Rower miejski do 2500 zł

Dowiedz się, jaki rower do miasta wybrać? Sprawdź modele na 2022 rok.

Trekking Saveno Exeter GTS Michał Kuczyński

Rower miejski to doskonały pomysł na szybką, tanią i niezależną komunikację po mieście. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę podczas zakupu roweru do miasta oraz zobacz, jakie modele kupisz za około 2500 zł?

Jazda rowerem, jako środkiem alternatywnej komunikacji, to doskonały pomysł dla mieszkańców wszystkich miast. Osoby żyjące w dużych aglomeracjach mogą w ten sposób uniknąć korków i być totalnie niezależnym oraz zwyczajnie szybszym. Z kolei mieszkańcy małych miasteczek nie będą zmuszeni odpalać samochodu na dosłownie 2-3 minuty jazdy, co jest totalnie niezdrowe dla silnika. Jakby na to nie patrzeć rower jest zwykle szybszy, przyjemniejszy, zdrowszy, tańszy, daje pełną niezależność, nie wymaga poszukiwania miejsca do zaparkowania, a do tego pozwala na przejazd spod drzwi do drzwi

 

Ostatnie lata to ogromny wzrost popularności rowerów elektrycznych, które - nie oszukujmy się - są wyższą formą wyrafinowania i zaawansowania roweru miejskiego. Są szybsze, a do tego mniej się zmęczymy i możemy uniknąć niekomfortowego spocenia się. One jednak kosztują wyraźnie więcej - tak naprawdę trzeba myśleć o kwocie minimum 5000 zł, aby nabyć podstawowego miejskiego elektryka. Jeśli nie chcecie tyle wydawać, nie gorszym pomysłem będzie klasyczny rower miejski, który na trasie między 5 a 10 km wcale nie będzie aż tak męczący. Przecież zawsze można jechać nieco wolniej. W takim wypadku kwota między 2 a 2,5 tysiąca złotych pozwala kupić naprawdę solidny, choć wciąż budżetowy rower. Będzie to konstrukcja dobra i wygodna, choć trzeba mieć na uwadze, że oparta o podzespoły z bardziej podstawowych grup.

 

 

Rama, koła i widelec w rowerze miejskim

Na rynku w omawianym budżecie dominują rowery miejskie zbudowane na aluminiowych ramach. Do tego są to konstrukcje, gdzie od A do Z postawiono na wysoki komfort. Pozycja z kierownicą jest krótka i maksymalnie wyprostowana - to zapewnia wygodną jazdę oraz możliwość przejazdu w eleganckim stroju. Pod kątem łatwości użytkowania stosuje się też bardzo obniżone ramy, które nie wymagają podnoszenia nogi, aby wsiąść na rower, czy z niego zejść. Właśnie z tego powodu zdarza się, że producenci stosują jedną wersją (taką obniżoną) ramy zarówno dla kobiet i mężczyzn. Nie jest to regułą, bo często jest też równolegle dostępna wersja z ramą męską, ale tak bywa. Warto dodać, że producenci stawiają na ładne jednoślady, które nawiązują swoim designem do klasycznych rowerów holenderskich. 

 

Rowery miejskie przeważnie toczą się na kołach 28”, choć część z nich również na mniejszych 26”. Duże koła są lepsze w aspekcie przetaczania się przez krawężniki czy komfort jazdy po dziurach, natomiast na mniejszych nieco łatwiej dosięgnąć stopami do ziemi, gdy stajemy czy ruszamy. Dla osób starszych lub o niskim wzroście może być to zaletą, natomiast podręcznikowy rower miejski ma jednak koła 28”. Szerokość opon zawiera się przeważnie w przedziale od 40 do około 55 mm. Taki rozmiar łączy szybkość i lekkość toczenia z dobrymi zdolnościami amortyzującymi opony. To akurat ważne, bowiem z reguły w mieszczuchach nie ma amortyzatorów. Są widelce sztywne, więc to koło i opona biorą na siebie większość absorpcji drgań. Nie ma w tym nic złego, bowiem dla wygodnej jazdy po mieście taki zestaw absolutnie wystarcza. Jeśli natomiast trafi się nam model z widelcem amortyzowanym możemy się spodziewać, że będzie on dość niskiej klasy w tym budżecie, w zasadzie już lepiej mieć niezawodny widelec sztywny.

 
 

 

Napęd z biegami w piaście

Typowy rower miejski posiada piastę planetarną, której wnętrze kryje coś w rodzaju skrzyni biegów. Nie ma więc klasycznej przerzutki i zębatek na zewnątrz. Rower wygląda jakby miał jeden bieg, a w rzeczywistości ,,mamy przerzutki”, bowiem przełożenia znajdują się właśnie w tylnej piaście. W omawianym budżecie dominują niezawodne piasty Shimano Nexus, które przeważnie mają 3 biegi, czyli mało, ale do spokojnej jazdy miejskiej będą wystarczające. W cenie do 2500 zł da się też znaleźć rowery miejskie na Shimano Nexus w wersji 7-biegowej, ale przeważają właśnie najprostsze wersje 3-biegowe. Czasem można trafić też rowery miejskie ze zwykłymi przerzutkami, choć na pewno to rozwiązanie mniej czyste i wymagające częstszej konserwacji, aniżeli zamknięty system z biegami w piaście. 

 

Pozostałe wyposażenie

Poza tym w rowerach miejskich znajdziemy wygodne kierownice zagięte do ciała rowerzysty (tzw. jaskółka) oraz miękkie siodła, które umożliwiają komfortową jazdę w zwykłej odzieży. Cechą charakterystyczną jednośladów do miasta jest też pełne wyposażenia dodatkowe, które najczęściej otrzymujemy od producenta. Na liście tych dodatków są błotniki, oświetlenie, nóżka, bagażnik, czasem też koszyk. Warto dodać, że oświetlenie może być bateryjne, albo na dynamo, a w tej cenie możemy spodziewać się, że zasilane będzie przez piastę z prądnicą. 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Co na rynku?

W cenie między 2000 a 2500 zł dominują klasyczne rowery miejskie, choć trafić się też mogą nowoczesne szybkie rowery urban o sportowym charakterze (często z ostrym kołem). To jednak ułamek rynku, dlatego my skupiamy się na typowych, wygodnych rowerach miejskich. Na kolejnych stronach znajdziecie wybrane przez nas modele na rok 2022 sytuujące się w przedziale cenowym 2000 - 2500 zł. Prezentujemy po jednym rowerze z oferty każdego producenta, którego jednoślady są dostępne na polskim rynku. Przegląd zrealizowaliśmy w oparciu o Katalog Rowerowy.

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły