Spis treści:
Pytanie na czym ścigają się zawodowcy pada stosunkowo często, szczególnie wśród osób dopiero poznających kolarski świat. Równie często zadawane jest pytanie: ile te rowery kosztują. Różnice są dość spore, ale orientacyjnie i w przybliżeniu możemy podać przedział od około 30 tys. zł do 60-70 tys. zł. Sprawa jednak nie jest taka prosta - w ostatnich latach segment szosowy przeszedł niemałą rewolucję - dziś zawodowcy nie mają już jednej szosówki, a posiadają kilka wyspecjalizowanych maszyn. Aktualnie dochodzi jeszcze ciągle rozwojowa sprawa hamulców tarczowych. To wszystko sprawia, że ilość stosowanych przez ekipy WorldTour wzrosła - w tym zestawieniu skupiamy się głównie na podstawowych maszynach zawodowców, używanych najczęściej do walki na etapówkach ze szczególnym uwzględnieniem etapów górskich.
Specjalizacja
Wymienione powyżej rowery mają chyba najbliżej do charakteru modeli, na których ścigali się kolarze jeszcze kilka lat temu. Obecnie nie można pominąć także modeli aerodynamicznych, które wybierane są przez zawodników (szczególnie sprinterów) na etapy płaskie, gdzie bardzo prawdopodobny jest walka o wygraną na finiszu z większej grupy.
Drugim wyraźnie wyodrębnionym segmentem są tzw. szosówki endurance nastawione na większy komfort jazdy - te szczególnym uznaniem cieszą się wiosną, kiedy zawodowcy rywalizują na wymagających brukach północnej Francji i Belgii, czyli podczas wyścigów klasycznych (tutaj warto też wymienić chociażby w części szutrowe Strade Bianche we Włoszech). Na klasykach zawodnicy rywalizują na bardzo długich dystansach, niejednokrotnie przekraczających 250 km, a na dodatek ścigają się po wymagającej, wyboistej nawierzchni (bruki pamiętające czasy I Wojny Światowej obecnie używane tylko przez kierowców... ciągników roliczych). To dlatego w szosach endurance uwagę przywiązuje się do ponadprzeciętnych zdolności tłumienia drgań (tworzy się nawet mikro systemy amortyzacji - patrz Trek czy Pinarello) i stosuje się chociażby szersze opony.
Trzecim ważnym tematem są oczywiście rowery do jazdy na czas, które na rynku znajdują się już bardzo długo - rowery nastawione na aerodynamikę z charakterystycznymi kierownicami (tzw. lemondkami, na których zawodnik się kładzie). Jedną z cech charakterystycznych tych modeli jest wysoki stopień integracji i stosunkowo twarde przełożenia.
Elektronika górą
Tworząc ten przegląd w oczy rzuca się jedna, zasadnicza kwestia - obecnie zawodowe ekipy World Tour w praktycznie 100% przypadków deklarują przejście na system elektronicznej zmiany biegów. Na listach zdecydowanie króluje Shimano i jego Dura-Ace Di2 - tutaj słowo wyjaśnienia: z racji na niedawną premierę najnowszego Dura-Ace serii 9150 w rowerach zawodników na początku sezonu spotyka się jeszcze poprzednią wersję Dury, czyli 9050 - ta sytuacja zmieni się jednak na przestrzeni kilku kolejnych tygodni.
Aż 14 na 18 zawodowych grup World Tour wybrało podzespoły Shimano Dura-Ace Di2. Na drugim miejscu kultowa, kolarska Campa - Campagnolo Super Record EPS w swoich rowerach zamontowały 3 zespoły, natomiast zaskoczeniem jest bardzo niska frekwencja podzespołów SRAM: jedynie grupa Katusha-Alpecin stosuje grupę SRAM Red eTap.
Może Cię zainteresować:
AG2R La Mondiale
- Osprzęt: Shimano Dura Ace Di2
- Koła: Mavic Cosmic Ultimate
- Model sprinterski: One-S
- Model czasowy: Slick
Astana
- Napęd: Shimano Dura-Ace Di2 / FSA K-Force Light (korba), SLK (hamulce), pomiar mocy Power2Max
- Koła: Vision Metron 40 SL
- Model sprinterski: Nitrogen Pro
- Model czasowy: E-118 Next
Bahrain-Merida
- Napęd: Shimano Dura-Ace Di2, pomiar mocy SRM
- Koła: Fulcrum Speed
- Model sprinterski: Reacto
- Model czasowy: Warp TT
BMC Racing Team
- Napęd: Shimano Dura-Ace Di2, pomiar mocy SRM
- Koła: Shimano Dura-Ace
- Model sprinterski: Timemachine TMR01
- Model czasowy: Time Machine TM01
BORA - HANSGROHE
- Napęd: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Roval
- Model sprinterski: Venge VIAS
- Model czasowy: Shiv
Cannondale-Drapac
- Napęd: Shimano Dura-Ace Di2, korba Cannondale Hollowgram Si, pomiar mocy Garmin
- Koła: Mavic
- Model czasowy: Slice
FDJ
- Napęd: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Shimano Dura-Ace
- Model sprinterski: Aircode SL
- Model czasowy: Aerostorm
Lotto-Soudal
- Napęd: Campagnolo Super Record EPS, pomiar mocy SRM
- Koła: Campagnolo Bora Ultra
- Model sprinterski: Noah Fast
- Model czasowy: Dean Fast
Movistar
- Napęd: Campagnolo Super Record EPS, pomiar mocy Power2Max
- Koła: Campagnolo Bora Ultra
- Model sprinterski: Aeroad CF SLX
- Model czasowy: Speedmax CF SLX
Orica-SCOTT
- Napęd: Shimano Dura-Ace Di2, pomiar mocy SRM
- Koła: Shimano Dura-Ace
- Model sprinterski: Foil
- Model czasowy: Plasma
Dimension Data
- Napęd: Shimano Dura-Ace Di2, korba Rotor, pomiar mocy Rotor
- Koła: ENVE
- Model sprinterski: S5
- Model czasowy: P5
Katusha Alpecin
- Napęd: SRAM Red eTap, pomiar mocy Quarq
- Koła: Zipp
- Model sprinterski: Aeroad CF SLX
- Model czasowy: Speedmax CF SLX
Lotto NL Jumbo
- Napęd: Shimano Dura-Ace Di2, pomiar mocy Pioneer
- Koła: Shimano Dura-Ace
- Model sprinterski: Oltre XR.4
- Model czasowy: Aquila CV
Team Sky
- Napęd: Shimano Dura-Ace Di2, pomiar mocy Stages
- Koła: Shimano Dura-Ace
- Model sprinterski: F10
- Model czasowy: Bolide
Team Sunweb
- Napęd: Shimano Dura-Ace Di2, pomiar mocy Pioneer
- Koła: Shimano Dura-Ace
- Model sprinterski: Propel Advanced SL
- Model czasowy: Trinity Advanced Pro TT
Trek Segafredo
- Napęd: Shimano Dura-Ace Di2, pomiar mocy SRM
- Koła: Bontrager
- Model sprinterski: Madone
- Model czasowy: Speed Concept
UAE AbuDhabi - Colnago
- Napęd: Campagnolo Super Record EPS
- Koła: Campagnolo Bora Ultra
- Model sprinterski: Concept
- Model czasowy: M.Zero
QuickStep Floors
- Napęd: Shimano Dura-Ace Di2, pomiar mocy 4iiii
- Koła: Roval
- Model sprinterski: Venge VIAS
- Model czasowy: Shiv