Materiał zawiera treści reklamowe

Rower crossowy do 2500 zł - jaki wybrać?

Sprawdź, jakie rowery crossowe z kolekcji 2025 znajdziesz na rynku w cenie do 2500 zł. Na co zwrócić uwagę?

Drukuj
Tomasz Makula

Dysponując kwotą około 2500 zł możemy wejść w posiadanie porządnego roweru crossowego. W tej cenie na rynku oferowane są bowiem już naprawdę dobrze wyposażone rowery, którym absolutnie niczego nie brakuje do rekreacyjnych wycieczkowych jazd i codziennych zastosowań.

W każdym segmencie rowerów istnieją pewne przedziały cenowe, które wprowadzają do roweru kolejne, znaczne ulepszenia i sprawiają, że warto dopłacić i wybrać sprzęt z danego poziomu kwotowego. W przypadku crossów od 1000 zł do 1500 zł otrzymujemy absolutne minimum, powyżej 1500 zł do 2000 zł widać już spory skok na polu jakości wyposażenia. Natomiast właśnie w okolicy 2500 zł crossy stają się znacznie bardziej kompletne, niż modele najtańsze i bardzo podstawowe. Niektóre rowery prezentują już bardzo wysoki poziom, który nie powinien zawieść amatorów rekreacyjnych wycieczek rowerowych. 

Cross za 2500 zł potrafi już całkiem sporo

Analiza rynku podpowiada, że rowery crossowe z przedziału cenowego 2000-2500 zł oferują sensowny poziom wyposażenia, a ich cechy kwalifikują je do szerokiego wachlarza zastosowań. Taki sprzęt potrafi ważyć już nie 15 - 16 kg, jak te najtańsze, a około 13 - 14,5 kg, co znacząco podnosi dynamikę jazdy. Poza tym coraz częściej pojawiają się widelce wyposażone w blokadę skoku, co przydaje się szczególnie, gdy zechcemy docisnąć tempa na podjazdach czy asfaltowych drogach. Napędy w takich rowerach, oparte są już zwykle o bardziej zaawansowane grupy w systemach 2x8 i 3x8, o lepszej kulturze pracy, niż te zupełnie podstawowe. Na koniec - jako zwieńczenie ich możliwości - niektóre modele na rynku mają nawet hydrauliczne hamulce tarczowe, choć są one w zdecydowanej mniejszości. To wszystko sprawia, że taki rower nadaje się na wycieczki, wyprawy, do jazdy po mieście oraz do bardziej sportowych treningowych jazd. Wszystko to możliwe jest zarówno po drogach asfaltowych, jak i szutrowych, leśnych czy polnych. Fakt dobrych hamulców dodatkowo rozwija możliwości o śmiałe atakowanie górskich dróg, czy objuczenie naszego crossa sakwami. Za moment przyjrzymy się po kolei poszczególnym elementom crossów do 2500 zł, a jeśli nie jesteś pewien, czy taki rower będzie dla Ciebie właściwy, polecamy ogólny artykuł: Jaki rower crossowy wybrać? - w nim szerzej omawiamy dla kogo i na jakie trasy polecane są rowery crossowe.

 

 

Rama i widelec

Wszystkie rowery w badanym przedziale cenowym są oparte o aluminiowe ramy. Często możemy też trafić na szkielety wykonane w bardziej zaawansowany sposób, aniżeli w modelach podstawowych. Ramy niektórych producentów są cieniowane i mają nowoczesne standardy - jak choćby wewnętrzne prowadzenie linek. W praktyce oznacza to nieco lżejsze konstrukcje oraz bardziej estetyczny i prestiżowy wygląd. Jeżeli chodzi o wytrzymałość, każda rama - czy to w rowerze za 1000 zł, czy za 5000 zł - będzie podobnie mocna i odporna na uszkodzenia. 

Nieco więcej decyzji do podjęcia ,,po naszej stronie” będziemy mieć w zakresie widelców. Absolutna większość firm wyposaża rowery w amortyzatory przednie, jednak niektórzy producenci stosują warianty sztywne, zamiast amortyzowanych. Jest ich jednak niewiele. Tym razem ich obecność podyktowana jest chęcią sprawienia, aby rower był bardziej dynamiczny i mociej skierowany w strony jazdy szosowej i szutrowej - ograniczony do gładkich nawierzchni. Inaczej, niż w modelach najtańszych, gdzie pełnią one funkcję ograniczającą koszty. Pytanie jednak czy taki ,,sztywny cross” nie staje się już powoli rowerem typu fitness? Dużo będzie zależało od opon. Natomiast jeśli jeździmy głównie po mieście, szosach i utwardzonych drogach, to wybór modelu całkowicie sztywnego będzie skutkował tym, że nasz rower stanie się jeszcze szybszy, choć na pewno mniej komfortowy na wybojach.

Standardem są jednak widelce amortyzowane. Przeważnie mają skok o wartości 60 mm. To nadal proste sprężynowe modele, ale - co istotne i dające realne korzyści w jeździe - w crossach do 2500 zł najczęściej mają już blokadę skoku. To szczególnie przydatna cecha, jeśli zamierzamy jeździć sporo po asfaltach oraz lubimy stanąć na pedały, choćby w trakcie pokonywania podjazdów. W najlepiej wyposażonych egzemplarz możemy nawet trafić na sterowanie blokadą z poziomu manetki na kierownicy. Jest to najwygodniejsze rozwiązanie ponieważ do jej obsługi nie wymaga odrywania rąk od kierownicy. 

Napęd 

 

 

Montowane do rowerów napędy cechują się szeroką rozpiętością przełożeń, która gwarantuje, że nie powinno zabraknąć nam biegów podczas szybkiej asfaltowej jazdy, ani wówczas, gdy wybierzemy się w góry i przyjdzie nam pokonać strome podjazdy. Standardem są 3 tarcze z przodu w układzie 48/38/28, które współpracują z kasetami 11-32, 12-32 i innymi o podobnej rozpiętości. Przeważnie spotkamy tutaj system 3x8, choć można trafić też 3x7, 3x9, 2x8 i okazjonalnie napędy z jedną tarczą z przodu. Dominują podstawowe podzespoły Shimano - Acera, Altus i Tourney. Najczęściej wymieszane ze sobą. Te napędy kulturą pracy są wystarczające do rowerów crossowych. Tam obciążenia są znacznie mniejsze, niż chociażby w przypadku rowerów górskich. Oczywiście można trafić też lepiej, nawet na shimanowskie podzespoły Alivio, poza tym zdarzają się też rowery na osprzęcie MicroShift. Im więcej zamierzamy jeździć w bardziej górskim terenie oraz po gorszych nawierzchniach, tym więcej uwagi warto położyć na wybór roweru z lepszym napędem. 

Koła i hamulce

 
 

 

Wszystkie rowery crossowe standardowo toczą się na 28-calowych kołach. Tu nie ma odstępstw. Modele stosowane w rowerach do 2500 zł to zestawy wytrzymałe, ale nadal budżetowe, dość ciężkie. Na prędkość jazdy i dynamikę przyspieszania największy wpływ mają opony - ich masa, szerokość oraz rzeźba bieżnika. Tu różnice są duże, ponieważ jedni stosują dość wąskie i szybkie modele o szerokości 35 mm, podczas gdy inni bardziej terenowe 42 mm. Oczywiście pomiędzy tym są inne popularne, crossowe rozmiary - choćby 38, 40 czy 42 mm. Zasada jest prosta - im łatwiejsze i szybsze trasy, tym węższe i bardziej gładkie opony wybieramy. Jeśli jednak celujemy w wycieczki głównie po leśnych drogach, to warto szukać tych szerszych wariantów. Generalnie jednak nie warto sugerować się samymi oponami podczas wyboru roweru, to akurat najtańszy i najprostszy do wymiany element. 

Jeśli dobrze poszukamy to możemy trafić nawet na hydrauliczne hamulce tarczowe, takowe znajdziemy w około 1/3 rowerów crossowych do 2500 zł. To dobrze! Gwarantują pewne hamowanie niezależnie od warunków i spowolnią nas znacznie szybciej, niż klasyczne szczękowe v-brake’i. Jeśli jednak z jakiegoś powodu przyjdzie nam wybrać model na hamulcach obręczowych, nie ma obaw. O ile nie pokonujemy bardzo długich lub wyjątkowo stromych zjazdów, zwykłe ,,V-ki” dają sobie świetnie radę. Choć oczywiście bez dwóch zdań hydrauliczne tarczówki to poziom wyżej.

 

Zobacz również:

 

Co na rynku?

W przedziale cenowym od 2000 zł do 2500 zł znajdziemy na rynku sporo ciekawych modeli. W dalszej części artykułu prezentujemy po jednym rowerze z kolekcji 2025 spośród ofert każdego z producentów. Więcej modeli crossówek znajdziecie na: katalog.bikeworld.pl.

 

Kands CRS 1200

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Waga: 14.95 kg
  • Opis ramy: ALUMINIUM 6061, HYDROFORMOWANA, WEWNĘTRZNE PROWADZENIE PRZEWODÓW
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NVX HLO
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ALIVIO RD T4000
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: SCHWALBE 28X1,60
  • Manetki: SHIMANO RAPIDFIRE SL M315
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kands

Marin Stinson 2 ST

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, miejsca montażowe na bagażnik, błotniki i nóżkę
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Przerzutka tylna: MicroSHIFT Advent 9s
  • Ilość blatów i koronek: '1x9
  • Opony: Vee Tire Co. Speedster, 27.5”x2.35”, Puncture Protection
  • Manetki: MicroSHIFT Advent 9s
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Marin

Mbike CRS 60-D

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś QR
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX DS HLO 700C
  • Przerzutka tylna: Shimano M3100 Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: MAXXIS 700X40C Overdrive
  • Manetki: Shimano SL-M2010 Altus
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Mbike

Kellys CLIFF 70

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX HLO DS
  • Przerzutka tylna: SHIMANO TX800
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: INNOVA 44-622 (700x42C)
  • Manetki: SHIMANO ST-EF500-8 EZ-fire Plus
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kellys

CTM MAXIMA 3.0

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCE28 DS 29
  • Przerzutka tylna: Shimano RD-TX800
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: Freedom Wedge 28x1,75" reflex
  • Manetki: Shimano Altus SL-M310/8sp.
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY CTM

Kross Evado 3.0 damski

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Opis ramy: EVADO 3.0, low step, aluminium, hydroformowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: post mount
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M3020
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: WANDA G5001 28 x 1,75
  • Manetki: SHIMANO ACERA ST-EF500
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Kross

Bulls Pulsar Cross

  • Cena: 2494.23 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR M3010
  • Przerzutka tylna: Shimano Tourney RD-TY300
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Opony: SUPERO Ranger Anti-Puncture 44-622
  • Manetki: Shimano Tourney ST-EF41
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Bulls

Kona Dew

  • Cena: 2490.28 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061, cieniowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Kona Project Two Disc
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: WTB Horizon Comp 650x47c
  • Manetki: Shimano Altus
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Kona

Fuji Absolute 2.1/Absolute 2.1 ST

  • Cena: 2490.28 PLN
  • Waga: 12.32 kg
  • Opis ramy: Fuji A2-SL aluminium, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Fuji Hi-Ten stal
  • Przerzutka tylna: Shimano Tourney
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Opony: Kenda Tendril, 38-622
  • Manetki: Shimano Tourney, EZ Fire, 3 x 7
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Fuji

Specialized Sirrus 1.0

  • Cena: 2400.00 PLN
  • Opis ramy: Specialized A1 Premium Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: Hi_Ten stal
  • Przerzutka tylna: microSHIFT RD-M26S
  • Ilość blatów i koronek: '2x7
  • Opony: RoadSport 700x32c
  • Manetki: microSHIFT TS39 Trigger shift
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Specialized

Author Linea

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Waga: 13.30 kg
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: RST Neon
  • Przerzutka tylna: SHIMANO TX800
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: AUTHOR Cross 700 × 38c
  • Manetki: SHIMANO TX800
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Author

Wheeler Cross 6.2

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Waga: 14.20 kg
  • Opis ramy: ALUMINUM 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SPINNER ODESSA 700C
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: CST 700/38C
  • Manetki: SHIMANO ALTUS, SL-M315
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Wheeler

Broster HEADWAY 4.0

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Zoom
  • Przerzutka tylna: Shimano RD-M310
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: 700x38c
  • Manetki: Shimano SL-M315
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Broster

Maxim MX 5.3

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Waga: 13.50 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NVX HLO
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: 700 x 42 C Control Plus C-1436
  • Manetki: Shimano Altus
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Maxim

Corelli Ultar 2.0

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Waga: 14.40 kg
  • Opis ramy: aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR SF14-M3010
  • Przerzutka tylna: SHIMANO RD-M310-L, ALTUS
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: KENDA K935, 700*42C
  • Manetki: SHIMANO ASLM 310 ALTUS
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Corelli

Northtec Madeira VB AC

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Waga: 14.30 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour: NVX HLO 700C
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-M3020
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: Kenda 700x45C/42C
  • Manetki: Shimano STEF-500
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Northtec

Riverside 700

  • Cena: 2299.00 PLN
  • Waga: 13.50 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NEX SF20
  • Przerzutka tylna: MICROSHIFT RD M62-L
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Opony: Trekking speed, 700x38
  • Manetki: Microshift
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Riverside

Romet ORKAN 2 D 2024

  • Cena: 2299.00 PLN
  • Waga: 13.70 kg
  • Opis ramy: alu 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio RD-T4000
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: 700×42
  • Manetki: Shimano ST-EF500
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Romet

Merida CROSSWAY L 10-V SE 25

  • Cena: 2199.00 PLN
  • Opis ramy: CROSSWAY DT, Aluminium, cieniowana, technoformowana, miejscce montażowe na nóżkę, błotniki i bagażnik, maksymalna szerokość opony: 700x42c
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX
  • Przerzutka tylna: Shimano RD-M310
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Opony: MERIDA K1171, 700x40c
  • Manetki: Shimano ST-EF500-L/Shimano ST-EF500-R
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Merida

GT Transeo Comp

  • Cena: 2149.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6, potrójny trójkąt, pływający tylny trójkąt.
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX-DS, 63mm
  • Przerzutka tylna: microSHIFT RD-M26C
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Opony: GT Pavement, 700 x 40c
  • Manetki: microSHIFT TS39-7, 7s
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY GT

Tabou FLOW 1.0 W 2024

  • Cena: 2099.00 PLN
  • Waga: 14.50 kg
  • Opis ramy: Aluminium, hydroformowana, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: ZOOM 141 AMS
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS M310
  • Ilość blatów i koronek: '2x7
  • Opony: KENDA KICK BACK / 700x40C
  • Manetki: SHIMANO TOURNEY ST-EF500
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Tabou

 

 

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj