Rower crossowy do 2000 zł

Sprawdź, jakie rowery crossowe z kolekcji 2022 znajdziesz na rynku w cenie do 2000 zł. Na co zwrócić uwagę?

Tomasz Makula

Szukając roweru crossowego warto przygotować na jego zakup minimum 1500 do 2000 zł. Wprawdzie da się znaleźć rowery tańsze, ale właśnie od powyższego przedziału zaczynamy mieć naprawdę szeroki wybór, a same rowery są też wyraźnie bardziej interesujące.

Analizując rynek łatwo się zorientować, że kupno nowego roweru crossowego z aktualnej kolekcji wymaga wydania minimum 1300 - 1500 zł. W tej cenie otrzymujemy jednak dość mocno podstawowe rowery - z archaicznym nakręcanym wolnobiegiem, często ciężką stalową ramą, czy innymi stalowymi komponentami (np. kierownicami). Wszystko to sprawia, że taki cross waży sporo - przeważnie około 15 kg. Mało tego - nawet jeśli rowery są bardziej nowoczesne, oparte o aluminiowe ramy i aktualne rozwiązania konstrukcyjne, to nadal pozostają ciężkie oraz oferują średnio zadowalającą kulturę pracy. Oczywiście działają i nadają się do rekreacyjnego weekendowego kręcania, ale jeśli wjedzimy nimi na górskie drogi szutrowe czy zamierzamy pokręcić po leśnych ścieżkach, to możemy odczuwać pewne braki. Poza tym oferta rowerów crossowych do 1500 zł jest też mocno ograniczona - na rynku znajdziemy ledwie kilka modeli, pochodzących od grupki producentów. Zdecydowana zmiana jest widoczna powyżej 1,5 tys. zł. Rowery są wyraźnie lepiej wyposażone, a dodatkowo mamy też dużo większy wybór. 

 

 

Rama i widelec

Bez dwóch zdań tutaj królem jest aluminium, bowiem z tego materiału wykonane są wszystkie ramy rowerów crossowych w badanym przedziale cenowym. Można się więc spodziewać, że szkielet każdej maszyny będzie w miarę lekki i sztywny, co wpisuje się w sportowe zacięcie rowerów crossowych i pozwala efektywnie przenosić siłę, którą wkładamy w jazdę na prędkość z jaką się poruszamy.  

Z przodu najczęściej możemy się spodziewać prostych, sprężynowych amortyzatorów o skoku około 50-60 mm. Ich głównym problemem jest fabryczne dostosowanie do pewnej wagi użytkownika, więc osobom znacznie cięższym może być zbyt miękko, a bardzo lekkim zbyt twardo. Niemniej jednak to zawsze dodatkowy element na rzecz naszego ogólnego komfortu jazdy. Cieszy, że niektóre modele mają też blokadę skoku widelca. To bardzo przydatne podczas jazdy pod górę albo na gładkich asfaltowych drogach, szczególnie gdy pedałujemy na stojąco. Część maszyn ma też sztywne widelce - niektóre z powodu oszczędności dokonywanej przez producentów, a inne ponieważ firma stwierdziła, że akurat ich cross będzie przeznaczony do szybszej, bardziej asfaltowo-szutrowej jazdy, z pominięciem wypadów na wyboiste leśne i polne drogi. Jaki by nie był powód zastosowania widelca sztywnego, to wyposażone w nie crossy nadają się najbardziej na wycieczki szosowe, po łagodnych terenowych trasach oraz do miasta. 

Napęd

Kupując crossa potrzebujemy sporego zakresu przełożeń. Wszak, czasem przyjdzie nam się wspinać na jakimś szutrowym podjeździe, gdy zdecydujemy na wycieczkę w pagórkowatym terenie, a innym razem możemy chcieć się wyhasać na mocnej jeździe po asfalcie. Bez obaw, branżowy standard to napędy 3x7 lub 3x8, które oferują bardzo dużą rozpiętość biegów. Zazwyczaj znajdziemy tutaj korby z zębatkami 48/38/28, które zestawione są kasetami 11-32 (najczęściej przy 8 biegach) lub 12-32 (przy 7 biegach). W obu przypadkach zapas przełożeń powinien wystarczyć każdemu do rekreacyjnej crossowej jazdy. Standardem w tym segmencie jest grupa napędowa Shimano Altus, a gorzej wyposażone rowery mają tańsze podzespoły Tourney. W przypadku systemu 3x7 warto być czujnym, ponieważ niektóre rowery mogą mieć na wyposażeniu nakręcany wolnobieg, a nie kasetę. To oczywiście nie przekreśla takiego sprzętu, ale po pierwsze oznacza wybór bardziej archaicznego rozwiązania, a po drugie mniejszy zakres przełożeń - najczęściej 14-28.

Koła i opony

W badanym przedziale cenowym w rowerach znajdziemy podstawowe modele kół. Ich średnica to oczywiście standardowe w segmencie cross 28 cali. Rowery wyposaża się w opony o szerokości przeważnie 38 do 42 mm. To na tyle dużo, aby zapewnić nam komfort i przyczepność podczas jazdy w lekkim terenie. Dość szeroka opona sprawnie amortyzuje nierówności, a dodatkowo nadal jest całkiem szybka podczas jazdy po asfaltach i szutrach. 

 
 

 

Hamulce

Szczękowe hamulce typu V-brake występują w większości oferowanych na rynku crossów z przedziału 1500 - 2000 zł. Zdarzyć się mogą tarczówki, jednak będą to modele mechaniczne. Jeśli myślimy o jeździe również po górskich szutrach i asfaltach, niezależnie od panującej pogody, to warto uwagę skierować właśnie w ich stronę. V-brake'ów nie ma potrzeby się obawiać - na 90% crossowych wypadów z pewnością wystarczą.

Co dostaniemy za 2000 zł?

Im lepszej oferty poszukamy, tym bardziej zaawansowany rower uda się nam kupić. Generalnie jednak za 1500 - 2000 zł możemy się spodziewać dobrego i sprawnego roweru, którym śmiało można jeździć na rekreacyjne wycieczki i treningi oraz śmiało dojeżdżać do pracy. Jeśli będzie miał napęd 3x8 to odczujemy też znaczną poprawę jakości działania przerzutek względem modeli najbardziej podstawowych. Jeżeli do tego uda nam się upolować model wyposażony w blokadę skoku amortyzatora to możemy mówić o crossie, który naprawdę sprawi nam dużo frajdy podczas jazdy.

Jeżeli nadal się wahacie, czy na pewno szukacie roweru typu cross, zachęcamy Was do lektury artykułu: Jaki rower crossowy wybrać? W nim podpowiadamy do czego nadaje się ten typ jednośladów, jaką zajmuje się na nim pozycję oraz jaki styl jazdy preferują.

Polecane przez redakcję

Tym razem zdecydowaliśmy się na wyróżnienie jednego produktu - oto nasz typ, na który warto zwrócić szczególną uwagę w przypadku poszukiwania budżetowej crossówki. 

 

Romet ORKAN 2 M lub ORKAN 2 D (damski)

Rodzimy Romet to jeden z tych producentów, któremu można zawierzyć w kwestii dobrego stosunku ceny do poziomu zastosowanych podzespołów. Zwykle w naszych rekomendacjach dużo uwagi przywiązujemy do ram rowerów, jednak w niższych rejonach cenowych sporo z modeli bazuje na bardzo podobnych konstrukcjach. W przypadku linii Orkan mowa o podręcznikowym podejściu do budowy roweru crossowego - możemy liczyć tu na wygodną pozycję i bardzo dużą dawkę uniwersalności, dzięki której tego typu konstrukcja dobrze spisze się w codziennych zastosowaniach zarówno na szosie, w mieście, jak i w lekkim terenie (np. na utwardzonych leśnych duktach). Jeśli chodzi o wyposażenie, Romet nie eksperymentuje i na szczęście stawia na dość sprawdzony układ napędu złożonego z podzespołów Shimano Tourney i tylnej przerzutki Alivio. W budżecie do 2000 zł hamulce szczękowe typu V-brake są wiodące - takie też spotykamy w Orkanie. Mówiąc krótko - mamy tu do czynienia z godnym polecenia dla rekreacyjnych zastosowań crossem, który wpisze się w potrzeby większości osób, szukających nowego roweru w niskiej cenie. Orkan waży też stosunkowo niedużo, bo 14,5 kg na tym poziomie cenowym jest przyzwoitym wynikiem. Rower dostępny jest w identycznym wyposażeniu także w wersji damskiej oznaczonej jako D (z lekko obniżonym przekrokiem górnej rury ramy). 

  • Cena: 1999.00 PLN
  • Waga: 14.50 kg
  • Rama: aluminium 6061
  • Przerzutka przednia: Shimano FD-TY510
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Mechanizm korbowy: Shimano FC-M301 48/38/28t
  • Kaseta: Shimano CS-HG200 12-32T
  • Opony: 700×42
  • Hamulce: V-brake Promax TX117 aluminiowy
ROWERY Romet

 

Co na rynku?

W przedziale cenowym od 1500 zł do 2000 zł znajdziemy na rynku sporo ciekawych modeli. Na kolejnych stronach prezentujemy po jednym rowerze z kolekcji 2022 spośród ofert każdego z producentów. Więcej modeli crossówek znajdziecie na: katalog.bikeworld.pl.

 

Zobacz również:

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły