Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower górski do 7000 zł?

Sprawdź, jakie rowery górskie do XC i maratonów z kolekcji 2024 znajdziesz na rynku w cenie do 7000 zł. Na co zwrócić uwagę?

Drukuj
Canyon Exceed CF SL 6.0 Pro Race Michał Kuczyński

MTB do 7000 zł to ciekawy segment rynku. Przeznaczając taką kwotę na nowy rower możemy już liczyć na solidną maszynę, która nie zawiedzie nas w trudnym terenie. Sprawdzamy, jak wyposażone będą rowery do XC w tym budżecie?

Myśląc poważnie o ambitnej, zaawansowanej terenowej turystyce lub pierwszych krokach w ściganiu się w XC i Maratonach MTB, trzeba zainwestować w dobry sprzęt. Tu chodzi o nasze bezpieczeństwo, przyjemność, komfort oraz ogólny fun z jazdy. Wymagania jakie sprzętowi stawia ciężki szlak, czy też amatorska rywalizacja sportowa, to już nie przelewki.

Na wstępie

Rower musi mieć dobrą geometrię, która zapewni bezpieczne i stabilne, ale również zwinne i sportowe prowadzenie. Przy tym musi posiadać odpowiednią sztywność i nie ważyć zbyt wiele. Zawsze więc powtarzamy, że rama to podstawa. Bynajmniej nie chodzi o to, z jakiego materiału ją wykonano. Mamy na myśli przede wszystkim zastosowane w ramie rozwiązania konstrukcyjne oraz to, czy geometria którą producent przygotował spełni nasze, mniej lub bardziej sportowe, oczekiwania. Amortyzator i hamulce będą równie istotne. Spore nachylenie terenu i ciągłe hamowanie sprawdzi moc oraz odporność na przegrzanie posiadanego systemu hamulcowego, szczególnie jeśli mowa o wyścigu, podczas którego przecież się nie zatrzymamy, aby ostudzić układ. Amortyzator z kolei zdecyduje czy nasz rower będzie się prowadził precyzyjnie. Dobry i prawidłowo ustawiony widelec gwarantuje, że koło trzyma się ścieżki. Istotnym czynnikiem jest sztywność boczna amortyzatora na działające siły skręcające - zależy nam, aby ruchy kierownicą powodowały precyzyjną reakcję przedniego koła, dlatego szukamy widelców o jak najszerszych goleniach i masywnych koronach. Aby zamknąć listę filarów sprawnego roweru MTB, trzeba do powyższych dodać jeszcze koła i opony. Ponieważ ogumienie ma kontakt z terenem, to w zasadzie jest niemalże kluczowe dla naszych odczuć z jazdy. Opony można oczywiście łatwo zmienić, ale koła to już duża inwestycja, warto więc zwrócić uwagę na ich jakość i sztywność, a przede wszystkim na fakt, czy są tubeless ready oraz czy mają odpowiednio szerokie obręcze. Idealnie jeśli będą miały minimum 23-25 mm wewnętrznej szerokości. Masa też jest ważna, szczególnie jeśli w głowie mamy chęć rywalizacji - zależeć nam będzie na jak najlżejszym zestawie kół. Warto pamiętać, że masą rotowaną są przede wszystkim opony, mleko/dętka i felga, a to co blisko osi koła (np. piasty) ma minimalne znaczenie. Często więc sama zmiana gum i przejście na TLR sprawi, że rower z ospałego stanie się wystarczająco dynamiczny. 

KROSS Level TEMichał Kuczyński

Zobacz również:

pokaż pełną listę

Uzupełnieniem naszego sprawnego terenowo górala będzie napęd, którego zadaniem jest zaoferować nam pewną i szybką pracę nawet pod obciążeniem. Nie możemy sobie pozwolić na loterię pt. czy redukcja się uda? Klik manetki musi skutkować reakcją zmiany biegu. Pozostałe komponenty, takie jak mostek czy sztyca nie mają wielkiego wpływu na jakość jazdy, ale warto zwrócić uwagę na punkty podparcia. Kierownica, chwyty oraz siodełko muszą pasować do naszej anatomicznej budowy ciała. 

Michał Kuczyński
Michał Kuczyński

Rama – aluminiowa, ale nowoczesna

Obecnie w przedziale między 6 a 7 tysięcy złotych na na rynku znajdziemy rowery oparte o ramy aluminiowe. Dobrą wiadomością jest fakt, że w znakomitej większości są to konstrukcje bardzo nowoczesne. Możemy też liczyć też na zaawansowane technologie obróbki, takie jak cieniowanie czy hydroformowanie rur. Wszystko po to, aby finalnie ramy były lekkie i sztywne jednocześnie. Pozostałe rozwiązania również zgodne są z obecnymi trendami: osie kół to standard Boost (148x12), do tego główki ramy tapered, czy wewnętrzne prowadzenia linek i przewodów. Przeważająca większość rowerów to oczywiście 29”, a wielu producentów działa też wg logicznej zasady, gdzie koło rośnie wraz z rozmiarem. Wówczas jeden lub dwa najmniejsze rozmiary ram mają koła 27,5”, a pozostałe 29”. Sporo maszyn ma nowoczesną, progresywną geometrię. Na koniec dodamy, że da się trafić w tej cenie na rowery oparte o ramy karbonowe, ale są to pojedyncze rynkowe wyjątki.

Powietrzny amortyzator

Przeglądając dostępne na rynku maszyny cieszy, że wszystkie mają widelce powietrzne z poziomu, który oferuje zadowalającą kulturę pracy. Znajdziemy tu sprawdzone widelce: Manitou Markhor, Rock Shox Judy w różnych wersjach, RST First, czy Suntour Raidon. Czasem można trafić coś lepszego, choć dominują wymienone modele. Widelce mają skok typowy dla XC/Maraton, czyli najczęściej 100 mm. W zasadzie standardem jest też sztywna oś, którą w nich spotkamy. To doskonała informacja, bo podnosi precyzję prowadzenia i zapewnia lepsze zachowanie przodu podczas hamowania. 

Amortyzator Rock ShoxMichał Kuczyński

Hamulce

Wszystkie rowery z tego poziomu cenowego są wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe. Najczęściej w trosce o wystarczającą siłę hamowania i lepsze odprowadzanie ciepła spotkamy tu tarcze 180 mm z przodu i 160 mm z tyłu. Standardem są sprawdzone Shimanowskie hamulce Deore, MT500 lub Sram Level TL, ale w ramach oszczędności niektórzy montują np. Shimano MT400, MT200, czy choćby budżetowe modele Tektro.

Koła i Opony

Koła to niestety miejsce, w którym producenci czynią najwięcej oszczędności. Bardzo często mamy tu więc zestawy zbudowane na tanich i słabo uszczelnionych piastach, mimo, że całkowita cena roweru jest już wysoka. Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal. Warto więc dokładnie zbadać cały rower, bo a nóż uda się dobrać taki, gdzie koła zostały oparte na czymś solidnym. Przekrój jest spory, bo znajdziemy tu modele produkcji Formuli, które masowo (pod różnymi markami) trafiają do kół i niestety nie są zbyt solidne. W kołach znajdziemy też podstawowe piasty Shimano, typu HB-MT400, ale i bardziej solidne DT Swiss 370.

Podobnie z oponami - są rowery, które wyjeżdżają z fabryk na gumach w najbardziej podstawowych wersjach, a inne mają zwijane i lekkie wyścigowe modele o szerokości nawet 2,3”, absolutnie zgodne z trendami nowoczesnych maszyn XC. Cieszy natomiast, że bardzo często felgi są gotowe na konwersję pod jazdę bez dętek oraz, że obręcze mają nowoczesne profile z dużą wewnętrzną szerokością. Warto jednak mieć na uwadze, że ,,aby obudzić taki rower do ścigania" trzeba by było zainwestować w lepsze i lżejsze koła oraz opony.

Maxxis Ikon to popularny model na XC i maratonyMichał Kuczyński

Napęd 1x12

W kwestii napędu standardem jest system 1x12, czasem tańszy 1x11. Najczęściej spotkamy tu grupę Shimano Deore, a w sporej ilości maszyn można liczyć na napędy Srama - SX i ewentualnie NX. Trafić też można na podzespoły z wyższej półki - Shimano SLX, a nawet XT. Napędy z jednym blatem z przodu ewidentnie dominują i wyparły system 2x. Jeśli koncentrujecie się na ściganiu, 1x to najlepsza opcja - łatwość obsługi, niezawodność oraz szeroki zakres przełożeń nowoczesnych systemów zachęca wręcz do zabrania roweru z jednym blatem z przodu na wyścig.

Co na rynku?

Poniżej prezentujemy wybrane modele rowerów górskich w omawianym budżecie. Więcej propozycji z segmentu wyścigowych MTB do 7000 zł z kolekcji na rok 2024 znajdziecie na stronach: katalog.bikeworld.pl

Kross LEVEL 7.0

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: ROCK SHOX RECON SILVER RL
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SIMANO CUES RD U6000
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: SCHWALBE RAPID ROB 29X2.25
  • Manetki: SHIMANO CUES U6000
ROWERY Kross

Author Orion 29

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Waga: 11.90 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana hydroformowana aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: RST F1RST 29 15 TRL (100 mm) oś 15 mm, powietrzny, blokada skoku na kierownicy
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO XT (12)
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: VITTORIA Barzo zwijane 29" × 2,25"
  • Manetki: SHIMANO SLX (12)
ROWERY Author

Wilier 503X RACE

  • Cena: 6910.56 PLN
  • Waga: 12.50 kg
  • Opis ramy: ALU 6066/6061 Podwójnie cieniowana
  • Widelec/amortyzator przedni: ROCK SHOX RECON RL 100 mm
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO XT 1X12 RD-M8100-SGS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: VITTORIA BARZO 29" X 2.25 RIGID
  • Manetki: SHIMANO DEORE M6100-R
ROWERY Wilier

Bulls AMINGA 3

  • Cena: 6906.24 PLN
  • Opis ramy: 6061 aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Gold RL-R
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M5100
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Schwalbe Smart Sam K-Guard 57-584, 27,5 x 2,25/57-622, 29 x 2,25
  • Manetki: Shimano Deore SL-M5100-11
ROWERY Bulls

Kellys GATE 50

  • Cena: 6799.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminiowa
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Recon Silver RL
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M8100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe Rapid Rob 57-622 (29x2.25) K-Guard
  • Manetki: Shimano SLX SL-M7100-IR Rapidfire Plus
ROWERY Kellys

Trek X-Caliber 9

  • Cena: 6799.00 PLN
  • Waga: 12.75 kg
  • Opis ramy: Alpha Gold Aluminium, zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie linek przerzutek i sztycy regulowanej, mocowanie na bagażnik i nóżkę, Boost141, 5 mm QR
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Gold RL, sprężyna DebonAir, tłumienie Motion Control, blokada, zwężana rura sterowa, przesunięcie 42 mm
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT M8100, długi wózek, maks. zębatka 51T
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Maxxis Ardent Race, bezdętkowe, obudowa EXO, stopka zwijana, 60tpi, 29x2.35"
  • Manetki: Shimano SLX M7100, 12-biegowa
ROWERY Trek

Unibike EXPERT

  • Cena: 6799.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR RAIDON32
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE XT M8100 SHADOW PLUS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: SCHWALBE RACING RALPH/RACING RAY / 29X2.25 / ZWIJANE
  • Manetki: SHIMANO SLX M7100-I
ROWERY Unibike

CTM RASCAL 2.0

  • Cena: 6790.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox JUDY SILVER TK, SA
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Sram NX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Sram SX Eagle
ROWERY CTM

Superior XP 919

  • Cena: 6699.00 PLN
  • Opis ramy: Alu X6 Ultralite,
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver TK R
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO SLX RD-M7100 Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe Racing Ralph Performance, 29x2.25", ADDIX
  • Manetki: SHIMANO DEORE SL-M6100-IR RapidFire Plus, 12
ROWERY Superior

Stevens Devil´s Trail

  • Cena: 6600.00 PLN
  • Waga: 12.90 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 TB
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Recon Gold RL
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore Shadow+
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe Rocket Ron Performance
  • Manetki: Shimano Deore
ROWERY Stevens

Cannondale Trail SL 2

  • Cena: 6549.00 PLN
  • Opis ramy: Smartform C2 Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Gold RL
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano SLX
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe Rocket Rick, 29 x 2.25"
  • Manetki: Shimano Deore M6100
ROWERY Cannondale

Giant XTC SLR 29 2 (2022)

  • Cena: 6499.00 PLN
  • Waga: 12.10 kg
  • Opis ramy: aluminium ALUXX SLR, max. rozmiar tarczy korbowodu 36t, max. rozmiar opony 29x2,4"
  • Widelec/amortyzator przedni: Giant Crest 34 RRL
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore M-6100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Maxxis Recon Race 29x2.25, zwijana, Tubeless Ready, EXO, bezdętkowe
  • Manetki: Shimano Deore M-6100
ROWERY Giant

Cube Acid

  • Cena: 6419.00 PLN
  • Waga: 13.30 kg
  • Opis ramy: Aluminium Lite
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver TK AIR
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Sram NX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe Smart Sam, Active, 2.25
ROWERY Cube

Ridley Ignite A

  • Cena: 6399.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Shimano SLX 7649,00 zł
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Vittoria Barza Rigid, 55×622
  • Manetki: Sram SX Eagle
ROWERY Ridley

GT Avalanche Expert

  • Cena: 6199.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6, potrójny trójkąt, pływający tylny trójkąt
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Silver RL, 120mm, 15x100, Remote Lockout
  • Skok widelca: 120 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Vittoria Barzo, 27.5/29 x 2.25"
  • Manetki: SRAM SX Eagle, 12s
ROWERY GT

Bianchi Magma 9S Deore 1x12sp

  • Cena: 6199.00 PLN
  • Opis ramy: Magma 29 alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Judy Silver TK 29" Solo Air
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M6100 12sp
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Kenda Booster 29x2.20
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6100-R 1x12sp
ROWERY Bianchi

Pells Razzer Evo 2

  • Cena: 6090.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Rockshox Judy Silver
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Continental Race King 29/2,2 Performance
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6100-R 12s
ROWERY Pells

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj