Spis treści:
W każdym segmencie rowerów istnieją pewne przedziały cenowe, które wprowadzają do roweru kolejne, znaczne ulepszenia i sprawiają, że warto dopłacić i wybrać sprzęt z danego poziomu kwotowego. W przypadku crossów od 1000 zł do 1500 zł otrzymujemy absolutne minimum, powyżej 1500 zł do 2000 zł widać już spory skok na polu jakości wyposażenia. Natomiast właśnie w okolicy 2500 zł crossy stają się znacznie bardziej kompletne, niż modele najtańsze i bardzo podstawowe. Niektóre rowery prezentują już bardzo wysoki poziom, który nie powinien zawieść amatorów rekreacyjnych wycieczek rowerowych.
Cross za 2500 zł potrafi już całkiem sporo
Analiza rynku podpowiada, że rowery crossowe z przedziału cenowego 2000-2500 zł oferują sensowny poziom wyposażenia, a ich cechy kwalifikują je do szerokiego wachlarza zastosowań. Taki sprzęt potrafi ważyć już nie 15 - 16 kg, jak te najtańsze, a około 13 - 14,5 kg, co znacząco podnosi dynamikę jazdy. Poza tym coraz częściej pojawiają się widelce wyposażone w blokadę skoku, co przydaje się szczególnie, gdy zechcemy docisnąć tempa na podjazdach czy asfaltowych drogach. Napędy w takich rowerach, oparte są już zwykle o bardziej zaawansowane grupy w systemach 2x8 i 3x8, o lepszej kulturze pracy, niż te zupełnie podstawowe. Na koniec - jako zwieńczenie ich możliwości - niektóre modele na rynku mają nawet hydrauliczne hamulce tarczowe, choć są one w zdecydowanej mniejszości. To wszystko sprawia, że taki rower nadaje się na wycieczki, wyprawy, do jazdy po mieście oraz do bardziej sportowych treningowych jazd. Wszystko to możliwe jest zarówno po drogach asfaltowych, jak i szutrowych, leśnych czy polnych. Fakt dobrych hamulców dodatkowo rozwija możliwości o śmiałe atakowanie górskich dróg, czy objuczenie naszego crossa sakwami. Za moment przyjrzymy się po kolei poszczególnym elementom crossów do 2500 zł, a jeśli nie jesteś pewien, czy taki rower będzie dla Ciebie właściwy, polecamy ogólny artykuł: Jaki rower crossowy wybrać? - w nim szerzej omawiamy dla kogo i na jakie trasy polecane są rowery crossowe.
Rama i widelec
Wszystkie rowery w badanym przedziale cenowym są oparte o aluminiowe ramy. Często możemy też trafić na szkielety wykonane w bardziej zaawansowany sposób, aniżeli w modelach podstawowych. Ramy niektórych producentów są cieniowane i mają nowoczesne standardy - jak choćby wewnętrzne prowadzenie linek. W praktyce oznacza to nieco lżejsze konstrukcje oraz bardziej estetyczny i prestiżowy wygląd. Jeżeli chodzi o wytrzymałość, każda rama - czy to w rowerze za 1000 zł, czy za 5000 zł - będzie podobnie mocna i odporna na uszkodzenia.
Nieco więcej decyzji do podjęcia ,,po naszej stronie” będziemy mieć w zakresie widelców. Absolutna większość firm wyposaża rowery w amortyzatory przednie, jednak niektórzy producenci stosują warianty sztywne, zamiast amortyzowanych. Jest ich jednak niewiele. Tym razem ich obecność podyktowana jest chęcią sprawienia, aby rower był bardziej dynamiczny i mociej skierowany w strony jazdy szosowej i szutrowej - ograniczony do gładkich nawierzchni. Inaczej, niż w modelach najtańszych, gdzie pełnią one funkcję ograniczającą koszty. Pytanie jednak czy taki ,,sztywny cross” nie staje się już powoli rowerem typu fitness? Dużo będzie zależało od opon. Natomiast jeśli jeździmy głównie po mieście, szosach i utwardzonych drogach, to wybór modelu całkowicie sztywnego będzie skutkował tym, że nasz rower stanie się jeszcze szybszy, choć na pewno mniej komfortowy na wybojach.
Standardem są jednak widelce amortyzowane. Przeważnie mają skok o wartości 60 mm. To nadal proste sprężynowe modele, ale - co istotne i dające realne korzyści w jeździe - w crossach do 2500 zł najczęściej mają już blokadę skoku. To szczególnie przydatna cecha, jeśli zamierzamy jeździć sporo po asfaltach oraz lubimy stanąć na pedały, choćby w trakcie pokonywania podjazdów. W najlepiej wyposażonych egzemplarz możemy nawet trafić na sterowanie blokadą z poziomu manetki na kierownicy. Jest to najwygodniejsze rozwiązanie ponieważ do jej obsługi nie wymaga odrywania rąk od kierownicy.
Napęd
Montowane do rowerów napędy cechują się szeroką rozpiętością przełożeń, która gwarantuje, że nie powinno zabraknąć nam biegów podczas szybkiej asfaltowej jazdy, ani wówczas, gdy wybierzemy się w góry i przyjdzie nam pokonać strome podjazdy. Standardem są 3 tarcze z przodu w układzie 48/38/28, które współpracują z kasetami 11-32, 12-32 i innymi o podobnej rozpiętości. Przeważnie spotkamy tutaj system 3x8, choć można trafić też 3x7 i okazjonalnie warianty z dwoma lub jedną tarczą z przodu. Dominują podstawowe podzespoły Shimano - Acera, Altus i Tourney. Najczęściej wymieszane ze sobą. Te napędy kulturą pracy są wystarczające do rowerów crossowych. Tam obciążenia są znacznie mniejsze, niż chociażby w przypadku rowerów górskich. Oczywiście można trafić też lepiej, nawet na shimanowskie podzespoły Alivio, poza tym zdarzają się też rowery na osprzęcie MicroShift. Im więcej zamierzamy jeździć w bardziej górskim terenie oraz po gorszych nawierzchniach, tym więcej uwagi warto położyć na wybór roweru z lepszym napędem.
Koła i hamulce
Wszystkie rowery crossowe standardowo toczą się na 28-calowych kołach. Tu nie ma odstępstw. Modele stosowane w rowerach do 2500 zł to zestawy wytrzymałe, ale nadal budżetowe, dość ciężkie. Na prędkość jazdy i dynamikę przyspieszania największy wpływ mają opony - ich masa, szerokość oraz rzeźba bieżnika. Tu różnice są duże, ponieważ jedni stosują dość wąskie i szybkie modele o szerokości 35 mm, podczas gdy inni bardziej terenowe 42 mm. Oczywiście pomiędzy tym są inne popularne, crossowe rozmiary - choćby 38 czy 40 mm. Zasada jest prosta - im łatwiejsze i szybsze trasy, tym węższe i bardziej gładkie opony wybieramy. Jeśli jednak celujemy w wycieczki głównie po leśnych drogach, to warto szukać tych szerszych wariantów. Generalnie jednak nie warto sugerować się samymi oponami podczas wyboru roweru, to akurat najtańszy i najprostszy do wymiany element.
Jeśli dobrze poszukamy to możemy trafić nawet na hydrauliczne hamulce tarczowe, takowe znajdziemy w około 1/5 rowerów crossowych do 2500 zł. To dobrze! Gwarantują pewne hamowanie niezależnie od warunków i spowolnią nas znacznie szybciej, niż klasyczne szczękowe v-brake’i. Jeśli jednak z jakiegoś powodu przyjdzie nam wybrać model na hamulcach obręczowych, nie ma obaw. O ile nie pokonujemy bardzo długich lub wyjątkowo stromych zjazdów, zwykłe ,,V-ki” dają sobie świetnie radę. Choć oczywiście bez dwóch zdań hydrauliczne tarczówki to poziom wyżej.
Zobacz również:
- Rower crossowy do 1500 zł
- Rower crossowy do 2000 zł
- Rower crossowy do 3000 zł
- Jaki rower trekkingowy wybrać?
Co na rynku?
W przedziale cenowym od 2000 zł do 2500 zł znajdziemy na rynku sporo ciekawych modeli. W dalszej części artykułu prezentujemy po jednym rowerze z kolekcji 2024 spośród ofert każdego z producentów. Więcej modeli crossówek znajdziecie na: katalog.bikeworld.pl.
Kross Evado 3.0 Męski
- Cena: 2499.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium Performance
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
- Skok widelca: 60 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M360
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: WANDA G5001 28 x 1,75
- Manetki: SHIMANO ACERA ST-EF500
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Kellys CLEA 10
- Cena: 2499.00 PLN
- Opis ramy: Aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour M3010 P
- Skok widelca: 50 mm
- Przerzutka tylna: Shimano TY300
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: Innova 44-622 (700x42C)
- Manetki: Shimano ST-EF41-7 EZ-fire Plus
- Typ hamulców: Szczękowe
Corelli Ultar 2.0
- Cena: 2499.00 PLN
- Waga: 14.40 kg
- Opis ramy: aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR SF14-M3010
- Skok widelca: 50 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO RD-M310-L, ALTUS
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: KENDA K935, 700*42C
- Manetki: SHIMANO ASLM 310 ALTUS
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Unibike FLASH
- Cena: 2499.00 PLN
- Opis ramy: ALU 6061-T6
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
- Skok widelca: 60 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M3020-8
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: RICHMAN / UCP / CZARNE
- Manetki: SHIMANO M315
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
CTM SUZZY 2.0
- Cena: 2479.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCE28 DS
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano RD-TY500
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: CTM SCRATCH 26x2,0"
- Manetki: Shimano STEF5002/7 sp.
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Specialized Sirrus 1.0
- Cena: 2400.00 PLN
- Opis ramy: Specialized A1 Premium Aluminum
- Widelec/amortyzator przedni: Hi_Ten stal
- Przerzutka tylna: microSHIFT RD-M26S
- Ilość blatów i koronek: '2x7
- Opony: RoadSport 700x32c
- Manetki: microSHIFT TS39 Trigger shift
- Typ hamulców: Szczękowe
Wheeler Cross 6.2
- Cena: 2399.00 PLN
- Waga: 14.20 kg
- Opis ramy: ALUMINUM 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SPINNER ODESSA 700C
- Skok widelca: 60 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: CST 700/38C
- Manetki: SHIMANO ALTUS, SL-M315
- Typ hamulców: Szczękowe
Maxim MX 5.3
- Cena: 2399.00 PLN
- Waga: 13.50 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NVX HLO
- Skok widelca: 60 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: 700 x 42 C Control Plus C-1436
- Manetki: Shimano Altus
- Typ hamulców: Szczękowe
Mbike CRS 15-D
- Cena: 2399.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX DS 700C
- Skok widelca: 60 mm
- Przerzutka tylna: Shimano M3020 Acera
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: CST 700X42C C-1436 Control Plus
- Manetki: Shimano SL-M315
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Author Linea
- Cena: 2399.00 PLN
- Waga: 13.30 kg
- Opis ramy: aluminium 6061 700c
- Widelec/amortyzator przedni: RST Neon ML (60 mm) blokada skoku
- Skok widelca: 60 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO TX800
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: AUTHOR Cross 700 × 38c
- Manetki: SHIMANO TX800 (24)
- Typ hamulców: Szczękowe
Giant ATX (2022)
- Cena: 2399.00 PLN
- Opis ramy: aluminium ALUXX
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCE 28
- Skok widelca: 80 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Tourney
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: Giant Quickcross, 27.5x2.1" / 26x2.1"
- Manetki: Shimano EF41
- Typ hamulców: Szczękowe
Northtec Caledon VB AC
- Cena: 2399.00 PLN
- Waga: 14.30 kg
- Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX P
- Skok widelca: 70 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-M360SGSL
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: 700x45C
- Manetki: Shimano STEF-500
- Typ hamulców: Szczękowe
Tabou FLOW 2.0
- Cena: 2399.00 PLN
- Waga: 14.40 kg
- Opis ramy: aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour M3010
- Skok widelca: 60 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M360
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: KENDA KICK BACK / 700x40C
- Manetki: SHIMANO ALTUS ST-EF500
- Typ hamulców: Szczękowe
Bulls Pulsar 1
- Cena: 2375.29 PLN
- Opis ramy: aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour M3010
- Skok widelca: 60 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO Tourney RD-TY200
- Ilość blatów i koronek: '3x6
- Opony: Ace of Pace, 57-559, 26 x 2,25, 27,5 x 2,25
- Manetki: SHIMANO SL-RS36 Revoshift
- Typ hamulców: Szczękowe
Riverside 700
- Cena: 2299.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NEX SF20
- Skok widelca: 60 mm
- Przerzutka tylna: MICROSHIFT RD M62-L
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Opony: Trekking speed, 700x38
- Manetki: Microshift
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Romet ORKAN 2 M
- Cena: 2299.00 PLN
- Waga: 14.50 kg
- Opis ramy: alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX
- Skok widelca: 60 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Altus RD-M310
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: 700×42
- Manetki: Shimano ST-EF41
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Marin San Anselmo DS1
- Cena: 2299.00 PLN
- Opis ramy: Series 2 Dual Sport, 6061 Aluminum
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX
- Skok widelca: 60 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Tourney, 7
- Ilość blatów i koronek: '1x7
- Opony: Kenda Kahn, 700Cx40mmmm
- Manetki: Shimano EF500
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Broster HEADWAY 3.0
- Cena: 2249.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Dacron
- Przerzutka tylna: Shimano RD-TY300
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: 700x38c
- Manetki: Shimano SL-M315 21
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.