Rower crossowy do 2500 zł

Sprawdź, jakie rowery crossowe z kolekcji 2021 znajdziesz na rynku w cenie do 2500 zł. Na co zwrócić uwagę?

Tomasz Makula

Dysponując kwotą około 2500 zł możemy wejść w posiadanie porządnego roweru crossowego. W tej cenie na rynku oferowane są bowiem już naprawdę dobrze wyposażone rowery, którym absolutnie niczego nie brakuje do rekreacyjnych wycieczkowych jazd i codziennych zastosowań.

W każdym segmencie rowerów istnieją pewne przedziały cenowe, które wprowadzają do roweru kolejne, znaczne ulepszenia i sprawiają, że warto dopłacić i wybrać sprzęt z danego poziomu kwotowego. W przypadku crossów od 1000 zł do 1500 zł otrzymujemy absolutne minimum, powyżej 1500 zł do 2000 zł widać już spory skok na polu jakości wyposażenia. Natomiast właśnie w okolicy 2500 zł crossy mają już kompletne wyposażenie, które nie powinno zawieść amatorów rekreacyjnych wycieczek rowerowych. 

Cross za 2500 zł potrafi już całkiem sporo

Analiza rynku podpowiada, że rowery crossowe z przedziału cenowego 2000-2500 zł oferują sensowny poziom wyposażenia, a ich cechy kwalifikują je do szerokiego wachlarza zastosowań. Taki sprzęt potrafi ważyć już nie 15 - 16 kg, jak te najtańsze, a około 13 - 14,5 kg, co znacząco podnosi dynamikę jazdy. Poza tym standardem stają się widelce wyposażone w blokadę skoku, co przydaje się szczególnie, gdy zechcemy docisnąć tempa na podjazdach czy asfaltowych drogach. Napędy w takich rowerach, oparte są już zwykle o bardziej zaawansowane grupy w systemach 3x8, o lepszej kulturze pracy, niż te zupełnie podstawowe. Na koniec - jako zwieńczenie ich możliwości - branża przyjęła ciekawy kierunek i aż 80% ma hydrauliczne hamulce tarczowe. To wszystko sprawia, że taki rower nadaje się na wycieczki, wyprawy, do jazdy po mieście oraz do bardziej sportowych jazd. Wszystko to możliwe jest zarówno po drogach asfaltowych, jak i szutrowych, leśnych czy polnych. Fakt dobrych hamulców dodatkowo rozwija możliwości o śmiałe atakowanie górskich dróg, czy objuczenie naszego crossa sakwami. Za moment przyjrzymy się po kolei poszczególnym elementom crossów do 2500 zł, a jeśli nie jesteś pewien, czy taki rower będzie dla Ciebie właściwy, polecamy ogólny artykuł: Jaki rower crossowy wybrać? - w nim szerzej omawiamy dla kogo i na jakie trasy polecane są rowery crossowe.

 

 

Rama i widelec

Wszystkie rowery w badanym przedziale cenowym są oparte o aluminiowe ramy. Często możemy też trafić na szkielety wykonane w bardziej zaawansowany sposób, aniżeli w modelach podstawowych. Ramy niektórych producentów są cieniowane i mają nowoczesne standardy - jak choćby wewnętrzne prowadzenie linek. W praktyce oznacza to nieco lżejsze konstrukcje oraz bardziej estetyczny i prestiżowy wygląd. Jeżeli chodzi o wytrzymałość, każda rama - czy to w rowerze za 1000 zł, czy za 5000 zł - będzie podobnie mocna i odporna na uszkodzenia. 

Nieco więcej decyzji do podjęcia ,,po naszej stronie” będziemy mieć w zakresie widelców. Absolutna większość firm wyposaża rowery w amortyzatory przednie, jednak niektórzy producenci stosują warianty sztywne, zamiast amortyzowanych. Jest ich jednak niewiele. Tym razem ich obecność podyktowana jest chęcią sprawienia, aby rower był bardziej dynamiczny i mociej skierowany w strony jazdy szosowej i szutrowej - ograniczony do gładkich nawierzchni. Inaczej, niż w modelach najtańszych, gdzie pełnią one funkcję ograniczającą koszty. Pytanie jednak czy taki ,,sztywny cross” nie staje się już powoli rowerem typu fitness? Dużo będzie zależało od opon. Natomiast jeśli jeździmy głównie po mieście, szosach i utwardzonych drogach, to wybór modelu całkowicie sztywnego będzie skutkował tym, że nasz rower stanie się jeszcze szybszy, choć na pewno mniej komfortowy na wybojach.

Standardem są jednak widelce amortyzowane. Przeważnie mają skok o wartości 60 mm. To nadal proste sprężynowe modele, ale - co istotne i dające realne korzyści w jeździe - w crossach do 2500 zł najczęściej mają już blokadę skoku. To szczególnie przydatna cecha, jeśli zamierzamy jeździć sporo po asfaltach oraz lubimy stanąć na pedały, choćby w trakcie pokonywania podjazdów. W najlepiej wyposażonych egzemplarz możemy nawet trafić na sterowanie blokadą z poziomu manetki na kierownicy. Jest to najwygodniejsze rozwiązanie ponieważ do jej obsługi nie wymaga odrywania rąk od kierownicy. 

Napęd 

 

 

Montowane do rowerów napędy cechują się szeroką rozpiętością przełożeń, która gwarantuje, że nie powinno zabraknąć nam biegów podczas szybkiej asfaltowej jazdy, ani wówczas, gdy wybierzemy się w góry i przyjdzie nam pokonać strome podjazdy. Standardem są 3 tarcze z przodu w układzie 48/38/28, które współpracują z kasetami 11-32, 12-32 i innymi o podobnej rozpiętości. Przeważnie spotkamy tutaj system 3x8, choć można trafić też 3x9 oraz 3x7 i okazjonalnie warianty z dwoma tarczami z przodu. Dominuje grupa Shimano Altus, która swoją kulturą pracy jest absolutnie wystarczająca do rowerów crossowych. Tam obciążenia są znacznie mniejsze, niż chociażby w przypadku rowerów górskich. Oczywiście można trafić znacznie lepiej, nawet na shimanowskie podzespoły Alivio czy Deore, ale zdarzają się też rowery na tańszym osprzęcie Shimano Tourney. Im więcej zamierzamy jeździć w bardziej górskim terenie oraz po gorszych nawierzchniach, tym więcej uwagi warto położyć na wybór roweru z lepszym napędem. 

Koła i hamulce

 
 

 

Wszystkie rowery crossowe standardowo toczą się na 28-calowych kołach. Tu nie ma odstępstw. Modele stosowane w rowerach do 2500 zł to zestawy wytrzymałe, ale nadal budżetowe, dość ciężkie. Na prędkość jazdy i dynamikę przyspieszania największy wpływ mają opony - ich masa, szerokość oraz rzeźba bieżnika. Tu różnice są duże, ponieważ jedni stosują dość wąskie i szybkie modele o szerokości 35 mm, podczas gdy inni bardziej terenowe 42 mm. Oczywiście pomiędzy tym są inne popularne, crossowe rozmiary - choćby 38 czy 40 mm. Zasada jest prosta - im łatwiejsze i szybsze trasy, tym węższe i bardziej gładkie opony wybieramy. Jeśli jednak celujemy w wycieczki głównie po leśnych drogach, to warto szukać tych szerszych wariantów. Generalnie jednak nie warto sugerować się samymi oponami podczas wyboru roweru, to akurat najtańszy i najprostszy do wymiany element. 

Hamulce w większości rowerów - jak już wspominaliśmy - to modele tarczowe hydrauliczne. To dobrze! Gwarantują pewne hamowanie niezależnie od warunków i spowolnią nas znacznie szybciej, niż klasyczne szczękowe v-brake’i. Jeśli jednak z jakiegoś powodu przyjdzie nam wybrać model na hamulcach obręczowych, nie ma obaw. O ile nie pokonujemy bardzo długich lub wyjątkowo stromych zjazdów, zwykłe ,,V-ki” dają sobie świetnie radę. Choć oczywiście bez dwóch zdań hydrauliczne tarczówki to poziom wyżej. 

Polecane przez redakcję

 

Unibike FLASH EQ

Zasadniczo Flash EQ (EQ od equipped) mógłby zostać zaklasyfikowany również jako trekking, bo z pełnym wyposażeniem wpisuje się również w grono modeli trekkingowych. Polski Unibike określa go jednak mianem crossówki do nieco szybszej, bardziej sportowej jazdy - na powyższe składa się m.in. napęd 2x8, czyli napęd oferujący nieco mniej przełożeń, niż podręcznikowy trekking. Dla wielu osób będzie to atutem - podobnie jak w świecie szosówek kolarze unikają raczej napędów 3x, stawiając na prostszy i bardziej bezproblemowy w regulacji i działaniu napęd. Nie zmienia to faktu, że Unibike jak zwykle w gronie modeli do turystyki i rekreacji oferuje bardzo dobry stosunek jakości podzespołów do ceny - na jego pokładzie znajdziemy m.in. napęd zbudowany na częściach Shimano Tourney z tylną przerzutką Acera i hydrauliczne hamulce tarczowe MT200. Opony w tym modelu również są istotnym elementem - to uniwersalne, ale stosunkowo szybkie gumy o szerokości 1.65", które spokojnie pozwolą na lekkie toczenie po twardszych nawierzchniach. W ofercie Unibike jest też dostępna wersja Flasha bez wyposażenia dodatkowego, jeśli ktoś stawia jednak niższą masę podręcznikowej crossówki. Flash EQ na pewno wpisze się w potrzeby osób, które tego typu roweru chcą używać także podczas codziennej jazdy w mieście i nie wykluczają wycieczek z sakwami.

  • Cena: 2199.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
  • Grupa napędowa: Shimano Tourney
  • Przerzutka przednia: SHIMANO TOURNEY TY710-2
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M360
  • Mechanizm korbowy: SHIMANO TY501-2 / 46X30T / OSŁONA
  • Kaseta: SUNRACE CSM55 / 11-34T
  • Hamulce: SHIMANO MT200
ROWERY Unibike

 

Romet ORKAN 5 M

Budżetowe crossówki i trekkingi to jedne z najpopularniejszych sprzedażowo segmentów na rynku, dlatego nie dziwi, że właśnie w gronie tych rowerów dosłownie możemy przebierać w dostępnych na rynku modelach. To utrudnia wybór odpowiedniego roweru. Za pewnego kandydata na solidną crossówkę uznajemy w sezonie 2021 model Orkan 5 (dostępny w wersji M - męskiej oraz D - damskiej z obniżonym przekrokiem), który bazuje na dość standardowej dla swojej klasy aluminiowej ramie, na której zajmujemy komfortową pozycję. Romet, żeby umożliwić jeszcze bardziej zrelaksowaną jazdę, zastosował też w Orkanie regulowany wspornik kierownicy. W ramie tego modelu czeka oczywiście komplet otworów do przykręcenia błotników czy bagażnika - jeśli najdzie nas ochota uczynić z tego modelu użytkowego trekkinga. W specyfikacji fabrycznej Orkan 5 jawi się jako po prostu solidnie wyposażony cross - pisząc to mamy na myśli napęd 3x9 z tylną przerzutką Shimano Alivio, przednią Acerą i korbą Altusa. To trio spod znaku 3x A jest gwarancją wzajemnej kompatybilności i po prostu dobrego działania. W budżecie Orkana 5 zmieściły się jeszcze hydrauliczne hamulce tarczowe, za co również nalezy się plus. Uczciwie wyposażony i dobrze wyglądający rower dla "Kowalskiego", poszukującego maszyny uniwersalnej - do miasta, na szosę i w lekki teren.

  • Cena: 2349.00 PLN
  • Waga 14,5 kg
  • Widelec SR Suntour NEX HLO
  • Manetki Shimano Altus SL-M2010
  • Przerzutka przód Shimano Acera FD-M370
  • Przerzutka tył Shimano Alivio RD-T4000
  • Mechanizm korbowy Shimano Altus FC-M371 48/36/26 170/175 mm
  • Hamulce Shimano BR-MT200 hydrauliczny
ROWERY Romet

 

Co na rynku?

W przedziale cenowym od 2000 zł do 2500 zł znajdziemy na rynku sporo ciekawych modeli. Na kolejnych stronach prezentujemy po jednym rowerze z kolekcji 2021 spośród ofert każdego z producentów. Więcej modeli crossówek znajdziecie na: katalog.bikeworld.pl.

 

Zobacz również:

 

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły