Jeśli poszukujesz roweru górskiego za kwotę około 10 000 zł, to z pewnością jesteś osobą, która swoją rowerową pasję bierze na poważnie. Powiedzmy wprost – taka kwota wydana na rower sprawi, że większość naszych „nierowerowych” znajomych zacznie się pukać w czoło. Jeśli jednak ktoś siedzi w temacie głębiej, to zdaje sobie sprawę, że właśnie w okolicach tej kwoty zaczynamy mówić o sprzęcie do ścigania, który nadaje się do intensywnej, wyścigowej eksploatacji – jasne wiemy, że sprzęt sam nie jedzie, ale jeśli już poświęcamy na trening swój cały wolny czas, to chyba nikt nie chce, by nieodpowiedni rower kradł nasze ciężko wypracowane Watty. Na co więc zwrócić uwagę, poszukując MTB w założonym budżecie? Czego możemy się po nim spodziewać?
Jeśli nie jesteście przekonani jakiego roweru szukacie, warto przeczytać najpierw nasz ogólny poradnik: Jak wybrać rower – preferencje i typy sprzętu MTB.
Może Cię zainteresować również:
- Rower górski do 1500 zł
- Rower górski do 2000 zł
- Rower górski do 2500 zł
- Rower górski do 3000 zł
- Rower górski do 4000 zł
- Rower górski do 5000 zł
- Rower górski do 6000 zł
- Rower górski do 7000 zł
- Rower górski do 8000 zł
- Rower górski do 9000 zł
- Wyścigowe opony do MTB (XC / maraton)
- Kask na rower w przystępnej cenie
- Jaki kask MTB wybrać (XC / trail / enduro)
- Jakie buty MTB wybrać?
Rama – carbon czy aluminium?
W założonym budżecie możemy spodziewać się zarówno ramy z włókna węglowego, jak i aluminiowej. Zwykle przy karbonowej osprzęt będzie z niższej półki, a w aluminiowej z wyższej. Bez względu na materiał ramy, będą to zaawansowane szkielety, które posiadają szereg obowiązkowych standardów konstrukcyjnych. Posiadają sztywne osie kół Boost, taperowane stery, sztywne węzły suportu PressFit (lub wkręcane - te łatwiej przeserwisujemy). Włókno węglowe oznacza z urzędu stosunkowo niską masę, wysoką sztywnośc boczną i większy komfort jazdy, bo carbon znany jest z bardziej skutecznego (wzlgędem aluminium) tłumienia drgań. Reasumując - jeśli myślicie o ściganiu na poważnie, to wybierajcie raczej ramy z włókna węglowego. Szczególnie, jeśli macie na uwadze doinwestowanie roweru po pewnym czasie i jego ulepszenie. Z kolei jeśli chcecie kupić rower bardziej kompletny o równym poziomie wyposażenia, to spokojnie można pomyśleć o modelu z aluminium.
Jaki rozmiar koła?
Rozmiary kół w rowerach MTB na przestrzeni ostatnich lat ewoluowały na tyle, że jest to temat na osobny artykuł - zatem jeśli chcecie temat zgłębić, przeczytajcie koniecznie: Rozmiary koła w rowerze MTB: jaki wybrać? Obecnie w segmencie wyścigowych hardtaili zdecydowanie najpowszechniejsze są koła 29”, a średnie koła 27,5" stosowane są głównie w rowerach o małych rozmiarach, celem zachowania ich proporcjonalności. Wśród zalet większego koła wymienia się: mniejszy kąt natarcia na przeszkody, przez co łatwiej je pokonać oraz większą powierzchnię styku opony z podłożem, dzięki czemu cieszymy się lepszą przyczepnością.
Amortyzacja
Wśród amortyzatorów w rowerach za około 10 000 zł królują modele powietrzne ze średniej półki - często są to RockShox'y Judy i Recon. Zdarzają się też modele lepsze - choćby RS Reba, czy podstawowe Fox'y 32. Blokada skoku to w propozycjach z tej półki cenowej pozycja obowiązkowa i dostaniemy ją wszędzie, choć nie zawsze z manetki na kierownicy.
Jaki osprzęt – Shimano czy SRAM?
W naszym przedziale cenowym przeważnie otrzymamy solidne wyposażenie ze średniej półki, czyli takie grupy jak nowe Shimano Deore M6100, Shimano SLX M7100, czy Shimano XT M8100, często w różnych kombinacjach. Bywają też rowery na komponentach SRAMa - budżetowym NX Eagle czy nawet jeszcze bardziej podstawowym SX Eagle – to czy wybierzemy Shimano czy SRAM-a to już tak naprawdę sprawa każdego z osobna: zarówno japońskie grupy, jak i amerykańskie mają swoje cechy charakterystyczne, które jedni lubią, a inni ganią…
Warto natomiast zwrócić uwagę na dobór przełożeń. Obecny sezon nie pozostawia nam już żadnego wyboru. Mamy do czynienia z rynkową dominacją napędów 1x12 - zarówno w przypadku SLX i XT od Shimano, jak i Eagle od SRAM. Jeden blat z przodu na dobre zadomowił się w świecie rowerów do ścigania.
Koła i pozostałe wyposażenie
O ile rama, amortyzator i napęd w omawianym przedziale cenowym stoją na dobrym poziomie, o tyle na kołach i rurkach (kierownica, mostek, sztyca) czuć już oszczędności. Komponenty kokpitu oraz wspornik siodła są przeważnie aluminiowe i ważą sporo. Podbnie sprawa ma się w kołach - wprawdzie są nowoczesne (szeroka obręcz) i gotowe na tubeless (tlr), ale będą relatywnie ciężkie, co ujemnie wpływa na dynamikę przyspieszania i zdolności podjazdowe całego roweru.
Co na rynku?
Przegląd na sezon 2025 zaktualizowaliśmy w oparciu o najnowszą wersję katalogu rowerowego: katalog.bikeworld.pl, który na swoich kartach zbiera informacje o prawie wszystkich rowerach dostępnych na polskim rynku.
Stevens Sonora

- Cena: 11000.00 PLN
- Waga: 11.80 kg
- Opis ramy: Carbon SL HMF
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID SL
- Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Manetki: SRAM NX Eagle Trigger
- Wspornik siodełka: Oxygen Scorpo MTB
Accent Peak Carbon Boost GX Eagle

- Cena: 10999.00 PLN
- Waga: 9.60 kg
- Opis ramy: Accent Peak Carbon Boost 29, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, oś 12x148mm
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox SID SL, 100mm, QR15z manetką blokady skoku OneLoc Sprint
- Przerzutka tylna: Sram GX Eagle
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Opony: Vittoria Barzo G2.0 29x2.25, zwijana, TNT
- Manetki: Sram GX Eagle, 1x12
- Hamulce: Sram Level T
- Wspornik siodełka: Accent EXE Carbon, 30,9mm
Bulls BLACK ADDER

- Cena: 10805.08 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, oś 12x148mm
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Reba RL R
- Przerzutka tylna: SHIMANO Deore RD-M6100
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Manetki: SHIMANO Deore SL-M6100, rapidfire+, I-spec-EV
- Hamulce: SHIMANO BR-MT200
- Wspornik siodełka: FSA Carbon 31.6 mm
BH ULTIMATE RC 7.5 A7592

- Cena: 10799.00 PLN
- Opis ramy: Ultimate RC 2021 Carbon 29", 148X12
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 Rythm Grip Lock
- Przerzutka tylna: Shimano Deore 6100 12sp
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Opony: Continental Race King2.20/Maxxis Ardent RaceIkon EXO2.20
- Manetki: Shimano Deore 6100 12sp
- Wspornik siodełka: BH Lite 27,2 mm, 420 mm
KTM MYROON ELITE

- Cena: 10799.00 PLN
- Waga: 11.60 kg
- Opis ramy: Myroon 29" Performance Carbon
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 Float 29" Rhythm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M8100-12 SGS shadow+
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Opony: Maxxis Rekon Race EXO/TR 57-622
- Manetki: Shimano Deore M6100-12
- Wspornik siodełka: KTM Team 27.2/400
Corratec Revo BOW

- Cena: 10749.00 PLN
- Opis ramy: Corratec Revo Bow, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś 12x148mm, hak przerzutki UDH
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: Manitou Markhor
- Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Opony: Schwalbe Nobby Nic
- Manetki: SRAM SX Eagle
- Wspornik siodełka: ZZYZX SL Alu
Cannondale Scalpel HT Carbon 4

- Cena: 10500.00 PLN
- Opis ramy: Cannondale Carbon
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID SL
- Przerzutka tylna: Shimano XT
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Manetki: Shimano Deore M6100
- Hamulce: Shimano MT501, 160mm
- Wspornik siodełka: C3 Alu, 27.2x400mm
Kellys HACKER 30

- Cena: 10499.00 PLN
- Opis ramy: iCAD Carbon Sport, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, oś 12x148mm
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: ROCK SHOX Recon Silver RL (29) Boost
- Przerzutka tylna: SHIMANO SLX M7100 (direct mount)
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Opony: SCHWALBE Rapid Rob 57-622 (29x2.25)
- Manetki: SHIMANO Deore M6100-IR Rapidfire Plus (I-Spec EV)
- Wspornik siodełka: KLS Advanced - 350 mm (S), 400 mm (M - L)
Pells Duke 2

- Cena: 10490.00 PLN
- Opis ramy: High Modulus Carbon
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: Rockshox Recon Gold
- Przerzutka tylna: SRAM GX Eagle 12s
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Opony: Continental Race King 29/2,2 Performance
- Manetki: SRAM NX Eagle
Scott Scale 925

- Cena: 10439.00 PLN
- Waga: 11.70 kg
- Opis ramy: Scale Carbon HMF, Regulowany kąt główki ramy, Systemem Integracji Przewodów Syncros, Zaawansowany system tłumienia drgań i wstrząsów, BB92, hak przerzutki UDH, oś 12x148mm
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 Float Rhythm Grip
- Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100 SGS
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Manetki: Shimano Deore SL-M6100-R
- Hamulce: Shimano MT501
- Wspornik siodełka: Syncros Duncan 2.0, 31.6x400mm
Bianchi Nitron 9.3 XT/SLX 1x12sp

- Cena: 10149.00 PLN
- Opis ramy: Nitron 29" carbon, oś Boost 12x148mm, taperowana główka sterowa, wewnętrzne prowadzenie przewodów
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Judy Gold RL 29"
- Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100-SGS Shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Opony: Kenda Booster Pro 29x2.20
- Manetki: Shimano SLX 1x12sp
- Wspornik siodełka: Velomann, AL6061 350mm-15''/ 400mm 17,19,21",
Giant XTC Advanced 29 3

- Cena: 9999.00 PLN
- Opis ramy: kompozyt Advanced, oś przelotowa 12x148mm, max. rozmiar tarczy korbowodu 38t, max. rozmiar opony 29x2,25", wewnętrzne prowadzenie przewodów
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: Giant Crest 34 RRL
- Przerzutka tylna: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Opony: Maxxis Rekon Race 29x2.25, zwijana, tubeless ready, EXO, tubeless
- Manetki: Shimano Deore, 1x12
- Hamulce: Shimano BR-MT410
- Wspornik siodełka: Giant Connect, 30.9x400mm
Orbea ALMA M30

- Cena: 9999.00 PLN
- Opis ramy: Orbea Alma Carbon OMR
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID SL 100 Debon Air Rush RL QR15X110 Boost
- Przerzutka tylna: Shimano XT M8100 SGS Shadow Plus
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Opony: Maxxis Rekon Race 2.35" 120 TPI Exo TLR
- Manetki: Shimano SLX M7100 I-Spec EV
- Hamulce: Shimano M6100
- Wspornik siodełka: SP01, alu, 27.2mm
Kross LEVEL 10.0

- Cena: 9999.00 PLN
- Opis ramy: Karbon, taperowana, pressfit, wewnętrzne prowadzenie przewodów, hak przerzutki UDH, oś 12x148mm
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: ROCK SHOX RECON SILVER RL
- Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE SLX M7100
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Opony: SCHWALBE RAPID ROB 29X2,25"
- Manetki: SHIMANO SLX M7100
- Hamulce: SHIMANO MT201 160mm
- Wspornik siodełka: ALUMINIUM 27,2 x 350 mm
Mondraker Chrono R

- Cena: 9759.00 PLN
- Waga: 12.50 kg
- Opis ramy: Chrono 29 Stealth Alu
- Materiał: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 29 Float GRIP EVOL Rhythm
- Przerzutka tylna: Sram GX Eagle
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Opony: Maxxis Ikon 29x2.20, 60TPI
- Manetki: Sram Trigger SX Eagle, 12s, X-Actuation 1:1
- Hamulce: Sram Level, 160mm
- Wspornik siodełka: Onoff Sulfur 0-R, 6061 T6 Alu 27.2mm, 400mm
Fuji SLM 29 2.5

- Cena: 9557.86 PLN
- Opis ramy: Karbon C10, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: post mount, taperowana, mufa suportu: PF, oś 12x148mm
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Gold RL R 29 Solo Air
- Przerzutka tylna: Shimano Deore XT, shadow plus
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Opony: Maxxis Ikon, 29" x 2.2", 60tpi
- Manetki: Shimano Deore, 12s
- Wspornik siodełka: Race Face Ride XC, 31.6mm
Specialized Chisel Hardtail Comp

- Cena: 9500.00 PLN
- Waga: 11.76 kg
- Opis ramy: Aluminium M5, hydroformowana, progresywna geometria XC, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, oś 12x148mm
- Materiał: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Gold, 15x110mm, XS - 80mm skoku, S-XL - 100mm skoku
- Przerzutka tylna: SRAM NX Eagle, 12s
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Manetki: SRAM NX Eagle
- Hamulce: SRAM Level T
- Wspornik siodełka: Specialized, 30,9mm
Romet MONSUN 2 2024

- Cena: 9499.00 PLN
- Waga: 10.30 kg
- Opis ramy: Carbon
- Materiał: Karbon
- Widelec/amortyzator przedni: SRAM Rock Shock REBA RL 15×100mm,
- Przerzutka tylna: SRAM NX Eagle 12
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Opony: Michelin Force XC 29×2,25
- Manetki: SRAM NX Eagle 12
- Wspornik siodełka: Romet Carbon 27,2 mm 350 mm
CTM RASCAL 3.0

- Cena: 9289.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Materiał: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox RECON GOLD
- Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Manetki: Shimano SLX SL-M7100/12sp
- Hamulce: Shimano Deore BR-M6100 / SMRT64 S/M
- Wspornik siodełka: KS RAGEi (M-125mm/L,XL-150mm)



