Analizując rynek łatwo się zorientować, że kupno nowego roweru crossowego z aktualnej kolekcji wymaga wydania minimum 1300 - 1500 zł. W tej cenie otrzymujemy jednak dość mocno podstawowe rowery - z archaicznym nakręcanym wolnobiegiem, często ciężką stalową ramą, czy innymi stalowymi komponentami (np. kierownicami). Wszystko to sprawia, że taki cross waży sporo - przeważnie około 15 kg. Mało tego - nawet jeśli rowery są bardziej nowoczesne, oparte o aluminiowe ramy i aktualne rozwiązania konstrukcyjne, to nadal pozostają ciężkie oraz oferują średnio zadowalającą kulturę pracy. Oczywiście działają i nadają się do rekreacyjnego weekendowego kręcania, ale jeśli wjedzimy nimi na górskie drogi szutrowe czy zamierzamy pokręcić po leśnych ścieżkach, to możemy odczuwać pewne braki. Poza tym oferta rowerów crossowych do 1500 zł jest też mocno ograniczona - na rynku znajdziemy ledwie kilka modeli, pochodzących od grupki producentów. Zdecydowana zmiana jest widoczna powyżej 1,5 tys. zł. Rowery są wyraźnie lepiej wyposażone, a dodatkowo mamy też dużo większy wybór.
Rama i widelec
Bez dwóch zdań tutaj królem jest aluminium, bowiem z tego materiału wykonane są prawie wszystkie ramy rowerów crossowych w badanym przedziale cenowym. Można się więc spodziewać, że szkielet każdej maszyny będzie w miarę lekki i sztywny, co wpisuje się w sportowe zacięcie rowerów crossowych i pozwala efektywnie przenosić siłę, którą wkładamy w jazdę na prędkość z jaką się poruszamy.
Z przodu najczęściej możemy się spodziewać prostych, sprężynowych amortyzatorów o skoku około 50-60 mm. Ich głównym problemem jest fabryczne dostosowanie do pewnej wagi użytkownika, więc osobom znacznie cięższym może być zbyt miękko, a bardzo lekkim zbyt twardo. Niemniej jednak to zawsze dodatkowy element na rzecz naszego ogólnego komfortu jazdy. Cieszy, że niektóre modele mają też blokadę skoku widelca. To bardzo przydatne podczas jazdy pod górę albo na gładkich asfaltowych drogach, szczególnie gdy pedałujemy na stojąco.
Część maszyn ma też sztywne widelce - niektóre z powodu oszczędności dokonywanej przez producentów, a inne ponieważ firma stwierdziła, że akurat ich cross będzie przeznaczony do szybszej, bardziej asfaltowo-szutrowej jazdy, z pominięciem wypadów na wyboiste leśne i polne drogi. Jaki by nie był powód zastosowania widelca sztywnego, to wyposażone w nie crossy nadają się najbardziej na wycieczki szosowe, po łagodnych terenowych trasach oraz do miasta.
Napęd
Kupując crossa potrzebujemy sporego zakresu przełożeń. Wszak, czasem przyjdzie nam się wspinać na jakimś szutrowym podjeździe, gdy zdecydujemy na wycieczkę w pagórkowatym terenie, a innym razem możemy chcieć się wyhasać na mocnej jeździe po asfalcie. Bez obaw, branżowy standard to napędy 3x7, które oferują dużą rozpiętość biegów. Zazwyczaj znajdziemy tutaj korby z zębatkami 48/38/28, które zestawione są kasetami 12-32 (przy 7 biegach). Zapas przełożeń powinien wystarczyć więc każdemu do rekreacyjnej crossowej jazdy. Standardem w tym segmencie jest grupa napędowa Shimano Tourney. W przypadku systemu 3x7 warto być jednak czujnym, ponieważ niektóre rowery mogą mieć na wyposażeniu nakręcany wolnobieg, a nie kasetę. To oczywiście nie przekreśla takiego sprzętu, ale po pierwsze oznacza wybór bardziej archaicznego rozwiązania, a po drugie mniejszy zakres przełożeń - najczęściej 14-28.
Koła i opony
W badanym przedziale cenowym w rowerach znajdziemy podstawowe modele kół. Ich średnica to oczywiście standardowe w segmencie cross 28 cali. Rowery wyposaża się w opony o szerokości przeważnie 38 do 42 mm. To na tyle dużo, aby zapewnić nam komfort i przyczepność podczas jazdy w lekkim terenie. Dość szeroka opona sprawnie amortyzuje nierówności, a dodatkowo nadal jest całkiem szybka podczas jazdy po asfaltach i szutrach.
Hamulce
Szczękowe hamulce typu V-brake występują w większości oferowanych na rynku crossów z przedziału 1500 - 2000 zł. Zdarzyć się mogą tarczówki, jednak będą to przeważnie modele mechaniczne... V-brake'ów nie ma potrzeby się obawiać - na 90% crossowych wypadów z pewnością wystarczą. Natomiast mechaniczne hamulce tarczowe będą od nich lepsze jedynie podczas jazdy w deszczu lub śniegu.
Co dostaniemy za 2000 zł?
Im lepszej oferty poszukamy, tym bardziej zaawansowany rower uda się nam kupić. Generalnie jednak za 1500 - 2000 zł możemy się spodziewać dobrego i sprawnego roweru, którym śmiało można jeździć na rekreacyjne wycieczki i treningi oraz śmiało dojeżdżać do pracy. Jeżeli nadal się wahacie, czy na pewno szukacie roweru typu cross, zachęcamy Was do lektury artykułu: Jaki rower crossowy wybrać? W nim podpowiadamy do czego nadaje się ten typ jednośladów, jaką zajmuje się na nim pozycję oraz jaki styl jazdy preferują.
Zobacz również:
Co na rynku?
W przedziale cenowym od 1500 zł do 2000 zł znajdziemy na rynku sporo ciekawych modeli. Poniżej prezentujemy po jednym rowerze z kolekcji 2024 spośród ofert każdego z producentów. Więcej modeli crossówek znajdziecie na: katalog.bikeworld.pl.
Mbike CRS 10-V
- Cena: 1999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Amortyzowany, Zoom CH-120E
- Skok widelca: 30 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Altus RD-310
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: Kenda 700x40C Czarna
- Manetki: Shimano STEF500
- Typ hamulców: Szczękowe
Saveno Everest 1.0 LDS
- Cena: 1999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Sr-Suntour, SF-13-CR-8V
- Skok widelca: 50 mm
- Przerzutka tylna: Shimano ACERA M360
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: Innova 700x38c
- Manetki: Shimano ST-EF500
- Typ hamulców: Szczękowe
Riverside 500 LF niska rama
- Cena: 1999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Amortyzowany
- Skok widelca: 60 mm
- Przerzutka tylna: BTWIN RD M46-L
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Opony: BTWIN TREKKING 700 x 38
- Manetki: Microshift
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Kross Evado 2.0 Męski
- Cena: 1999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: HL CORP 120E
- Skok widelca: 30 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS M310
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: WANDA G5001 28 x 1,75
- Manetki: SHIMANO TOURNEY ST-EF41
- Typ hamulców: Szczękowe
Romet ORKAN M
- Cena: 1999.00 PLN
- Waga: 14.50 kg
- Opis ramy: alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: amortyzowany
- Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-M310
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: 700×42C
- Manetki: Shimano ST-EF41
- Typ hamulców: Szczękowe
Corelli Cross Road 1.0
- Cena: 1949.00 PLN
- Waga: 14.40 kg
- Opis ramy: aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: ZOOM 120 E-MLO
- Skok widelca: 50 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO RD-TY300 TOURNEY
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: MITAS SEPIA 700X40C
- Manetki: SHIMANO STEF-41
- Typ hamulców: Szczękowe
Broster HEADWAY 2.0
- Cena: 1899.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Dacron
- Przerzutka tylna: Shimano RD-TY300
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: 700x40c
- Manetki: Shimano ASTEF41
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
CTM JESSIE
- Cena: 1899.00 PLN
- Opis ramy: Stal
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour M3010, 700C
- Przerzutka tylna: Shimano RD-TY500
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: 700x38C
- Manetki: Shimano STEF5002/7
- Typ hamulców: Szczękowe
Author Thema
- Cena: 1899.00 PLN
- Waga: 12.30 kg
- Opis ramy: aluminium 6061 700c (L)
- Widelec/amortyzator przedni: stal hi-ten
- Przerzutka tylna: SHIMANO TY500
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: AUTHOR Cross 700 × 38c
- Manetki: SHIMANO (21)
- Typ hamulców: Szczękowe
Tabou FLOW 1.0 W
- Cena: 1899.00 PLN
- Waga: 14.50 kg
- Opis ramy: aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: ZOOM 141 AMS
- Skok widelca: 50 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS M310
- Ilość blatów i koronek: '2x7
- Opony: KENDA KICK BACK / 700x40C
- Manetki: SHIMANO TOURNEY ST-EF500
- Typ hamulców: Szczękowe