Materiał zawiera treści reklamowe

Rower z napędem na pasku - jaki wybrać?

Sprawdź, jakie rowery na rynku posiadają napędy paskowe oraz jak zostały wyposażone? Zobacz modele na 2023 rok.

Drukuj
Koga F3 6.0 Michał Kuczyński

Napędy paskowe to ciekawa alternatywa dla klasycznego łańcucha. Można wręcz powiedzieć, że to jego lepsze wcielenie. Choć z pewnymi ograniczeniami, które sprawiają, że tego typu napędy są najczęściej spotykane w rowerach miejskich i rekreacyjnych.

Większość rynkowych propozycji wśród rowerów z napędem na pasku zębatym przypada na rowery miejskie i trekkingowe, a także ich elektryczne odpowiedniki. Choć oczywiście zastosowanie napędów pasków może być znacznie szersze, to właśnie w wyżej wymienionych kategoriach spotykamy je najczęściej. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że powyższe użytkowe typy jednośladów idealnie spełniają kryteria, które są wymagane dla paska zębatego od ramy i systemu zmiany biegów. Dlaczego? Już tłumaczymy!

Jak działa napęd na pasku zębatym?

System działania jest bardzo podobny do klasycznego łańcucha. Mamy dwa koła zębate, z przodu w korbie oraz z tyłu w kole, które łączy pasek. Główna różnica polega na tym, że łańcuch w trakcie montażu skuwa się, a pasek zawsze fabrycznie jest już zamkniętym elementem. Z tego powodu jego zastosowanie możliwie jest tylko w ramie, która posiada poziome haki tylnego koła lub suport mimośrodowy, które pozwolą na odpowiednie (czytaj: mocne) naciągnięcie pasa zębatego. W grę wchodzą więc jedynie ramy, które mają opcję napięcia łańcucha, a przy okazji pomieszczą pasek (nie wszystkie mają aż tyle przestrzeni). Do tego kolejnym ograniczeniem jest fakt, że jedyną przekładnią zmiany biegów może być piasta planetarna. Powyższe kryteria spełnia bardzo dużo popularnych ram do rowerów miejskich, trekkingowych i różnego typu jednośladów użytkowych, które nadają się do codziennej jazdy commutingowej i rekreacyjnych wycieczek. Dlatego właśnie w nich paski zębate znajdziemy najczęściej. 

Zobacz również:

Zalety i wady napędów paskowych

Napęd na pasku to w pewnym sensie lepszy następca łańcucha. Wszystko za sprawą szeregu zalet, które oferują. Wśród nich najważniejsze to: 

  • Płynne działanie i bezoporowe pedałowanie
  • Cicha praca
  • Czystość całego systemu napędowego
  • Brak konieczności smarowania
  • Bezobsługowość
  • Odporność na przebieg
  • Ogólnie wyższa kultura pracy i przyjazność rowerzyście

 

 
 

 

 

Powyższe zalety sprawiają, że tego typu napędy znajdziemy w rowerach średniej oraz wyższej klasy. Jakość działania napędów paskowych po prostu dobrze współgra ze sprzętem z górnej półki. Poza tym, są one nieco droższe. Choć lista zalet jest imponująca, są tutaj też minusy. Główne wady napędów paskowych to:

  • Wymagają ramy, która pomieści i pozwoli napiąć pasek
  • Zmiana biegów musi odbywać się za sprawą systemu wbudowanego w piastę
  • Mniej serwisów specjalizuje się w tym rozwiązaniu
  • Są droższe w zakupie

W jakich rowerach znajdziemy napędy paskowe?

 
 

 

Rowery z napędem na pasku to domena segmentów city i trekking oraz miejskich rowerów elektrycznych i trekkingowych rowerów elektrycznych. Ich zalety, czyli przede wszystkim czystość i bezobsługowość, idealnie wpisują się w powyższe typy rowerów i tam znajdziemy je najczęściej. Osobna kwestia to pułap cen, od których możemy nabyć rowery z paskiem. Przeważnie znajdziemy je w sprzęcie klasy średniej i wyższej, a ceny zaczynają się od około 5000 złotych, choć przeglądając rynkowe oferty da się znaleźć napędy z paskiem już w rowerach za około 3500 zł. To jednak rzadkie okazje, na większą skalę występują dopiero w rowerach droższych. 

Osobną grupą rowerów z paskami zębatymi są zaawansowane fulle MTB do ścieżkowo-endurowych zastosowań. Ponieważ w agresywnej terenowej jeździe, zaraz po ogumieniu, jednymi z najczęstszych defektów są zerwania i wygięcia przerzutki, haka przerzutki lub uszkodzenia łańcucha, to ich brak jest oczywistą odpowiedzią na te typowe problemy, z którymi zmagają się riderzy na szlaku. W tym artykule traktujemy jednak o bardziej rekreacyjno-użytkowych rowerach, ale warto nadmienić, że fulle MTB na pasku to jeden z popularnych wyborów (lub obiektów pożądania) u enduro riderów o zasobniejszym portfelu.  

Rama i widelec

Standardem w rowerach rekreacyjno-użytkowych są aluminiowe ramy -  jak już wspominaliśmy - obowiązkowo z możliwością napięcia paska. Ramy rowerów miejskich i trekkingowych cechują się wytrzymałą konstrukcją. Nie straszny im rowerzysta z nadwagą, czy objuczenie rowerem sakwami pełnymi zakupów lub wyprawowego sprzętu. Geometrie i pozycja na tych rowerach są skomponowane pod kątem rekreacyjnych rowerzystów. Zwykle mamy do czynienia z dość mocno wyprostowaną sylwetką, która nie męczy ciała podczas długich dystansów oraz jest łatwa do zaakceptowania przez osoby, które rzadko jeżdżą na rowerze. Poza tym, standardem jest podział na ramy kobiece i męskie - te przeznaczone dla pań mają mocno obniżony przekrok, natomiast męskie poziomą lub delikatnie opadającą górną rurę. Najczęściej w zestawie są amortyzatory o niewielkim skoku - około 50 - 60 mm. Je niemal na pewno znajdziemy w trekkingach, natomiast w rowerach miejskich są one spotykane na przemian z widelcami sztywnymi, które jednak są wystarczające do jazdy po miejskich ścieżkach rowerowych i jezdniach. Nie obawiajmy się tu braku wygody. 

Napędy na pasku

 

 

Odmienność napędu paskowego wymaga trzech elementów dedykowanych do tego systemu - przedniego i tylnego koła zębatego oraz samego pasa zębatego. Większość rowerów na rynku jest oparta o system napędowy firmy Gates. Firma od 2007 roku lansuje swoje rozwiązanie i wychodzi jej to świetnie, bowiem jest liderem rynku i posiada na nim znaczącą większość udziału. Najczęściej spotkamy w rowerach komponenty Gates Carbon Drive CDX lub tańsze CDN. Warto tu nadmienić, że CDX cechuje się wyraźnie lepszą żywotnością, szczególnie tylnej zębatki. Poza Gates’em na rynku znajdziemy też komponenty Continentala (CBD Belt) i firmy Veer. Wymieniona trójka to najbardziej popularni producenci, choć z dużym prawdopodobieństwem prawie zawsze spotkacie pasek Gatesa. 

Piasty i przekładnie

 
 

 

Na rynku dominują przekładnie planetarne Shimano. Podstawowe Nexusy i bardziej zaawansowana Alfine. Te pierwsze występują w wariantach 3, 7 i 8 biegowych, ale zważywszy, że rowery na pasku to modele ze średniej półki opcji 3-biegowej raczej w nich spotkamy. Alfine z kolei ma 8 lub 11 biegów i jest piastą z wyższej półki. Różnice w działaniu, jego jakości i szybkości są tu ogromne. Alfine zwyczajnie bije na głowę Nexusa pod kątem kultury pracy, a dodatkowo ma większą rozpiętość przełożeń, co przydaje się podczas jazdy w pofałdowanym terenie. Oczywiście im więcej biegów, tym mniejsze interwały między przełożeniami, co również wpływa pozytywnie na jakość jazdy. Idealnym połączeniem jest więc piasta wysokiej klasy (działa szybciej, pewniej i mniej szarpie) i napęd na pasku z górnej półki. Znacznie rzadziej, ale oczywiście zdarzają się piasty jeszcze bardziej cenione przez użytkowników - modele firm Rohloff czy Enviolo NuVinci.

Koła i pozostały osprzęt

W rowerach na pasku zębatym spotkamy komponenty średniej i wyższej klasy. Mocne koła, najczęściej z 32 lub 36 szprychami, które są odporne na rozcentrowanie. Do tego opony z wkładkami antyprzebiciowym o komfortowej (dużej i dobrze amortyzującej) szerokości oraz uniwersalnych, ale dość szybkich bieżnikach. Wszelkie komponenty, które kontaktują się z ciałem, jak siodełko i kierownica wraz z chwytami są tu dopasowane do rekreacyjnego charakteru roweru i po prostu komfortowe. Siedziska to z reguły modele szerokie i miękkie, dopasowane do jazdy w zwykłych spodniach, bez specjalnej wkładki. Regularnie zdarzają się też regulowane wsporniki kierownicy (choć to nie standard), które pozwalają dostosować pozycję do indywidualnych potrzeb użytkownika. Hamulce to obecnie najczęściej już tylko hydrauliczne tarczówki - jedyne słuszne pod kątem siły hamowania i niezależności od warunków pogodowych. 

Poza tym, zważywszy że to rowery użytkowe, najczęściej znajdziemy w nich pełne wyposażenie dodatkowe. Mowa o błotnikach, stopce, bagażniku i oświetleniu. Zazwyczaj możemy liczyć na modele lampek zasilane z piasty wyposażonej w prądnicę. Jednym słowem, rowery na pasku zębatym są przeważnie w pełni wyposażone i gotowe do jazdy zaraz po wyjechaniu ze sklepu, bez konieczności inwestowania w dodatkowe akcesoria. 

Co oferuje rynek?

W dalszej części artykułu znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem modele rekreacyjno-użytkowych rowerów z napędem na pasku zębatym. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl

 

Canyon Commuter 9 LTD

  • Cena: 12199.00 PLN
  • Waga: 12.32 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon F24 CF Disc
  • Przerzutka tylna: Shimano Alfine S700 11s
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Łańcuch: Gates CDN Belt
  • Opony: Schwalbe Kojak 35 mm
ROWERY Canyon

Creme Ristretto Lightning

  • Cena: 7999.00 PLN
  • Opis ramy: Stal, Spawana TIG
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium fork 1 1/8", 12mm through axle
  • Przerzutka tylna: Shimano Alfine 8s
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Łańcuch: GATES CDN BELT DRIVE
  • Opony: Continental GP Urban, 35-622
ROWERY Creme

KTM CHESTER 8

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Waga: 15.10 kg
  • Opis ramy: 28" Alu 6061 CHESTER T-8640
  • Widelec/amortyzator przedni: A-PRO DISC
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Łańcuch: CARBON DRIVE CDNB118
  • Opony: SCHWALBE CITIZEN K-Guard 42-622,
ROWERY KTM

Cube Hyde Race

  • Cena: 6399.00 PLN
  • Waga: 11.50 kg
  • Opis ramy: Aluminium Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
  • Przerzutka tylna: Shimano Alfine
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Łańcuch: Gates CDX, 113T
  • Opony: Schwalbe G-One Allround, Kevlar, 40-622
ROWERY Cube

LIV ALLURE CS 2

  • Cena: 6399.00 PLN
  • Waga: 15.20 kg
  • Opis ramy: Aluminium - ALUXX
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminium - ALUXX
  • Ilość blatów i koronek: '1x1
  • Łańcuch: pasek napędowy Gates Carbon Drive™ CDN™
  • Opony: GIANT P-X3 Multi-Surface, 700x45, Reflex, wkładka antyprzebiciowa, 30 TPI
ROWERY LIV

Breezer Beltway 8+

  • Cena: 6549.00 PLN
  • Waga: 14.28 kg
  • Opis ramy: Breezer D'Fusion hydroformed aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: Breezer aluminum disc
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Łańcuch: Gates CDN
  • Opony: Continental Ride Tour, 42-622,
ROWERY Breezer

Bergamont Horizon N8 Belt

  • Cena: 6969.00 PLN
  • Opis ramy: AL6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NRX D
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus, SG-C6001-8
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Łańcuch: Gates CDN Carbon Drive Belt
  • Opony: Schwalbe Marathon Almotion
ROWERY Bergamont

Pegasus PREMIO SL BELT 8

  • Cena: 7172.27 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX-E25
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus SG-C6001
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Łańcuch: Paskowy
  • Opony: Supero Optima Safe 47-622
ROWERY Pegasus

Koga SuperMetro

  • Cena: 8299.00 PLN
  • Waga: 15.50 kg
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: KOGA, aluminium
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus 8
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Łańcuch: Gates Carbondrive CDN
  • Opony: Continental Contact Urban 40-622
ROWERY Koga

Trek District 3

  • Cena: 7799.00 PLN
  • Waga: 15.00 kg
  • Opis ramy: Alpha Smooth Aluminum, wewnętrzne prowadzenie linek, możliwość zastosowania pasa napędowego, hamulec tarczowy post mount
  • Widelec/amortyzator przedni: Sztywny z aluminium
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Opony: Bontrager H2 Comp, odblaskowa, stopka z drutu, 30 tpi, 700 x 40c
ROWERY Trek

Bulls URBAN COPENHAGEN

  • Cena: 8607.68 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Urban Alu
  • Przerzutka tylna: Shimano Alfine SG-S7001-11
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Łańcuch: pasek
  • Opony: Schwalbe Road Cruiser K-G 42-622
ROWERY Bulls

Batavus Finez Exclusive Alfine 8

  • Cena: 6499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminiowa ( ALU 7005 )
  • Widelec/amortyzator przedni: Batavus AERFLOW 2.0 by Suntour
  • Przerzutka tylna: Shimano Alfine
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Łańcuch: Gates Carbon Drive CDN
  • Opony: Schwalbe Road Cruiser - z wkładką antyprzebiciową + pasek odblaskowy
ROWERY Batavus