Spis treści:
Większość rynkowych propozycji wśród rowerów z napędem na pasku zębatym przypada na rowery miejskie i trekkingowe, a także ich elektryczne odpowiedniki. Choć oczywiście zastosowanie napędów pasków może być znacznie szersze, to właśnie w wyżej wymienionych kategoriach spotykamy je najczęściej. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że powyższe użytkowe typy jednośladów idealnie spełniają kryteria, które są wymagane dla paska zębatego od ramy i systemu zmiany biegów. Dlaczego? Już tłumaczymy!
Jak działa napęd na pasku zębatym?
System działania jest bardzo podobny do klasycznego łańcucha. Mamy dwa koła zębate, z przodu w korbie oraz z tyłu w kole, które łączy pasek. Główna różnica polega na tym, że łańcuch w trakcie montażu skuwa się, a pasek zawsze fabrycznie jest już zamkniętym elementem. Z tego powodu jego zastosowanie możliwie jest tylko w ramie, która posiada poziome haki tylnego koła lub suport mimośrodowy, które pozwolą na odpowiednie (czytaj: mocne) naciągnięcie pasa zębatego. W grę wchodzą więc jedynie ramy, które mają opcję napięcia łańcucha, a przy okazji pomieszczą pasek (nie wszystkie mają aż tyle przestrzeni). Do tego kolejnym ograniczeniem jest fakt, że jedyną przekładnią zmiany biegów może być piasta planetarna. Powyższe kryteria spełnia bardzo dużo popularnych ram do rowerów miejskich, trekkingowych i różnego typu jednośladów użytkowych, które nadają się do codziennej jazdy commutingowej i rekreacyjnych wycieczek. Dlatego właśnie w nich paski zębate znajdziemy najczęściej.
Zobacz również:
Zalety i wady napędów paskowych
Napęd na pasku to w pewnym sensie lepszy następca łańcucha. Wszystko za sprawą szeregu zalet, które oferują. Wśród nich najważniejsze to:
- Płynne działanie i bezoporowe pedałowanie
- Cicha praca
- Czystość całego systemu napędowego
- Brak konieczności smarowania
- Bezobsługowość
- Odporność na przebieg
- Ogólnie wyższa kultura pracy i przyjazność rowerzyście
Powyższe zalety sprawiają, że tego typu napędy znajdziemy w rowerach średniej oraz wyższej klasy. Jakość działania napędów paskowych po prostu dobrze współgra ze sprzętem z górnej półki. Poza tym, są one nieco droższe. Choć lista zalet jest imponująca, są tutaj też minusy. Główne wady napędów paskowych to:
- Wymagają ramy, która pomieści i pozwoli napiąć pasek
- Zmiana biegów musi odbywać się za sprawą systemu wbudowanego w piastę
- Mniej serwisów specjalizuje się w tym rozwiązaniu
- Są droższe w zakupie
W jakich rowerach znajdziemy napędy paskowe?
Rowery z napędem na pasku to domena segmentów city i trekking oraz miejskich rowerów elektrycznych i trekkingowych rowerów elektrycznych. Ich zalety, czyli przede wszystkim czystość i bezobsługowość, idealnie wpisują się w powyższe typy rowerów i tam znajdziemy je najczęściej. Osobna kwestia to pułap cen, od których możemy nabyć rowery z paskiem. Przeważnie znajdziemy je w sprzęcie klasy średniej i wyższej, a ceny zaczynają się od około 5000 złotych, choć przeglądając rynkowe oferty da się znaleźć napędy z paskiem już w rowerach za około 3500 zł. To jednak rzadkie okazje, na większą skalę występują dopiero w rowerach droższych.
Osobną grupą rowerów z paskami zębatymi są zaawansowane fulle MTB do ścieżkowo-endurowych zastosowań. Ponieważ w agresywnej terenowej jeździe, zaraz po ogumieniu, jednymi z najczęstszych defektów są zerwania i wygięcia przerzutki, haka przerzutki lub uszkodzenia łańcucha, to ich brak jest oczywistą odpowiedzią na te typowe problemy, z którymi zmagają się riderzy na szlaku. W tym artykule traktujemy jednak o bardziej rekreacyjno-użytkowych rowerach, ale warto nadmienić, że fulle MTB na pasku to jeden z popularnych wyborów (lub obiektów pożądania) u enduro riderów o zasobniejszym portfelu.
Rama i widelec
Standardem w rowerach rekreacyjno-użytkowych są aluminiowe ramy - jak już wspominaliśmy - obowiązkowo z możliwością napięcia paska. Ramy rowerów miejskich i trekkingowych cechują się wytrzymałą konstrukcją. Nie straszny im rowerzysta z nadwagą, czy objuczenie rowerem sakwami pełnymi zakupów lub wyprawowego sprzętu. Geometrie i pozycja na tych rowerach są skomponowane pod kątem rekreacyjnych rowerzystów. Zwykle mamy do czynienia z dość mocno wyprostowaną sylwetką, która nie męczy ciała podczas długich dystansów oraz jest łatwa do zaakceptowania przez osoby, które rzadko jeżdżą na rowerze. Poza tym, standardem jest podział na ramy kobiece i męskie - te przeznaczone dla pań mają mocno obniżony przekrok, natomiast męskie poziomą lub delikatnie opadającą górną rurę. Najczęściej w zestawie są amortyzatory o niewielkim skoku - około 50 - 60 mm. Je niemal na pewno znajdziemy w trekkingach, natomiast w rowerach miejskich są one spotykane na przemian z widelcami sztywnymi, które jednak są wystarczające do jazdy po miejskich ścieżkach rowerowych i jezdniach. Nie obawiajmy się tu braku wygody.
Napędy na pasku
Odmienność napędu paskowego wymaga trzech elementów dedykowanych do tego systemu - przedniego i tylnego koła zębatego oraz samego pasa zębatego. Większość rowerów na rynku jest oparta o system napędowy firmy Gates. Firma od 2007 roku lansuje swoje rozwiązanie i wychodzi jej to świetnie, bowiem jest liderem rynku i posiada na nim znaczącą większość udziału. Najczęściej spotkamy w rowerach komponenty Gates Carbon Drive CDX lub tańsze CDN. Warto tu nadmienić, że CDX cechuje się wyraźnie lepszą żywotnością, szczególnie tylnej zębatki. Poza Gates’em na rynku znajdziemy też komponenty Continentala (CBD Belt) i firmy Veer. Wymieniona trójka to najbardziej popularni producenci, choć z dużym prawdopodobieństwem prawie zawsze spotkacie pasek Gatesa.
Piasty i przekładnie
Na rynku dominują przekładnie planetarne Shimano. Podstawowe Nexusy i bardziej zaawansowana Alfine. Te pierwsze występują w wariantach 3, 7 i 8 biegowych, ale zważywszy, że rowery na pasku to modele ze średniej półki opcji 3-biegowej raczej w nich spotkamy. Alfine z kolei ma 8 lub 11 biegów i jest piastą z wyższej półki. Różnice w działaniu, jego jakości i szybkości są tu ogromne. Alfine zwyczajnie bije na głowę Nexusa pod kątem kultury pracy, a dodatkowo ma większą rozpiętość przełożeń, co przydaje się podczas jazdy w pofałdowanym terenie. Oczywiście im więcej biegów, tym mniejsze interwały między przełożeniami, co również wpływa pozytywnie na jakość jazdy. Idealnym połączeniem jest więc piasta wysokiej klasy (działa szybciej, pewniej i mniej szarpie) i napęd na pasku z górnej półki. Znacznie rzadziej, ale oczywiście zdarzają się piasty jeszcze bardziej cenione przez użytkowników - modele firm Rohloff czy Enviolo NuVinci.
Koła i pozostały osprzęt
W rowerach na pasku zębatym spotkamy komponenty średniej i wyższej klasy. Mocne koła, najczęściej z 32 lub 36 szprychami, które są odporne na rozcentrowanie. Do tego opony z wkładkami antyprzebiciowym o komfortowej (dużej i dobrze amortyzującej) szerokości oraz uniwersalnych, ale dość szybkich bieżnikach. Wszelkie komponenty, które kontaktują się z ciałem, jak siodełko i kierownica wraz z chwytami są tu dopasowane do rekreacyjnego charakteru roweru i po prostu komfortowe. Siedziska to z reguły modele szerokie i miękkie, dopasowane do jazdy w zwykłych spodniach, bez specjalnej wkładki. Regularnie zdarzają się też regulowane wsporniki kierownicy (choć to nie standard), które pozwalają dostosować pozycję do indywidualnych potrzeb użytkownika. Hamulce to obecnie najczęściej już tylko hydrauliczne tarczówki - jedyne słuszne pod kątem siły hamowania i niezależności od warunków pogodowych.
Poza tym, zważywszy że to rowery użytkowe, najczęściej znajdziemy w nich pełne wyposażenie dodatkowe. Mowa o błotnikach, stopce, bagażniku i oświetleniu. Zazwyczaj możemy liczyć na modele lampek zasilane z piasty wyposażonej w prądnicę. Jednym słowem, rowery na pasku zębatym są przeważnie w pełni wyposażone i gotowe do jazdy zaraz po wyjechaniu ze sklepu, bez konieczności inwestowania w dodatkowe akcesoria.
Co oferuje rynek?
W dalszej części artykułu znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem modele rekreacyjno-użytkowych rowerów z napędem na pasku zębatym. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl
Pegasus SAVONA SL BELT 7

- Cena: 5400.46 PLN
- Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, przystosowana do napędu paskowego
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX-DS
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Ilość blatów i koronek: '1x7
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: VEE TIRE City Cruz 42-622
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Creme Ristretto Bolt

- Cena: 5599.00 PLN
- Waga: 14.00 kg
- Opis ramy: Stal, Spawana TIG
- Widelec/amortyzator przedni: aluminium 1 1/8", 12mm
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Continental Sport Contact 32-622, 700X32C
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cube Hyde Pro FE/Hyde Pro FE Trapeze

- Cena: 5759.00 PLN
- Waga: 14.80 kg
- Opis ramy: Aluminium Superlite, Taper, podwójnie cieniowana
- Widelec/amortyzator przedni: CUBE TK Disc, C:62 Full Carbon, Taper, Flat Mount, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe Big Apple, ActiveL, 55-622
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Breezer Beltway 8+

- Cena: 5816.20 PLN
- Waga: 14.28 kg
- Opis ramy: Breezer, aluminum hydroformowane, wewnętrzne prowadzenie przewodów, przystosowana do napędu paskowego
- Widelec/amortyzator przedni: Breezer aluminum disc
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Continental Ride Tour, 42-622,
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Gazelle Esprit Belt

- Cena: 5899.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, przystosowana do napędu paskowego
- Widelec/amortyzator przedni: Stal
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Ilość blatów i koronek: '1x7
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: 622x42c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Trek District 3 Equipped

- Cena: 6199.00 PLN
- Waga: 15.00 kg
- Opis ramy: Alpha Gold Aluminum, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, przystosowana do napędu paskowego
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Bontrager H2 Comp, 30tpi, 700x40mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Stevens City Flight Luxe

- Cena: 6900.00 PLN
- Waga: 14.70 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061 TB
- Widelec/amortyzator przedni: STEVENS S-Lite Aluminium
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Continental Contact Urban
KTM LIFE EIGHT

- Cena: 6999.00 PLN
- Waga: 16.30 kg
- Opis ramy: 28" Alu 6061 ONROAD BELT TB T-9790-M/US
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NCX-E Air LO
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe Marathon GreenGuard TwinSkin 40-622 R
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Canyon Commuter 6

- Cena: 6999.00 PLN
- Waga: 12.81 kg
- Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, przystosowana do napędu paskowego
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0083 CF Disc, Karbon, 1-1/8"
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe G-One Allround 40mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Koga F3 2.0

- Cena: 7139.00 PLN
- Waga: 16.90 kg
- Opis ramy: aluminium Premium (ALU 6061)
- Widelec/amortyzator przedni: KOGA Feather Shock 2.0
- Grupa napędowa: Shimano Nexus
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe Spicer K-Guard 40-622 28 x 1.5
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Bulls URBAN COPENHAGEN

- Cena: 7479.16 PLN
- Opis ramy: aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, przystosowana do napędu paskowego
- Widelec/amortyzator przedni: Grinder Aluminium
- Grupa napędowa: Shimano Alfine
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: SCHWALBE Marathon Efficency 40-622
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
BMC URBANCHALLENGE AL THREE

- Cena: 7699.00 PLN
- Opis ramy: Premium Aluminium, wygładzane spawy, wewnętrzne prowadzenie przewodów
- Widelec/amortyzator przedni: Premium Aluminium
- Grupa napędowa: Shimano Alfine
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Pirelli Cycl-e GT, 37mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cannondale Bad Boy 1

- Cena: 10299.00 PLN
- Opis ramy: SmartForm C1 Alu
- Widelec/amortyzator przedni: Lefty LightPipe
- Grupa napędowa: Shimano Alfine
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Opony: WTB Byway, 650b x 40c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.






