Spis treści:
Dylemat ,,hardtail vs. full”, to chyba najstarszy, nigdy nierozstrzygnięty spór, który toczy się w głowie niejednego zawodnika oraz jest przedmiotem niezliczonej ilości rozmów między kolarzami. Odpowiedź na pytanie, który rower jest lepszy i szybszy nie jest taka prosta, bo wpływ na jazdę ma bardzo dużo zmiennych. Technika, trudność trasy, styl jazdy, masa zawodnika, czy profil mocy, to tylko kilka podstawowych z nich. Dlatego tym razem nie zamierzamy wcale rozstrzygać, a jedynie wskażemy Wam najistotniejsze różnicę między HT i FS oraz przyjrzymy się budowie nowoczesnych fulli do ścigania się w XCO i XCM.
Trendy - Fulle dominują!
Regularna obserwacja wyścigów PŚ XCO oraz czołówki maratonów MTB dość jasno wskazuje, że większość kolarzy sięga po maszyny z pełnym zawieszeniem. Nic w tym dziwnego. Technologia poszła sporo do przodu, nowoczesne fulle są lekkie, mają efektywnie pracujące zawieszenia, które jednocześnie nie trwonią naszych watów na podjazdach. Kombinacja nowych technologii i rozwiązań konstrukcyjnych z dobrze zestrojonymi pod dane zawieszenie damperami pozwala osiągnąć niesamowite efekty na polach efektywności przenoszenia napędu i pracy na nierównościach. Dodatkowym aspektem wpływającym na popularność fulli jest też rosnąca trudność tras wyścigów oraz ogólny trend, który skłania się ku patrzeniu liczbowo na wynik, a nie konserwatywnie, czyli jedynie przez pryzmat efektywności przyspieszenia na stromym, łatwym podjeździe. Full chwilami jest wolniejszy od hardtaila, ale sumując wszystkie zyski i straty, na całej trasie praktycznie zawsze wygrywa.
Zobacz też:
- Rower górski do 1500 zł
- Rower górski do 2000 zł
- Rower górski do 3000 zł
- Rower górski do 4000 zł
- Rower górski do 5000 zł
- Rower górski do 6000 zł
- Rower górski do 7000 zł
- Rower górski do 8000 zł
- Rower górski do 9000 zł
- Wyścigowy rower górski do 10 000 zł (XC / maraton)
- Wyścigowy rower MTB do 20 000 zł (XC / maraton)
Nowoczesny full do XC - budowa i cechy
Współczesne maszyny do XC i maratonów starają się łączyć kilka odrębnych światów. Z jednej strony to bardzo lekkie rowery, które mają się dobrze wspinać i efektywnie przenosić naszą moc na napęd. Z drugiej zaś, ich geometria i zdolności zjazdowe są coraz bardziej skierowane w stronę ścieżkowej jazdy, a dropper na pokładzie takiej maszyny nie stanowi już żadnej egzotyki. Jest raczej dodatkowym elementem służącym do wyciśnięcia całego ścieżkowego potencjału z roweru.
Geometria wiodących obecnie konstrukcji ma mocno progresywny charakter. Rowery mają długie górne rury, stosunkowo krótkie mostki, łagodne kąty główki oraz strome rury podsiodłowe. Żeby nie były zbyt ospałe w nawrotach, do maksimum skraca się im tylne trójkąty, które dzięki napędom 1x oraz odpowiednim profilom rur potrafią być niezwykle zwarte. Efekty takiej konstrukcji są niesamowite. Wespół ze skokiem obu amortyzatorów po 100 - 120 mm te rowery prowadzą się niezwykle sprawnie w ciężkim terenie, dają pełną kontrolę na stromych, pełnych kamieni i korzeni szlakach, rewelacyjnie podjeżdżają, a dodając im regulowaną sztycę możemy spodziewać się prawdziwe szlakowych zdolności. W zasadzie ich największym ograniczeniem są opony. Aby rower był dynamiczny i sprawnie się toczył stosuje się lekkie i szybkie modele, które w wymagającym górskim terenie sprawiają, że może brakować nam większej objętości, lepszego gripu oraz przede wszystkim - odporności na przebicia.
Dużo ciekawego dzieje się w obrębie skoku amortyzacji. Klarują się nam bowiem dwa nowe trendy. Coraz więcej nowych konstrukcji posiada skok 120 / 120 mm lub 120 / 110 mm, co w oczywisty sposób podąża za coraz cięższymi trasami wyścigów. Jednocześnie niektóre marki próbują zrobić rowery, które efektywnością naśladują hardtaile, a zawieszenie ma być swego rodzaju ,,zabezpieczeniem" na duże uderzenia i eketremalne momenty na trasie. W tym wypadku najczęściej spotkamy zawieszenia ze skokiem 110 mm z przodu i 80 mm z tyłu. Przy okazji warto jeszcze wspomnieć, że już nawet hardtaile (te najnowsze) mają obecnie coraz częściej ramy projektowane pod 110 mm skoku amortyzatora.
Ramy w topowych wersjach produkuje się w całości z karbonu, a dominujące w tym segmencie systemy zawieszeń to najczęściej rozwiązania jednozawiasowe. Firmy na swój sposób modyfikują je, dlatego punkty obrotu oraz mocowania dampera spotkamy w bardzo różnych miejscach. Dodatkowym plusem na rzecz upraszczania zawieszeń są coraz większe możliwości rozwiniętej technologii produkcji z karbonu. Często odpowiednie profilowanie i budowa rurek wahacza załatwia dziś to, co kiedyś dodatkowe zawiasy w zawieszeniu. Technologia zdecydowanie stoi po stronie fulli, które są zwyczajnie coraz lepsze i bardziej dopracowane. Celem producentów, skutecznie zresztą osiąganym, są lekkie i sztywne konstrukcje, które przede wszystkim nie trwonią naszej energii, a jednocześnie pozwalają zyskiwać na zjazdach i w trudnym terenie. W zasadzie ciężko szukać tu minusów, bo to naprawdę sprawne i dopracowane konstrukcje. Lekkie, sztywne i bardzo sprawne w terenie. Dodatkowym plusem jest też najczęściej już spotykana opcja, czyli sterowanie obydwoma amortyzatorami za pomocą jednej manetki.
Osprzęt
Współczesne rowery FS do ścigania się w XC i maratonach mają niemal zawsze napęd z 1 blatem z przodu oraz 12 biegami z tyłu. Znajdziemy tu nowe napędy Shimano 1x12 lub Srama Eagle (1x12). W centrum dowodzenia znajdziemy bardzo szerokie kierownice, które zapewniają pełną kontrolę w ciężkim terenie oraz dobrze współpracują z dużym trailem tych maszyn. Do tego koła, które już niemal standardowo mają szerokie obręcze, między 25 a 30 mm wewnętrznej szerokości. Idealnie współpracują z szerokimi na 2,25" - 2,4” oponami, które są obecnie branżowym standardem w tym segmencie rowerów. Często na pokładzie jest też dropper, a nawet jeśli nie, to większość ram jest na niego gotowa i ma przygotowane dodatkowe wewntrzne prowadzenie przewodu dla sztycy.
Co zyskujemy względem HT?
- Większe możliwości w trudnym terenie
- Lepszą kontrolę na zjazdach
- Oszczędność energii na zjazdach
- Większe bezpieczeństwo na trudnych szlakach
- Krótszą drogę hamowania
- Znacznie większy komfort
- Płynność podczas pokonywania dziurawych płaskich tras, np. polne drogi, trawiaste odcinki
- Dużo błędów zostaje wybranych przez zawieszenie i nie wybiją nas z rytmu
- Lepszą przyczepność
- Możliwość szybszego pokonywania zjazdów
- Łatwość pokonywania trudnych technicznie podjazdów
- Pozwalają na szybkie zjeżdżanie z mniejszym zaangażowaniem naszej koncentracji
- Nie angażuje całego ciała w amortyzowanie nierówności na trasie
Co tracimy względem HT?
- Przyspieszenie podczas stawania w korby jest odczuwalnie słabsze
- Nieco gorzej wychodzi mu szybki, bardzo dynamiczny start
- Delikatna utrata mocy sprawia, że mniej efektywny jest sprinterski finisz
- Wspinaczka po łatwych technicznie podjazdach - asfaltach, szutrach - jest odczuwalnie mniej efektywna
- Możliwość maksymalnie mocnego ataku i ciągłego szarpania tempa - full preferuje równą jazdę
- Gorzej wychodzi mu atakowanie krótkich, stromych podjazdów pokonywanych z pełną mocą na stojąco
- Rośnie kosztochłonność obsługi roweru - dodatkowe łożyska oraz damper również wymagają serwisu i potencjalnie są kolejnym elementem, który może się zepsuć
Na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniach?
Wiele modeli często na pierwszy rzut oka nie różni się zbytnio między sobą, co sprawia, że wybór tego właściwego nie należy do łatwych. Główne różnice są ukryte w geometrii ram i ich zawieszeniach oraz w konfiguracjach specyfikacji. Ich kombinacja sprawia, że rower ma często maratonowo-wycieczkowy charakter lub całkowicie podporządkowany XC. Z drugiej strony, patrząc na temat bardziej ogólnie, to tak naprawdę rower każdej marki spełni dobrze stawiane przed nim wyścigowe zadania.
Podczas zakupu, w pierwszej kolejności warto skupić się na geometrii - wiele nowoczesnych rowerów ma mocno progresywne geometrie ram i to one one będą najlepsze jeśli ścigamy się na wymagających technicznie trasach. Rowery z kątem główki na poziomie 69-70 stopni spotykamy coraz rzadziej, ale to właśnie one będą z kolei dobrym wyborem, jeśli nasz full ma być pogromcą płaskich i pagórkowatych maratonów o dziurawej nawierzchni. Dziś dominują 66-67 stopni i takowe najlepiej ,,latają" w trudnym terenie. Co do zasady, każdy sprzęt poradzi sobie na wielu trasach, ale powyższe informacje warto brać pod uwagę jeśli szukamy roweru maksymalnie dopasowanego do wyścigów w których jeździmy najczęściej.
Kolejnym krokiem na który musimy zwrócić uwagę, to pozornie drobne szczegóły, które potrafią jednak spowodować, że nasza maszyna będzie stawiała nam ograniczenia. Są to m.in. maksymalna szerokość opon, które wejdą do ramy, maksymalny rozmiar przedniej zębatki, przygotwanie do używania droppera, gotowość na Di2, średnica sztycy (jeśli chcemy droppera, to warto aby było to 30,9 mm lub więcej), ilość miejsc na bidon, czy ewentualna możliwość montażu przedniej przerzutki.
Co na rynku?
Poniżej przygotowaliśmy przegląd dostępnych na rynku maszyn z pełnym zawieszeniem przeznaczonych do ścigania się w XC i maratonach. Przegląd zrealizowaliśmy za pomocą Katalogu Rowerowego na 2025 rok: katalog.bikeworld.pl.
Pells Duke FS 1

- Cena: 17499.00 PLN
- Opis ramy: High Modulus Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Rockshox SID Select+
- Skok widelca: 110 mm
- Tłumik: Rockshox SIDLuxe Select+
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100 12s
- Kompletne koła: Fulcrum Red Zone 300
- Wspornik siodełka: Limotec A1L Dropper 125 mm (M) 150 mm (L) 170 mm (XL)
Superior XF 9.2 RC

- Cena: 17999.00 PLN
- Opis ramy: Carbon MTB Race Pro SU-01.2, 100mm skoku, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś 12x148mm, hak przerzutki UDH
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Silver RL R
- Skok widelca: 100 mm
- Tłumik: DT Swiss R232 ONE
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE RD-M6100
- Hamulce: SHIMANO MT410, 4-tłoczkowe
- Wspornik siodełka: ONE Sport Dropper, Aluminium 30.9mm
Merida NINETY-SIX 5000 25

- Cena: 17999.00 PLN
- Opis ramy: NINETY-SIX CF4 III, Carbon, taperowana, skok: 100mm, oś: 12x148mm, mocowanie hamulca: flat mount
- Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Judy Gold, 15x110mm
- Skok widelca: 120 mm
- Tłumik: RockShox SIDluxe Select+
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M6100, 12s
- Hamulce: Shimano SLX M7110
- Wspornik siodełka: MERIDA TEAM TR SL, 30,9mm, 150mm skoku
Bulls WILD EDGE TRAIL

- Cena: 19119.88 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, 100mm skoku, oś 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID Select RL-R
- Skok widelca: 110 mm
- Tłumik: RockShox SIDLuxe Select+ RL-R
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore XT RD-M8100
- Kompletne koła: MAVIC Crossmax
- Hamulce: Shimano Deore XT BR-M8100, 180mm
- Wspornik siodełka: Limotec Alpha 1, 31,6 / M 100mm, L 125mm, XL 150mm
Bianchi Methanol CV FS 9.3

- Cena: 19549.00 PLN
- Opis ramy: Methanol CV FS, oś boost 12x148mm, kompatybilna tylko z napędem 1x, taperowana główka ramy
- Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Sid SL Select 29"
- Skok widelca: 100 mm
- Tłumik: RS Sid Luxe Select + RLR, 190/40mm
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100-SGS Shadow
- Kompletne koła: Wtb KOM light i25 29
- Wspornik siodełka: Reparto Corse Carbon SB0, 350mm-15'', 400mm-17/21"
Kross EARTH 4.0

- Cena: 19999.00 PLN
- Opis ramy: EARTH 4.0, karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, 100mm skoku
- Widelec/amortyzator przedni: ROCK SHOX SID BR RL D1
- Skok widelca: 110 mm
- Tłumik: ROCK SHOX SIDLUXE SELECT+ RLR
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE XT M8100, 12s
- Kompletne koła: ZIPP 1ZERO HITOP S
- Hamulce: SHIMANO DEORE M6100
- Wspornik siodełka: KS LEV-INTEGRA 30,9X125-150
KTM SCARP MASTER

- Cena: 20690.00 PLN
- Waga: 10.90 kg
- Opis ramy: Scarp 29" Premium Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 Float SC 29" Factory
- Skok widelca: 100 mm
- Tłumik: FOX Float DPS Factory 190x37.5
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M8100-12 SGS shadow+
- Kompletne koła: Mavic Crossmax 29 CL
- Hamulce: Shimano Deore XT M8100 160mm
- Wspornik siodełka: KTM Team 30.9/400
Accent Hero Carbon XTR

- Cena: 20999.00 PLN
- Opis ramy: Accent Hero 29", karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, 100mm skoku, oś 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox SID Select+, 100 mm, QR15 z manetką blokady skoku OneLoc Sprint dual
- Skok widelca: 100 mm
- Tłumik: Rock Shox SIDLuxe Select+, 160x40 mm Trunninon z manetką blokady skoku OneLoc Sprint dual
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano XTR M9100
- Hamulce: Shimano XTR M9100
- Wspornik siodełka: Accent EVO Carbon, 31,6 mm
Canyon Lux Trail CF 9
- Cena: 21499.00 PLN
- Waga: 12.45 kg
- Opis ramy: Canyon Lux Trail CF, karbon, hak przerzutki UDH, wewnętrzne prowadzenie przewodów, 110mm skoku, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany schowek, system IPU chroniący ramę przed uderzenem kierownicą, oś 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox SID Select+ Remote
- Skok widelca: 120 mm
- Tłumik: Rock Shox SIDLuxe Select+ Remote
- Skok tylnego zawieszenia: 110 mm
- Przerzutka tylna: SRAM GX Eagle AXS Transmission
- Kompletne koła: DT Swiss XRC 1501 Spline S12
- Wspornik siodełka: Rock Shox Reverb AXS, 31.6mm
Giant Anthem Advanced 29 3

- Cena: 21799.00 PLN
- Opis ramy: kompozyt Advanced (przedni trójkąt i wahacz), hak przerzutki UDH, zawieszenie FlexPoint Pro 100mm skoku, oś przelotowa 12x148mm, max. rozmiar tarczy korbowodu 34T, max. rozmiar opony 29x2.4", wewnętrzne prowadzenie przewodów
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Sid
- Skok widelca: 110 mm
- Tłumik: Fox Float SL Performance
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M6100
- Hamulce: Shimano MT410, 4-tłoczkowe
- Wspornik siodełka: Giant Contact Switch AT, regulowany, skok 110mm - 140mm, 30.9 x 395mm
Cube AMS ZERO99 C:68X Race 29

- Cena: 22079.00 PLN
- Waga: 11.60 kg
- Opis ramy: C:68X, technologia twin mold, oś Boost 148mm, hak przerzutki UDH
- Widelec/amortyzator przedni: Fox 34 SC Float Performance, taperowany, 15x110mm, 110mm
- Skok widelca: 110 mm
- Tłumik: Fox Float SL Performance Elite Remote, 190x40mm
- Skok tylnego zawieszenia: 110 mm
- Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100-SGS, ShadowPlus, 12s
- Kompletne koła: Newmen Beskar 30 light/light, 28/28 szprych, 15x110mm/12x148mm, Tubeless Ready
- Hamulce: Shimano XT BR-M8100, Hydr. Disc Brake (180/160)
- Wspornik siodełka: Fox Transfer Performance Elite 30.9mm
LIV PIQUE ADVANCED PRO 29 1

- Cena: 22399.00 PLN
- Opis ramy: Kompozyt Advanced - przedni i tylny trójkąt, 100mm zawieszenia Maestro, max. szerokość opony 2.25", max. tarcza mechanizmu korbowego 32t
- Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 Float SC Performance Elite Live Valve
- Skok widelca: 100 mm
- Tłumik: Fox Float Performance Elite Live Valve, 165/45
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M8100
- Kompletne koła: Giant XCR 1 Carbon 29
- Wspornik siodełka: Giant Contact Switch, regulowany XS: skok 75 S/M/L: skok 100mm
Cannondale Scalpel Carbon 2

- Cena: 22499.00 PLN
- Opis ramy: BallisTec Carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Lefty Ocho
- Skok widelca: 100 mm
- Tłumik: Fox Float DPS Performance Elite EVOL
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore XT
- Hamulce: Shimano Deore XT M8100 hydraulic disc, 160mm
- Wspornik siodełka: Cannondale 2, 7075 Alu, 31.6 x 400mm
BMC Fourstroke THREE

- Cena: 23390.00 PLN
- Opis ramy: Fourstroke Carbon, APS Suspension System, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, 100mm skoku, hak przerzutki UDH, mocowanie hamulca: post mount, mufa suportu: PF, oś 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox SID SL Select
- Skok widelca: 100 mm
- Tłumik: Rock Shox SIDLUXE Select+ 3P
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano SLX RD-M7100
- Hamulce: Shimano SLX BR-M7100/BL-M7100
NS bikes SYNONYM RC 1

- Cena: 24999.00 PLN
- Waga: 10.50 kg
- Opis ramy: superlite carbon
- Widelec/amortyzator przedni: Fox Factory 32 Step Cast Float FIT4
- Skok widelca: 100 mm
- Tłumik: Fox Factory Float DPS, Evol LV Trunnion 165x37.5
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: Sram X01 Eagle type 3
- Kompletne koła: NSBikes x Hunt
- Wspornik siodełka: Fox Transfer SL Factory, 100mm
Pivot Mach 4 SL Ride SLX/XT

- Cena: 29990.00 PLN
- Opis ramy: Mach 4 SL
- Widelec/amortyzator przedni: Fox Performance Stepcast 34 29", 44mm offset, GRIP
- Skok widelca: 120 mm
- Tłumik: Fox Performance Float
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano XT M8100 SGS 12
- Kompletne koła: DT Swiss X1900, 25mm - 29" 15x110 F/12x148 R
- Hamulce: Shimano SLX M7100 160mm
- Wspornik siodełka: SDG Tellis 105-125mm (XS-SM), SDG Tellis 130-150mm (MD-LG), SDG Tellis 150-170mm (XL)
Lapierre XR 9.9 2025

- Cena: 31592.08 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowanie hamulca: post mount, mufa suportu: PF, 100mm skoku, oś 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox SID SL Ultimate Race Day
- Skok widelca: 100 mm
- Tłumik: Rock Shox SID LUXE ULTIMATE
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: SRAM XX1 Eagle, 12s
- Kompletne koła: Lapierre XC SL carbon 29'' Boost, XD, Centerlock
- Hamulce: SRAM LEVEL Silver Stealth
- Wspornik siodełka: Lapierre Carbon, Ø: 31.6mm, L: 400mm, 0mm offset
Corratec REVO BOW ILINK SL PRO

- Cena: 34399.00 PLN
- Waga: 11.90 kg
- Opis ramy: Corratec Revo Bow iLink Carbon 29“ 100mm skoku, 12x148mm, wewnętrzne prowadzenie przewodów, hak przerzutki UDH
- Widelec/amortyzator przedni: ROCK SHOX SID SELECT 3 POS 29“, 15x110, 120mm
- Skok widelca: 120 mm
- Tłumik: ROCK SHOX SID SELECT+ O3
- Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
- Przerzutka tylna: SRAM X0 EAGLE AXS T-TYPE 12s
- Kompletne koła: DT SWISS XMC 1501 SPLINE® 29“ 30 mm CL Tubeless XD
- Hamulce: SRAM LEVEL SILVER STEALTH, 4-tłoczkowe
- Wspornik siodełka: KS LEV-Integra 31.6, 125mm
Wilier Urta Max SLR Sram GX Transmission

- Cena: 35849.00 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, 110mm skoku, hak przerzutki UDH, oś 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: FOX FORK 34 FLOAT SC29
- Skok widelca: 120 mm
- Tłumik: FOX SHOX FLOAT F-S R-UP EVOL 190x45
- Skok tylnego zawieszenia: 110 mm
- Przerzutka tylna: SRAM RD GX EAGLE AXS T-TYPE
- Kompletne koła: MICHE K6 DISC CARBON 25mm
- Hamulce: SHIMANO XT BR-M8100
- Wspornik siodełka: DROPPER POST SWITCH
Specialized Epic 8 Pro

- Cena: 45300.00 PLN
- Waga: 10.87 kg
- Opis ramy: FACT 11m Carbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, schowek SWAT, progresywna geometria, hak przerzutki UDH, gwintowana mufa suportu, 120mm skoku, oś 12x148mm
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID ULTIMATE
- Skok widelca: 120 mm
- Tłumik: RockShox SIDLuxe ULTIMATE
- Skok tylnego zawieszenia: 120 mm
- Przerzutka tylna: SRAM XO AXS Transmission
- Hamulce: SRAM Level Silver Stealth, 4-tłoczkowe
- Wspornik siodełka: Bike Yoke Divine SL, skok: SM: 100/ MD-XL: 125mm,