Jaki rower górski do 2500 zł

Sprawdź, jakie rowery górskie z kolekcji 2021 znajdziesz na rynku w cenie do 2500 zł. Na co zwrócić uwagę?

Na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniach nowego roweru MTB w budżecie do 2500 zł? Podpowiadamy, jak znaleźć odpowiedni rower górski na początek przygody z kolarstwem.

 

 

 

 

Obecnie na rynku znajdziemy tyle przeróżnych segmentów rowerów, że przed poszukiwaniami naprawdę dobrze jest wiedzieć, czego konkretnie oczekujemy od naszych przyszłych dwóch kółek - nawet w przypadku modeli dla początkujących sprawa nie jest prosta: mamy rowery crossowe, znacząco urosła oferta uniwersalnych szutrówek (mówiąc w skrócie: rowerów wywodzących się od szosy, ale z szerszą oponą), a niesłabnącą popularnością cieszą się ciągle rowery górskie, które dziś lądują na tapecie.

W poniższym tekście postaramy się uchwycić najważniejsze cechy MTB z limitem cenowym zawieszonym na pułapie 2500 zł - mowa więc będzie nadal o rowerach górskich, przeznaczonych na początek naszej przygody z kolarstwem, aczkolwiek właśnie w dolnych przedziałach cenowych już przy niewielkiej dopłacie, można niejednokrotnie nabyć rower z osprzętem na wyższym poziomie, niż ma to np. miejsce w przypadku maszyn z przedziału 1000 - 2000 zł. Na wstępie też zaznaczamy, że skupiamy się na katalogowych cenach nowych rowerów - bo oczywiście po sezonie podczas wyprzedaży roczników zwykle ustrzelić można jakieś okazje. Niejeden z Was pewnie też będzie zastanawiał się nad zakupem w założonym budżecie roweru używanego - nie mówimy, że to zły pomysł, ale to zdecydowanie temat na osobny artykuł

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

Rama rekreacyjnego górala

W założonym budżecie możemy liczyć oczywiście tylko i wyłącznie na ramy zbudowane z aluminium - porównując do tańszych modeli możemy liczyć już z kolei na kilka ciekawych rozwiązań w konstrukcji samej ramy. Chcąc wydać ponad 2 koła na rower, możemy liczyć na ramy wykonane przy użyciu nowoczesnych technologii hydroformowania. Ramy podlegają też cieniowaniu, co pomaga zrzucić zbędne gramy. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na jakość poszczególnych spawów, natomiast są to już niuanse. Niestety założony budżet nie pozwoli nam raczej na zdobycie nowego roweru z takimi standardami jak stożkowa główka ramy czy bardzo sztywny środek suportu, ale nie oszukujmy się - na początku przygody z rowerem mało kto zwraca uwagę na rozwiązania, które docenimy tak naprawdę głównie podczas bardziej wyczynowego kręcenia - w przypadku rozmowy o nowych rowerach takie standardy spotkamy od 3000 zł wzwyż. 

 

 

 

 

To co najbardziej odczuwalne na początku to zdecydowanie geometria - sporo z rowerów tego segmentu łączy w sobie cechy sportowych rowerów górskich ze szczyptą rekreacyjnego zacięcia. Znaczy to tyle, że aby czerpać przyjemność z jazdy na tych maszynach nie musimy mieć formy na poziomie mistrza świata - i to jest zdecydowanie godne odnotowania. Najlepiej przed zakupem przymierzyć się do upatrzonego przez nas roweru i indywidualnie określić, czy dobrze się na nim czujemy.

Warto też zwrócić na wagę kompletnego roweru, która niestety nie będzie jeszcze należeć do niskich - średnio rowery na założonym pułapie ważyć będą około 15 kg, więc wszystko poniżej tej granicy można uznać za dobry wynik. 

Napęd i hamulce - co za 2500 zł?

Ramy rowerów omawianych w tym tekście są na bardzo wyrównanym poziomie, dlatego niuansów upatrujemy głównie w wyposażeniu. Mając do dyspozycji 2500 zł powinniśmy celować w napędy jak najwyższej klasy. Dominuja grupy podstawowe, czyli Shimano Tourney i nieco lepszy Altus. Da się jednak trafić znacznie lepiej. Sprawnie wertując oferty można znaleźć górale zbudowane na podzespołach z grupy Shimano Acera, czy jeszcze wyższej grupy Alivio. Niestety nasz budżet nie pozwoli jeszcze na nabycie roweru z kompletną grupą napędową, zapewne każdy jej element będzie innej klasy. Dlatego warto zerknąć na każdy z komponentów oddzielnie podczas dokładnych oględzin roweru i jego specyfikacji.

 
 

 

Tylne przerzutki Alivio i Acera oferują 9 biegów (podobnie jak niższy Altus, choć tu trzeba być czujnym, bo występuje również na 8 i 7 biegów) i spokojnie sprawdzą się w nawet bardziej ambitnej rekreacji. Jeśli natrafimy - co się zdarza - na podzespoły Deore, pozostaje nam się tylko cieszyć! O rekreacyjnym przeznaczeniu rowerów tu omawianych świadczy również zestrojenie przełożeń - praktycznie w 2/3 przypadków górale mają napędy z 3-biegową przerzutką przednią, więc mamy do dyspozycji bardzo szeroki wachlarz przełożeń - możemy jechać szybko po płaskim, ale i wyjedziemy pod strome góry, nawet będąc dalecy od wysokiej formy. Coraz częściej pojawiają się też bardziej nowoczesne napędy z dwoma tarczami z przodu. O ile do niedawna standardem był trójblat, to obecnie prawie 1/3 rowerów ma już system 2x. Z tyłu wówczas można się spodziewać 8 lub 9 biegów. Pamiętajcie, że przy analizowaniu składu grupy napędowej warto zwrócić uwagę na to, by jak najwięcej podzespołów było z tej samej grupy. 

Warto zwrócić także uwagę na hamulce - w założonym budżecie powinniśmy szukać już rowerów z hydraulicznymi tarczówkami. Stanowią one standard w tej cenie i spotkamy je w około 2/3 maszyn dostępnych na rynku w tej cenie. Jeśli trafi nam się wybór - lepszy napęd, ale hamulce mechniczne vs. hamulce hydrauliczne, ale z gorszym napędem - obstawialibyśmy za wyborem hydrauliki. Rower górski musi skutecznie zwalniać. Jedyne, gdzie zasada nieobowiązuje, to jazda głównie w terenie płaskim. Pytanie, czy wówczas nie lepiej kupić rower crossowy lub gravela? 

Amortyzator

Zdecydowanie dominują tu amortyzatory sprężynowe, a król od lat w niskich przedziałach cenowych jest jeden i zwie się Suntour. Linia amortyzatorów sprężynowych tego producenta, składająca się z modeli XCR, XCM oraz XCT (wymienione od najbardziej zaawansowanego do tego najniższego w hierarchii) to zdecydowanie najczęściej spotykane modele. Na założonym przez nas pułapie przeważnie znajdziemy Suntoura XCM o 100 mm skoku - warto zwrócić uwagę na to, czy widelec posiada hydrauliczną blokadę skoku czy regulację twardości (podpowiadać mogą tu symbole, jak np. HLO - hydraulic lockout).

Jaki rozmiar koła?

Analizując rowery górskie to pytanie powraca jak bumerang i pewnie już niejednokrotnie o sprawie rozmiaru koła czytaliście, więc w skrócie. Obecnie w omawianym przez nas segmencie spotkanie koła 26-calowego to już sztuka. Standard, który przez lata był jedynym dostępnym wymiera. Aktualnie dominują koła 29-calowe oraz 27,5-calowe. Większe koła uznawane są powszechnie za nieco szybsze, bo lepiej radzą sobie z pokonywaniem nierówności (ze względu na kąt natarcia na ewentualne przeszkody). Duże koła doceniła zdecydowana większość osób ścigających się w maratonach i trudno z zaletami 29" dyskutować. Nie skreślamy jednak kół 27,5-calowych - jeśli jesteście niscy, to warto przymierzyć się do takiego roweru, bo może nam po prostu lepiej pasować. Po drugie wiele osób docenia większą zwrotność koła średniego. Dochodzi do tego jeszcze sprawa wagi - zwykle zestawy kół w rowerach z niższej półki cenowej nie należą do lekkich, więc średnie koło zyskuje względem dominujących 29-calowców jeszcze na urwaniu kilku gramów z ogólnej wagi roweru. W efekcie rowery ze średnim kołem mogą nieco lepiej przyspieszać.

Polecane przez redakcję

 

 

 

Northtec Viking 29’’ DR

Sezon 2021 przynosi 15-lecie marki Northtec, które to polska firma świętuje m.in. stworzeniem jubileuszowego, wyjątkowo wysoko wyposażonego modelu XT Cayon Performante. Nie zmienia to jednak faktu, że Northtec to przede wszystkim ten producent, który trafia przede wszystkim do bardziej rekreacyjnych kolarzy górskich, szukających przede wszystkim roweru o korzystnym stosunku ceny do jakości. To już reguła, że Northtec zwykle oferuje "więcej za mniej" w temacie wyposażenia.

Dzięki powyższemu model Viking 29" DR zdecydowanie wyróżnia się na tle hardtaili w budżecie do 2500 zł - rower oparto o prostą, aluminiową ramę, która geometrycznie ma w sobie nieco rekreacyjnego charakteru i nie wymusza przesadnego pochylania się nad przednim kołem. Tym co wyróżnia model Viking jest przede wszystkim mechanizm korbowy FC-MT200 oraz suport w standardzie Hollowtech II - to rozwiązanie, które znajdujemy raczej jedynie w droższych rowerach (zapewnia ono bardzo efektywny transfer energii). Pozostałe elementy napędu także pozytywnie zaskakują - to produkty z grup Shimano Alivio  i (uwaga!) Deore. Producent deklaruje finalną wagę roweru na poziomie 13,9 kg - jak na 29-calowca z tej półki cenowej to bardzo przyzwoity wynik. 

 

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Waga: 13.90 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour: SR XCM RL DS-29
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Przerzutka przednia: Shimano Alivio FD-M3100-3
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M592SGS
  • Mechanizm korbowy: Shimano FC-MT2103 40x30x22T 175mm HOLLOWTECH II
  • Kaseta: Shimano HG-2009134 - 9rz (11-34)
  • Rozmiar kół: 29"
  • Hamulce: Shimano BR MT200,Hydraulika (160mm)
ROWERY Northtec

 

Unibike FUSION 29

Kolejny z polskich producentów, który każdego roku wprowadza na rynek modele bardzo atrakcyjne pod względem ceny do jakości zastosowanych podzespołów i tym samym króluje wśród ciekawych modeli z niższej i średniej półki cenowej. Bydgoski Unibike ma w swoich szeregach kilka hardtaili dla początkujących - jednym z nich jest Fusion, który po aktualizacji ceny nieco wyszedł poza założony w tym tekście budżet, ale mimo wszystko zasługuje na wyróżnienie. Fusion bazuje na aluminiowej ramie o geometrii z pogranicza rekreacyjnego i sportowego MTB do XC i maratonów - dokładnie takiej samej, jaką spotykamy w testowanym przez nas w roku 2020 modelu Link. To duży atut, bo czeka na nas w nim nie tylko przyjemna, uniwersalna geometria, ale i doceniany przez nas mechanizm korbowy Hollowtech II - jak wspominaliśmy ten element pozwala na naprawdę efektywne kręcenie. 

Pod względem wyposażenia model Fusion 29 także jest godnym polecenia graczem - na pokładzie czeka będący standardem w klasie napęd 3x9 obsługiwany przez podzespoły Shimano Alivio. Są też hydrauliczne hamulce tarczowe.

W linii Fusion znajdziemy modele nie tylko na 29-calowym kole, ale także wersje stojące na kole 27,5" (szczególnie powinny zainteresować niższe osoby). Przewidziano także osobne wersje ramy dla kobiet - z obniżonym przekrokiem i innym malowaniem.

  • Cena: 2549.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCM
  • Przerzutka przednia: SHIMANO ALIVIO M3100
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ALIVIO M3100
  • Mechanizm korbowy: SHIMANO MT2103 / 40X30X22T / ZINTEGROWANA OŚ / OSŁONA
  • Kaseta: SUNRACE CSM90 / 11-36T
  • Rozmiar kół: 29"
  • Hamulce hydrauliczne SHIMANO MT410
  • Zobacz też: Test Unibike Link
ROWERY Unibike

 

Co na rynku?

Na kolejnych stronach znajdziecie przegląd rowerów górskich na rok 2021 w cenie od 2000 do 2500 zł. Przegląd zaktualizowaliśmy w oparciu o najnowszą odsłonę Katalogu Rowerowego.

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły