Materiał zawiera treści reklamowe

Aluminiowe rowery do enduro

Jaki rower enduro wybrać? Przeglądamy aluminiowe konstrukcje z kolekcji na 2023 rok.

Drukuj
Tomasz Makula

Do mocnego szaleństwa na szlakach i ścieżkach dobrze jest zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. Taki, który pozwoli nam pokonywać wymagające odcinki specjalne oraz eksplorować nieznane tereny. Tym razem na celownik bierzemy aluminiowe fulle do enduro.

Rowery typu enduro przez szeroką rzeszę riderów doceniane są przede wszystkim za wszechstronność. Na tego typu sprzęcie pokonamy bardzo trudne odcinki zjazdowe, a jednocześnie damy radę bez większego problemu (i wypychania roweru) podjechać góry z których chcemy pozjeżdżać. Oczywiście jeszcze bardziej ,,uniwersalne" są rowery z kategorii trail (ścieżkowce), jednak to właśnie na enduro można naprawdę ostro poszaleć na zjazadch oraz odważnie odrywać się od ziemi

 

 

Jakie zawieszenie?

Pod uwagę bierzemy jedynie fulle, na rynku teoretycznie są też maszyny typu HT, ale jeśli mowa o prawdziwym atakowaniu zjazdów, nie obejdzie się bez pełnego zawieszenia. Jednym z najważniejszych elementów w rowerze do enduro jest zawieszenie. To ono odpowiada za pokonywanie przeszkód i płynność jazdy. Musi zostać odpowiednio skonstruowane przez producenta oraz właściwie zestrojone z damperem, tak aby charkterystyka jego pracy była płynna, czuła, a jednocześnie oferowała progresję w końcowej fazie ugięcia. Duży skok pomoże pokonać wszystkie napotkane przez nas nierówności orwz wybrać ewentualne duże błędy i niedoloty. Mamy do wyboru zawieszenie czterozawiasowe, jednozawiosowe oraz te z wirtualnym punktem obrotu. O każdym z nich pisaliśmy w naszym poradniku: Wybór roweru enduro, który powinien rozwiać wszystkie wątpliwości. Rowery enduro cechuje skok zawieszenia od 150 mm do 170 mm (może być trochę więcej i wtedy wiele osób mówi już o czymś w rodzaju "super enduro"). Ważne, aby zawieszenie było dobrze odizolowane od pracy napędu (wyeliminowanie tzw. kopania korb) i pracowało efektywnie podczas dohamowań, co pozwoli zachować nam cały czas kontrolę nad rowerem. Czułe i dobrze skrojone zawieszenie pozwoli nam czuć lepiej ścieżkę i łatwiej pokonywać przeszkody. Po prostu jechać szybciej, pewniej i bezpieczniej.

Geometria

Parametrem bezpośrednio współgrającym z zawieszeniem jest geometria, która jest kluczowa w segmencie enduro. W tej kategorii rowery w ostatnich latach przeszły istną rewolucję, a poszczególni producenci mają często bardzo różniące się wizje optymalnych rozwiązań w tej kwestii. Recepta na nowoczesny rower enduro jest prosta - ma on posiadać płaski kąt głowy ramy (okolice 64-65 stopni), nisko osadzony suport, dużą bazę kół i duży reach, co znacząco poprawia stabilność prowadzenia na stromych i trudnych szlakach oraz na dużych prędkościach. Kropkę nad i stawiać ma długa górna rura oraz kokpit z krótkim mostkiem dopełniające progresywną geometrię. Taki zestaw pozwoli na pewne prowadzenie roweru nawet podczas ostrej rąbanki w dół. 

 

 

Wyposażenie

Poza geometrią, budową ramy i zawieszenia, u podstaw wyposażenia skutecznej endurówki stoi dobry widelec i damper - chcąc jeździć enduro powinny to być amortyzatory powietrzne, a jeśli chodzi o widelec to przy 160 mm skoku liczy się także średnica jego goleni (im większa, tym widelec powinien być bardziej sztywny bocznie). Sztywna oś kół z przodu w standardzie Boost i widelec z rurą taperowaną to dziś w omawianym segmencie już standard. 

Sztyca regulowana - to także punkt obowiązkowy na liście wyposażenia. Dropper pozwoli bez zsiadania z roweru opuścić siodło na potrzeby zjazdu. Jeśli jednak Wasz budżet nie pozwala na zakup modelu z windą, to warto wyposażyć się chociaż w zacisk z mechanizmem szybkozamykającym, aby uniknąć na szlaku konieczności używania imbusa do zniżenia siodła.

 

 

Oczywiście jest też napęd. W ostatnich latach popularność w enduro zyskały napędy 1x12 - zarówno Shimano, jak i SRAM  mają w ofercie szeroką kolekcję takich napędów, a do tego oba mają naprawdę dużą rozpiętość przełożeń. Obecnie 12 biegów u SRAM-a znajdziemy nawet na niskim poziomie cenowym - wszystko za sprawą grupy SX, a u Shimano dzięki grupie Deore. Układ napędu 1x12 zapewnia szerokie spektrum przełożeń i upraszcza znacząco obsługę biegów (mamy tylko jedną manetkę), co w ciężkim terenie ma znaczenie. W znakomitej większości rowerów enduro znajdziemy więc napędy 1x12. Jeśli chodzi o hydrauliczne hamulce tarczowe, to do enduro stosuje się najczęściej warianty czterotłoczkowe, sporo maszyn ma więc Sramowskie Avidy lub hamulce z grup Shimano - Deore / SLX / XT - w czterotłoczkowych wariantach do enduro. 

Szukając roweru enduro nie zapomnijcie także o rzuceniu okiem na koła - polecamy wybierać te, które są gotowe pod system tubeless i mają szerokie felgi - te zapewniają lepszy docisk w zakrętach, lepsze układanie się opon oraz zmniejszają ryzyko dobicia. Opony z kolei muszą być odpowiednio wytrzymałe, najlepiej celować w modele z podwójną ścianką. Cienkie (na ściankach) i lekkie opony wspaniale podjeżdżają oraz znacząco obniżają masę roweru, ale łatwo pociąć je na szlaku pokonywanym ,,pełnym piecem".

 

 

 

Rozmiar koła - co wybrać?

Pamiętamy jak dziś dyskusję na temat wyboru koła 26" lub 27,5". Dziś koła 26" są już reliktem przeszłości i spotykamy je głównie w tanich rowerach rekreacyjnych, chociaż jeszcze niedawno śmigały na trasach we wszystkich typach rowerów. Obecnie w enduro spotkamy przede wszystkim koła 29", choć w tej dyscyplinie nadal dobrze mają się też 27,5" oraz coraz popularniejszy system mullet. Ten ostatni to kombinacja koła 29" z przodu i 27,5" z tyłu. 

Co na rynku? 

Na kolejnych stronach znajdziecie przegląd rynku rowerów enduro - od tych najtańszych, po konstrukcje bardziej zaawansowane. Wszystkie rowery łączy budulec ramy, czyli aluminium. Przedstawione modele nie należą do kategorii tych najdroższych, raczej zebraliśmy w niej rowery enduro dla początkujących. Aczkolwiek w przypadku pełnozawieszonych endurówek trzeba liczyć się z tym, że to wydatek co najmniej około 10 000 zł. Za tyle możemy już szukać podstawowego, choć w miarę kompletnego roweru enduro. Mamy tu na myśli sprzęt, który pozwoli pobawić się na szlaku i mający droppera na pokładzie. Za około 15 000 zł wybór jest już znacznie szerszy, a rowery bardziej zaawansowane.

W dalszej części artykułu znajdziecie aluminiowe fulle do enduro z kolekcji na rok 2023, po jednym modelu od każdego z producentów. Przegląd zrealizowaliśmy w oparciu o Katalog Rowerowy.

 

Dartmoor Blackbird Intro 29

  • Cena: 8299.00 PLN
  • Waga: 15.65 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: X-Fusion Trace 36 RC 29"
  • Skok widelca: 160 mm
  • Tłumik: X-Fusion O2 Pro R
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Przerzutka tylna: Microshift AdventX RD-M6205GM
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Vee Tire Flow Snap 29x2.35
  • Manetki: Microshift AdventX SL-M9605-R
  • Hamulce: Magura MT Thirty
ROWERY Dartmoor

Romet DAGGER 1

  • Cena: 10499.00 PLN
  • Waga: 15.30 kg
  • Opis ramy: 6061 X-lite Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: X-Fusion MQ Queen
  • Skok widelca: 150 mm
  • Tłumik: X-Fusion RL
  • Skok tylnego zawieszenia: 150 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore RDM-6100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Michelin Wild Enduro Gum-X 29×2,4
  • Manetki: Shimano Deore SLM6100 I-Spec 12
ROWERY Romet

Rock Machine Blizzard 50-297

  • Cena: 11999.00 PLN
  • Waga: 16.10 kg
  • Opis ramy: Alu Al-6061 T6
  • Widelec/amortyzator przedni: DVO Diamond D3
  • Skok widelca: 160 mm
  • Tłumik: DVO Jade R Coil
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE RD-M5100 Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
  • Manetki: SHIMANO DEORE SL-M5100-IR RapidFire Plus, 11
  • Hamulce: SHIMANO BL-MT4100/BR-MT420, 180
ROWERY Rock Machine

Octane One OMG EVO

  • Cena: 11999.00 PLN
  • Waga: 14.80 kg
  • Opis ramy: 6061 aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: Marzocchi, BOMBER Z22021 29
  • Skok widelca: 150 mm
  • Tłumik: RS-Monarch RL-C3 Debonair, 200x51
  • Skok tylnego zawieszenia: 150 mm
  • Przerzutka tylna: Sram NX Eagle /12
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Maxxis Rekon 29x2.4"
  • Manetki: Sram NX Eagle/ 12
ROWERY Octane One

CTM SCROLL

  • Cena: 13759.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox 35 SILVER TK, SA
  • Skok widelca: 160 mm
  • Tłumik: RockShox Deluxe Select+ RT (205x65)
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M5100
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: WTB Vigilante Comp 29x2,3"
  • Manetki: Shimano Deore SL-M5100/11sp.
  • Hamulce: Shimano MT420 / SMRT54M
ROWERY CTM

GT Force Comp

  • Cena: 13999.00 PLN
  • Opis ramy: Force Alloy 27.5"
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Lyrik Select RC
  • Skok widelca: 160 mm
  • Tłumik: RockShox Deluxe Select+ RT
  • Skok tylnego zawieszenia: 150 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Manetki: SRAM SX Eagle
  • Hamulce: Shimano MT420, 4 tłoczkowe, hydro disc, 203/180mm
ROWERY GT

Marin Alpine Trail 7

  • Cena: 13999.00 PLN
  • Opis ramy: zawieszemie MultiTrac
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Yari RC, 29”
  • Skok widelca: 160 mm
  • Tłumik: Rock Shox Deluxe Select + RT,
  • Skok tylnego zawieszenia: 150 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore, 12
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Vee Tire Flow Snap, 29x2.6”
  • Manetki: Shimano Deore, 12
ROWERY Marin

Fuji Rakan 29 LT 1.5

  • Cena: 14099.00 PLN
  • Opis ramy: Fuji A6-SL super-butted alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Yari RC 29 DebonAir
  • Skok widelca: 170 mm
  • Tłumik: RockShox Super Deluxe Coil Select
  • Skok tylnego zawieszenia: 150 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: SRAM SX Eagle, 1 x 12
ROWERY Fuji

Merida ONE-SIXTY 500

  • Cena: 15999.00 PLN
  • Opis ramy: 171 mm skoku zawieszenia z tyłu dla konfiguracji mullet / 162 mm dla kół 29"
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Yari RC
  • Skok widelca: 170 mm
  • Tłumik: RockShox Deluxe Select+
  • Skok tylnego zawieszenia: 170 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore M6100 Shadow+
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
  • Manetki: Shimano Deore M5100
  • Hamulce: Shimano Deore M6120
ROWERY Merida

NS bikes DEFINE AL 160

  • Cena: 15999.00 PLN
  • Waga: 15.10 kg
  • Opis ramy: AL6061-T6 + AL6066-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox 35 Gold RL
  • Skok widelca: 160 mm
  • Tłumik: Marzocchi Bomber CR Trunnion 205x65, S-400, M-450, L-500 lbs/in
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore M6100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Opony: Schwalbe Dirt Reynolds BikePark 27.5x2
  • Manetki: Shimano Deore M6100
  • Hamulce: Shimano MT410
ROWERY NS bikes

R Raymon FullRay 150 9.0

  • Cena: 16490.00 PLN
  • Waga: 15.30 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox 35 Gold RL
  • Skok widelca: 150 mm
  • Tłumik: RockShox Deluxe Select+, Air
  • Skok tylnego zawieszenia: 150 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM GX Eagle, 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: SRAM GX Eagle
  • Hamulce: SRAM Level T
ROWERY R Raymon

KTM PROWLER 1964

  • Cena: 16499.00 PLN
  • Waga: 16.90 kg
  • Opis ramy: Prowler 29" Alu 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox 35 Silver TK 29
  • Skok widelca: 160 mm
  • Tłumik: FOX Float X Performance 230x65
  • Skok tylnego zawieszenia: 150 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle 12
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Conti Trail King 60-622
  • Manetki: SRAM SX Eagle Trigger
ROWERY KTM

Scott Genius 940

  • Cena: 17099.00 PLN
  • Waga: 15.80 kg
  • Opis ramy: Genius Aluminium 6061, regulowany kąt główki
  • Widelec/amortyzator przedni: Marzocchi Z2 Air Rail
  • Skok widelca: 150 mm
  • Tłumik: X-Fusion NU DE 5 RLX Trunnion
  • Skok tylnego zawieszenia: 150 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM NX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Maxxis Dissector / 2.6”
  • Manetki: SRAM SX Eagle Trigger
  • Hamulce: Shimano MT501
ROWERY Scott

Cube Stereo ONE77 Pro

  • Cena: 17199.00 PLN
  • Waga: 15.90 kg
  • Opis ramy: HPA Advanced Hydroform
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 38 Float Performance GRIP
  • Skok widelca: 170 mm
  • Tłumik: Fox Float X2, 230x65mm,
  • Skok tylnego zawieszenia: 170 mm
  • Przerzutka tylna: Sram GX Eagle™, 12
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Sram NX Eagle™ Trigger
ROWERY Cube

Giant REIGN 2

  • Cena: 17799.00 PLN
  • Waga: 16.20 kg
  • Opis ramy: Aluminium ALUXX-SL, zintegrowany schowek w dolnej rurze, max. rozmiar opony 2.5", max. rozmiar tarczy korbowodu 36T, osłona dolnej rury, osłona przed łańcuchem
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Yari RC
  • Skok widelca: 170 mm
  • Tłumik: RockShox Deluxe Select+
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano SLX RD-M7100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6100
ROWERY Giant

Orbea OCCAM H20 LT

  • Cena: 18999.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Occam Hydro
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 36 Float Performance
  • Skok widelca: 150 mm
  • Tłumik: Fox FLOAT X Performance
  • Skok tylnego zawieszenia: 150 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano SLX M7100 SGS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Maxxis Minion DHF 2.50" FB 60 TPI 3C Maxx Terra Exo TR / Maxxis Dissector 2.40" 60 TPI 3CMaxxTerra Exo TLR
  • Manetki: Shimano SLX M7100 I-Spec EV
  • Hamulce: Shimano M6100
ROWERY Orbea

Norco Sight A3

  • Cena: 19490.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminum All-Mountain
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Yari RC
  • Skok widelca: 160 mm
  • Tłumik: RockShox Super Deluxe Select R
  • Skok tylnego zawieszenia: 150 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M6100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6100-R
ROWERY Norco

Trek Slash 7

  • Cena: 19799.00 PLN
  • Waga: 15.50 kg
  • Opis ramy: Alpha Platinum Aluminium, wbudowany schowek, zwężana główka ramy, Knock Block 2.0, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów Control Freak, osłona rury dolnej, osłona transportowa, wkręcany suport, ISCG 05, sztyca podsiodłowa 34,9 mm, łącznik wahacza ze st
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Yari RC, sprężyna DebonAir, tłumik Motion Control RC, zwężana rura sterowa, przesunięcie 42 mm, Boost110, oś 15 mm Maxle Stealth
  • Skok widelca: 170 mm
  • Tłumik: RockShox Deluxe Select+ RT, 230 mm x 62,5 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT M8100, długi wózek
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Bontrager XR5 Team Issue, przystosowana do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready, stopka z aramidu, 120 tpi, 29 x 2,50”
  • Manetki: Shimano SLX M7100, 12-biegowa
  • Hamulce: 4-tłoczkowe SRAM DB 8, SRAM CenterLine, 6 śrub, zaokrąglone krawędzie, 200 mm
ROWERY Trek

Mondraker Foxy

  • Cena: 20399.00 PLN
  • Opis ramy: Foxy 29 6061 Alloy Stealth Evo
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 36 29 Float GRIP EVOL Rhythm
  • Skok widelca: 160 mm
  • Tłumik: Fox Float DPS LV EVOL Performance
  • Skok tylnego zawieszenia: 150 mm
  • Przerzutka tylna: Sram SX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Maxxis Minion DHF 29x2.5
  • Manetki: Sram Trigger SX Eagle
  • Hamulce: Sram G2 R
ROWERY Mondraker

Whyte T-160 S

  • Cena: 20699.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Lyrik 29
  • Skok widelca: 160 mm
  • Tłumik: RockShox Deluxe Select + RT,
  • Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano M6100 Deore, SGS, Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano M6100 Deore
  • Hamulce: TRP Trail Evo, 4-tłoczkowe, tarcze 203mm
ROWERY Whyte

Specialized Stumpjumper EVO Comp Alloy

  • Cena: 21000.00 PLN
  • Opis ramy: M5 aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX FLOAT 36 Rhythm, S1: 150mm of travel, S2-S6: 160mm of travel
  • Skok widelca: 160 mm
  • Tłumik: FOX FLOAT X Performance
  • Skok tylnego zawieszenia: 150 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM NX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
  • Manetki: SRAM NX Eagle
  • Hamulce: SRAM Code R, 4-tłoczkowe, tarcze 200mm
ROWERY Specialized