Spis treści:
Obcowanie na co dzień z rowerami, za których równowartość możemy kupić sobie niezłej klasy używany samochód, sprawia, że często zapominamy o rowerach dla początkujących. Tymczasem nasi znajomi spoza kolarskiego środowiska, którzy poprzez rower chcą zacząć aktywnie spędzać czas, pytają właśnie o rowery w kwocie oscylującej koło 1500 zł. Kiedy z naszego "zakręconego" rowerowego drzewa zejdziemy na ziemię dostrzeżemy od razu, że dla większości osób rower to po prostu sprzęt użytkowy, który pozwoli nam ciekawie i aktywnie spędzić weekend, uciec na chwilę za miasto, czy po prostu przewieźć nas z punktu A do punktu B. To właśnie dla początkujących stworzyliśmy ten poradnik.
Zobacz również:
- Rower górski do 2000 zł
- Rower górski do 2500 zł
- Rower górski do 3000 zł
- Rower górski do 4000 zł
- Rower górski do 5000 zł
- Rower górski do 6000 zł
- Rower górski do 7000 zł
- Rower górski do 8000 zł
- Rower górski do 9000 zł
- Wyścigowy rower górski do 10 000 zł (XC / maraton)
- Wyścigowy rower górski do 15 000 zł (XC / maraton)
- Wyścigowy rower MTB do 20 000 zł (XC / maraton)
Rower górski do 1500 zł - czego się spodziewać?
Aktualnie za 1,5 tys. zł na pewno nie możemy spodziewać się... cudów. W założonym budżecie możemy nabyć rowery, które będą oparte o absolutnie najtańsze komponenty i najbardziej podstawowe technologie. Górale w omawianym budżecie posłużą nam do jazdy czysto rekreacyjnej, a więc do weekendowych wycieczek i rowerowej rekreacji na asfalcie, szutrze i w lekkim terenie. Nie są to już ,,rowery z marketu", ale także nie można mówić o nich w kontekście ambitnej sportowej jazdy, czy po prostu mocnego katowania po górach. Prawda jest taka, że wyraźny skok ,,na lepsze" będzie nawet nie w rowerach za 2000 zł, a dopiero gdzieś w okolicach 3500 zł.
Rama - aluminium rządzi
Większość tanich górali zbudowano na prostych, aluminiowych ramach typu hardtail. Co warte odnotowania, większość z nich nie powstawało przy użyciu zaawansowanej obróbki aluminium, takich jak chociażby cieniowanie, dlatego konstrukcje te zwykle nie należą do najlżejszych. W dużej mniejszości, ale zdarzają się też rowery oparte o ramy stalowe, które są jeszcze cięższe. Rowery, którym się przyglądamy, ważą zwykle od około 15 do około 16 kg. Oczywiście ramy nie zostały wyposażone w rozwiązania konstrukcyjne znane z rowerów MTB do ścigania, takie jak stożkowe główki ramy czy sztywne osie kół. To nie dziwi, bo jak pisaliśmy we wstępie takie konstrukcje traktowane są rekreacyjnie a nie wyczynowo. Jeśli chcecie poznać więcej szczegółów dotyczących ram samych w sobie zapraszamy do lektury tekstu Rama na wagę złota. Przydatnymi przy poszukiwaniu pierwszego roweru górskiego mogą okazać się także teksty takie jak: Geometria roweru i jej tajniki oraz Dobór rozmiaru roweru.
Rozmiar kół w tanim góralu
Zdecydowana większość rowerów górskich w założonym budżecie stoi na kołach w rozmiarze 26", ewentualnie można trafić jeszcze 27,5". Zaskoczenie? Pewnie większosć z Was myślała, że 26" w świecie MTB już dawno umarła. Otóż zastosowanie mniejszych kół w budżetowych konstrukcjach nie jest tak złym pomysłem. Oczywiście myśląc o ściganiu się dobrze zainwestować w dobrego 29-era, z racji na lepszą przyczepność (większa powierzchnia styku opony z podłożem) oraz na mniejszy kąt natarcia na przeszkody, dzięki któremu 29" wybacza więcej braków w technice i pozwala jechać szybciej. Aby jednak cieszyć się zaletami dużego koła należy zainwestować niemałe pieniądze w zestaw, który będzie odpowiednio sztywny. Z tego powodu w dolnej półce cenowej lepszym rozwiązaniem wydaje się trochę już oldschoolowe 26" i wspomniane 27,5", które przy okazji obniżają też nieco wagę całego roweru.
Wyposażenie
Przeglądając rowery z nieco wyższej półki cenowej, zwykle chwalimy producentów za montaż homogenicznej grupy osprzętu, a więc cenimy jak największą kompletność podzespołów z danej grupy. W rowerach góskich do 1500 zł musimy porzucić takie wymagania na wstępie, wypatrując jedynie jaśniejszych punktów na liście specyfikacji modeli - producenci w celu obniżenia cen rowerów zmuszeni byli bowiem szukać wielu oszczędności, na czym traci wyposażenie. Możemy liczyć najczęściej na napędy 3x7, czy nawet 3x6, czyli podstawową grupę Shimano Tourney.
Amortyzacja
Na specyfikacyjnych listach zdecydowanie królują budżetowe propozycje marki Zoom i Suntour oraz produkty sygnowane logiem producentów. W tej cenie możemy liczyć wyłącznie na amortyzatory sprężynowe, bo amortyzatory powietrzne to już wyższa liga. Niestety widelce montowane tych rowerach upośledzają ich właściowści jezdne w terenie i jedyne co wnoszą to odrobina komfortu. Więcej o systemach amortyzacji przeczytacie w artykule: Amortyzacja niejedno ma imię.
Hamulce V-Brake
W świecie współczesnego MTB hamulce tarczowe to standard i kupując rowery górskie z nieco wyższej półki cenowej wszystkie modele są w nie wyposażone. W przypadku taniego roweru górskiego jest inaczej - tutaj królują klasyczne hamulce szczękowe typu V-brake. Jeśli rower służyć będzie Wam do rekreacji w niezbyt wymagającym terenie hamulce szczękowe absolutnie wystarczą. Tarcze są godne polecenia do jazdy górach, a także w deszczu, zimie i błocie. Innymi słowy, rekreacyjny rower MTB może się bez nich obejść.
Co na rynku?
W dalszej części artykułu prezentujemy wybrane rowery górskie w cenie do 1500 zł, po jednym modelu z kolekcji na rok 2023 od każdego producenta. Przegląd stworzyliśmy w oparciu o Katalog Rowerowy.
Corelli Felix 3
- Cena: 1499.00 PLN
- Waga: 15.50 kg
- Opis ramy: aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: DACRON XCC
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO RD-TY200D
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: 29X2.10
- Manetki: SHIMANO SL-RV200
Rockrider ST 100
- Cena: 1499.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Rockrider
- Skok widelca: 80 mm
- Przerzutka tylna: MICROSHIFT RD-M25;
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Opony: DRY 27,5 x 2,0
- Manetki: MICROSHIFT MS25, ze wskaźnikami przełożeń
Kross Hexagon SK
- Cena: 1399.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium Performance 606
- Widelec/amortyzator przedni: KROSS
- Skok widelca: 80 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO TOURNEY TY300
- Ilość blatów i koronek: '3x6
- Rozmiar kół: 26"
- Opony: WANDA 26X2.1
- Manetki: SHIMANO TX30
Oxfeld XC-2W
- Cena: 1299.00 PLN
- Waga: 14.70 kg
- Opis ramy: aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Oxfeld
- Skok widelca: 80 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Tourney TZ
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Opony: 27,5" x 2.125"
- Manetki: Shimano Revoshift