Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower miejski wybrać?

Sprawdź typy rowerów miejskich. Podpowiadamy, jakie typy rowerów będą odpowiednie do komfortowego i skutecznego poruszania się po mieście.

Drukuj
Tomasz Makula

Wykorzystywanie roweru jako środka transportu to doskonała alternatywa dla samochodu i komunikacji miejskiej. Skraca czas podróży i zapewnia pełną niezależność. Wymaga jednak roweru dopasowanego do naszych potrzeb - podpowiadamy więc, jak wybrać idealny rower miejski.

Podróżowanie rowerem miejskim jest szybkie, ekonomiczne i zdrowe. Do tego - o ile pogoda będzie łaskawa - jest zwyczajnie wygodne i przyjemne. Nie dziwi więc, że popularność rowerów miejskich i commutingu rośnie, a widok tłumnie dojeżdżających do pracy rowerzystów staje się coraz bardziej powszechny.

Rower dostosowany do miasta i ciebie 

Aby wygodnie i sprawnie poruszać się po mieście, należy wyposażyć się w odpowiednią maszynę. Nie ma jednak idealnego przepisu na najlepszy rower miejski. Wszystko bowiem zależy od użytkownika i pokonywanej trasy. Sprzęt musi być przyjazny i pomagać, a nie przeszkadzać podczas codziennej eksploatacji. Od roweru miejskiego oczekujemy wygodnej pozycji, możliwości poruszania się eleganckim stroju, pełnej ochrony od wody spod kół, świateł, a także sakw, jeśli zamierzamy robić po drodze zakupy. Przy tym chcemy, aby był niezawodny i pozwalał bez większego wysiłku dojechać np. do pracy. Zdajemy sobie sprawę, że każdy użytkownik ma inną kondycję, różny dystans do pokonania oraz inny teren do przejechania (typ nawierzchni, podjazdy, itp.). Dlatego warto wybrać rower dostosowany do swoich potrzeb, indywidualnych możliwości i pokonywanej trasy. Poniżej prezentujemy typy rowerów miejskich dostępnych na rynku. 

Typowy rower miejski 

 

 

Według wielu rowery miejskie to najlepszy typ roweru do commutingu. Zostały od początku do końca zaprojektowane do egzystowania w zurbanizowanym terenie, co zwyczajnie czuć w trakcie jazdy. Tego typu maszyny zapewniają komfortową i wyprostowaną pozycję za kierownicą. Dzięki temu można nimi pojechać nawet w sztywnym garniturze czy płaszczu. Nie są wyjątkowo szybkie, ale rozpędzone dobrze utrzymują prędkość. Najczęściej toczą się na dużych, 28-calowych kołach, które sprawnie przewiozą nas przez dziurawe fragmenty trasy oraz dobrze wtaczają się pod krawężniki. Opony mają z reguły około 40 mm szerokości, co jest dobrym kompromisem między szybkością, komfortem i odpornością na przebicia. Ich bieżnik również stanowi złoty środek między rozwijaną prędkością na równym asfalcie, a przyczepnością w zakrętach przy gorszej pogodzie oraz mniej utwardzonej nawierzchni. Amortyzatory nie są im potrzebne i wiele modeli ich nie posiada, choć rynek nie jest tu jednogłośny - jedne rowery je mają, inne nie. Większość komfortu i tak zapewniają koła, opony i wygodne, miękkie siodełka. 

W produkcji ram dominują dwa materiały - stal i aluminium. Ten pierwszy pozwala osiągnąć dodatkowe zyski na polu komfortu, jednak stalowe konstrukcje są cięższe. Aluminium pozwala z kolei na zbudowanie lżejszego szkieletu, ale o gorszych właściwościach tłumiących drgania. Rowery miejskie w znakomitej większości posiadają przerzutki, choć nie jest ich wiele - przeważnie od 3 do 8 biegów. Modele bez przerzutek odradzamy, takie też występują na rynku, ale nie będą ani szybkie, ani wygodne w eksploatacji. Jeden bieg zwyczajnie męczy! Napędy w tych rowerach dzielą się na dwa typy - z klasyczną przerzutką tylną lub z piastą wielobiegową. Przekładnia ukryta w osi koła (piasta planetarna) jest rozwiązaniem bardzo praktycznym. Czystym i wymagającym znacznie mniej uwagi przy samodzielnej konserwacji. Opcja 3-biegowa sprawdza się na krótszych dystansach i w płaskim terenie. Jeżeli jednak zamierzamy jeździć dużo, często i nasze trasy wynoszą po kilka lub kilkanaście kilometrów to warto szukać wariantów z siedmioma lub więcej biegami. 

 
 

 

Rowery miejskie są w pełni wyposażone - to ich mocna zaleta. Fabrycznie najczęściej są już ubrane w błotniki, nóżkę, oświetlenie, dzwonek, czy bagażnik. W większości pojawia się też osłona łańcucha, która gwarantuje nam odizolowanie od brudnego łańcucha i czystą nogawkę spodni. Wszystko to są bardzo użyteczne akcesoria, a więcej w tym temacie dowiecie się z artykułu Rowerem do pracy: jak się przygotować?. Wadą ,,mieszczuchów” jest ich masa. Wysoką wagę zawdzięczają relatywnie niskim cenom (rowery sportowe są wielokrotnie droższe) oraz wspomnianemu pełnemu uzbrojeniu w akcesoria. 

Warto jeszcze dodać, że pewna grupa producentów oferuje rowery miejskie o bardziej sportowej konstrukcji - będą podobne do rowerów crossowych i fitness bike'ów o których piszemy nieco dalej. Te rowery to w pełni dostosowane maszyny do jazdy miejskiej, ale wymagające nieco bardziej pochylonej pozycji. Wyciągnięcie sylwetki odpłacają większą prędkością jazdy oraz niższą masą. To dobry pomysł na rower do miasta dla bardziej zaawansowanych kolarzy, którzy jednocześnie nie muszą poruszać się w eleganckim stroju. 

Zobacz rowery miejskie:

 

Damski i męski

Na rynku istnieje ścisły podział na rowery damskie i męskie. Bardzo często producenci nazywają je unisex / damskie oraz męskie. W pierwszym przypadku chodzi po prostu o modele z mocno opadającą, maksymalnie obniżoną rurą ramy, która ułatwia wchodzenie. Równolegle oferowane są rowery miejskie z klasyczną męską konstrukcją. Wiele firm ma w sprzedaży dwa identyczne modele, które po prostu różnią się ramami (damska i męska), ewentualnie zmieniają też design, wówczas można kupić rower dostosowany do płci nie tylko budową, ale również wyglądem i kolorem. Bardziej renomowani producenci dbają też o szczegóły - w damskich wersjach znajdziemy kierownice, chwyty i siodło dostosowane do odmiennej kobiecej budowy ciała. 

Elektryczny rower miejski

 
 

 

Bardzo szybko zyskującą na popularności kategorią rowerów są miejskie jednoślady wspomagane elektrycznie. To maszyny, które konstrukcją praktycznie nie różnią się od typowych rowerów miejskich - z tą różnicą, że mają wbudowany silnik i akumulator. Przepisy pozwalają jeździć takim jednośladem bez żadnych dodatkowych uprawnień oraz bez rejestrowania pojazdu pod warunkiem, że moc silnika nie przekracza 250W, a maksymalna prędkość do której działa wspomaganie to 25 km/h. Oznacza to dwie rzeczy, pedałować trzeba cały czas (choć silnik odciąża nas w znakomitym procencie), a po przekroczeniu 25 km/h odcina nam się dodatkowa moc i musimy zdać się już tylko na siebie. W praktyce takie rowery są doskonałym pomysłem do jazdy w mieście - rzadko kiedy przydaje nam się przelotowa wyższa niż maksymalna prędkość wspomagania, a motor wyręcza nas tam, gdzie normalnie męczymy się najbardziej, czyli podczas rozpędzania się co skrzyżowanie. 

Wadą jest wysoka masa (około 25 kg), jeszcze wyższa niż w przypadku klasycznych rowerów miejskich. Jest na tyle wysoka, że rower musimy trzymać na poziomie ziemi lub korzystać z windy itp. środków, które nie wymagają noszenia go po schodach. Zyskujemy dojazdy bez wysiłku, znacznie większy zasięg, niż ten osiągany o własnych siłach oraz często skrócenie czasu przejazdu - to zależy głównie od naszej formy i nachylenia terenu, po którym się poruszamy. 

Zobacz miejskie rowery elektryczne:

 

Stylowe rowery miejskie

Jedną z odmian rowerów do miasta są stylowe rowery miejskie. Gatunek mieszczuchów ukochany przez kobiety. Rynek jest aktywny, firmy dostrzegają potrzeby nabywców, a niektórzy producenci wręcz specjalizują się w dostarczaniu klientom maszyn, których kształty ram, ogólny wygląd i kolorystyka są po prostu dopracowane wizualnie i designersko. Takie rowery, podobnie jak biżuteria, stanowią środek do wyrażenia siebie, swoich gustów. Stylowe rowery miejskie swoją praktycznością nie odbiegają od typowych rowerów miejskich, a użytkowe cechy łączą z designerskim wyglądem.

Zobacz stylowe rowery miejskie:

 

 

 

Polecane przez redakcję

 

TREK Dual Sport 2 (generacja 5)

W tym poradniku omawiamy ogólnie zagadnienie roweru do miasta, dlatego pozwoliliśmy sobie wybrać coś, na co sami postawilibyśmy w pespektywie jazdy po mieście - taki rower ma w swojej ofercie TREK. Mowa o prostym crossie ze sztywnym widelcem, który w takich rowerach doceniamy bardziej, niż najniższe modele sprężynowych amortyzatorów - taki widelec jest o wiele bardziej funkcjonalny, praktyczny i po prostu lepiej wygląda. 

TREK Dual Sport 2 to komfortowy cross, który w mieście pozwoli na dynamiczną jazdę. O uniwersalność sprzętu, w tym i o bezproblemowe pokonywanie miejskich nierówności (krawężniki, dziury), dbają szerokie opony - seryjnie mają one aż 50 mm szerokości. Pozycja na nim będzie nieco bardziej pochylona, niż na typowym mieszczuchu, ale też o wiele bardziej wyprostowana niż na rowerach szosowych, niektórych gravelach czy ostrych kołach. Do Dual Sporta spokojnie możemy domontować błotniki pełne czy bagażnik (także z przodu powinno się taki udać założyć), więc szybko możemy uczynić z niego w pełni praktyczny sprzęt, z którym przewieziemy sporo bagażu. 

W kwestii pozostałego wyposażenia doceniamy m.in. zastosowanie hydraulicznych hamulców tarczowych. Napęd zbudowano na podzespołach Shimano Altus / Acera (tylko korba nie pochodzi z katalogu japońskiego giganta). Każdy z Was doceni lekkość tego sprzęu - na tym polu Dual Sport bije typowe mieszczuchy na głowę, bo osiąga masę 12,8 kg. 

 
  • Cena 4299 zł
  • Rama Alpha Gold Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bagażnika i błotników, hamulce tarczowe post mount, mocowanie podpórki. QR 135 x 5 mm
  • Widelec Dual Sport alloy, internal brake routing, fender mounts, rack mounts, ThruSkew 5mm QR
  • Opony Bontrager GR0 Comp, stopka z drutu, 60 tpi, 650 x 50c
  • Maks. rozmiar opon 27,5 x 2,0"
  • Manetka Shimano Altus M2010, 9-biegowa
  • Przerzutka przednia Shimano Acera T3000, obejma 34,9 mm, mocowanie górne, podwójny ciąg
  • Przerzutka tylna Shimano Altus M2000, długi wózek
  • Korba Kuty stop aluminium, 46/30, z osłoną łańcucha, 170 mm długości
  • Kaseta Shimano HG200, 11-36, 9 speed
  • Zestaw hamulcowy C-Star BH-RS925T hydrauliczne tarczowe
  • Waga M - 12.79 kg
trekbikes.com gdzie kupić?

 

 

Ostre koło

Jedną z odmian roweru do miasta jest ostre koło oraz singlespeed. To maszyny, których miejskie zastosowanie odkryli nasz szerszą skalę kurierzy rowerowi. Ich popularność bardzo szybko rosła, a obecnie (wydaje nam się), że jest już nieco mniejsza. To bardzo szybkie, ale wymagające umiejętności maszyny. Posiadają przeważnie konstrukcję zbliżoną do roweru szosowego i cienkie opony. Ostre koło to sprzęt, który nie posiada wolnobiegu w piaście, co oznacza, że jeśli kręci się tylne koło, kręcą się też korby. Sprawia to, że pedałować musimy przez cały czas, gdy się poruszamy. Nie mamy też przerzutek. Mamy za to bardzo szybki sprzęt, który jest odporny na zużywanie - jego konstrukcja jest tak prosta, że tam po prostu nie ma się co popsuć. Jest to jednak rower wymagający i tak naprawdę niebezpieczny. Łagodniejszą jego odmianą są singlespeedy - mają wolnobieg, a więc możemy przestać pedałować w trakcie jazdy. Nadal jednak męczący będzie brak przerzutek i tylko jedno dostępne przełożenie. Czasem więc będzie nam za miękko, a czasem za twardo. Dodatkowo, obie maszyny mają najczęściej typowo szosowe, wąskie opony - one również nieco gorzej sprawdzają się w jeździe miejskiej. Szczególnie jeśli drogi po których się poruszamy są dziurawe. 

Każdy rower jest dobry!

Bądźmy jednak szczerzy, każdy rower pozwala na sprawne poruszanie się po mieście. Kluczem jest jego dodatkowe wyposażenie. Choćby w oświetlenie i błotniki. Wyżej wymienione gatunki są rowerami typowo miejskimi i tak komunikowanymi przez producentów. Zaprojektowanymi od A do Z na potrzeby miejskich rowerzystów lub w przypadku ostrego koła - na fali mody. Pozostałe typy jednośladów również mogą posłużyć jako rowery miejskie, a wśród nich szczególnie sprawdzą się:

  • Rowery trekkingowe - idealnie odnajdują się w jeździe po większości utwardzonych nawierzchni, łączą w sobie cechy roweru do turystyki rowerowej, miasta oraz rekreacyjnych wycieczek.
  • Rowery crossowe - to maszyny wycieczkowe, o bardziej sportowym usposobieniu, które sprawdzają się na szosach, szutrach i w lekkim terenie. Są szybkie i bardzo uniwersalne. Dobry wybór do szybkiego przemieszczania się po mieście w tygodniu, a jednocześnie by wyskoczyć za miasto na dłuższą wycieczkę w weekend. 
  • Rowery fitness - czyli mieszanka roweru crossowego z szosowym, można powiedzieć, że to taka szosówka z płaską (prostą) kierownicą. Pozycja na takiej maszynie jest dość wyciągnięta, podobna do tej z roweru crossowego, a jego konstrukcja zapewnia, że - o ile nasze drogi są równe - możemy takim rowerem przemieszczać się bardzo szybko.