Spis treści:
Jazda rowerem, jako środkiem alternatywnej komunikacji, to doskonały pomysł dla mieszkańców wszystkich miast. Osoby żyjące w dużych aglomeracjach mogą w ten sposób uniknąć korków i być totalnie niezależnym oraz zwyczajnie szybszym. Z kolei mieszkańcy małych miasteczek nie będą zmuszeni odpalać samochodu na dosłownie 2-3 minuty jazdy, co jest totalnie niezdrowe dla silnika. Jakby na to nie patrzeć rower jest zwykle szybszy, przyjemniejszy, zdrowszy, tańszy, daje pełną niezależność, nie wymaga poszukiwania miejsca do zaparkowania, a do tego pozwala na przejazd spod drzwi do drzwi.
Ostatnie lata to ogromny wzrost popularności rowerów elektrycznych, które - nie oszukujmy się - są wyższą formą wyrafinowania i zaawansowania roweru miejskiego. Są szybsze, a do tego mniej się zmęczymy i możemy uniknąć niekomfortowego spocenia się. One jednak kosztują wyraźnie więcej - tak naprawdę trzeba myśleć o kwocie minimum 5000 zł, aby nabyć podstawowego miejskiego elektryka. Jeśli nie chcecie tyle wydawać, nie gorszym pomysłem będzie klasyczny rower miejski, który na trasie między 5 a 10 km wcale nie będzie aż tak męczący. Przecież zawsze można jechać nieco wolniej. W takim wypadku kwota między 2 a 2,5 tysiąca złotych pozwala kupić naprawdę solidny, choć wciąż budżetowy rower. Będzie to konstrukcja dobra i wygodna, choć trzeba mieć na uwadze, że oparta o podzespoły z bardziej podstawowych grup.
Rama, koła i widelec w rowerze miejskim
Na rynku w omawianym budżecie dominują rowery miejskie zbudowane na aluminiowych ramach. Do tego są to konstrukcje, gdzie od A do Z postawiono na wysoki komfort. Pozycja z kierownicą jest krótka i maksymalnie wyprostowana - to zapewnia wygodną jazdę oraz możliwość przejazdu w eleganckim stroju. Pod kątem łatwości użytkowania stosuje się też bardzo obniżone ramy, które nie wymagają podnoszenia nogi, aby wsiąść na rower, czy z niego zejść. Właśnie z tego powodu zdarza się, że producenci stosują jedną wersją (taką obniżoną) ramy zarówno dla kobiet i mężczyzn. Nie jest to regułą, bo często jest też równolegle dostępna wersja z ramą męską, ale tak bywa. Warto dodać, że producenci stawiają na ładne jednoślady, które nawiązują swoim designem do klasycznych rowerów holenderskich.
Rowery miejskie przeważnie toczą się na kołach 28”, choć część z nich również na mniejszych 26”. Duże koła są lepsze w aspekcie przetaczania się przez krawężniki czy komfort jazdy po dziurach, natomiast na mniejszych nieco łatwiej dosięgnąć stopami do ziemi, gdy stajemy czy ruszamy. Dla osób starszych lub o niskim wzroście może być to zaletą, natomiast podręcznikowy rower miejski ma jednak koła 28”. Szerokość opon zawiera się przeważnie w przedziale od 40 do około 55 mm. Taki rozmiar łączy szybkość i lekkość toczenia z dobrymi zdolnościami amortyzującymi opony. To akurat ważne, bowiem z reguły w mieszczuchach nie ma amortyzatorów. Są widelce sztywne, więc to koło i opona biorą na siebie większość absorpcji drgań. Nie ma w tym nic złego, bowiem dla wygodnej jazdy po mieście taki zestaw absolutnie wystarcza. Jeśli natomiast trafi się nam model z widelcem amortyzowanym możemy się spodziewać, że będzie on dość niskiej klasy w tym budżecie, w zasadzie już lepiej mieć niezawodny widelec sztywny.
Napęd z biegami w piaście
Typowy rower miejski posiada piastę planetarną, której wnętrze kryje coś w rodzaju skrzyni biegów. Nie ma więc klasycznej przerzutki i zębatek na zewnątrz. Rower wygląda jakby miał jeden bieg, a w rzeczywistości ,,mamy przerzutki”, bowiem przełożenia znajdują się właśnie w tylnej piaście. W omawianym budżecie dominują niezawodne piasty Shimano Nexus, które przeważnie mają 3 biegi, czyli mało, ale do spokojnej jazdy miejskiej będą wystarczające. W cenie do 2500 zł da się też znaleźć rowery miejskie na Shimano Nexus w wersji 7-biegowej, ale przeważają właśnie najprostsze wersje 3-biegowe. Czasem można trafić też rowery miejskie ze zwykłymi przerzutkami, choć na pewno to rozwiązanie mniej czyste i wymagające częstszej konserwacji, aniżeli zamknięty system z biegami w piaście.
Pozostałe wyposażenie
Poza tym w rowerach miejskich znajdziemy wygodne kierownice zagięte do ciała rowerzysty (tzw. jaskółka) oraz miękkie siodła, które umożliwiają komfortową jazdę w zwykłej odzieży. Cechą charakterystyczną jednośladów do miasta jest też pełne wyposażenia dodatkowe, które najczęściej otrzymujemy od producenta. Na liście tych dodatków są błotniki, oświetlenie, nóżka, bagażnik, czasem też koszyk. Warto dodać, że oświetlenie może być bateryjne, albo na dynamo, a w tej cenie możemy spodziewać się, że zasilane będzie przez piastę z prądnicą.
Zobacz również:
Co na rynku?
W cenie między 2000 a 2500 zł dominują klasyczne rowery miejskie, choć trafić się też mogą nowoczesne szybkie rowery urban o sportowym charakterze (często z ostrym kołem). To jednak ułamek rynku, dlatego my skupiamy się na typowych, wygodnych rowerach miejskich. Poniżej znajdziecie wybrane przez nas modele na rok 2024 sytuujące się w przedziale cenowym 2000 - 2500 zł. Prezentujemy po jednym rowerze z oferty każdego producenta, którego jednoślady są dostępne na polskim rynku. Przegląd zrealizowaliśmy w oparciu o Katalog Rowerowy.
Northtec ARGENTA 27,5 CITY
- Cena: 2499.00 PLN
- Waga: 15.60 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061, Hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour: XCE 28 A P27,5 100mm
- Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-M360SGS
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Kenda 27,5x1,95
- Typ hamulców: Szczękowe
Maxim MC 1.6.7
- Cena: 2499.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Spinner ODESA 700C
- Przerzutka tylna: Shimano Nexus 7s
- Ilość blatów i koronek: '1x7
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: 700 x 40C C-1446 CST
- Typ hamulców: Szczękowe
Corelli Nobilis 2.0
- Cena: 2499.00 PLN
- Waga: 16.00 kg
- Opis ramy: aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: sztywny, stalowy
- Przerzutka tylna: SHIMANO NEXUS 3
- Ilość blatów i koronek: '1x3
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: MITAS FLASH 700X45 C
- Typ hamulców: Szczękowe
Romet SONATA CLASSIC 26
- Cena: 2499.00 PLN
- Waga: 14.00 kg
- Opis ramy: alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: sztywny stalowy
- Przerzutka tylna: Shimano Nexus 3
- Ilość blatów i koronek: '1x3
- Rozmiar kół: 26"
- Opony: 26×1.75
- Typ hamulców: Torpedo
CTM FLORENCE
- Cena: 2490.00 PLN
- Opis ramy: Stal
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour CR85,700C
- Przerzutka tylna: Shimano RD-M310
- Ilość blatów i koronek: '1x6
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: 700x40C reflex line
- Typ hamulców: Szczękowe
Electra Loft 7i EQ
- Cena: 2399.00 PLN
- Waga: 15.50 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061-T6
- Widelec/amortyzator przedni: Stal o wysokiej wytrzymałości Hi-ten, z prostymi/zwężanymi goleniami
- Przerzutka tylna: Shimano Nexus, 7s
- Ilość blatów i koronek: '1x7
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: 700 x 35c z miejskim bieżnikiem
- Typ hamulców: Szczękowe
Merida CITYWAY 328
- Cena: 2399.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour CR 7V
- Przerzutka tylna: Shimano Nexus 3
- Ilość blatów i koronek: '1x3
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: CST 700X40C
- Typ hamulców: Torpedo
Bianchi Spillo Rubino Deluxe Lady 21sp
- Cena: 2399.00 PLN
- Opis ramy: Spillo Alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Bianchi Stal, 1.1/8"
- Przerzutka tylna: Shimano Tourney RD-TY500 7sp
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: CST Xpedium 700x35
- Typ hamulców: Szczękowe
Kellys AVERY 10
- Cena: 2349.00 PLN
- Opis ramy: Aluminiowa
- Przerzutka tylna: SHIMANO Nexus
- Ilość blatów i koronek: '1x3
- Rozmiar kół: 26"
- Opony: MITAS Cobra 50-559 (26x1.90)
- Typ hamulców: Szczękowe
Elops 540
- Cena: 2299.00 PLN
- Waga: 19.60 kg
- Opis ramy: 100% Stal
- Widelec/amortyzator przedni: Stalowy, lekko zaokrąglony
- Ilość blatów i koronek: '1x7
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Skinwall 700x44 typu balon
- Typ hamulców: Szczękowe
Marin Stinson 1
- Cena: 2299.00 PLN
- Opis ramy: Series 1 Comfort, 6061 Aluminum
- Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
- Przerzutka tylna: Shimano Tourney, 7
- Ilość blatów i koronek: '1x7
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Broster VELOCITY 1
- Cena: 2249.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Zoom 120E
- Przerzutka tylna: Shimano RD-TX800
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: 700x40c
- Typ hamulców: Szczękowe
Wheeler City 2
- Cena: 2199.00 PLN
- Waga: 17.30 kg
- Opis ramy: ALUMINUM 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SPINNER ODESA
- Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: CST 700/42C
- Typ hamulców: Szczękowe
Saveno Magnolia
- Cena: 2199.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour SF 14 M3030-A
- Przerzutka tylna: Shimano Altus, RD-M310
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: KENDA 27.5x200mm K-841
- Typ hamulców: Szczękowe
Tabou RETRO
- Cena: 2199.00 PLN
- Waga: 16.20 kg
- Opis ramy: aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: RIGID, STALOWY
- Przerzutka tylna: SHIMANO NEXUS 3
- Ilość blatów i koronek: '1x3
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: KENDA / 700x40C
- Typ hamulców: Szczękowe