Wyścigowy rower MTB do 20000 zł (XC / maraton)

Sprawdź, jakie rowery górskie do XC i maratonów z kolekcji 2022 znajdziesz na rynku w budżecie około 20 000 zł. Na co zwrócić uwagę?

Drukuj
Rockrider XC 900 S Michał Kuczyński

Podchodzisz na poważnie do ścigania się w XC i maratonach? Jeśli szukasz sprzętu, który ma dać Ci przewagę, budżet w okolicy 20 000 zł powinien wystarczyć na naprawdę skuteczny rower. Sprawdzamy, czy na pewno oraz na co możemy liczyć w tej cenie?

W kontekście rywalizacji o sekundy i minuty podczas wyścigu, sprawy niestety mają się brutalnie… Im droższy sprzęt, tym lepiej, i na pewno nie odkrywamy tu Ameryki. Większość z was o tym wie. Na szczęście zasada ta obowiązuje tylko do pewnego progu. Sprawni w rynkowych analizach poszukiwacze okazji zapewne znajdą wybrane maszyny już za kilkanaście tys. zł, które powinny wystarczyć na wygranie wyścigu. Mowa o rowerach, które będą działać dobrze, a ich niska masa pozwoli na dynamiczne pokonywanie podjazdów i częste zmiany tempa. To jednak pojedyncze okazje, a rynkowa średnia wygląda nieco inaczej.

Rowery do 15 000 zł z reguły mają jakieś poważniejsze ograniczenia. Najczęściej są nimi podstawowe, mało dynamiczne koła. Te sprawiają, że śmiało można brać na nich udział w maratonach, ale zawodnik z czołówki zawsze będzie musiał dołożyć gdzieś między 2500, a 4000 zł, by taką maszynę dopieścić (między innymi, właśnie o lekkie koła) pod swoje potrzeby i wyrównać szanse z zawodnikami, którzy mają sprzęt z pierwszych stron katalogów rowerowych. Wśród rowerów za ponad 15 tys. zł można już szukać roweru kompletnego, po prostu gotowego na start od razu po wyjęciu z kartonu i zalaniu opon mlekiem. Często jednak nadal brak w nich przysłowiowej kropki nad i. Oczywiście pozostaniemy też ograniczeni głównie do rowerów typu hardtail. Dobre fulle to koszt bliższy 20 000 zł, a w tej cenie i tak dostaniemy jedynie wysokiej klasy frameset i dodatki ze średniej półki. Grunt jednak, że przy budżecie oscylującym koło 20 000 zł kupimy już rower, który jeździ doskonale i od droższych maszyn nie będzie się już zbytnio różnił jakością pracy, a jedynie gorszą wagą - będzie zwyczajnie cięższy i mniej dynamiczny. Wniosek jest taki, że jeśli celujecie w podium, to do 20 000 zł możecie liczyć głównie na HT. 

 
 

 

Przy kwocie 20 000 zł na nowy rower, możecie kupić już niemal topowego hardtaila (dobry osprzęt, koła z węglowymi felgami, widelec typu RS SID), albo całkiem sensownego fulla, w którym oszczędzono na napędzie i kołach, ale może on być bazą do inwestycji w przyszłości i zbudowania ciekawego roweru przy pewnej dopłacie. Mówiąc prościej, z ,,dwoma dychami w kieszeni” kupicie dobrego fulla, który pozwala bez kompleksów dobrze pojeździć, ale aby ścigać się na wysokim poziomie wymaga jeszcze trochę doinwestowania. Alternatywnie przy tym budżecie możecie mieć już całkiem wypasionego hardtaila, który przyciągnie oko każdego pasjonata MTB. Oczywiście mówimy o rynkowej średniej, bo szybki przegląd rynku, jak zawsze, wskazuje, że różnice są tu bardzo duże. Przyjrzyjmy się więc krok po kroku maszynom do XCO i XCM.

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Full czy hardtail?

To pytanie, które większość zadaje sobie przed zakupem. Oczywiście warto wziąć pod uwagę wiele kryteriów - nasz styl jazdy i umiejętności techniczne, a przede wszystkim dystans jaki wybieramy na zawodach oraz typ tras na których rywalizujemy. Bez dwóch zdań, fulle to wyższa ewolucja rowerów MTB - po prostu pozwalają na więcej, lepiej się prowadzą i mają jeszcze kilka mniej istotnych podczas ścigania się zalet, choćby większy komfort. Jednak w walce z czasem i rywalami, często lepiej sprawdza się twardy, ale wyraźnie bardziej dynamiczny sztywniak. Warto przemyśleć swój przypadek, głównie pod kątem tego gdzie tracimy i zyskujemy najwięcej oraz jak zmiana roweru na powyższe wpłynie. Do analizy polecamy nasz poradnik: Wyścigowe MTB z pełnym zawieszeniem (full XC / Maraton).

Rama

Tu nie ma dróg na skróty, praktycznie w każdym rowerze znajdziemy lekkie, sztywne i komfortowe szkielety wykonane z karbonu. Niezależnie czy mowa o hardtailach, czy rowerach typu full suspension, rama będzie zbudowana z węglowych włókien. Jedyne przypadki, gdzie pojawi się aluminium to rowery full suspension za niewiele ponad 15 00 (przypomnijmy, że badamy przedział 15 000 - 20 000 zł) oraz fulle, które mają karbonowy przedni trójkąt oraz aluminiowy wahacz. Konstrukcyjnie możemy spodziewać się obecności wszystkich aktualnych rozwiązań. Będą to więc rowery o progresywnej geometrii, tym lepszej, im cięższe szlaki po których się poruszamy. Ramy będą miały też szereg najnowszych rozwiązań, m.in. sztywne osie kół w standardzie Boost, wewnętrzne prowadzenie pancerzy oraz gotowość ramy na Di2, czy zastosowanie droppera. 

Koła

W badanym przedziale cenowym - jeśli kupujemy hardtaila - koła to najczęściej gotowe karbonowe modele lub koła składane przez producentów na węglowych felgach z zastosowaniem nieco tańszych szprych i piast. Oczywiście nierzadko spotkamy również modele aluminiowe, ale będą to już zestawy zaawansowane, wystarczająco lekkie do ścigania. Niezależnie od materiału z jakiego je wykonano, będą to nowoczesne modele, z szerokimi obręczami, oczywiście gotowymi pod tubeless. Dostarczane fabrycznie opony to również warianty z górnej półki, warto więc niezwłocznie po zakupie pozbyć się dętek i ruszyć w trasę na kołach zalanych mlekiem, pozbywając się przy okazji sporo gramów z masy rotowanej. Jeżeli chodzi o fulle to sprawa wygląda nieco słabiej. W rowerach z pełnym zawieszeniem na kołach najczęściej oszczędzono i są to modele średniej klasy - o nowczesnych parametrach i tubeless ready - ale cięższe i mało dynamiczne.

 
 

 

Amortyzacja

Niezależnie od dostawcy amortyzatora przedniego oraz dampera, zawsze będą to modele powietrzne wyposażone w blokadę skoku. Z przodu dominuje wyścigowy Rock Shox Sid, często spotkamy też Rebę i widelce Foxa, głównie model 32 Float SC. Niezależnie, który z nich znajdzie się w rowerze, możemy liczyć na wysoką jakość pracy, łatwość ustawienia oraz dużą dzielność w terenie, dobrą przyczepność przedniego koła oraz skuteczne hamowanie. 

Napęd i hamulce

 

 

Jak wspominaliśmy na wstępie, największy rozstrzał znajdziemy w napędach. Bez problemu kupimy maszynę na Shimano XT / SLX lub Sram GX / NX, ale bywa, że spotkacie jedynie osprzęt z poziomu Shimano Deore. Niezależnie jednak od poziomu grupy, standardem są nowoczesne, idealne pod ściganie, proste w obsłudze napędy 1x12 z szerokim zakresem przełożeń - rozpiętość wynosi aż 510% w przypadku i 520% w przypadku Srama (od GX wzwyż). Często w tej kategorii cenowej spotkacie napędy wymieszane z grup wyższych z niższymi - np. przerzutka XT, manetka SLX i kaseta Deore. Niezależnie jednak, co znajdziemy w rowerze, możemy być pewni, że działaniem będzie to pasowało do charakteru roweru przeznaczonego do wyścigów, a różnice w kulturze pracy, nawet jeśli będą, to minimalne. Główne różnice sprowadzają się do większej masy w przypadku komponentów z niższej półki. Hamulce to najczęściej Shimanowskie modele XT, SLX czy Deore lub Sramowskie TL i TLM.  

Zobacz również:

 

Pozostałe komponenty

Uzupełnieniem kompletnego wyposażenia są siodło, sztyca, mostek, kierownica oraz chwyty. Tu także nie ma przypadków. Komponenty są nowoczesne, a sam wspornik siodła i kierownica bywają karbonowe. Do tego kierownice mają aktualne dla nowoczesnych geometrii rowerów i kół 29” duże szerokości i ergonomiczne gięcia. Zdarzają się nawet fabrycznie montowane regulowane sztyce. O kompletności rowerów w tej cenie niech świadczą choćby chwyty - to drobny element, na którym często się oszczędza, a ma on ogromny wpływ na jakość jazdy. W maszynach do 20 000 zł często znajdziemy popularne, wysokie modele do XC - najczęściej te silikonowe, lekkie i pewnie leżące w dłoniach.

Co na rynku?

Przegląd na sezon 2022 zaktualizowaliśmy w oparciu o najnowszą wersję katalogu rowerowego: katalog.bikeworld.pl, który na swoich kartach zbiera informacje o prawie wszystkich rowerach dostępnych na polskim rynku.

Sprawdź fulle XC/maraton w cenie 15 000 - 20 000 zł w Katalogu Rowerowym 2022 - katalog.bikeworld.pl

Sprawdź hardtaile XC/maraton w cenie 15 000 - 20 000 zł w Katalogu Rowerowym 2022 - katalog.bikeworld.pl

 

 

 

Specialized Epic EVO

  • Cena: 20000.00 PLN
  • Opis ramy: FACT 11m Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Reba RL, Motion Control, Solo Air, 42mm offset
  • Tłumik: RockShox Deluxe Select+, Rx XC
  • Przerzutka tylna: SRAM NX Eagle
  • Manetki: SRAM NX Eagle
  • Hamulce: SRAM Level T
ROWERY Specialized

NS bikes SYNONYM RC 2

  • Cena: 19999.00 PLN
  • Waga: 11.40 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox Performance 32 Step Cast Float Grip
  • Tłumik: Fox Performance Elite Float DPS 2pos remote lockout, push-to-unlock, Evol LV Trunnion 165x37.5
  • Przerzutka tylna: Sram GX Eagle type 3
  • Manetki: Sram NX Eagle
  • Hamulce: Sram Level TL
ROWERY NS bikes

Cannondale Scalpel Carbon 4

  • Cena: 19999.00 PLN
  • Opis ramy: BallisTec Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox Float Rhythm 32 SC
  • Tłumik: Fox Float DPS Performance Elite EVOL
  • Przerzutka tylna: SRAM NX Eagle
  • Manetki: SRAM NX Eagle
  • Hamulce: Shimano MT500 hydraulic disc, 160mm
ROWERY Cannondale

BMC Twostroke 01 TWO

  • Cena: 19890.00 PLN
  • Opis ramy: Twostroke 01 Premium Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID Select
  • Przerzutka tylna: SRAM X01 Eagle
  • Manetki: SRAM GX Eagle
  • Hamulce: SRAM Level TLM
ROWERY BMC

Trek Procaliber 9.8

  • Cena: 19879.00 PLN
  • Waga: 9.95 kg
  • Opis ramy: Włókno węglowe OCLV Mountain, IsoSpeed, zwężana główka ramy, Knock Block, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów, wyważone bezpośrednie mocowanie hamulca, Boost148
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox Performance 32 Step-Cast, sprężyna powietrzna Float EVOL, tłumienie 2-pozycyjne GRIP, zdalna blokada,
  • Przerzutka tylna: Shimano XT M8100, długi wózek, maks. zębatka 51T
  • Manetki: Shimano XT M8100, 12-rzędowy
ROWERY Trek

Author Magnum 29

  • Cena: 19499.00 PLN
  • Waga: 9.80 kg
  • Opis ramy: AUTHOR B carbon monocoque
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 Float SC 29
  • Przerzutka tylna: SHIMANO XT
  • Manetki: SHIMANO XT
  • Hamulce: SHIMANO XT
ROWERY Author

 

 

 

BH LYNX RACE EVO CARBON 8.0

  • Cena: 19384.62 PLN
  • Opis ramy: Lynx Race RC Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 34SC Factory
  • Tłumik: Fox DPS Evol Performance
  • Przerzutka tylna: Shimano XT 8100
  • Manetki: Shimano XT
  • Hamulce: Shimano M6000
ROWERY BH

Ridley Ignite SLX Shimano XTR

  • Cena: 19200.00 PLN
  • Opis ramy: HM UD Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 Step-Cast Float Performance
  • Przerzutka tylna: Shimano XTR M9100
  • Manetki: Shimano XTR M9100
ROWERY Ridley

Giant XTC Advanced 29 1

  • Cena: 18999.00 PLN
  • Opis ramy: Kompozyt Advanced
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 Float SC Performance
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M8100
  • Manetki: Shimano Deore XT M8100, 1x12
ROWERY Giant

Cannondale F-Si Carbon 3

  • Cena: 18999.00 PLN
  • Opis ramy: BallisTec Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Lefty Ocho
  • Przerzutka tylna: Shimano XT
  • Manetki: Shimano SLX
  • Hamulce: Shimano Deore hydraulic disc, 160mm
ROWERY Cannondale

Merida BIG.NINE 7000

  • Cena: 18999.00 PLN
  • Opis ramy: BIG.NINE CF3 carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID SL Select
  • Przerzutka tylna: Shimano XT M8100 Shadow+ SGS
  • Manetki: Shimano XT
  • Hamulce: Shimano XT
ROWERY Merida

Bulls WILD EDGE TRAIL

  • Cena: 18933.71 PLN
  • Opis ramy: super lite carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Sid Select+ RL-R
  • Tłumik: RockShox SidLuxe Sel+
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT RD-M8100
  • Manetki: Shimano Deore XT SL-M8100
  • Hamulce: Shimano Deore XT BR-M8100
ROWERY Bulls

 

 

 

 

 

KTM SCARP GLORIOUS

  • Cena: 18899.00 PLN
  • Waga: 12.10 kg
  • Opis ramy: Scarp 29" Premium Carbon-Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 Float SC 29" Factory
  • Tłumik: FOX Float DPS Factory remote 190x37.5
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M8100-12 SGS shadow+
  • Manetki: Shimano Deore XT M8100-12
ROWERY KTM

Scott Scale RC Team Issue AXS

  • Cena: 18899.00 PLN
  • Waga: 10.00 kg
  • Opis ramy: Scale RC Carbon / Technologia IMP / HMF / Zoptymalizowana pod napęd 1x / BB92 / haki SW Boost 12x148mm / zaawansowany system amortyzacji wstrząsów i tłumienia drgań SDS2 / Prowadzenie kabli ICCR
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID SL Select RL Air, Oś 15x110mm Maxle Stealth / 44mm offset / stożkowa rura sterowa, Blokada / Regulacja odbicia
  • Przerzutka tylna: SRAM X01 Eagle AXS / 12 biegów Bezprzewodowy elektroniczny system zmiany biegów
  • Manetki: SRAM GX Eagle AXS Rocker Controller
ROWERY Scott

Mondraker Podium Carbon 29

  • Cena: 18499.00 PLN
  • Opis ramy: Podium 29 Stealth Air Carbon,
  • Widelec/amortyzator przedni: Rockshox SID SL Base RL 29
  • Przerzutka tylna: Sram GX Eagle, Type 3
  • Manetki: Sram Trigger GX Eagle, 12s, X-Actuation 1:1
  • Hamulce: Sram Level TL, 160
ROWERY Mondraker

Orbea OIZ M30

  • Cena: 17999.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Oiz Carbon OMR
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 Float SC Performance
  • Tłumik: Fox i-line DPS Performance
  • Przerzutka tylna: Shimano XT M8100 SGS
  • Manetki: Shimano Deore M6100 I-Spec EV
  • Hamulce: Shimano M6100
ROWERY Orbea

Canyon Exceed CF SLX 8

  • Cena: 17499.00 PLN
  • Waga: 10.18 kg
  • Opis ramy: Canyon Exceed CF SLX
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 Stepcast Performance Elite Remote
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT
  • Manetki: Shimano Deore XT
  • Hamulce: Shimano Deore XT M8110
ROWERY Canyon

Superior XF 929 RC

  • Cena: 16999.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon MTB Race Pro SU-01
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Silver RL R
  • Tłumik: DT Swiss R 232 ONE, 190x45mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO SLX RD-M7100 Shadow Plus
  • Manetki: SHIMANO DEORE SL-M6100-IR RapidFire Plus, 12
  • Hamulce: SHIMANO BL-M4100/BR-MT410
ROWERY Superior

 

 

 

Accent Hero Carbon XT

  • Cena: 16499.00 PLN
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox SID Select+
  • Tłumik: Rock Shox SIDLuxe Select+, 165x40mm Trunninon
  • Przerzutka tylna: Shimano XT M8100
  • Manetki: Shimano XT M8100
  • Hamulce: Shimano XT M8100
ROWERY Accent

LIV Pique 29 1

  • Cena: 16299.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium ALUXX SL, 100mm zawieszenia Maestro, max. szerokość opony 2.25", max. tarcza mechanizmu korbowego 32t
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 Float SC Performance
  • Tłumik: Fox Float DPS Performance 165/45
  • Przerzutka tylna: Shimano SLX M7100, 1x12
  • Manetki: Shimano SLX M7100, 1x12
ROWERY LIV

Corratec Revo BOW SL Pro

  • Cena: 15999.00 PLN
  • Opis ramy: Wyścigowa geometria
  • Widelec/amortyzator przedni: Rockshox SID SL Select
  • Przerzutka tylna: Shimano DEORE XT 12S
  • Manetki: Shimano SLX
  • Hamulce: Shimano SLX
ROWERY Corratec

Fuji SLM 29 2.1

  • Cena: 15465.00 PLN
  • Opis ramy: C10 super-light high-modulus carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 FLOAT 29 Performance SC GRIP,
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT, shadow plus
  • Manetki: Shimano Deore XT, 1 x 12
ROWERY Fuji