Rower crossowy do 2000 zł

Sprawdź, jakie rowery crossowe z kolekcji 2021 znajdziesz na rynku w cenie do 2000 zł. Na co zwrócić uwagę?

Tomasz Makula

Szukając roweru crossowego warto przygotować na jego zakup minimum 1500 do 2000 zł. Wprawdzie da się znaleźć rowery tańsze, ale właśnie od powyższego przedziału zaczynamy mieć naprawdę szeroki wybór, a same rowery są też wyraźnie bardziej interesujące.

Analizując rynek łatwo się zorientować, że kupno nowego roweru crossowego z aktualnej kolekcji wymaga wydania minimum 1000 - 1500 zł. W tej cenie otrzymujemy jednak dość mocno podstawowe rowery - bardzo często z archaicznym nakręcanym wolnobiegiem, ciężką stalową ramą, czy innymi stalowymi komponentami (np. kierownicami). Wszystko to sprawia, że taki cross waży sporo - przeważnie około 15 kg. Mało tego - nawet jeśli rowery są bardziej nowoczesne, oparte o aluminiowe ramy i aktualne rozwiązania konstrukcyjne, to nadal pozostają ciężkie oraz oferują średnio zadowalającą kulturę pracy. Oczywiście działają i nadają się do rekreacyjnego weekendowego kręcania, ale jeśli wjedzimy nimi na górskie drogi szutrowe czy zamierzamy pokręcić po leśnych ścieżkach, to możemy odczuwać pewne braki. Poza tym oferta rowerów crossowych do 1500 zł jest też mocno ograniczona - na rynku znajdziemy ledwie kilka modeli, pochodzących od grupki producentów. 

Zdecydowana zmiana jest widoczna powyżej 1,5 tys. zł. Nie dość, że rowery zaczynają być wyraźnie lepiej wyposażone, to mamy też dużo większy wybór. Do producentów, którzy oferują niższe ceny dołączają też marki uznawane powszechnie za bardziej premium. W przedziale 1500 - 2000 zł znajdziemy więc mieszankę podstawowych rowerów droższych firm oraz często już 2 lub 3 model w kolekcji od tych budżetowych producentów (często najtańsze zaczynają się koło 1000 zł, kolejne koło 1500 zł, a do 2000 zł mamy już trzeci model od dołu). Mówiąc prościej - w badanym przedziale cenowym możemy kupić podstawowy rower marki premium, który posłuży do rekreacyjnego kręcenia po asfaltach, szutrach i lasach, albo już całkiem przyzwoicie wyposażonego crossa od nieco mniejszych producentów. Decydując się na lepiej wyposażony sprzęt mniej renomowanego brandu, można oczekiwać dużo lepszych części, które poprawią komfort i jakość jazdy, szczególnie w trudniejszym czy też bardziej górzystym terenie.  

 

 

Rama i widelec

Bez dwóch zdań tutaj królem jest aluminium, bowiem z tego materiału wykonane są wszystkie ramy rowerów crossowych w badanym przedziale cenowym. Można się więc spodziewać, że szkielet każdej maszyny będzie w miarę lekki i sztywny, co wpisuje się w sportowe zacięcie rowerów crossowych i pozwala efektywnie przenosić siłę, którą wkładamy w jazdę na prędkość z jaką się poruszamy.  

Z przodu najczęściej możemy się spodziewać prostych, sprężynowych amortyzatorów o skok około 50-60 mm. Ich głównym problemem jest fabryczne dostosowanie do pewnej wagi użytkownika, więc osobom znacznie cięższym może być zbyt miękko, a bardzo lekkim zbyt twardo. Niemniej jednak to zawsze dodatkowy element na rzecz naszego ogólnego komfortu jazdy. Cieszy, że niektóre modele mają też blokadę skoku widelca. To bardzo przydatne podczas jazdy pod górę albo na gładkich asfaltowych drogach, szczególnie gdy pedałujemy na stojąco. Część maszyn ma też sztywne widelce - niektóre z powodu oszczędności dokonywanej przez producentów, a inne ponieważ firma stwierdziła, że akurat ich cross będzie przeznaczony do szybszej, bardziej asfaltowo-szutrowej jazdy, z pominięciem wypadów na wyboiste leśne i polne drogi. Jaki by nie był powód zastosowania widelca sztywnego, to wyposażone w nie crossy nadają się najbardziej na wycieczki szosowe, po łagodnych terenowych trasach oraz do miasta. 

Napęd

Kupując crossa potrzebujemy sporego zakresu przełożeń. Wszak, czasem przyjdzie nam się wspinać na jakimś szutrowym podjeździe, gdy zdecydujemy na wycieczkę w pagórkowatym terenie, a innym razem możemy chcieć się wyhasać na mocnej jeździe po asfalcie. Bez obaw, branżowy standard to napędy 3x7 lub 3x8, które oferują bardzo dużą rozpiętość biegów. Zazwyczaj znajdziemy tutaj korby z zębatkami 48/38/28, które zestawione są kasetami 11-32 (najczęściej przy 8 biegach) lub 12-32 (przy 7 biegach). W obu przypadkach zapas przełożeń powinien wystarczyć każdemu do rekreacyjnej crossowej jazdy. Standardem są grupy napędowe Shimano Altus i Acera, a gorzej wyposażone mają podzespoły Tourney. Upolować, da się też system 3x9, gdzie o zmiany biegów dba Shimano Alivio. W przypadku systemu 3x7 warto być czujnym, ponieważ niektóre rowery mogą mieć na wyposażeniu nakręcany wolnobieg, a nie kasetę. To oczywiście nie przekreśla takiego sprzętu, ale po pierwsze oznacza wybór bardziej archaicznego rozwiązania, a po drugie mniejszy zakres przełożeń - najczęściej 14-28.

Koła i opony

W badanym przedziale cenowym w rowerach znajdziemy podstawowe modele kół. Ich średnica to oczywiście standardowe w segmencie cross 28 cali. Rowery wyposaża się w opony o szerokości przeważnie 38 do 42 mm. To na tyle dużo, aby zapewnić nam komfort i przyczepność podczas jazdy w lekkim terenie. Dość szeroka opona sprawnie amortyzuje nierówności, a dodatkowo nadal jest całkiem szybka podczas jazdy po asfaltach i szutrach. 

 
 

 

Hamulce

Szczękowe hamulce typu v-brake występują w około połowie oferowanych na rynku crossów z przedziału 1500 - 2000 zł. Druga połowa ma tarczówki, jednak wśród nich większość to modele mechaniczne. Jeśli myślimy o jeździe również po górskich szutrach i asfaltach, niezależnie od panującej pogody, to warto uwagę skierować właśnie w ich stronę. V-brake'ów nie ma potrzeby się obawiać - na 90% crossowych wypadów z pewnością wystarczą.

Co dostaniemy za 2000 zł?

Im lepszej oferty poszukamy, tym oczywiście bardziej zaawansowany rower uda się nam kupić. Generalnie jednak za 1500 - 2000 zł możemy się spodziewać dobrego i sprawnego roweru, którym śmiało można jeździć na rekreacyjne wycieczki i treningi oraz śmiało dojeżdżać do pracy. Jeśli będzie miał napęd 3x8 to odczujemy też znaczną poprawę jakości działania przerzutek względem modeli najbardziej podstawowych. Jeżeli do tego uda nam się upolować model wyposażony w blokadę skoku amortyzatora oraz hydrauliczne hamulce, to możemy mówić o crossie, który naprawdę sprawi nam dużo frajdy podczas jazdy, nawet w cięższym terenie. 

Jeżeli nadal się wahacie, czy na pewno szukacie roweru typu cross, zachęcamy Was do lektury artykułu: Jaki rower crossowy wybrać? W nim podpowiadamy do czego nadaje się ten typ jednośladów, jaką zajmuje się na nim pozycję oraz jaki styl jazdy preferują.

 

Kross EVADO 3.0

Evado ze stajni polskiej marki jest podręcznikowym przykładem uniwersalnej crossówki, która cechuje się dobrym stosunkiem ceny do jakości zastosowanych podzespołów. KROSS postawił w tym przypadku na hamulce typu v-brake, a w zamian oferuje m.in. napęd 3x8 o ogromnym zakresie biegów, które obsługuje m.in. tylna przerzutka Shimano Acera oraz przednia Tourney. W Evado spotkamy bardzo szeroką oponę 42 mm, która zagwarantuje sprawne przetaczanie się przez terenowe nierówności, a jednocześnie oferuje nadal niskie opory toczenia na asfalcie. Całość dopełnia sprężynowy widelec Suntour NEX o skoku 63 mm, który jest najczęściej spotykanym amortyzatorem w tym segmencie.

Sercem Evado jest aluminiowa rama o uniwersalnym i wygodnym charakterze - pomimo zastosowania mostka bez regulacji pozycja na rowerze nadal jest zrelaksowana, chociaż nieco bardziej sportowa niż w rowerach trekkingowych. Śmiało możemy też Evado zaadaptować do roli w pełni użytkowego roweru, bo jego rama pozwala na montaż bagażnika i błotników. Co ważne - modele Evado dostępne są wersjach męskich oraz damskich. Standardowo rama tego modelu objęta jest 2-letnią gwarancją, którą możemy rozszerzyć do gwarancji dożywotniej (więcej o tym KROSS pisze tu: dożywotnia gwarancja).

Evado 3.0 to solidny, uniwersalny sprzęt ze sprawdzonymi podzespołami - godny polecenia osobom szukającym niedrogiego roweru do jazdy mieszanej po lesie, szosie i mieście.

  • Cena: 1899.00 PLN
  • Waga: 14.00 kg
  • Opis ramy: ALUMINIUM PERFORMANCE
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
  • Przerzutka przednia: SHIMANO TOURNEY TY710
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M360
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Mechanizm korbowy: SR SUNTOUR 48T-38T-28T/170MM
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Hamulce: V-BRAKE
ROWERY Kross

 

Co na rynku?

W przedziale cenowym od 1500 zł do 2000 zł znajdziemy na rynku sporo ciekawych modeli. Na kolejnych stronach prezentujemy po jednym rowerze z kolekcji 2021 spośród ofert każdego z producentów. Więcej modeli crossówek znajdziecie na: katalog.bikeworld.pl.

 

Zobacz również:

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły