Zapewne żadnego z naszych stałych czytelników nie musimy przekonywać, że rower to znakomity sposób na przemieszczanie się po mieście - szczególnie tych najbardziej zatłoczonych samochodami. Coraz lepiej wygląda nasza infrastruktura rowerowa (oczywiście, nadal jest masa rzeczy do zrobienia, ale my nie o tym...), więc dlaczego by stania w korku lub zatłoczonego w godzinach szczytu autobusu nie zamienić na dwa kółka, które dodatkowo pozwolą nam wyzwolić trochę porannych endorfin i złapać chęć do aktywności po całym dniu w pracy?
Obecnie rynek rowerowy jest na tyle rozwinięty, że wybór roweru do miejskiej komunikacji wcale nie musi być tak łatwy, jak się wydaje - bo przecież w mieście spiszą się także takie konstrukcje jak modele trekkingowe, crossowe czy spora część... popularnych ostatnio gravelówek. Nadal jednak niesłabnącą popularnością cieszą się typowe, klasyczne mieszczuchy. W tym tekście postaramy sobie odpowiedzieć, co rower miejski powinien posiadać, żeby móc się cieszyć z jego codziennego użytkowania. Widełki cenowe zawiesieliśmy na granicy 2000 zł, które są częstym punktem wyjścia dla osób, które nie chcą przepłacać, ale jednocześnie pragną uniknąć zakupu czegoś niesolidnego.
Zobacz również:
Rama - stal czy aluminium?
Niestety odpowiedź na powyższe pytanie, nie jest taka łatwa i jak zwykle... wszystko zależy. Ramy z aluminium przeważnie okazują się lżejsze, natomiast finalnie podczas użytkowania te różnice nie zawsze są tak mocno odczuwalne. Dużo w przypadku wagi zależy od profili poszczególnych rurek oraz oczywiście od wyposażenia roweru. Stal z pewnością lepiej pochłania drgania, bo jest materiałem mniej sztywnym. Stalowe ramy zwykle uznawane są też za bardziej stylowe. Trudno się z tym nie zgodzić. Przy poszukiwaniach roweru miejskiego warto zwrócić przede wszystkim uwagę, czy rama jest dobrze wykonana i czy się Wam podoba, bo nie ukrywajmy - to będzie główne kryterium zakupu w przypadku wielu rowerów miejskich i nie ma w tym nic złego. Dodatkowo, spróbujcie się nim przejechać przed zakupem w stroju w którym na codzień będziecie nim jeździć. Dzięki temu łatwo zeryfikujecie temat łatwości wsiadania i zsiadania oraz sprawdzicie, czy pozycja jest dla Was wygodna. Być może koniecznością okaże się jednoślad z bardzo nisko opadającą rurą ramy - taki zawsze będzie znacznie cięższy, ale może warto poświęcić kilogram dla ogólnego komfortu użytkowania. Sprawdźcie też, czy jako całość rower nie cierpi na przesadną nadwagę - rowery miejskie same w sobie nie należą do najlżejszych. W założonym budżecie 16 - 17 kg to raczej standard. Niestety, ciężko wnieść taką maszynę do domu...
Widelec
Na rynku spotkamy modele zarówno ze sztywnymi widelcami, jak i z amortyzatorami. Dominują jednak sztywniaki. Nie ulegajcie wrażeniu, że skoro rower ma amortyzator, to jest lepszy - w rzeczywistości na tym pułapie cenowym często trafiają się przeciętnie działające widelce, które owszem poprawią nieco komfort jazdy, ale dodają już i tak nielekkiej kontstrukcji roweru miejskiego dodatkowych gramów. Skoro rower jeździ w mieście po utwardzonych powierzchniach, nawet po gorszej jakości drogach, zdecydowanie wystarczy odpowiednio szeroka opona, która poprawia komfort jazdy. Pamiętajcie też, że duże - 28 calowe - koło wraz z oponą o szerokości około 40 mm to sporo naturalnej amortyzacji. Ten rozmiar łatwo przetacza się przez przeszkody takie jak krawężniki czy dziury w jezdni i nawet bez amortyzowanego widelca zapewnia spory komfort jazdy. W przypadku mieszczuchów do 2000 zł nie boimy się więc sztywnych widelców.
Napęd
Zasadniczo tutaj zaczyna dziać się najwięcej ciekawego, jeśli chodzi o wybór - bo ramy i widelce w przypadku wielu rowerów miejskich stoją na bardzo zbliżonym, często wręcz identycznym poziomie. Co innego wyposażenie - tu każdy z producentów ma swoją wizję. Pierwszą ważną rzeczą jest napęd - tutaj wybierać będziemy pomiędzy napędami z tradycyjną przerzutką, zbudowanymi na podzespołach Shimano Tourney, a napędami Shimano Nexus, w których przekładnia planetarna ukryta została w tylnej piaście (w tej cenie spotykamy piasty 3-biegowe). Napędy zintegrowane bez wątpienia wygrywają tym, że są praktycznie bezobsługowe i cechuje je bezawaryjność - po prostu przez długi czas niczym się nie musimy przejmować (ale jeśli już coś się zepsuje, to pozostaje nam raczej wizyta w którymś z oddziałów autoryzowanych Shimano Service Center). Z kolei tradycyjne przerzutki z niższej półki od czasu do czasu wymagać będą regulacji i ewentualnych innych zabiegów. Napędy w piastach planetarnych, które są czystsze i wymagają mniej uwagi podczas codziennej eksploatacji to zdecydowanie nr 1 do jazdy typowo miejskiej.
Dodatkowe wyposażenie
To też ważny punkt - chodzi o takie elementy, które podnoszą wartość użytkową roweru. Naszym zdaniem punkty obowiązkowe to: pełne błotniki, solidny bagażnik i oświetlenie. Stopka też nikomu nie zaszkodzi, a z kolei Panie na pewno docenią koszyk z przodu roweru, do którego włożyć można torebkę albo lekkie zakupy. Cennym elementem roweru miejskiego są sakwy, natomiast je dokupić trzeba bedzie osobno - przynajmniej w założonym budżecie raczej nie możemy na nie liczyć na seryjnym wyposażeniu. Jeśli jednak mamy coś do zabrania, a nie chcemy spocić pleców wożąc plecak, to będą w zasadzie obowiązkowym punktem na liście wyposażenia naszego mieszczucha.
Poza tym rowery miejskie posiadają sporo komfortowych komponentów - miękkie siodło, kierownica z wygodnym gięciem, chwyty z pewnym podparciem dłoni, mostek z regulacją. Na te elementy zwróćcie uwagę już podczas przymiarki roweru w sklepie. Przyjrzyjcie się też pedałom, ważne aby nie ślizgały się na nich Wasze buty.
Co na rynku?
Poniżej znajdziecie wybrane przez nas modele rowerów miejskich na rok 2024 sytuujące się w przedziale cenowym 1500 - 2000 zł. Prezentujemy po jednym rowerze z oferty każdego producenta, którego jednoślady są dostępne na polskim rynku. Przegląd zrealizowaliśmy w oparciu o Katalog Rowerowy.
Wheeler City 1
- Cena: 1999.00 PLN
- Waga: 16.80 kg
- Opis ramy: ALUMINUM 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SPINNER ODESA
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: CST 700/42C
- Typ hamulców: Szczękowe
Maxim MC 1.4.3
- Cena: 1999.00 PLN
- Waga: 16.50 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Zoom CH-T102
- Przerzutka tylna: Shimano Nexus 3s
- Ilość blatów i koronek: '1x3
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: 700 x 38C C-1446 CST
- Typ hamulców: Szczękowe
Elops 500
- Cena: 1999.00 PLN
- Waga: 14.40 kg
- Opis ramy: 100% Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: stal
- Przerzutka tylna: BTWIN by MICROSHIFT RD M46-L.
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: 38-622 / 700 x 38C.
- Typ hamulców: Szczękowe
Tabou KAYLA NEXUS
- Cena: 1999.00 PLN
- Waga: 16.80 kg
- Opis ramy: ALU
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR M3010
- Przerzutka tylna: SHIMANO NEXUS 3
- Ilość blatów i koronek: '1x3
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: KENDA / 700x40C
- Typ hamulców: Szczękowe
Romet VINTAGE ECO M
- Cena: 1899.00 PLN
- Waga: 15.30 kg
- Opis ramy: stalowa
- Widelec/amortyzator przedni: sztywny stalowy
- Przerzutka tylna: Shimano Tourney RD-TY21-B GS
- Ilość blatów i koronek: '1x6
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: 700×35
- Typ hamulców: Torpedo
CTM RITA 1.0
- Cena: 1890.01 PLN
- Opis ramy: Stal
- Widelec/amortyzator przedni: Stal
- Przerzutka tylna: Shimano RD-TY500
- Ilość blatów i koronek: '1x7
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: 700x38C
- Typ hamulców: Szczękowe
Electra Loft 7D
- Cena: 1799.00 PLN
- Waga: 13.61 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061-T6
- Widelec/amortyzator przedni: Stal o wysokiej wytrzymałości Hi-ten, gięta korona, z prostymi/zwężanymi goleniami
- Przerzutka tylna: Shimano Tourney TX, 7-biegowa
- Ilość blatów i koronek: '1x7
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: 700 x 35c z miejskim bieżnikiem
- Typ hamulców: Szczękowe
Mbike CITYLINE 326
- Cena: 1799.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Stalowy
- Przerzutka tylna: Shimano Nexus 3S
- Ilość blatów i koronek: '1x3
- Rozmiar kół: 26"
- Opony: CST 26 x 1,90
- Typ hamulców: Szczękowe
Corelli Retropol L
- Cena: 1799.00 PLN
- Waga: 16.10 kg
- Opis ramy: aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: sztywny, stalowy
- Przerzutka tylna: SHIMANO RD-TY 300
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: 700X40 C
- Typ hamulców: Szczękowe
Saveno BRIDGET NEXUS 3 / NEXUS 7
- Cena: 1699.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: stalowy
- Przerzutka tylna: Shimano Nexus
- Ilość blatów i koronek: '1x7
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Kenda K-935 700x40C
- Typ hamulców: Szczękowe