Jakie buty szosowe kupić?

Sprawdzamy, jakie buty do roweru szosowego znajdziemy na rynku?

Buty szosowe Shimano RC5 Tomasz Makula

Wybór butów spełniających nasze oczekiwania to niełatwa sprawa. W tym poradniku postaramy się uprościć to zadanie, przedstawiając najciekawsze propozycje. Sprawdzimy także jakimi kryteriami należy się kierować przy wyborze obuwia kolarskiego na szosę.

Rynek obuwia szosowego posiada obecnie bardzo szeroką ofertę, więc każdy niezależnie od zróżnicowanych preferencji znajdzie na nim coś dla siebie. Zanim przejdziemy do prezentacji poszczególnych przykładów różnego rodzaju butów rowerowych na szosę, warto skupić się na tym, co jest ważne przy wyborze takowego buta. Istnieje bowiem kilka istotnych różnic między obuwiem szosowym a MTB.

 

 

 

Zobacz też:

 

 

Rowerowe buty na szosę - treningowe czy wyścigowe?

Pierwszym i chyba jednym z najważniejszych punktów przy wyborze butów szosowych jest ich przeznaczenie. Przed wyborem konkretnego modelu buta szosowego odpowiedzcie sobie na pytanie do czego będziecie ich używać. Jest to bardzo ważne, ponieważ może się okazać, że buty z przeznaczeniem jedynie treningowym mogą was kosztować znacznie mniej niż te z wyższej półki - i wcale nie będą one gorsze, niż te topowe, których potencjał wyścigowy nie jest Wam potrzebny.

Rowerowe buty treningowe nie wymagają raczej karbonowej podeszwy ani skomplikowanych zapięć, ponieważ na treningu nie będziecie walczyć o czołowe lokaty  a wyścigu, tylko o własną kondycję. Obuwie treningowe polecamy szczególnie tym osobom, które jazdę na szosie traktują raczej uzupełniająco i sprzęt z najwyższej półki nie jest im potrzebny. Co więcej - brak karbonowej podeszwy i związana z tym mniejsza sztywność tego elementu w przypadku mniej wyczynowego podejścia do jazdy na szosie może okazać się atutem. W takim przypadku w bucie nieco wygodniej się chodzi (o ile można tak powiedzieć w przypadku butów szosowych, w których raczej nie powinniśmy chodzić zbyt wiele), co na pewno docenimy w momencie postoju na trasie czy wizytyw kawiarni.

Jeśli jednak macie ambicje do ścigania, to warto dołożyć do bardziej zaawansowanego obuwia na rower. To właśnie od sztywnej, carbonowej podeszwy w sporej mierze zależy to, jak efektywnie przenoszona jest moc na napęd. Co więcej - lepiej dopasowany but z dobrze dociskającym i przylegającym systemem zapięć zniweluje do minimum ewentualną wolną przestrzeń w bucie, która mogłaby powodować zmniejszenie efektywności pedałowania. Te z wyższej półki zapewnią wam podczas wyścigu więcej pewności, a ich dobre wykonanie pozwoli na użytkowanie przez przynajmniej kilka sezonów.

 

 

 

 

Komfort

Na szosie jest on bardzo ważny, wręcz kluczowy, ponieważ wygodnie ułożona noga zapewni nam spokojną jazdę przez wiele kilometrów. Komfortowe buty to takie, które doskonale leżą na nodze, nie są ani za duże ani za małe. Podobnie jak w przypadku obuwia MTB warto zmierzyć długość stopy i na jej podstawie dopasowywać rozmiar. Producenci stosują też czasem wkładki formowane termicznie. Oznacza to, że wkładka buta dopasuje się idealnie do kształtu naszej stopy. Istnieje również możliwość dokupienia takowych wkładek. Z pomocą przyjdą nam również profesjonalne studia bikefittingu, które stworzą dla nas spersonalizowaną wkładkę odpowiadającą w 100 % anatomii naszej stopy. 

 

 

 

Sztywność podeszwy

Im większa sztywność buta, tym pewniejsze prowadzenie roweru oraz doskonałe podparcie i możliwość przeniesienia jak największej siły z naszej nogi na prędkość. Producenci ustalili skalę sztywności od 1 do 10, gdzie najwyższa wartość odpowiada modelowi najbardziej sztywnemu. Jak wspominaliśmy - większa sztywność czasem może wiązać się z mniejszym komfortem, dlatego osoby szukające obuwia treningowego powinny wybierać swoje wartości raczej do 7 stopnia skali. Warto też zwrócić uwagę z czego zrobiona jest nasza podeszwa. Modele z podeszwą karbonową będą zazwyczaj droższe, natomiast te z kompozytu mogą zapewnić odpowiednią sztywność oraz niższą cenę.

 

 

 

 

Zapięcie

Systemy zapięć w ostatnich latach mocno ewoluowały. Najbardziej podstawowe modele w ofertach producentów cały czas bazować będą jedynie na paskach z rzepem, a modele dla średniozaawansowanych kolarzy do powyższych dołożą klamerkę lub (co często lepsze) pokrętło BOA. Klamerki oraz pokrętła BOA są o tyle cennym elementem kolarskiego buta, że pozwalają na precyzyjne dopasowanie cholewki buta do naszej stopy - im ząbki systemu ciaśniej wystopniowane, tym bardziej precyzyjne zapięcie. Najbardziej zaawansowane modele na rynku posiadają zwykle dwa pokrętła BOA, co stanowi obecnie najbardziej precyzyjny system dopasowania. Pokrętła i klamerki mają jeszcze jedną zaletę - łatwo da się je regulować nawet podczas jazdy. Zbliżasz się do finiszu i potrzebujesz bezwględnie efektywnego transferu energii? To pewnie czas na zaciśnięcie buta mocniej, żeby sprint był wybuchowy!

Wentylacja

Otwory wentylacyjne w obuwiu szosowym to podstawa niezależnie od jego wykorzystania. Dzięki odpowiedniej wentylacji nasza noga nie będzie się nadmiernie pocić, a co za tym idzie jej wydajność będzie większa. Szukając idealnego obuwia, popatrzcie czy jest ono wyposażone w odpowiednią wentylację. Warto nadmienić, że wśród butów szosowych istnieją również wersje przeznaczone do użytkowania zimą. Co zrozumiałe - zimowe buty będą charakteryzowały się mniejszą wentylacją, co będzie niewątpliwie ich atutem. Biorąc jednak pod uwagę to, że w naszych warunkach zimą częściej jeździmy na MTB lub CX, nie skupiamy się na zimowych butach szosowych. W razie problemu na ratunek zmarzniętym palcom przyjdą neoprenowe ochraniacze na buty. 

Polecane przez redakcję

 

Bontrager Circuit

Buty Bongragera zarówno w przypadku tych z grona MTB, jak i szosowych, mamy w redakcji bikeworld.pl objeżdżone bardzo solidnie, dlatego często je polecamy. W przypadku butów szosowych na sezon 2022 również postanowiliśmy wyróżnić model amerykańskiego brandu - padło na model Circuit (będącym w redakcyjnej szafie szosowej już trzecim z rzędu butem Bontragera - po dwóch poprzednich edycjach Velocisów!), który jest jednym z nowszych w portfolio i wydaje się nam idealnym butem dla amatorów ścigania i średnio zaawansowanych kolarzy. Udowodnił nam to nasz zeszłoroczny test, w którym Circuity pokazały świetny stosunek pomiędzy komfortem a wydajnością pedałowania, której mimo wszystko od buta szosowego oczekujemy. W praktyce znaczy to tyle, że w polecanych przez nas Bontragerach mamy podeszwy o średnim ideksie sztywności i nieco szerszym profilu, co pozwala stopie po prostu ułożyć się wygodnie. O optymalne dopasowanie dba tu jedno pokrętło BOA L6 oraz rzep - taki system w zupełności wystarczy amatorom szosy, żeby uzyskać dokładne dopasowanie wierzchu buta do stopy. Do wyboru mamy aż 5 opcji kolorystycznych. 

  • Zobacz też: Test: Buty szosowe Bontrager Circuit
  • Kształt inForm Race zapewnia nieznacznie luźniejsze, profesjonalne dopasowanie
  • Pojedyncze pokrętło BOA® L6 + pasek na rzep
  • Otwory w cholewce z syntetycznej siatki i TPU zapewniają najwyższy poziom oddychalności
  • Podeszwa z kompozytu nylonowego Bronze Series
  • Indeks sztywności: 7 z 14
  • Zgodne z blokami na 3 wkręty i na 2 wkręty (typu SPD) (płytka montażowa na 2 wkręty sprzedawana oddzielnie)
trekbikes.com gdzie kupić?

 

 

Co oferuje rynek?

Wiele firm rowerowych ma w swojej ofercie buty szosowe, a na rynku obecnych jest też wielu producentów, którzy specjalizują się od A do Z w tworzeniu obuwia kolarskiego. Wybraliśmy kilka różnych modeli, które mają stanowić ilustrację poszczególnych rodzajów obuwia rowerowego na szosę - przedstawiamy zarówno modele podstawowe, jak i bardziej zaawansowane.

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły