Rower górski za 2000 zł

Sprawdź, jakie rowery górskie z kolekcji 2021 znajdziesz na rynku w cenie do 2000 zł. Na co zwrócić uwagę?

Tomasz Makula

Wielu z nas jeszcze przed nadejściem prawdziwej wiosny zamierza dokonać zakupu roweru. W przypadku górala za 2000 zł naszym celem jest kupienie roweru niezawodnego i dopasowanego do naszych potrzeb. Miejmy jednak świadomość, że będą to bardzo podstawowe rowery MTB.

Rower górski w okolicach 2000 zł dla wielu z nas był punktem wyjścia do świata nieco bardziej zaawansowanych konstrukcji - poniżej kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę przy wyborze roweru górskiego na początek. Być może na wstępie poszukiwań swojego roweru potrzebujecie nieco ogólnej wiedzy o tym, jak wybrać rower górski oraz co wyróżnia poszczególne typy rowerów MTB, polecamy tekst: Jak wybrać rower - preferencje i typy sprzętu MTB.

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

Rozmiar koła

W przypadku roweru MTB w kwocie do 2000 zł, jeszcze kilka lat temu trudno było znaleźć konstrukcje na kole innym niż 26". Rynek przyjął jednak większe rozmiary kół z takim entuzjazmem, że dziś rowery z kołami 27,5" oraz 29" to już standard. Wśród rowerów do 2000 zł dominują maszyny z kołami 650B oraz 29", tych pierwszych jest odrobinę więcej, ale można uznać, że rynek podzielony jest po połowie, ponieważ różnica jest minimalna. Podstawowe rowery nie zamknęły się całkowicie na klasyczne 26", ale z roku na rok takich maszyn jest coraz mniej. Prawda jest taka, że rowery do 2000 zł to maszyny na tyle rekreacyjne, że rozmiar nie kół nie jest decydującym czynnikiem zakupowym. Należy jednak pamiętać, że duże koło poprawia absorpcję drgań, dzięki czemu na takim rowerze jest bardziej komfortowo na wertepach, a dodatkowo zapewnia nam więcej pewności i stabilności w terenie. Małe z kolei jest bardziej zwrotne i zwinne oraz lżejsze. Na pewno 27,5" można śmiało polecać osobom do wzrostu około 170 cm, natomiast wyższym użytkownikom - zważywszy proporcje między rowerem, a rowerzystą - polecamy już koła 29-calowe. 

 

 

Materiał ramy

Jeśli mowa o hardtailach w ustalonej przez nas kwocie, musimy postawić oczywiście na rowery oparte na ramie aluminiowej. Karbonowe, chromowo-molibdenowe, magnezowe czy tytanowe konstrukcje są o wiele droższe. W tym przedziale cenowym ramy aluminiowe są dostatecznie lekkie i sztywne, chociaż tutaj wszystko zależy od technologii używanych przez danego producenta. Oznaczenia na ramach wg ISO dotyczą składu (np.: 6061 – AlMgSiCu, 6262 – AlMgSiPbBi, 7005 – AlZnMgMn). O wytrzymałości mówi zaś m.in. współczynnik Mpa, którego wartość podaje bardzo niewielu producentów. Generalnie jednak, nie przejmujmy się - producenci dbają o kontrolę jakości nad swoimi produktami i nie musimy obawiać się o wytrzymałość ram w kupowanych rowerach. Prędzej obciążeń górską jazdą nie wytrzymać mogą poszczególne elementy jego wyposażenia, aniżeli sam aluminiowy szkielet. 

Sprzętem w założonej kwocie spokojnie możemy wjechać w las, chociaż oczywiście jakość amortyzacji i sztywność będą stały na niższym poziomie niż w bardziej zaawansowanych modelach. Niemniej jednak rower w takiej cenie potrafi już zapewnić przyjemność z jazdy, szczególnie jeśli nie mamy wybitnie wyczynowych ambicji (przynajmniej na początku). Warto zwrócić jednak uwagę na ograniczenia hardtaili. Należą do nich przede wszystkim wibracje tylnego koła przenoszone bezpośrednio na kręgosłup rowerzysty oraz niewielka przyczepność tylnego koła na sztywnych, technicznych podjazdach (dobra technika jest niezbędna), a także podczas hamowania w wyboistym terenie.

W przypadku hardtaila do 2000 zł warto zwrócić uwagę na kilka elementów wyposażenia sprzętu.

 

 

Amortyzacja

Amortyzowany widelec to element, na który w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę. Wybór na rynku jest bardzo duży, a różnice pomiędzy poszczególnymi modelami skupiają się w obrębie właściwości systemu tłumiącego, konstrukcji i wagi. W rowerach toczących się na kołach 26 i 27,5-calowych skok wynosi zazwyczaj 80-120mm, w twentyninerach odpowiednio mniej, zazwyczaj 80-100mm. Rodzajów amortyzatorów jest kilka. Ze względu na wykorzystywane elementy tłumiące i resorujące możemy wyodrębnić widelce sprężynowe, elastomerowe, elastomerowo-sprężynowe, olejowo-sprężynowe, powietrzne i olejowo-powietrzne. W tańszych góralach montowane są zazwyczaj te sprężynowe lub elastomerowe, rzadko zdarzają się modele wykorzystujące bardziej zaawansowane technologie. Ostateczny wybór zależy od konkretnego modelu roweru i najlepiej w tym względzie doradzić się kompetentnego sprzedawcy lub rowerowego kolegi. Szerzej o amortyzacji w MTB pisaliśmy w tekście: Amortyzacja niejedno ma imię. Miło, jeśli na pokładzie będzie blokada skoku amortyzatora. Jego utwardzenie przydaje się szczególnie na podjazdach oraz podczas jazdy na stojąco.

Jaki osprzęt?

Ważnym elementem jest także dobór przełożeń. W tej klasie sprzętu mniej istotna jest jakość przerzutek, a bardziej sam rozstaw zębatek kasety i ilość zębów w tarczach. Dla początkujących rowerzystów górskich producenci stosują zestawienie z 3-blatami, gdzie największa tarcza to 42 zęby, środkowa 32, a najmniejsza 24. Taki układ zębatek widać najcześciej w rowerach na kołach 27,5". W przypadku kół 29", z racji twardszego przełożenia, które wynika z większego obwodu koła, stosuje się przeważnie korby z blatami 40//30/22 zęby.  Do takiego zestawienia pasować będzie kaseta 11-32 lub 11-34T. W tym przedziale cenowym zazwyczaj mamy do czynienia z napędami 8-, czasami 9-rzędowymi. Jeśli chodzi o same komponenty, to warto zwrócić uwagę na pochodzenie wszystkich części. Często producenci eksponują wysoką grupę w przerzutce tylnej (najbardziej rzucającej się w oczy), podczas gdy pozostałe komponenty pochodzą z niższych grup osprzętu. Grupy osprzętu jakie spotykamy w tym przedziale cenowym często są wymieszane, natomiast często w specyfikacjach napotykamy produkty Shimano Tourney i Altus, czasem nieco wyższą grupę Shimano Acera. Spodziewajmy się więc najczęściej systemu 3x7 lub 3x8. Jeśli chodzi o mechanizmy korbowe dominują tańsze modele Shimano oraz marki SR Suntour. 

Jeszcze jedna ważna uwaga - kupujcie rowery z kasetą, a nie nakręcanym wolnobiegiem. W omawianym segemncie większość ma kasety zębatek, ale gdyby rower o 7-biegach z tyłu wyposażony był właśnie w nakręcany wolnobieg, to skutecznie uniemożliwi Wam on jego późniejsze modyfikacje (trzeba będzie kupić nowe koło tylne, aby przejść na 8 i więcej przełożeń). To o tyle istotne, że nakręcany wolnobieg jest rozwiązaniem archaicznym, choć nadal spotykanym i stosowanym w podstawowych rowerach.

 

 

 
 

 

 

Dobór hamulców powinien być uzależniony od charakterystyki naszej jazdy. Jeśli często poruszamy się w górskim terenie, w zróżnicowanych warunkach pogodowych, to wybór powinien paść na hamulce tarczowe. Połowa modeli w tej cenie wyposażona jest w wersje hydrauliczne, które charakteryzują się dużo lepszą modulacją i siłą niż odmiana mechaniczna, w takie właśnie celujmy! Jeśli natomiast w trudny teren wybieramy się rzadko i najczęściej przy dobrej pogodzie, to może warto zastanowić się nad klasycznymi hamulcami v-brake, które nie tylko zmniejszą wagę sprzętu, ale również pozwolą na wybór wyższej wersji innych komponentów, gdyż są tańsze od tarczówek. Mechaniczne tarcze stawiamy na równi z V-brake'ami - wystarczą jeśli naszym terenem do jazdy MTB są płaskie lasy lub niewielkie pagórki. Jeśli chcemy spróbować gór lepiej szukać modeli na hydraulice. 

Niemniej istotny jest dobór siodełka. W góralu najlepiej sprawdza się wąskie, sportowe i twarde siodełko. Unikajmy z pewnością szerokich, żelowych "kanap", które skutecznie zniechęcą nas do jazdy już po pierwszym treningu. Przy okazji zakupu roweru ze sportowym siodłem warto od razu zaopatrzyć się w specjalne spodenki kolarskie z wkładką. Ważnym elementem bezpośredniego kontaktu z rowerem są gripy. Najlepiej jeśli będą one zamykane (wersja lock on), ponieważ nie będą obracały się na kierownicy w trakcie jazdy.

W przypadku pedałów wybór jest ułatwiony, ponieważ z reguły w rowerze są jakieś podstawowe plastikowe lub metalowe modele. Najlepiej więc zdecydować się od razu na ich wymianę. Jeśli chcemy jeździć w zwykłych butach, szukajmy modeli pedałów platformowych z dużą powierzchnią podparcia buta oraz zapewniających, że obuwie nie będzie ślizgać się po pedałach. Alternatywnie możemy pokusić się o przejście na zestaw pedałów zatrzaskowych i butów SPD (to jakie pedały do MTB wybrać opisujemy tutaj: klik). Komfort jazdy i efektywność pedałowania są zdecydowanie większe niż w standardowych platformach. Jeśli wahamy się pomiędzy kupnem pedałów zatrzaskowych a pierwszych ciuchów kolarskich, to naszym zdaniem warto postawić na pedały, a w ubrania doposażyć się w kolejnym kroku.

Polecane przez redakcję

Poniżej znajdziecie pozycję wyróżnioną przez redakcję bikeWorld.pl, którą naszym zdaniem cechuje dobry stosunek ceny do jakości zarówno oferowanych podzespołów, jak i całokształtu. Co tym razem zwróciło naszą uwagę?

 

Tabou BLADE 29 2.0

Tabou to polski producent o stosunkowo niedługim rynkowym stażu, jednak to jak skutecznie rodzima marka zyskuje na popularności robi na nas ogromne wrażenie. Jaki jest przepis na sukces Tabou? To proste - oferować po prostu uczciwe specyfikacje i wyróżniać się na tle konkurencji w kwestii stosunku ceny do jakości. Doskonałym tego przykładem może być model Blade 29 2.0 - jego aluminiowa rama wyróżnia się przede wszystkim zastosowaniem stożkowej głowy ramy, która zwiększa sztywność przodu roweru i w budżecie do 2000 zł nie jest często spotykana - szczególnie w sezonie 2021, kiedy to rowery zdrożały globalnie. Do ramy Blade'a możemy przykręcić też bagażnik, jeśli będziemy mieli potrzebę zaadaptować ten model do bardziej użytkowych celów lub nawet na sakwiarskie wycieczki. Drugim mocnym punktem Blade'a jest specyfikacja - Tabou nie kombinuje i nie szuka na oślep oszczędności, oferując sprawdzone podzespoły. Napęd zbudowano na kombinacji produktów Shimano Tourney, Altus i Acera (konfiguracja 3x8) - to podstawowe części, jednak sprawdzone i dobrze współpracujące ze sobą, co zapewnia po prostu poprawne działanie. Tu nie ma wielkiej filozofii - napęd ma po prostu działać bezproblemowo i Tabou udało się to osiągnąć. Idąc dalej mamy też do dyspozycji hydrauliczne hamulce tarczowe. Charakter roweru wpisuje się w grono podręcznikowych rowerów górskich o bardziej komfortowym, rekreacyjnym charakterze. Nie zmienia to jednak faktu, że Blade 2.0 na tle konkurencji pozytywnie się wyróznia, a rekomendacja tego modelu nie budziła naszych wątpliwości ani przez chwilę.

  • Cena: 1899.00 PLN
  • Rama: Aluminium (stery taperowane)
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR XCT / 100 mm
  • Przerzutka przednia: SHIMANO TOURNEY TY-700
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M360
  • Mechanizm korbowy: SHIMANO TOURNEY TY301 / 42/34/24T
  • Kaseta: SHIMANO ALTUS HG200 / 12-32T
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
ROWERY Tabou

 

Co na rynku?

W ofercie polskich dystrybutorów znajdziecie szeroki wachlarz modeli MTB w przedziale cenowym 1500 - 2000 zł. Na kolejnych stronach przedstawiamy po jednym modelu na rok 2021 z oferty każdego producenta. Przegląd rynku zrealizowaliśmy przy pomocy Katalogu Rowerowego

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły