Pinarello Dogma F10 (2017)

Drukuj

Zaprezentowana w maju 2014 roku Dogma F8 jest wyjątkową ramą. Nie tylko naszym zdaniem jest to jedna z najbardziej udanych konstrukcji szosowych ostatnich lat, czego potwierdzeniem mogą być sukcesy zawodników Team Sky. Dogma F10 to ewolucja tej konstrukcji.

 

Cel jaki obrali sobie inżynierowie z Treviso podczas projektowania generacji F10 nie jest zaskoczeniem - postanowiono poprawić aerodynamikę, sztywność, wagę i zachować przy tym doskonałe właściwości jezdne, z których słyną wyroby tego uznanego producenta. Zmiany, szczególnie w obrębie aerodynamiki, zainspirowane zostały udanym torowym modelem Bolide HR, który w rękach, a właściwie nogach Wigginsa ustanowił rekord w jeździe godzinnej, a Elia Viviani uzyskał na nim złoty medal olimpijski w Rio. Dogma F10 w gamie włoskiego producenta oferowana będzie równolegle do poprzednika, modelu F8 oraz F8 z tarczówkami, czyli wersji Disc. Dogma F10 Disc na razie nie będzie dostępna. W sezonie 2017 na tej konstrukcji ścigać będzie się m.in. Michał Kwiatkowski, Michał Gołaś oraz Łukasz Wiśniowski.

 
 

Nowa, topowa szosa Pinarello w stosunku do poprzedniczki wyróżniać ma się polepszoną o 7% sztywnością oraz niższą o 6,3% masą, która wynieść ma teraz 820 g dla surowej, pozbawionej lakieru ramy w rozmiarze 53 cm. Kompozyt z którego powstaje rama został zachowany, jednak w dalszym ciągu użyte włókna w postaci Torayca T1100 1K są jednym z najbardziej zaawansowanych tego typu materiałów, jakie dostępne są na rynku.

 
 

 

Aerodynamika w dużej mierze uległa usprawnieniu dzięki zastosowaniu wklęsłej od wewnętrznej strony trójkąta rury dolnej oraz aerodynamicznych klap na widelcu przednim, w okolicy osi piasty. W sumie aerodynamika uległa poprawie o 12,6% względem Dogmy F8. Delikatną poprawkę wprowadzono w charakterystycznej dla Pinarello asymetrycznej konstrukcji - oś przesunięta została o dalsze 2 mm, co zrównoważyć ma różne siły działające na ramę po stronie napędu. Rama została przy tym zaprojektowana pod kątem najnowszej wersji elektronicznej grupy japońskiego producenta - Shimano Dura-Ace Di2 9150. W dolnej rurze umieszczono specjalne miejsce na baterię oraz złączkę do ładowania baterii. Z pozostałych detali technicznych wymienić należy całkowicie karbonowe, wymienialne haki w obu widelcach oraz klasyczny, wkręcany suport z gwintem włoskim.

 

Dogma F10 do sprzedaży trafi w kilku wersjach kolorystycznych oraz 13 rozmiarach - od 42 do 62 cm. 

Dystrybutor: www.pinarello.pl

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj