Spis treści:
Rodzinne wycieczki rowerowe to prawdziwa przyjemność i zdecydowanie jeden z najlepszych sposobów na wspólne wykorzystywanie wolnego czasu. Moda na zdrowy tryb życia obrodziła przykładami, że bycie rodzicem nie oznacza konieczności rezygnacji ze sportu. Często pojawia się możliwość pogodzenia obowiązków rodzicielskich z aktywnościami, które lubimy - choćby rowerową przejażdżką. Środkiem idealnie ku temu służącym zdecydowanie jest fotelik rowerowy dla dziecka lub ewentualnie przyczepka rowerowa.
Wybór fotelika jest procesem niezwykle istotnym, bo idzie w końcu o bezpieczeństwo naszego dziecka. Na samym początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie - dla dzieci w jakim wieku foteliki rowerowe są odpowiednie? Tu od razu spieszymy z odpowiedzią! Można przyjąć, że bezpieczną granicą do rozpoczęcia jazdy dziecka w foteliku to wiek około 1,5 roku - 2 lata. Natomiast producenci zarzekają się, że można używać ich nawet wcześniej.
Na samym początku warto też rzucić okiem na normy bezpieczeństwa, jakie posiada dany model - wszystkie foteliki rowerowe dla dziecka podlegają testom, zatem jeśli któryś z producentów nie podaje odpowiednich certyfikatów, od razu może być uznany za producenta niegodnego zaufania. W Uni Europejskiej obowiązuje norma bezpieczeństwa oznaczana jako EN 14344:2004. Gwarancją bezpiecznego produktu jest też niemiecki znak TÜV/GS.
Foteliki rowerowe - rodzaje krzesełek / standardy montażu
Nie odkryjemy Ameryki pisząc, że aby podróżować na rowerze z dzieckiem, mamy tak naprawdę następujące rozwiązania: fotelik montowany z przodu, na kierownicy, fotelik montowany z tyłu, na ramie podsiodłowej lub bagażniku i przyczepka rowerowa. Większość osób zgodnie podkreśla, że najlepszym i najbezpieczniejszym sposobem transportu dziecka jest przyczepka - dziecko nie jest narażone na upadek, siedzi wygodnie, ma dużo miejsca, a sama przyczepka jest bardzo dobrze widoczna dla innych uczestników ruchu - to jednak wydatek o wiele większy, niż zakup fotelika.
Oczywiście wysokie standardy bezpieczeństwa przyjmowane przez producentów fotelików sprawiły, że również te projektowane są z myślą o tym, aby naszemu dziecku mogło stać się jak najmniej złego (warto zwrócić uwagę, czy produkt spełnia normy bezpieczeństwa: europejską EN 14344 lub TUV/GS). W tym miejscu docieramy do zasadniczej kwestii - przed zakupem należy zwrócić uwagę na to, dla jakiej wagi dedykowany jest produkt: na rynku znajdziemy foteliki z limitem 15 kg oraz 22 kg.
Foteliki rowerowe w zależności od swojego ulokowania różnie wpływają na to, jak rower się prowadzi. Chyba wszyscy zgodnie przyznają, że najmocniej odczuwalnym podczas jazdy jest fotelik montowany z przodu (w zależności od modelu do kierownicy lub do ramy roweru), natomiast ten typ ma też spory plus - pozwala cały czas mieć kontakt z naszą pociechą. Foteliki rowerowe montowane na kierownicę, za sprawą swojego wpływu na sterowanie rowerem, mają przeważnie limit wagowy do 15 kg. Foteliki rowerowe ulokowane z przodu mają to do siebie, że odbierają nieco z komfortu jazdy - bo musimy odpowiednio ułożyć nasze ciało.
Modele montowane z tyłu zwykle mają większy limit wagowy. Oczywiście foteliki rowerowe na bagażnik również czujemy podczas jazdy, natomiast wydają nam się rozwiązaniem bardziej komfortowym dla kierującego - no może poza wsiadaniem na rower, w momencie którego fotelik rowerowy z tyłu po prostu przeszkadza.
Foteliki "juniorskie"
Od jakiegoś czasu na rynku znajdziemy też foteliki rowerowe, które dedykowane są dla starszych dzieci - od około 5 do 9 roku życia. To tzw. foteliki rowerowe juniorskie, które mogą służyć rodzicom w odwożeniu dzieci o większej świadomości ruchów i o lepszej równowadze w odwożeniu ich do przedszkola czy szkoły. Limit wagowy takich fotelików to zwykle 35 kg. Zwykle także posiadają pasy bezpieczeństwa, ale nie są już tak zabudowane na bokach, jak dziecięce foteliki rowerowe do 15 i 22 kg.
Bezpieczeństwo dziecka - ciąg dalszy!
Wokół tego tematu kręci się 90% spraw związanych z przewozem dziecka. Skupiamy się na fotelikach, więc na co poza atestami i limitem wagowym warto zwrócić uwagę przed zakupem? Warto zwrócić uwagę na punktowe pasy bezpieczeństwa (najlepiej, aby były 5-punktowe). Niektórzy biorą pod uwagą także stopień zabudowania boków fotelika, natomiast już same wspomniane pasy są dużym gwarantem bezpieczeństwa. W tym miejscu zwróćcie też uwagę, czy montaż fotelika jest wygodny - nowoczesne systemy są intuicyjne i szybkie w obsłudze - nie warto skazywać się na męki podczas instalacji (sprawdźcie to w sklepie)!
Istotnym elementem jest także podnóżek - dobrą cechą jest jego regulacja oraz możliwość zapięcia stopy dziecka, aby uniknąć włożenia nóżki w szprychy. Na rynku dostępne są też foteliki z regulowanymi siedziskami, co na pewno podnosi komfort jazdy małego pasażera.
Nie zapominajcie o podstawowych sprawach związanych z transportem - dziecko na rowerze ma być obowiązkowo ubrane w kask, a fotelik powinien być wyposażony w elementy odblaskowe zwiększające naszą widoczność na drodze. Bądźcie bardziej efektowni niż świąteczna choinka - wyjdzie Wam to na dobre. Niewątpliwym atutem fotelików rowerowych (to ich wyższość nad przyczepkami) jest stały kontakt z pasażerem - utrzymujcie go i sprawdzajcie co jakiś czas, czy z dzieckiem nie dzieje się nic niepokojącego.
Zobacz też:
Co na rynku?
Poniżej przygotowaliśmy przykładowe modele fotelików, które dobrze obrazują rodzaje omawiane w artykule. Warto pamiętać, że nie każda rama będzie kompatybilny z danym rodzajem krzesełka na rower. To zagadnienie musicie sprawdzić zanim dokonacie wyboru!
Tylny fotelik rowerowy z limitem do 22 kg
- Hamax Kiss to podstawowy i niedrogi model fotelika renomowanego producenta, który reprezentuje grupę tylnych fotelików montowanych do ramy. Posiada regulacje wysokości podnóżków i kąta siedziska. Według producenta nadaje się dla dzieci od 9 miesiąca do 5 roku życia.
Przedni fotelik rowerowy
- Przykład przedniego fotelika, który pozwala utrzymywać ciągły kontakt z dzieckiem podczas jazdy. Model Yepp 2 Mini może przewozić dzieci o wadze do 15 kg, ma 5-punktowe pasy bezpieczeństwa i - podobnie jak inne foteliki Thule - wykonano go z wytrzymałych, wodoodpornych materiałów, które łatwo się czyści.
Fotelik montowany bezpośrednio na bagażnik
- Przykład fotelika, który montowany jest bezpośrednio na bagażnik. Posiada standardowe regulacje pasów bezpieczeństwa i wysokości podnóżków. Jego nośność to 22 kg.
Fotelik na bagażnik do 35 kg
- Przykład fotelika juniorskiego dedykowanego dla większych i cięższych dzieci. Posiada ładowność maksymalną na poziomie 35 kg, a jego montaż odbywa się do bagażnika.