Materiał zawiera treści reklamowe

Elektryczny rower szosowy - jaki wybrać?

Dowiedz się, czym charakteryzują się szosowe rowery elektryczne oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru takiego e-bike’a? Poznaj modele na 2025 rok!

Drukuj
Trek Domane+ LT (2020) Tomasz Makula

Elektryczny rower szosowy to fajny pomysł, aby wyrównać szanse na grupowej jeździe przy różnym poziomie kondycji, móc bez katowania się pokonać wymagającą górską trasę, czy po prostu zwiększyć dystans jazdy. Przyglądamy się, jak wygląda rynek tego typu e-bike’ów.

Na fali rozwoju segmentu rowerów elektrycznych w silnik wyposażono w zasadzie każdy typ jednośladów dostępnych na rynku. Również szosówki, które u swoich założeń są stricte sportowe i każdy, kto po niego sięga zapewne robi to, bo chce się zmęczyć. Czy to dla zdrowia, czy treningu, czy po prostu przyjemności. Producenci szukając możliwości zysku oraz chcąc wyjść naprzeciw potrzebom klientów zdecydowali się jednak ,,zelektryfikować” i ten segment. Nasze doświadczenia nie są tutaj tak rozbudowane, jak w przypadku e-MTB, czy rowerów użytkowych, ale mieliśmy okazję dosiąść kilku e-szosówek i możemy podzielić się z Wami naszymi wrażeniami, uwagami oraz przemyśleniami z ich użytkowania. Dodamy też - już na wstępie - że idea wcale nie jest zła. Bo zalet jest tu sporo i taki elektryk otwiera nam więcej możliwości, a jazda na szosowym e-bike’u jest po prostu przyjemna

 

 

Elektryczna szosa: typy wspomagania

Połączenie idei roweru elektrycznego oraz szosowego może wydawać się nieco sprzeczne. W końcu prawo ogranicza maksymalną prędkość wspomagania do 25 km/h, a nowoczesna szosówka w łatwym terenie bez problemu osiąga takie prędkości, nawet gdy jej użytkownik nie dysponuje dobrą kondycją. Od razu trzeba więc zaznaczyć, że tego typu rowery (e-szosy) sprawdzają się najbardziej w terenie pagórkowatym, gdzie często wzniesienia - choć krótkie - są naprawdę strome oraz w prawdziwych górach.

 

 

Kolejną kwestią, z którą mierzą się producenci, jest połączenie lekkiej i minimalistycznej konstrukcji roweru szosowego z dodatkowym wyposażeniem - baterią oraz silnikiem. Firmy sięgają więc po małe jednostki napędowe, które gwarantują dobry poziom wspomagania, a jednocześnie zachowują rozsądne rozmiary i nie ważą przesadnie dużo. Spodziewać się należy, że generowana przez nie dawka mocy nie będzie tak porażająca, jak w dobrych e-MTB, ale wystarczająca na szosie, gdzie nie ma aż tak stromych podjazdów, jak w terenie. Podobnie sprawy się mają z bateriami. Podczas gdy w klasycznym e-bike około 500 Wh to w zasadzie standard minimum, w szosowych elektrykach baterie mają najczęściej pojemność około 250 Wh. Pamiętajmy jednak, że to wcale nie mało, bowiem słabszy silnik i mniejsze stromizny nie są aż tak prądożerne. W zasadzie standardowy zasięg e-road’a to około 60 km, a jadąc oszczędnie w mniej wymagającym terenie możemy spodziewać się, że uda się dobić nawet w okolice setki. Najczęściej spotykanymi silnikami są dwa - Mahle ebikemotion w tylnej piaście oraz Fazua Evation mocowana centralnie (okolice suportu). W naturalny sposób Fazua sprawia, że rozkład masy jest lepszy, aniżeli w Mahle, ale praktyka podpowiada, że oba sprawdzają się dobrze i rowery prowadzą się w neutralny i naturalny dla szosówek sposób. Waga typowej e-szosy nie jest zresztą nadmiernie wysoka - około 12 kg - a to sprawia, że sterowanie rowerem i sposób jego prowadzenia nie odbiegają od jazdy na zwykłym rowerze. Mało tego, najnowsze modele z górnej półki potrafią łamać już magiczną barierę 10 kg!

 

Trzecią sprawą związaną ze wspomaganiem elektrycznym jest jakość jego działania, czyli płynność wspomagania - tego jak się włącza, czy nie szarpie, czy płynnie i skutecznie nas dodatkowo napędza oraz jak gwałtownie odcina moc, gdy przestajemy pedałować lub przekraczamy 25 km/h. Generalnie w/w marki silników cechują się dobrą kulturą pracy, choć znów będą nieco odbiegały od dużych i znacznie mocniejszych jednostek stosowanych w góralach. Co ważne, jakość działania jest w nich po prostu zadowalająca i wystarczająca - pozwala na rowerze poczuć się naturalnie. W kwestii odcięcia, oba systemy nie stawiają oporu po przekroczeniu 25 km/h więc jazda po płaskim czy z góry nie nastręcza problemów, choć oczywiście należy pamiętać, że 12 kilogramowy rower nie jest tak dynamiczny, jak 8 kilogramowy, ale naprawdę nie jest tutaj źle. Jeśli jeździ się dużo po wymagających podjazdach, a zależy nam na utrzymywaniu czyjegoś tempa, czy po prostu przejechaniu większego dystansu bez dużego zmęczenia to e-szosówka będzie dobrym pomysłem. Fragmenty płaskiego jakoś da radę przełknąć, a pod górę skorzystamy podwójnie. 

 

 

Rama i geometria 

Rynek elektrycznych szosówek gromadzi rowery o geometrii dostosowanej do użytkowników typowo amatorskich. Sposób prowadzenia oraz pozycja na rowerze są im podporządkowane. Możemy spodziewać się małej nerwowości oraz ogólnej stabilności podczas jazdy, a ciało nie powinno być przesadnie pochylone. Oczywiście można spotkać na rynku modele różniące się między sobą, a zdarza się nawet, że jeden producent ma kolekcji dwa różne e-szosowe rowery - jeden bardziej sportowy i drugi bardziej nakierowany na kategorię endurance (turystyczny). Jednak generalnie typowa e-szosa ma charakter roweru długodystansowego (endurance) i dostosowany do osoby, która szuka niezobowiązującej, wygodnej pozycji i bezpiecznego, łatwego prowadzenia. 

 

Druga sprawa to wygląd, w końcu szosówka musi prezentować się dobrze - mieć lekką i agresywną linię, która dobrze kryje fakt, że kręcimy z pomocą silnika. Tutaj producenci robią naprawdę dobrą robotę i niektóre e-szosy w zasadzie nie różnią się od klasycznych modeli bez wspomagania. Szczególnie tyczy się to e-bike’ów z silnikami Mahle ebikemotion. Nawet przyciski do sterowania wspomaganiem oraz panel sterujący silnikiem są minimalistyczne i ładnie wtopione w ramę. 

 

Jeżeli chodzi o materiały, które są budulcem ramy, najczęściej spotkamy rowery z węglowych włókien. Karbonowe tworzywo pozwala zbudować lżejszy rower i producenci chętnie z tego korzystają. Część szosowych elektryków jest też oparta o ramy z aluminium, jednak dotyczy to rynkowej mniejszości i jedynie najtańszych e-bike’ów w kategorii road. 

 

 

E, czyli więcej możliwości

Rowery elektryczne mają ułatwiać ludziom życie i tak jest też w przypadku elektrycznych szosówek. Tego typu maszyną na jedną wycieczkę może wybrać się grupa osób będąca na różnym poziomie wydolności fizycznej, można też bez treningu pojechać na 3-godzinną wycieczkę i wrócić z niej w dobrej w formie. Warto jednak pamiętać, że taki rower śmiało może być też używany w mieście, jako środek codziennej komunikacji. Jego budowa i szerokość opon z powodzeniem sprawdzą się na ścieżkach rowerowych, drogach w parkach miejskich itp. nawierzchniach. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że często elektryczne szosówki mają też otwory pozwalające na zamontowanie błotników, co dodatkowo podnosi ich uniwersalność i sprzyja takiemu commuting’owemu zastosowaniu. 

Zobacz też:

 

 

Kolejną zaletą jest fakt, że e-szosa może z powodzeniem wjechać na szutry, czyli sprawdzić się też jako gravel w lekki teren. Przestrzeń na opony z przedziału 30 - 35 mm to absolutny standard. Te rozmiary zresztą najczęściej spotkacie w elektrycznych szosach. Na 32 mm śmiało można jeździć po równych szutrach. Warto jednak dodać, że jeśli w rowerze jest zapas na oponę 35 mm lub więcej, to taki szosowy e-bike jest tak naprawdę allroadem, którym śmiało możecie jeździć po gorszej jakości szutrowych drogach i leśnych duktach. Na rynku znajdziemy nawet rowery, które mają wygląd sportowej szosówki, a jednocześnie w ich ramach mieści się ogumienie w rozmiarze 40 mm. Jednym słowem - jeśli tylko użytkownik zechce i wymieni opony na lekko terenowe, to może skutecznie poszerzyć spektrum zastosowania swojego e-road bike’a. 

 

 

Pozostałe wyposażenie 

Cały osprzęt, czyli grupy napędowe, koła, komponenty typu kierownica, sztyca, siodło, to wszystko jest w zasadzie identyczne, jak w przypadku zwykłych rowerów szosowych. Różnicą są wspomniane wcześniej szersze opony. Warto dodać, że hydrauliczne tarczówki to branżowy standard - i bardzo dobrze, w końcu cięższy i (momentami) szybszy rower trzeba móc skutecznie zatrzymać. 

 

Co na rynku?

Elektryczne rowery szosowe to sprzęt zaawansowany, który zdecydowanie do tanich nie należy. Podstawowe modele zaczynają się od przedziału 15 - 20 tys. zł, a topowe przekraczają kwotę 50 tys. zł. Poniżej znajdziecie przykładowe modele elektrycznych rowerów szosowych, które są dostępne na polskim rynku w bieżącym roku. Przegląd wykonaliśmy w oparciu o Katalog Rowerowy: katalog.bikeworld.pl

 

Van Rysel E-EDR AF SRAM APEX AXS 1x12S

  • Cena: 10499.00 PLN
  • Opis ramy: E-EDR AF, Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria
  • Widelec/amortyzator przedni: E-EDR Carbon
  • Grupa napędowa: Sram Apex AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: VAN RYSEL 700x32mm
  • Silnik: Mahle 250W, 40Nm
  • Bateria: 250Wh
ROWERY Van Rysel

Merida eSCULTURA 400

  • Cena: 12999.00 PLN
  • Waga: 16.48 kg
  • Opis ramy: eSCULTURA LITE II, Aluminium, potrójnie cieniowana, hydroformowana, miejsce montażowe na nóżkę, błotniki i bagażnik, oś 9x135mm
  • Widelec/amortyzator przedni: MERIDA Mission CX, 9x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Maxxis Pursuer
  • Silnik: MAHLE X35+
  • Bateria: Mahle B1-D 250 Wh
ROWERY Merida

Trek Domane+ AL 5

  • Cena: 14699.00 PLN
  • Waga: 14.10 kg
  • Opis ramy: Alpha Aluminium serii 100, taperowana, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów, zintegrowana bateria, hamulce tarczowe flat mount, mocowanie na bagażnik i błotnik
  • Widelec/amortyzator przedni: Domane+ carbon, 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Bontrager R1 Hard-Case Lite, 60tpi, 700x32mm
  • Silnik: Hyena hub
  • Bateria: 250Wh
ROWERY Trek

Argon 18 Subito eRoad Shimano 105

  • Cena: 16900.00 PLN
  • Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria
  • Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Vittoria Rubino Pro 700x30c
  • Silnik: X35+
  • Bateria: 250Wh
ROWERY Argon 18

Fuji SL-E

  • Cena: 19951.36 PLN
  • Waga: 14.28 kg
  • Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: FC-440 carbon, 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Continental Ultra Sport III SL 28-622
  • Silnik: Fazua Evation
  • Bateria: Fazua Evation 250Wh
ROWERY Fuji

Bianchi e-Oltre, Shimano 105

  • Cena: 21699.00 PLN
  • Opis ramy: Oltre e-road carbon, mocowanie hamulca: flat mount, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria, zintegrowany zacisk sztycy
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Vittoria Rubino V 28-622 TLR, G2.0, 100TPI
  • Silnik: Mahle X30, 250W, 40Nm
  • Bateria: Mahle 'iX250w
ROWERY Bianchi

Scott Addict RC eRide 20

  • Cena: 21749.00 PLN
  • Waga: 11.66 kg
  • Opis ramy: Addict eRIDE Disc HMX, karbon, geometria Endurance, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, zintegrowana bateria, Range Booster opcjonalnie, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Addict eRIDE HMX Flatmount Disc, 1 1/4”-1 1/2”
  • Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Schwalbe ONE Race-Guard Fold, 700x30C
  • Silnik: Mahle X20
  • Bateria: Mahle 36V-236Wh
ROWERY Scott

Wilier Garda Hybrid Shimano 105 Di2

  • Cena: 23099.00 PLN
  • Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, zintegrowana bateria, mocowanie hamulca: flat mount
  • Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: VITTORIA ZAFFIRO PRO 700X28c
  • Silnik: MAHLE HUB-DRIVE 40 Nm
  • Bateria: MAHLE 250 Wh
ROWERY Wilier

Giant Defy Advanced E+ Elite AR

  • Cena: 25999.00 PLN
  • Opis ramy: kompozyt Advanced, oś przelotowa 12x145, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced SL, oś przelotowa 12x100
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL XPLR AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe G-One AllRound Performance, 700x35C, RaceGuard, Addix, zwijana
  • Silnik: SyncDrive Move Plus
  • Bateria: EnergyPak Smart InTube 400
ROWERY Giant

LIV Avail Advanced E+ Elite AR

  • Cena: 25999.00 PLN
  • Opis ramy: kompozyt Advanced, oś przelotowa 12x145, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced SL, oś przelotowa 12x100
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL XPLR AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe G-One AllRound Performance, 700x35C, TLE, RaceGuard, Addix, zwijana
  • Silnik: SyncDrive Move Plus, silnik w tylnej piaście, 30Nm (odpowienik 75Nm silnika centralnego)
  • Bateria: EnergyPak Smart InTube 400
ROWERY LIV

BMC Roadmachine 01 AMP THREE

  • Cena: 35390.00 PLN
  • Opis ramy: Roadmachine 01 AMP Premium Carbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana bateria, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Roadmachine 01 AMP Premium Carbon, 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Pirelli Cinturato Velo TLR, 32mm
  • Silnik: TQ-HPR50
  • Bateria: TQ 360 Wh
ROWERY BMC

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj