Jaki rower górski (MTB) wybrać?

Sprawdź, jak wybrać rower MTB dostosowany do Twoich potrzeb.

Pojęcie roweru górskiego jest bardzo szerokie. Inny rower będzie idealny na wycieczkę po lesie, inny na górskie szlaki, a jeszcze inny jeśli zamierzamy skoncentrować się głównie na zjeżdżaniu. Podpowiadamy więc, jaki rower wybrać dla Ciebie.

 

 

 

 

Niezależnie od typu roweru, zawsze przed zakupem należy zadać sobie pytania: gdzie i jak będę jeździł? Odpowiadając na powyższe, dość łatwo i precyzyjnie można zweryfikować, jakiego typu rower będzie odpowiedni do naszych potrzeb. Tym razem zajmujemy się rowerami górskimi. Odpowiedzi na pytania ,,gdzie i jak” należy więc zawęzić do bardziej precyzyjnych wniosków. Musimy być pewni, czy szukamy sprzętu na wycieczki po dziurawych bezdrożach, które są jednak łatwe technicznie? Czy może zależy nam na jeździe po trudnych, stromych i kamienistych górskich szlakach? Jeszcze inny sprzęt będzie godny polecenia do jazdy skoncentrowanej głównie na zjazdach i skakaniu. Warto więc rzetelnie przeanalizować nasze potrzeby. Zacznijmy od podstaw.

Co to jest rower górski?

Współczesne rowery górskie to maszyny, które zdolne są do komfortowego i efektywnego pokonywania zróżnicowanych tras po bezdrożach. Jednym słowem, maszyną MTB wjedziemy i zjedziemy tam, gdzie nie damy rady rowerem szosowym, trekkingowym, crossowym, czy miejskim. Terenową dzielność rowerom górskim zapewniają: odpowiednia geometria, właściwie dobrane przełożenia, amortyzacja, mocne hydrauliczne hamulce i opony z agresywnym bieżnikiem. 

Podobnie jak wiele innych dziedzin na rynku, także rowery są na tyle rozwinięte, że producenci oferują nam różne ich typy, które mają się idealnie wpisywać w nasze potrzeby. Kiedyś rower górski to był po prostu rower górski - kropka. Obecnie można by śmiało wyróżnić z 10 kategorii MTB - jeśli włączymy w to segmenty maszyn do ekstremalnych zastosowań (skoki, ewolucje itd).

Jakie są typy rowerów górskich?

Prezentujemy ogólny podział rowerów MTB ze względu na ich zastosowanie i terenowe zdolności. Pamiętajmy jednak, że ich możliwości są też ściśle powiązane z naszą techniką jazdy. My natomiast skupimy się na podpowiedzeniu Wam w jakim terenie dane maszyny radzą sobie najlepiej oraz do czego zostały stworzone. 

 

 

 

 

Rekreacyjny rower górski

Najprostsze i najtańsze rowery górskie na rynku to jednoślady o zabawowo-wycieczkowym charakterze. Tego typu maszyny oparte są o sztywną ramę wyposażoną w przedni amortyzator o skoku 80-100 mm. Geometria takich rowerów zapewnia zrelaksowaną (względem rowerów typu XC/maraton) sylwetkę ciała oraz stabilne prowadzenie. Taki sposób sterowania oznacza duże bezpieczeństwo w terenowej jeździe, które spodoba się początkującym użytkownikom. Rowery te mają przeważnie koła w rozmiarze 29”, czasem też mniejsze 27,5”. Ich opony są szerokie na około 1,9 - 2,2”. Przełożenia zostały dobrane tak, aby starczyło nam ich zarówno podczas stromych podjazdów, jak również na wycieczce w płaskim, szybkim terenie. Powyżej 2000-2500 zł możemy się też spodziewać, że na wyposażeniu będą mocne hydrauliczne hamulce tarczowe. 

To idealne maszyny dla początkujących oraz osób, które preferują rekreacyjną jazdę po terenowych szlakach. Rowery do 2000-2500 zł (zależnie od marki) polecamy jedynie w łatwy teren. Droższe konstrukcje można rozważyć w perspektywie dłuższych wycieczek po łatwych technicznie szlakach w górach.

Zobacz rekreacyjne rowery górskie:

 

Rower do XC i maratonu

 
 

 

To maszyny, których budowa została zoptymalizowana pod kątem szybkiego pokonywania podjazdów, przy zachowaniu dobrych właściwości zjazdowych. Maszyny tego typu to najpopularniejszy segment rowerów górskich na rynku. To rowery zaprojektowane pod kątem rywalizacji w olimpijskiej odmianie kolarstwa górskiego (tej, którą uprawia np. Maja Włoszczowska), co w praktyce oznacza, że są jednym z najbardziej uniwersalnych typów rowerów MTB. Sportowe geny rowerów XC/maraton oznaczają bardziej wyciągniętą i pochyloną sylwetkę na rowerze. Do tego sporą uwagę przywiązuje się tu do efektywnego transferu energii. To dobry wybór jeśli szukacie roweru, którym szybko jeździ się pod górkę i po płaskim, a jednocześnie da się efektywnie - choć nie bardzo szybko - zjeżdżać. 

Maszyny tego typu występują w opcji hardtail, czyli tylko z amortyzatorem przednim (najczęściej 100 mm skoku) lub full suspension, czyli również z amortyzatorem z tyłu. Wówczas skok przeważnie wynosi po 100 mm z tyłu i z przodu. Amortyzacja obu kół sprawia, że rower jest jeszcze bardziej dzielny w trudnym terenie oraz bardziej komfortowy. 

Rowery górskie XC / maraton standardowo toczą się na kołach 29”, ewentualnie 27,5” w mniejszych rozmiarach ram, dla zachowania odpowiednich proporcji osobom o niższym wzroście. Szerokość opon w takich maszynach to przeważnie 2,0 do 2,3”. Posiadają najczęściej nowoczesne napędy 1x12, czyli wariant z jedną tarczą z przodu oraz 12. biegami z tyłu. Rowery XC, które nadają się do mocnej terenowej jazdy i nie stawiają już większych ograniczeń, kosztują od około 4000 zł wzwyż. Do około 10 000 zł (w przypadku HT, w przypadku fulli do około 15 000 zł) możemy liczyć na znaczny rozwój poziomu działania takiego roweru oraz jakości pracy zamontowanego osprzętu. Powyżej 10 000 zł (15 000 zł w przypadku fulli), dopłata nie oznacza już wyraźnie lepszego działania, czy większej trwałości, a przede wszystkim niższą masę. 

 

Zobacz rowery do XC i maratonu:

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły