Rower górski (MTB) do 8000 zł (XC i trail)

Sprawdź, jakie rowery górskie z kolekcji na 2022 rok znajdziesz na rynku w cenie do 8000 zł. Na co zwrócić uwagę przy wyborze górala XC/maraton i Trail?

Tomasz Makula

Przyglądamy się rowerom górskim w budżecie do 8 tys. zł - jaki wybrać rower, aby spełnił nasze oczekiwania? Postawić na rower XC czy Trail? Jakiego wyposażenia możemy spodziewać się w założonym budżecie?

Dla statystycznego Kowalskiego wydanie 8000 zł na rower górski może okazać się przesadą, jednak pasjonaci i osoby traktujące kolarstwo wyczynowo na pewno zdają sobie sprawę, że nowe rowery MTB dedykowane do ścigania i ambitnego jeżdżenia po górach wymagają dużych inwestycji. Przy kwocie między 7 a 8 tys. zł mamy całkiem szeroki wybór hardtaili z włókna węglowego lub zaawansowanych aluminiowych konstrukcji z lepszym wyposażeniem. W tym budżecie można też rozważać zakup ścieżkowego roweru z pełnym zawieszeniem, jednak będą to konstrukcje dość podstawowe i gorzej (aniżeli hardtaile) wyposażone. Mając do wydania tak dużą sumę dylematów jest wiele, a my postaramy się kilka z nich przynajmniej rozjaśnić.

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

Włókno węglowe czy aluminium?

Zdecydowana większość rowerów w widełkach cenowych od 7 do 8 tys. to konstrukcje z aluminium, choć na karbonowy sprzęt też da się trafić. Jeśli nastawiasz się na ściganie, to zdecydowanie polecamy szukać właśnie carbonowego hardtaila na 29-calowym kole. Ramy rowerów w tym budżecie posiadają wszystkie standardy, jake są potrzebne do efektywnego rywalizowania - sztywne osie kół (Boost 148 mm lub 142 mm), taperowane stery, sztywne suporty - to znajdziemy w praktycznie każdym tego typu rowerze. Oczywiście aluminiowe konstrukcje za tak pokaźną sumę też nie poddają się bez walki - także wśród aluminiowych ram spotkamy wszelkie nowoczesne standardy, a za sprawą tańszego budulca ramy w hardtailach z aluminium spotkamy też lepsze wyposażenie, które w ostatecznym rozrachunku pozwala niejednokrotnie zbliżyć się ogólną masą aluminiowych hardtaili do tych, zbudowanych z carbonu. Wśród kolarzy panuje (słuszne) przekonanie, że mimo wszystko lepszą inwestycją jest rama, w której z czasem komponenty można wymienić na lepsze, czyniąc swój rower jeszcze bardziej "PRO". 

 

 

 

 

Rower do XC czy Trailowy?

Wybierając rower górski dla siebie zawsze trzeba zadać sobie pytania: gdzie, jak oraz w jakim tempie chcemy jeździć? Rowery XC zdecydowanie podporządkowane są efektywności przyspieszania i podjeżdżania. Zostały nastawione wyścigowo, choć przy okazji całkiem sprawnie zachowują się w trudnym technicznie terenie. Z kolei ścieżkowce mają bardziej zjazdowy charakter, pozwalają łatwiej i bezpieczniej pokonywać trudne szlaki

Jeśli twój żywioł to ściganie w maratonach i XC to zdecydowanie polecamy wybrać hardtaila tego typu. Trzeba też przyznać, że hardtaile w ostatnim czasie także zaliczyły sporą ewolucję pod względem geometrii - spora część z nich otrzymała bardziej płaski kąt głowy ramy, który poprawił to, jak radzą sobie na zjazdach. Generalnie więc można powiedzieć, że ich uniwersalność wzrosła. Jednak jeśli chcecie po prostu dobrze pobawić się w górach i nie macie wyścigowych ambicji, to zawsze lepszy będzie ścieżkowiec. 

 

 

 

Napęd 1x12

W przedziale cenowym od 7 do 8 tys. złotych spotkamy dość duże zróżnicowanie w tym względzie. Wprawdzie dominujący system jest jeden - 1x12, ale poziom grup bywa mocno niejednorodny. Jeśli chodzi o spotykane w założonym budżecie podzespoły, to w sporej mierze uzależnione jest od tego, czy mamy do czynienia z rowerem aluminiowym czy carbonowym. Standardem i rynkową średnią jest napęd Shimano Deore. Poza nim spotkamy też droższe grupy Shimano - SLX i XT. Jeżeli chodzi o SRAMa to spotkać można grupy NX i SX Eagle. W hardtailach aluminiowych producenci stosują droższe grupy, natomiast w ramach z włókna węglowego, które są o wiele droższe niż aluminium, spotkamy tańsze elementy napędu - nadal jednak możemy liczyć na dobry poziom działania. 

 

 

 

 

Pozostałe wyposażenie

Amortyzatory - chociaż na topowe modele nie ma co liczyć, to w naszym budżecie spokojnie zdobędziemy widelec, który zadowoli kulturą pracy. Wszystkie modele w zestawieniu posiadają oczywiście sprężyny powietrzne i sztywne osie kół. Standardem jest skok 100 mm w przypadku rowerów XC oraz od 120 mm do 140 mm w trailówkach. Najczęściej spotykanymi modelami są produkty RockShox - Recon, ale zdarza się i Reba. To raczej pewniaki ze średniej półki - znakomicie spisują się w terenie. Jeśli się ścigacie, to warto zwrócić uwagę czy mamy do dyspozycji blokade skoku na kierownicy - w zdecydowanej większości modeli powinniśmy ją znaleźć.

Co na rynku?

Na kolejnych podstronach prezentujemy zestawienie modeli w widełkach cenowych od 7 do 8 tys. zł. Na końcu przeglądu zamieściliśmy modele ścieżkowe. Więcej rowerów z poszczególnych kategorii znajdziecie w Katalogu Rowerowym, który jest zbiorem informacji o większości rowerów dostępnych na polskim rynku.

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły