Rower górski za 2000 zł

Sprawdź, jakie rowery górskie z kolekcji 2022 znajdziesz na rynku w cenie do 2000 zł. Na co zwrócić uwagę?

Drukuj
Tomasz Makula

Wielu z nas jeszcze przed nadejściem prawdziwej wiosny zamierza dokonać zakupu roweru. W przypadku górala za 2000 zł naszym celem jest kupienie roweru niezawodnego i dopasowanego do naszych potrzeb. Miejmy jednak świadomość, że będą to bardzo podstawowe rowery MTB.

Pytania o rower górski w okolicach 2000 zł często padają w sklepach rowerowych. To kwota, która w mniemaniu wielu klientów stanowi adekwatną sumę do zakupu nowego, porządnego roweru. Niegdyś rzeczywiście tak było, natomiast obecnie ceny znacznie wzrosły i w budżecie między 1500 a 2000 zł - owszem - kupimy rower, będzie to jednak sprzęt absolutnie podstawowy. W tym artykule podpowiadamy, co zwrócić uwagę przy wyborze roweru górskiego na początek. Być może na wstępie poszukiwań swojego roweru potrzebujecie nieco ogólnej wiedzy o tym, jak wybrać rower górski oraz co wyróżnia poszczególne typy rowerów MTB, polecamy tekst: Jak wybrać rower - preferencje i typy sprzętu MTB.

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

Rozmiar koła

W przypadku roweru MTB w kwocie do 2000 zł, jeszcze kilka lat temu trudno było znaleźć konstrukcje na kole innym niż 26". Rynek przyjął jednak większe rozmiary kół z takim entuzjazmem, że dziś rowery z większymi kołami to już standard. Wśród rowerów do 2000 zł dominują maszyny z kołami 27,5". Mniejszość stanowią rowery na kołach 26 i 29 cali. Widać jednak doskonale, że podstawowe rowery nie zamknęły się całkowicie na klasyczne 26", ale z roku na rok takich maszyn jest coraz mniej. Prawda jest taka, że rowery do 2000 zł to maszyny na tyle rekreacyjne, że rozmiar nie kół nie jest decydującym czynnikiem zakupowym. Należy jednak pamiętać, że duże koło poprawia absorpcję drgań, dzięki czemu na takim rowerze jest bardziej komfortowo na wertepach, a dodatkowo zapewnia nam więcej pewności i stabilności w terenie. Małe z kolei jest bardziej zwrotne i zwinne oraz lżejsze. Na pewno 27,5" jest dobrym kompromisem między 26" a 29". 

 

 

Materiał ramy

Jeśli mowa o hardtailach w ustalonej przez nas kwocie, musimy postawić oczywiście na rowery oparte na ramie aluminiowej. Karbonowe, chromowo-molibdenowe, magnezowe czy tytanowe konstrukcje są o wiele droższe. W tym przedziale cenowym ramy aluminiowe są dostatecznie (do rekreacyjnej jazdy) lekkie i sztywne, chociaż tutaj wszystko zależy od technologii używanych przez danego producenta. Oznaczenia na ramach wg ISO dotyczą składu (np.: 6061 – AlMgSiCu, 6262 – AlMgSiPbBi, 7005 – AlZnMgMn). O wytrzymałości mówi zaś m.in. współczynnik Mpa, którego wartość podaje bardzo niewielu producentów. Generalnie jednak, nie przejmujmy się - producenci dbają o kontrolę jakości nad swoimi produktami i nie musimy obawiać się o wytrzymałość ram w kupowanych rowerach. Prędzej obciążeń górską jazdą nie wytrzymać mogą poszczególne elementy jego wyposażenia, aniżeli sam aluminiowy szkielet. 

Sprzętem w założonej kwocie spokojnie możemy wjechać w las, chociaż oczywiście jakość amortyzacji i sztywność będą stały na niższym poziomie niż w bardziej zaawansowanych modelach. Niemniej jednak rower w takiej cenie potrafi już zapewnić przyjemność z jazdy, szczególnie jeśli nie mamy wybitnie wyczynowych ambicji (przynajmniej na początku). Warto zwrócić jednak uwagę na ograniczenia hardtaili. Należą do nich przede wszystkim wibracje tylnego koła przenoszone bezpośrednio na kręgosłup rowerzysty oraz niewielka przyczepność tylnego koła na sztywnych, technicznych podjazdach (dobra technika jest niezbędna), a także podczas hamowania w wyboistym terenie. W przypadku hardtaila do 2000 zł warto zwrócić uwagę na kilka elementów wyposażenia roweru.

 

 

Amortyzacja

Amortyzowany widelec to element, na który w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę. Wybór na rynku jest bardzo duży, a różnice pomiędzy poszczególnymi modelami skupiają się w obrębie właściwości systemu tłumiącego, konstrukcji i wagi. W rekreacyjnych rowerach MTB skok wynosi zazwyczaj 80 - 100mm. Rodzajów amortyzatorów jest kilka. Ze względu na wykorzystywane elementy tłumiące i resorujące możemy wyodrębnić widelce sprężynowe, elastomerowe, elastomerowo-sprężynowe, olejowo-sprężynowe, powietrzne i olejowo-powietrzne. W tańszych góralach montowane są zazwyczaj te sprężynowe lub elastomerowe. Ostateczny wybór zależy od konkretnego modelu roweru i najlepiej w tym względzie doradzić się kompetentnego sprzedawcy lub rowerowego kolegi. Szerzej o amortyzacji w MTB pisaliśmy w tekście: Amortyzacja niejedno ma imię. Miło, jeśli na pokładzie będzie blokada skoku amortyzatora. Jego utwardzenie przydaje się szczególnie na podjazdach oraz podczas jazdy na stojąco.

Jaki osprzęt?

Ważnym elementem jest także dobór przełożeń. W tej klasie sprzętu mniej istotna jest jakość przerzutek, a bardziej sam rozstaw zębatek kasety i ilość zębów w tarczach. Dla początkujących rowerzystów górskich producenci stosują zestawienie z 3-blatami, gdzie największa tarcza to 42 zęby, środkowa 32, a najmniejsza 24. Często stosuje się też korby z blatami 40//30/22 zęby.  Do takiego zestawienia pasować będzie kaseta 11-32 lub 11-34T. W tym przedziale cenowym zazwyczaj mamy do czynienia z napędami 7-rzędowymi. Jeśli chodzi o same komponenty, to warto zwrócić uwagę na pochodzenie wszystkich części. Często producenci eksponują wysoką grupę w przerzutce tylnej (najbardziej rzucającej się w oczy), podczas gdy pozostałe komponenty pochodzą z niższych grup osprzętu. Grupy osprzętu, jakie spotykamy w tym przedziale cenowym często są wymieszane, natomiast najczęściej w specyfikacjach napotykamy produkty Shimano Tourney, znacznie rzadziej lepszą grupę Altus. Spodziewajmy się więc napędu 3x7 Shimano Tourney. Jeśli chodzi o mechanizmy korbowe dominują tańsze modele Shimano oraz marki SR Suntour. 

Jeszcze jedna ważna uwaga - o ile to możliwe, kupujcie rowery z kasetą, a nie nakręcanym wolnobiegiem. Gdy rower ma nakręcany wolnobieg, to skutecznie uniemożliwi Wam on jego późniejsze modyfikacje (trzeba będzie kupić nowe koło tylne, aby przejść na 8 i więcej przełożeń). To o tyle istotne, że nakręcany wolnobieg jest rozwiązaniem archaicznym, choć nadal spotykanym i stosowanym w podstawowych rowerach.

 

 

 
 

 

 

Hamulce to nie mniej istotny komponent roweru. W badanym segmencie cenowym standardem są szczękowe v-brake'i. Zdarzają się też mechaniczne tarczówki. Oba systemy odbiegają jakością hamowania od modeli hydraulicznych. V-brake'i hamują dobrze i nie wymagają dużej siły do obsługi klamek, a przy tym są lżejsze, więc cały rower może mniej ważyć. Z kolei tarcze lepiej działają zimą oraz w mokrych warunkach. Sami musicie więc odpowiedzieć sobie, czego konkretnie potrzebujecie.

Niemniej istotny jest dobór siodełka. W góralu najlepiej sprawdza się wąskie, sportowe i twarde siodełko. Unikajmy z pewnością szerokich, żelowych "kanap", które skutecznie zniechęcą nas do jazdy już po pierwszym treningu. Przy okazji zakupu roweru ze sportowym siodłem warto od razu zaopatrzyć się w specjalne spodenki kolarskie z wkładką. Ważnym elementem bezpośredniego kontaktu z rowerem są gripy. Najlepiej jeśli będą one zamykane (wersja lock on), ponieważ nie będą obracały się na kierownicy w trakcie jazdy.

W przypadku pedałów wybór jest ułatwiony, ponieważ z reguły w rowerze są jakieś podstawowe plastikowe lub metalowe modele. Najlepiej więc zdecydować się od razu na ich wymianę. Jeśli chcemy jeździć w zwykłych butach, szukajmy modeli pedałów platformowych z dużą powierzchnią podparcia buta oraz zapewniających, że obuwie nie będzie ślizgać się po pedałach. Alternatywnie możemy pokusić się o przejście na zestaw pedałów zatrzaskowych i butów SPD (to jakie pedały do MTB wybrać opisujemy tutaj: klik). Komfort jazdy i efektywność pedałowania są zdecydowanie większe niż w standardowych platformach. Jeśli wahamy się pomiędzy kupnem pedałów zatrzaskowych a pierwszych ciuchów kolarskich, to naszym zdaniem warto postawić na pedały, a w ubrania doposażyć się w kolejnym kroku.

Co na rynku?

W ofercie polskich dystrybutorów znajdziecie trochę modeli MTB w przedziale cenowym 1500 - 2000 zł. Na kolejnych stronach przedstawiamy po jednym modelu na rok 2022 z oferty każdego producenta. Przegląd rynku zrealizowaliśmy przy pomocy Katalogu Rowerowego

 

 

 

Rockrider ST 530 MDB

  • Cena: 1999.00 PLN
  • Waga: 13.80 kg
  • Opis ramy: aluminium.
  • Widelec/amortyzator przedni: Rockrider U-FIT.
  • Przerzutka tylna: Microshift Advent
  • Ilość blatów i koronek: '1x9
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Manetki: Microshift
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Rockrider

CTM REIN 1.0

  • Cena: 1949.00 PLN
  • Waga: 14.20 kg
  • Opis ramy: Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCE28
  • Przerzutka przednia: Shimano FD-TY500
  • Przerzutka tylna: Shimano RD-TY500
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Manetki: Shimano STEF5002/7 sp.
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY CTM

Romet RAMBLER R7.1

  • Cena: 1949.00 PLN
  • Waga: 15.90 kg
  • Opis ramy: alu 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCE DS.
  • Przerzutka przednia: Shimano Tourney
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Manetki: Shimano ST-EF500
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Romet

Tabou BLADE 29 1.0

  • Cena: 1899.00 PLN
  • Opis ramy: aluminiowa
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR XCE
  • Przerzutka przednia: SHIMANO TOURNEY TY-700
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS M310
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: SHIMANO ST-EF500
ROWERY Tabou

Saveno Carrera 2.0 DISC

  • Cena: 1799.00 PLN
  • Widelec/amortyzator przedni: Zoom 565D
  • Przerzutka przednia: Shimano FD-TY300
  • Przerzutka tylna: Shimano RD-TY310
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Manetki: Shimano SL-M315
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Saveno

Kross HEXAGON 2.0

  • Cena: 1799.00 PLN
  • Opis ramy: ALUMINIUM PERFORMANCE
  • Widelec/amortyzator przedni: KROSS
  • Przerzutka przednia: SHIMANO TOURNEY TY300
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS M310
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Rozmiar kół: 26"
  • Manetki: SHIMANO EF41
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Kross

Northtec Sorang 26’’ VB

  • Cena: 1799.00 PLN
  • Waga: 13.90 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCE 28 A P26
  • Przerzutka przednia: Shimano FD-TY500
  • Przerzutka tylna: Shimano TOURNEY RDTY300
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Rozmiar kół: 26"
  • Manetki: Shimano STEF-500
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Northtec