Spis treści:
Rowery crossowe to jeden z najbardziej wszechstronnych typów jednośladów na rynku. Ich konstrukcja stanowi, pisząc w dużym uproszczeniu, połączenie roweru trekkingowego z cechami sportowego górala. Całość zostaje nam podana w dość sportowej formie, design crossów wydaje się mówić - zabierz mnie na rekreacyjny wypad za miasto, na szosę, do lasu, na polne drogi. Ten wycieczkowo-sportowy charakter jednocześnie nie przekreśla wcale używania crossa, jako roweru miejskiego. Dlatego dla wielu użytkowników właśnie ten typ jednośladów może okazać się wyborem idealnym. Po prostu jeden rower do wszystkiego.
W produkcji crossów producenci przyjmują dwie drogi. Jedni niemal kopiują swoje trekkingowe konstrukcje - wówczas podobna lub identyczna rama jest w crossie po prostu pozbawiona wszystkich akcesoryjnych dodatków typu: bagażnik, błotniki, dzwonek, oświetlenie oraz najczęściej zamontowana jest w nim kierownica oraz wspornik, które nadają ciału bardziej sportową i pochyloną pozycję. Druga grupa stosuje wyraźnie odmienne ramy, z bardziej agresywną i mocniej skierowaną w stronę sportowej jazdy geometrią. Te rowery mają bardziej pochyloną pozycję i jeszcze lepiej sprawdzą się na dłuższych wycieczkach, podczas których zależy nam na sprawnej i szybkiej jeździe. Oczywiście nadal należy zaliczać je do kategorii wygodnych. Ogólnie rowery crossowe to rekreacyjno-sportowe rowery w zróżnicowany, ale łatwy teren, które stanowią dobrze wyśrodkowany balans między komfortem jazdy, a sportowymi osiągami.
Rower Crossowy - Budowa
Rowery crossowe oparte są o ramy o dość klasycznych kształtach. Męski rowery mają poziome górne rury, czasem opadające pod znacznym kątem (z tzw. slopingiem), natomiast damskie wyposaża się w obniżone ramy, które mają ułatwiać wchodzenie i schodzenie. Najczęściej spotkacie tutaj rowery wykonane z lekkiego i sztywnego aluminium. Koła w crossach mają średnicę 28 cali, a montowane na nich opony najczęściej są szerokie na mniej więcej 35 - 45 mm, czyli podobnie jak w przypadku rowerów typu gravel oraz trekking. Bieżniki w crossach to przeważnie szybkie, lekko toczące się po asfalcie modele opon, ale jednocześnie na tyle ,,agresywne”, aby dać sobie radę w łatwym terenie - np. w lesie. Standardem są też napędy o szerokiej rozpiętości przełożeń - znajdziemy tu najczęściej 2 lub 3 blaty z przodu oraz od 8 do 11 zębatek z tyłu. Niezależnie ile dokładnie ich będzie możemy mieć pewność, że przełożeń starczy zarówno na szybką jazdę po asfaltach, jak również na podjeżdżanie górskich wspinaczek. Uzupełnieniem wyposażenia jest amortyzator o niewielkim skoku, dostosowany do lekkiego terenu na jaki cross został stworzony - przeważnie około 50 - 65 mm ugięcia. To w zupełności starcza na leśne i polne drogi, czy łatwe szutrowe szlaki w górskim terenie.
Pozycja i wygoda na Crossie
Rowery crossowe zapewniają rekreacyjno-sportową sylwetkę ciała, która jest bardziej pochylona niż w rowerach trekkingowych lub miejskich. Bardziej sportowe ułożenie ciała wymaga odrobinę więcej wysiłku od naszych pleców oraz powoduje, że nieco więcej ciężaru ciała spoczywa na rękach. Jednak im dłuższy dystans jazdy, tym bardziej sprawdza się właśnie taka pozycja. Poza tym, ona sprzyja też generowaniu większej mocy na pedały, czyli pozwala jechać szybciej. Warto jednak pamiętać, że ta ,,bardziej wyciągnięta, niż na trekkingu sylwetka” nadal nie oznacza braku komfortu. Cross to wciąż rower rekreacyjny, stąd o wygodę na wycieczce nie musimy się martwić.
O komfort w aspekcie tłumienia drgań dbają tutaj duże koła z szerokimi (jak na łatwość crossowych tras) oponami, amortyzator i dodatki, takie jak: miękkie siodła, amortyzowane sztyce, czy wygodne chwyty kierownicy. Zdarza się też, że najtańsze modele są pozbawione amortyzatorów. Trzeba się liczyć, że na nich komfort będzie nieco mniejszy, a zastosowanie roweru ograniczone do asfaltów i mniej wyboistych dróg szutrowych, czy leśnych.
Na jaki teren się nadaje się rower crossowy?
Jak ryba w wodzie rower crossowy sprawdza się na drogach szutrowych, leśnych, polnych i asfaltowych. Trasy, które pokona motocykl enduro czy lekko terenowy SUV pokrywają się z tym co rowery crossowe lubią najbardziej. Bez obaw można też spróbować jazdy po górach, musimy jednak być uważni i wybierać tylko łatwiejsze szlaki. Cross sprawdzi się w przypadku większości potencjalnych użytkowników, którzy poszukują roweru rekreacyjnego, do weekendowych wyjść na rower. Odradzamy go jedynie, jeśli zamierzacie dużo jeździć po górach, tam lepiej sprawdzi się typowe MTB. Dużą zaletą crossa jest jego uniwersalność, w zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie (może oprócz braku błotników i oświetlenia), aby takim rowerem jeździć też na co dzień, choćby do pracy. Jeśli więc szukacie roweru, którym w weekend można pojeździć na sportowo i przejechać ciekawą wycieczkę w zróżnicowanym terenie, a jednocześnie potrzebujecie roweru jako środka transportu, warto skierować swoją uwagę w stronę rowerów crossowych. Na wycieczkach zyskacie na fakcie, że crossy są szybsze, niż typowe rowery miejskie, czy trekkingowe. Szybsze, czyli wymagające mniej wysiłku, dzięki temu podczas jednej wycieczki pokonacie np. nie 30, a 50 km.
Golas, ale do ubrania
Branżowym standardem jest sprzedawanie rowerów typu cross bez żadnego wyposażenia dodatkowego. Otrzymujemy po prostu sam rower. Jeśli zależy nam na komforcie jazdy w mokrych warunkach, będziemy musieli wyposażyć go w błotniki, podobnie sprawa się ma z pozostałymi akcesoriami - oświetleniem, podpórką, czy chociażby dzwonkiem. Fakt, że cross sprzedawany jest bez dodatków podyktowany jest jego sportowym zacięciem. Śmiało możemy jednak go ubrać w co zechcemy. Posiada zazwyczaj wszelkie otwory montażowe, które pozwolą założyć bagażnik, czy wspomniane wcześniej: stopkę i błotniki.
Jaki rower crossowy wybrać?
Jeśli lektura tego tekstu podpowiada Ci, że cross to rower spełniający Twoje oczekiwania, czas zdecydować, który model z szerokiej rynkowej oferty wybrać. Jak zwykle, im rower droższy, tym lżejszy i lepiej wyposażony. Oznacza to, że wraz z większym wydatkiem będzie nam się jeździło łatwiej i szybciej, a kultura pracy całego roweru wzrośnie. Poniżej zapraszamy Was do lektury poradników, w których wskazujemy na co możecie liczyć w poszczególnych widełkach cenowych.
Zobacz rowery crossowe: