Spis treści:
Przejrzeliśmy oferty poszczególnych firmy by sprawdzić, jakie szutrowe rowery da się kupić w Polsce dysponując budżetem z przedziału od 3 do 4 tys. złotych. Jak się okazuje, oferta w tym segmencie cenowym wcale nie jest zbyt szeroka. Szybki rynkowy rekonesans pozwolił nam też wysnuć kilka podstawowych tez. Po pierwsze - szeroka oferta graveli (gdzie możemy wybierać między modelami droższych marek na gorszym osprzęcie, albo rowerami tańszych brandów, tyle że lepiej wyposażonych) zaczyna się tak naprawdę dopiero w budżecie przekraczającym 4500 - 5000 zł. Po prostu droższe firmy, nazwijmy je markami premium, w znacznej większości nie mają swoich rowerów z ceną 4000 zł i niższą.
Drugi wniosek to fakt, że w ogóle rynek graveli zaczyna się dopiero od kwoty około 3000 zł, tańszych rowerów z bieżących kolekcji producentów po prostu nie ma. Trzecie co rzuca się w oczy, to różnica w cenie między podstawowymi maszynami od drożej ceniących się firm, a tych oferujących swój sprzęt znacznie taniej. Nie wchodząc w aspekty techniczne ram, widać, że rowery gravelowe startują na rynku przeważnie od około 3500 zł (tańsze marki) i potrafią mieć zamontowane identyczne komponenty, co modele otwierające kolekcję graveli kosztujące około 4500 zł u firm droższych. Warto więc śledzić testy rowerów, bo od razu nasuwa się pytanie - czy warto płacić niemal 30% za teoretycznie podobne rowery? Często nasze testy dowodzą, że tańsze maszyny wcale nie muszą być gorsze. Poza tym, jeśli ktoś będzie chciał po prostu kręcić po szutrach, wybiera łatwe trasy, a jego prędkości rzadko kiedy przekraczają 30 km/h, to z dużą dozą pewności nie odczuje większych różnic między rowerami - oba będą wystarczająco dobre. Z drugiej strony istnieje grono zaawansowanych użytkowników, którzy będą wyczuleni na geometryczne i konstrukcyjne rozwiązania zastosowane w rowerach u droższych producentów i wówczas taki zakup ma głęboki sens.
Zobacz też:
Czego można spodziewać się po gravelu do 4000 zł?
Szutrowe maszyny za 3 - 4 tys. zł to rowery, które w zasadzie otwierają rynek, a co za tym idzie są wyposażone w typowo budżetowy sposób. Znajdziemy tutaj aluminiowe ramy, ubrane w podstawowe grupy napędowe i komponenty. Całe rowery przeważnie nie są zbyt lekkie, gdyż ich masa będzie oscylowała w przedziale mniej więcej 11 - 13 kg. Z drugiej strony, mimo wysokiej masy, możemy oczekiwać zadowalającej jakości w aspekcie wytrzymałości i zużycia. Nie ma tutaj mowy o schodzeniu z tych parametrów na rzecz niższej ceny. Jedyne co widzimy to po prostu dodatkowe gramy i ograniczenia typu: gorsze mieszanki gumy w oponach, mniej przełożeń, mniej komfortu przez brak karbonowego widelca, czy np. karbonowej sztycy. Rowery będą więc sprawne i niezawodne, ale wyraźnie ograniczone pod kątem dynamiki (masa) i nieco pod względem funkcjonalności, choćby przez mniej skuteczne hamulce, większe interwały między biegami w kasecie, czy nieco mniej precyzyjne zmiany przerzutek. Niestety niższa cena musi się na czymś odbić. Przyjrzyjmy się standardom w poszczególnych komponentach.
Rama i widelec
Rynkowy standard w tej klasie to aluminiowe ramy. Przeważnie są to konstrukcje nowoczesne, mają sztywne osie kół, taperowane główki sterowe, mocowanie zacisków hamulca flat mount oraz często nawet estetyczne, wewnętrzne prowadzenia pancerzy. Ważna informacja dla podróżników - bywa, że tańsze modele nie mają aż tylu mocowań na różnego rodzaju torby i sakwy, warto to sprawdzić przed zakupem.
Widelce z kolei bywają różne. Mimo, że są to najtańśze rowery na rynku, wciąż można w nich spotkać karbonowe widelce, co cieszy, bo ich obecność bardzo skutecznie wpływa na poprawę komfortu jazdy przez ich lepsze właściwości absorbujące drgania. Bywają też aluminiowe, które są sztywne i mniej komfortowe. Będą mocno i dobitnie informowały nas o nierównościach na które natrafia przednie koło.
Koła i opony
Zestawy kołowe są oparte o podstawowe komponenty przez co sporo ważą. Możemy jednak liczyć na dość trwałe i odporne na defekty koła oraz ogumienie. Warto zwrócić uwagę na same obręcze. Do gravelowych opon o szerokości 35-45 mm dobrze, aby wewnętrzna szerokość obręczy miała minimalnie około 20 mm. Tymczasem, bywa, że znajdziemy w tych rowerach felgi o szerokości np. 17 mm. To utrudnia dobre ułożenie się oponom, sprawia, że gorzej zachowują się w zakrętach oraz podczas jazdy z niskim ciśnieniem. Przeważnie nie znajdziemy też w tej cenie kół gotowych na tubeless, a same opony to raczej warianty podstawowe. Drutowane i z tańszą mieszanką gumy, choć z właściwym szutrowym bieżnikiem i standardową na rynku szerokością około 38-45 mm.
Napęd i hamulce
Rządzą podstawowe napędy, a najbardziej powszechną grupą jest Shimano Claris, czyli system 2x8. To całkiem solidny osprzęt, który działa sprawnie i posiada ergonomiczne, nowoczesne klamkomanetki. Ustępuje wyższym modelom przede wszystkim mniejszą precyzją działania pod dużym obciążeniem (np. redukcja podczas stromych podjazdów) oraz większymi przeskokami między poszczególnymi biegami. Sama rozpiętość napędów jest duża - mają z reguły kasety 11-32 lub 11-34, które współpracują z korbami o zębatkach 50/34. Tarcze mechanizmu korbowego są nieco duże wobec obecnego standardu na szutry, który wynosi 46/30 lub 48/32. Ponadto niektóre rowery mają droższą grupę Shimano Sora 2x9, która oczywiście jest odrobinę lepsza, ale nie ma między nimi przepaści... stąd nie traktowalibyśmy jej obecności jako kluczowego aspektu podczas podejmowania decyzji zakupowych.
Hamulce to zawsze warianty mechaniczne, sporo z nich potrafi dobrze i skutecznie hamować, choć oczywiście ustępują siłą rozwiązaniom hydraulicznym. Warto zwrócić uwagę na prowadzenie pancerzy - im prostszą pokonują drogę (mają mniej zagięć), tym lepiej, ponieważ z mniejszą siłą będziemy musieli naciskać klamkę, aby skutecznie zwolnić.
Pozostałe komponenty
Uzupełnieniem wyposażenia są wszelkie wsporniki i kierownica, które wykonano z aluminium. Są to przeważnie dość ciężkie części, które mogą w przyszłości być dobrym polem do tuningu wagowego. W przypadku sztycy - również poprawy komfortu, jeśli zdecydowalibyśmy się kiedyś zamienić ją na karbonową. Przy zakupie zwróćmy uwagę na profil kierownicy. Im bardziej terenowo będziemy traktować gravela, tym lepiej sprawdzą się kierownice rozgięte na boki. Z kolei, jeśli zamierzamy jeździć głównie w łatwym terenie, to można wybierać modele z bardziej klasyczną kształtem - szosową kierownicą.
Warto przyjrzeć się też siodełku i owijce, to one (wraz z niskim ciśnieniem w oponach) będą stanowiły o naszym komforcie. Jeśli podczas ich przedzakupowych oględzin, pojawią się wątpliwości, warto już na etapie zakupu poprosić sprzedawcę o bardziej mięsiste (lepiej amortyzujące) modele. Potrafią dużo zdziałać, a ponieważ gravelem sporo jeździ się po wertepach, to musimy gdzieś poszukać dodatkowej amortyzacji.
Co oferuje rynek?
W dalszej części artykułu prezentujemy po jednym rowerze z każdej marki, który dostępny jest na polskim rynku w założonym przedziale cenowym (3000 - 4000 zł). Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl
Tabou GRAVO 1.0

- Cena: 3999.00 PLN
- Opis ramy: 700C / ALU / HYDROFORMING
- Widelec/amortyzator przedni: CARBON
- Przerzutka tylna: SHIMANO CLARIS R2000
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: KENDA K1185 / 700x45C
- Manetki: SHIMANO CLARIS R2000
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Maxim MG 7.5 SORA

- Cena: 3999.00 PLN
- Waga: 12.40 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, QR
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
- Przerzutka tylna: Shimano Sora
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: SCHWALBE G-ONE RACE GURAD 700x38c
- Manetki: Shimano Sora
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Accent Falcon

- Cena: 3999.00 PLN
- Waga: 11.40 kg
- Opis ramy: Accent Falcon, aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Accent Falcon, aluminium
- Przerzutka tylna: Shimano Sora R3000
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: Kenda Flintridge 700x40C
- Manetki: Shimano Sora R3000, 2x9
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Marin Lombard 1

- Cena: 3999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś QR
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium 6061
- Przerzutka tylna: Shimano Sora
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: Vee Tire, G-Sport, 700Cx40mm
- Manetki: Shimano Sora 2x9
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Kands 28" TORO CLARIS 2024

- Cena: 3859.00 PLN
- Waga: 12.50 kg
- Opis ramy: Aluminium, hydroformowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowania bikepackingowe, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: KANDS, ALUMINIUM
- Przerzutka tylna: SHIMANO CLARIS RD R2000
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: WTB NANO COMP, 40-622
- Manetki: SHIMANO CLARIS ST R2000
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Kross ESKER 1.0

- Cena: 3799.00 PLN
- Opis ramy: ESKER 1.0, aluminium, cieniowana, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, 12x142mm, mocowania bikepackingowe
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
- Przerzutka tylna: SHIMANO CLARIS R2000
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: WTB RIDDLER COMP 700x37C
- Manetki: SHIMANO CLARIS R2000
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Romet ASPRE 1 2024

- Cena: 3799.00 PLN
- Waga: 11.20 kg
- Opis ramy: 6061 X-lite Aluminum
- Widelec/amortyzator przedni: Carbon
- Przerzutka tylna: Shimano Claris RD-R2000
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: Schwalbe G-ONE 700×38C
- Manetki: Shimano Claris ST-R2000
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
GT Grade Elite

- Cena: 3749.00 PLN
- Opis ramy: Grade Aluminium, potrójny trójkąt, pływający tylny trójkąt, taperowana główka sterówki
- Widelec/amortyzator przedni: Grade Carbon Fork, taperowana sterówka
- Przerzutka tylna: Shimano Claris
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: WTB Riddler, 700 x 37c
- Manetki: Shimano Claris, 2x8
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Felt BROAM 60

- Cena: 3699.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, kompatybilna z kołami 650b i 700c, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Felt Gravel, UHC Performance, Alu/Karbon, 12x100mm
- Przerzutka tylna: Shimano Claris, RD-R2000
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: Maxxis Refuse, 700x40
- Manetki: Shimano Claris, ST-R2000
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Mbike GRV 100

- Cena: 3599.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
- Przerzutka tylna: Shimano R3000 Sora
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: CST 700X38C C-1894 PIKA
- Manetki: Shimano SL-R3000 Sora
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Ridley Kalazy Claris 2x8

- Cena: 3590.10 PLN
- Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium, 12x100mm
- Przerzutka tylna: Shimano Claris
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: 700c
- Manetki: Shimano Claris
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Triban GRAVEL 120

- Cena: 3499.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, mocowania bikepackingowe, QR
- Widelec/amortyzator przedni: karbonowy z aluminiową rurą sterową
- Przerzutka tylna: MICROSHIFT M665
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Opony: HUTCHINSON OVERIDE 700x38 Tubeless Ready, 127 TPI.
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
Broster STROWILD 1.0

- Cena: 3099.00 PLN
- Waga: 12.70 kg
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: alu
- Przerzutka tylna: Shimano GRX
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: 700x40c
- Manetki: Shimano GRX 20
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.






