Rower szosowy do 20000 zł

Szosówki do 20 000 zł: modele klasyczne, aero i endurance. Sprawdź, co znajdziesz na rynku w kolekcjach na 2021 rok.

Giant TCR Advanced SL 0 Disc (2021) Michał Kuczyński

Przekrój rynkowych ofert do 20 000 zł jest bardzo szeroki. Bez problemu możemy nabyć rower o masie około 7kg, na Di2 i karbonowych stożkach. Wiele ofert to jednak ,,tylko” szosa na wysokiej klasy aluminiowych kołach i mechanicznej Ultegrze. Rozstrzał jest więc spory.

Badając rynek szosówek do 20 000 zł łatwo dojść do prostego wniosku. Niezależnie czy przyjdzie nam dosiadać roweru o najlepszym stosunku ceny do wyposażenia, czy wręcz przeciwnie - trafi nam się najbardziej ,,ubogo” ubrany model na rynku - to i tak będzie to doskonały rower szosowy. Oparty o dopracowaną ramę, na doskonałym osprzęcie i kręcący się na wysokiej klasy kołach. Od nas, naszych preferencji, potrzeb, a czasem również wytrwałości w oczekiwaniu na dostępność wymarzonego modelu zależy, czy będzie to rower któremu już absolutnie nic nie brakuje, czy nadal wymagana jest w niego jakaś inwestycja, która zdoła postawić przysłowiową kropkę nad i. Najczęściej będą to oczywiście… koła. Przyglądamy się, krok po kroku, czego można spodziewać się po rowerze szosowym w cenie do 20 000 zł.

 

 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

 

 

Rama i widelec

Szkielety maszyn są wykonane w pełni z karbonu. To nowoczesne i zaawansowane konstrukcje. Standardem są wewnętrznie prowadzone przewody, taperowane główki, gotowość na Di2, profile rurek mocno skoncentrowane na tłumieniu nierówności przy jednoczesnym zachowaniu pełnej sztywności całej konstrukcji. Do tego, w zasadzie niezależnie od segmentu (endurance, aero, klasyczna szosa), profile rur są dopracowane pod kątem dobrej aerodynamiki, czyli ich powierzchnia czołowa jest zminimalizowana, aby jak najlepiej ciąć powietrze podczas jazdy z wysokimi prędkościami. Framesety, które konstruowano z myślą o hamulcach tarczowych mają zaciski mocowane w standardzie flat mount oraz sztywne ośki kół. Praktycznie każda maszyna na rynku oferowana w tej cenie to dopracowana pod kątem prowadzenia i geometrii rama. Warto więc zaufać producentom i po prostu wybierać rower zgodny z naszym stylem jazdy i potrzebami - możemy być spokojni, że będzie się zachowywał i zapewniał nam sylwetkę dokładnie tak, jak przystało na dany typ roweru szosowego. Od najdroższych, topowych modeli w kolekcjach producentów, te badane (w cenie około 20 000 zł) różnią się przeważnie klasą zastosowanych karbonowych włókien. Z reguły nie są one identyczne, co stosowane w modelach wieńczących kolekcje. W praktyce, dla nas, oznacza to nieco większą masę. O kwestiach komfortu i sztywności raczej nie ma co się wypowiadać, nawet jeśli będą tu różnice, to najczęściej minimalne. 

 

 

 

 

Osprzęt

Dominującą grupą osprzętu jest Shimanowska Ultegra, zarówno mechaniczna, jak i Di2. W zasadzie można je spotkać w proporcji 50/50. Dość często na pokładzie jest też nowy Sram Force AXS. To oczywiście nie wszystko, zdarzają się też rowery na Campie, ale to naprawdę rzadkość, częściej spotkamy maszyny na Shimano Dura-Ace, raczej mechanicznym. Nie wchodząc jednak zbyt głęboko w szczegóły, w kwestiach napędów nie ma się do czego przyczepić w badanej półce cenowej. Niezależnie, który napęd (spośród powyższych) będzie zamontowany w rowerze, zawsze można się po nim spodziewać perfekcyjnej pracy, wysokiej trwałości, czy dobrej ergonomii klamkomanetek. Oczywiście grupy elektroniczne wyznaczają inny poziom w kwestii lekkości pracy manetek i znacznie ułatwiają nam operowanie przerzutkami. Do tego mają mniejsze korpusy klamkomanetek, które są doceniane za wygodę przez wielu kolarzy, a ich rozmiar będzie szczególnie istotny w przypadku mniejszych kobiecych dłoni lub mężczyzn o niskim wzroście. Dobór przełożeń jest dość typowy. Rowery endurance mają przeważnie kompaktowe korby 50/34 i kasety o rozpiętości od 11-30 do 11-34. Z kolei maszyny race i aero wyposażone są najczęściej w mechanizmy korbowe z tarczami 52/36 i kasety 11-28 lub 11-30. 

 

 
 

 

 

Disc lub Rim - wybór należy do nas

W rowerach spotkamy oczywiście dwa typy hamulców. Bez dwóch zdań, modele z tarczówkami zapewniają lepsze hamowanie, co przekłada się na bezpieczniejszą i szybszą jazdę. Szczególnie w wymagającym, pofałdowanym i krętym terenie. W przypadku niektórych producentów możemy się spodziewać, że rower na tarczach będzie nieco gorzej wyposażony w jakimś innym miejscu. Bywa więc, że możemy wybierać między rowerem na karbonowych kołach, mechanicznej Ultegrze i hamulcach Disc, albo rowerem, który będzie miał obręczowe spowalniacze, ale z Di2 na pokładzie. Wiele więc zależy od naszych potrzeb, choć oczywiście bez problemu znajdziemy też rowery, które mają zarówno Disc i Di2. 

Pozostałe komponenty

Tu także nie ma oszczędności. Sztyce standardowo są karbonowe, a siodła to często wysokie modele, lubiane i doceniane przez wielu użytkowników. Często można też trafić karbonowe kierownice, a nawet estetyczne zintegrowane karbonowe kokpity. 

Szosa skrojona pod potrzeby użytkownika

Rynkowa oferta jest bardzo rozbudowana, niezależnie więc, czy obiektem poszukiwań pozostaje sprzęt do treningów, wycieczek, czy wyścigowej rywalizacji, bez problemu uda się nam znaleźć odpowiednią dla siebie maszynę. Niektóre marki oferują dodatkowo swoje modele w opcji Disc lub Rim brake. Kombinacji jest więc sporo, ważne więc by przed zakupem odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania: gdzie i jak będę jeździł/jeździła? Wybór będzie znacznie prostszy i pozwoli sprofilować sprzęt konkretnie pod teren w którym jeździmy najczęściej oraz nasz indywidualny styl jazdy. 

 

 

Rower gotowy, także racing ready

Na rynku - jak powiedzieliśmy już na wstępie - jest bardzo wiele ofert, które różnią się poziomem wyposażenia. Wiele z nich można śmiało nazywać rowerami kompletnymi, wyposażonymi tak, że absolutnie niczego im nie brakuje, choćby do tego, aby stanąć na starcie wyścigu z myślą o wygranej. Nie będzie trudne znaleźć np. klasyczną szosę opartą o lekką, ale dopracowaną aerodynamicznie ramę, z całkowitą masą poniżej 7 kg, na mechanicznym osprzęcie Dura-Ace, karbonowych stożkach oraz z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Możemy też wejść w posiadanie nowoczesnego roweru aero na tarczówkach i karbonowych stożkach z mechaniczną Ultegrą. Podobnie w segmencie endurance - tu też nie brakuje ofert jednośladów, które po wyjechaniu ze sklepu nie wymagają już żadnych inwestycji. 

Czego im brakuje do maszyn za 50 000 zł?

Odnosząc się do powyższego akapitu, można powiedzieć, że niewiele. Da się przecież kupić naprawdę świetnie wyposażone maszyny. Śmiało też twierdzimy, że wiele spośród rowerów szosowych za 20 000 zł nie powoduje już żadnych namacalnych ograniczeń podczas jazdy. Faktem jednak jest, że po prostu wciąż można mieć lepszy sprzęt. Którego masa będzie jeszcze niższa, a właściwości jezdne nieco lepsze. Nie będą to wielkie różnice, ale jeśli za przykład roweru idealnego stawiamy maszynę opartą o najwyższą w hierarchii ramę i najlepszą dostępną grupę osprzętu oraz stożkowe koła o masie 1400 gramów, to… zawsze na którymś polu rowery w opisywanym segmencie mają minimalne braki. 

Polecane przez redakcję

Sprawdźcie, jaki model z gąszczu rynkowych propozycji zwrócił naszą uwagę na sezon 2021!

 

 

Giant TCR ADVANCED PRO TEAM DISC

Konkurencja w analizowanym segmencie jest ogromna, dlatego niełatwo było wybrać jeden model, który chcielibyśmy Wam polecić. Po długich redakcyjnych dyskusjach padło na najnowszą generację modelu TCR, która wchodzi do oferty Gianta właśnie na rok 2021. Mieliśmy okazję testować topowego TCR-a Advanced SL 0 Disc, który zrobił na nas ogromne wrażenie i chociaż tu rekomendujemy nieco niższy model, to posiada on na pokładzie większość najważniejszych cech tajwańskiego wyścigowego flagowca i jednocześnie prezentuje bardzo ciekawą specyfikację. 

Giant TCR jawi się nam jako jeden z najciekawszych rowerów szosowych z segmentu uniwersalnych wyścigówek, bo łączy w sobie doskonałe parametry lekkości i sztywności, a jego nowa generacja poprawia też właściwości aerodynamiczne. Mamy tu do czynienia z rowerem o typowo wyczynowej, sportowej geometrii. Wszystko to składa się na to, że TCR jest gotowy na trudy wyczynowego ścigania, bardzo chętnie przyspiesza, świetnie się wspina i zjeżdża, sprawnie utrzymuje wysokie prędkości - mówiąc wprost - jest po prostu rowerem bardzo szybkim. Model TCR Advanced Pro Team, względem topowego modelu, nie jest zbudowany co prawda z najbardziej zaawansowanego włókna węglowego Gianta, co nie przeszkodziło mu osiągnąć bardzo dobrej masy na poziomie 7,4 kg. Nie ukrywamy, że model ten rekomendujemy także ze względu na naszym zdaniem bardzo ciekawe wyposażenie - przede wszystkim mamy tu na seryjnym wyposażeniu carbonowe koła Giant SLR-1 42 Carbon Disc, które cieszą nas bardziej, niż elektroniczna zmiana przełożeń. Grupą napędową jaką spotykamy w polecanym TCR jest mechaniczna Ultegra R8020 o dopracowanych przełożeniach i - uwaga, uwaga - posiadająca nowy pomiar mocy Gianta, który zainstalowany jest w mechanizmie korbowym. Naszym zdaniem Giant proponuje w przypadku modelu Advanced Pro Team Disc kompletny rower do ścigania na wyczynowym / zawodowym poziomie, w którym nie musimy wprowadzać praktycznie żadnych modyfikacji. 

  • Cena: 17999.00 PLN
  • Waga: 7.40 kg
  • Rama i widelec: Kompozyt węglowy Advanced
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Przerzutka przednia: SHIMANO Ultegra FD-R8000
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Ultegra RD-R8000
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Mechanizm korbowy: SHIMANO Ultegra R8000, 52/36T, NOWY miernik mocy PowerPro
  • Koła Giant SLR-1 42 Carbon Disc
  • Zobacz: Test Giant TCR Advanced SL 0 Disc
ROWERY Giant

 

Co na rynku?

Obserwując rowery dostępne na naszym rynku, widać, że sporo rowerów ma hamulce typu disc i osprzęt Di2 lub Force AXS, ale niskie, aluminiowe koła. Bez problemu znajdziemy za to rower na Di2 i z karbonowymi kołami, ale na hamulcach obręczowych. To takie dwa standardy w stylu ,,coś za coś”, które łatwo daje się zaobserwować w rowerach szosowych do 20 000 zł. Znajdziemy też maszyny odstępujące od tych zasad, choćby na hydraulicznych tarczówkach, z Di2 i karbonowymi kołami, czy na wspomnianym wcześniej mechanicznym Dura-Ace’ie. 

Warto samodzielnie zapoznać się z rynkowymi propozycjami. W ofercie polskich dystrybutorów znajdziemy wiele ciekawych rowerów w tej cenie. Na kolejnych stronach przedstawiamy część z nich. Więcej znajdziecie na katalog.bikeworld.pl.

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły