Materiał zawiera treści reklamowe

Rower MTB za około 10000 zł (XC / maraton)

Sprawdź, jakie wyścigowe rowery MTB (XC / maraton) w sezonie 2024 znajdziesz na rynku za około 10000 zł. Na co zwrócić uwagę?

Drukuj
Canyon Exceed (2021) Michał Kuczyński

10 000 zł to kwota, za którą z powodzeniem zakupimy rower do amatorskiego ścigania w MTB. W tym przeglądzie rynku skupiamy się na hardtailach do XC i maratonu – podpowiadamy, jaką ramę wybrać, jakiego osprzętu możemy się spodziewać?

Jeśli poszukujesz roweru górskiego za kwotę około 10 000 zł, to z pewnością jesteś osobą, która swoją rowerową pasję bierze na poważnie. Powiedzmy wprost – taka kwota wydana na rower sprawi, że większość naszych „nierowerowych” znajomych zacznie się pukać w czoło. Jeśli jednak ktoś siedzi w temacie głębiej, to zdaje sobie sprawę, że właśnie w okolicach tej kwoty zaczynamy mówić o sprzęcie do ścigania, który nadaje się do intensywnej, wyścigowej eksploatacji – jasne wiemy, że sprzęt sam nie jedzie, ale jeśli już poświęcamy na trening swój cały wolny czas, to chyba nikt nie chce, by nieodpowiedni rower kradł nasze ciężko wypracowane Watty. Na co więc zwrócić uwagę, poszukując MTB w założonym budżecie? Czego możemy się po nim spodziewać?

Jeśli nie jesteście przekonani jakiego roweru szukacie, warto przeczytać najpierw nasz ogólny poradnik: Jak wybrać rower – preferencje i typy sprzętu MTB.

 

Może Cię zainteresować również:

pokaż pełną listę

 

 

 

 

Rama – carbon czy aluminium?

W założonym budżecie możemy spodziewać się zarówno ramy z włókna węglowego, jak i aluminiowej. Zwykle przy karbonowej osprzęt będzie z niższej półki, a w aluminiowej z wyższej. Bez względu na materiał ramy, będą to zaawansowane szkielety, które posiadają szereg obowiązkowych standardów konstrukcyjnych. Posiadają sztywne osie kół Boost, taperowane stery, sztywne węzły suportu PressFit (lub wkręcane - te łatwiej przeserwisujemy). Włókno węglowe oznacza z urzędu stosunkowo niską masę, wysoką sztywnośc boczną i większy komfort jazdy, bo carbon znany jest z bardziej skutecznego (wzlgędem aluminium) tłumienia drgań. Reasumując - jeśli myślicie o ściganiu na poważnie, to wybierajcie raczej ramy z włókna węglowego. Szczególnie, jeśli macie na uwadze doinwestowanie roweru po pewnym czasie i jego ulepszenie. Z kolei jeśli chcecie kupić rower bardziej kompletny o równym poziomie wyposażenia, to spokojnie można pomyśleć o modelu z aluminium. 

 

 

 

 

Jaki rozmiar koła?

Rozmiary kół w rowerach MTB na przestrzeni ostatnich lat ewoluowały na tyle, że jest to temat na osobny artykuł - zatem jeśli chcecie temat zgłębić, przeczytajcie koniecznie: Rozmiary koła w rowerze MTB: jaki wybrać? Obecnie w segmencie wyścigowych hardtaili zdecydowanie najpowszechniejsze są koła 29”, a średnie koła 27,5" stosowane są głównie w rowerach o małych rozmiarach, celem zachowania ich proporcjonalności. Wśród zalet większego koła wymienia się: mniejszy kąt natarcia na przeszkody, przez co łatwiej je pokonać oraz większą powierzchnię styku opony z podłożem, dzięki czemu cieszymy się lepszą przyczepnością.

 

 
 

 

Amortyzacja

Wśród amortyzatorów w rowerach za około 10 000 zł królują modele powietrzne ze średniej półki - często są to RockShox'y Judy i Recon. Zdarzają się też modele lepsze - choćby RS Reba, czy podstawowe Fox'y 32. Blokada skoku to w propozycjach z tej półki cenowej pozycja obowiązkowa i dostaniemy ją wszędzie, choć nie zawsze z manetki na kierownicy. 

 

 

 

 

Jaki osprzęt – Shimano czy SRAM?

W naszym przedziale cenowym przeważnie otrzymamy solidne wyposażenie ze średniej półki, czyli takie grupy jak nowe Shimano Deore M6100, Shimano SLX M7100, czy Shimano XT M8100, często w różnych kombinacjach. Bywają też rowery na komponentach SRAMa - budżetowym NX Eagle czy nawet jeszcze bardziej podstawowym SX Eagle – to czy wybierzemy Shimano czy SRAM-a to już tak naprawdę sprawa każdego z osobna: zarówno japońskie grupy, jak i amerykańskie mają swoje cechy charakterystyczne, które jedni lubią, a inni ganią…

Warto natomiast zwrócić uwagę na dobór przełożeń. Obecny sezon nie pozostawia nam już żadnego wyboru. Mamy do czynienia z rynkową dominacją napędów 1x12 - zarówno w przypadku SLX i XT od Shimano, jak i Eagle od SRAM. Jeden blat z przodu na dobre zadomowił się w świecie rowerów do ścigania. 

 

 

Koła i pozostałe wyposażenie

O ile rama, amortyzator i napęd w omawianym przedziale cenowym stoją na dobrym poziomie, o tyle na kołach i rurkach (kierownica, mostek, sztyca) czuć już oszczędności. Komponenty kokpitu oraz wspornik siodła są przeważnie aluminiowe i ważą sporo. Podbnie sprawa ma się w kołach - wprawdzie są nowoczesne (szeroka obręcz) i gotowe na tubeless (tlr), ale będą relatywnie ciężkie, co ujemnie wpływa na dynamikę przyspieszania i zdolności podjazdowe całego roweru. 

Polecane przez redakcję

 

 

TREK Procaliber 9.6

Wybrany przez nas do rekomendacji Procaliber to podstawowa wersja wyposażenia wyścigowego hardtaila zbudowanego na ramie z włókna węglowego (dostępne są też tańsze wersje z aluminium). Jest to świetny przykład nowoczesnego hardtaila z segmentu XC / Maraton, który bez kompleksów może stanąć na starcie amatorskiego wyścigu, ale i da masę radości z bardziej rozrywkowej jazdy na szlakach typu flow. Rama zbudowana z carbonu OCLV Mountain wyposażona została m.in. w rozdzielacz rury podsiodłowej i górnej IsoSpeed, który ma wybierać drobne nierówności, poprawiając tym samym komfort jazdy. Mniej drgań przekłada się też na bardziej efektywne pedałowanie, więc naturalnie IsoSpeed pomaga też jechać szybciej. O efektywny transfer dba tu m.in. suport PressFit - nieco trudniejszy w serwisie niż suport wkręcany, ale jednocześnie bardziej sztywny bocznie. Procaliber 9.6 ma oczywiście sztywne osie kół z przodu i z tyłu. Producent zastosował tu też blokadę maksymalnego skrętu kierownicą, która chroni ramę przed uszkodzeniem w razie upadku. Rama kompatybilna jest z dropperami, gdybyśmy chcieli zrobić z niego szybkiego i sprawnego ścieżkowca.

Geometrycznie Procaliber ma predyspozycje do śmiałych zjazdów - kąt głowy ramy na poziomie 68,8 stopnia i spory reach to tego najlepsze przykłady. Całość toczy się oczywiście na 29-calowych kołach - za wyjątkiem rozmiaru S, który stoi na kole 27,5" dla zachowania odpowiednich proporcji i jednocześnie dobrego prowadzenia. 

Pomimo tego, że mamy tu podstawową wersję wyposażenia, na pokładzie znajdziemy sprawdzone komponenty, które nie ograniczą potencjału całej konstrukcji - m.in. powietrzny amortyzator RockShoxa, 12-biegowy napęd oparty o tylną przerzutkę XT czy hydrauliczne hamulce tarczowe. Całość waży 11,2 kg. 

 
  • Rama Włókno węglowe OCLV Mountain, IsoSpeed, zwężana główka ramy, Knock Block, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów, wyważone bezpośrednie mocowanie hamulca, Boost148
  • Widelec RockShox Recon Gold RL, sprężyna DebonAir, tłumienie Motion Control, blokada, zwężana rura sterowa, przesunięcie 42 mm, Boost110, oś 15 mm Maxle Stealth, 110 mm skoku
  • Manetka Shimano SLX M7100, 12-biegowa
  • Przerzutka tylna Shimano XT M8100, długi wózek
  • Hamulec Hydrauliczny hamulec tarczowy Shimano, dźwignia MT501, zacisk MT500
  • Waga M - 11.20 kg (z uszczelniaczem TLR, bez dętek)
  • Cena 10 499 zł
trekbikes.com gdzie kupić?

 

 

Co na rynku?

Przegląd na sezon 2024 zaktualizowaliśmy w oparciu o najnowszą wersję katalogu rowerowego: katalog.bikeworld.pl, który na swoich kartach zbiera informacje o prawie wszystkich rowerach dostępnych na polskim rynku.

 

Bulls BUSHMASTER RS

  • Cena: 10756.95 PLN
  • Opis ramy: carbon fibre
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Reba RL-R
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT RD-M8100-12-SGS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe Racing Ray / Racing Ralph Performance TwinSkin TLR 57-622, 29 x 2,25
  • Manetki: Shimano Deore XT SL-M8100
  • Hamulce: SHIMANO SLX, 180mm
ROWERY Bulls

Kellys HACKER 30

  • Cena: 10499.00 PLN
  • Opis ramy: iCAD Carbon Sport
  • Widelec/amortyzator przedni: ROCK SHOX Recon Silver RL (29) Boost
  • Przerzutka tylna: SHIMANO SLX M7100 (direct mount)
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: SCHWALBE Rapid Rob 57-622 (29x2.25)
  • Manetki: SHIMANO Deore M6100-IR Rapidfire Plus (I-Spec EV)
ROWERY Kellys

Scott Scale 925

  • Cena: 10459.00 PLN
  • Waga: 11.70 kg
  • Opis ramy: Scale Carbon HMF
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 Float Rhythm Grip
  • Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100 SGS, Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe Racing Ray 29x2.35”
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6100-R / Rapidfire Plus
  • Hamulce: Shimano MT501
ROWERY Scott

Fuji SLM 29 2.7

  • Cena: 9900.00 PLN
  • Opis ramy: C10 super-light high-modulus carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver TK 29 Solo Air
  • Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Maxxis Ikon, 29" x 2.2", 60tpi
  • Manetki: SRAM SX Eagle, 1 x 12
ROWERY Fuji

KTM ULTRA 1964 PRO 29

  • Cena: 9649.00 PLN
  • Waga: 12.90 kg
  • Opis ramy: 29" Alu 6061 MTB Ultra TB M1306
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 FLOAT RHYTHM RL
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M8100-SGS shadow+
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: MAXXIS REKON RACE 57-622, EXO Tanwall
  • Manetki: Shimano Deore XT M8100
ROWERY KTM

Specialized Chisel Comp

  • Cena: 9500.00 PLN
  • Opis ramy: Specialized D'Aluisio Smartweld M5 Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Gold
  • Przerzutka tylna: SRAM NX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Specialized Fast Trak
  • Manetki: SRAM NX Eagle, 12s
  • Hamulce: SRAM Level T
ROWERY Specialized

Author Modus 29

  • Cena: 9499.00 PLN
  • Waga: 12.00 kg
  • Opis ramy: AUTHOR carbon monocoque 29"
  • Widelec/amortyzator przedni: RST F1RST 29 15 TRL (100 mm) oś 15 mm, 1,5" tapered, powietrzny, blokada skoku na kierownicy
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Deore (11)
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: VITTORIA Barzo zwijane 29" × 2,25"
  • Manetki: SHIMANO Deore (22)
ROWERY Author

Romet MONSUN 2

  • Cena: 9499.00 PLN
  • Waga: 10.30 kg
  • Opis ramy: Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: SRAM Rock Shock REBA RL 15×100mm,
  • Przerzutka tylna: SRAM NX Eagle 12
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Michelin Force XC 29×2,25
  • Manetki: SRAM NX Eagle 12
ROWERY Romet

Superior XP 929

  • Cena: 9499.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon MTB Race Pro Mid Modulus,
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Silver RL R
  • Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE RD-M6100 Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe Racing Ralph Performance, 29x2.25", ADDIX
  • Manetki: SHIMANO DEORE SL-M6100-IR RapidFire Plus, 12
  • Hamulce: SHIMANO BL-M4100/BR-MT410
ROWERY Superior

Cube REACTION C:62 Pro

  • Cena: 9349.00 PLN
  • Waga: 11.50 kg
  • Opis ramy: C:62® Monocoque Advanced Twin Mold Technology
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Gold RL Air
  • Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100-SGS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6100-IR, Direct Attach, Rapidfire-Plus
  • Hamulce: Shimano XT BR-M8100
ROWERY Cube

Wilier 101X

  • Cena: 9254.68 PLN
  • Opis ramy: 101X - Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: ROCK SHOX RECON RL 100 mm, BOOST
  • Przerzutka tylna: SRAM EAGLE RD-NX
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: VITTORIA BARZO RIGID 29x2.25"
  • Manetki: SRAM NX EAGLE SL-NX1
  • Hamulce: SHIMANO BR-MT201
ROWERY Wilier