Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower górski do 7000 zł?

Sprawdź, jakie rowery górskie do XC i maratonów z kolekcji 2025 znajdziesz na rynku w cenie do 7000 zł. Na co zwrócić uwagę?

Drukuj
Canyon Exceed CF SL 6.0 Pro Race Michał Kuczyński

MTB do 7000 zł to ciekawy segment rynku. Przeznaczając taką kwotę na nowy rower możemy już liczyć na solidną maszynę, która nie zawiedzie nas w trudnym terenie. Sprawdzamy, jak wyposażone będą rowery do XC w tym budżecie?

 

Myśląc poważnie o ambitnej, zaawansowanej terenowej turystyce lub pierwszych krokach w ściganiu się w XC i Maratonach MTB, trzeba zainwestować w dobry sprzęt. Tu chodzi o nasze bezpieczeństwo, przyjemność, komfort oraz ogólny fun z jazdy. Wymagania jakie sprzętowi stawia ciężki szlak, czy też amatorska rywalizacja sportowa, to już nie przelewki.

Co warto wiedzieć?

Rower musi mieć dobrą geometrię, która zapewni bezpieczne i stabilne, ale również zwinne i sportowe prowadzenie. Przy tym musi posiadać odpowiednią sztywność i nie ważyć zbyt wiele. Zawsze więc powtarzamy, że rama to podstawa. Bynajmniej nie chodzi o to, z jakiego materiału ją wykonano. Mamy na myśli przede wszystkim zastosowane w ramie rozwiązania konstrukcyjne oraz to, czy geometria którą producent przygotował spełni nasze, mniej lub bardziej sportowe, oczekiwania. Amortyzator i hamulce będą równie istotne. Spore nachylenie terenu i ciągłe hamowanie sprawdzi moc oraz odporność na przegrzanie posiadanego systemu hamulcowego, szczególnie jeśli mowa o wyścigu, podczas którego przecież się nie zatrzymamy, aby ostudzić układ. Amortyzator z kolei zdecyduje czy nasz rower będzie się prowadził precyzyjnie. Dobry i prawidłowo ustawiony widelec gwarantuje, że koło trzyma się ścieżki. Istotnym czynnikiem jest sztywność boczna amortyzatora na działające siły skręcające - zależy nam, aby ruchy kierownicą powodowały precyzyjną reakcję przedniego koła, dlatego szukamy widelców o jak najszerszych goleniach i masywnych koronach. Aby zamknąć listę filarów sprawnego roweru MTB, trzeba do powyższych dodać jeszcze koła i opony. Ponieważ ogumienie ma kontakt z terenem, to w zasadzie jest niemalże kluczowe dla naszych odczuć z jazdy. Opony można oczywiście łatwo zmienić, ale koła to już duża inwestycja, warto więc zwrócić uwagę na ich jakość i sztywność, a przede wszystkim na fakt, czy są tubeless ready oraz czy mają odpowiednio szerokie obręcze. Idealnie jeśli będą miały minimum 25 mm wewnętrznej szerokości. Masa też jest ważna, szczególnie jeśli w głowie mamy chęć rywalizacji - zależeć nam będzie na jak najlżejszym zestawie kół. Warto pamiętać, że masą rotowaną są przede wszystkim opony, mleko/dętka i felga, a to co blisko osi koła (np. piasty) ma minimalne znaczenie. Często więc sama zmiana gum i przejście na TLR sprawi, że rower z ospałego stanie się wystarczająco dynamiczny. 

 

 

 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Uzupełnieniem naszego sprawnego terenowo górala będzie napęd, którego zadaniem jest zaoferować nam pewną i szybką pracę nawet pod obciążeniem. Nie możemy sobie pozwolić na loterię pt. czy redukcja się uda? Klik manetki musi skutkować reakcją zmiany biegu. Pozostałe komponenty, takie jak mostek czy sztyca nie mają wielkiego wpływu na jakość jazdy, ale warto zwrócić uwagę na punkty podparcia. Kierownica, chwyty oraz siodełko muszą pasować do naszej anatomicznej budowy ciała. 

 

 
 

 

 

Rama – aluminiowa, ale nowoczesna

Obecnie w przedziale między 6 a 7 tysięcy złotych na na rynku znajdziemy rowery oparte o ramy aluminiowe. Dobrą wiadomością jest fakt, że w znakomitej większości są to konstrukcje bardzo nowoczesne. Możemy też liczyć też na zaawansowane technologie obróbki, takie jak cieniowanie czy hydroformowanie rur. Wszystko po to, aby finalnie ramy były lekkie i sztywne jednocześnie. Pozostałe rozwiązania również zgodne są z obecnymi trendami: osie kół to standard Boost (148x12), do tego główki ramy tapered, czy wewnętrzne prowadzenia linek i przewodów. Przeważająca większość rowerów to oczywiście 29”, a wielu producentów działa też wg logicznej zasady, gdzie koło rośnie wraz z rozmiarem. Wówczas jeden lub dwa najmniejsze rozmiary ram mają koła 27,5”, a pozostałe 29”. Sporo maszyn ma nowoczesną, progresywną geometrię. Na koniec dodamy, że da się trafić w tej cenie na rowery oparte o ramy karbonowe, ale są to pojedyncze rynkowe wyjątki.

 

Powietrzny amortyzator

Przeglądając dostępne na rynku maszyny cieszy, że wszystkie mają widelce powietrzne z poziomu, który oferuje zadowalającą kulturę pracy. Znajdziemy tu sprawdzone widelce: Manitou Markhor, Rock Shox Judy w różnych wersjach, RST First, czy Suntour Raidon. Czasem można trafić coś lepszego, choć dominują wymienone modele. Widelce mają skok typowy dla XC/Maraton, czyli najczęściej 100 mm. W zasadzie standardem jest też sztywna oś, którą w nich spotkamy. To doskonała informacja, bo podnosi precyzję prowadzenia i zapewnia lepsze zachowanie przodu podczas hamowania. 

 

Hamulce

Wszystkie rowery z tego poziomu cenowego są wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe. Najczęściej w trosce o wystarczającą siłę hamowania i lepsze odprowadzanie ciepła spotkamy tu tarcze 180 mm z przodu i 160 mm z tyłu. Standardem są sprawdzone Shimanowskie hamulce Deore, MT500 lub Sram Level T, czy DB. Oczywiście w ramach oszczędności niektórzy montują np. Shimano MT400, MT200, czy choćby budżetowe modele Tektro.

Koła i Opony

Koła to niestety miejsce, w którym producenci czynią najwięcej oszczędności. Bardzo często mamy tu więc zestawy zbudowane na tanich i słabo uszczelnionych piastach, mimo, że całkowita cena roweru jest już wysoka. Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal. Warto więc dokładnie zbadać cały rower, bo a nóż uda się dobrać taki, gdzie koła zostały oparte na czymś solidnym. Przekrój jest spory, bo znajdziemy tu modele produkcji Formuli, które masowo (pod różnymi markami) trafiają do kół i niestety nie są zbyt solidne. W kołach znajdziemy też podstawowe piasty Shimano, typu HB-MT400, ale i bardziej solidne DT Swiss 370.

Podobnie z oponami - są rowery, które wyjeżdżają z fabryk na gumach w najbardziej podstawowych wersjach, a inne mają zwijane i lekkie wyścigowe modele o szerokości nawet 2,3”, absolutnie zgodne z trendami nowoczesnych maszyn XC. Cieszy natomiast, że bardzo często felgi są gotowe na konwersję pod jazdę bez dętek oraz, że obręcze mają nowoczesne profile z dużą wewnętrzną szerokością. Warto jednak mieć na uwadze, że ,,aby obudzić taki rower do ścigania" trzeba by było zainwestować w lepsze i lżejsze koła oraz opony.

 

Napęd 1x12

W kwestii napędu standardem jest system 1x12, czasem tańszy 1x11. Najczęściej spotkamy tu grupę Shimano Deore, a w sporej ilości maszyn można liczyć na napędy Srama - SX i ewentualnie NX. Trafić też można na podzespoły z wyższej półki - Shimano SLX, a nawet XT. Napędy z jednym blatem z przodu ewidentnie dominują i wyparły system 2x. Jeśli koncentrujecie się na ściganiu, 1x to najlepsza opcja - łatwość obsługi, niezawodność oraz szeroki zakres przełożeń nowoczesnych systemów zachęca wręcz do zabrania roweru z jednym blatem z przodu na wyścig.

Co na rynku?

Poniżej prezentujemy wybrane modele rowerów górskich w omawianym budżecie. Więcej propozycji z segmentu wyścigowych MTB do 7000 zł z kolekcji na rok 2025 znajdziecie na stronach: katalog.bikeworld.pl

 

Romet MUSTANG EVO 3 2024

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shock Recon Silver RL Boost
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M6100 12 biegów
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Michelin Country Grip'R 29x2.1"
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6100 12 biegów
ROWERY Romet

Accent Peak Boost v2 SLX

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Waga: 11.70 kg
  • Opis ramy: Accent Peak Boost, 29”, aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, oś 12x148mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Manitou Machete Comp Boost 29 QR15, 100 mm z manetką blokady skoku
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano SLX M7100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Vittoria Saguaro XC 29x2.25, zwijane TNT
  • Manetki: Shimano SLX M7100, 1x12
  • Hamulce: Shimano SLX M7100
ROWERY Accent

Orbea ALMA H11

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Alma Hydro
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver TK Remote Solo Air 100 QR15x110 Boost
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM NX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Maxxis Rekon Race 2.35" 120 TPI Exo TLR
  • Manetki: SRAM NX Eagle
  • Hamulce: Shimano MT201
ROWERY Orbea

Canyon Grand Canyon 8

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Waga: 13.94 kg
  • Opis ramy: Grand Canyon AL SL, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, 12x148mm
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 Rhythm GRIP
  • Skok widelca: 120 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano DEORE XT M8100, 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Schwalbe Wicked Will SR TLE EVO 2.4"
  • Manetki: Shimano SLX M7100 12s
  • Hamulce: Shimano MT400, 4-tłoczkowe
ROWERY Canyon

GT Zaskar LT Elite

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, potrójny trójkąt, pływający tylny trójkąt
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox 35 Silver R, 15x110mm
  • Skok widelca: 130 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano CUES U6000
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Maxxis Rekon, 29 x 2.4", Wire 60TPI Exo
  • Manetki: Shimano Cuess
  • Hamulce: Shimano MT410 Hydro Disc, 180mm
ROWERY GT

Northtec CAYON XT PERFORMANTE FOX

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Waga: 11.20 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX Forx 32 SC 29 K FIT 4 RC 100
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT RDM-8100SGS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Schwalbe Rocket Ron Performance 29x2.25
  • Manetki: Shimano XT SL-M8100RA
ROWERY Northtec

KTM MYROON COMP

  • Cena: 6899.00 PLN
  • Waga: 12.90 kg
  • Opis ramy: Myroon Performance Carbon M-2866
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox JUDY-SILVER-AIR-TK-RL-LB 100mm
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore M6100-12 SGS shadow+
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Maxxis Rekon Race EXO 57-622
  • Manetki: Shimano Deore M6100-12
ROWERY KTM

Unibike EXPERT

  • Cena: 6799.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR RAIDON32
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE XT M8100 SHADOW PLUS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: SCHWALBE RACING RALPH/RACING RAY / 29X2.25 / ZWIJANE
  • Manetki: SHIMANO SLX M7100-I
  • Hamulce: SHIMANO SLX M7100
ROWERY Unibike

Superior XP 6.2

  • Cena: 6699.00 PLN
  • Opis ramy: Alu X6 Ultralite, aluminium, cieniowana, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, 12x148mm
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver TK R, Taperowany, SoloAir, 15x110mm
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO SLX RD-M7100, Shadow Plus, 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Schwalbe Racing Ralph Performance, 29x2.25", ADDIX
  • Manetki: SHIMANO DEORE SL-M6100-IR, RAPIDFIRE Plus, 12s
  • Hamulce: SHIMANO MT410, 4-tłoczkowe
ROWERY Superior

Trek Procaliber 8

  • Cena: 6699.00 PLN
  • Waga: 12.30 kg
  • Opis ramy: Alpha Platinum Aluminium, zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów, BSA 73, ukryte mocowania bagażnika i nóżki, UDH, Boost148, sztywna oś przelotowa 12 mm
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Gold RL, 15x110mm
  • Skok widelca: 120 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT M8100, długi wózek
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Bontrager Sainte-Anne Pro XR, 29 x 2,20"
  • Manetki: Shimano SLX M7100, 12s
  • Hamulce: Shimano MT410
ROWERY Trek

Cannondale Trail SL 2

  • Cena: 6699.00 PLN
  • Opis ramy: Smartform C2 Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Gold RL
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano SLX
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Schwalbe Rocket Rick, 29 x 2.25"
  • Manetki: Shimano Deore M6100
ROWERY Cannondale

CTM RASCAL 2.0

  • Cena: 6689.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox RECON SILVER, RL, SA, 100mm, boost™ 15x110
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M6100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6100-IR/12sp.
  • Hamulce: Shimano BR-MT410 / SMRT54 S/M
ROWERY CTM

Bulls Copperhead 3 29 11s

  • Cena: 6647.68 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, oś QR
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Gold RL-R
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Deore RD-M5100 shadow+
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: SCHWALBE Racing Ralph Performance 57-622
  • Manetki: SHIMANO Deore SL-M5100
  • Hamulce: SHIMANO BR-MT200
ROWERY Bulls

Stevens Devil´s Trail

  • Cena: 6600.00 PLN
  • Waga: 12.90 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 TB
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Recon Gold RL
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore Shadow+
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Schwalbe Rocket Ron Performance
  • Manetki: Shimano Deore
ROWERY Stevens

Author Context 29

  • Cena: 6599.00 PLN
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana hydroformowana aluminium 6061 29"
  • Widelec/amortyzator przedni: RST F1RST 29 15 TRL
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Deore
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: VITTORIA Barzo zwijane 29" × 2,25"
  • Manetki: SHIMANO Deore
  • Hamulce: SHIMANO BR-MT410
ROWERY Author

Kellys GATE 70

  • Cena: 6599.00 PLN
  • Opis ramy: Kellys Dynamic RRC 29, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, oś 12x148mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Recon Gold RL
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M8100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Schwalbe Rapid Rob 57-622 (29x2.25) K-Guard
  • Manetki: Shimano SLX SL-M7100-IR Rapidfire Plus
ROWERY Kellys

Sensa FIORI EVO PRO CARBON

  • Cena: 6299.00 PLN
  • Opis ramy: Generation 5 Full Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon RL – Air
  • Przerzutka tylna: Shimano XT 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Vittoria Saguaro 2.25
  • Manetki: Shimano XT 12s
  • Hamulce: Shimano MT410
ROWERY Sensa

Rock Machine Torrent 90-29

  • Cena: 6299.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, gwintowana mufa suportu, mocowanie hamulca: post mount, oś 12x148mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Judy Silver TK
  • Skok widelca: 120 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE RD-M6100 Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: WTB RANGER, 29x2.25, 60TPI, ZWIJANA
  • Manetki: SHIMANO DEORE SL-M6100-IR RapidFire Plus, 12s
  • Hamulce: SHIMANO BR-MT410
ROWERY Rock Machine

Pells Razzer Evo 1

  • Cena: 6299.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Rockshox Recon Gold
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Continental Race King 29/2,2 Performance
  • Manetki: Shimano XT SL-M8100-R 12s
ROWERY Pells

Giant XTC SLR 29 2

  • Cena: 6199.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX SLR, oś przelotowa 12x148mm, max. rozmiar tarczy korbowodu 36t, max. rozmiar opony 29x2,4", wewnętrzne prowadzenie przewodów
  • Widelec/amortyzator przedni: Giant Crest 34 RRL
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore M-6100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Maxxis Recon Race 29x2.25, zwijana, tubeless ready, EXO, tubeless
  • Manetki: Shimano Deore M-6100, 1x12
  • Hamulce: Shimano BR-MT200
ROWERY Giant

 

 

 

 

 

 

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj