Rower z napędem na pasku - jaki wybrać?

Sprawdź, jakie rowery na rynku posiadają napędy paskowe oraz jak zostały wyposażone?

Koga F3 6.0 Michał Kuczyński

Napędy paskowe to ciekawa alternatywa dla klasycznego łańcucha. Można wręcz powiedzieć, że to jego lepsze wcielenie. Choć z pewnymi ograniczeniami, które sprawiają, że tego typu napędy są najczęściej spotykane w rowerach miejskich i rekreacyjnych.

Większość rynkowych propozycji wśród rowerów z napędem na pasku zębatym przypada na rowery miejskie i trekkingowe, a także ich elektryczne odpowiedniki. Choć oczywiście zastosowanie napędów pasków może być znacznie szersze, to właśnie w wyżej wymienionych kategoriach spotykamy je najczęściej. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że powyższe użytkowe typy jednośladów idealnie spełniają kryteria, które są wymagane dla paska zębatego od ramy i systemu zmiany biegów. Dlaczego? Już tłumaczymy!

Jak działa napęd na pasku zębatym?

System działania jest bardzo podobny do klasycznego łańcucha. Mamy dwa koła zębate, z przodu w korbie oraz z tyłu w kole, które łączy pasek. Główna różnica polega na tym, że łańcuch w trakcie montażu skuwa się, a pasek zawsze fabrycznie jest już zamkniętym elementem. Z tego powodu jego zastosowanie możliwie jest tylko w ramie, która posiada poziome haki tylnego koła lub suport mimośrodowy, które pozwolą na odpowiednie (czytaj: mocne) naciągnięcie pasa zębatego. W grę wchodzą więc jedynie ramy, które mają opcję napięcia łańcucha, a przy okazji pomieszczą pasek (nie wszystkie mają aż tyle przestrzeni). Do tego kolejnym ograniczeniem jest fakt, że jedyną przekładnią zmiany biegów może być piasta planetarna. Powyższe kryteria spełnia bardzo dużo popularnych ram do rowerów miejskich, trekkingowych i różnego typu jednośladów użytkowych, które nadają się do codziennej jazdy commutingowej i rekreacyjnych wycieczek. Dlatego właśnie w nich paski zębate znajdziemy najczęściej. 

Zobacz również:

 

Zalety i wady napędów paskowych

Napęd na pasku to w pewnym sensie lepszy następca łańcucha. Wszystko za sprawą szeregu zalet, które oferują. Wśród nich najważniejsze to: 

  • Płynne działanie i bezoporowe pedałowanie
  • Cicha praca
  • Czystość całego systemu napędowego
  • Brak konieczności smarowania
  • Bezobsługowość
  • Odporność na przebieg
  • Ogólnie wyższa kultura pracy i przyjazność rowerzyście

 

 
 

 

 

Powyższe zalety sprawiają, że tego typu napędy znajdziemy w rowerach średniej oraz wyższej klasy. Jakość działania napędów paskowych po prostu dobrze współgra ze sprzętem z górnej półki. Poza tym, są one nieco droższe. Choć lista zalet jest imponująca, są tutaj też minusy. Główne wady napędów paskowych to:

  • Wymagają ramy, która pomieści i pozwoli napiąć pasek
  • Zmiana biegów musi odbywać się za sprawą systemu wbudowanego w piastę
  • Mniej serwisów specjalizuje się w tym rozwiązaniu
  • Są droższe w zakupie

W jakich rowerach znajdziemy napędy paskowe?

 
 

 

Rowery z napędem na pasku to domena segmentów city i trekking oraz miejskich rowerów elektrycznych i trekkingowych rowerów elektrycznych. Ich zalety, czyli przede wszystkim czystość i bezobsługowość, idealnie wpisują się w powyższe typy rowerów i tam znajdziemy je najczęściej. Osobna kwestia to pułap cen, od których możemy nabyć rowery z paskiem. Przeważnie znajdziemy je w sprzęcie klasy średniej i wyższej, a ceny zaczynają się od około 5000 złotych, choć przeglądając rynkowe oferty da się znaleźć napędy z paskiem już w rowerach za około 3500 zł. To jednak rzadkie okazje, na większą skalę występują dopiero w rowerach droższych. 

Osobną grupą rowerów z paskami zębatymi są zaawansowane fulle MTB do ścieżkowo-endurowych zastosowań. Ponieważ w agresywnej terenowej jeździe, zaraz po ogumieniu, jednymi z najczęstszych defektów są zerwania i wygięcia przerzutki, haka przerzutki lub uszkodzenia łańcucha, to ich brak jest oczywistą odpowiedzią na te typowe problemy, z którymi zmagają się riderzy na szlaku. W tym artykule traktujemy jednak o bardziej rekreacyjno-użytkowych rowerach, ale warto nadmienić, że fulle MTB na pasku to jeden z popularnych wyborów (lub obiektów pożądania) u enduro riderów o zasobniejszym portfelu.  

Rama i widelec

Standardem w rowerach rekreacyjno-użytkowych są aluminiowe ramy -  jak już wspominaliśmy - obowiązkowo z możliwością napięcia paska. Ramy rowerów miejskich i trekkingowych cechują się wytrzymałą konstrukcją. Nie straszny im rowerzysta z nadwagą, czy objuczenie rowerem sakwami pełnymi zakupów lub wyprawowego sprzętu. Geometrie i pozycja na tych rowerach są skomponowane pod kątem rekreacyjnych rowerzystów. Zwykle mamy do czynienia z dość mocno wyprostowaną sylwetką, która nie męczy ciała podczas długich dystansów oraz jest łatwa do zaakceptowania przez osoby, które rzadko jeżdżą na rowerze. Poza tym, standardem jest podział na ramy kobiece i męskie - te przeznaczone dla pań mają mocno obniżony przekrok, natomiast męskie poziomą lub delikatnie opadającą górną rurę. Najczęściej w zestawie są amortyzatory o niewielkim skoku - około 50 - 60 mm. Je niemal na pewno znajdziemy w trekkingach, natomiast w rowerach miejskich są one spotykane na przemian z widelcami sztywnymi, które jednak są wystarczające do jazdy po miejskich ścieżkach rowerowych i jezdniach. Nie obawiajmy się tu braku wygody. 

Napędy na pasku

 

 

Odmienność napędu paskowego wymaga trzech elementów dedykowanych do tego systemu - przedniego i tylnego koła zębatego oraz samego pasa zębatego. Większość rowerów na rynku jest oparta o system napędowy firmy Gates. Firma od 2007 roku lansuje swoje rozwiązanie i wychodzi jej to świetnie, bowiem jest liderem rynku i posiada na nim znaczącą większość udziału. Najczęściej spotkamy w rowerach komponenty Gates Carbon Drive CDX lub tańsze CDN. Warto tu nadmienić, że CDX cechuje się wyraźnie lepszą żywotnością, szczególnie tylnej zębatki. Poza Gates’em na rynku znajdziemy też komponenty Continentala (CBD Belt) i firmy Veer. Wymieniona trójka to najbardziej popularni producenci, choć z dużym prawdopodobieństwem prawie zawsze spotkacie pasek Gatesa. 

Piasty i przekładnie

 
 

 

Na rynku dominują przekładnie planetarne Shimano. Podstawowe Nexusy i bardziej zaawansowana Alfine. Te pierwsze występują w wariantach 3, 7 i 8 biegowych, ale zważywszy, że rowery na pasku to modele ze średniej półki opcji 3-biegowej raczej w nich spotkamy. Alfine z kolei ma 8 lub 11 biegów i jest piastą z wyższej półki. Różnice w działaniu, jego jakości i szybkości są tu ogromne. Alfine zwyczajnie bije na głowę Nexusa pod kątem kultury pracy, a dodatkowo ma większą rozpiętość przełożeń, co przydaje się podczas jazdy w pofałdowanym terenie. Oczywiście im więcej biegów, tym mniejsze interwały między przełożeniami, co również wpływa pozytywnie na jakość jazdy. Idealnym połączeniem jest więc piasta wysokiej klasy (działa szybciej, pewniej i mniej szarpie) i napęd na pasku z górnej półki. Znacznie rzadziej, ale oczywiście zdarzają się piasty jeszcze bardziej cenione przez użytkowników - modele firm Rohloff czy Enviolo NuVinci.

Koła i pozostały osprzęt

W rowerach na pasku zębatym spotkamy komponenty średniej i wyższej klasy. Mocne koła, najczęściej z 32 lub 36 szprychami, które są odporne na rozcentrowanie. Do tego opony z wkładkami antyprzebiciowym o komfortowej (dużej i dobrze amortyzującej) szerokości oraz uniwersalnych, ale dość szybkich bieżnikach. Wszelkie komponenty, które kontaktują się z ciałem, jak siodełko i kierownica wraz z chwytami są tu dopasowane do rekreacyjnego charakteru roweru i po prostu komfortowe. Siedziska to z reguły modele szerokie i miękkie, dopasowane do jazdy w zwykłych spodniach, bez specjalnej wkładki. Regularnie zdarzają się też regulowane wsporniki kierownicy (choć to nie standard), które pozwalają dostosować pozycję do indywidualnych potrzeb użytkownika. Hamulce to obecnie najczęściej już tylko hydrauliczne tarczówki - jedyne słuszne pod kątem siły hamowania i niezależności od warunków pogodowych. 

Poza tym, zważywszy że to rowery użytkowe, najczęściej znajdziemy w nich pełne wyposażenie dodatkowe. Mowa o błotnikach, stopce, bagażniku i oświetleniu. Zazwyczaj możemy liczyć na modele lampek zasilane z piasty wyposażonej w prądnicę. Jednym słowem, rowery na pasku zębatym są przeważnie w pełni wyposażone i gotowe do jazdy zaraz po wyjechaniu ze sklepu, bez konieczności inwestowania w dodatkowe akcesoria. 

Polecane przez redakcję

Na rynku rowerów znajdziemy kilka firm, które można uznać za specjalistów w temacie stosowania napędów paskowych. Zdecydowaliśmy się wyróżnić jednego z takich producentów - na kogo polecamy zwrócić uwagę tym razem?

 

 

Batavus Finez Exclusive Alfine 8

Holenderski producent to jeden z najbardziej kultowych i doświadczonych konstruktorów rowerów do codziennych, użytkowych zastosowań - i chociaż wiele z modeli Batavusa posiada klasyczną linię ram, to Holendrzy nie stronią od nowoczesnych rozwiązań, jak właśnie napędy paskowe. W portfolio Batavusa na sezon 2021 jest mnóstwo ciekawych modeli "na pasku", natomiast Waszej uwadze chcemy szczególnie polecić model Finezz Exlusive z przekładnią Alfine 8.

Powyższy model zwrócił naszą uwagę ogromną wszechstronnością, bo bazowo mamy tu do czynienia z solidnym i dopracowanym trekkingiem w całkiem sensownej cenie. Jedną z elementarnych cech tej konstrukcji jest oczywiście komfort, bo Finez zapewnia bardzo wyprostowaną pozycję, zarówno za sprawą geometrii ramy, jak i kierownicy z gięciem. Finez Exlusive natomiast doskonale pokazuje, że napęd paskowy sprawdzi się nie tylko w miejskich zastosowaniach, ale także podczas rekreacyjnych wypraw poza asfaltami - na leśnych duktach czy drogach szutrowych. Powyższą wszechstronność Finez zawdzięcza odpowiednio szerokim oponom, które przede wszystkim zapewniają niskie opory toczenia, ale jednocześnie pozwalają właśnie na zjechanie poza asfalty. Polecany Batavus doskonale sprawdzi się jako wyprawowiec, ale i rower do codziennych zastosowań - mamy w nim komplet bardzo dobrej jakości wyposażenia użytkowego, jak oświetlenie, błotniki, blokada tylnego koła od ABUS-a czy bagażnik z systemem szybkiego montażu sakw MIK - to system po który sięga coraz więcej producentów. W terenie i podczas jazdy z obciążeniem kontrolę nad rowerem wspierać będą hydrauliczne hamulce tarczowe.

Sam napęd bazuje na wiodącym na rynku pasku Gates Carbon Drive CDN i przede wszystkim na tylnej piaście Shimano Alfine 8 - czyli jedną z bardziej zaawansowanych piast planetarnych Shimano, która dostarcza relatywnie szerokiego (jak na piasty ze zintegrowanymi biegami) wachlarza przełożeń. Sam pasek zastosowany w Batavusie niesie za sobą opisane powyżej plusy, wśród których trudno przegapić deklarowaną żywotność tego elementu, która wynosi około 25 000 km przebiegu - liczba robi wrażenie i jednocześnie doskonale podkreśla ogólną solidność Fineza, bo konstrukcje Batavusa same w sobie słyną ze swojej pancerności.

  • Cena: 5499.00 PLN
  • Rama: Aluminiowa ( ALU 7005 )
  • Widelec: Humpert X-tas-Y / 50 mm
  • Grupa napędowa: Shimano Alfine (ilość biegów 8)
  • Łańcuch: Gates Carbon Drive CDN
  • Osłona łańcucha: Hesling Xcero
  • Hamulce: Tektro Orion (hydrauliczne)
ROWERY Batavus

 

 

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem modele rekreacyjno-użytkowych rowerów z napędem na pasku zębatym. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły