowadzone są oczywiście w pełni wewnętrznie - łącznie z kokpitem. Hisoria zatacza koło - i w tak skrajnie zaawansowanej szosówce ponownie spotkamy wkręcane miski suportu w miejsce press-fitów. Dobrze dla nas i naszej kieszeni! Rower jest oczywiście dostosowany tylko pod hamulce tarczowe.
W polecanej przez nas wersji otrzymujemy technologię elektronicznej zmiany przełożeń Di2, którą dostarcza nowa grupa Shimano 105 R7150. Zasadniczo do pełni wyścigowego szczęścia brakuje już tylko carbonowych kół z włókna węglowego, w które bez cienia wątpliwości, mając tak perfekcyjną bazę, zainwestujemy w przyszłości. Wspornik siodła w polecanej przez nas wersji jest oczywiście carbonowy i aerodynamiczny, natomiast warto wiedzieć, że w naszym przypadku kokpit jest aluminiowy, podczas gdy w droższych wersjach spotykamy specjalnie zaprojektowany do tego modelu kokpit SystemBar R-One.
Więcej o linii nowych SuperSixów pisaliśmy w newsie: NOWY CANNONDALE SUPERSIX EVO (2023): JESZCZE LŻEJSZY, JESZCZE SZYBSZY!

- Cena: 23 599 PLN
- Rama SuperSix EVO Carbon - zintegrowane prowadzenie przewodów w/ Switchplate, 12x142 osie koła, BSA 68mm
- Widelec SuperSix EVO Carbon
- Korba Shimano 105 R7100, 50/34
- Przerzutka przednia Shimano 105 Di2 R7170
- Przerzutka tylna Shimano 105 Di2 R7150
- Kaseta Shimano 105 R7100, 11-30, 12-speed
- Łańcuch Shimano 105, 12-speed
- Manetki Shimano 105 Di2 R7170, wireless, 2x12-speed
- Hamulce Shimano 105 R7170 hydraulic disc, 160/160mm RT70 rotors
- Dźwignie hamulcowe Shimano 105 Di2 R7170 hydraulic disc
- Obręcze DT Swiss R470 db, 28h
Co na rynku?
Obserwując rowery dostępne na naszym rynku, widać, że sporo rowerów ma osprzęt Di2 lub AXS, ale niskie, aluminiowe koła. Sporo rowerów ma też całkiem dobre wyposażenie i zaawansowane koła, ale napęd mechaniczny. Są też maszyny od tańszych marek, które mają w zasadzie kompletne wyposażenie. To takie trzy rynkowe standardy, które łatwo daje się zaobserwować w rowerach szosowych w cenie około 20 000 zł.
Warto samodzielnie zapoznać się z rynkowymi propozycjami. W ofercie polskich dystrybutorów znajdziemy wiele ciekawych rowerów w tej cenie. Na kolejnych stronach przedstawiamy część z nich. Więcej znajdziecie na katalog.bikeworld.pl.
Cube Agree C:62 SLX

- Cena: 22999.00 PLN
- Waga: 7.60 kg
- Opis ramy: C:62® Advanced Twin Mold
- Widelec/amortyzator przedni: CUBE CSL Evo Aero C:62® Technology, 1 1/8" - 1 1/4" Tapered, Flat Mount, 12x100mm
- Grupa napędowa: SRAM Force eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Newmen Advanced SL R.38, Carbon
- Opony: Conti Grand Prix 5000 Kevlar, 28-622
Giant DEFY ADVANCED PRO 2 AXS

- Cena: 22999.00 PLN
- Waga: 8.45 kg
- Opis ramy: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense, max. rozmiar opony 700x35mm
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive2 max. rozmiar opony 700x35mm
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Giant Gavia Fondo 1, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x32c (33.5mm), zwijane
Bianchi Oltre XR3 Ultegra 11sp

- Cena: 22949.00 PLN
- Opis ramy: Oltre XR3 Disc carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Bianchi Full Carbon
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Fulcrum Racing 400 622x19c
- Opony: Pirelli P7, 700 x 28c, 60TPI,
Look 765 Optimum Sram Rival eTap 2x12

- Cena: 22599.00 PLN
- Opis ramy: Technologia 3D Wave Carbon, odpowiadająca za komfort oraz tłumienie drgań tylnym trójkącie ramy
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon LOOK
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: FULCRUM RACING 900 DB 2WF C19 Black Decals
- Opony: HUTCHINSON FUSION 5 Tubeless Ready 700 X 30
Wilier CENTO10SL DISC

- Cena: 22009.62 PLN
- Waga: 8.35 kg
- Widelec/amortyzator przedni: CENTO10 SL - CARBON
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: SHIMANO RS171 DISC
- Opony: VITTORIA RUBINO 700X25
Orbea ORCA M31eTEAM

- Cena: 21999.00 PLN
- Opis ramy: Orbea Orca carbon OMR Disc
- Widelec/amortyzator przedni: Orbea carbon 1 1/8
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: FULCRUM Racing 600 DB
- Opony: Vittoria Rubino IV G2.0 700x28c
Trek Émonda SL 6 eTap

- Cena: 21979.00 PLN
- Waga: 8.69 kg
- Opis ramy: Ultralekkie włókno węglowe OCLV Serii 500, rury zoptymalizowane na osiągi Ride Tuned, zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie przewodów i linek, kompatybilna z DuoTrap S, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 142 x 12 mm
- Widelec/amortyzator przedni: Émonda SL z włókna węglowego, zwężana rura sterowa z włókna węglowego, wewnętrzne prowadzenie przewodów hamulca, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 12 x 100 mm
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Bontrager Aeolus Elite 35, włókno węglowe OCLV, przystosowane do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready, głębokość obręczy 35mm
- Opony: Bontrager R2 Hard-Case Lite, stopka z aramidu, 60 tpi, 700x25c
Scott Foil RC 30

- Cena: 21599.00 PLN
- Waga: 8.50 kg
- Opis ramy: FOIL RC Disc HMX, Geometria Road Race wymienny hak przerzutki
- Widelec/amortyzator przedni: FOIL Disc HMX, 1”
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Syncros RR2.0 Disc
- Opony: Schwalbe ONE Race-Guard Fold
LIV LANGMA ADVANCED PRO DISC 1

- Cena: 20999.00 PLN
- Opis ramy: Kompozyt Advanced, opona do 32mm szerokosci
- Widelec/amortyzator przedni: Kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa, opona do 32mm szerokosci
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Giant SLR-2 36 Disc
- Opony: Giant Gavia Course 1, tubeless, 700x25c (28mm), zwijane
Cervelo Caledonia 105 Di2

- Cena: 20913.00 PLN
- Widelec/amortyzator przedni: Cervélo All-Carbon, Tapered Caledonia Fork
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Fulcrum Racing 900 DB
- Opony: Zaffiro Pro V G2.0 700x30c
Ridley Fenix SLiC

- Cena: 20599.00 PLN
- Widelec/amortyzator przedni: 30T-24T HM UD Carbon, TA 12×100 mm
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Forza Norte DB, 20mm internal, Tubeless Ready
- Opony: Vittoria Rubino Pro, 25mm
Bulls ALPINE HAWK DI2

- Cena: 20090.96 PLN
- Opis ramy: carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Alpine Hawk
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Mavic Cosmic SL-45 CL Carbon
- Opony: Schwalbe Pro One Evo Super Race TLE 28-622, 28 x 1,10
Corratec CCT Team Pro

- Cena: 19999.00 PLN
- Opis ramy: karbonowa Corratec CCT Team Disc
- Widelec/amortyzator przedni: karbonowy Corratec CCT Team Road
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Ursus Miura TC37 Disc
- Opony: Pirelli P7
Merida REACTO RIVAL-EDITION

- Cena: 19999.00 PLN
- Opis ramy: REACTO CF3 IV carbon
- Widelec/amortyzator przedni: REACTO CF3 IV DISC carbon
- Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Fulcrum Racing 800 DB
- Opony: Continental Grand Sport Race 700x25C zwijana
Cinelli Nemo Tig Disc

- Cena: 19899.00 PLN
- Opis ramy: Rurki COLUMBUS SPIRIT HSS
- Widelec/amortyzator przedni: COLUMBUS FUTURA
- Grupa napędowa: Campagnolo Super Record EPS
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Campagnolo Bora Ultra WTO 45 DB
- Opony: Pirelli PZero
Canyon Ultimate CF SL 7 Di2

- Cena: 19499.00 PLN
- Waga: 8.02 kg
- Opis ramy: Canyon Ultimate CF SL Disc
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0104 CF Disc
- Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: DT Swiss Performance LN
- Opony: Continental Grand Prix 5000, 28 mm,