Rower górski (MTB) do 8000 zł (XC i trail)

Sprawdź, jakie rowery górskie do XC i maratonów z kolekcji 2021 znajdziesz na rynku w cenie do 8000 zł. Na co zwrócić uwagę?

Tomasz Makula

W kolejnym poradniku przyglądamy się rowerom górskim w budżecie do 8 tys. zł - jak wybrać rower, aby spełnił nasze oczekiwania? Postawić na fulla czy hardtaila? Jakiego wyposażenia możemy spodziewać się w założonym budżecie?

Dla statystycznego Kowalskiego wydanie 8000 zł na rower górski może okazać się przesadą, jednak pasjonaci i osoby traktujące kolarstwo wyczynowo na pewno zdają sobie sprawę, że nowe rowery MTB dedykowane do ścigania i ambitnego jeżdżenia po górach wymagają dużych inwestycji. Nie mówimy, że aby nabyć rower do ścigania trzeba wydawać aż 8000 zł, jednak w przypadku wielu producentów od okolic omawianego przedziału cenowego mamy szeroki wybór hardtaili z włókna węglowego lub zaawansowanych aluminiowych konstrukcji z lepszym wyposażeniem. W tym budżecie można też rozważać zakup roweru z pełnym zawieszeniem, jednak jeśli już trafimy fulla do 8 koła, zawsze będą to rowery zbudowane z aluminium. Mając do wydania tak dużą sumę dylematów jest wiele, a my postaramy się kilka z nich przynajmniej rozjaśnić.

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

Włókno węglowe czy aluminium?

Zdecydowana większość rowerów w widełkach cenowych od 7 do 8 tys. to konstrukcje z włókna węglowego - z jednym zaznaczeniem - to hardtaile z segmentu XC / maraton. Nabycie nowego fulla z carbonu wiąże się ze zdecydowanie większymi inwestycjami. Nie zmienia to faktu, że jeśli nastawiasz się na ściganie, to zdecydowanie polecamy szukać właśnie carbonowego hardtaila na 29-calowym kole. Ramy rowerów w tym budżecie posiadają wszystkie standardy, jake są potrzebne do efektywnego rywalizowania - sztywne osi kół (Boost 148 mm lub 142 mm), taperowane stery, sztywne suporty - to znajdziemy w praktycznie każdym tego typu rowerze. Oczywiście aluminiowe konstrukcje za tak pokaźną sumę też nie poddają się bez walki - także wśród aluminiowych ram spotkamy wszelkie nowoczesne standardy, a za sprawą tańszego budulca ramy w hardtailach z aluminium spotkamy też lepsze wyposażenie, które w ostatecznym rozrachunku pozwala niejednokrotnie zbliżyć się ogólną masą aluminiowych hardtaili do tych, zbudowanych z carbonu. Wśród kolarzy panuje (słuszne) przekonanie, że mimo wszystko lepszą inwestycją jest rama, w której z czasem komponenty można wymienić na lepsze, czyniąc swój rower jeszcze bardziej "PRO". 

 

 

 

 

Full czy hardtail?

Pełnozawieszone rowery XC / maraton w analizowanym budżecie to rzadkość, jednak zdarzy się, że i takie spotkamy. Większy wybór fulli mamy w segmencie ścieżkowców - rowerów o powiększonym do około 120 mm skoku, z bardziej wypłaszczoną geometrią, poprawiającą właściwości zjazdowe roweru. Zasadniczo nowoczesne fulle XC mają sporo wspólnego właśnie ze ścieżkowcami. MTB z tylnym zawieszeniem warto rozważyć wtedy, kiedy masz blisko góry i bardziej techniczne szlaki lub kompleks ścieżek typu "Enduro Trails" - tam fulle z pewnością dadzą nam sporo jadości z jazdy i pozwolą na więcej podczas jazdy z siłami grawitacji. Fulle oczywiście są cięższe niż hardtaile (mowa tu o różnicy około 2 kg) i to jest ich zasadniczy minus.

Jeśli zatem Twój żywioł to ściganie w polskich maratonach i XC (zwykle trasy nie są bardzo trudne pod względem technicznym), to zdecydowanie polecamy wybrać hardtaila. Rowery tego typu będą szybsze na łatwiejszych technicznie podjazdach oraz w terenie płaskim. Są lżejsze i nie wymagają serwisu tylnego zawieszenia, co też dla niektórych może być plusem. Trzeba też przyznać, że hardtaile w ostatnim czasie także zaliczyły sporą ewolucję pod względem geometrycznym - spora część z nich otrzymała bardziej płaski kąt głowy ramy, który poprawił to, jak radzą sobie na zjeździe.

Powyżej siłą rzeczy posługujemy się uogólnieniem, bo temat jest naprawdę bardzo złożony i jedna słuszna odpowiedź na pytanie full czy hardtail chyba nie istnieje. Przed wyborem roweru zastanów się do jakich celów będziesz go używał głównie - jeśli stawiasz na zabawę w górach, a wynik na wyścigu schodzi na drugi plan, to możesz rozważyć nieco cięższego fulla, natomiast jeśli regularnie rywalizujesz w krajowych maratonach, a kolarstwo to dla Ciebie sport w znaczeniu wyczynowym, polecilibyśmy mimo wszystko zaawansowanego, węglowego hardtaila.

 

 

 

Napęd

W przedziale cenowym od 7 do 8 tys. złotych spotkamy dość duże zróżnicowanie w tym względzie. Spotkamy napędy 1x11, 1x12, ale także 2x10 czy 2x11. Podobnie jak w tekstach ze zbliżonych widełek cenowych radzimy zastanowić się, jaka konfiguracja napędu będzie dla nas odpowiednia. Napędy 1x11 oraz 1x12 doceniane są przez mocnych zawodników, którzy w parze z odpowiednio dobranym blatem korby są w stanie podjechać dosłownie wszystko i jednocześnie mogą szybko jechac po płaskim. Aby jednak poradzić sobie z takim napędem, trzeba mieć dobrą "nogę" (szczególnie w przypadku napędu 11-biegowego). Napęd 1x to dobry pomysł, jeśli się ścigasz - zawodnicy doceniają go za uproszczoną obsługę, bo do klikania mamy tylko jedną manetkę i nie trzeba myśleć o tym, co się dzieje z przełożeniem na korbie.

Jeśli natomiast dużo ścigasz się w maratonach w zróżnicowanym terenie lub jesteś amatorem, który niekoniecznie ma pod nogą tyle wattów co Nino Schurter, to warto postawić na napęd 2x11 - dostarcza on bardzo szerokiego spectrum przełożeń i rozwiewa obawy, jakoby na podjeździe zabrakło nam ząbka lub na płaskim nie było z czego dokręcić. Warto przy tym pamiętać, że różnice między rozpiętością przełożeń w grupie 2x11, a napędzie 1x12 są minimalne. Dlatego zdeklarowanym maratończykom podpowiadamy, aby szli jednak w kierunku 1x12 (o ile to Sram z kasetą 10-50 lub Shimano z zębatkami 10-51). Producenci twierdzą najwyraźniej identycznie, bo właśnie tego typu napędy dominują w tym segmencie cenowym.

Jeśli chodzi o spotykane w założonym budżecie podzespoły, to w sporej mierze uzależnione jest od tego, czy mamy do czynienia z rowerem aluminiowym czy carbonowym. Typowe w rowerach do 8000 zł są napędy Shimano SLX i Sram NX oraz SX. W hardtailach aluminiowych producenci stosują droższe grupy, nawet można trafić na Shimano XT M8100 czy SRAM GX Eagle. To jednak wyjątki. W ramach z włókna węglowego, które są o wiele droższe niż aluminium, spotkamy tańsze elementy napędu - nadal jednak możemy liczyć na ich bardzo dobry poziom działania. Częstym jest łączenie podzespołów z grupy Shimano SLX z tańszymi hamulcami, spotykamy także rowery z niższą grupą Shimano Deore. Mamy jednak sprawdzone, że jeśli zamierzacie się ostro ścigać nowy SLX M7100 w wariancie 1x12, z pewnością zaspokoi wasze potrzeby - Test: Shimano SLX M7100 1x12. W przypadku gdy producent stawia na wyposażenie SRAM, możemy spodziewać się grupy SRAM NX Eagle - często dopełniane są o korby Truvativ (marka należąca do koncernu SRAM). Równie często spotkamy podstawową grupę 1x12 amerykańskiego producenta - napęd SX. W przypadku rowerów z włókna węglowego do 8000 zł częstym jest mieszanie komponentów celem zaoszczędzenia, jednak nie obawiajcie się - na tym poziomie cenowym wszystkie podzespoły są ze sobą kompatybilne i zapewniają bardzo dobry poziom działania, który sprosta jeździe w ciężkim terenie i trudom ścigania.

 

 

 

 

Pozostałe wyposażenie

Amortyzatory - chociaż na topowe modele nie ma co liczyć, to w naszym budżecie spokojnie zdobędziemy widelec, który zadowoli kulturą pracy. Wszystkie modele w zestawieniu posiadają oczywiście sprężyny powietrzne i sztywne osi kół. Najczęściej spotykanymi modelami są RockShox Recon i Fox 32 Rhythm - to raczej pewniaki ze średniej półki. Jeśli się ścigacie, to warto zwrócić uwagę czy mamy do dyspozycji blokade skoku na kierownicy - w zdecydowanej większości modeli powinniśmy ją znaleźć.

Polecane przez redakcję

 

Kellys GATE 90

Kellys praktycznie w każdym segmencie MTB ma do zaoferowania coś ciekawego, a konstrukcje słowackiej marki przykuwają juz uwagę nie tylko atrakcyjnym stosunkiem ceny do wyposażenia, ale także nowoczesnymi konstrukcjami ich ram. Doskonałym tego przykładem może być nowa generacja aluminiowych hardtaili Gate, które na sezon 2021 otrzymały całkowicie nowe ramy - po pierwsze posiadają one progresywną geometrię, podążającą za trendami świata XC i maratonów, co w praktyce znaczy tyle, że Kellys oddaje w nasze ręce rower do efektywnych wspinaczek, ale także dzielnego zjazdowca, który na najbardziej technicznych i stromych elementach tras zawodów będzie dodawał pewności siebie. Duży reach czy 68-stopniowy kąt głowy ramy są gwarantem pewnego prowadzenia i dużej stabilności na zjeździe. Po drugie z kolei - lekka aluminiowa rama modeli Gate posiada wszystkie kluczowe w wyścigowym świecie rozwiązania, jak sztywną oś koła Boost, taperowane stery i suport z wkręcanymi miskami - ten akurat doceniamy w perspektywie amatorskiego stosowania, bo zapewnia efektywny transfer energii, a jest mniej kłopotliwy w obsłudze niż Press-Fity.

Do rekomendacji wybraliśmy najbardziej "wypasiony" z wariantów oznaczony numerem 90 - na jego wyposażeniu znajdziemy m.in. droppera, który idealnie pasuje nam do wspomnianej progresywnej geometrii i będzie stanowił solidnego kompana do urywania cennych sekund na zjeździe. W miejscu napędu czeka układ 1x12, obsługiwany przede wszystkim przez znakomite komponenty z grupy Shimano Deore XT M8100. Taka charakterystyka rysuje Gate'a jako bardzo ciekawą propozycję dla osób, które szukają jednego roweru górskiego do startu w amatorskich zawodach, ale i na okazyjne wypady na łatwiejsze technicznie szlaki w górach. Kellys pokazuje, że udowadnia, że aluminiowy hardtail w założonym budżecie też może być ciekawą propozycją. 

  • Cena: 7199.00 PLN
  • Rama: Aluminium KELLYS Dynamic RRC (głowa sterowa "tapered", wew. prowadzenie linek, sztywna oś koła Boost)
  • Widelec/amortyzator przedni: ROCK SHOX Recon Gold RL DebonAir / Motion Control
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Deore XT M8100
  • Mechanizm korbowy: SHIMANO Deore XT M8100-1 (34T)
  • Kaseta: SHIMANO CS-M6100-12 (10-51T)
  • Sztyca regulowana Kind Shock
ROWERY Kellys

 

Co na rynku?

Na kolejnych podstronach prezentujemy zestawienie modeli w widełkach cenowych od 7 do 8 tys. zł. Na końcu przeglądu zamieściliśmy modele ścieżkowe. Więcej rowerów z poszczególnych kategorii znajdziecie w Katalogu Rowerowym, który jest zbiorem informacji o większości rowerów dostępnych na polskim rynku.

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły